traveled in 3 countries Read more

Ankommet til Cali med ændrede planer

November 15, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 25 °C

Nu er det lidt tid siden vi sidst har skrevet, og det er fordi der både er sket meget men vi har heller ikke lavet noget. Mens vi var i Salento, dagen efter vi var på kaffetur, trådte Simon forkert om morgen og faldt på fortovet.. vi var nødt til at få ham kørt på hospitalet og det viste sig, at han havde forstuvet foden ret slemt. Så lægen gav ham en forbinding på, og sagde at han skulle holde foden i ro i 5 dage, og beholde forbindingen på en uge. Så vi måtte booke 5 dage mere i Salento, hvor Simon så bare kunne lige og humpe lidt rundt i den Airbnb vi endte med at finde. Vi kunne så bruge tiden på at tænke. Lægen havde også sagt, at Simon ikke må lave noget vildt de næste 2-3 måneder, og det betyder også ikke nogen vandreture eller alt for krævende gåture. Normalt har vi gået meget i byerne, og vi havde også glædet os til en 3-dages vandretur om et vulkankrater i Ecuador, som jo ihvertfald ikke kunne ske nu. Så vi har endt med at bestemme os for, at vi hellere vil flyve hjem, og gemme pengene til en sjov tur senere, end at rejse videre uden at kunne se alt det vi gerne vil. Salento er en meget lille by, så ligemeget hvad, var vi nødt til at tage en bus et andet sted hen, så vi kan flyve hjem. Så efter Simon havde ligget med foden i ro i 5 dage, tog vi på dag 6 en bus til byen Cali. Herfra kan vi så flyve til Bogota, og derfra tilbage til Danmark. Mine forældre, der har vores nøgle til lejligheden, havde så valgt at tage til Portugal lige i det vi gerne ville hjem, så vi har nu en uge til at slappe af, inden vi flyver hjem på mandag. Vi endte så med at booke et lidt fancyer hotel end vi plejer, for at holde lidt ferie til sidst på vores ferie. Da vi kom til hotellet var værelserne ikke klar endnu, selvom de burde være det, så de gjorde op for det ved at opgradere os til en suite og give os to gratis cocktails. Det er nok det mest fancy mig og Simon nogensinde har boet mens vi har rejst sammen (her er to badeværelser - ikke at vi kan bruge dem begge, for Simon er kommet til at låse døren til det ene badeværelse indefra… det var simpelthen for meget luksus med to badeværelser). Vi har brugt de første to dage her i deres jacuzzi på terrassen og idag bevægede vi os så 200 meter op af gaden for at se Calis Guldmuseum. Selvom Simons fod stadig er lidt blå og hævet, så kan han i det mindste gå fint på den nu. Nu har vi set alle de andre Guldmuseer i Colombia, så vi kan ikke rejse herfra uden at tage det sidste med.Read more

Salento

November 5, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 14 °C

Igår aftes ankom vi til den lille by Salento, efter 9 timers bustur, i regn og mørke. Så det var ikke meget fornemmelse vi kunne få af byen. Det kunne vi så heldigvis idag. Det er en flot by med masser af farverige huse. Der er ikke så meget at se i selve byen, men det er mere området man kommer for. Salento ligger i Colombias kaffe zone, så vi tog på en kaffetur idag. Den primære transport her i byen er jeeps, så vi købte en jeepbillet frem og tilbage fra kaffefarmen, der lå lidt udenfor byen. De fylder jeepen godt op, og hvis der ikke er plads inde i jeepen kan man stå udenfor på en lille platform og holde fast (det var Simon heldig at få lov til at prøve begge gange - han siger, at hans arme er blevet godt trænet idag). Selve kaffeturen var en lille farm der lavede økologisk kaffe og selv håndplukkede alle bønnerne selv. De havde også bananplanter og mandarinplanter, der hjalp med skygge, hvilken kaffen har brug for, og samtidig kunne dyrene spise deres søde frugter, når de faldt til jorden, istedet for at spise af kaffen. Nu er jeg jo ikke den store kaffedrikker, men Simon synes det var godt, og vi har da også fået en pose kaffe med hjem. Til aften fandt vi en venezuelansk restaurant, så Simon var meget glad og tilfreds med maden, så vi sluttede aftenen godt af.Read more

Sidste dag i Medellin

November 3, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 17 °C

Så blev det vores sidste dag her i Medellin efter lidt over en uge her. Vi havde ikke nået at se så meget som vi gerne ville, så vi havde booket en heldagstur idag til de mest populære sights her. Dagen startede klokken 8 præcis, da vi blev hentet af vores guide. Det er nok den mest turistede tur vi har været på hele de to måneder vi har været her. Det var en kæmpe turgruppe på næsten 40 mennesker, en kæmpe bus og en guide med mikrofon i bussen. Men vi blev kørt rundt til alle tingene og det var med frokost, så alt i alt en god tur. Vi startede dagen med at besøge Plaza Botero, som er en offentlig plads med 23 Botero skulpturer. Ved siden af pladsen lå der Palacio de Cultura, som lignede en kirke, men i virkeligheden var et museum. Vi kunne selvfølgelig ikke nå at se museet, men vi kunne beundre det udefra. Efter Plaza Botero blev vi kørt til Comuna 13, som er et område i Medellin. I 90’erne og start 2000’erne var det et af de farligste steder i Medellin, men nu er Comuna 13 det andet mest besøgte sted i Medellin. Stedet var tidligere fyldt med narkohandlere og paramilitære soldater, hvilket gjorde at regeringen ofte lavede militær operationer i området. I 2002 lavede de den største militære operation i Medellins historie, men dette betød desværre også, at mange civile døde under operationen (det var åbenbart ikke så vigtigt for regeringen…). Nu lever området højt på at være kreative, og det er istedet fyldt med kunst, musik og dans. Vi så både et danseshow og et impro rapshow mens vi var der. Bagefter blev vi kørt til metrostationen, fordi det åbenbart også var en del af turen, at prøve Medellins offentlige transport. Så vi prøvede både metro og kabelbane (nu havde vi lige taget den igår, så vi følte os næsten som professionelle idag, lige indtil kabelbanen stoppede midt i det hele og vi bare hang i luften… de lokale tog det dog stille og roligt og sagde, at de skete hele tiden. Vi gik heldigvis også igang igen inden alt for længe). Fra metroen blev vi kørt til frokost, og vi fik en god traditionel frokost. Efter frokosten blev vi kørt til Pueblito Paisa, som er en lille kunstigt bygget by, der viser traditionelle colombianske huse. Det var ret fint, men også lidt underligt, fordi det hele bare var bygget til turister, der nok ikke kan nå ud i de små byer. Til sidst blev vi kørt til en kommunal bygning, EPM (Empresas Publicas Medellin), som vi lærte havde været med til at hjælpe meget i området, hvor bygningen lå. Før havde det været et farligt område fyldt med stoffer og kriminalitet, og nu var det fyldt med flotte parker. Vi gik igennem deres park, hvor man skulle være barfodet og gå på en masse forskellige underlag, for så at slutte med at få fødderne i vand. Det var det sidste for dagen, vi blev kørt hjem, og nu er vi trætte og klar til at gå i seng.Read more

Parque Arvi

November 2, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 17 °C

Så har vi været ude og se lidt mere idag. Fordi vi ikke har nået så meget mens vi har været her, valgte vi at booke to dage mere. Vores Airbnb var desværre fuldt booket, så vi havde booket et hotelværelse i den populære bydel El Poblado. Så vi startede morgenen ud med at flytte vores ting fra den ene bydel til den næste. Vi kunne først tjekke ind om eftermiddagen, så vores plan var egentlig bare at tage ug og kigge lidt på byen. Da vi kom hen til hotellet, viste det sig at de tilbyder en dagstur, hvor vi kommer rundt og ser alle de store sights man skal se i byen. Så vi ændrede vores planer og bookede den tur til imorgen. Så tog vi istedet den sidste form for offentlig transport vi mangler at prøve i byen, nemlig kabelbanen, op til Parque Arvi. Det havde egentlig været vores plan for imorgen, men så blev det idag istedet. Parque Arvi er en flot naturpark på toppen af en af de bjerge, som omringer Medellin. Der er masser af vandreture heroppe, men Simon er stadig ret træt, specielt med stærk penicillin, så vi tog den nemme tur til et mindre vandfald. Det var flot deroppe, og mærkeligt pludseligt at være så langt væk fra byen, selvom den lå lige under os. Det var et fint lille vandfald, og så tog vi den lokale bus tilbage til kabelbanen, så vi kunne nå tilbage inden det blev mørkt (det er en stor by, så det tager lang tid at komme rundt, selvom det er nemt med den offentlige transport). Efter halvanden times transport var vi tilbage på vores hotel, kunne tjekke ind og slappe af inden vi skal på tur imorgen.Read more

Mere Medellin

November 1, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 24 °C

Så har vi været ude og opleve noget igen. Vi er stadig i Medellin, men de sidste par dage er ikke blevet brugt på meget, da Simon ikke har været helt på toppen. Han har haft ondt i ørerne siden vi kom hertil, og igår endte vi med at bruge dagen på hospitalet, så de kunne se på det. Han har fået infektion i det ene øre efter at have svømmet så meget ved kysten tror de, så nu har han fået penicillin han skal tage den næste uge. Han havde det heldigvis meget bedre idag, så vi har været ude og se lidt idag. Vi bestemte os for at se Museo de la Memoria (eller Hukommelsen Hus på dansk ifølge Google), og for at komme derhen krævede det en bus, en metro og letbanen, så vi har også været ude og teste næsten alt Medellins offentlige transport. Det var et spændende men trist museum, der fortalte historien og Medellin og Colombias tid gennem borgerkrig og narkohandlere. Medellin er også Pablo Escobars fødeby, og de var hårdt ramt mens han levede her og skabte en masse konflikter. Vi fik en masse historier om, hvordan det var at bo i Medellin på det tidspunkt, og hvordan regeringen ikke har gjort meget for at hjælpe. Der er stadig mange mennesker som forsvandt dengang, og der stadig ikke er blevet fundet. Det er heldigvis blevet bedre, og museets tanke var, at det var vigtigt at lære om denne her tid, så det forhåbentlig ikke sker igen.
    Efter flere timer på museet tog vi letbanen, metroen og en bus tilbage igen, handlede ind til aftensmad og har brugt eftermiddagen/aftenen på at slappe af.

Ankommet til Medelllin

October 29, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 18 °C

Så har vi forladt Cartagena og har rejst et godt stykke ned til Medellin. For et par dage siden tog vi en 15-timer bus fra Cartagena til Medellin. Kunne man flyve på en time? Ja. Valgte vi istedet at spare penge her og køre i 15 timer? Også ja. Vi tog bussen om natten, så vi sov heldigvis meget af vejen og det gik stille og roligt. Så kom vi til Medellin omkring kl 12 midt på dagen og havde et par timer at vente indtil vi kunne tjekke ind. Efter en uge i sovesal i Cartagena valgte vi at booke en Airbnb her i Medellin, så vi har vores egen lejlighed. Det har vi også udnyttet de sidste to dage og bare slappet af og nydt vi har haft en fjernsyn med Netflix ;) Idag bevægede vi os så ind i byen for at tage til Parque Explora. Det var ligesom Eksperientarium i København og det var slået sammen med planetariet, så vi kunne købe en kombi billet til begge steder. Så vi har brugt hele dagen (ja, seks timer) på at lege med alle de interaktive ting de havde og set film i planetariet. Vi har lært om musik, tiden, været i terrarie og akvarium. Det var et kæmpe sted med så meget at lave, og vi har hygget os med det hele ☺️Read more

Sidste dag i Cartagena

October 24, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 26 °C

Så er det allerede gået en uge, og idag var vores sidste rigtige dag i Cartagena. Vi har egentlig også en dag imorgen, men der skal vi tjekke ud af vores hostel og med en natbus videre til Medellin, så den kommer ikke til at blive brugt til meget sightseeing.
    Igår endte med bare at blive en afslapningsdag, fordi vi nærmest ikke havde sovet om natten da en af de andre i sovesalen havde det dårligt… Så vi glæder os også til at komme til Medellin og få vores eget igen. Vi er nok blevet lidt for komfortable til sovesale 😅
    Idag startede vi så dagen ud med at se Castillo San Felipe se Barajas - et fort. Vi betalte for at få en guidet tur af fortet, fordi der ikke var nogle skilte, og vi ellers bare var gået rundt og kigget på sten - og vi skal jo lære noget ;) Det gjorde vi så også. Fortet blev bygget for at kæmpe imod de mange piratangreb, som Cartagena blev udsat for mest i 1700-tallet. En af de kendte pirater var Francis Drake, som var en britisk pirat, der af en eller anden grund prøvede at overtage Cartagena for englænderne. Englænderne kom faktisk også hertil for at kolonisere byen, men de kunne ikke klare varmen og myggene og de fleste døde af malaria eller gul feber. De kaldte krigen for Krigen mod Myggene, fordi det primært var dem englænderne kæmpede imod og ikke spanierne. Fortet selv var bygget af en hollandsk arkitekt, og Simon synes også der var mange ligheder med fortet i Cape Town (som også var bygget af hollændere). Da vi kom rundt på fortet kom vi også ned og gå i nogle tunneller de havde bygget (det var så man sikkert kunne komme rundt uden at blive skudt). Guiden sagde, at vi ikke måtte tage billeder eller lyse med vores telefoner, så vi gik rundt nede i de små tunneller i bælgravende mærke - det var ikke en oplevelse for Karl.
    Efter en lærerig morgen bestemte vi os for at tage i biografen og sluttede aftenen af med street food og en Michael Jackson imitator ;)

Totumo Muddervulkan

October 22, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 28 °C

Idag har vi rigtig været på tur. Vi havde booket en halvdagstur ud til en muddervulkan. Det skulle være en aktiv vulkan, som har et mudderbad i midten. Vi troede bare vi blev kørt ud til vulkanen og tilbage igen, men igen havde vi ikke helt spurgt ordenligt, hvad turen faktisk indeholdte. Så vi blev hentet omkring klokken 9 imorges og først kørte vi ud til en lille landsby, for at se er museum omkring salt, fordi lige udenfor byen havde de nogle saltsletter. En lokal dame fortalte os lidt omkring de forskellige redskaber de brugte til at udvinde saltet og sortere det. Så blev vi kørt ned for at se selve saltsletterne. Det var mest vand nu, og den lokale dame sagde, at normalt var det her om sommeren de fik den meste salt, når vandet tørrede og saltet kunne krystallisere. Desværre har klimaet ikke været godt til de i år, så de havde næsten ikke fået noget salt.
    Bagefter var det så meningen, at vi skulle køres til muddervulkanen. Så skete der istedet det, at bilen brød sammen og vi kunne slet ikke køre. Istedet kom der en lokal bus og kørte os det lille stykke til vulkanen. Da vi kom derhen kunne vi så få badetøj på og komme op i mudderet. Det var meget underligt, fordi der var så meget tryk i vulkanen, så man flød faktisk i mudderet. Vi ved ikke, hvor dybt der var, men vi kunne på ingen måde komme ned og røre bunden. Simon synes det føltes som, hvis man badede i honning. Det var meget underligt. Efter vi havde ligget lidt i mudderet skulle vi op igen og ned til en lille pool, hvor vi så kunne vaske alt mudderet af. Det må være virkelig godt for huden, for vi har helt babyblød hud nu.
    Så var det egentlig meningen at vi skulle køres videre til en restaurant og få frokost, men fordi vi ikke havde nogen bus, skulle vi vente på at en anden turbus kørte deres tur på restaurant og så kom tilbage og hentede os. Det tog så halvanden time inden de kom tilbage.. Klokken blev tre og vi var ret sultne da bussen endelig kom. Vi blev så kørt tæt på Cartagena, hvor vi fik noget god frokost, inden vi blev kørt hjem igen. Vi endte med først at være hjemme klokken 5, men det har været en god dag ☺️

Cartagena - Dag 3

October 21, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 27 °C

Idag har vi været ude og opleve en masse. Vi startede dagen ud med at tage på et kloster museum for en præst der hed Pedro Claver. Vi vidste ingenting om ham, men havde bare læst at det var en af de ting man skulle se i Cartagena. Det viste sig så, at være fordi han var en ret vigtig mand. Han var en spansk præst der tog til Cartagena, fordi han faktisk troede på, at de sorte slaver var mennesker og skulle behandles ordenligt. Så han lavede et hospital (som vist havde en ret høj standard), der kun var til at hjælpe slaverne. Selvom spanierne gerne ville bruge det også, så lod han dem ikke gøre det. Han kæmpede også for at stoppe slvehandlen (det her var desværre i 1600-tallet og slavehandlen stoppede først 200 år senere ca i 1800-tallet). Men han har været ret tidligt ude med de tanker. Museet omhandlede både ham, men havde også religiøs kunst og kunst fra Haiti. Vi havde betalt lidt ekstra for også at få lov til at komme op i kirkens tag og få en flot udsigt over byen.
    Da vi var færdige i kloster tog vi tilbage og slappede af på vores hostel et par timer inden vi skulle afsted igen. Vi havde booket os på en guidet rundtur af byen, men først om eftermiddagen så vi ikke skulle gå i den værste varme. Det var virkelig spændende og vi fik en masse historier om Cartagenas grundlæggelse, navnet på byen (det er nemlig to Cartagena’er - en i Spanien og den her i Colombia. For at kende forskel kalde de så denne her for Cartagena de Indias. Det var simpelthen fordi Columbus jo troede han skulle til Indien og ikke Sydamerika, så de synes det var passende. Byen hedder altså Indiens Cartagena på dansk…) og vi kom rundt og lærte en masse om de steder og bygninger vi er gået forbi de sidste par dage. Vi fik F.eks fortalt at en af de flotte pladser vi er gået forbi de sidste par dage var der, hvor de engang solgte alle slaverne. Han fortalte også, at de store og stærke slaver plejede at blive sendt til Cartagena først, men Englænderne kom og betalte ekstra for at få dem sendt til USA istedet, og så blev Spanierne efterladt med de mindre slaver. Det er derfor efterkommere af slaver i USA generelt er højere og større end dem i Sydamerika. Vi sluttede aftenen med at komme tilfældigt forbi et danseshow og går tidligt i seng for vi skal på tur imorgen til en vulkan, hvor man kan bade i mudder.

Cartagena - Dag 2

October 20, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 27 °C

Idag stod på masser af museer. Vi startede med at tage på Cartagenas Guld Museum (nu har vi både set Bogotas og Santa Martas, så vi kunne næsten ikke hoppe Cartagenas over). Det var helt sikkert det mindste af museerne, men da vi kom blev vi mødt af Jorge, som pludselig begyndte at vise os rundt og forklare en masse om de forskellige statuer og guldsmykker vi så. Vi var lidt spændte på om han ville have penge for det til sidst, men det ville han ikke. Om det er en del af servicen på museet eller om han bare kedede sig (vi var de eneste der var der), er jeg ikke helt sikker på, men det var dejligt for os. Vi lærte f.eks at kvinder tit blev portrætteret på to måder: enten som tykke (dermed tegn på fertilitet) eller mens de lavede yoga positioner… jeg er ikke helt sikker på hvad det skulle betyde. Efter Guldmuseet tog vi på Moderne Kunst Museum, som nærmest lå lige overfor Guldmuseet. Der var også nogle fine ting, men det er altid Simon der bedst kan lide moderne kunst af os to. Han synes der var nogle gode ting. Det var primært colombiansk og latinamerikanske kunstnere, så ikke nogen vi kendte i forvejen.
    Da vi var færdige på kunstmuseum gik vi på Hard Rick Cafe. Vi var gået forbi tilfældigt igår, og det er jo blevet en tradition at min far skal have en trøje fra Hard Rock, så det blev vi jo nødt til at finde til ham. Så kunne vi jo ligeså godt spise frokost der, når vi nu var der ;)
    Resten af dagen har vi slappet af i aircondition ☺️