2022 Croatia

July 2022
A 16-day adventure by Peter & Cindy Read more

KRKA Nationaal Park

July 16, 2022 in Croatia ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag naar Krka Nationaal Park geweest.
    40 min met de auto tot Skradin en van daaruit een tocht van 25 min met de boot. Het was vanmorgen direct al boven de 30 graden. Gelukkig was het park grotendeels overdekt met bomen, maar het was toch behoorlijk zweten.

Wat een prachtige natuur. Bij binnenkomst meteen al de grootste en meest indrukwekkende waterval van het park genaamd Skradinski Buk gezien. Daarna via een route van een tweetal km rond de waterval gelopen met allerlei kleinere watervallen, bruggetjes, meren en vissen. Echt de moeite waard. Peter heeft ook nog een mooi filmpje met de drone gemaakt van de waterval maar is helaas te groot om hier op te laden.

Om 15.30u de boot terug genomen en naar Primosten terug gereden. Bij een restaurantje direct aan de zee gaan eten; mosselen en tonijn.
    Jamie lekker gespeeld in het water.

Weer een geweldige aktie van mij om een mes in de zee te laten vallen, dat Jamie er later weer uit gehaald heeft 😁

Na het eten nog een rondje rond het stadje gelopen. Vanaf het strand de zonsondergang bewonderd en Jamie in de zee gezwommen. Wederom een leuk drone filmpje gemaakt.

Morgen onze laatste dag alweer in Dalmatie dus gaat weer lekker relaxen worden.

Primosten stranddagje

July 17, 2022 in Croatia ⋅ 🌙 27 °C

Vandaag lekker uitgeslapen en dat het nodig was. Daarna lekker ontbijtje buiten en van het uitzicht genieten.

' s morgens een gezelsschapsspelletje gedaan met Jamie en gezwommen bij het appartement.

Rond de middag naar het standbeeld van
    Onze-Lieve-Vrouw van Loreto, de patroonheilige van de stad Primošten, gaan kijken. Dit 17-meter hoog standbeeld van de Onze-Lieve-Vrouw staat op de top van een 170-meter hoge heuvel, van waaruit ze waakt over Primošten. Tevens een prachtig uitzicht over de stad en verschillende eilanden.

Ook een heel leuk terras gevonden waar we lekker iets konden drinken aangezien het alweer heel vroeg warm was.

Daarna onderaan de berg een grindweg ingeslagen naar een leuk baaitje met een kiezelstrand en wat rotsen.
    Wederom een mooi uitzicht met de stad primosten voor ons en de zeilbootjes in het water.

In de rotsen zaten wat krabbetjes die Jamie had gevangen en ook leuk kunnen snorkelen.
    Wat grotere vissen, zee egels en slangetjes kunnen bewonderen.

Daarna naar het stadje zelf gegaan en het centrum met de kleine straatjes gaan bekijken.
    Met een lekker ijsje naar de top gewandeld waar het kerkje staat.

Daarna gegeten bij een mediterraans restaurant, met zeer lekkere vis papillot, truffel gnocchies en Jamie een beef en kalkoen spies.

Weer een leuke relaxte dag om onze vakantie in Dalmatie af te sluiten.
    Morgenvroeg vertrekken voor een rit van 2,5u om de Plitvice meren te gaan bekijken.

Plitvice Nationaal Park

July 18, 2022 in Croatia ⋅ ☀️ 28 °C

Vanmorgen vroeg opgestaan, alles in de auto geladen waarna de eigenaresse arriveerde.
    Leuk aandenken ontvangen in de vorm van een magneetje.

Daarna vertrokken naar Plitvice Nationaal Park.
    Een rit van 2,5u. We hadden online kaartjes gekocht voor inkom tussen 11 en 12 en we arriveerden mooi op tijd, om 10.30u.

Wat een zalig weer, 25 graden dus perfect voor een rondwandeling in het park en even een verademing na de 35 graden van afgelopen dagen.

We hadden gekozen voor route B: 4 km wandelen, boot en treintje. Dit zou 3-4 uren in beslag nemen.

Prachtig park met houten paden, meerder watervallen en prachtige blauwe meren.

In het midden van het park een grote open plaats met allemaal bankjes en verschillende restaurants. Daar een broodje worst gegeten en een lekkere koffie gedronken. Wel redelijk druk en half uurtje moeten wachten.

Toen een stukje met de boot. Ook redelijk druk maar ging heel vlot.

Na een stuk wandelen een soort trein genomen naar de uitgang.

Al met al een heel mooi park en weer een item van de bucketlist af kunnen strepen.

Ons volgende appartement was maar 20 min rijden. Daarbij ligt een lekker hamburger restaurant wat we wel zien zitten voor vandaag.

Morgen vertrekken we naar Istrie waar we een paar dagen zullen verblijven. Onze laatste bestemming in Kroatië.

Rastoke & Rovinj

July 19, 2022 in Croatia ⋅ ☀️ 32 °C

Op 15 min vanuit het hotel naar een klein authentiek dorpje genaamd Rastoke gereden.
    Een dorpje met watermolens en watervallen tussen de houten huisjes, als in een sprookje.

Boven de waterval was een klein cafeetje en daar lekker in de schaduw een koffietje gedronken. Peter ook weer een mooi drone filmpje kunnen maken.

Daarna vertrokken voor een rit van 3u naar onze volgende bestemming Rovinj in Istrie.
    Het eerste stuk was een bergweg van een uur met het betere bochtenwerk. Jamie is er zelfs de eerste keer wagenziek van geworden. Daarom even in de passagierszetel gezet waarna het beter ging. Ook nog een hert gezien en een aantal huizen met kogelgaten als overblijfsel van de oorlog.

Namiddag aangekomen in het appartement in Rovinj. Heel mooi appartement, nieuw en modern.

Wat een hitte hier, vanuit de auto stap je in de sauna dus namiddag gewoon in het appartement gebleven.

Rond 18u even de stad gaan verkennen. Leuk stadje met kleine smalle straatjes en winkels en restaurants. Wel heel erg druk en toeristisch. Alle restaurants die we wilden bezoeken waren vol dus noodgedwongen ergens anders gaan zitten en ja hoor, viel natuurlijk tegen. De vis dreef in de olijfolie, het was allemaal op een bord gekwakt en het was een grote chaos. Jammer...

Dan maar nog ff naar de kaufland voor iets kleins en voor het ontbijt morgen. Och ja, we weten dus voor morgen dat we zeker moeten reserveren.

Rovinj - Dag 2

July 20, 2022 in Croatia ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag weer een dagje chillen. 's morgens lekker spek en ei gegeten.

Rond 11u vertrokken naar Zlatni Rat oftewel Golden Cape. Heel mooi strand met erlangs allemaal bomen voor lekker veel schaduw met dit warme weer. Er is vandaag ook een lekker briesje wat het aangenaam maakt.

Ons eerste plekje op een rots. Weer veel krabbetjes gezien. Daarna nog eens snorkelen om te zien of we nog wat mooie vissen kunnen spotten maar vandaag lijken het vooral kwallen te zijn, waaaah. Heel veel kleintjes, maar ook twee supergrote. Niet zo ideaal dus maar wel indrukwekkend om te zien.

Tussendoor nog een spelletje beachball met Jamie in het park onder de bomen.

Namiddag als we honger krijgen steken we de kaap over door het bos naar de andere kant. Hopelijk hier geen kwallen?
    Daar vinden we een mooi strand met witte stenen precies tegenover een leuk restaurantje.
    Ook een leuke pier met houten planken die de zee ingaat.

Nu eerst wat eten. Ze hebben alleen koude gerechten aangezien er een probleem blijkt met het gas, dus bestellen we een aantal koude voorgerechten om te delen. Heel lekker.
    Als afsluiter voor Jamie een stukje cheesecake, mmmh.

Na het eten wil Jamie van de pier springen, zie filmpje. We zien echter na een paar keer weer heel veel kleine kwallen en een grote, ook op een filmpje te zien.

Peter is ondertussen een drone filmpje aan het maken en wordt aangesproken door een jongen die niet wil dat zijn vriendin gefilmt wordt die blijkbaar topless op het strand ligt 🤣 Hij eist om het film materiaal te zien en beweert dat het in Kroatië niet toegestaan is om met een drone te filmen. We maken ons maar uit de voeten om verdere discussie te voorkomen.

Als we terug aan de andere kant komen willen we nog een laatste keer in de zee gaan, echter bij het zien van de kwallen besluiten we er maar een einde aan te maken en lekker terug te gaan naar het appartement.

Heerlijk zelfgemaakte spaghetti bolognaise gegeten met veel groentjes. Yummie.

Pula & Kamenjak Nationaal Park

July 21, 2022 in Croatia ⋅ ☀️ 29 °C

Rond 9.30u vertrokken voor een bezoekje aan Pula. Binnendoor gereden waardoor we veel winkeltjes passeerden met lokale wijn en olijfolie. Dan ook maar een flesje olijfolie meegenomen.

Het was alweer een snikhete dag vandaag. In Pula een wandeling gemaakt door het centrum langs de bekendste bezienswaardigheden. Authentieke stad met nog een aantal Romeinse invloeden zoals het amfitheater en de tempel van Augustus.

In de stad ook een kleinigheid gegeten bij een vis zaakje en een aantal leuke souveniertjes op de kop kunnen tikken.

Daarna doorgereden naar Nationaal Park Kamenjak, in het uiterste puntje van Istrie.
    Kaartje kopen want er mogen maar beperkt auto's naar binnen.

Grootste deel van het park was onverhard, met witte grind. Door de enorme droogte
    waren de planten en bomen langs de paden helmaal bedekt met witte stof, waardoor het leek of we door een sneeuwlandschap aan het rijden waren.

Meteen richting het verste punt gereden, kaap Kamenjak. Daar aan een baai (met alleen maar zon en rotsen) een uurtje gezwommen en gesnorkeld en bij de beachbar iets gedronken. Even verkoeling deed goed.
    Jamie op het laatste wel door iets gestoken maar we weten niet juist wat (geen kwallen gezien.. ).

Klein stukje terug gereden naar een beachbar waarover ik op internet had gelezen genaamd Safaribar. Super gezellig.
    Een heel aantal tafeltjes en zithoekjes overdekt met palmtakken, tipi's, een zelfgemaakte glijbaan, hoge schommels en een klimpaal voor de kids. Heel leuk gedaan.

Sangria gedronken en daarna gaan kijken bij de kliffen waar mensen aan het jumpen waren.
    Jamie wilde nog in de toren. Voor mij veel te hoog.

Ondertussen alweer 19u dus tijd om terug te rijden. Ontzettend blij om een douche te kunnen nemen na zo'n hete en stoffige dag.

Rovinj & Cuvi beach

July 22, 2022 in Croatia ⋅ ☀️ 31 °C

Ons laatste dagje Kroatië rustig aan gedaan. Rond de middag naar het centrum van Rovinj naar een gezellig koffie zaakje en nog een aantal souveniertjes meegenomen.

Daarna vertrokken naar Cuvi beach aangezien het weer behoorlijk zweten was vandaag.
    Leuk baaitje weer met veel bomen langs de kant voor de nodige schaduw.

Vooral gesnorkeld vandaag. Veel rotsen onderwater en ook wel vrij veel vissen gezien daardoor.

Jamie weer gestoken door iets (zie foto). Het zat hem niet mee met de zee dieren deze vakantie...

Bij een beachbar iets gedronken en Jamie een kipburger gegeten.

Na het zwemmen naar een pizzeria gegaan een aantal straten bij ons appartement vandaan. Heerlijk gegeten, vis, biefstuk en een pizza met ansjovis.

Nu de koffers inpakken om morgen te vertrekken naar Slovenië.

Kobarid en kloof Tolmin Slovenië

July 23, 2022 in Slovenia ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag vertrokken vanuit Kroatië naar onze volgende bestemming in Slovenië, Kobarid. Reistijd 3 uren.
    Vandaag een zeer warme dag voorspeld van 40 graden...

Eerst een stop bij de Kaufland voor wat croissants en een koffietje.
    Daarna even tanken en de ramen wassen. De auto is echt vuil van het stof door de enorme droogte.

We rijden via de bergen met mooie vergezichten. Midden in de bergen ineens een grenspost voor Slovenië waar we onze paspoorten moeten laten zien en ramen van de auto moeten openen omdat ze willen checken hoeveel personen er in de auto zitten. Raar aangezien we op de autoweg bij de grensovergang nooit controle hebben gehad..

We kregen een melding voor een omleiding vanwege een bosbrand, heel kort waar we langs moesten . We hebben idd de rookpluimen gezien en een aantal blus vliegtuigjes, verschrikkelijk.

Eenmaal aangekomen bij het Triglav Nationaal Park was het weer bochten en leuke typische dorpjes. Een heel stuk langs de Soca rivier gereden met een prachtige smaragd groene kleur.

We hadden kaartjes gekocht voor de Katarina kloof in Tolmin. Echter hebben we nog even getwijfeld om te gaan met 40 graden....Uiteindelijk was het goed te doen en was het veel koeler in de kloof. Prachtige natuur weer. Lekker met de voetjes in het ijskoude water (12 graden).

Daarna naar het huis gereden. Aan drie kanten ingesloten door bergen. Indrukwekkend. Fijne ontvangst door de verhuurders.
    Het huis was verdeeld in drie appartementen en wij hebben het bovenste. Super veel plaats en heel netjes. Ook twee grote terassen met uitkijk op de bergen (zie foto)

Kobarid fietstocht

July 24, 2022 in Slovenia ⋅ ⛅ 26 °C

Onze laatste dag in Slovenië een fietstocht gedaan.

Eigenlijk veel te warm weer voorspeld (29 graden) maar het had vannacht wat geregend en het was wat afgekoeld en we wilden toch nog even wat doen.

Bij het verhuurbedrijf een gemakkelijke route gevraagd voor families. Dit zou langs een aantal natuur zwembaden gaan dus leek ons een mooie afwisseling met dit weer.

Alle drie een mountainbike en een helm gekregen en een kitje in geval van pech.

En we waren vertrokken. Door de velden en over grindwegen, supermooie omgeving en alles recht.

Halverwege een stopje gemaakt bij de rivier, waar Jamie een duik heeft genomen, grote vissen gezien en ook van een rots is gesprongen.

Route weer verder gezet maar nu was het erg warm geworden en het was nu ook een mountainbike trail met heel veel bergen waar we ons niet aan verwacht hadden. Was voor ons al zwaar laat staan voor Jamie.

Na 12km een stop gemaakt bij een camping en daar iets gegeten en gedronken. Dat deed goed om op krachten te komen. We hadden het verhuurbedrijf gebeld om te vragen ons te komen halen maar niemand beantwoordde de telefoon. Dan maar genoeg water voorraad ingeslagen en weer zelf op de fiets aan de terugweg begonnen.

Dat ging gelukkig supergoed. Laatste stuk wel via de hoofdweg gedaan maat was wbt afstand even ver. Trots op Jamie hoe hij dit zo goed heeft gedaan.

Een ijsje hadden we dus wel dubbel en dik verdiend. In het dorp een ijsje gaan eten en bleek een zelfbedieningszaak te zijn voor ijs.
    Een cupje of hoorntje kiezen. Zelf vullen met een smaakje (soort softijs) en vervolgens allerlei toppings en sauzen . Bij de kassa werd het ijsje gewogen en betaalde je voor het gewicht. Lekker ijs.

Nu lekker douchen en inpakken voor ons eerste stuk van de terugreis, met nog een overnachting in Karlsruhe.

Karlsruhe

July 25, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 30 °C

Een lange dag in de auto. 8 uurtjes vanuit Slovenië tot Karlsruhe. Met ook nog wat vertraging in Duitsland.

Superleuk Mexicaans restaurant gevonden waar we de vakantie goed hebben kunnen afsluiten.

Dinsdag nog 3 uurtjes en dan zij we thuis.

Kroatië en Slovenië waren zeker voor herhaling vatbaar. Nog genoeg mooie plekjes te ontdekken.