traveled in 10 countries Read more

En zo kwam ik na 2,5 jaar reizen weer de

May 17, 2019 in the Netherlands ⋅ 31 °C

Nog wat laatste foto's van Holguín en Havana voordat ik naar huis vloog.

En zo kwam ik na 2,5 jaar reizen weer definitief thuis. Na een lange vlucht geland op Düsseldorf op mijn 33ste verjaardag, waar papa en mama mij op stonden te wachten!Read more

De laatste 2 weken..

May 5, 2019 in Cuba ⋅ 29 °C

Santiago de Cuba, Baracoa en Guardalavaca

Nadat Klariena naar Varadero vertrokken was en in naar Santiago de Cuba. Santiago de Cuba ligt aan de zuidkust in het oosten van het eiland. Hier wordt ook wel gezegd dat de revolutie van Che Guevara en Fidel Castro begon.
    In mijn hostel al snel één Nederlandse en twee Schotse meiden leren kennen. Hier 's avonds ergens iets gegeten en de volgende dag naar een fort geweest bij de zee. Wel leuk en gaaf uitzicht over de zee. Fort was in eerste instantie in gebruik door piraten, later is het omgebouwd tot gevangenis. Vervolgens even aan het strand gelegen. Wat opvalt in deze regio (en waarvoor je ook gewaarschuwd wordt) is dat je door iedereen wordt nagefloten, nageroepen en dat ze allemaal een praatje aangaan. Ook hier. De Cubanen die hier ook aan het zwemmen waren zaten allemaal aan de rum en bleven maar contact zoeken, het woordje "nee" begrepen zij niet.
    Omdat wij de taxi geregeld hadden voor een paar uur, waren we weer redelijk op tijd terug in Santiago de Cuba.
    De dag erna een wandeltocht door Santiago de Cuba gemaakt en naar een museum geweest. Het museum gaf goed weer hoe Fidel aan de macht is gekomen en hoe 26 juni als de start van de revolutie gezien wordt. Daarna ook nog even langs de begraafplaats van Fidel gelopen en mijn bus geboekt naar Baracoa, waar ik morgen heen ga.

Baracoa is een klein plaatsje aan de zee, in het oosten van Cuba. De eerste avond een rustig avondje gehad, want wilde de dag erna de Yunque beklimmen. Een berg van zo'n 560meter hoog, wat een nationaal monument is sinds 1979. Om daar te komen was een wandeling van zo'n 9km, dus al met al een wandeling van 24,5km gemaakt. Erg lekker en vooral enorm mooie natuur.
    De volgende dag het centrum in geweest en raakte aan de praat met een Cubaan, wat het fijne is aan contact hebben en over straat lopen met een man is dat de rest van Cubanen eindelijk stopt het het naroepen, fluiten en de pssst-geluiden. Alex wist een leuk strand in de buurt, dus daarheen gegaan. Het strand stelde niet veel voor en daarbij was mijn tas in het water gevallen, dus mijn telefoon, e-reader, portemonnee en camera allemaal nat. Mijn telefoon heeft dit zwemtochtje dan ook niet overleefd...

De dag erna om 6u 's ochtends werd ik opgehaald om naar Guardalavaca te gaan, dit is het gebied waar de Cubanen zelf heen gaan om vakantie te vieren. Onderweg zat ik met twee Ozzies (Janine en Nicole), één was er goed ziek, dus die heeft voornamelijk in bed gelegen, de ander heb ik een paar dagen mee opgetrokken. Heerlijk aan een prachtig strand gelegen, 's avonds lekker drankje gedaan en gedanst met de locals. Na een paar dagen gingen de Ozzies ervandoor en heb ik besloten nog een paar dagen te genieten van de zon en de rust. Op mijn laatste avond nog afgesproken met de twee Schotse meiden die ik in Santiago de Cuba had ontmoet. Er was een feestje op het strand, dus daar even gekeken, maar was niet zoveel aan.
    De dag erna de bus gepakt naar Holguín, hier wat rondgelopen. Het uitzichtpunt beklommen (500 treden) en druk bezig geweest om mijn telefoon en e-reader weer aan de praat te krijgen. De dag erna op naar de laatste halte, Havana.
    Hier verbleven in mijn oude hostel, wat een fijn plekje. Nog een laatste rondje door de stad en mijn tas voor de laatste keer ingepakt... het is tijd om naar huis te gaan..

2,5 jaar zijn voorbij gevlogen, vele mooie dingen gezien, prachtige natuur, geweldige mensen, diverse talen, eten, gewoontes en culturen. Maar hoe mooi het ook is en hoe fijn het is om weinig spullen te bezitten is het vooruitzicht van een eigen plekje ook fijn. Een keuken waar je gewoon een gebakken eitje kan maken, zonder dat alles in een roerei veranderd, omdat de pannen zo slecht zijn.. Waar mijn vrienden zijn en ik niet elke dag hetzelfde gesprek voer met nieuwe mensen (wie ben je, waar kom je vandaan, waar ben je geweest en waar ga je heen) en waar ik mijn tas eens volledig kan uitpakken..

Maar wat een mooie reis en wat een mooie herinneringen heb ik eraan over gehouden..
    Nu fijn terug naar mijn familie en vrienden, ook al heb ik er overal ter wereld weer vrienden bij 🙂

Cuba, een andere wereld

April 28, 2019 in Cuba ⋅ 20 °C

Ondertussen alweer bijna 2 weken in Cuba en sta nog steeds versteld van bepaalde dingen. Het is een totaal andere wereld. Zoals Linda al tegen me zei "Cuba is met niks vergelijkbaar".
    Op dinsdag ben ik in Havana aangekomen en vroeg daar naar de bus naar het centrum, had ergens gelezen dat er een bus ging. Bij de tourist info werd er gewoon gezegd er is geen bus en de taxi gaat buiten voor 25 CUC. Dus de taxi gepakt, die bleek 30 en bij mijn hostel afgezet. 2 dagen later kwam ik erachter dat er wel een bus ging en daar heb ik toen ik Klariena ophaalde 0.50 CUC voor betaald... een wereld van verschil.

Havana is een mooie stad, maar ook een verpauperde stad. De voorgevels, zijn een mooie oude stijl, terwijl als je bij veel gebouwen naar binnen kijkt het pand omhoog gehouden wordt met stutpalen...
    Verder staan er overal rijen, voor het kopen van internetkaartjes, de pizza voor lunch of de supermarkt. Er zijn vele supermarkten met maar een paar producten, schappen staan vol met 1 product/1 merk en dat is ook alles wat er is. Voor andere producten moet je naar een andere supermarkt, waar je dan weer in de rij staat.

Ik heb 2 dagen in Havana doorgebracht, rondgelopen en rond gekeken. Vervolgens Klariena opgehaald. Zij was kapot dus vroeg naar bed gegaan en ik ben even met wat anderen van het hostel een drankje wezen doen en gedanst in het centrum. Een leuke avond.

De volgende dag zijn we met de lokale bus, dit was een vrachtwagen en een collectivo naar Viñales gegaan, enorm leuk om op deze manier te reizen, loszittende stoelen, rugleuningen die kapot waren, maar je krijgt wel echt het land mee. Viñales is een erg leuk dorpje. Hier besloten om te gaan paardrijden (Voor het eerst in Klariena haar leven), na 4 uur kwamen we erachter dat gelijk 4uur rijden toch wel erg lang is... we hebben daar nog wel wat dagen pijn van gehad 😎
    De dag erna een mooie hike gemaakt door de omgeving, erg mooi!

Vervolgens doorgegaan naar Playa Girón. Ik wilde eigenlijk wel heel graag duiken en hier kon dat goedkoop, voor 25 CUC per duik, dus heb er gelijk maar 2 gedaan. Heerlijk om weer onder water te zijn :-)
    Playa Girón was vrij klein, dus dezelfde dag nog de bus gepakt naar Cienfuegos, een leuke plaats met een goed sfeertje. Hier de stad wat verkend en 2 nachten in een leuke Casa doorgebracht. Estefan, onze host wist ook nog wel een leuk adresje in Trinidad, dus dit via hem geboekt. In Trinidad werden we door Omar in een oude lelijk eendje opgehaald, super vet! Super mooie casa, eigen balkon en groot dakterras. Erg fijn! Trinidad is ook een super leuke stad, met veel kleuren en een enorm leuke sfeer.

Vervolgens naar de watervallen gelopen, cascada Javira. We dachten is niet zo ver, 6 km, dus dat kunnen we wel lopend doen. Dit kon ook prima maar was waarschijnlijk niet zo slim in het heetst van de dag. Behoorlijk afzien dus, maar toen we eenmaal in het water lagen werd het wel enorm gewaardeerd. Gelukkig bij de watervallen waren we alleen, dus hier heerlijk genoten.
    Die avond wilden we dansen, maar helaas vonden we geen bar waar echt gedanst werd.

Op zaterdag door naar Santa Clara, hier hoorden we wisselende verhalen over. Stadje zelf was niet veel aan, ook een wat aparte sfeer. Daarbij kwamen we in een casa die ook niet echt een succes was. Werden opgehaald met een motortaxi, erg cool. Totdat we er de volgende dag achter kwamen dat we hier 4 CUC voor moesten betalen, dat was ons niet verteld.
    Verder na 1 dagje hadden wij het wel gezien en wilde Klariena de avondbus ipv de volgende ochtend. Toen kregen we te horen dat de bus vol zat. En dat ze beter een collectivo kon nemen. Dit geloofden we niet echt, dus naar het busstation gegaan en ja hoor, plek zat.
    Toen kwam de rekening en was de kamer ineens veel duurder dan Omar ons verteld had, stond de taxi erbij op en probeerde zij nog casa's te regelen in onze volgende plaatsen. Dit maar afgehouden, vertrouwden haar niet echt meer namelijk.. Zij probeerde aan alles geld te verdienen. Ik weet dat we overal afgezet worden, maar mensen die in mijn gezicht liegen kan ik niet echt tegen... dus blij dat we daar weg zijn.

Toen kwam weer een punt van afscheid, Klariena ging naar Varadero en dan naar Havana, terwijl ik naar de oostkust ga naar Santiago de Cuba en Baracoa. Maar gelukkig zien we elkaar weer over 2 weekjes :-)