melakukan perjalanan di 21 negara Baca selengkapnya
  • Hari 350

Gestrand in de bergen

30 Juli 2016, Indonesia ⋅ 🌙 10 °C

Drie lekke banden in 24 uur. Tegenslag leidt tot onverwachte leuke dingen. Jiren en Ralph eten op hun eerste lokale markt. Gelukkig zitten er ook truien en een muts in onze tassen.

• Hari 348

Ubud!

28 Juli 2016, Indonesia ⋅ ☀️ 27 °C

Terug in de homestay van de Balinees die regelmatig in Amstelveen is om muziek te maken met Nederlanders. Ubud is een gekkenhuis maar de rijstvelden in de omgeving maken alle uitlaatgassen goed. Tweede ervaring met politiemannen die ons aanhouden maar (gelukkig / helaas) geld onder de tafel aannemen. We gaan vooruit: van 50 euro naar 7 euro afkoopsom! Worden we dan toch echt meer streetwise in deze wereldreis?Baca selengkapnya

• Hari 342

In de hangmat

22 Juli 2016, Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

"Vertel; is ze zwanger??!!"

Cliffhangers zijn blijkbaar soms moeilijk te verkroppen en hebben het effect dat je van een cliffhanger verwacht. In ieder geval deze dan. Ook al was het niet eens zo bedoeld.

Geeft het thuisfront nu prijs waar ze stiekem van droomt of wat ze verwacht in de logische lijn van het leven? Naast de terroristische dreiging aan de oostkust was er een tweede prominente factor in het spel die ons deed besluiten om drie hele weken in Kota Kinabalu te blijven plakken. Een niet uitgesproken bijzonder stadje, met een zee waar je niet in kunt zwemmen vanwege de vervuiling, en waar het zweet in de middag van je rug gutst. Ook heel veel leuke dingen hoor: eens in de twee dagen baantjes trekken in het wedstrijdbad, minimaal een keer per dag roti eten en Chinese thee drinken bij ons favoriete tentje en struinen over de ramadan markt op zoek naar de favoriete groene pannenkoeken.

KK is de plek waar we begeistert raakten over de mogelijkheid om vanuit onze hangmat geld te verdienen. Geen geld verdienen door eigen uren te verhuren, maar met een website laten draaien. Hoe heerlijk zou het zijn om kostenneutraal te reizen?! Dat geeft ons alle vrijheid van de wereld! Dan kunnen we gaan en staan waar we willen, en werken waar we op dat moment zijn.

Deze droom zijn we concreter gaan uitwerken. We hebben een laptop gekocht. Hebben drie weken achter elkaar doorgewerkt zonder een dag vrij te nemen. Hebben gebrainstormd over ideeën en er een uitgepikt om verder uit te werken. Hebben stukjes geschreven voor op onze website. En er ook een gebouwd. Hebben eindeloos 'gecopy en pastet'. Hebben toegang gezocht tot de wereld van "affiliate marketing" en laten ons inspireren door de wijsheid en tips van de affiliate marketing internet goeroes.

Ooit was ik verbolgen te ontdekken dat de wereld van het toerisme draait op het principe van commissie verdienen en uitdelen. Als beloning voor de intermediair tussen koper en product. Een gids neemt een groep ergens mee naar toe (hotel, restaurant, tour, kledingwinkel) en krijgt daar geld voor. De reden dat al die mannetjes overal zo aardig voor je zijn en actief helpen is (helaas) vaak geen liefdadigheid.

Online gaat het niet anders. Het mechanisme is hetzelfde. En dat is wat we affiliate marketing noemen.

Benieuwd naar ons kindje? Als hij af is, delen we hem vol trots met jullie!

• Hari 331

Watch your back

11 Juli 2016, Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

"Watch your back" schrijft Willem terug als we hem via Facebook Messenger vertellen dat we morgenochtend vroeg naar Sabah vliegen. Sabah is een staat van Maleisië op het eiland Borneo. Het gebied dat ook wel bekend staat om het mooiste duikgebied ter wereld, Sipadan. Waar barracuda's met honderden tegelijk als een tornado om je heen cirkelen en jij met je cilinder op de rug in het oog van de barracudastorm zwemt. Ook om de Orang Utangs die je er in het semi-wild kunt bewonderen. En mountain Kinabalu, de hoogste berg van Zuid Oost Azië. Willem is een in Nederland geboren Canadees die drie weken geleden vanuit Mexico naar Maleisië is verhuisd voor zijn werk, en waar we een lift van kregen.

"Watch your back"? Wat is er dan?! Na wat googelen komen we erachter dat de gehele oostkust van Sabah door minbuza oranje gearceerd is. Wat wil zeggen: reis hier alleen naar toe als dat noodzakelijk is. Een definitie van noodzakelijk leveren ze er niet bij. Is heel graag in Sipadan willen duiken noodzakelijk? Is het noodzakelijk om via Sabah door te steken naar Indonesisch Borneo om daar verder te reizen? En wat als we alleen maar de bus nemen, zo min mogelijk over straat lopen, en zo snel mogelijk door reizen; is het dan veilig? Helaas is dit een gevalletje "de beslissing moet je toch echt zelf nemen, wij kunnen je hooguit adviseren". Dit zijn lastige dilemma's. Voor sommigen zou dit misschien helemaal geen dilemma zijn, maar een duidelijke keuze. Ik neig naar niet gaan, maar laat de opties nog wel een paar keer mijn gedachten passeren.

Wie verstandig is, gaat niet. Op een wereldreis van een aantal maanden, waarin heel veel gebieden van de wereld een veilige optie zijn om te reizen, is het niet bepaald noodzakelijk om juist naar dit gebied te reizen. Aan de andere kant is de kans extreem klein dat er daadwerkelijk wat gebeurt. Dat ik net die ene persoon ben die dat half jaar ontvoerd wordt door de terroristen uit de Filippijnen (want dat is wat de dreiging inhoudt). Aan weer de andere kant: als mij wel wat overkomt; hoe kan ik dan ooit leven met de keuze die ik gemaakt heb, en hoe hard sla ik mijzelf wel niet voor mijn hoofd? Ook vind ik dat ik dat niet kan maken naar familie. Niet alleen mijn leven ligt overhoop in het worst case scenario.

We hebben deels besloten. We gaan er sowieso niet naar toe als bestemming, hooguit pakken we de bus door het gebied om er zo snel mogelijk weer te vertrekken. Een kleine obsessie openbaart zich. Urenlang breng ik online surfend door om meer informatie op te duiken over het onderwerp. Wie er ontvoerd zijn, wat er met ze gebeurd is. Het blijkt dat het doel van de ontvoerders is zo veel mogelijk losgeld op te halen bij regeringen en werkgevers. Om die reden zijn Chinese burgers een gewilde prooi, hun regering is bereid om grote zakken geld te ruilen voor de gekidnapten. Met Westerse ontvoerden loopt het slecht af omdat het beleid van veel Westerse regeringen is om nooit tegemoet te komen aan de eisen van terroristen. Vast een hele verstandige lange termijn strategie, maar heel moeilijk te verkroppen in de individuele gevallen.
    De Chinese eigenaar van ons hotel in Kota Kinabalu vertelt dat hij gasten adviseert om niet naar dat gebied te gaan. Een Chinese familie die tegen zijn advies in toch ging, kwam dolenthousiast terug en waren dolblij dat ze gegaan waren. Volgend jaar weer. De realiteit van vakantie vieren op de oostelijk eilanden anno nu heeft voor mij weinig te maken met vakantie vieren. Liggen op je handdoekje aan het zwembad met een in uniform gestoken man met automatisch machinegeweer rondjes lopend om je heen.

Gisteren hebben we ons ticket geboekt. Volgende week dinsdag vliegen we vanaf KK, inderdaad onze huidige plek op de kaart, naar Jakarta. Niet over land, niet naar de oostkust, maar met een grote boog over en om het oranje gearceerde gebied heen. En vier dagen later vliegen we naar Bali om daar over alle avonturen van onze vrienden Jiren en Ralph in Java te horen! Tien dagen lang :)
    Deze beslissing in het dilemma is niet alleen voortgekomen uit de terroristische dreiging. Er is een andere hele prominente factor in het spel. Daarover meer in onze volgende post! (Yes, we hebben een cliffhanger gecreëerd)

• Hari 314

Oreoshake

24 Juni 2016, Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

De gedachte aan een bounty eiland maakt menig mens week. Zo geldt dat ook voor mij. Kabbelende golven. Kraakhelder water. Parelwitte stranden. Een aquarium vol met allerlei kleurrijke en verschillende grootte 'fishies'; aldus Tania, onze Finse scuba master. Bungalows met uitzicht op al dat pracht, snorkeltripjes, strandbarren met exotische cocktails die dat weke gevoel versnellen. Eindeloos uitslapen, slenteren en driemaal daags maaltijden verteren. In de middag wat zwemmen. Af en toe opkijken omdat een vis ui het water springt. Gebronsde mannen die met brandende stokken zwierig een show opvoeren tijdens zonsondergang. Een oudere Duitse yoga snorremans die enigszins gedwee zijn klasje probeert vol te venten. Je kunt wandelen door de jungle. Varanen observeren, die overigens grotere bange poeperts zijn dan jouw vrees voor een klein hapje uit je been. Meerdere Hangmatten tussen palmbomen helpen je om roezig de middaghitte te omzeilen. Lukraak zijn dit wat associaties die het brein wil zien bij de gedachte aan een bounty eiland. Ik geef toe het klinkt zoet en fijn. Het is daadwerkelijk het aanzicht van ons verblijf op de Perhentians.

De paradox van al deze hemelse illusies voor mezelf is: 'Ik haat bounty eilanden.'

Reizen voor mij, althans de gedachte over reizen, is een intieme inzage in het leven van andere mensen. Mensen die anders denken over het leven. Mensen die anders omgaan met de dood. Culturen die ik niet goed snap maar wel langzaam leer begrijpen. Landen waar werken nog ondernemen is en niet wachten op je loon. Mensen die niet zelf kunnen beschikken over de vrije wil en keus met wie zij hun leven willen delen. Culturen waar wij ik is. Culturen die anders kijken naar tijd en de omgang met die tijd. Landen waar de sterkste overleeft elke dag telt. Mensen die met het minste te besteden het warmst en gulst zijn in gastvrijheid. Al die culturen die haaks staan op waar ik vandaan kom. Waar ik mezelf tegenkom in westerse waarden. Culturen waardoor ikzelf rijker word zonder een uitkomst op mijn bankrekening.

De meeste bounty eilanden zijn gecorrumpeerd door verveling en consumptie. Zo ook de Perhentians. Het heeft niets te maken met lokaal leven, behalve dat locals daar ook moeten leven. Anders geformuleerd het heeft alles met lokaal leven te maken alleen niet het lokale leven begeert door mijzelf. De locals verdienen geld aan de witte, net te volgepropte westerlingen die zich schaars, zichtbaar verveeld de dag door worstelen met verschillende shakes, burgers en drank. Voor de locals is het meedoen of niet meedoen. Niet meedoen betekent mijn buurman wordt rijk en ik raak gefrustreerd. Wel meedoen levert twee groepen op. De goedlachse local en de onverschillige 'ik haat toeristen' local. Het eten wat de beiden groepen produceren is niet bijzonder goed. Achter elke palmboom liggen stapels afval. En het strand is bezaaid met restanten sigaretten.

De Perhentians liggen in Maleisië. Maleisië is een zeer streng islamitisch geregeerd land. Een bounty eiland als de Perhentians kan eigenlijk overal liggen behalve in Maleisië. De lokale dames zijn gedurende de dag volledig bedekt en de westerse evenknie loopt nog net niet naakt over het strand. De lokale bevolking is aan de ramadan en het witte volk slurpt en vreet zich vol met gefrituurde zooi en ijzige drankjes. Waarom naar de Perhentians als Ibiza een stuk dichterbij is? Misschien is dit wel het antwoord op stabiliteit en rust. Handel is de hoogste religie.

Dit klinkt natuurlijk allemaal als een pagina uit de scheurkalender van Van Straaten. Waarschijnlijk denk je: 'Gast zit niet zo te zeiken en hopelijk schrijft de boef weer snel.'
    Wat het dan ook is. Dit is ook een deel van onze wereldreis en in iedergeval een deel van mij.

Langzaam sijpelt een omgeving als de Perhentians met al zijn verveling en oppervlakkigheid mijn lijf in en word ik kribbig. Word ik geconfronteerd met westerse saaiheid. 'Ik koop dus ik heb plezier.' 'Ik consumeer dus ik ben.' En ik doe potjandorrie ook gewoon nog mee. Ik duik. Ik zit in dezelfde tentjes. Ik plons in het water. Ik verlang naar een Oreoshake! Sterker nog: 'Ik heb hem nodig!' Ik ben waarschijnlijk wat a-typisch maar voor mij is dit dus de metafoor voor mijn innerlijke strijd. Waar ik vandaan kom en wat ik verafschuw. Wat ik ben en wat ik haat. Een glimlach ontwaakt zich op mijn gezicht. Hoe kan ik dit denken, voelen, vinden, ervaren, opschrijven en ook nog delen. Dat is blijkbaar ook wie ik ben. Schrijf ik om jou dit stuk leuk te laten vinden, er kribbig van te worden of iets anders?

Ik ben benieuwd..

• Hari 309

Kopje onder

19 Juni 2016, Malaysia ⋅ ☀️ 21 °C

Lieve allemaal,

Twee weken geleden schreef ik dat het na onze reisonderbreking en ook na indrukwekkend Nieuw Zeeland zoeken was om ons reisritme weer op te pakken. Ondertussen hebben we dat "opgelost" door op een Maleisisch bounty eiland te bivakkeren. De kleine broer van de twee Perhentians. Hoe dat eruit ziet? We hoeven helemaal niets. Onder aan onze veranda klotst de zee. Elke ochtend trekken we in routine onze bikini respectievelijk onze zwembroek aan. Even een praatje maken met oud-collega Wouter & Wyneke die toevallig tegelijkertijd op dit eiland zijn en hun wereldreis van een half jaar hier afsluiten. De vraag van de dag is of we gaan duiken en zo ja, waar en hoeveel? Een andere belangrijke vraag is of we een beachball setje uit de winkel zullen halen (ja!!). Je leest het, we vermaken ons goed. We zijn erg blij met onze voorraad Amerikaanse dollars die we speciaal voor noodgevallen hebben. En op een tropisch eiland zitten en voorlopig niet weg willen valt binnen die definitie. Voorlopig wonen we hier nog wel.

Jandaan heeft zich ontpopt tot de fanatieke duiker van de twee. Zoals met alle bezigheden eigenlijk? Ondertussen mag hij met zijn 'deep water' specialty ook naar de 30 meter. Hij is elke dag tussen de trigger fishes en pufferfish te vinden. Ik ben meer het type fun diver dat erg blij wordt van zo nu en dan een 'fun dive' afgewisseld met genoeg strand liggen en in het helderblauwe water dobberen.

Hoewel we ons ook allebei weer eager op de scuba dive theorie gestort hebben. Fanatiek als we zijn willen we onze 'buoyancy' perfectioneren. Buoyancy is de mate waarin je drijft: positief buoyant, neutraal of negatief. Bij duiken wil je neutraal buoyant zijn (op dezelfde diepte zweven) zodat minimale inspanning van je gevraagd wordt en je soepel en gewichtloos door het water zweeft. Goed voor je efficiente luchtconsumptie.
    Ook best lekker om weer eens de boeken in te duiken en deze specifieke skill te leren. Op onze veranda van ons houten huisje Butterfly met uitzicht op zee. Morgen weer!

• Hari 293

Je bent helemaal niet raar geworden

3 Juni 2016, Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

Met het grootste gemak stap ik de ene wereld uit en de ander weer in. Wat is dat toch bijzonder van vliegen. Drie weken geleden liet ik mijn lief achter op Kuala Lumpur airport om naar de bruiloft van zusje Corine en Mark te gaan. Nu zitten we alweer naast elkaar in een Chinees restaurant in Ipoh om de brandende 35 graden even te ontlopen. Onder draaiende ventilators met een ijs soja drankje bij de hand. De geur van Utrechts bos Amelisweerd nog in mijn neus. De heerlijke koele lucht nog op mijn huid (in NL gebruikte ik overigens niet het woord "heerlijk" voor het weer). De smaak van bruidstaart nog in mijn mond. De stemmen van al die fijne vrienden en familie in mijn oren. En de knuffels boen ik er voorlopig ook niet meer vanaf.
    Het heeft ook iets verwarrends om zo snel te kunnen switchen. Beide werelden bestaan naast elkaar. Sterker nog, het is 1 wereld.

Van west naar oost blijkt iets lastiger schakelen voor me dan vanaf oosten huiswaarts. Boven verwachting makkelijk paste ik weer in het Nederlandse leven en ritme. Broer Mark merkte op: "je bent helemaal niet raar geworden". Ik geloof dat er wel wat opluchting was dat ik nog zo herkenbaar was. De reis inspireert me, maar transformeert me niet in een compleet ander mens. De reis brengt me plannen op welke manier ik mijn leven anders wil leiden na onze reis. Nederland zelf voelde ook niet veranderd. Hier en daar wat kleine dingen. De website van de NS was vernieuwd en er stroomt weer water in de Utrechtse singel, om er twee te noemen. Grote veranderingen waren er meer op individueel niveau. En daaraan kon ik merken dat er veel kan gebeuren in negen maanden.

Ik vond het heel fijn om weer even in Nederland te zijn. Mark en Corine zagen er zo mooi en gelukkig uit. De banden met mijn familie en vrienden zijn erg belangrijk voor me. Ook wel een reden dat ik nu niet de drang voel om in het buitenland te settelen. Dan hou ik Nederland liever voor wonen, en de wereld voor reizen. Voor Nieuw Zeeland maak ik een uitzondering. De tien weken daar zijn als een afgebakend stukje droom in mijn herinnering.
    Heb mijn hart ook opgehaald aan Nederlands eten. Op het lijstje stonden pizza van pap, pannenkoeken, asperges, tompouce, oud Hollandsch appelgebak met slagroom, broodje Mario, friet en kroket. En oh ja stokbrood met kaas. Mooi uitgebalanceerd lijstje.

Vanaf Amsterdam terug vliegen naar Maleisië blijkt zowel fysiek als mentaal uitdagender. Vrijdag, dag 5 na vertrek op maandag, is de eerste dag dat ik weer een beetje wakker begin te worden. Heerlijk midden in de nacht wakker worden om niet meer in slaap te kunnen vallen, maar overdag dolgraag een dutje willen doen. Ik stap ook niet moeiteloos de reisflow in waar ik uit kwam. Gelukkig kan ik meeliften op doorgewinterde soloreiziger Jandaan. Lost in translation?
    Bedankt aan iedereen die zo nu en dan een foto toestuurt van zijn uitzicht op z'n computerscherm of 'projectruimte'. Dat doet me bewust voelen wat voor geluksvogel ik ben. En dat kan deze verloren reiziger goed gebruiken voor nu.

• Hari 272

Curiosity

13 Mei 2016, Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Ik ben zijn naam vergeten. Zijn donkere ogen priemen en glinsteren tegelijkertijd. Zijn energie fonkelt als de kleine vuursplinters die dwarrelen boven een kampvuur. Soms heftig. Dan weer rustig. Zijn armen gesticuleren driftig en bedeesd in het ritme mee. Vijf mannen zitten aan tafel. Gekleed in traditioneel moslim kledij. Hun donkere ogen observeren me als er wordt gesproken over de islam. Onderzocht voelt het. Ik ben het onderwerp om te belichten. Ik ben de vreemde. Handen worden om beurten toegereikt. Ik leer mijn eerste les al snel. Wie goed doet, ontvangt goed. In zijn geval een ticket naar 't paradijs. Het probleem in de wereld is dat mensen niet de wijze van de islam volgen. Niet vijf keer per dag bidden. Niet goed voor hun lichaam zorgen. Er is geen probleem in de wereld als iedereen zich daar aan committeert. Ook in Syrië is dit het probleem. Ze bidden ook daar niet. De vastberadenheid waarmee het dat zegt verwart me. Ik ben zelf altijd geneigd om de zekerheden te betwijfelen en de onzekerheden te omarmen. Hoe weet hij wat waar is? Wat goed is? De toon verraadt impliciet dat de slachtoffers in Syrië zelf verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurt. Als ze de regels simpel naleven is er geen probleem. Deze benadering is zo simpel en lachwekkend in mijn overtuiging dat ik de impuls tot weerwoord voor me houd. Het moment om te betwisten geruisloos voorbij laat dobberen. Toch schuilt in elke eenvoud een oplossing. Onzichtbaar voor t blote oog maar toch zo wezenlijk aanwezig. Zijn leraar heeft in Leiden gestudeerd. De link met Nederland maakt hem trots, geeft hem een zekere positie in het gesprek. Zijn ogen verklappen de waarde die hij eraan ontleent. Ze lichten op en doven langzaam ondersteunt met een ferme mmm en aanstekelijke lach. Ik word bij twijfel of bij vragen vakkundig geloodst naar de koran. De encyclopedie voor alle antwoorden. Ook voor de ongestelde vragen. Het gesprek verloopt soepel. Er zit een flow in die laveert tussen betekenisvol en de gebruikelijke ditjes en datjes. Ik heb altijd dat stemmetje in mijn hoofd dat me influistert om mezelf te verzetten tegen geloof. Ik geloof dat ik daar goed aan doe. Dat ik, het product van Europese invloeden en cultuur, altijd de beschikking heb over mijn wil. Dat ik daar in kan kiezen. Dat de wetenschap meer richting geeft dan een boek met verhalen. Dat 'waar' iets te maken heeft met cijfers en berekeningen. De uitkomst van de berekeningen is mijn werkelijkheid. Wellicht mijn waarheid. Het doet me denken aan Robin. Die zinspeelde waarom ik voor alles opensta behalve voor Jezus Christus. Ik hoefde hem alleen maar te vragen om te komen. Alleen maar die vraag. Een vraag waartegen ik me verzet. Waar ik alleen door dat te doen controle heb over mijn waarheid. Geloof is enkel een bundeling van verhalen in een boek. Dat door de tijd heen diffuus is door interpretatie. De tijd treedt op als een smid en houwt de betekenis telkens in een andere vorm. Het is ook fascinerend dat geloof terugkeert in mijn leven. Ik geloof in de tien geboden. In de waarde onder die woorden. Nu is het Allah. Bij Robin was het Jezus. Het blijft als tokens op mijn pad komen. Kan ik betekenis in de willekeur ontdekken?

Hij frommelt een papieren boekje uit een van zijn zakken en vraagt om mijn naam. Ik moet curiosity voor hem opschrijven en mijn naam.
    Ik verzeker hem dat ik ook zo op facebook te vinden ben. Ik voel me trots dat ik word gedoopt tot nieuwsgierig. Johannes is Yusuf in de islam. Hetzelfde karakter. Enkel een andere naam. De klank past bij de begroeiing op mijn kin. De dag is nog nauwelijks begonnen en ik word al gerekruteerd. Dat is het doel van de echte moslim. Zoveel mogelijk mensen bekeren. Nieuwe volgelingen vastpinnen op de islam. Aldus de leraar. Altijd beschikbaar zijn voor de hogere macht. Het paspoort in zijn broekzak is zijn boardingpas naar het hiernamaals.

Curiosity: 'One day you will become a good muslim!'
    We kijken elkaar en schudden de hand.

Bergabung dengan kami:

FindPenguins untuk iOSFindPenguins untuk Android