traveled in 10 countries Read more Amersfoort, Nederland
  • Sneeuw

September 17, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 6 °C

Na de verkenningsdag gisteren wordt het tijd voor wat buitenactiviteit. We willen de bergen in om wat te wandelen. Dat kan vanaf het dorp. De wandelkaart van de VVV geeft ons een stuk of 10 dalroutes vanuit Moena, plus nog veel meer routes vanuit andere dorpjes in de vallei. Maar.... als ervaren hikers (kuch) wil je meer. Plus, de temperatuur is fors gedaald en op grotere hoogte is gisteren een flinke laag sneeuw gevallen. De witte toppen lonken.

We besluiten richting het Sella massief te rijden. Tijdens de rit komen we langs verschillende liften en kunnen we zo inschatten dat de sneeuwgrens rond 1800 meter moet liggen. Volgens de kaart gaat bij Canazei een lift tot een respectabele 1950 meter hoogte. En als we het wit daar nog wat te mager vinden, kunnen na een wandeling met een tweede lift tot 2900 meter komen. Dat met die sneeuw moet gaan lukken.

Aangekomen bij de kassa van de lift begrijpen we met onze gebrekkige Italiaanse vocabulaire dat wandelen op de berg best pittig kan zijn. We denken terug aan het woordje 'Leicht' in de VVV van Rauris en de daarop volgende wandeltocht, en zijn er snel uit dat liften beter is dan wandelen. Het alternatief is de Dolèda tour die met drie liften over het berggebied gaat, met een afsluitende wandeltocht in het dal terug naar de startplek.

De eerste cabinelift vanuit Canazei brengt ons naar de Pecol (1932m). Hier ligt al behoorlijk wat sneeuw. De BMX fietsers hebben de tijd van hun leven en crossen door de sneeuw de pistes af. Als we wat rondlopen, merken we dat het bergstation aan de Passo Pordoi Beluno zit. Dit is een van de vier passen rond het Sella massief en een van de drie passen die we op de heenreis genomen hebben.

Dan nemen we de gondel naar de Belvedere op 2377 meter. Twee BMXers stappen bij ons in in de ruime gondel, klaar voor weer een afdaling. Als we uitstappen is het koud en guur, met sneeuwjachten door de harde wind op de top. We stappen tot onze enkels in de verse sneeuw en begrijpen wat de cassiere bij de dallift ons probeerde duidelijk te maken. Het moderne standbeeld van de La contessa di Dolèda verklaart de naam van de tour.

Tot slot dalen we in een fonkelnieuwe gondel af naar Penia, een klein dorpje op een paar kilometer oostelijk van Canazei. We lopen een stukje door het dorp, op zoek naar een tentje om te eten maar vinden niets interessants. De tocht langs het riviertje terug Canazei is mooi en bergaf. Niet echt een uitdaging voor ons hikers, maar wel mooi door het bos en langs bergchalets.

We hebben de sneeuw gezien en zijn weer besmet met het skivirus. De terugweg vullen we met discussie over wat de ideale plek is om te verblijven als, nee, wanneer we gaan skiën in de Dolomieten.

• Koffie en mobiel

September 16, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 17 °C

De eerste volledige dag in Moena (spreek uit: Mo-ena) staat in het teken van verkennen. Het dorp heeft een leuk centrum met veel winkels, restaurants en terasjes. Voornamelijk gericht op toeristen, dat kan ook haast niet anders met maar 2500 inwoners.

We starten de dag op het terras. En met ons vele Italianen. Heel gewoon om tijdens het uitlaten van de hond op een terrasje of bij de bakker aan de koffiebar een caffè of (in de ochtend) een cappucinno te drinken. De Italianen drinken gemiddeld 8 kopjes koffie per dag. Je moet het ergens in je dag doen. Elk kopje dat je geserveerd krijgt is precies op drinktemperatuur. Wel zo handig. Zitten, bestellen, 2 minuten later je koffie voor je en twee minuten later weer onderweg. Honden worden daarom ook totaal niet zenuwachtig als de baas richting het terras loopt.

Koffie is er in vele soorten en maten. Zie ook de foto van de menukaart. Caffè is een espresso. Wil je het slappe goed dat wij Hollanders koffie noemen, dan bestel je un caffè americano. Caffè komt in vele vormen. Voor ons bijzonder waren de caffè corretto (espresso met een klein beetje grappa), caffè d'orzo (koffie getrokken van gerstenbonen in plaats van koffiebonen) en caffè ginseng (espresso met ginseng kruiden). Dat laatste wordt flink gedronken op de terrassen. Het geeft een kruidige en zoetige smaak aan de koffie. Onze persoonlijke favoriet is de macchiatone geworden. Espresso met een klein beetje opgeklopte melk. Geeft de espresso een heerlijke zachte smaak, terwijl de smaak van de koffie behouden blijft.

Vervolgens de toeristenvallen in. Als Nederlanders altijd pijnlijk dat je weet dat je opgelicht wordt, maar het wel gewoon doet. De Italianen die er werken hebben allemaal een cursus crossselling voor gevorderden gevolgd en succesvol afgerond. Een vraag over grappa leidt tot een grappa proeverij leidt tot aankoop van een mooie fles die als likeur naast koffie gedronken kan worden. Bij het afrekenen vraagt de cassiere of we niet nog wat kaas nodig hebben, en de uitstalling is zo verleidelijk dat we een stuk Puzzone di Moena kopen, de lokale trots.

Een late lunch bij Ristorante Pizzeria Stella. Heerlijke pizze met kaas uit de streek erop en een fris lokaal bier ernaast. Het is hier heel gewoon om, terwijl je met een gezelschap aan tafel zit, de mobiel op te nemen en een (video)gesprek op speaker te gaan voeren. Niet omdat de rest van de tafel in het gesprek deelneemt, maar omdat je dan de mobiel niet aan je oor hoeft te houden. We zien het meermalen gebeuren. De tafelgenoten zwijgen en doen hun ding. Zelf doen ze het namelijk ook als het zo uitkomt.

De rest van de middag besteden we aan nog meer shoppen, langs het plaatselijke VVV, een supermarktbezoek, restaurants verkennen en het laden van de auto. Voor dat laatste nemen we een kronkelige smalle weg door het dorp. Zo smal soms dat de spiegels van de Tesla er net doorheen kunnen. We komen uit bij de verlaten plaatselijke begraafplaats waar een snellader en een gewone laadpaal staat. Na het laden toeren we nog wat in de omgeving. We verkennen twee restauranttips van onze gastvrouw. Ver buiten het dorp, op de berg, met de bekende smalle weggetjes om er te komen. Als we een reservering voor het weekend hebben gemaakt, rijden we terug naar ons appartement. Missie geslaagd.

• Passen en snelwegen

September 15, 2022 in Italy ⋅ 🌧 12 °C

De reis naar Moena is al weer een paar dagen geleden, maar was ook zeker memorabel genoeg om een footprint van te maken. In de ochtend dat we uit Oostenrijk vertrekken regent het hard. Erg hard. De planning van de dag ervoor gaf aan dat we de Großglockner Hochalpenstraße richting Italië zouden nemen. Een prachtige pasweg langs de hoogste berg van Oostenrijk. De bewolking hangt laag en we hebben goede hoop dat we op de pas door het wolkendek breken en in de zon de gletsjer kunnen bekijken. Of wat er van over is.

De pasweg start op ongeveer 700 meter hoogte en gaat op het hoogste punt naar 2504 meter. Zodra we de pasweg oprijden komt Martijn op het idee de webcam van het bezichtigingscentrum (2300m) bij de gletsjer te bekijken. Die laat bewolking en regen zien. En omdat het best flink doorregent en we nog 50+ haarspeldbochten verwachten, besluiten het plan om te gooien.

Enigszins teleurgesteld rijden we noordelijk langs Zell am See richting Kufstein, met het idee daar de snelweg op te gaan en via Innsbruck de Brennerpas te nemen. Een heel andere ervaring. Niet een pasweg met haarspeldbochten en prachtige uitzichten maar een tweebaans snelweg op 1370 meter hoogte. Het weer klaart op en we zien af en toe de zon erdoor komen. Eenmaal bij de grensovergang gekomen blijken de borden op z'n Italiaans neergezet. De resulterende foto van de grensovergang is niet eens prijsvraagwaardig, wel goed voor vijf minuten blauw liggen van het lachen in de auto.

Door wegwerkzaamheden missen we geplande supercharger net over de grens. Omrijden kost een extra uur en dat vinden we het niet waard. We besluiten te snelladen aan een lokale laadpaal in het eerstvolgende dorpje aan de Italiaanse kant en daar meteen te lunchen. Het uitzicht vanaf de snellaadplek is tekenend. Waar in Oostenrijk alles picture-perfect eruit ziet en we werkelijk geen bouwval hebben gezien, kijken we nu uit op een sporthal waar bouwvakkers ooit begonnen lijken met de sloop en toen maar weer gestopt zijn. Welcome to Italy.

Om de teleurstelling van het missen van de Großglockner in de ochtend enigszins te compenseren, rijden we binnendoor om het Sella massief richting onze eindbestemming: Moena. Val Gardena, de bloemenvallei naar het massief, is prachtig. Kleine dorpjes, kronkelende wegen en veel, heel veel motorrijders, Altijd een goed teken dat er mooie wegen aankomen.

Het Sella gebergte zelf overstijgt al onze verwachtingen. De 3000ers toppen en steile wanden aan de rand van het massief zijn imposant en in sterk contrast met de direct aangrenzende groene alpenweiden. De dorpjes waar we doorheen komen zijn minstens even mooi als die in Val Gardena. Het stikt van de skiliften en dat is niet verwonderlijk. Rondom het massief is het mogelijk de Sellaronda te skiën. Een skitour van meer dan 40 kilometer over de vier passen die om het massief liggen. We zitten te watertanden in de auto. Grote kanshebber voor wintersport 2022-2023.

Na een reis van 8,5 uur komen we aan in Moena en vinden al snel onze weg naar de bistro van het naastgelegen Hotel Faloria. Genieten van het eten (alhoewel de risotto met zalm iets te visserig bleek), de taal en de flair van de Italianen.

• Loft in Moena

September 15, 2022 in Italy ⋅ 🌧 17 °C

Met onze loft in Moena sluiten we onze vakantie wat accommodatie betreft letterlijk en figuurlijk af ‘on a high’. De prachtige loft bevindt zich midden in het centrum van Moena. Met een eigen parkeerplaats voor de deur. En, heel comfortabel, de loft is voorzien van een lift. Die lift is redelijk recent simpelweg aan het oorspronkelijke huis gebouwd. Speciaal voor de bewoners van de loft en de verdieping daaronder. Vandaag beraamden we dat met door de lift levensloopbestendig maken van de twee woningen een investering van een kleine €75.000 gevraagd zal hebben.

We werden welkom geheten door de schoonmoeder van Stefania. Bewoonster van die verdieping onder ons appartement. Communiceren met mama Loretta was dan misschien een uitdaging gezien onze belabberde beheersing van het Italiaans, en haar net zo bescheiden vaardigheid in het Engels en Duits, haar ontvangst was hartverwarmend. Stefania sloot via FaceTime aan, want in Dubai gestationeerd bleek al snel.

Moe maar voldaan van de ontelbare haarspeldbochten in de Gardena Pas hebben we de avond voor de tv doorgebracht. Dankzij ultra ingenieuze set-ups en work-arounds van Martijn kijken we de hele vakantie al televisie alsof we thuis zijn ingelogd. Vraag me niet hoe het werkt, maar onder andere Viaplay en Netflix doen gewoon wat ze moeten doen. En zo kan het gebeuren dat we deze vakantie dan ein de lijk Better call Saul gaan uitkijken. Seizoen nummer 6 zit er bijna op. Nog even en dan hebben we zeeën van tijd over ;).

• Buggy

September 14, 2022 in Austria ⋅ ☁️ 18 °C

Woensdag is alweer de laatste dag van ons bezoek aan Rauris. De spieren hebben een rustdag in Salzburg gehad, en daarom is het tijd om weer lekker actief te worden. Doel: het gebied bovenaan de Hochalmbahn naast het dorp. Op een ochendyoghurtje alleen komen we de berg niet op, ook al wordt het leven ons een stuk makkelijker gemaakt door de gondel. Wij gaan voor Plan B: gondel omhoog met een vroege pitstop bij Hotel Alpina waar een koffie met Apfelstrudel ons voldoende energie moet geven om de eerste stint van de dag uit te lopen.

Onderweg naar Hotel Alpina hebben we de eerste zweetdruppeltjes al snel op het voorhoofd. Het is een warme dag met weinig wind. We zien een man en een vrouw (nemen we zomaar aan) in de verte een ongetwijfeld als 'leichter Weg' geadviseerd omhoog de berg op nemen. De vrouw loopt voorop, de man een meter of 5 er achteraan. Hij sleept een buggy achter zich aan. Als je op de tweede foto inzoomt, kun je meegenieten. Soortgelijke taferelen zagen we ook al twee jaar geleden in Tjechië, in Boheems Zwitserland. Op een pad van zo'n 12 km dat wij soms best pittig vonden jonge stellen met de kleine in een buggy en de man de sjaak om deze de berg op te sleuren. Dat een wandelweg aangeeft dat het 'Buggy fit' is wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. Wahnsinn.

De man stopt opeens en de vrouw loopt door. Zij stopt even later ook en ze praten zonder naar elkaar toe te lopen. Wij hebben wel een idee waar het gesprek over gaat. "What do you think of plan C, questionmark. Let me know.".

Na een uitstekende start bij Hotel Alpina gaan we in dubbel tempo door naar de gondelbaan. Deze sluit van 12.00 tot 13.00u en het zou wel fijn zijn om voor de lunchpauze van het gondelpersoneel bovenaan te staan. We redden het. In een warme gondelcabine zweven we met prachtig uitzicht over het dorp en de vallei naar de Hochalm. Zodra we goed en wel rondlopen stopt de gondel en wordt het stil op de alm.

We besluiten naar het middenstation te lopen en daar een lunch te nemen. Ook onze plannen zijn soms 'buggy'. Na drie kwartier over een snikheet pad naar beneden lopen blijkt het restaurant dicht te zijn. Om hangriness te voorkomen nemen we de gondel die inmiddels weer draait naar beneden. De gondelcabine is snikheet geworden. Het andere stel dat bij ons in de gondel zit zucht als de gondel tussentijds even stilvalt. Wij denken aan het stel met de buggy en vragen ons af hoe het met ze gaat.

• Zoutkasteel

September 13, 2022 in Austria ⋅ ☀️ 23 °C

Na een dag wandelen in de bergen vertellen onze spieren ons de volgende ochtend dat een nieuwe wandeldag niet wordt gewaardeerd. We gooien het plan om.

Salzburg komt in alle 'Top 10 places to visit in Austria' voor. Een must-see en daarmee meestal ook een must-avoid om niet te verdwalen tussen de hordes toeristen die er op af komen. Maar de uitdagende wandeltocht van gisteren smaakt naar meer en we zijn we wel weer toe aan een nieuwe uitdaging.

Na een prachtige rit over de binnenwegen westelijk van het Berchtesgaden National Park komen we aan en is het tijd voor lunch. Veel tourist trap terrassen met korte broeken, schreeuwerige t-shirts, rugzakken en opengevouwen stadskaarten. We spotten een klein bordje naast een smalle trap omhoog: Osteria Patricio Fellini. Welke toerist gaat in hemelsnaam bij 28 graden op de 1e verdieping bij een Italiaan lunchen? Nou, wij dus, En met ons een handvol lokali's waarvan minstens de helft ook nog Italiaans spreekt. Bingo dus. We genieten in een prachtig restraurant van een heerlijke Spaghetti Bolognese en Ceasar Salad met een goed glas Pinot Grigio. Patricio brabbelt af en toe Italiaanse woordjes naar ons, wat het gevoel van authenticiteit alleen nog maar vergroot. Top lunch.

Next stop: shopping. Mia Shoes heeft meerdere filialen in Salzburg en Anne-Marie wil ze allemaal bezoeken. We komen langs een andere must-see/must-avoid: Mozarts geboortehuis. De letters van de Spar zijn in stemmig goudkleur uitgevoerd en gaan naadloos op in de stijl van de stad en de gebouwen, Kunnen veel steden nog wat van leren.

Omhoog met het treintje naar vesting Hohensalzburg. Shoppen maakt hongerig en dorstig en het Gasthaus binnen de vesting weet daar wel raad mee. De Sachertorte en de Stiegl Goldbräu smaken goed. De burcht binnen de vestingmuren is ingericht als museum en we lopen daar de rest van de middag rond. De spieren zijn tevreden als we na afloop weer de reis terug naar Rauris beginnen,

Nog wat fun facts:

De stad heeft zo'n 140.000 inwoners en is daarmee de vierde stad van het land. Het inwonertal is vergelijkbaar met Zoetermeer. De bekendheid niet.

Zoutwinning heeft in de middeleeuwen de stad rijk gemaakt. De naam verwijst hiernaar. De titel van deze footprint ook.

Red Bull komt uit Salzburg. Wij vonden alleen een AlphaTauri modeshop en de nieuwe helm van Max.

Elektrisch laden is legaal beroofd worden. Laden wordt per minuut afgerekend, een volledige laadbeurt is zo 2 a 3 keer duurder dan in Nederland. Mits je de auto wel direct na het laden ontkoppelt. Als echte Nederlanders houden wij het daarom bij Tesla Superchargers (we love you Elon).

• Easy Peasy

September 12, 2022 in Austria ⋅ ☀️ 15 °C

Na de nodige biergeneugten in Duitsland moeten we nu toch echt geloven aan ons tweede reisdoel: bergen. En dat kan op de plek waar we nu beland zijn.

Rauris ligt in een langgerekt dal dat eindigt tegen de bergketen van de Großglockner aan, met 3.798 meter de hoogste berg van Oostenrijk. De jongedame bij de plaatselijke VVV vertelt ons dat het aan het einde van het dal erg mooi is, met een aantal wandelroutes door het oerwoud (=oud bos) die 'leicht' zijn. In goed Oostenrijks: easy peasy. We nemen de bus die ons, samen met een horde voor lunch losgelaten schoolkinderen, naar Nationalpark Kolm Saigurn aan het einde van het dal brengt en stappen uit bij Parkplatz Lenzanger.

Na wat zoeken op de parkeerplaats vinden we de bordjes van de route over de Almweg naar de Durchgangalm. 20 meter verderop begint een klim van 20 minuten door een jungle met hellingsgraad 45 graden. Overduidelijk dat wij als Hollanders een ander idee hebben van de betekenis van het woord 'leicht'.

Het oerbos is werkelijk prachtig. Donker, koel en vochtig in het begin. Het pad is steil en uitdagend, maar ook erg mooi hoe het tussen de bomen door kronkelt. Zodra het vlakker wordt komt de zon stralend door de bomen. Als we een uur na vertrek op de alm zijn, is het uitzicht adembenemend.

De Durchgangalm is een kleine uitspanning midden op de alpenweide. Voor september is het best druk te noemen. Er zitten diverse mensen op het terras in de volle zon te bakken. Parasols zijn in deze uithoek van de wereld nog niet aanbeland. Na zoveel energie in onze klimtocht gestoken te hebben is er maar een manier om het aan te vullen: Bier und Wurst. Ook de vrolijke Oostenrijkse schlagers die binnen klinken helpen ons snel over ons leichtes energiedipje heen. Voor de liefhebbers hebben we een stukje opgenomen. Frans Bauer kan hier op studiereis.

Uitspanning nummer 2 heet de Ammererhof en is hemelsbreed bijna even ver als het stuk van de parkeerplaats naar de Durchgangalm. Omdat we zo'n 100 meter dalen, lopen we dit in 20 minuten. We zien de bus net voor ons neus vertrekken. Niet erg, want we wilden toch al naar het startpunt van onze wandeltocht teruglopen. Na koffie en gebak lopen we in ruim een uur zelfs door naar Alpengasthof Bodenhaus. De stappenteller van Anne-Marie toont een record van bijna 20.000 stappen. Zitten in de bus voelde nog nooit zo goed.

• Prijsvraag

September 11, 2022 in Germany ⋅ 🌧 15 °C

Na een mooie laatste dag in Zuid-Duitsland laten we Siggi en Thea en hun Harley repairshop op zondagochtend achter ons en zetten de neus van Tessie naar het zuiden. Google Maps belooft ons dat we in 4 uur en 38 minuten in Rauris, Oostenrijk aankomen, maar wij weten wel beter. Met 11 wegwerkzaamheden (het blijft Duitsland), slecht weer op komst en een pitstop annex laadstop om niet helemaal gaar resp. leeg aan te komen gaan we daar waarschijnlijk ruim overheen. We vertrekken om 9.00 uur en hopen te finishen als Max zijn race op Imola om 15.00u start.

Rond Neurenberg rijden we de voorspelde regen in en als we bij Ingolstadt zijn komt het inmiddels met bakken uit de lucht. Tegen de tijd dat we voorbij München zijn trekt het gelukkig weer wat open en stoppen we bij een supercharger in Weyarn. Die staat naast een klim- en bouldercentrum waar we naar verwezen worden voor eten en drinken. Vast keigezellig voor die klimmers in de hal om na afloop met de Teslarijders in de bar na te praten. Niets lunchwaardigs op de kaart en onze reis-koffiebekers mogen vanwege corona niet door het barpersoneel worden gevuld. Soms is het gewoon lekker om een land achter je te laten.

Vanaf de tussenstop rij ik. Anne-Marie kan nu rusten want ze heeft nog maar 1 taak: het grensbord op de foto zetten voor deze footprint. Goed, we maken er maar een prijsvraag van. Zoek het bord op de foto en geef aan welk land erop staat.

Een kwartier na de start van Max komen we dan eindelijk aan in Hundsdorf, een klein dorpskerntje naast het regiostadje Rauris. Na nog wat strubbelingen met Viaplay krijgen we de uitzending aan de praat, kunnen we zelfs nog terugscrollen naar de start en zien we Max moeiteloos de tifosi een slechte dag bezorgen. Hopelijk zijn ze het eind van de week vergeten als wij in Italië aankomen.

• Weerbericht

September 10, 2022 in Germany ⋅ 🌧 16 °C

Tot nu toe hebben we zo goed als niets aan de weerberichten gehad. Voorspellingen van de hele dag regen (was de hele dag droog), stortbuien (paar spetters) en bewolkte dagdelen (zon en af en toe een wolk).

Gelukkig kwamen we gisteren een Duits weerstation tegen dat wèl werkt! Zie bijgevoegde foto.

• Burgers en tentoonstellingen

September 10, 2022 in Germany ⋅ 🌧 16 °C

De laatste dag in Duitsland. Morgen reizen we door naar Oostenrijk. We besluiten Nürnberg aan te doen en naar het Neues Museum te gaan.

Nürnberg is een vrij grote stad in de regio. Qua inwonertal vergelijkbaar met Den Haag. Parkeren doen we in een parkeergarage in het centrum met nog veel plekken vrij. Na parkeren snappen we waarom. Oud, krap, stoffig en vies. De lokali’s staan graag in de rij voor de moderne en schone parking 30 meter eerder. Niet getreurd, parkeren is maar een klein deel van de dagbesteding.

Anne-Marie begint tekenen van hangriness te vertonen, dus we duiken linea recta een willekeurig restaurant in. Fränk’ness in het centrum van de stad, pal naast het museum. Prachtig ingericht, sjiek èn modern, deep house muziek op de achtergrond. Schot in de roos.

Een kaart met vier lunchgerechten. Wij gaan voor de BBQ Kalfsbraadburger. Een lichtgeroosterd krakelingbolletje besmeerd met zachte mayonaise en belegd met ‘pulled & grilled’ kalfsvlees, met een topping van spitskoolsla, gemalen cashewnoten en gesmoorde paprika. We zijn het al snel eens dat we in tijden niet zo’n lekkere burger hebben gegeten.

Het Neues Museum heeft een prachtige tentoonstelling over kunst en design en een tentoonstelling over de werken van Evelyn Hofer en Richard Lindner, een Duitse fotografe en Duitse schilder die in de 60er en 70er jaren in de VS woonden en werkten. Ook het museum zelf is een ‘work of art’.

Op de terugweg gecombineerd boodschappen doen voor ons en een lekkere supercharge voor Tessie voor de rit naar Oostenrijk morgen. We sluiten de dag af door te zien hoe Max de tweede plaats in kwalificatie van Monza pakt.

Bedtijd om morgen vroeg te verkassen, op tijd voor de grote prijs van Oostenrijk!