Avontuur in Australië en NZ

January - October 2023
In januari 2023 begint ons grote avontuur. Geen baan en huis meer voor een tijdje. Onze reis begint in Thailand en Maleisië. Dan hebben we 7 maanden om de natuur en het werkende leven in Australië te ontdekken. Met NZ als waardige afsluiter 🏔️ Read more
  • 5sea miles

Koh Lipe

February 8, 2023 in Thailand ⋅ 🌬 28 °C

Na 2 lange busreizen over land om naar het zuiden van Thailand te komen, stappen we op de speedboot naar Koh Lipe. Een klein eiland dat aangeschreven staat als een paradijsje. De eerste dag maken we een wandeling van sunrise beach naar sunset beach, waar we (heel verrassend) de zonsondergang hebben gekeken.

Koh Lipe is een bruisend eiland met veel westerse hippies die zijn blijven plakken en een duikschool of restaurant zijn begonnen. Daarnaast viel ons op dat er ook meer Aziatische toeristen zijn dan in het noorden van Thailand.

We slapen in een hostel waar we een goede deal kunnen maken voor een snorkeltocht 🤿. Dit doen we samen met een ander gezin die meteen vragen waar zij vandaan komen. Op ons antwoord reageert de vader meteen met "Hiddink! Hiddink!" Toen was al gauw duidelijk dat zij uit Zuid-Korea kwamen.⚽️
    Met hen worden we een hele dag rondgevaren langs verschillende snorkelspots. Super tof om te doen, we hebben veel visjes uit Nemo herkent en mooi koraal gezien! 🐠

Hierna nemen we de boot naar Langkawi en daarmee verlaten we Thailand!

De grens over naar Langkawi

February 10, 2023 in Malaysia ⋅ ☀️ 31 °C

En nu deel 2 van de vakantie: Maleisië! 🇲🇾
    Onze reis hier begon met het eiland Langkawi. Een groot eiland wat niet heel erg eilanderig voelt maar meer als een stad. Meteen toen we aankwamen met de ferry vielen ons al veel verschillen op met Thailand. Onze ferry vertrok bijvoorbeeld vanaf een strandje op Koh Ngai, maar onze aankomst was daarentegen op een soort terminal dat heel veel weghad van een vliegveld waarbij ook onze bagage door scanners moesten. Het voelde meteen meer "Westers" aan, het gebruik van het Latijnse alfabet draagt daar ook zeker aan bij.

Misschien waren we er te kort, misschien zijn we niet naar de juiste plekken geweest, maar Langkawi heeft ons niet helemaal kunnen overtuigen. Desalniettemin hebben we natuurlijk wel genoten van ons verblijf daar en hebben we mooie dingen gezien en gedaan; zoals het zeer toeristische bezoekje aan de Skybridge met de SkyCab, waardoor je een mooi uitzicht hebt over een groot deel van het eiland.
    Na dit bezoekje hebben we een hike gedaan naar een waterval, de Seven Wells waterval, waar je ook kon zwemmen als je nog een stukje omhoog liep. Dit "stukje" waren best veel treden die we nog moesten trotseren, maar eenmaal bovenaan werden we inderdaad gelopen met een mooi plekje waar we konden badderen en van de rotsen konden gebruikmaken als glijbaan 🙌🏽

Op onze tweede dag hadden we een kayaktocht gepland door de mangrovebossen, waar we veel adelaars hebben geobserveerd. 🦅🛶 Helaas stond het water nog te laag tijdens onze toer waardoor we niet door de smalle plekken konden gaan. Het startpunt van deze tocht was overigens een visboerderij waar we ook een korte rondleiding kregen, er zwommen hier vissen van meer dan 1 meter groot die je vinger eraf konden bijten zoals ons werd gedemonstreerd aan de hand van een voer op een stokje.

Georgetown, Penang

February 13, 2023 in Malaysia

Na 3 nachten Langkawi nemen we de ferry naar het vasteland van Maleisië. Waar we in Thailand meestal alleen witte toeristen tegenkwamen valt hier op de ferry op hoeveel Maleisiërs aan boord zijn 🚢. Vervolgens nemen we de bus naar Butterworth en nog een korte ferry naar Georgetown in Penang. Penang staat bekend om het goede eten, dus we laten ons graag adviseren door de eigenaar van het guesthouse waar we slapen. Voor 7 ringgit (~€1.50) per persoon kan je hier al een maaltijd halen 🍜.

We bezoeken de tempel Kek Lok Si in de avond, aangezien deze mooi verlicht is nog ter ere van het Chinese nieuwjaar 🏮. De dag erna zijn we klaar voor een nieuwe uitdaging en beklimmen we Penang Hill, een pittige tocht door de jungle 🥵. Gelukkig worden we onderweg aangemoedigd door vrolijke hondjes.

Flink moe van de wandeling duiken we ons bed in, wanneer ineens de lichten en de airco uitvallen. De hele straat blijkt last te hebben van een blackout. Dat betekent helaas slapen in de tropische hitte, wat voor ons beide een kort nachtje heeft opgeleverd 😴.

We staan vroeg op om onze reis te vervolgen naar een (gelukkig) wat koeler gebied, de Cameron Highlands!

Cameron Highlands

February 16, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 20 °C

Na een lange reis over kronkelende bergweggetjes stapten we uit de bus in Tanah Rata, Cameron Highlands 🌄. Daar gebeurde iets heel bijzonders: voor het eerst in lange tijd hadden we het koud! Het is hier namelijk 'maar' 22 graden ❄️.

De Cameron Highlands is een gebied 'ontdekt' door een Brit (Cameron) en vervolgens is er door een andere Brit een theeplantage begonnen. Dit maakt dat je er prachtige wandelingen kan maken door de jungle en de theeplantages. Daarnaast kan je hier ook Engelse scones eten en uiteraard veel thee drinken 🫖.

De eerste dag hebben we een mooie, en ook weer pittige, wandeling gemaakt en de tweede dag zijn we zelf op de scooter op pad gegaan en hebben we nog een theeplantage, butterfly farm🦋, strawberry farm 🍓 en museum bezocht.

Na twee volle dagen voelt het dan ook weer als tijd om door te gaan, naar Melaka!

Melaka, Malacca

February 18, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

Na de verwenning van de koele temperaturen in de Cameron Highlands moesten we weer acclimatiseren aan de hitte van de stad 🥵. In Melaka hebben we het dus vooral rustig aan gedaan.

Melaka heeft een Nederlands koloniaal verleden en dat is nog te zien aan de Jonker Street, de Dutch Graveyard en de Dutch Square met het Stadthuys en een molen met standbeelden van koeien 🐄

Op de Jonker Street wordt ieder weekend een grote Night Market gehouden vanaf 18u en toevallig waren wij er op zaterdag dus hier zijn wij meteen heen gegaan. Het was erg drukbezocht. Later op de avond ging het intens hard regenen waardoor we een tijdje moesten schuilen onder een kraampje ☔️.

Na 2 nachten verruilden we de guesthouse voor een mooi airbnb-appartement met dakzwembad waar we even niks hoefden te doen. Ook konden we hier na lange tijd eindelijk weer eens zelf koken, wat duurder is dan als je gewoon eten bestelt bij een food court. Maar wel met meer groentjes🥦🍄🥕🍅

Last stop: Kuala Lumpur

February 22, 2023 in Malaysia

De laatste bestemming voor Australië: Kuala Lumpur!

Ook hier verbleven we een nacht in een hostel waar we de skyline konden bewonderen vanaf een dakzwembad🌃. Samen met de andere gasten van het hostel zijn we daarna nog wat gaan eten in het uitgaansgebied, waar het onwijs hard begon te regenen ☔

De laatste twee nachten slapen we in China Town. Op loopafstand van het op 1 na grootste gebouw op de wereld! Het voelt een beetje alsof we onze tijd vol moeten maken, er zijn niet veel toeristische dingen te doen hier (die goedkoop zijn).

We hebben dan ook rustig aan spelletjes gespeeld in het enige boardgame cafe in de omgeving, en zijn onze laatste dag naar de bioscoop geweest.

Nu gaan we vliegen! Tot ziens vanuit Melbourne 🇦🇺

Geland in Melbourne🙌🏽🙌🏽🙌🏽

February 26, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 12 °C

Yayyyy we zijn veilig geland in Melbourne vanochtend vroeg om 6:45! 🛬

We werden vlak voordat we gingen dalen onthaald met een mooie ochtendgloed boven de wolken, dus het voelde meteen al fijn 🌅
    We hebben allebei praktisch niet geslapen in het vliegtuig, dus we zijn deze dag aardig vermoeid begonnen. Door de excitement had ik hier gelukkig weinig last van, tot het einde van de middag toen de batterij echt leeg begon te raken. Marleen was het nog gelukt om een dutje te doen vanmiddag maar is nu ook heel moe. We gaan nu allebei lekker deze slaap inhalen 😴

Melbourne

February 27, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 20 °C

De eerste 4 dagen slapen we in een hostel, wat ons mooi de kans geeft om Melbourne te ontdekken en dingen te regelen voor de komende maanden. We hebben nu een Australisch telefoonnummer, bankrekening, belastingnummer, en het allerbelangrijkste: een Australisch busje! 🤩🚐

Om onszelf goed voor te bereiden op de reis zijn we ook langs wat op-shops geweest, Australische tweedehands kledingwinkels. Het is hier namelijk best koud sommige dagen en daar zijn we niet op gekleed. Kwint besloot het plaatje écht af te maken, wie kan het spotten? 😏

Tussen al deze belevenissen door hebben we het ACMI museum bezocht, een stadswandeling gemaakt en hebben we over het F1 circuit gelopen in Albert Park🏎

Phillip Island🐧

March 2, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 19 °C

Nadat het busje een paar dagen buiten het centrum van Melbourne heeft gestaan terwijl wij de binnenstad ontdekte, begint nu eindelijk echt onze roadtrip!🚙
    We vertrekken richting Phillip Island, met een tussenstop in Gembrook waar we voor het eerst overnachten en 's ochtends een boswandeling maken 🌳
    Hierna gaan we naar Phillip Island, waar we de Koala Conservation Center bezoeken en 's avonds naar de Penguin Parade gaan, dé attractie van het eiland waar dagelijks zo'n 1500 kleine pinguïns na zonsondergang het strand oplopen vanuit de zee 🐧

Hierna wilden we naar de markt op Churchill Island gaan waar een Nederlandse kraam staat met alle bekende gefrituurde snacks, maar uit noodzaak voor een nieuw matras kozen we ervoor om die tijd nuttig te besteden in de IKEA.
    Na deze succesvolle missie gingen we terug naar het centrum van Melbourne waar we naar een optreden gingen van Thelma Plum, alvorens we onze roadtrip voortzetten richting de Great Ocean Road! 🛣

Great Ocean Road

March 9, 2023 in Australia ⋅ 🌬 17 °C

Voordat we konden beginnen met de Great Ocean Road, een populaire weg langs de Grote Oceaan (je raadt het niet), moesten we eerst een plek vinden om ons matras op maat te snijden. We sliepen op een veld achter een pub waarvoor we 'selfcontained' moeten zijn, wat betekent dat je een eigen toilet en douche moet hebben. Dit is wel bij meer slaapplekken zo hier dus we hebben een portapotty gekocht zodat we ons eigen wctje 🚽 hebben, ook hebben we een solar douche dus wij vinden dat we self-contained zijn nu 😉

Nadat we ons matras met keukenmes goed passend hebben gemaakt bedenken we ons het volgende: wat doen we met de oude? Helaas is het zondag en moeten we nog een dag wachten totdat we hem naar een recycling centrum kunnen brengen, waar er ook maar één van is in de omgeving, dus we brengen de dag door in de omgeving en slapen op een mooie plek in het bos 🌲. We leren ook meteen dat we goed moet kijken welke weg we nemen aangezien het wegdek in Australië soms alleen gebouwd is op 4WD's... ook liggen er veel aangereden kangeroes, wombats of koalas langs de weg 😭

Als we eindelijk ons matras hebben afgeleverd bezoeken we Torquay, een beroemd surfers plekje en het begin van de Great Ocean Road! 🏄‍♂️ De komende dagen bestaan uit mooie stukjes roadtrip, slapen in het bos tussen de wallabies en kangaroes en zonder bereik, wandelen en schuilen voor de regen en de kou. We hebben helaas niet zoveel geluk met het weer en het is soms 14 graden en regenachtig 🥶

We sluiten de dagen Great Ocean Road af bij het populairste gedeelte: 'de 12 apostels', ruige golven die tegen de hoge kliffen slaan en hele mooie uitzichten! 🌊