Vietnam

February - March 2023
A 30-day adventure by Maxime Read more

My Son & basket boat

March 10, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 22 °C

Wauw, Stan sliep voor de tweede keer door, maar wel maar tot 6.10u. Ik was ervoor om 5u al wakker gemaakt door de duizenden hanen die hier elke ochtend kraaien en om 6u nog eens door de buurman die ook elke ochtend ervoor zorgt dat zijn keel en neus volledig snotvrij zijn: gerochel tot en met, echt raaanzige geluiden 🤢. Ook heb ik na wat loempe mails van een van mijn vervangers gedroomd over Bookwidgets en Smartschool 🫠: yuk. Hij eet z’n flesje en we knuffelen tot mijn wekker gaat. We maken de twee anderen wakker en ik zie meteen aan Lars dat er iets is. Hij heeft weer superslecht geslapen en voelt zich niet super. Hij gaat dan maar douchen om wakker te worden terwijl ik de kindjes aankleed. Ze komen aan met ons ontbijt en kort daarna komt de taxi met onze gids aan. Het is ongeveer een uurtje rijden naar het tempelcomplex My Son. We zitten met z’n vieren op de achterbank. Tess haar mond staat zoals altijd geen seconde stil, terwijl Stan rustig bij Lars ligt. We komen aan, smeren ons in, doen nog een toiletbezoek en stappen dan achter onze gids aan.
    Eerst moeten we een elektrisch autootje nemen voor 2km, dat wel heeeel snel rijdt🛺. Dan beginnen we aan onze tour! Tess wil instant in de buggy ook al heeft ze nog maar 5m gestapt ofzo (“mijn benen zijn moe”), dus ik draag haar even want Stan zit er in. Aangezien ik op reis ben, kan ik 5 weken niet gaan crossfitten, maar ik denk dat mijn armspieren niet verslapt gaan zijn door al het kinderendragen 🥵. We komen bij de eerste ‘groep’ tempels. Telkens wanneer onze gids tegen mij iets aan het uitleggen is, komt Tess er tussen dat ze ook iets wil zeggen 🙄. Zo kom ik dus niet veel te weten over de site. De eerste groep bleek achteraf de mooiste en grootste 🛕. We wandelen door het park langs verschillende groepen tempels, en ik hoop telkens dat we een grotere tegenkomen. Tess zit in de buggy en Stan wandelt flink het park door, afgewisseld met “mama pakken”. Ik blijf echter toch wat op mijn honger zitten. Ik had de tempels iets beter bewaard gebleven verwacht, wat groter en iets of wat vergelijkbaar met de tempels in Indonesië of Angkor Wat (dat we nu niet gaan bezoeken). Ik vind het dan ook spijtig dat we al aan het einde van de tour gekomen zijn! Het was wel echt mooi, maar ik had dus foute verwachtingen. Na 2 uur is het gedaan en nemen we opnieuw dat elektrisch snel autootje.
    De taxi (onderweg vallen beide kindjes in slaap op ons🥰) brengt ons naar een restaurant waar we local food typisch voor Hoi An kunnen proberen: cao lau, white rose en nog iets waarvan ik de naam niet meer weet🍜. De kindjes eten pizza: jammer genoeg had de serveerster dit laten zien, want ik wilde eigenlijk dat ze wat rijst of noedels aten. De white rose was echt superlekker! Aanrader. Na een uurtje brengt de taxi ons dan terug naar ons huisje.
    Lars had een wisselende dag met af en toe een moeilijk momentje, maar bij thuiskomst trekt hij zich even terug in een ligstoel aan het zwembad, terwijl de kindjes binnen als zotten rondlopen en spelen. Ik heb ook even een middagdip na het vele eten en wil ook rusten. Ik leg me dus op bed, geef Tess een filmpje maar Stan volgt me. Hij kruipt eerst over mij en begint (op mij) te springen maar dan brengt hij speelgoed en ondertussen kan ik toch even wegdommelen. Na 1,5u amper rust, heb ik het helemaal gehad met de rondcrossende en roepende kinderen en stap ik naar Lars om te vragen wat het plan is. Hij schrikt wat van mijn manier waarop en beseft direct dat het voor mij eventjes te veel geworden is. Hij gaat dan naar de kindjes, maar na 5 min komen ze alweer naar mij met een of ander pijntje ofzo 🤪. We hebben allebei efkes een kleine breakdown omdat het zo traag beter gaat met Lars en we allebei moe zijn 🫠.
    Plots veert Lars recht en zegt: ‘Kom, we gaan bootje varen!’ en hij boekt een taxi en bootje. We pakken onze spullen en vertrekken naar Bay Mau Water Coconut Forest. Een andere meneer brengt ons naar de kleine steiger waar we even moeten wachten. De kindjes zijn enthousiast! Onze basketboat is er, we kruipen erin en krijgen zo’n typisch hoedje op ons hoofd 🛶. Het enthousiasme van Stan is heel snel verdwenen en al wenend begint hij aan het tochtje terwijl hij zich aan mij vastklampt. Ik begin dan maar zachtjes ‘Ik heb een boot’ (bij gebrek aan inspiratie) te zingen en zo kalmeert hij toch. De hele weg houdt hij me echter stevig vast. We varen door de bananenbomen en na enkele bochten horen we knalluide muziek (Gangnam style 😂) en zien dat er een hele show wordt opgevoerd met ronddraaiende boten. Tess zegt al snel dat zij ook zo wil ronddraaien 😝. We kijken de ogen uit onze kop want wat is dit allemaal: subwoofers (met muziek door elkaar) op die kleine ronde bootjes en mannen die hun boot doen tollen. Tess vindt het fantastisch en begint te dansen op ons bootje 🥳. We regelen dat Tess en Lars bij zo’n dansende man aan boord kunnen en ze draaien rond (uiteraard tegen betaling)🤩. Tess is dolenthousiast maar Stan vindt het maar niets dat zijn zus en papa uit onze boot zijn geklommen en weent bijna de hele minuut dat het duurde 🙄. We varen verder en zien dan overal drijvende karaokestandjes met overal zingende Aziaten rond 😂. Tess wil ook graag gaan feesten en zingen 🥳. De man vaart ons naar de kade en haalt plots een kleine visserslijn boven om krabben te vangen🦀! We vangen er 5 en ook Tess haalt er eentje naar boven. Stan hangt terwijl te chillen tegen mij en kijkt zelfs niet om naar de krabben🤷🏻‍♀️. De man haalt plots een flesje boven en steekt er een krab in om mee naar huis te nemen😅. Daar hebben we toch maar nee op gezegd.
    Ondertussen is de zon aan het ondergaan en is het uitzicht weer leuk. De vaart zit erop en we krijgen nog verse kokosnootmelk aangeboden. De vrouw van het bedrijfje leidt ons naar de taxi en pakt Stan. Het duurt niet lang eer hij terug bij mij wil zijn 😅. We keren weer naar ons huisje en nemen snel de fiets naar een dichtbij restaurantje. We bestellen frietjes, een hamburger, gegrilde spiesjes en banh xeo (Vietnamese pannenkoek, heel lekker!). Alles was superlekker. We fietsen naar huis, steken de kindjes in bed en relaxen nog wat. Stan is flink in zijn eigen bedje gaan slapen en doet dat tot 5u.😴

Beach, please 🏖️

March 11, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Om half 7 is het kleine ventje dan klaar om op te staan. Letterlijk: “uit, uit!” Dus geen knuffels in bed, maar meteen uit de veren.. ugh. Hij is niet zo stil en maakt Tess wakker, maar Lars houdt haar nog een halfuurtje in bed met een filmpje.
    Lars zijn ochtenden blijven moeilijk dus hij besluit om na het ontbijt (waarbij ik Pho probeer!) opnieuw naar de dokter in het ziekenhuis te gaan. Na een uurtje is hij terug met bijzondere pillen om te “relaxen”💊. Na wat opzoekwerk en onze stand-by apotheker Julie te raadplegen, blijkt dat het antidepressiva en pillen voor schizofrenie zijn 🤯. Die gaan dus meteen de vuilbak in!
    We geven de kindjes middag eten en ik kruip met Stan het bed in voor een dutje, terwijl Lars met Tess in het zwembad speelt🤿.
    Wanneer Stan wakker is, pakken we snel onze spullen bij elkaar want we gaan naar het strand! We zijn op zoek naar een specifiek restaurant en lopen er veel voorbij. Overal zien we ondiepe kommen water staan met levende zeedieren in🐙🦐🦞🐠🐟! Heel vreemd maar wel heel vers om te eten 😆. Dankzij een supertip (thank Lara!) vinden we het restaurant/strandbar mét speeltuin en installeren ons op de ligstoelen op het strand🏖️. Ik slurp rustig van mijn cocktail terwijl de kindjes vrolijk in het zand spelen: heerlijk🍸.. Ze houden zichzelf bijna een uur bezig en dan wil Tess in de zee zwemmen! Stan is nog altijd bang van het water dus hij wil enkel kijken hoe Lars Tess over de golven laat springen. Uiteindelijk wil hij toch even in de branding staan, maar nadat de zee 2x over zijn voeten is gespoeld, is het welletjes geweest “mama pakken”. Tess krijgt het na een tijdje koud en na wat opgedroogd te zijn maken we een kleine strandwandeling in het zonnetje. We hadden eerst het plan om in Hoi An zelf nog iets te gaan eten omdat het een supergezellig stadje is, maar we beslissen om dit toch niet te doen aangezien ze allebei serieus van hun paretten hebben gegeven (en er een speeltuin aan het restaurant is).
    Beste beslissing! Ze spelen heerlijk samen in het speeltuintje terwijl wij rustig kunnen babbelen🛝. We bestellen croques voor hen en voor ons white rose, fried springrolls en kip met chili en citroengras met rijst (heerlijk!) 🍚. Wat een smulfestijn, maar weer veel te veel (en de springrolls zijn iets té vettig). Ze spelen nog een beetje en krijgen nog een ijsje.
    We maken nog een leuke foto in het hartje en gaan dan naar huis💛. Kindjes bed in en wij pakken onze koffers verder in want morgen trekken we verder naar het noorden.
    Wanneer ik wil gaan slapen, merk ik dat er veel koekkruimels in bed liggen dus ik begin hen iets te fanatiek weg te vegen waardoor Stan wakker wordt.. Ik pak hem dan maar al bij mij en hij drinkt zijn fles al (die bedoeld was voor de ochtend). Ik hoop dat hij op deze manier misschien langer slaapt?
    Ijdele hoop… Om 4.50u is hij wakker en wil hij opnieuw een fles en ik moet ze dus effectief gaan maken😩. Daarna heeft hij (en ik dus ook) niet meer geslapen…🥴

Roadtrip naar Hue

March 12, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

Ik kon Stan nog eventjes zoet houden in bed met Paw Patrol, Bumba en veel filmpjes van zichzelf, maar om 7 wil hij er echt uit. Tess was er dan ook vrij snel. We kleden ons aan, doen alle koffers en zakken toe en ontbijten. Er ligt dragon fruit op het bord🐲! Dit wilde ik al eventjes proberen, maar ik vind het matig qua smaak😅. Het proeft naar zoetere aarde ofzo? Onze chauffeur voor onze roadtrip naar Hue staat plots aan onze tafel dus we pakken onze spullen. We zitten weer gezellig met z’n vieren op de achterbank.
    Onze eerste stop zijn de marble mountains⛰️. We pakken de rugzak waar Stan in kan zitten en ik neem hem op mijn rug zodat Lars Tess af en toe kan dragen. We nemen de lift en starten aan de wandeling langs grotten en pagodes, op weg naar de top. Er zijn veeeel trappen dus ik zweet al snel en heb een rood gezicht🥵. Al goed heb ik stevig ontbeten😜. We gaan een grot binnen en het is er lekker fris. We klimmen een beetje maar ik moet Lars en Tess alleen laten verder klimmen want ik pas niet door het gat met de rugzak. Ik keer om en krijg bewonderende blikken en mensen die me aanmoedigen 😅: “Wauw, strong! Brave!” Er filmen ook mensen mij en Stan of trekken een foto van ons: speciaal 🧐.
    Ik doe een gok en neem de trappen omhoog in de hoop Lars en Tess te vinden en terwijl ik onderweg naar boven soms wat sterf 😆. Ik kom hen tegen en we gaan weer naar beneden naar de volgende grot. Die is mooi! Met een groot Boeddhabeeld. Daarna beginnen we aan onze klim naar de top. Het is hier crossfit op zondag 🤪 en ik begin het al te voelen in mijn bovenbenen. Tess is al de hele tijd superflink aan het klauteren💪🏻. Onderweg naar boven begint ze wat moe te worden, dus Lars moet haar af en toe even dragen. Boven aangekomen, stelt het uitzicht een beetje teleur: langs de ene kant de mooie marble mountains, maar langs de andere kant gewoon een stad en het strand met hotels. Niet echt wauw dus.. We dalen weer af, halen Stan uit de zak en plots staat er een groepje Aziaten rond hem foto’s te trekken en hem te filmen terwijl hij wat springt en danst. Zeer vreemd, die paparazzi 📸.
    Na een dik uur keren we terug naar onze auto: allebei bezweet en wel voldaan moe. We rijden naar het Da Nang Museum of Cham Sculpture en slenteren er door, terwijl de kindjes als gekken achter elkaar lopen 🙈. We hebben allebei te weinig energie om er echt iets aan te doen buiten te zeggen dat ze ermee moeten stoppen en rustig moeten zijn 🙊. De security vindt het duidelijk ook niet erg want hij is geamuseerd aan het kijken en aan het zwaaien🤷🏻‍♀️. Het museum zelf is niet de moeite maar het was sowieso een stop op onze route. Daarna rijden we door over de Hai Van Pass en genieten van het uitzicht terwijl we koeken eten 😋. Bovenaan moet je iets van eten of drinken kopen want anders moet je betalen om een foto te nemen. Ze zijn wel opdringerig maar de mevrouw maakt een leuke foto van ons. Het uitzicht van op de top is ook niet wauw 🫣.
    Vervolgens rijden we verder naar de lunchplek aan het strand! Ondertussen is Stan in slaap gevallen. We stappen uit en leggen hem in de buggy: hij slaapt rustig verder😴. Tess ziet het strand en wil de ponderkes om schelpjes te zoeken: we laten haar doen. Er zijn weer bakken vol vissen en we vermoeden dat we iets uit die bakken gaan eten: verser kan wel niet. We krijgen gamba’s in look, inktvissen in zoetzure saus met groenten, rijst en frietjes. Die hadden we dus net in de bakken zien zwemmen 😂. Ik gruwel van de inktvis🦑, dat vind ik nu echt niet lekker! Lars wel. Hij pelt alle gamba’s🦐 en we beginnen te eten. Het is wel lekker! Tess speelt verder en komt af en toe wat frietjes stelen. Stan ligt nog in dromenland. Wat een rust aan Phu Loc - Lang Co🏝️! Ze begint met een Vietnamees meisje schelpjes te zoeken en te spelen.
    Stan wordt niet zo goed wakker en begint te wenen. Het is tijd om te vertrekken. Onze chauffeur stelt een extra stop voor: watervallen (Phu Loc - Loc Tri)! Stan valt snel terug in slaap en ook Tess dommelt even weg. We rijden een dorpje binnen in the middle of nowhere en zien armzalige huizen, koeien langs de weg en een groot kerkhof. Na een kleine wandeling, komen we aan bij de waterval. Ondertussen zingen we K3 🎶. Ook Stan kent het liedje al goed 😅. Het is mooi dus we zijn blij met deze extra stop. Nu is het nog een uurtje naar Hue, naar het appartement. De laatste 20min zijn wel aftellen want Stan begint hyper te worden en wat vervelend te doen 😬. We komen aan en 2 dames brengen ons naar boven. Terwijl Lars luistert naar hun uitleg, probeer ik onze wilde kinderen in toom te houden: het is moeilijk en ik kan mijn kamte moeilijk bewaren (omdat ik zelf kapot ben) 😤! Er zijn 2 kamers met stapelbedden en ze beginnen er wild in te spelen en te klimmen op het trapje 🤯. De dames kunnen niet zo goed Engels en begrijpen vaak niet wat Lars wil zeggen. Het lijken ook niet de scherpste potloden te zijn🫣. Er is hier weer geen zetel en om warm water te krijgen, moet je een half uur wachten na het opzetten van de zekering 😫. Ook is hier geen babybed dus het wordt nog een uitdaging om Stan in bed te krijgen. Lars gaat op zoek naar avondeten terwijl ik wil douchen met de kinderen. Uiteraard waren we de zekering vergeten op te zetten dus daar staan we dan allemaal al in ons blootje rond te lopen in het appartement 🤣. Lars is terug met worstjes, frietjes en patatjes en ze vallen aan als hongerige wolven🐺. Het half uur voor het warm water is om dus ik draai de kraan open maar er komt eerder lauwkoud water uit: geen optie dus. We doen dan maar een kattenwasje voor de kinderen en ik leg me tevergeefs naast Stan. Een uur lig ik er en hij blijft draaien en kusjes geven.. Ik word stilaan gek want ik wil me gaan douchen en gaan hangen.. Ondertussen is Tess ook enkele keren uit bed gekomen😠. Lars bouwt dan maar een constructie zodat Stan niet uit dat bed kan: dit wordt onthaald op een kort weenconcert. Ik kan me eindelijk gaan douchen en ben blij dat er warm water uit de kraan komt. Ale, toch lekker warm voor 2 minuten 😒…
    We installeren ons nog even in het dubbele bed, prullen nog wat en gaan dan ook slapen. Lars boven Tess en ik naast Stan(die om 5u heel kort wakker werd). Ik denk dat ik direct sliep 😴.

Hue Citadel 🏯

March 13, 2023 in Vietnam ⋅ 🌧 24 °C

Om half 7 start mijn dag met Stan zoals gewoonlijk, maar ik voel mezelf vandaag extra moe na de inspanningen van gisteren. Mijn bovenbenen zijn stijf van de beklimmingen gisteren 🫠. Stan speelt nog even in bed met de Timioo maar dan wil hij eruit. Al snel vergezelt Tess ons. We zien aan de kindjes dat zij ook moe zijn en beslissen om een luie voormiddag in ons appartement te houden: veel spelen, veel tv en veel pyjama’s 😌. Vooral rustig aan. Het is vandaag ook wasdag, dus ik draai 2 machines: woehoew, weer propere kleren! Lars slaapt nog steeds niet super, maar hij heeft enkel ‘s morgens nog maar een kort moeilijk momentje!
    Lars gaat met Tess het zwembad checken en op zoek naar lunch, terwijl ik Stan eten geef en in z’n bedje leg. Lars komt terug van een semi-kale reis (in de coffeeshop beneden is er niks van eten te vinden ook al hangen er posters van gebak en croissants🤨) dus we maken een spaghetti-aiki-noedeltje klaar.
    Na de dut van Stan nemen we de taxi naar de citadel van Hue, die tot 1945 de hoofdstad van de Nguyendynastie vormde. We zien daar een koninklijk fort, paleizen, kanonnen, poorten, de bibliotheek, een theater en de Forbidden purple City⛩️. We lopen er bijna 2u rond. Tess wil weer bijna de hele tijd in de buggy en Stan wisselt flink stappen af met gepakt worden door mij. Het weer is iets minder vandaag (bewolkt maar aangename, frissere temperatuur) en we voelen zelfs 2 keer heel kort wat druppels🌦️.
    Het is etenstijd en we beslissen om 20min te wandelen naar het restaurant. Lars had er eentje gevonden met speeltuintje! Na 5min stappen zien we twee cyclo’s staan en beslissen om hen ons naar het restaurant te laten brengen. Ze stellen een toer van een halfuurtje voor met wat sightseeing. Een prijs wordt afgesproken.
    Stan zit op mijn schoot en Lars bij Tess. We begeven ons in het drukke verkeer en we vinden het geweldig. Ze rijden over de ‘mooiste’ brug van Hue (niet echt mooi eigenlijk) en langs kleine straatjes, afgewisseld met drukke hoofdstraten. Af en toe moeten we een gigadruk kruispunt oversteken en dat vind ik telkens wel een beetje spannend met al die brommers die langs alle kanten passeren.
    We komen aan en de man zegt een veel hogere prijs dan was afgesproken🤑! Lars gaat uiteraard niet akkoord maar laat zich toch nog afzetten 😑. Als we het later opzoeken, blijkt dat de prijs bijna 2x lager had moeten liggen 😵‍💫.
    We komen in het restaurant, maar blijkt dat er geen speeltuin is. Wel is er een aan de overkant, in het café waar ze geen eten serveren. Balen, maar het restaurant staat hoog aangeschreven op Tripadvisor dus het eten zal wel goed zijn. We bestellen fried rice en spiesjes voor de kindjes, een noedelsoep met rund (Bun Bo Hue🍜) en BBQ varken met rijstnoedels. Twee typische gerechten voor Hue. We krijgen een gratis dessert: flan met karamel 🍮 (ook typisch?😂).
    Vandaag willen we de kindjes echt op tijd in bed steken, want ze zijn moe (en Tess begint dan snel te wenen en zeuren). Het plan was 18.30u, maar om 18.20u betalen we de rekening pas… We nemen snel de taxi en uiteindelijk liggen ze om 19.15u in hun bed🥳.
    Dus wij hebben nog een hele avond met z’n twee én we gaan vanavond eindelijk nog eens samen in één bed slapen 🤩🛌.
    We vallen snel in slaap, maar om half 12 weent Stan eventjes. Om half 3 doet hij dit opnieuw. Mijn kussen ligt niet goed en ik krijg wat nekpijn.
    Ik heb dus niet zo goed geslapen ☹️.

Perfume river, Royal Tombs & wierook

March 14, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

Om 6.45u hoor ik Tess uit haar kamer komen om te kijken of we nog aan het slapen zijn. Ze keert snel terug en klopt op de muur om te laten merken dat ze wakker is😋. Lars had met haar afgesproken dat ze mocht kloppen omdat wij in de kamer naast haar liggen. Iets na 7 horen we Stan dan roepen. Lars staat op en ik blijf nog even bewegingloos liggen, want ik voel me nog moe na een slechte nachtrust. Mijn bovenbenen zijn nóg stijver geworden 😒. Na een klein halfuurtje komen de kindjes mee in mijn bed en komt ook Lars er nog even bij liggen. Na een tijdje staan we op, kleden we ons aan en ontbijten we. Amai, we zitten al in de helft van onze reis🎑! Dezelfde chauffeur die ons naar Hue heeft gebracht, gaat ons vandaag opnieuw rondrijden. Hij staat ons stipt op te wachten om 9u. Het is best fris, het waait wat en het is bewolkt☁️. Ik loop terug naar boven om vestjes te gaan halen.
    De chauffeur brengt ons naar een dragon boat🐲. We gaan aan boord: Tess enthousiast, Stan vertrouwt het weer niet en sputtert even tegen. De boot vertrekt en maakt veeeel lawaai⛴️. We varen over de Perfume River. Soms passeren we mooie gebouwen, soms ook niet. We komen aan bij de tempel Chua Thien Mu🛕. We wandelen wat rond en horen de hoofdmonnik, die er al 40 jaar woont, fluit spelen. Hij zwaait naar Stan en die zwaait blij terug. Hij lacht naar onze ‘beautiful children, very lucky boy and girl!’
    We komen voorbij een vijver vol kikkers🐸. We gaan even kijken en de kinderen kijken er verwonderd naar: ‘daar, daar! Oh nog een, oh twee op elkaar, kijk kijk!’
    We stappen terug de auto in en hij brengt ons naar “een verrassing” voor mij. Het blijkt een van de enige amfitheaters te zijn uit Zuid-Oost-Azië, waar er vroeger tijgers 🐅 tegen olifanten 🐘 vochten, nl. de Tiger Arena 🏟️. We kruipen de kooien in en wandelen rond op de tribune.
    Dan rijden we naar de incense village. Overal in deze straat zijn er kraampjes met gekleurde wierookstokjes. We krijgen een korte initiatie en Lars én Tess maken zelf een wierookstokje met de geur lemongrass (tegen de muggen!). Lars had gisteren Tess haar armbandje per ongeluk kapot gemaakt (groot drama) en ze mag er een nieuw kiezen. Ook poseren we tussen de gekleurde stokjes.
    De volgende stop is de Tu Duc tombe🪦. Het is een groot ‘park’ met verschillende gebouwen, pagodes en uiteraard de tombes van de keizer en zijn vrouw. Stan en Tess klimmen weer flink de trappen op en af. We geven de kois eten (best een walgelijk zicht zo giga vissen die over elkaar glibberen met opengesperde monden om te kunnen eten) en dat vinden de kindjes best leuk om te doen🐟.
    Ondertussen zijn we uitgehongerd aan het raken en zijn we blij dat we aan de overkant kunnen eten! We bestellen gewoon witte rijst voor Tess (de andere lekkerdere rijst is steeds gemengd met iets en gemengd mag niet🤪), brood met rundsvlees voor Stan, ik neem iets met rijst en Lars fried noodles with beef. Het is weer erg lekker!
    Na het eten gaan we naar onze laatste stop: de tombe van Khai Dinh⚰️. We zien veel trappen verschijnen en steken Stan in de rugzak. Ik hijs hem op mijn rug. Tess haar beentjes zijn moe dus ze wil in Lars zijn nek zitten. We klimmen de trappen op en maken foto’s. Onderweg hoor ik Stan naarstig op zijn duimpje zuigen (het is ondertussen 14.20u zonder dutje). Wanneer ik helemaal boven ben, hangt hij diep in slaap😴. Het is een schattig en grappig zicht. Er hangt zelfs een kwijltje op z’n wang ☺️.
    Ons cultureel dagje zit erop en om 15u zijn we terug aan ons appartement: allemaal wat vermoeid dus we gaan even rustig op het bed liggen (aangezien er geen zetel is).
    Lars en ik zijn vandaag 12 jaar samen ❤️ en dat moeten we natuurlijk vieren! We gaan vanavond “fancy” eten in het restaurant in ons gebouw. We douchen ons en kleden ons mooi aan. Tess wil ook shmink opdoen dus ik gebruik wat van mij en van haar doosje.
    We vertrekken en installeren ons aan tafel in een quasi leeg restaurant: goed, dan kunnen de kindjes iemand storen met hun lawaai 😂. Ik had verteld dat ‘mama en papa vandaag verjaren’ dus Tess zingt Happy Birthday én Lang zal ze leven voor ons 🥳. We bestellen eten en onze lekkere Japanse steak komt er al snel aan 🥩. De bijhorende groenten en frietjes ontbreken nog, alsook de pizza van de kindjes. Stan ziet mijn lekker vlees en wil proeven. Het smaakt: “nog”. Dan komen de frietjes en moet hij dat hebben. De pizza besteld voor hem en Tess moet hij niet hebben 😆. Hij eet veel van onze frietjes en daarna nog een stukje pizza. Tess eet ook heel flink! We bestellen nog een cheesecake en ook daar eten ze goed van mee 🍰.
    Het is tijd om naar bed te gaan (damn, weeral iets te laat) dus we haasten ons naar boven. Wanneer we de deur opendoen, spot ik een kleine hagedis! Lars vangt hem en zet het beestje buiten. Daarna proberen we hen zo snel mogelijk in bed te gooien. Ik steek tot slot nog snel een wasje in, en ga dan in bed bij Lars liggen om nog een filmpje te kijken.
    Ik hoor Stan 2 keer kort wenen ‘s nachts. YES, nog eens nachtje samen geslapen!🥰

Dong Ba Market & nachttrein🚊

March 15, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 27 °C

Om half 7 begint onze dag weer. We moeten (slim) inpakken want vanavond vertrekken we met de nachttrein naar Ninh Binh! De was is nog niet helemaal droog dus ik hang hem in de zon. We zijn nog wel eventjes bezig met inpakken. We ontbijten, laten het even voor wat het is en gaan naar de overdekte Dong Ba markt🛒. Hier vind je letterlijk alles! Juwelen, eten, doe-het-zelf-gerief, vlees, kleren, schoenen (het merk ‘aike’ bvb😅) , groenten en fruit. Af en toe stinkt het wel🫢: zeker als we voorbij de scampi’s in een rode saus lopen en het vlees 🤢. We hadden beloofd dat Tess nog een armbandje mocht kiezen. Ze heeft wat keuzestress 😜. We scoren uiteindelijk een ring en 2 armbandjes (voor €2,50)! Daarna doen we nog een paar inkopen in de supermarkt. We wandelen over de brug op weg naar een restaurantje met een speeltuintje. De bediening is niet vriendelijk en jammer genoeg is het een speeltuin waar Stan niet alleen op kan klimmen en moeten we er bij blijven. We proberen weer iets lokaals maar het smaakt ons niet helemaal: het is allemaal nogal flubberig 😅. Ondertussen is het al vrij laat en keren we terug naar het appartement. Het wordt een late middagdut voor Stan aangezien we onze trein pas om 21u kunnen nemen. Lars gaat zwemmen met Tess en ik finaliseer de koffers. Na bijna 2u zijn ze terug en Stan slaapt nog. We maken hem wakker maar dat bevalt hem niet..😭 Hij kalmeert na een tijdje en tegen half 6 maken we het eten: aiki-spaghetti voor hen en noedels voor ons.
    We hebben om half 7 afgesproken met Willem, een studiegenoot van mij! Toevallig overlapt onze reis in Vietnam vandaag en we gaan iets drinken 😁. Zij doen de omgekeerde richting van ons dus ze kunnen ons wat tips geven. Na een dik uur moeten we vertrekken naar het station. We nemen afscheid en pakken de taxi.
    In het station moeten we nog 45min wachten. Ik heb hoofdpijn en er staat een tv luid muziek te spelen. Tess en Stan doen ook wild en ik word er wat zot van. Uiteindelijk mogen we naar het spoor! Spannend.. We moeten nog even wachten (en zien dat de wilde kinderen niet op het spoor lopen) maar daar is onze trein eindelijk🚂!
    We slapen in eerste klasse en vinden al snel onze wagon. Bij het zien van de kleine ruimte vraagt Tess meteen waar ze dan moeten spelen 😅. We leggen haar uit dat we hier toch vooral moeten slapen. Een lekker smal bed staat te wachten voor mij en Stan 🤪. We installeren ons en beginnen ons klaar te maken om te slapen. Tess is moe. Lars doodt stiekem een kakkerlak op de muur (en dat vertelt hij pas de ochtend erna!). We kruipen in bed (het is al 22u!) en uiteraard wil Stan nog niet direct slapen. Na een uurtje is hij uitgewoeld en uitgepraat en kan ik ook eindelijk aan de nacht beginnen. De trein had hem waarschijnlijk in slaap gewiegd. Om half 1 word ik wakker van een pijnlijke schouder (hele tijd zelfde houding). Om 5u word ik gewekt door 2 Vietnamese mannen die superluid aan het praten zijn in de gang en luide muziek spelen. Ik word woedend van binnen! Na 20min wordt ook Stan even wenend wakker en hij maakt Tess wakker. Zij vraagt waarom we stilstaan en ze denkt dat het is omdat we voor het rood licht staan. We vallen vrij snel erna terug in slaap 😴. In zijn slaap kruipt Stan tegen mij, knuffelt me en geeft zelfs kusjes 🥰.

Ninh Binh

March 16, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 21 °C

7u in de coupé: Stan wakker, dus iedereen wakker! Ik ben wat groggy maar Lars springt meteen recht en maakt de flesjes 🍼. Ondanks ook een brakke nacht voor hem, lijkt hij klaar voor de dag, in tegenstelling tot mij 🙈. Om 9.15u zouden we aankomen in Ninh Binh. We zijn goed voorzien door de trein in ontbijt dus we kleden ons eerst aan en eten wat. Tess is nog moe en doet een beetje moeilijk 🙄. De kindjes kijken wat filmpjes afgewisseld met rondstappen en klimmen. De conducteur doet teken dat we er bijna zijn dus sleuren we alles uit de coupé en zetten ons klaar. We komen aan en de taxi naar het hotel staat al klaar 🚖!
    We rijden na een tijdje langs prachtige natuur. We komen aan in Trang An Resort en zijn blij met de rust. Tess heeft haar eigen huisje (benieuwd of ze er alleen gaat willen slapen..). We hadden gehoopt dat haar kamer vlak naast de onze zou zijn, maar haar huisje is over onze kamer. We lunchen eerst even. Ik voel me nog wat wazig en wiebelig dus ik kruip mee het bedje in met Stan. Lars speelt met Tess en doet al een klein fietstochtje met haar🚲. Als Stan en ik wakker worden, springen we ook op de fiets en fietsen we langs prachtige karstformaties naar Hoa Lu’, de oude hoofdstad van Vietnam. Er is niet super veel te zien maar we wandelen wat rond, bezoeken een tempel en beklimmen de trappen. Stan stapt de 80m hoge berg bijna helemaal zelf op! Het uitzicht daar is ook maar meh, dus we eten wat koekjes en dalen weer af. Ook dat doet hij bijna helemaal zelf. Tess glijdt uit en doet zich pijn en ik hoor haar heel luid “mama” wenen. De laatste meters draag ik haar dan naar beneden🥵. We fietsen terug naar het hotel, beseffen dat we 30min moeten wachten eer het water warm is en beslissen dan maar om al eten voor de kindjes te bestellen: fried fish aka fishsticks! Ze smullen ervan🐟. Daarna splitsen we ons, douchen en steken elk een kind in bed. Stan protesteert maar even dat hij in zijn eigen bedje moet en Tess wil toch liever niet alleen slapen (zoals verwacht). We hebben dan toch al 2 nachten naast elkaar geslapen.. Lars heeft een babyfoon via de gsm geïnstalleerd en wij gaan dan met 20m verder gezellig eten! We bestellen een fles Vietnamese rode wijn 🍷 en weer heel lekker eten. Er is ook een familie Indiërs naast ons en die zijn meeegaa luid, echt storend. Ook zijn ze erg boertig tegen het personeel.
    We wilden nog een ijsje als dessert maar het is het seizoen hier nog niet 😟. We nemen dan maar yoghurt met fruitsla: het smaakt maar het is niet hetzelfde 😉. Na het eten schrijf ik wat aan de blog en Lars kijkt in het reisboekje. We verhuizen naar ons mini-terrasje (weg van de lawaaierige mensen) mét onze wijn en kijken onze film verder 😁.
    Daarna splitsen we opnieuw: Lars bij Tess en ik naast Stan.

Trang An🏞️ & Bai Dinh Pagoda 🛕

March 17, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 25 °C

Ik heb heeeerlijk geslapen maar helaas begint mijn dag al om 5.50u. Toch voel ik me niet persé nog moe. Ik ben blij dat Lars en Tess ergens anders slapen en dus wat kunnen uitslapen. Tess is best moe dus ze kan het gebruiken.
    Stan speelt wat en ik leg de kleren al klaar. Om half 8 zijn Lars en Tess dan ook wakker. We kleden ons allemaal aan en gaan ontbijten. Yoghurt, spiegeleitjes 🍳 en pannenkoeken 🥞. Ik dacht dat het kleinte pannenkoeken gingen zijn, dus ik bestel er 3. Het waren er blijkbaar grote 😅: oeps!
    We pakken onze spullen en krijgen bezoek van het 1-jarige dochtertje van een van de eigenaars in onze kamer. Ze speelt even met Stan.
    Daarna springen we op de fiets en fietsen naar het Trang An Ecotourism Complex. We gaan bootje varen tussen de mooie karstformaties 🛶. We kiezen route 2 die ongeveer 2,5u duurt. Stan weent voor de eerste keer niet als hij op een boot wordt gezet en kijkt meteen naar voren (en plakt dus niet tegen mij)! We moeten reddingsvesten aan doen. Tess is weer enthousiast. We varen langs het mooie landschap, door 4 grotten en langs 3 tempels. Af en toe mogen we uitstappen om de tempel te bezoeken.
    We genieten want het landschap is prachtig🏞️.
    Tess en Stan vinden het ook leuk. Zeker als we koekjes of bananen bovenhalen 😄. Ze zijn flink op de boot en na een tijdje spelen ze samen met de pop-it. Het laatste halfuurtje willen ze wat wilder spelen, maar dat gaat nogal moeilijk. We zijn blij dat we bij een tempel een ijsje kunnen kopen 😜. Zo zitten ze toch rustig in de boot🍦. Vlak voor de aankomst valt Tess haar nieuwe ring in de boot tussen de voegen 😫. Ik speur even rond en zie hem liggen! Lars geeft me een takje en ik kan de ring redden: oef😮‍💨!
    We meren aan en lopen terug onder de straat naar de overkant. De gang hangt vol lampionnen en er is een groot scherm waar er dansers bij de tempels te zien zijn. Tess begint vrolijk te dansen💃. Er komt een groep Vietnamezen voorbij die foto’s neemt van haar. Ik blijf dat raar en wat ongemakkelijk vinden. Één man komt dichterbij, doet high five en bukt zich wat, alsof hij haar een hand gaat geven. Plots trekt hij haar wat dichter en geeft hij haar kussen 🤯 Lars en ik lopen en roepen boos naar de man 🤬: wtf is wrong with you? Hij lacht een beetje en ik krijg eigenlijk zien om hem te slaan. Tess kijkt wat verschrikt. Bah, zo vies! Ik voelde zoveel woede opborrelen voor een vreemde man die aan mijn kind zat, terwijl het duidelijk was aan haar lichaamstaal en gezichtsuitdrukking dat ze het niet leuk vond. Eerst danst ze nog een beetje maar al snel komt ze naar me toegelopen. Ik pak haar vast en leg haar uit dat niemand haar mag aanraken of kussen geven zonder dat ze dat wil en dat ze altijd nee mag zeggen, mag weglopen of de persoon wegduwen. Ze knikt en zegt dat de meneer vieze handen had en dat hij stout was 🙁.
    We fietsen snel weer naar huis, lunchen (lekkere springrolls!), leggen Stan in bed en chillen even. Na een dik uur maak ik Stan wakker, want we gaan de Bai Dinh Pagoda nog bezoeken 🛕. We nemen de taxi en kopen tickets waardoor we steeds de electric car kunnen nemen 🛺 aangezien we nog maar 2u hebben en het domein gigagroot is. We bezoeken de tempels en zien grote, gouden Boeddha’s. Tess vindt het allemaal mooi en Stan roept om de vijf botten ‘Boeddha’ door de tempel. Ze ziet boeddhisten bidden en ze wil hetzelfde doen 🙏🏻.
    We komen aan de stupa 🛕, nemen de lift (tussen mega luide Aziaten) en genieten van het mooie uitzicht. Dan wordt het tijd om terug af te dalen met de electric car. De verlichting op de pagodes gaan aan en het is nog magischer.
    De taxi staat ons al op te wachten. Bij aankomst bestellen we snel frietjes, rijst en een slaatje met komkommers en tomaten voor de kinderen en ze vallen er uitgehongerd op aan. Daarna leggen we hen zo snel mogelijk aan bed en gaan wij ook zelf eten. We willen de witte Vietnamese wijn proberen, maar die is op, dus nemen we dan maar opnieuw een fles rode🤪. Het eten smaakt weer 🤩.
    Onze buiken zijn vol dus we gaan even in een hangmat liggen voor wat me-time. Daarna verplaatsen we ons naar ons terrasje om onze film verder te kijken. Na een halfuurtje gaan wij ook slapen: elk naar ons eigen huisje 😴.

Mua Caves Mountain ⛰️ & Tam Coc 🛶

March 18, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Om 6u gaat mijn menselijke wekker af 👦🏼. Ik ben er nog niet klaar voor. Na een beetje geknuffel en gespring, sta ik ook op en maak ik ons klaar. Ik pak ook al een koffer in, morgen reizen we verder door.
    Vandaag staat er een beklimming van 500 trappen op het programma dus we ontbijten stevig. Ook de kindjes eten goed. Om half 10 nemen we de taxi. Na nog een korte pipistop, steken we Stan in de rugzak en beginnen we eraan💪🏻. Tess klimt de eerste meters zelf en dan heeft ze een koekjespauze nodig 😅. We bestijgen de hoge treden en trekken veel foto’s van het prachtige uitzicht. Beneden zien we een rivier (met bootjes) tussen rijstvelden kronkelen tussen de karstformaties🍚. We zijn wel allebei aan het zweten als een otter 🥵. We zijn ergens wel blij dat het bewolkt is en dat we dus niet in de blakke zon moeten klimmen☁️! We bereiken de top en we willen nog net ietsje hoger maar daar zijn enkel rotsen die langs de draak liggen🐉.. Te gevaarlijk met de kinderen. Ik daal af met de 2 en Lars maakt wat foto’s.
    Stan krijgt ondertussen een kleine woedeaanval en wil uit de rugzak en begint te stampen en zich los te wringen: leeuuk ze. Lars keert terug, we dalen af en we beklimmen de 2e top. Het is een vele smallere trap en onderweg passeren we Vietnamezen die blijkbaar de fotoshoot van hun leven aan het doen zijn en blokkeren vaak de weg. Helemaal bovenaan valt Stan weer in slaap in de rugzak😴. Ook daar zijn er weer andere Vietnamezen elke mogelijke pose aan het uitproberen bij het smalle uitkijkpuntje aan de pagode.. Na een tijdje verliest Lars zijn geduld en vraagt of wij ook snel één foto mogen maken 😅.
    Daarna dalen we weer af: Stan (als dood gewicht in mijn rugzak) begint serieus te wegen en ook Tess is moe dus Lars moet haar dragen. Beneden bezoeken we nog een grot en daar wordt Stan wakker 😆. Lars heeft een restaurantje gevonden waar ze pizza hebben dus we wandelen daarheen🍕.
    We bestellen mojito’s, pizza en hamburgers (we hebben even genoeg van de rijst 😜)🍔. Normaal gingen we even terug naar het hotel voor het dutje, maar ik ging ervan uit dat Stan niet meer echt zou slapen, dus we beslissen dat we meteen bootje gaan varen tussen de rijstvelden die we net vanop de berg hebben gezien. Het is toch vlakbij🛶.
    Onderweg naar de taxi, valt Tess over haar eigen voeten en schaaft haar arm: mega veel tranen, geroep en wat bloed ☹️.
    De mevrouw die ons bootje stuurt, roeit met haar voeten! Allemaal doen ze dit: best een grappig zicht🚣🏻‍♀️. We varen tussen de rijstvelden en door grotten. Het is zeker mooi en leuk maar de vaart van gisteren was vele mooier en indrukwekkender. Ook het feit dat dit dezelfde route heen-en-terug is, is wat jammer. We merken dat de kindjes moe zijn want ze doen lastig, irriteren elkaar en ons dus we zijn blij om aan te meren. Ik heb in het rustige bootje ook een kloppeke gekregen en voel me ook ‘overtouched’ door de kinderen.
    Lars probeert een taxi te regelen terwijl Tess en Stan wat onnozel doen. Er is een spelletje bij dat Stan met zijn vinger in Tess haar neus wat peutert maar zijn nageltje is iets te scherp en hij is te bruut dus plots groot weenconcert nummer 2 bij Tess. Hij heeft haar gekrabd in haar neus en het bloedt😒.
    Onderweg naar het hotel krijg ik het wat op mijn heupen van Tess en Stan hun enthousiaste lawaai 🫣: ik ben moe en wil gewoon efkes suffen in de auto 😅.
    Ze stormen uit de auto, lopen rond in de tuin en wij gaan even in de ligstoelen aan het zwembad liggen. Uiteraard laten de kinderen Lars met rust, maar komen ze af en toe op mij kruipen of in m’n oor wat roepen😒. Plots staat ook het kleine meisje van hier naast mij 🙈. Ik wou even 0 kinderen in mijn buurt en plots staan er 3 lachende gezichten naast mij🤪.
    Tess heeft het warm en wil zwemmen! Het water is best koud want de zon heeft nog niet veel geschenen👙. Ze springt uiteraard 1000 keer het water in terwijl Stan toekijkt.
    Kort daarna gaan we ons douchen zodat we de kindjes op tijd in bed kunnen kegelen. Ze eten opnieuw fishsticks. Stan is echt lastig aan het doen. Om half 7 ligt hij dan ook in zijn bedje😴. Tess een halfuurtje later. FREEDOM!
    Wij leggen ons in de hangmat en chillen nog even. Na een tijdje kruipen we samen in een hangmat en kijken we nog wat film.
    Wanneer we elk naar ons eigen bed gaan, val ik snel in slaap, maar na een uur staat Stan recht in zijn bedje dus ik pak hem bij mij…

To Hanoi

March 19, 2023 in Vietnam

5.30u, half 6 🤬 Dan was meneertje klaarwakker, maar ik niet 🥱. Tess die sliep lekker tot half 8 dus tegen dat Lars en zij bij ons waren, waren we al quasi helemaal gepakt en gezakt. We gaan ontbijten, pakken onze koffers en wachten op de taxi.
    In Ninh Binh is geitenvlees een specialiteit (niet durven/willen proeven) en ik had enkele dagen geleden zo’n volledig gebraden geit langs de straatkant gezien🐐. Ik wilde er al de hele tijd een foto van, maar we hadden er geen meer gezien. Onderweg naar Hanoi, zien we opnieuw zo’n straatkramers en nemen we er eindelijk een foto van!
    Het is twee uurtjes rijden naar Hanoi en onderweg valt de vroege vogel op mij in slaap dus ik probeer m’n ogen ook even toe te doen. We komen aan (wow dat is hier druk) en droppen onze bagage in ons aparthotel (de kamer is nog niet klaar).
    We doen een wandeling door de oude wijk: totaal niet mooi, megadruk, overal getuut en chaotisch. We zijn op weg naar een reisbureau (die al veel tours enzo geregeld hebben) om ons vervoer naar Cat ba te regelen en een tour te boeken in Hanoi: we regelen een fietstour en streeft food tour voor morgen. Daarna gaan we ook op zoek naar iets leuks om te eten, maar dat vinden we niet echt. De stoepen staan vol brommers en elk restaurantje is vlak aan de drukke straat. Tess is aan het zagen. We komen aan bij de overdekte markt, en lopen dan maar gewoon naar de overkant naar een soort bakkertje. Tess wil amper eten en blijft zagen en niet luisteren😤. Stan eet al goe wel flink.
    Erna gaan we de overdekte markt in die drie verdiepingen telt. We kopen twee non la hoeden en ook een ketting voor Tess. Daarna snuisteren we verder rond. Stan komt de hele tijd overal aan 🙈: dit maakt het winkelen wat uitdagender.
    We gaan naar buiten en beginnen terug naar het appartement te wandelen. Onderweg valt Stan in slaap in mijn armen (zwaaaar). We gaan eerst nog even inkopen doen. We gaan een simpel spaghettike eten vanavond🍝.
    We hebben een ruim appartement en eindelijk een zetel 🛋️!! De kindjes spelen terwijl Lars kookt en ik wat uitpak. Lars heeft een verrassing: mijn trui 🤩. We waren die blijkbaar vergeten in de trein: ik vond hem plots nergens meer en Lars heeft wat rondgemaild, en nu was hij bezorgd aan de receptie🥳.
    We geven de kindjes eten, steken hen in bad en gooien ze in bed. Daarna eten wij voor de tv terwijl we een filmpje kijken.
    We kruipen op tijd ons bed in. Vrij snel nadat we in bed liggen, wil Stan erbij 😒.
    Hij komt in het midden liggen, neemt veeeel plaats in en beweegt veel.
    We slapen dus niet goed🫠.