Avontuur in Australië en NZ

January - October 2023
In januari 2023 begint ons grote avontuur. Geen baan en huis meer voor een tijdje. Onze reis begint in Thailand en Maleisië. Dan hebben we 7 maanden om de natuur en het werkende leven in Australië te ontdekken. Met NZ als waardige afsluiter 🏔️ Read more
  • 5sea miles

Rijden op het strand 🏖️

July 17, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 15 °C

Na heerlijk te hebben gedoucht🚿, voor het eerst sinds we zijn vertrokken, in een sportcentrum aan de buitenrand van Sydney, reden we door naar Newcastle. Hier hebben we op Darby St een lekker biertje gedronken en zijn we later doorgereden richting Stockton Beach. Daar wilden we de volgende dag gaan oefenen met rijden op het strand, voordat we naar binnenkort naar Fraser Island gaan.
    We wilden ook daar op het strand gaan kamperen, echter gooiden de weergoden roet in het eten en ging het eind van de middag heel hard regenen 🌧️. Aangezien de verdere voorspellingen er ook niet hoopvol uitzagen, hebben we ervoor gekozen om terug te rijden en een hotel te boeken in Newcastle. 🏩

De volgende dag scheen de zon weer en zijn we meteen naar het strand gereden! Lucht uit de banden, auto in de juiste 4x4 setting en toen eindelijk het zand op🏝️! Na voorzichtig beginnen, konden we allebei vrij snel wennen aan het gevoel. Marleen heeft de auto eenmaal laten stranden, maar gelukkig konden we zelfstandig weer verder! Dit was een hele gave ervaring! Binnenkort mogen we dus weer :)

Jarig in Port Macquarie 🍰

July 18, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 19 °C

We slapen op een veldje naast een pub, tussen een aantal andere campers. Als we rond 6 uur wakker worden bel ik eerst met Dana, Sam en Ileen voor mijn verjaardag❤️🥳. Goed begin van de dag! We ontbijten rustig en vertrekken dan naar Port Macquarie, waar we eerst een taartje eten 🍰😋. Het is een mooi kustplaatsje en we lopen een stuk langs het strand🏖️. Het klimaat voelt hier al zachter aan en je ziet ook al steeds meer tropische planten. We wandelen door een park midden in de stad waar een paar duizend 'flying foxes' rusten. 🦇

Het restaurant dat we hadden uitgekozen om te lunchen voor mijn verjaardag is helaas om uitzonderlijke omstandigheden dicht die dag😟, dus kiezen we een andere burgertent met goede vegetarische opties. We rijden nog een paar uur en zetten uiteindelijk onze tent op naast een sportveld waar we Kwint heel blij maken met footie spelen en frisbeeën 🏉🥏

Dorrigo & Platypus Flat

July 19, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 17 °C

We staan rustig op omdat we de tent willen drogen in de zon, die is de afgelopen dagen namelijk steeds nat gebleven door regen en dauw. We halen vers brood en een Australische pie als lunch bij een bakkertje en beginnen dan aan de Wonga Walk door het regenwoud. Hele mooie oude bomen en uitzichten! 🌳

Na de hike rijden we door naar "Platypus Flat" , een afgelegen campground aan een rivier waar je vogelbekdieren kan spotten, wij hebben er helaas geen gezien 🦫. Het is 1 van de mooiste kampeerplekken tot nu toe en we hebben aardige buren die ons helpen met vuur maken. Zo kunnen we een keer wat langer opblijven omdat het vuur en de chocomelk met een scheutje Nederlandse likeur ons warm houden 🔥

De volgende ochtend komt de zon langzaam door de bomen en wanneer we genoeg zijn opgewarmd durven we het aan om ons te wassen in de rivier, het is alweer 4 dagen geleden dat we voor het laatst hebben kunnen douchen namelijk. Het is echt heel erg ijskoud maar we voelen ons weer super fris! 🧼🫧❄️

Couts Crossing & dolfijnen 🐬

July 21, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 21 °C

Nadat we nog rustig een boekje hebben gelezen in de zon bij Platypus Flat, pakken we onze spullen in en rijden we door. Onze volgende slaapplek is bij een pub in Couts Crossing, we hopen namelijk dat we hier het WK voetbal kunnen kijken.

De eigenaar is erg aardig en zet voor ons de tv op de juiste zender. We kijken de openingswedstrijd Nieuw-Zeeland - Noorwegen en bestellen een biertje en een (enorme) portie wedges. Wel zo aardig om de pub te steunen waar we gratis mogen overnachten, en ook helemaal geen straf om onszelf te treaten 🍻

Als we de pub uitlopen om 20:30 merken we pas hoe koud het is geworden. We sluiten onszelf dan ook snel op in de auto en maken ons klaar voor wat de koudste nacht tot nu toe is 🥶 ( gevoelstemperatuur ~0 graden)

De volgende dag warmen we gelukkig snel op in de zon als de temperatuur stijgt naar rond de 20 graden. ☀️We rijden naar Evans Head waar we een wandeling maken langs de kust. Dit keer spotten we naast kangeroes ook dolfijnen 🐬 De uitzichten vervelen nog niet!

Byron Bay 🏄🏼‍♂️

July 22, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 17 °C

Eindelijk strandweer! ☀️ Het bekende kustplaatsje draait vooral om terrasjes, smoothiebowls en surfen. Het is er druk en parkeren duur 💸

Gold Coast

July 23, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 20 °C

Na Byron Bay rijden we door naar familie van Kwint in Gold Coast. Daar worden we ontvangen door Fran (de zus van Hans, waar we eerst in Canberra verbleven en de moeder van Troy waar we de laatste maand waren). Fran woont bij haar dochter Kelly en haar man en hun 3 kinderen. Leo van 7 vond het heel leuk om Mario Kart en footy te spelen met Kwint 🏈 Mackenzie van 4 was aan het begin verlegen maar vond het uiteindelijk toch wel heel gezellig als ik naast haar kwam zitten 😊
    Het gezin was super gastvrij en uiteindelijk hebben we 4 nachten bij hen overnacht, heel fijn om weer even in een bed te slapen 😉
    Tussendoor hebben we uitstapjes gemaakt naar Springbrook National Park en Burleigh Heads en de tijd genomen om onze trip verder te plannen.

Brissie 🏙️

July 26, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 22 °C

Tijd om de volgende grote stad te bezoeken: Brisbane! We hebben twee dingen gepland staan: het opzoeken van MacKenna (een vriendin uit Leiden) en de WK wedstrijd tussen Australië en Nigeria.

De eerste dag in Brisbane werden we rondgeleid door MacKenna en hebben we de botanische tuinen bezocht, genoten van lekkere lokale biertjes en uit eten geweest 🍻

Onze volgende dag stond in het teken van het WK. In de ochtend gingen we naar het FIFA Fan Festival in het park op Southbank. Hier werden alle wedstrijden uitgezonden en dus ook de kraker tussen Nederland en de VS. Er waren beduidend meer Amerikaanse fans aanwezig, maar gelukkig hebben ze niet vaker kunnen juichen dan wij.
    De rest van de middag hebben we rustig aan gedaan alvorens we richting het Brisbane Stadium gingen voor Australië vs Nigeria 🏟️. Het was Marleen haar eerste voetbalwedstrijd in een stadion, en al was het een spannende en doelpuntrijke wedstrijd, het had helaas niet onze gewenste winnaar. Australië 2-3 Nigeria 😢

Het bed van deze AirBnB viel dermate tegen dat we zelfs weer verlangen naar onze daktent ⛺️ Dus heel veel zin om weer op pad te gaan en te kamperen in de natuur!

Glass House Mountains ⛰

July 28, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 22 °C

Onderweg van Brisbane naar K'gari stoppen we bij de Glass House Mountains voor het uitzicht en een picknick. Onze picknick werd kortstondig onderbroken toen een grote lokale hagedis, de goanna, ook trek begon te krijgen🦎. Een andere bezoeker zei dat ze weleens kunnen bijten dus we klommen voor de zekerheid maar even op de tafel.Read more

K'gari (deel 1)

July 29, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 21 °C

Daar zijn we dan eindelijk: K'gari (Fraser Island)!
    Hier keken we al lange tijd naar uit! Dit is het grootste zandeiland van de wereld en je kan hier dan ook alleen met een 4WD komen 🛻
    Omdat je van tevoren al je campingplekken moet reserveren en er een aantal plekken op het eiland alleen toegankelijk zijn bij eb, hadden we deze trip al minutieus gepland in Brisbane 📝

Het eiland heeft een heuse "strandsnelweg", de zogeheten 75 Mile Beach van 120 kilometer lang waar je 80km/u mag rijden.
    Nadat we aankwamen met de ferry reden we hier een stukje op waarna we besloten om een mooie omweg langs een aantal meren te nemen. Deze zag er heel leuk uit op de kaart, maar in de werkelijkheid was dit niet helemaal wat we ervan hadden verwacht: de weg zat vol met diepe hobbels en gaten en grote boomwortels waar we overheen moesten. Onze Prado werd nogal op de proef gesteld en we werden continu van links naar rechts geslingerd in de auto, het was soms net een achtbaan. Het was uitdagend maar ook leuk om te rijden, Marleen vond dat ietsje minder.

Na ons bezoek aan de meren kwamen we uit bij Central Point, letterlijk het centrale punt van het eiland en de enige plek op aarde waar regenwoud op zand groeit.
    Hierna gingen we richting onze kampeerplaats waar we onze stoeltjes uitklapten en met de verrekijker gingen loeren naar alle walvissen die voorbij zwommen 🐳🔭

K'gari (deel 2)

July 31, 2023 in Australia ⋅ 🌙 21 °C

Op onze tweede dag op het eiland gingen we wandelen naar Lake Wabby, een meer waarvan wordt ingeschat dat het er over 100 jaar niet meer is vanwege de verschuiving van de zandduinen. Al zag het meer er niet heel aanlokkelijk en groen uit, sprong Marleen er toch gewoon in voor een verfrissend duikje 🏊🏻‍♀️
    Ook een bezoek aan het populaire wrak van de SS Maheno ontbrak niet aan onze tweede dag 🚢

K'gari is de thuis van ongeveer 300 dingo's. Deze wilde honden waren in de week voordat wij hier kwamen meermaals negatief in het nieuws gekomen vanwege het aanvallen van mensen.
    Toen we op de tweede avond gingen koken, kwam er een dingo even kijken wat er nou zo lekker rook. Volgens de instructies hebben we ons niet bang laten maken en groot gemaakt door te staan, waarna de dingo weer doorliep. Dat was toch wel even een spannend momentje 🫣

Onze derde dag was rustiger: we gingen relaxen bij de Champagne Pools, een plek waar je kunt baden als het eb is. En in de avond hadden we goed bereik bij onze slaapplaats dus konden we de Matilda's aanmoedigen tijdens hun alles-of-niets wedstrijd tegen Canada (4-0 overwinning 🙌🏽)

Eenmaal terug op het vasteland, pompten we eerst meteen de lucht weer in onze banden en daarna reden we door naar de wasstraat om snel al dat zand weg te spoelen 💦