Living in: Bunschoten-Spakenburg, Nederland Read more Bunschoten-Spakenburg, Nederland

Dag 15 Naar huis

June 17, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀️ 21 °C

Omdat bus naar vliegveld om half twaalf ging hebben we nog even over de boulevard gelopen en wat gedronken op strand.
    Op naar vliegveld. Onze koffers moesten we voor 13:20 inleveren dat is 2 uur voor de vlucht. Het lijkt erop dat israel eruit moeilijker is dan erin. "Steeksproef" (etnisch profileren) gewijs werden enkele groepsleden onderworpen aan een interview/verhoor. Waar ben je geweest wat heb je gedaan heb je iets gekregen etc. Wij werden gelukkig niet ondervraagd. Uiteindelijk mochten we door. Na de ergste patat ooit van de Mac niet opgegeten te hebben enkel de kipstukken (a la KFC) gingen we maar de gate. Met ruim 40 min vertraging eindelijk naar Wenen. Wel wat turbulentie maar het ging wel.
    Na 3.5 uur in wenen weer door de douane. Mijn (Rutger) z'n rugtas werd gecheckt. Zat fles water in 😩. (Die zat er in Tel Aviv ook in🤔).
    De tas met kruiden moest ook even gecheckt worden. Eindelijk konden we door. We hoefde niet lang te wachten. Na uurtje konden we boarden. Op naar Nederland. Vanuit raampje we zagen we Harderwijk, Hilversum en Loosdrecht liggen. Ons mooie dorp lag net te ver. Na landen moeste we van ene kant van schiphol naar de ander kant. Erica's enkel waar ze sinds Petra last van heeft, ging pijn doen "voel me net Manke Neelis (Neeltje 😄)
    Gelukkig waren de koffers al op de band. Na afscheid genomen te hebben van de groep gingen we naar buiten. Jeroen kwam en net aan lopen met een bord waarop stond " Welkom ma" en op de achterkant en jij ook pa!! 😂
    Op naar huis.
    Ons avontuur is voorbij. We hebben erg genoten en veel mee gemaakt. Echt een reis om nooit te vergeten.

Dag 14 Jeruzalem dag 3, Tel Aviv

June 16, 2023 in Israel ⋅ 🌙 24 °C

Vanmorgen om 9 uur gingen we samen op pad. Onze eerste stop was bij de graftuin. Toen we er aankwamen waren er al hele groepen met toeristen die de tuin ook bezochten. Maar wat was dat mooi, we voelden ons allemaal één en we waren van alle nationaliteiten Afrikaans, Braziliaan, Amerikaans, Europees. De sfeer die er hing was niet te omschrijven zo mooi. We praatten met elkaar en maakten foto's voor elkaar. Wachten netjes in de rij totdat de ander aan de beurt was. Dit hebben we deze reis nog niet zo meegemaakt. Ook de tuin was prachtig en het graf, waar Jezus natuurlijk niet echt in heeft gelegen gaf wel een goed voorbeeld. Ook werd er gezegd dat de schedelplaats/Golgotha er lag maar dit was nu een busstation. Hier snel een foto van gemaakt en maar snel verder. Hierna gingen we naar het klooster van de zusters van Sion. Hier lag vroeger de burcht Antonia. Archeologen hebben hier bij graafwerkzaamheden onder het klooster prachtige Romeinse bestrating blootgelegd. We stonden op eeuwenoude bestrating waar Jezus zomaar overheen kan hebben gelopen toen hij gegeseld werd. De grote vierkante tegels komen uit die tijd. Op één van de tegels zagen we een soort spel ingekrast. Ze hebben ontdekt dat dit een speelbord is van het zogenaamde koningsspel. Een soort van dobbelspel. De verliezer werd uitgekozen als spotkoning en kreeg dan een soldatenmantel om in werd dan bespot. Zou Jezus door één van deze verliezers aangewezen zijn als spotkoning? Dit maakte echt veel indruk. Het was in ieder geval echt indrukwekkend daar in de tunnels onder Jeruzalem rond te lopen. Wat een bijzondere en emotionele ervaring was het. Daarna kwamen we heel toevallig een paar honderd meter later een kerk tegen waarop stond dat Jezus hier gevangen heeft gezeten. Ook dit was echt ook weer in een veel lager gedeelte onder de kapel die gebouwd was. Hier zag je nog de inkepingen waar de gevangenen aan vast geketend waren. Tjonge zo bizar om dit te zien. Zo krijg je echt wel een voorstelling van hoe het geweest moest zijn. Wat we de laatste dagen gezien en gevoeld hebben is echt met geen pen te beschrijven. Ik heb heel wat traantjes weg moeten pinken de laatste dagen. Van ontroering maar ook van dankbaarheid, wat zijn we toch rijk!! (Geestelijk)
    Hierna zijn we naar het Joodse gedeelte gelopen en daar hebben we heerlijk geluncht. In het Armeense gedeelte van de oude stad hebben we nog wat cadeautjes gekocht en daarna nog wat rondgelopen. Zo kwamen we al wandelend weer aan bij ons stamcafé de Oostenrijkers waar nog meer van onze reisgenoten zaten. Na gezellig onze belevenissen te hebben gedeeld gingen we met z'n allen naar het hotel waar om 15.45 uur de bus vertrok naar Tel Aviv. Hier hebben we gezellig gezeten en gegeten aan het strand. Onze laatste avond in Israël. Wat hebben we veel beleefd. Morgen om 11.30 uur op naar het vliegveld en als het goed gaat landen we om 22.15 uur in Amsterdam.

Dag 13 Jeruzalem dag 2

June 15, 2023 in Palestine ⋅ 🌙 20 °C

Vandaag hadden we lekker een keer geen wekker gezet. Rutger was al om 6.30 uur wakker maar ik pas om 8.30 uur. Wat was dat lekker😊
    We gingen om 9 uur ontbijten en gingen om 9.30 uur samen met Tecla en Jos op pad naar Yad Vashem. Het was even zoeken hoe het in Israël ging met de tram maar ook daar hebben ze een soort van OV kaart.
    Tecla haar grootouders hadden onderduikers en één van de onderduikers heeft geregeld dat ze een boom kregen in het bos van de rechtvaardigen wat rondom Yad Vashem ligt. Ze hebben hem gevonden wat erg emotioneel was. Wij zijn het museum ingegaan waarin alle verhalen en de geschiedenis van de holocaust vanuit alle landen die te maken hadden met de tweede wereld oorlog. Ook waren video's te zien met interviews van de overledenen die hun verhaal vertelden. Wow wat was dat erg om te horen. Echt wat hebben ze allemaal meegemaakt. Je zag foto's van Bruidsparen die net getrouwd waren en kleine kinderen die aan het begin van hun leven stonden. Heb echt meerdere malen een traantje moeten wegpinken. Na met z'n vieren te hebben geluncht kruisten onze wegen en gingen wij weer naar de oude stad. Daar liepen we naar de olijfberg. Daar hebben we de hof van Getsemane bezocht. Hier stonden hele oude olijfbomen aan de voet van de olijfberg waar een hek omheen stond en ernaast een kerk. Het was er heel rustig en prachtig. Maar toen we hoger de olijfberg opklommen kwamen we bij een tuin met ook hele oude olijfbomen (de Dominus Flevit kerk) hier was het mooi en rustig. En voelde het beter als in "officiële" tuin. Dit was echt een kippenvel moment.
    Na daar een tijdje gezeten te hebben gingen we via de Leeuwenpoort naar Bethesda hier had Jezus de verlamde man bij de bron genezen op de sabbat. Ook dit was echt weer bijzonder om daar te zijn. Wat waren dit mooie momenten en het is echt waar wat voelen we ons gezegend dat we in het land van de Bijbel mogen rondlopen. We proberen het te beschrijven maar woorden schieten tekort.
    Later hebben we heerlijk gegeten buiten de oude stad. Hier is het weer heel anders, maar ook zijn de bewoners van Jeruzalem ( moslim, jood, christen enz) Ook hier weer ontzettend vriendelijk en gastvrij.
    Morgen hebben we nog tot 16 uur tijd in Jeruzalem en willen we naar de graftuin en naar de burg Antonia ( in ieder geval wat er van over is)

Dag 12 Jeruzalem dag 1

June 14, 2023 in Palestine ⋅ 🌙 19 °C

Vanmorgen gingen we om 8 uur op pad. Maar doordat we onze koffers niet hoefden te pakken konden we toch wat langer slapen dan anders. Vanaf de Damascuspoort liepen we door het Arabische gedeelte naar de klaagmuur. Voordat we daar aankwamen moesten we eerst door de security. Dat gaf wel een veilig gevoel. (ook voor de thuisblijvers 😉)
    Bij de klaagmuur hebben we rondgelopen en gekeken bij de mensen die daar stonden te bidden. Dit maakte echt indruk op ons, die overgave. Sommigen stonden gewoon te huilen. Heel stom maar dat hadden wij niet zo. Ik (Erica) voelde me daar haast een beetje vreemd bij.
    We liepen daarna naar het tempelplein waar de rotskoepel stond. We hadden wel een naar gevoel bij het idee dat nu een moskee staat op de plek waar eerst het Heilige der Heilige was. Maar we weten natuurlijk dat God nu overal is en de tempel niet meer nodig is dankzij Jezus🙏🏻🌈
    Wij zijn niet te lang bij de rotskoepel wezen kijken maar liepen naar het oosten en daar hadden vanaf het tempelplein uitzicht over de olijfberg.
    Bij de uitgang van de tempelberg ontmoeten wij als groep onze Nederlandse gids. We liepen met hem door de Joodse wijk wat echt bijzonder was. Deze wijk is de jongste wijk van Jeruzalem en is pas gebouwd na 1967 toen de Joden Jeruzalem hebben veroverd. We liepen naar het Cardo wat een hele oude winkelstraat is uit de zesde eeuw. En we zijn bij de heilige grafkerk geweest. Dit is volgens de nieuwste archeologische ontdekkingen de meest logische plaats waar Jezus is gekruisigd, gestorven en begraven. En weer opgestaan!! Halleluja 🙏🏻
    Er zijn in deze kerk heel veel kerken gebouwd van bv de Grieks Orthodoxen, Rooms Katholieken, Ethiopiërs, Armenen, Kopten en Syriers. Dat maakt het wel een ratjetoe. Eeuwenlang werd er door al deze kerken ruzie gemaakt en daardoor is er door de leiders van Jeruzalem een decreet ingevoerd zodat de leiding bij alle kerken ligt en de sleutel is aan een moslim familie gegeven die hem dagelijks opent en sluit. Die is neutraal. Het is toch overal hetzelfde.
    Na de grafkerk liepen we het Arabische gedeelte in en genoten we met enkele reisgenoten van een heerlijke lunch. Ik luste nooit geen humus maar deze was verrukkelijk👌net als de fallafel. Leuk om alles uit te proberen.
    Toen zijn we samen op pad gegaan in de oude stad. Hebben voor de thuisblijvers wat leuks ingeslagen. En Rutger heeft bijna voor een kilo aan kruiden gekocht haha. Die ging uit z'n dak!😂
    Samen lekker even mensen zitten kijken op een bankje en tot slot heerlijk gegeten bij een Armeens restaurant in het Armeense gedeelte van de stad. Dit was net een museum zo gaaf!! Nu uitrusten van een vermoeiende maar prachtige en waardevolle dag! Morgen gaan we naar Yad Vashem het museum over de holocaust en willen we Getshemane gaan bezoeken.

Dag 11 Ein Gedi, Dode Zee, Jeruzalem

June 13, 2023 in Palestine ⋅ 🌙 21 °C

Vandaag waren we al vroeg wakker omdat we gisteravond al op tijd in bed lagen. (Rutger was niet helemaal lekker, waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Maar dit was vandaag gelukkig over. Dus het viel mee.)
    We konden ons rustig klaarmaken voor de volgende ontdekkingstocht.
    Om 8 uur gingen we met de bus naar Ein Gedi dat is een waterbron met allemaal watervallen die uitkomt in de dode zee. De grootste en mooiste waterval daar is de koning David waterval. Hier zou David toen hij vluchte voor Saul een stukje van de mantel van Saul hebben afgesneden. Erom heen lagen veel bergen met grotten. Dus daarom konden er een goede voorstelling van krijgen hoe dat er een beetje uitgezienmoet hebben. Vandaar gingen we verder naar de Dode Zee.
    Daar hebben we heerlijk in gedobberd. Wat was dat apart joh. Je bleef echt gewoon drijven. Het water was beetje stroperig. Ook moesten we ons natuurlijk ff insmeren met de klei die op de bodem lag. Haha stiekem voelde het net zoals de klei uit het kleine zeetje. Onze huid is weer lekker zacht en ze zeggen dat je er jonger van wordt. Dus wie weet🤭
    Vervolgens gingen we naar Jericho. Daar gingen we met een kabelbaan naar een kerk die tegen de berg is gebouwd. Nou zelfs ik (hoogtevrees) ben erin gestapt met zwetende handjes. Maar het ging heel goed, ben trots op mezelf😅
    De kerk zou de plek zijn waar Jezus door de Satan verzocht werd. Maar wij hadden meer met de bergen en woestijn van Judea erom heen. Dat konden we ons beter voorstellen.
    Hierna stapten we in de bus en gingen we op weg naar Jeruzalem. Het was echt een opgang de berg op naar Jeruzalem. We waren op -420 meter onder de zeespiegel en we gingen naar 750 meter boven de zeespiegel. Wat was dat indrukwekkend. En toen zagen we Jeruzalem liggen. De stad van koning David en waar Jezus voor ons gestorven is. Nou dit was echt een kippenvel moment met tranen in je ogen. De radio speelde op dat moment "Jeruzalem stad van goud" in het Hebreeuws.
    Dit moment zullen we nooit meer vergeten.
    De bus reed naar de olijfberg waar je een prachtig uitzicht hebt over de oude stad.
    Hier was een fotomoment en maakten we foto's van elkaar. Iedereen moslim, rooms katholiek, niet gelovigen en wij als gereformeerden waren onder de indruk van dit uitzicht.
    Toen we Jericho uit reden regende het maar toen we bij Jeruzalem kwamen werd het droog en op de olijfberg begon de zon weer iets te schijnen. Hierdoor kwamen de zonnestralen door de wolken. Mooi moment was dat.
    Na een half uur foto's nemen en genieten van het uitzicht gingen we naar ons Hotel. Hier ingecheckt en meteen de oude stad in gegaan. Wij zitten in het Arabische gedeelte van de stad. We liepen heel toevallig in één keer op de Via Dolorosa! Hier kwamen we een Oostenrijks café/restaurant tegen met een prachtige binnentuin. Na al die rijst en kebab hadden we echt ff zin in een schnitzel. Wat was die groot en lekker. Door de Damascuspoort weer terug gelopen naar ons hotel. En nu weer bijkomen van alles wat we hebben meegemaakt. Inmiddels staat onze stappenteller weer op 21000 stappen. Maar we zijn inmiddels professionele wandelaars geworden😁
    Morgen gaan we om 8 uur op pad met een gids die ons 3 1/2 uur door de stad een rondleiding geeft. En daarna is het eigen tijd. Ook weer eens lekker. Gewoon ons eigen ding doen.

Dag 10 Massada

June 12, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 35 °C

Vandaag werden we rond 4.30 uur wakker gemaakt van huilende honden of het kunnen ook hyena's zijn geweest zoals de bedoeine ons gisteravond vertelde. Na nog ff wat gedommeld te hebben zijn we om 6.15 uur opgestaan. En na een verfrissende douche konden we er weer helemaal tegen. Eerst een ontbijt en nog een stukje in de jeeps door de woestijn op weg naar de bus. Van de bus gingen we naar de grens tussen Jordanië en Israël bij Aqaba wat aan de rode zee ligt. Toen
    we al uitgecheckt waren bij de douane in Jordanië kwam Rutger er achter dat hij zijn telefoon in de bus had laten liggen😕 dus dat was ff paniek. En gelukkig, toen we hem belden nam de chauffeur op. Gelukkig kon een tussenpersoon van djoser,die altijd bij de douane aanwezig is,de telefoon ophalen.
    Op dat moment waren we toch echt ff blij dat we een georganiseerde reis hadden. Want in ons eentje was dit ons nooit gelukt.
    Na een 20 minuten oponthoud ging de reis verder. Om 15.45 uur kwamen we aan bij het hotel. Bij het hotel was het me een partij warm (43 graden). De woestijn is er niets bij. Er gingen nog enkelen van de groep naar de top van Massada maar wij hadden meer zin in het zwembad wat lonkte naar ons. Dus we hebben onze zwemspullen gepakt en hebben heerlijk gezwommen in het zwembad. Wat was dat lekkerrrrr!!
    Vanavond gaan we een hapje eten in het hotel en gaan we een spelletje doen op ons balkon wat uitkijkt over de dode zee. Morgenavond gaan we Jeruzalem zien.❤️🌈

Dag 9 Wadi Rum

June 12, 2023 in Jordan ⋅ ☀️ 20 °C

Om 8.30 uur ging de wekker dus weer tijd om op te staan. Dit was uitslapen 😁 om half 10 gingen we naar Little Petra dit viel als je groot Petra hebt gezien stiekem toch wel tegen het enige mooie waren de fresco die bovenin een grot te zien waren. Wel bijzonder was om te zien dat hier 25 jaar geleden nog gewoon mensen woonden. Hierna ging de reis van anderhalf uur door de woestijn naar Wadi Rum was een prachtige tocht met heel veel zand en rotsen. Zo bijzonder joh.
    In Wasi Rum hebben we een jeepsafari gedaan van vier uur. Het was echt heerlijk achterin de jeep met de wind ( en een halve zandbak) door je haren. Zulke mooie rotspartijen gezien en zelfs een oude tekening die gemaakt is door de karavanen van vroeger. Nadat we de zon onder zagen gaan hebben we op het kamp gegeten en hebben we een tijdje bij een kampvuur gezeten. Gezellig verhalen vertellen en lachen met elkaar. Wat hebben we een fijne leuke groep mensen waar we mee optrekken. Rond 21 uur het is dan al pikkedonker kwam er bedoein die alles kon vertellen over de sterren. Ooooh we hebben geen woorden van hetgeen we gezien hebben. Ze waren net als bij Abraham echt niet te tellen. Wat is onze God toch groot en wat voel je je dan klein.
    Rond 23 uur doken we ons bed in want morgen weer op weg naar Israël.

Dag 8 Petra

June 10, 2023 in Jordan ⋅ 🌙 19 °C

Vandaag gingen we om 8 uur lopend naar Petra. Het was nog lekker fris buiten (zo'n 24 graden) dus het ging als een speer. Vanaf de ingang tot aan Petra was best nog een stukje lopen. We liepen door een nauwe kloof de Sig waar het heerlijk koel was want er was alleen maar schaduw. Bij iedere bocht da heen we zouden we er zijn? En na een heleboel bochten kwamen uiteindelijk bij de schatkamer uit. Wat hebben ze 2000 jaar geleden een werk verzet om dit te bouwen. Ze bouwden van boven naar beneden en als je goed keek zag je aan de zijkanten kleine inhammen dat was hun trap. Bolderen/klimmen is er niets bij. Toen we verder liepen zagen we nog veel meer van Petra. Tempels, kerken, tombes een arena enz. Het was echt zo bijzonder. Ook die verschillende kleuren van de stenen. Op de terugweg moesten we weer door de kloof alleen nu stond de zon hoog aan de hemel en was er weinig schaduw. Rutger had een zakdoek onder zn pet gedaan om een verbrande nek te voorkomen en ik had een hoed op. Het was op de terugweg wel even afzien en we waren ook erg blij toen we de uitgang zagen. Na heerlijk gedocht te hebben waren we weer snel opgeknapt. We hebben een hapje gegeten in het hotel op de rooftop met uitzicht. Morgen gaan we naar klein Petra en daarna naar Wadi Rum voor een jeepsafari en kamperen bij de bedoeïenen. Gelukkig starten we morgen om half tien dus lekker uitslapen 🤪.
    In Wadi Rum hebben we waarschijnlijk geen internet. Jullie zullen misschien onze stukje van de dag een dag later krijgen.

Dag 7 Madaba, Nebo, Kerat en Petra

June 9, 2023 in Jordan ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag hadden we een lange tocht in de bus voor de boeg van het noorden naar het zuiden van Jordanië. Dus ook vandaag weer op tijd ons bed want om 8 uur moesten we in de bus zitten. De eerste stop was na 3 kwartier bij Madabadit dit was een gezellig stadje met allemaal leuke winkeltjes met lokale producten. We hebben hier een Grieks orthodoxe kerk met heel veel mozaïeken. Eén ervan was heel erg mooi en bijzonder hierop stond het oude Jordanië en Israël. Dit was één van de eerste plattegronden van Jordanië en Israël en werd vaak gebruikt door pelgrims op weg maar Israël.
    Na wat winkeltjes bezocht te hebben gingen we door naar de berg Nebo. Dit is de berg waar Mozes het beloofde land van God te zien kreeg voordat hij stierf. Het was wel jammer dat het bewolkt en heiig was dus daardoor konden we niet ver kijken. Maar het bleef bijzonder om in de verte Israël en de dode zee te zien liggen.
    Daar hebben we later een traditionele Jordaanse lunch gegeten. Het was echt lekker en gezond.(zal nog goed komen met Kaatje)
    Daarna weer de bus in voor een tocht van twee uur naar Kerak. Hier hebben we een oud kruisvaarders kasteel bezocht. En ook hier waren de uitzichten prachtig over Jordanië.
    Door de woestijn over de desert highway reden we naar Wadi Musa waar de oude stad en één van de zeven wereldwonderen staat genaamd Petra. Die gaan we morgen bezoeken.
    Hier kwamen we om 19.30 uur aan. Na een hapje eten in het centrum van de "stad" zitten we nu op ons balkon met een wijntje.

Ps. Hier is het nu 22 uur en in Nederland 21 uur.

Dag 6 yardinit, Jerash en Amman

June 8, 2023 in Jordan ⋅ ☁️ 25 °C

Vanmorgen was het vroeg opstaan. Om 8 uur zaten we al in de bus na een vroeg ontbijt. De eerste stop was Yardenit dit is een bekende doopplek in de Jordaan. We zagen daar dat verschillende mensen zich daar lieten dopen. Mooi om eens mee te maken.
    Daarna gingen we naar de grens van Jordanië. Na 5 paspoortcontrole's, lang wachten en een shuttlebus die door niemandsland reed kwamen eindelijk aan in Jordanië. Wat een andere cultuur echt een totaal andere wereld. Onze eerste stop was Jerash dit is een oude Romeinse stad die eeuwen onder het zand heeft gelegen. Hier kregen we een echte jordanische lunch en een rondleiding door de gids. Een heel bijzondere stad het leek veel op Pompei wat we verleden jaar hebben bezocht. Rond 16.30 uur ging de reis verder naar Amman dit is de hoofdstad van Jordanië. Giga groot en alleen maar hoofddoeken en andere religieuze kleding. Wij voelden ons apart in korte broek en jurkje net over de knieën. Nu zitten op de rooftop van hotel een hapje te eten. Wulie bin oaf!!😅