traveled in 5 countries Read more

Sleep eat repeat

August 3, 2016 in Brazil ⋅ 🌙 23 °C

Wat kan het leven relaxd zijn! Gisteren heb ik m'n boek uitgelezen op het strand en bij zonsondergang ben ik weer eens gaan hardlopen. Dat was echt super fijn over het strand! Toen ik terugkwam waren er jongens capoeira aan het doen op strand, zo'n gaaf gezicht. Van jongen tot oud deden ze mee.

'S avonds hebben we gegeten en met een cocktail naar de sterren gekeken. Er zijn hier zoveel te zien en heb al een aantal keer een vallende ster gezien.

Vanmorgen hebben Daan en ik weer yoga gedaan en daarna ben ik gaan wandelen op het strand. Ik heb genoten van een brownie met ijs en zometeen gaan we weer eten. Het leven hier is zo simpel, i love it!

Paradise

August 1, 2016 in Brazil ⋅ ⛅ 15 °C

Wat schrijf je in een blog als je dagen bestaan uit eten, slapen, lezen, zwemmen, yoga, en cocktails? In ieder geval dat het geen straf is om hier te zijn! We hebben besloten om dit de komende week zo voort te zetten in dit paradijselijke oord. Volgende week willen we weer verder reizen. Waarheen weten we nog niet precies, misschien pakken we ons oude plan op om alsnog naar Pantanal te gaan, maar dit hangt af van de ticketprijzen. Wordt dus nog vervolgd!

Vrijdag moeten we helaas ons fantastische hotel uit. Maar, de receptiedame is super en heeft waarschijnlijk een heel huis voor ons geregeld. Ziet er goed uit en we hopen dat we daar het weekend nog kunnen doorbrengen 😆. Ciao!

Beachlife

August 1, 2016 in Brazil ⋅ 🌧 15 °C

Toen we eergisteren in Jericoacoara aankwamen, gingen we - na een lange douche - nog even het dorp in. Jericoacoara, ook wel Jeri genoemd, ligt ver weg van de bewoonde wereld. Het ligt in een natuurreservaat, tussen de duinen. Er wonen veel hippies en er zijn veel backpackers te vinden. Er is streetfood en overal staan karretjes waar cocktails worden verkocht. Er zijn geen straten, overal ligt zand. De sfeer is heel erg relaxd en de mensen zijn onwijs aardig. We belandden op een samba feest waar een local ons met korting naar binnen heeft gekletst. We hebben veel lol gehad 😀. Gister hebben gechilld op het strand. Tijdens de lunch hebben we genoten van super lekkere garnalen. Daarna gingen we terug naar het hotel om yoga te doen. De hoteleigenaar haalde voor ons de hangmat aan de kant, zodat we de ruimte hadden onder de veranda. Het was fijn om weer eens de tijd en de rust voor yoga te hebben. Eind het eind van de middag gingen we naar de zandduinen voor de zonsondergang. Alle mensen in het dorp kwamen daar op af, de duinen waren vol met mensen. Het was echt van de beste zonsondergangen die ik ooit heb gezien. 'S avonds gingen we na eten door naar onze favoriete cocktailshaker en hebben we gedanst op reggaemuziek. Het was weer een leuke avond!

Ik ben erg blij dat we hebben besloten de plannen om te gooien. Het is zo relaxd hier en de natuur zo mooi. Hier vermaken wij ons wel de komende tijd!

Brasil.. Lalalaa

July 30, 2016 in Brazil ⋅ ☁️ 15 °C

Vandaag hebben we er twee dagen reizen opzitten. Na een half uur taxi, 10 uur in de bus, 9 uur in drie vliegtuigen en vijf verschillende vliegvelden zijn we in Brazilie! Woot woot 🎉

Het waren twee pittige dagen. Het begon gisterochtend toen we om 7 uur moesten opstaan na zes uur slaap in een mega koude kamer met alleen een lakentje. Wat waren we blij dat het tijd was om te vertrekken richting betere temperaturen. We vlogen 's ochtends van Salta naar Buenos Aires. Daar aangekomen moesten we met een bus van 1,5 uur naar een ander vliegveld. Deze bus reed dwars door de stad waardoor we gelukkig wel een beeld hebben gekregen. Het doet erg westers aan. Hier komen we zeker terug! Op het andere vliegveld hebben we gegeten. Natuurlijk een Argentijnse steak. Die was lekker! Vervolgens hadden we een vlucht naar Sao Paulo in Brazilië. Daar aangekomen liepen we alvast naar de incheckbalie. We dachten dat we veel te vroeg waren dus namen uitgebreid de tijd om onze nagels weer eens te lakken. Maar na een tijdje kwam er niemand... En bleken we in de verkeerde terminal te zitten. Niemand kon ons vertellen waar terminal 2 was, wat lichte stress opleverde. Gelukkig waren de attente (en heel brede!) politiemannen bereid om ons even te begeleiden. Eind goed al goed want we vonden de incheckbalie (én onze nagels zien er weer tip top uit), dachten we. Maar bij de douane piepte het poortje wanneer Daniella er doorheen liep. De twee bewakingsdames trokken hun handschoenen aan en namen Daan mee naar een ander kamertje voor onderzoek. Gelukkig werd ze weer vrij gelaten en konden we verder met de laatste vlucht, naar Fortaleza (Noord-Brazilië).

Gelukkig heb ik wel twee uur kunnen slapen, want het was alweer de volgende ochtend voor de aankwamen. In Fortaleza moesten we nog vier uur wachten op de bus naar Jericoacoara. Die rit duurt zes uur, met nog uur daarna in een 4x4 bus. Er ligt namelijk geen normale weg. Wat een avontuur weer! Het zijn wel twee lange dagen en we staren een beetje als zombies voor ons uit. Maar.... Google belooft ons veel goeds. Het is nu donker, dus ben benieuwd naar morgen. Onze Zweedse vrienden zitten er ook, dus wordt vast heel gezellig!

Overigens zijn de Brazilianen wel veel toegankelijker en open dan bijvoorbeeld de Peruanen of Bolivianen. Ze lachen en maken graag een praatje. Beetje jammer alleen dat ze geen Spaans maar Portugees spreken. Net nu m'n Spaans weer terug begint te komen... Van Portugees kan ik in ieder geval weinig maken, dus dat wordt overschakelen op gebarentaal. Het landschap is ook totaal anders. Heel groen, veel palmbomen en geen bergen. De huizen zijn klein en kleurrijk. En het belangrijkst.. Het is 30 graden. Geen koude nachten meer voor ons! ☀️

• Sun sun sun.. Here we come!

July 27, 2016 in Argentina ⋅ ☁️ 7 °C

Gister hebben Daan en ik gewandeld in het gebied rondom Tupiza. Het is er werkelijkwaar prachtig zoals je ziet op de foto's. Ik had eigenlijk verwacht dit aan te treffen in Salta, Noord-Argentinie. Maar blijkbaar is het zuiden van Bolivia net zo mooi. Echt heel gaaf! We kwamen onderweg weinig mensen tegen, af en toe paardrijders.

Vandaag hebben we een lange reis afgelegd van Tupiza naar Salta. De grens oversteken is wel een dingetje, de rijen zijn lang. Maar, we zijn in Argentinie! Uiteraard niet zonder slag of stoot, want onze bus werd van de weg gehaald voor een controle. Iedereen moest de bus uit en tassen werden doorzocht. Gelukkig vonden ze ons heel aardig en onze tassen niet boeiend. Drie keer knipperen met je ogen en je mag doorlopen (tip!).

Het is hier toch weer anders dan in Bolivia. Geen bolhoedjes meer en de dames dragen strakke rokken. Het landshap is vlakker en groener. De huizen zien er degelijker uit. Veel boerderijen gezien onderweg. Zoals verwacht ook veel koeien. Maar ook lama's. Het ziet er mooi uit. Alleen blijven we niet voor lang. Daan en ik zijn de kou zat en hebben besloten om ons plan om te gooien.. We vliegen morgen naar Fortaleza in Noord-Brazilie! Vanuit daar gaan we door naar Jericoacoara, google maar even hoe mooi het is 😉. Het was niet goedkoop en de reis is lang, maar wat hebben win een zin in zon, strand en de caribische vibe! We hebben Argentinie/Chili tot een volgend doel gebombardeerd. Tot in de caribien! 🏖☀️🍸

Zandhappen

July 25, 2016 in Bolivia ⋅ ⛅ 25 °C

Daan en ik hadden besloten er vandaag een rustig dagje van te maken. Om wat energie kwijt te kunnen ging ik hardlopen. We zijn namelijk eindelijk op een plek waar dat goed mogelijk is en ik had echt een prachtige route uitgestippeld over een zandweggetje tussen de bergen. De eerste 6km gingen super goed en konden de hoogte (2800 meter), de liefdesverklaringen en achtervolgende honden de pret niet drukken. Maar... Toen kwam ik terecht in een heuse zandstorm. Dat was best pittig! Uiteindelijk toch nog een stuk gelopen van 8 km. Jammer dat ik de rest van de dag huilend en niezend doorbracht door al het zand en stof 🙈.

Op de weg terug kwam ik terecht in een optocht vanwege 'Fiesta de la San Tiago'. Mensen liepen met altaars, vlaggen en vuurwerk. Ook reden volledig versierde auto's rond (best vreemd want hun vooruit was bedekt met beren en andere versieringen). Het feest duurt de hele week, overal wordt muziek gemaakt en zijn er feesten.

Vanmiddag hebben we het stadje verkend. Super leuk en gemoedelijk. Veel mooie, oude, koloniale gebouwen. Prima om hier een paar dagen te chillen ☺️.

Overigens heeft ook in Bolivia een politieke discussie plaatsgevonden. Nog niet zo lang geleden is er een referendum uitgeschreven. In de wet is namelijk vastgelegd dat een president maar twee termijnen achter elkaar benoemd mag worden. Na de eerste termijn van president Morales is de grondwet veranderd. Hij stelde dat daarom de eerste termijn niet mee telde. Vervolgens is hij tot twee keer toe opnieuw benoemd. Nu zitten zijn termijnen er echt op en is een referendum uitgeschreven met de vraag of hij nogmaals een periode door mag. De inwoners van Bolivia hebben, met een nipte meerderheid, nee gestemd. Ik heb begrepen dat nu wordt overwogen een nieuw referendum uit te schrijven met de vraag of de Bolivianen het wel zeker weten. Overigens heeft Morales zelf in de wet laten opnemen dat een president die positie slechts twee termijnen kan invullen. Oftewel, bijzondere gang van zaken...

Busje komt zo

July 25, 2016 in Bolivia ⋅ 🌙 26 °C

Vanmorgen stonden we om 5 uur op want onze bus richting Tupiza vertrok om 6 uur. Tupiza ligt vlak bij de grens met Argentinië en is een rustig en relaxd dorpje als we de Lonely Planet mogen geloven.

Toen we instapten was het heel erg koud. Het wordt 's nachts in Uyuni zo'n -12 graden, en dat was te voelen. Het ijs stond op de ramen. Gelukkig hadden we dekens, sjaals en mutsen. Toen de zon opkwam maakte de kou plaats voor de warmte. Alle wollen spullen konden weer terug de tas in en het raam kon open. Het was een heel gave route over een zandweg tussen de bergen door. Het was gaaf totdat de bus ineens stopte, de chauffeur z'n blauwe pak aantrok en overal aan ging sleutelen. Na een tijdje bleek dat de bus niet meer te maken was. Er kwamen af en toe auto's langs maar niemand kon mensen meenemen, waardoor we zo'n twee uur aan de kant zaten. De omgeving was super, dus dat maakte veel goed. Een beetje jammer was het wel dat toen er eenmaal een (klein) busje bereid was om mensen mee te nemen, de Bolivianen als aso's gingen rennen en duwen, met name de mannen. Heel raar om te zien.

Hierdoor bleven twee Fransen en wij over tot het eind. Maar wat een mazzel hadden wij, want wij mochten achter in de laadbak van een truck! En met die omgeving was het echt geen straf.

Salar de Uyuni

July 24, 2016 in Bolivia ⋅ ☀️ 30 °C

Gister gingen we met een gezellige groep van totaal zeven mensen (Colombianen en Nederlanders) de zoutvlakte op. Salar de Uyuni is de grootste zoutvlakte ter wereld. Lang geleden was dit een meer, dat inmiddels is opgedroogd. Gemiddeld is de zoutlaag zo'n 8 meter diep, maar op sommige plekken zelfs 200! Het is een gigantisch groot gebied en je kunt mijlenver kijken.

We hebben verschillende plekken gezien, o.a. het kerkhof van treinen. Hier zijn kennelijk treinen gedumpt die niet meer nodig waren. Daarna kwamen we flamingo's tegen. Die lieten zich niet door ons wegjagen dus we konden mooie foto's schieten.

Vervolgens reden we naar een plek midden op de zoutvlakte. Bizar om daar zo in het midden te staan en zo ver te kunnen kijken. Zoals elke andere toerist hebben we gekke perspectief foto's gemaakt. We waren er niet heel goed in maar we hebben wel veel gelachen 😆.

Daarna gingen we naar het 'eiland' met enorme cactussen. Van bovenop was de zoutvlakte nog beter te zien. Eigenlijk zou de tour duren tot 17 uur, maar Iris en Tim (de andere Nederlanders in onze auto) hadden een tour geboekt inclusief de zonsondergang. In eerste instantie wilde onze gids niet langer blijven maar na wat telefoontjes en op ons aandringen konden we tot na de zonsondergang blijven. Vervelend voor z'n vrouw die hem steeds belde. Heel gaaf voor ons, want wij wisten niet eens dat die optie er ook was. De zonsondergang hebben we van bovenop de auto bekeken. Een mooie ervaring! Deze dag was echt indrukwekkend.

• On the road again

July 22, 2016 in Bolivia ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag een reisdag achter de rug. We hadden de bus van Sucre naar Uyuni, van ongeveer zeven uur. Gelukkig konden we weg, want de afgelopen dagen was Sucre van de wereld afgesloten vanwege stakingen. Het was zelfs zo dat een chauffeur met dynamiet heeft lopen zwaaien richting de politie en zo z'n hand is kwijt geraakt.

De busrit was deze keer wat minder comfortabel. Er werd ook maar een keer gestopt. Niet bij een restaurant maar in the middle of nowhere waar mannen en vrouwen gewoon naast de bus gingen plassen. Ook bijzonder om mee te maken. Toen we verder gingen verstopte een man zich in de laadruimte. Heb hem er niet uit zien komen maar zag wel een doodskist in diezelfde ruimte, dus hoop maar dat alles goed is gegaan.

Ons hotel is niet heel fantastisch. Daniella heeft het nachtlampje opgeblazen! Best knap, want dat is haar ook al gelukt in Sucre 🙄. Het was een bijzonder lampje dus hoop dat ze er niet al te rouwig om zijn..

We hebben vanavond pizza gegeten, want kennelijk is dat wat hier voornamelijk wordt gegeten. Het is ook echt koud hier, het vriest 's nachts. Morgen gaan we ein-de-lijk naar de zoutvlakten. Mega veel zin in! Goed weekend allemaal 💋

Laatste dag in Sucre

July 21, 2016 in Bolivia ⋅ 🌙 26 °C

Vandaag is alweer onze laatste dag in Sucre, vind ik niet leuk! Het bevalt ons hier zo goed, dat we wel minstens een maand zouden kunnen blijven 😄.

Vandaag hebben we nog genoten van de stad. Hebben rondgewandeld, foto's gemaakt, geshopt en eindelijk echte Boliviaanse chocolaatjes geproefd. Te lekker!

Het meest spannende van vandaag was dat we weer problemen hadden met pinnen. Maar gelukkig lukte het bij pinautomaat nummer vijf wel en zijn we weer in het bezit van Bolivianos.

Morgenochtend vertrekken we richting Uyuni, een rit van zo'n zeven uur. Hopelijk is het landschap weer zo mooi dat de uren voorbij vliegen. Fijne vrijdag! 🙋