Anne & Regnar Go West 2015

• 3,5kkilometer
  • Dag 10

Zion National Park

9. august 2015, Forenede Stater ⋅ ⛅ 23 °C

En ny dag, en ny nationalpark. Selvom vi hver dag besøger en ny nationalpark, forundres vi over hvor forskellige og imponerende de hver især er. Zion Nationalpark ligger i ørkenen, men er meget grøn og har et rigt dyreliv. Man må (heldigvis) ikke køre i bil i størstedel af parken, så vi kørte rundt i shuttlebusser.
    Vi gik i dag 3 ture i bjergene: Den første ind til et vandfald, den anden dybt ind i en kløft og den sidste var en stejl tur op på toppen af en høj klippe, som nok ville have gjort nogle mødre nervøse. Men det var skrækken og sveden værd, for udsigten var så smuk. Vi er begge to meget glade for at hike i bjergene og vi får mange kilometer i benene sådan en dag.
    Både Glenn Canyon NP, Zion NP og de kommende dages Bryce Canyon NP og Arches NP ligger på det samme plateau: Colorado-plateauet, så vi skal heldigvis ikke køre mere end nogle timer mellem parkerne. Det er meget heldigt, for vi er typisk først på vores hotel efter kl 22. Vækkeuret ringer tidligt næste morgen, så vi sover ikke ferien væk!

• Dag 11

Bryce Canon National Park

10. august 2015, Forenede Stater ⋅ ⛅ 23 °C

Bryce Canyon er et kaleidoskop af farver.

Vi havde bestemt os for at tage en vandretur på 2-3 timer, da det ifølge guidebøgerne ville bringe os gennem nogle af de flotteste dele af parken. Vi blev absolut ikke skuffet. Først gik vi gennem nogle relativt åbne landskaber med fantastiske farver, efterfulgt af hvad nærmest kunne betegnes som en skovtur. Afslutningsvist gik vi gennem Wall Street, som er en smal gang mellem klippevægge før vi afsluttede rundturen med en lidt anstrengende tur op. Faktisk så anstrengende at en af de andre gæster kollapsede og måtte reddes op.Læs mere

• Dag 12

Rafting og Arches National Park

11. august 2015, Forenede Stater ⋅ ⛅ 25 °C

Vi har nu ramt Moab og 2000 miles (omkring 3200km). Moab ligger i nærheden af Arches National Park og er centrum for en masse aktiviteter. Vi valgte at tage en halv dags rafting før vi fortsatte dagen i Arches. Det var en begyndertur, så vi var nogenlunde tørre efter turen. I Arches har naturen skabt nogle fantastiske buer, men også andre interessante formationer - fx Parade of Elephants og Balancing Rock.Læs mere

• Dag 13

On the road og Jackson Hole Rodeo

12. august 2015, Forenede Stater ⋅ ⛅ 21 °C

Dagens rejse startede i Utah, gik gennem Idaho og endte i Wyoming 10 timer senere. Men med bjerge udenfor vinduerne, Mountain Dew i køleren og en lydbog ud af højtalerne er det ikke så slemt at være på farten. Vi skiftes til at køre og det fungerer rigtig fint. Undervejs gør vi stop for at tanke benzin, gå på toilettet, købe ind i supermarkeder og spise. Og så er de omgivelser vi kører igennem helt utroligt smukke, imponerende, overraskende og underholdende. 100-vis af kilometer med bjergkørsel, kæmpe landbrug, små byer uden for lands lov og ret, mega trucks og meget andet som gør turen til en kæmpe oplevelse.
    Dagens mål var Jackson Hole, Wyoming og her havde vi lejet et værelse hos et privat par, da alle ledige hoteller var meget dyre. Inden dagen var slut tilbragte vi nogle timer til det lokale rodeo og den fik ikke for lidt med tyre, heste, lassoer, cowboyhatte og -støvler. Yiihaaa!

• Dag 14

Yellowstone National Park

13. august 2015, Forenede Stater ⋅ ☀️ 23 °C

Yellowstone er kæmpestor og med kun én dag kunne vi selvfølgelig kun se en smule af parken. Yellowstone ligger i Wyoming, Idaho og Montana og er USAs første nationalpark. Området er meget præget af den vukanske aktivitet i undergrunden og vi fik da også set masser af varme kilder, kogende søer og springende gejsere. Den mest berømte af disse er Old Faithful, som vi selvfølgelig også så springe (sammen med alle de andre turister😉). Det blev ikke til så lange hikes denne dag, da afstandene i parken er store og vi derfor tilbragte meget tid i bilen. Måske var det godt nok, for i Yellowstone er der mange grizzly-bjørne, som er kendt for at være agressive. Ugen inden var en hiker blevet slået ihjel af en bjørn. På turen rundt i parken gjorde vi et stop ved Yellowstones Grand Canyon og kunne kigge ned i den imponerende kløft og på flere smukke vandfald. Yellowstone har et meget rigt dyreliv og på vores køretur så vi bl.a. masser af bisoner og kronhjorte. I sandhed på alle måder et vildt sted!Læs mere

• Dag 15

On the road again og Crystal Hot Springs

14. august 2015, Forenede Stater ⋅ ☀️ 30 °C

Yellowstone var det nordligste punkt på vores rejse, så efter morgenmad i den meget hyggelige by Jackson, gik turen sydpå. Vi kørte gennem bjergene og havde på turen gennem Wyoming, Idaho og Utah en helt utroligt smuk udsigt. Der er langt mellem husene og i dalene mellem bjergkæderne er der landbrug så langt øjet rækker. Alt er større: Bjergene, markerne, vandingsanlæggene, bilerne (her har en rigtig bil lad og firhjulstræk) og afstanden til naboen. Vi siger "WOW" til hinanden mange gange om dagen. Måske er det de meget imponerende omgivelser der gør at de mange kilometer på vejen ikke føles så slemt. I hvert fald rundede vi i dag 3000 miles (ca. 4800 km).
    Dagens mål var Salt Lake City, men vi lavede et stop ved Crystal Hot Springs, som er et område med en række termiske bade, som er opvarmet med meget mineralholdigt vand fra undergrunden. Det var bare lækkert at flyde rundt i det varme vand og kigge op på bjergene.

• Dag 16

Salt Lake City

15. august 2015, Forenede Stater ⋅ ☀️ 29 °C

Efter perlerækken af nationalparker gjorde vi et pitstop i Salt Lake City, hvor vi tilbragte to nætter på et lækkert hotel. Dvs. at vi havde en hel dag uden kørsel, hvor vi kunne udforske byen og tage den lidt med ro. Byen er omringet af bjerge, som man kan se hvorend man befinder sig - det er meget flot.
    Vi startede dagen med at besøge et stort Farmer's Market, hvir vi fik noget at spise, kiggede på kunsthåndværk og tog en slapper på græsset. Herefter gik vi hver til sit og lavede hver især det vi holder meget af: Regnar drak kaffe og legede med computer og Anne shoppede.
    Salt Lake City blev grundlagt af mormoner på flugt og byen er i dag i høj dag præget af mormon-kirken eller The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints, som den også hedder. Den helt store attraktion i byen er mormonernes hovedkvarter, som ligger ved Temple Square. Her er kirkens tempel, tabernakel, kæmpe konferencecenter og meget andet. Alt sammen meget flotte bygninger med smukke haver omkring og de tusindvis af frivillige mormoner sørger for at ikke et græsstrå vender forkert og for at alle føler sig meget velkomne (i håb om at man ser lyset selvfølgelig). Vi havde booket en rundvisning og to unge mormon-kvinder viste rundt og lagde ikke skjul på at de var lykkelige for at leve efter den religiøse sandhed. Der skulle dog mere til at omvende to jyder på tur og vi har nok også begge to en vis modstand mod folk, som mener at have patent på sandheden. Men vi synes altid det er spændende at møde nye mennesker og levemåder, så det var en super oplevelse.
    Efter aftensmad på en tysk restaurant, som også havde et stort udvalg af tysk slik (hurra - Haribo!) og diverse delikatesser, gik turen til hotellet og tiltrængt afslapning i poolen og en enkelt portvin på værelset :-)

• Dag 17

Bonneville Salt Flats

16. august 2015, Forenede Stater ⋅ ☀️ 31 °C

Bonneville Salt Flats ligger vest for Salt Lake City. Om vinteren ligger her vand, men det fordamper i løbet af sommeren og der dannes en plan saltoverflade. Her køres motorløb og et antal hastighedsrekorder et sat på denne saltslette. Saltet stammer fra tidligere søer der er fordampet i den kraftige varme.Læs mere

• Dag 18

Bodie State Historic Park

17. august 2015, Forenede Stater ⋅ ☀️ 25 °C

Dagen startede på er lidt tvivlsomt motel i en lille by i Nevada midt ude i ingenting. Vi kørte mod vest gennem meget øde områder, hvor vi var glade for at tanken var fuld og at vi havde proviant med, for der var INTET i hundredevis af kilometer. Vejskiltene havde skudhuller og udsigten fra bilen var enestående.
    Hen på eftermiddagen ankom vi til Californien og dagens mål: Bodie. Bodie er en guldmine-spøgelsesby i Sierra Nevada-bjergene, som står som den blev forladt af de sidste guldgravere. Der blev fundet guld i Bodie i 1859 og stedet tiltrak hurtigt både mineselskaber og lykkejægere, som alle gerne ville have en bid af kagen. Omkring 1880 var der næsten 10.000 indbyggere i Bodie og byen var en af Californiens største. Byen, som fortrinsvis bestod af mænd, kunne tilbyde alt fra saloons, spillebuler og letlevende damer, men også kirker, posthus, en lang række butikker og sågar en Chinatown. Omkring 1900 begyndte folk at rejse fra byen, da man ikke fandt mere guld i bjergene. Og Bodie står i dag som den blev forladt (dog er en del af den brændt) og er i dag en state park. Det var en speciel og meget spændende oplevelse at gå rundt i den tomme by og forestille sig at her engang var fyldt med guldgravere, glædespiger og skuddueller.
    På vores køretur gennem Sierra Nevada-bjergene stødte vi for første gang på de californiske skovbrænde, som vi har hørt en del om. Det brændte oppe i bjergene og mange helikoptere fløj rundt og smed vand ned, for at kontrollere ilden. Flere veje i bjergene var lukket pga. brandene.

• Dag 19

Yosemite National Park

18. august 2015, Forenede Stater ⋅ ☀️ 30 °C

Vi har nu nået 4000 miles eller knap 6500 km, og det er stadig helt fantastisk. Dette stop er Yosemite National Park, hvor vi har planlagt at tilbringe to dage (det blev næsten 3 dage da vi var lidt foran planen)

Dele af det der er Yosemite National Park blev allerede fredet i 1864 og var forløberen for de egentlige nationalparker.

Parken er STOR og derfor havde vi på forhånd booket overnatning i parken for ikke at skulle køre ind igen anden dag. Anne var lidt skeptisk over for telt, men det hjalp på det, at der ikke skulle soves i sovepose og at der var seng og gulv i teltet. Det blev en rigtig god oplevelse med stjernekikkeri og en pizzarestaurant midt i skoven.

Yosemite er kendt for naturoplevelse - bjergtoppene (El Capitan og Half Dome), vandfald, skov og dyreliv. Vandfaldene var noget pistne efter 4 års tørke, men ellers var det en rigtig god oplevelse. Vi var på udkik efter bjørne med en park ranger. Der var ingen bjørne, men han viste os andre interessante ting - fx kogler der var blevet lænset af egern.På egen hånd fik vi også dyrebesøg midt under morgenmaden (se billedet).

Half Dome er ikke længere frit tilgængelig, men vi fik besteget Pot Hole Dome, så vik vandret lidt.