New Zealand
Taranaki

Here you’ll find travel reports about Taranaki. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

8-2 Stratford

February 8 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Ik wilde niet aldoor "de wolf de wolf" roepen. Dus zat ik nu wel 3 dagen zonder bereik en Wifi.😕

Gelukkig wist de haan van geen ophouden, dus was ik toch om 7.10 wakker.
    Wát gaaf om dit te fietsen. De passen zijn niet te steil en daarna heb je er lang plezier van met naar beneden, even omhoog etc. Op de camping las ik gisteravond over de eerste pas vanaf Stratford, de Tahora-pas. Huh, heb ik gisteren gedaan, best opgelet en blijkbaar toch het bijzondere uitzicht gemist. En er waren toch 4 passen? Klopt, die met het uitzicht op 2 vulkanen is de Stratford-pas. En die kwam inderdaad nog😃. Enige jammere is dat na de eerste pas (voor mij de laatste dus) er nog een net zo hoge hobbel komt, en dat Stratford 80 meter hoger ligt dan de pas. Die had ik ff niet meer verwacht. Hoezo mindset ......
    Met de 843 klim meters van vandaag erbij, komt het totaal van de Forgotten World Highway op dik 2300! 😃 Ha! Mooi wel gedaan en het was nog leuk ook. Maar ik klim inmiddels ook 100 meter in 20 minuten, dat scheelt een stuk. Het was 50 in 16, en daar was ik 4 maanden geleden al heel trots op.
    Op de camping tref ik Liz, we hebben elkaar al eens ontmoet op het Zuidereiland, met Becky nog. Gelukkig herkent zij me aan mijn fiets, voel ik me niet zo lullig. Ook toevallig hè?

6-2 Tangarakau

February 6 in New Zealand ⋅ 🌧 18 °C

Gelukkig kwam ik gisteren meerdere mensen tegen die mij uitermate verbaasd aankeken toen ik zei dat de Forgotten World Highway plat was. Ik weet niet wat ik verkeerd gedaan heb, maar nee, niet plat. Dus ik vertrek met zeer bijgestelde verwachtingen. Redelijk laat omdat ik reuze leuk met Ian Stephenson zit te praten en daarna de batterij van mijn kilometerteller leeg blijkt, net als de reserve batterij (had ik thuis nog getest! Grrr). Dus eerst in het dorp een nieuwe batterij. Kwart voor tien echt op weg. En na 14 km al een onverwacht leuke koffie stop.
    Het is allemaal niet heel hoog, maar wel heel veel op en neer en zeker in het begin knetter steil. Wel gaaf om hier te fietsen. Gelukkig is het stuk door de gorge (mooi!) "vlak". Wel raar hoor, je slaat een bocht om en je bent opeens in een hele andere wereld.
    Ik besluit niet bij de freedom camping te blijven. Het is 4 uur, mijn tent past net niet en alles ruikt chemisch ivm het toilet. Ik door, want de Bush camping is nog 16 km en relatief naar beneden. Ik haal het maar net. 85 km en 1100 (!) klim meters.
    De eigenaresse van de camping heeft een goed idee, morgenochtend een wandeling langs de rivier naar wilde paarden. En dan 24 km fietsen naar de volgende camping. Wordt weer veel klimmen en vanaf nu relatief alles omhoog tot Stratford.

7-2 Whangamomora

February 7 in New Zealand ⋅ ☁️ 19 °C

Wat een fijn plan, van dat halve dagje: het regent vanaf 8 uur 's avonds. Volgens mij lekt mijn tent, maar laat ik het maar condens noemen. Na tienen ga ik toch maar wandelen, wordt het toch bijna droog zeg! Mooie wandeling, wel veel blub. De wilde paarden gezien en ik ben weer in de "wauw ik ben hier" stand.
    Bij terugkomst volgende bui, ik lunch onder een afdak, best prima. Daarna wordt het droog. Mooi tochtje, de foto's op het saddle zijn niet geworden zoals het was helaas. Voor de statistieken: volgens mij gebruiken veel meer schapen dan auto's deze weg.
    Camping is een oude school, beetje achenebbisj en de burgers en beer bar heeft geen burgers (?). Wel lekker bier uit de republiek. Geen wifi. De pie vult niet dus ik maak nog wat macaroni. De keuken heeft geen gas, kookt wat moeilijk. Gelukkig ben ik zelfvoorzienend als ik wil.

13-2 New Plymouth

February 13 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Weer zo'n rustdag waar je moe van wordt. Ik ga een klein stukje fietsen op een fietspad langs een riviertje. Ik blijk weer bij dat Brooklyn Park uit te komen (wel even een bergje over). Kan ik mooi alsnog die 2000 jaar oude boom bekijken en de Gables. Wel even een beetje iets met trappetjes🤢. Nou ja, ben ik ook vlak bij het museum van die Lyle, toch maar even kijken. Filmpjes zijn te donker, 1 ding vond ik wel leuk met pingpongballen die in beweging worden gebracht. Wat veel leuker was (en gratis) was Puke Ariki. Maori dingen van de streek (hoofden hebben een punt: mnt Taranaki), en een stukje moderne kunst wat ik wél leuk vond, vergeten te fotograferen. Bv allemaal stukjes hoofd op een rij, die als je op de goede plek staat 1 hoofd vormen. Was grappig. En het glas kunstwerk in de bieb vond ik mooi.
    Dan nog even boodschappen, al met al weer pas om 4 uur "thuis". Koude wind, daardoor mooie golven blijkbaar want er wordt druk gesurft. Morgen maar kijken of ik door ga.

9-2 Stratford

February 9 in New Zealand ⋅ ⛅ 21 °C

Ik had gisteren al half besloten om nog een dag te blijven en dat is maar goed ook, ik slaap tot 8 uur. En mijn rechter knie doet protestacties.
    Om half 10 ri I-site, mnt Taranaki zonder wolken. Ik zoek een mooi plekje voor een foto, maar vind een viool. Ik mag er even op spelen. Kwartier en nog geen kramp! Hoera. Beter dan in de winkel toen hij geen stok had. Toen had ik al kramp na 1 bicak. Maar daarna zit de berg aldoor weer in de wolken.
    Nog even naar de toren met Romeo en Julia. Door het verkeer eigenlijk niet te horen, maar toch erg grappig. Wat heeft Julia een slechte houding zeg!
    Koffie met lekkers terwijl ik naar het meisje van de viool luister. Ik hoor haar eigenlijk niet en het blijkt een soort kerkdienst. Ik zwaai en weg.
    Op de camping administratie, 's middags wandeling langs de rivier, erg tegen de zin van mijn knie. Maar wel mijn eerste arboretum zonder bomen gezien!

10-2 Oakura

February 10 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Ik ben om tien over zes wakker, dus doe meteen mijn wandeling. Kan ondertussen de tent drogen. Tapeje op mijn knie doet geen bal maar het plakt ook niet meer zo goed. Wandeling is leuk en naar 40 min ipv een uur, dus om kwart voor 9 fiets ik, gewandeld en wel, al weg. Eerste km is klimmen, maar niet zo steil. En daarna aldoor vaag naar beneden, met wat klimmetjes om niet te snel beneden te zijn. Lekker hoor. Helaas hult mnt Taranaki zich de hele dag in een donderwolk. Hij krijgt wel naarmate ik vorder steeds meer wratten. Gelukkig heb ik hem vanochtend vroeg in volle glorie gezien.
    Ik doe nog een uitstapje naar de Hollard tuin, mooi!
    Besluit tot Oakura en niet Opunake, anders moet ik morgen weer heel veel klimmen over de snelweg. Blij met dat besluit, want ik vind de snelweg (mijn laatste stuk) best druk. Camping is inderdaad leuk aan het strand, maar zowat geen schaduw en het is hier blijkbaar gebruik om muziek aan te hebben. En ik snap de fantastische surfplek niet, er zijn geen golven!

11-2 New Plymouth

February 11 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Ik draai me nog eens lekker om, ik hoef maar 20 km. Pfff, wel een beetje klimmen weer zeg. Heel veel verse groenten bij de Countdown voor een maaltijdsalade straks. Hebben ze ook 2 zalmfilets op huid voor 5$. Mjum!
    Er is een fiets-wandelpad langs de kust pal langs de camping. Tof.
    Ik maak me een beetje zorgen over mijn knie, al heeft 2 keer smeren met de wonderbaarlijke brandnetel zalf van Aïsha al geholpen. Doe het dus rustig aan en lig 's middags vooral aan zee. Door het zand struinen voel ik dan niet. Rara. Zal wel psychisch zijn. Blijf iig morgen hier, misschien langer er is genoeg te doen.Read more

12-2 New Plymouth, Brooklyn Park

February 12 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Gelukkig regent het alleen 's nachts, en zo kort dat mijn tent het kan hebben. Maar ik had ook 3 keer geniest gisteren. (Kennen ze hier niet trouwens)). Via een wandelroute die ik gedeeltelijk fiets kom ik terecht in Brooklyn Park. Ja wauw. Lunch in het theehuis en ik wandel daarna naar de kleine dierentuin. Daar leggen ze uit waarom een dier alleen zit. Iets meer wandelen dan gepland. Ik scoor wel een nieuwe rugzak. Om 4 uur lig ik pas in zee. Betere golven. Ik blijf nog een dag. Ik ben niet intens gelukkig, maar wel innig tevreden.Read more

15-2 Urenui

February 15 in New Zealand ⋅ ☀️ 20 °C

Hahaha, het regent als ik wakker word. Dát zal me leren om mijn vader te pesten 🤣.
    Na mijn ontbijt in de keuken is het alweer droog. Ik fiets het mega mooie fietspad tot het eind bij Bell Block. Kom nog langs de Te Rewa Rewa brug. Denk eerst nog, waarom staat dát nou speciaal op de kaart (foto 2). Nou, dáárom (3). Wauw wat mooi.
    Blijkt er nog een ander stukje fiets-wandelpad te zijn ri snelweg. Tof.
    Daarna snelweg, minder tof. Bij Waitara koffie, tot dan onbekende Kevin gebaart dat ik bij hem moet komen zitten, kunnen we fietspraten. Leuk hoor. Daarna weg van de snelweg tot vlakbij de camping. Die valt tegen, héél veel huisjes en huizen, strand is ook niet zo, wel mooie kliffen. Mijn knie heeft toch nergens meer zin in, dus het geeft niet. Ik dacht trouwens dat alleen jonge stiertjes aan komen hollen als ik langs fiets, maar deze prachtige dames deden het ook!

Egmont Nationalpark

March 19 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Voller Hoffnung, da an unserer Unterkunft strahlend blauer Himmel ist, machen wir uns heute wieder auf den Weg zum Egmont Nationalpark um eine weitere Wanderung am Mt. Taranaki zu machen. Nach nur einigen Metern Fahrt sehen wir jedoch leider, dass das Gipfel wieder komplett in den Wolken steckt. Die scheinen sich hier wohl sehr wohl zu fühlen und der Berg ist ein wahrer Wolkenmagnet. Wir fahren trotzdem weiter, nur die Wanderung zu den Wilkies Pools werden wir wohl wieder nicht machen.

Wie soll es auch anders sein, es fängt an zu regnen, als wir aus dem Auto steigen. Wir gehen nur zu einem Lookout und beschließen, das Internet und den Tisch in unserer Unterkunft heute voll auszunutzen, um unsere weitere Reise zu planen.

Taranaki