Anne & Regnar Go West 2015

July - August 2015
A 28-day adventure by Anne og Regnar Read more

Solvang

August 24, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Solvang: The Danish capital of America... Tja, måske er det så meget sagt, men Solvang er en sjov og hyggelig kuriøsitet i Californien og da den lå på vores rute skulle vi selvfølgelig besøge byen.
    Solvang blev grundlagt i 1911 af en gruppe danskere som ønskede at skabe en dansk koloni på den amerikanske vestkyst. Siden er der gjort meget for at få byen til at være meget dansk, med det resultat at Solvang i dag er en amerikansk udgave af Danmark i gamle dage. Vi så både Den lille havfrue, Rundetårn (med pizzaria i stueetagen) og en række vindmøller imellem de bindingsværkshuse, som er overalt. Der er i byen ikke mindre end 5 bagere og de forsøger med større eller mindre held at bage dansk wienerbrød, rugbrød mv. Vi fik en fin morgenmad på Olsen's Bakery med både rundstykker og spandauere. Ellers gik vi en tur ned af hovedgaden Copenhagen Drive, fik bøf med løg på Bit of Denmark og overvejede kort om vi skulle smage Arne's famous æbleskiver (med medisterpølse). Der ligger også en kopi af en dansk hvidkalket landsbykirke i byen og lidt længere henne af Atterdag Road lå H.C. Andersen park og Elverhøj Museum.
    Solvang er et skørt og hyggeligt sted, som er sjovt for danskere at opleve. Det Danmark de portræterer er måske ikke helt korrekt mere, men vi tog det hele med et gran salt og havde en hyggelig dag.

Søelefanter ved Piedras Blancas

August 23, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 21 °C

Piedras Blanca er kendt for sin bestand af nordlige søelefanter og var et oplagt stop efter Hearst Castle. Her ligger søelefanter og minder ifølge Regnar lidt om en familiefødselsdag i hans familie, bortset fra at søelefanterne ikke har sofaer. De ligger her i forbindelse med det årlige hamskifte og ser ualmindeligt dovne ud. Der viftes fra tid til anden lidt sand op for at afkøle.Read more

Hearst Castle

August 23, 2015 in the United States ⋅ ⛅ 19 °C

På vej sydover på Route 1 havde vi planlagt at komme omkring Hearst Castle. Ejendommen er et eksempel på hvad der kan ske når en hovedrig kunstsamler samarbejder med en dygtig arkitekt over 3 årtier. William Randolph Hearst ejede et avisimperium (han var forlægget for Orson Welles' Citizen Kane) og besat af kunst, bøger og arkitektur. Det der oprindeligt var tænkt som en relativt beskeden bolig endte mellem cirka 1920 og 1950 som et kompleks bestående af flere bygninger, biograf, indendørs og udendørs swimmingpool, tennisbaner, landingsbane, privat zoologisk have, landbrug og en fantastisk have. Det hele eksekveret i samarbejde med arkitekten Julia Morgan, som bandt de klassiske indkøb sammen med det moderne ved hjælp af beton og dygtige håndværkere som blandt andet tilpassede klassiske italienske og spanske lofter. Det var fascinerende at se hvordan det klassiske og moderne (anno cirka 1940) var bundet sammen.Read more

Historic Pacific Highway 1

August 22, 2015 in the United States ⋅ ⛅ 20 °C

Denne dag startede med kurs stik vest, mod Stillehavet. I Monterey nåede vi både havet og den berømte Highway 1, som går langs Stillehavskysten. I Monterey spiste vi clam chowder på molen og så resterne af de mange sardinfabrikker, som engang dominerede byen. I dag fanges der mest turister på Monterey-halvøen og mange af disse er velhavende og benytter de mange golfbaner. På turen sydpå kørte vi forbi mange sommerhuse (læs: Kæmpestore villaer med havudsigt) og kom igennem Carmel-by-the-Sea, som er en lille eventyragtig og charmerende by med små butikker, vinbarer, gallerier og hyggelige baggårde og stejle gader. Vores tur fortsatte sydpå langs kysten og masser af smukke udsigter over havet, klipperne og det rige dyreliv. Inden mørket faldt på så vi det smukke vandfald McWay Falls, som falder direkte ud i Stillehavet.Read more

Sequoia National Park

August 21, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 17 °C

Så nåede vi til den 10. og sidste nationalpark på vores tur: Sequoia National Park. Parken ligger som Yosemite i Sierra Nevada-bjergene, som er det enest sted i verden, hvor de kæmpestore Sequoia-træer kan gro. Træerne kan kun gro i den helt rigtige højde, temperatur og fugtighed, men når disse forhold er til stede trives træerne til gengæld rigtig godt: De kan blive over 3000 år gamle og er nogle af de største træer i verden. Træerne er meget hårdføre og end ikke en skovbrand kan slå dem ihjel, da deres bark er meget tyk og næsten ikke kan brænde.
    Da vi kørte ind i parken kunne vi godt se og lugte at der var tåge/røg i luften og vi fik af park rangers at vide at dette skyldtes det varme vejr, smog fra store byer som San Francisco og LA og ikke mindst de skovbrande, som brænder længere nordpå. Så smukke udsigter var der ikke mange af, da der lå en tyk tåge overalt. Men da det var de store Seqouia-træer vi var mest interesserede i gjorde det ikke så meget.
    Og vi fik set træer - mange træer! Og de var kæmpestore og meget imponerende. Vi så bl.a. General Sherman, som er den største levende organisme i verden målt på volumen. Vi var på flere vandreture blandt disse kolosser og vi følte os meget små og udmyge i deres selskab.
    Vi så i dag også to sorte bjørne - stor oplevelse!

Yosemite National Park

August 18, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Vi har nu nået 4000 miles eller knap 6500 km, og det er stadig helt fantastisk. Dette stop er Yosemite National Park, hvor vi har planlagt at tilbringe to dage (det blev næsten 3 dage da vi var lidt foran planen)

Dele af det der er Yosemite National Park blev allerede fredet i 1864 og var forløberen for de egentlige nationalparker.

Parken er STOR og derfor havde vi på forhånd booket overnatning i parken for ikke at skulle køre ind igen anden dag. Anne var lidt skeptisk over for telt, men det hjalp på det, at der ikke skulle soves i sovepose og at der var seng og gulv i teltet. Det blev en rigtig god oplevelse med stjernekikkeri og en pizzarestaurant midt i skoven.

Yosemite er kendt for naturoplevelse - bjergtoppene (El Capitan og Half Dome), vandfald, skov og dyreliv. Vandfaldene var noget pistne efter 4 års tørke, men ellers var det en rigtig god oplevelse. Vi var på udkik efter bjørne med en park ranger. Der var ingen bjørne, men han viste os andre interessante ting - fx kogler der var blevet lænset af egern.På egen hånd fik vi også dyrebesøg midt under morgenmaden (se billedet).

Half Dome er ikke længere frit tilgængelig, men vi fik besteget Pot Hole Dome, så vik vandret lidt.

Bodie State Historic Park

August 17, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Dagen startede på er lidt tvivlsomt motel i en lille by i Nevada midt ude i ingenting. Vi kørte mod vest gennem meget øde områder, hvor vi var glade for at tanken var fuld og at vi havde proviant med, for der var INTET i hundredevis af kilometer. Vejskiltene havde skudhuller og udsigten fra bilen var enestående.
    Hen på eftermiddagen ankom vi til Californien og dagens mål: Bodie. Bodie er en guldmine-spøgelsesby i Sierra Nevada-bjergene, som står som den blev forladt af de sidste guldgravere. Der blev fundet guld i Bodie i 1859 og stedet tiltrak hurtigt både mineselskaber og lykkejægere, som alle gerne ville have en bid af kagen. Omkring 1880 var der næsten 10.000 indbyggere i Bodie og byen var en af Californiens største. Byen, som fortrinsvis bestod af mænd, kunne tilbyde alt fra saloons, spillebuler og letlevende damer, men også kirker, posthus, en lang række butikker og sågar en Chinatown. Omkring 1900 begyndte folk at rejse fra byen, da man ikke fandt mere guld i bjergene. Og Bodie står i dag som den blev forladt (dog er en del af den brændt) og er i dag en state park. Det var en speciel og meget spændende oplevelse at gå rundt i den tomme by og forestille sig at her engang var fyldt med guldgravere, glædespiger og skuddueller.
    På vores køretur gennem Sierra Nevada-bjergene stødte vi for første gang på de californiske skovbrænde, som vi har hørt en del om. Det brændte oppe i bjergene og mange helikoptere fløj rundt og smed vand ned, for at kontrollere ilden. Flere veje i bjergene var lukket pga. brandene.

Bonneville Salt Flats

August 16, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 31 °C

Bonneville Salt Flats ligger vest for Salt Lake City. Om vinteren ligger her vand, men det fordamper i løbet af sommeren og der dannes en plan saltoverflade. Her køres motorløb og et antal hastighedsrekorder et sat på denne saltslette. Saltet stammer fra tidligere søer der er fordampet i den kraftige varme.Read more

Salt Lake City

August 15, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 29 °C

Efter perlerækken af nationalparker gjorde vi et pitstop i Salt Lake City, hvor vi tilbragte to nætter på et lækkert hotel. Dvs. at vi havde en hel dag uden kørsel, hvor vi kunne udforske byen og tage den lidt med ro. Byen er omringet af bjerge, som man kan se hvorend man befinder sig - det er meget flot.
    Vi startede dagen med at besøge et stort Farmer's Market, hvir vi fik noget at spise, kiggede på kunsthåndværk og tog en slapper på græsset. Herefter gik vi hver til sit og lavede hver især det vi holder meget af: Regnar drak kaffe og legede med computer og Anne shoppede.
    Salt Lake City blev grundlagt af mormoner på flugt og byen er i dag i høj dag præget af mormon-kirken eller The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints, som den også hedder. Den helt store attraktion i byen er mormonernes hovedkvarter, som ligger ved Temple Square. Her er kirkens tempel, tabernakel, kæmpe konferencecenter og meget andet. Alt sammen meget flotte bygninger med smukke haver omkring og de tusindvis af frivillige mormoner sørger for at ikke et græsstrå vender forkert og for at alle føler sig meget velkomne (i håb om at man ser lyset selvfølgelig). Vi havde booket en rundvisning og to unge mormon-kvinder viste rundt og lagde ikke skjul på at de var lykkelige for at leve efter den religiøse sandhed. Der skulle dog mere til at omvende to jyder på tur og vi har nok også begge to en vis modstand mod folk, som mener at have patent på sandheden. Men vi synes altid det er spændende at møde nye mennesker og levemåder, så det var en super oplevelse.
    Efter aftensmad på en tysk restaurant, som også havde et stort udvalg af tysk slik (hurra - Haribo!) og diverse delikatesser, gik turen til hotellet og tiltrængt afslapning i poolen og en enkelt portvin på værelset :-)

On the road again og Crystal Hot Springs

August 14, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Yellowstone var det nordligste punkt på vores rejse, så efter morgenmad i den meget hyggelige by Jackson, gik turen sydpå. Vi kørte gennem bjergene og havde på turen gennem Wyoming, Idaho og Utah en helt utroligt smuk udsigt. Der er langt mellem husene og i dalene mellem bjergkæderne er der landbrug så langt øjet rækker. Alt er større: Bjergene, markerne, vandingsanlæggene, bilerne (her har en rigtig bil lad og firhjulstræk) og afstanden til naboen. Vi siger "WOW" til hinanden mange gange om dagen. Måske er det de meget imponerende omgivelser der gør at de mange kilometer på vejen ikke føles så slemt. I hvert fald rundede vi i dag 3000 miles (ca. 4800 km).
    Dagens mål var Salt Lake City, men vi lavede et stop ved Crystal Hot Springs, som er et område med en række termiske bade, som er opvarmet med meget mineralholdigt vand fra undergrunden. Det var bare lækkert at flyde rundt i det varme vand og kigge op på bjergene.