South East Asia 2016 2017

• 21,1kkilometer
  • Dag 34

Inle Lake (Myanmar)

2. januar 2017, Myanmar ⋅ ⛅ 28 °C

We bezochten Maing Thauk, waar ook de five day market was vandaag. Daarna gingen we richting de Jumping Cats Pagoda (waar de katten eigenlijk vooral luieren), dan voeren we door de floating gardens. Ze verbouwen hun groenten hier op het water, fascinerend om te zien.

Hierna relaxten we op een eilandje volledig gewijd aan het kweken van Birmese katten. De Birmese katten waren vroeger alom aanwezig in Myanmar (vandaar de naam...), maar waren al een hele tijd uitgestorven in hun "pure" vorm. Enkel in het buitenland vond je nog pure bloedlijn Birmese katten. Dus zijn ze hier een tiental jaar geleden een broedprogramma gestart om deze katten in Myanmar te kweken (op een eiland, zodat ze niet met ordinaire straatkatten kunnen omgaan). Ze wonen in kleine paleisjes en eten rijst. De katten zijn verwende nestjes, die heel graag geaaid worden 🐱

Onze laatste stop was de Paung Daw Oo Pagoda. Hier staan vijf boeddhabeelden die al zo vaak overplakt zijn met nieuw bladgoud, dat ze nu gouden blobs zijn geworden.

Morgen is het jammer genoeg al onze laatste dag in Myanmar. De tijd vliegt!

• Dag 35

Naypyidaw (Myanmar)

3. januar 2017, Myanmar ⋅ ☀️ 14 °C

Onze laatste 36 uur in Myanmar waren erg Birmees. De nachtbus die ons naar Naypyidaw zou ons normaal gezien om 3u30 aan de bushalte afzetten. Na amper een kwartiertje rijden, kregen we autopech en na drie uur kwam de vervangbus eindelijk opdagen. We kwamen uiteindelijk pas rond 6u aan in de stad, wat perfect was voor ons, want anders moesten we nog een paar uur aan de bushalte wachten tot de zon zou opkomen.

We spendeerden een voormiddag in Naypyidaw (of Nay Pyi Taw). Dit is de officiële administratieve hoofdstad van Myanmar. Opgericht in 2005, met een bevolking van ongeveer 924000 man is de stad gigantisch oversized gebouwd: snelwegen van tien rijvakken in elke richting waar misschien vijf of geen enkele auto op te zien is; shoppingcentra met vooral verkoopsters en amper klanten; musea en parken waar niemand in rondloopt. De urban planners van deze stad zagen het groot groter grootst!

Omdat foreigners geen scooter mogen huren in deze stad, maakte dat ons verplaatsen wel wat moeilijker. We waren wat verdwaald toen de eigenares van een reisbureau ons de bekende Birmese hulpvaardigheid toonde. We mochten.haar scooter voor een paar uurtjes gratis en voor niets lenen en kregen er nog een Myanmar tea, een stadskaart en enorm veel vriendelijkheid bij.

Op de scooter zie je pas hoe groot en leeg de stad is. Af en toe waren we helemaal alleen op de weg. Echt hallucinant. (We hebben weinig foto's omdat je geen foto's mag nemen in de stad omdat alle ministeries er gevestigd zijn en die zijn top secret...)

We bezochten de Uppatasanti Pagoda, een replica van de Shwedagon Pagoda van Yangon, maar dan 30 cm kleiner. Ik denk dat dit de mooiste pagoda was, die we in Myanmar gezien hebben. Er was ook een olifantenverblijf met albino olifanten.

We aten 's middags een bordje Shan Noodles en namen om 14u de bus naar Yangon om daar rond 20u aan te komen.

• Dag 36

Yangon Airport

4. januar 2017, Myanmar ⋅ ⛅ 22 °C

Vandaag nemen we na een maand afscheid van Myanmar en is het tijd voor andere oorden. We vlogen al naar Bangkok Airport en zijn hier nu aan het wachten op onze vlucht naar Phnom Penh.

Next up: Cambodia! 🙋Les mer

• Dag 36

Phnom Penh (Cambodja)

4. januar 2017, Kambodsja ⋅ ⛅ 29 °C

We zijn in Cambodja! Morgen reizen we door naar Kep, even relaxen aan het strand. We komen over twee weken terug naar de drukte van de stad.

5/1/2017 (update)

Vanmorgen hebben we een korte wandeling gemaakt in de buurt. Een opvallend verschil met Myanmar is dat er hier in de stad minder/geen straathonden zijn, maar wel apen en vleerhonden.

We bezochten Wat Phnom, één van de belangrijkste tempels van Phnom Penh, waar het enorm druk was. Er werd druk gebeden en geofferd.

That's all for now. We springen zo de bus in. Slechts drie uur rijden naar Kep, wat een verschil met Myanmar, waar het dikwijls minstens 6 uur rijden was.

• Dag 38

Kep (Cambodja)

6. januar 2017, Kambodsja ⋅ ⛅ 28 °C

We zijn in Kep, logeren in een houten bungalow met strooien dak en zijn hier vooral dik aan't chillen. Lezen, in de zee zwemmen, verse krab eten. Per-fect.

🦀

• Dag 42

Kampot (Cambodja)

10. januar 2017, Kambodsja ⋅ ☀️ 28 °C

We chillen lekker verder in een iets groter (en erg toeristisch) stadje: Kampot. Waar je ook kijkt zijn guesthouses, western food restaurants en toerist info shops.

Gisteren hebben we hier rustig rondgewandeld en vandaag verkenden we met een tuktuk de streek. We bezochten de salt lakes en een Hindoeïstische tempel in een grot. Daarna rustten we wat uit in de hangmat bij de Secret Lake (niet zo "secret" want we waren er niet alleen). Cambodjanen zijn echt meester chillers, elk huis heeft minstens één hangmat of ligstoel.

Na het meer bezochten we een peperplantage genaamd "The Plantation", super origineel. De gidsen legden het groeiproces van de peperplant goed uit. Behalve peper hebben ze ook veel fruit staan: ananas, durian, passievrucht etc. Het was een leerrijk en lekker bezoek.

We blijven hier een dagje langer dan gepland en huren morgen een scooter om het Bokor National Park te verkennen.

• Dag 43

Bokor National Park (Cambodja)

11. januar 2017, Kambodsja ⋅ ⛅ 23 °C

Bokor National Park is ongelooflijk mooi. We huurden een scooter en verkenden het park met z'n tweetjes.

Bokor National Park bestaat uit een aantal heuvels. Je rijdt dus eerst een dik half uur naar boven naar de heuvelrug, die ongeveer 1 kilometer hoog is. Het was daarboven verbazingwekkend fris. Ik had het daar bijna koud 😉

Op de heuvelrug/het plateau zijn er een hele hoop verlaten oude gebouwen die nu overgelaten zijn aan de natuur. Naast de oude vervallen gebouwen worden er ook een hele hoop nieuwe gebouwen neergepoot. Waarom er zo'n gigantische hotelcomplexen gebouwd worden is ons een raadsel. Ze verwachten daar precies massatoerisme. Echt raar.

We zagen er ook een toekan vliegen en wat makaken op en naast de weg.

Bokor is echt een aanrader.

• Dag 48

Phnom Penh (Cambodja)

16. januar 2017, Kambodsja ⋅ ⛅ 29 °C

De eerste dag in Phnom Penh bezochten we het National museum en wandelden we langs Riverside Promenade. Het is er erg druk (en toeristisch), en er hangt een aangename ontspannen sfeer. Bij zonsopgang en -ondergang is er hier ook aerobics op de promenade, erg entertainend.

Dag twee gingen we naar de Killing Fields en het Prison museum. Deze confrontatie met de Cambodjaanse geschiedenis liet een diepe indruk na. De manier waarop de genocide werd uitgevoerd en de hoeveelheid volwassenen en kinderen die voor niets zijn vermoord, laat niemand onberoerd.

Daarna hadden we nood aan een luchtigere activiteit en bezochten we de Russian en Central Market. Hier kan je veel knock off en echte merkkledij vinden van Zara tot Nike. Ze hebben hier zoveel kledij omdat de garment factories zich in de buurt van Phnom Penh bevinden. Alles wat niet geschikt is voor de Europese/westerse markt wordt o.a. hier verkocht.

Onze laatste voormiddag in Phnom Penh spraken we af met Caroline en Pieter. Die zaten een maand in Vietnam en we zijn toevallig een ochtend tegelijk in Cambodja. We brunchten samen en hebben heel veel gebabbeld. Het was erg fijn om vrienden zo ver van huis te zien.

Nu wachten Jona en ik om het busje naar Battambang te nemen. Tijd voor een iets rustigere locatie.

• Dag 50

Battambang (Cambodja)

18. januar 2017, Kambodsja ⋅ ☀️ 1 °C

Battambang is de tweede grootste stad van Cambodja en voelt een pak aangenamer aan dan Phnom Penh. Zoals in de rest van 't land zijn ze hier ook meester chillers, Cambodja is dan ook een erg warm land (+- 33 graden).

De eerste dag leidde Dara ons rond met de tuk tuk. We reden eerst met de bamboo train van de ene plek naar de andere en terug. Een erg toeristische activiteit, maar echt dolle pret. Je zit precies op een houten vliegend tapijt en racet aan 20 per uur over de sporen. Het maakt een hels lawaai.

Daarna bezochten we op het platteland een aantal kleine bedrijfjes/"fabriekjes". We zagen hoe bamboo rice sticks werden gemaakt (erg lekker, alleen is het met kokosmelk en mocht ik er dus niet van eten), hoe ze rijstpapier op de originele manier maken en hoe rijst wordt gepeld.

Vervolgens gingen we naar een aantal pagoda's en zagen we 7 miljoen vleermuizen met zonsondergang hun grot verlaten, erg indrukwekkend.

Vandaag huurden we een fiets en verkenden we de onmiddellijke omgeving van de stad. Wat voornamelijk neerkwam op fietsen en chillen. Het is hier echt warm, dus stoppen voor een iced coffee of lime soda is must. In Myanmar dronken we elke dag een Myanmar Tea en hier een iced coffee.

Morgen gaan we in de namiddag richting Siem Reap.