Canada
Côte-Nord

Here you’ll find travel reports about Côte-Nord. Discover travel destinations in Canada of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

J8, les Escoumins

October 7, 2017 in Canada

En route pour l'embouchure du St Laurent. Une petite heure et quart de route pendant laquelle :
    - on a découvert la fonction chauffante des sièges et du volant de la voiture. 😰🤤😍
    - et radio X, la radio de Chicoutimi, radio qui passe que du bon rock mais pas que... on a eu "bien bien du fun" en écoutant du Bon Jovi et du B.Adams 🤣 😍(y a bien qu'ici qu'on entend encore ça).
    Le temps de poser la voiture et de réserver notre place sur le zodiac, se faire un petit tour au bord de l'eau et c'était déjà l'heure d'embarquer. Vers 13h, on s'est fait rhabiller de pied en cape, histoire de ne pas mourir de froid et hop, nous sommes partis pour 2h d'observation des grosses bêtes. 🐳🐋
    La première heure ne fut pas top : un phoque. Mais ensuite, ce fut festival, d'abord avec un rorqual commun puis on a approché de deux rorquals bleus, la plus grosse bestiole de la création : 30m de long de moyenne pour environ 170 tonnes de viande. Un bon gros bébé. L'un des deux rorquals observés est une femelle, connue sous le nom de Chameau (nom en rapport avec sa scoliose... et oui... les rorquals aussi auraient besoin de séances de kiné).
    (Clin d'oeil de Stef à la famille Barth : une tite chanson me trottait dans la tête pendant toute la croisière "ça te rappelle-tu" des choses ? https://youtu.be/mJCWVA9J31k)
    Le temps de quelques photos et c'était déjà le retour sur la terre ferme, où il faisait "ben plus chaud" (nous sommes vraiment tombés en amour des sièges chauffants) et hop en voiture jusqu'a notre petit gîte bien douillet. 😍

Tadoussac, Québec

May 6, 2015 in Canada

Angekommen in der Walbeobachtungsstadt Kanadas. Bislang haben wir noch keinen Wal gesichtet (vor allem Belugas sollen sich in der Bucht tummeln und vom Strand aus zu sehen sein), aber die Wanderungen um Tadoussac herum bei schönem Wetter sind auch fantastisch. Nur der Wind bläst wie verrückt und lässt leider noch immer kein T-Shirt und kurze Hose zu.

Tadoussac

May 23 in Canada

Lena ist letzte Woche wieder zurück nach Hamburg geflogen und kurz danach ist Charlotte noch einmal für einen kurzen Abstecher hergekommen. Wir fahren heute nach Tadoussac, einer der erstenFranzösischen Siedlungen in Kanada und bis heute malerisches Örtchen 3 Stunden östlich von Quebec. Wir bleiben eine Nacht im B&B und gehen Abends noch spontan auf eine Bärenbeobachtungstour, bei der wir 2 Stunden mucksmäuschen still und ohne uns zu bewegen auf einer Holzplatform im Wald herumsitzen. Erst kurz bevor es dunkel ist lässt sich doch noch ein Schwarzbär sehen, bei dem Licht ein dunkles Tier zu fotographieren ist wirklich garnicht einfach...
    Am nächsten Tag machen wir noch eine Walbeobachtungstour auf dem St. Lorenz Strom mit, die sich wirklich lohnt! kaum sind wir aus dem Hafen, begegnen uns einige Beluga und Mink-Wale...

1. Roadtrip (Indian Summer) first days

September 23, 2017 in Canada

Thursday morning we picked up our rental car at the airport in Montréal. We took the scenic drive 138 to Quebec, where another girl joined us and bought food for the next days. We drove further north towards NP Hautes Gorges and stopped at a rest area next to the highway and decided to stay overnight there. The day after we did a 5 hours hike up to three great lookouts and enjoyed the beautiful landscape. Luckily there was a camping ground with a shower next to the parking area. So we took a quick one for 50 Cents and felt much better afterwards cause it was really humid at daytime. After a few hours drive we took the ferry to Tadoussac and stood overnight at a free spot we found on an app. We were anxious to see how it looks like at daytime. The spot was quite popular at the weekend by local youngsters. I wook up 6:15am, perfect to go down to the lonesome beach and watch the sunrise. For this day we planned whale watching from the costal line and another hike up to Mt. Adela Lessard. We were lucky and spotted two whale fins. :)Read more

Tadoussac,onze eerste walvis ooit gezien

September 18, 2010 in Canada

Half zeven gewekt, zeven uur ontbijt, half acht in de bus want we moeten 120 km meer doen dan voorzien. Van Baie-Comeau naar Tadoussac rijden we ongeveer langs de oever van St Laurent. Hier en daar moerasachtig en soms de bergen of heuvels in met 9 % stijging. Mooie zichten waarbij Dirk aan de waterzijde zat en dus de mooiste foto's kon nemen. Af en toe zagen we overvliegende eenden die naar hun overwinteringsplaatsl vertrokken. Albertine vertelde dat zijn tot voor kort een plaag waren. Soms zaten er 370 dieren in haar (grote) achtertuin. Nu trekt de gemeente er geld voor uit om arbeiders te betalen om de eieren in slaolie te dompelen. Deze kunnen dan niet uitkomen en de populatie verminderd dan tot normale proporties.
    We volgen de 'Route des baleinen' een mooi uitzichtpunt was ons plasstop, de toiletten waren echter op slot en iedereen verdween dan maar in de bosjes.
    Sinds we Rimourkli verlieten is er een gedwongen GSM stop! Er zijn gewoon geen verbindingsmasten. Koen, een jonge gast, zit de hele tijd te multitasken, eens opkijken en dan naar zijn toestel. Even vòòr Tadoussac gingen ineens enkele GSM's af, blijkbaar was er vandaar af terug verbinding. Het was ons opgevallen dat er in ieder gehucht telefooncellen staan èn dat ze ook nog gebruikt worden. Nu weten we de reden.
    In Tadoussac hadden we een uurtje vrij. Natuurlijk konden we de winkeltjes niet weerstaan maar we bezochten toch ook de kerk die leek op die van Tromso in Noorwegen.
    In 'Le Béluga' werden we verwacht voor de lunch: Brocolisoep, aardappelgratin met schol en een Créme bruleé.
    Albertine had ondertussen contact genomen met Cateau Roberval om vanavond zéker vlees op de menu te krijgen!
    Om half één aan boord van de 'Grand Fleuve' om walvissen te gaan spotten op de St Laurent. Alhoewel Tadoussac één van de beste plaatsen is om walvissen te zien geloofden we er niet echt in. De oevers en Fjorden waren mooi en de kleuren zowel van de huizen als de bomen waren heel mooi. Toen we 2 boten en 2 zodiacs rond één zelfde punt zagen cirkelen kregen we hoop. En ja hoor, eerst ademfonteinen en dan de walvissen zelf. Dat was een echte belevenis, volgens het seizoen waren het waarschijnlijk Pilot Whales maar dat kun je als leek niet zien. Ze waren zo'n 8 à 10m lang maar je ziet steeds maar een stuk rug of vin.
    Zowat 3u later stonden we tevreden terug aan de kade. Direct in de bus om langs de Saguenac (rivier) naar Roberval te rijden, nog zo'n 270 km ver. Albertine had ondertussen een deal bekomen: Porc voor 1 C$ extra of Boeuf Bourguignon zonder opleg.
    Een brief ging rond, de grootste zagemannen wilde de Boeuf Bourguignon want opleggen wilden ze niet. Achteraan in de bus zongen we : No chicken, no rice. Op de tonen van No woman, no cry!
    In chateau Roverval bleek voor iedereen pork klaar te staan zonder bijbetalen. En zo was er 's avonds nog een positieve noot.

Estuarium St Laurens: Matamé/Baye-Comeau

September 17, 2010 in Canada

Na 't ontbijt reden we naar de plaats waar we gisteren naartoe gewandeld waren, een aquarium met het zeeleven van deze streek. Interessant, een beetje ruik, voel en zie opstelling! Maar eigenlijk wat te lang om daar te blijven hangen omdat we de tijd moesten doden. Reeds 3 of 4 keer ging ik voorbij de mooie ceramisten Jan van Genten en nu kwam het over mij: het gevoel van de laatste kans! Ik kocht een beeldje, want ik had ze wel dikwijls vastgehad en teruggezet en gefotografeerd. Ze zijn van een plaatselijke kunstenaar dus weinig kans dat we ze verder op de reis nog kunnen kopen.
    Terug de bus in om bijna naast ons hotel bij Tim Hortons een koffie te gaan drinken, dat leek ons fel overdreven duw wandelden we maar wat rond en kochten nootjes. Albetine loopt nogal hoog op met de Tim Hortonsketen, maar voor ons leek het op Mc Donalds. (dat was mogelijk de reden voor het lange verblijf in het museum, tot de keten open was?)
    Daarna langs de St-Laurens richting Matamé. Je merkt dat het niet meer aan de zee is omdat er geen kliffen meer zijn. Dit is het estuarium van de St Laurens en zo breed dat het wel de zee lijkt te zijn. De bomen beginnen te verkleuren en met het zonnetje erop springt het rood en geel eruit! Eindelijk!
    In Matamé wacht ons de lunch, volgens Albertine hebben we keuze tussen mosselen en zalm. Blijkbaar zijn de mosselen op en konden we kiezen tussen fruits de mer en zalm. Dirk nam natuurlijk de fruit de mer en kreeg een bord met vooral veel roze garnaal en enkele sliertjes kreeft of krab, Niet slecht maar ook niet 'wauw'.
    De ferry van 5u moesten we nemen dus konden we rondwandelen, langs een bijrivier konden we naar de vistrappen, daar kunnen vissen voorbij de sluizen zwemmen. Dirk moest onderweg dingend een toilet opzoeken en gelukkig was het cultureel centrum open. We konden beiden even gaan, ik denk dat de wijn van gisteren de oorzaak was. Er was een tentoonstelling en die bezocht ik even om de tijd door te krijgen. Allemaal op tijd aan de bus, de overvaart duurde 2u 20' en het was 62 km dus je kan je voorstellen hoe breed de rivier daar nog is.
    Albertine heeft ondertussen geïnformeerd naar de prijs van de kreeft, om degenen die willen verse Canadese kreeft te laten eten in Montréal. Het zou zo alles samen een 150 C$ per persoon zijn. Omdat deze reis all-in is vindt ze het jammer dat we geen specialiteiten kunnen gaan proeven. Ik begrijp haar wel maar voor iedereen iets betaalbaar vinden is ook niet gemakkelijk. In Baie-Comeau gaan we van de boot en rechtstreeks naar het hotel. Het is al acht uur eer we kunnen eten en de keuze was kipbrochette of spaghetti. Natuurlijk (tomaten)soep vooraf en zwartewoud cake erna! Er wordt stillaan een beetje gemord op het eentonige eten.

Côte-Nord, Cote-Nord, Nord-Bordio, Pet-ngan Thi-khî, コート・ノール地域, Кот-Нор, Північний Берег, 北岸