traveled in 21 countries Read more

Welkom op ThePerfectStrugglers.com!

December 6, 2017 in Portugal ⋅ 🌙 13 °C

Lieve lezers, vrienden!

wat super dat jullie ons al die tijd gevolgd hebben! En nog steeds volgen. Want de meeste van jullie zullen wel weten waarom het de afgelopen maanden zo stil is op onze Find Penguins blog. In februari van dit jaar werden The Perfect Strugglers geboren in een cafe in San Christobal de las Casas in het zuiden van Mexico. Middenin een tijdelijke positiviteitsdip en een moeilijk gesprek. In juli ging onze lifestyle & travel blog www.theperfectstrugglers.com de lucht in.

Excuses dat dit bericht zo lang op zich heeft laten wachten. We zouden het tof vinden als je onze verhalen blijft volgen via www.theperfectstrugglers.com. Dat kan trouwens ook via Instagram (theperfectstrugglers) en onze facebook pagina met dezelfde naam. Dit is ons laatste bericht (# 91 alweer) op FindPenguins.

Bij bezoek van onze website kun je je inschrijven voor de maandelijkse nieuwsbrief. Dan krijg je meteen onze Cheat Sheet die je helpt om op je volgende vakantie op een makkelijke manier minimaal 300 US dollar te besparen. En dus nog meer op vakantie te kunnen :)

Het einde van het jaar is bijna daar. We worden binnenkort bedolven onder de jaaroverzichten 2017. Een mooi moment om wat feiten van onze tocht op een rij te zetten. Al is het alleen maar voor mijn eigen plezier ;)

Het is 843 (!!!) dagen geleden dat wij aan onze wereldreis begonnen en dat wij op Utrecht Centraal in de trein naar Berlijn sprongen.

Deze landen hebben wij sindsdien aangedaan in chronologische volgorde: Duitsland dus. Rusland, Mongolië, China, Hong Kong, China, Vietnam, Thailand, Myanmar, Thailand, Maleisië, Bali Indonesië, Melbourne Australië, Nieuw Zeeland, Sydney Australië, Maleisië, Maleisisch Borneo, Jakarta Indonesië, Bali Indonesië, Singapore, Maleisie, India, Nepal, Mumbai India, Chicago USA, Mexico, Guatemala, Mexico, Cuba, Miami USA.

Onze terugkomst in Nederland vanuit Miami is het moment dat we zijn begonnen met house & pet sitten. Deze “Perfect House Sitters” (http://www.theperfectstrugglers.com/the-perfect…) hebben het flink te pakken van de nieuwe job. We hebben vier maanden in Nederland op verschillende plekken opgepast, 5 weken in Hamburg en nu 2 maanden op een landgoed in de Algarve in Portugal. We weten al dat we in het nieuwe jaar een kleine maand aan de Costa Del Sol in Spanje wonen. Met uitzicht op de rots van Gibraltar. Binnenkort verschijnen we in een artikel over house sitting in Juist Magazine, het weekblad van Elsevier!

Wie heeft er meegeteld?
    22 landen! Bali en Jakarta tellen als 1 he.

We willen je graag vertellen hoe het allemaal begon. Of beter gezegd, hoe onze mooie wereldreis als bijna vanzelfsprekend overging in een nieuwe fase van online ondernemen & overal ter wereld wonen.

ONS VERHAAL - hoe wij The Perfect Strugglers werden

Wij zijn The Perfect Strugglers!

The Perfect Strugglers gaan uit hun comfort zone en experimenteren met het onbekende om dromen realiteit te maken. Daarbij struikelen we wel eens, want dat hoort erbij als je je vertrouwde routine verlaat. Zonder struikelen geen leren, struggelen betekent vooruit komen. Strugglen is slechts het begin van iets heel moois, geloven wij.

STRUGGLEN, OPSTAAN EN DROMEN WAARMAKEN
    Wij hebben onze lifestyle radicaal veranderd. Wij willen dat het leven een groot avontuur is. We zoeken onafhankelijkheid, vrijheid, inspiratie en betekenis. We willen de wereld verkennen en ondernemen. We wonen & werken op verschillende plekken op de wereld, steeds voor een paar weken of maanden, en dan naar een ander plekje. Dat kan Europa, Japan of Mexico zijn, om maar wat voorbeelden te noemen.

Wij willen geen kantoorbaan meer, het hele jaar door in Nederland wonen, en reikhalzend uitkijken naar de jaarlijkse vakantie van 3 weken. Niet omdat dat geen goed leven is, maar omdat wij ervaren dat er voor ons een meer bevredigend leven is.

Wij zijn niet bang om onze struggles te tonen in onze reis naar een duurzame vrije levensstijl. Misschien zijn we wel een beetje bang, maar we doen het gewoon. Iedereen strugglet op zijn manier. Wij willen jou inspireren met onze struggles, en je laten leren van onze struggles. Iedereen strugglet wel eens, maar bijna niemand toont het.

HOE HET ALLEMAAL BEGON
    Wij waren eens twee verandermanagement organisatie consultants. Dat wij dezelfde type baan hadden, zou je toeval kunnen noemen, maar misschien ook niet. Wij kennen elkaar niet via het werk, maar hadden wel met elkaar gemeen dat we graag bezig zijn met gedrag van mensen, en de complexe mystiek van mensen en organisaties veranderen. Elkaar voor het eerst in de ogen gekeken in Utrecht, en in zowel Amersfoort als Amsterdam samen gewoond.

In de bus op Java in Indonesië - tijdens een mooie maar gehaaste en vermoeiende zomervakantie - besloten wij dat het leven te kort is en de wereld te groot om maar drie weken per jaar op reis te gaan. “Laten we een wereldreis maken” zeiden wij tegen elkaar. En zo geschiedde iets meer dan een jaar later.

REIZEN HOORT ERBIJ
    Ondertussen zijn we ruim twee jaar op pad en leven we een andere lifestyle. Reizen en overal ter wereld wonen brengt ons heel veel. We maken meer bewust keuzes en hebben tijd en ruimte om stil te staan bij afwegingen en wie we (willen) zijn. Wij vinden het heerlijk om veel buiten te zijn en te bewegen, ondanks dat we nog steeds veel uur per dag in een scherm te staren. We zijn minder gejaagd en worden niet geleefd door onze agenda’s.

We hebben het gevoel dat we de werking van de wereld beter begrijpen. Van migratiestromen, tot wereldpolitiek, ontstaan van natuurverschijnselen, en de diverse culturen en perspectieven die naast elkaar bestaan. Er is ruimte voor inspiratie en we zijn aan de slag gegaan met onze eigen business. We ontmoeten inspirerende en open mensen uit andere landen en sluiten vriendschappen. En niet te vergeten, we weten nu waar de mooiste stranden te vinden zijn.

Reizen verrijkt ons leven. Reizen is een onmisbare factor in ons leven geworden. Dus dat houden we graag zo.

WAAR KUNNEN WE ONZE TANDEN IN ZETTEN?
    Dit is een kant van het verhaal hoe The Perfect Strugglers ontstaan zijn en waarom we onze levensstijl omgegooid hebben. Al snel merkten we dat alleen reizen voor de lange termijn niet bevredigend is voor ons (naast dat er natuurlijk ook ergens geld vandaan moet komen).

En dat brengt ons tot de tweede kant van het verhaal. Reizen betekent vaak dat een dag - erg luxe - een opeenstapeling is van consumptiemomenten. Een ontbijt en lokaal marktje consumeren in de ochtend, een lunch en tempel consumeren in de avond, en diner en een dansshow consumeren in de avond. Na een klein jaar reizen hadden we zin om ons ergens in vast te bijten. Om iets te creëren in plaats van alleen maar te ervaren.

EEN NIEUWE WERELD OPENT ZICH
    Voor reizen is geld nodig + we willen ons op een project storten = zoekopdracht op google: “hoe kan ik geld verdienen aan mijn website”? Een ware wonderwereld ging voor ons open waarin we flarden opvingen over dat er online geld verdiend kan worden met affiliate marketing. En dat dat allemaal ook nog eens reuze makkelijk was. En dat er geen reden was om je niet te scharen bij de groep succesvolle affiliate marketeers. Vol enthousiasme en opportunisme gingen we aan de slag.

StrakkeBenen.nl IS ONZE EERSTE CREATIE
    Onze eerste zet om liggend in onze hangmat rijk te worden, was het bouwen van de website www.strakkebenen.nl. Een virtuele winkel gevuld met mooie leggings en broeken. Voor elke verkoop ontvangen we een kleine commissie. Dit project heeft ons het eerste half jaar van ons werkend bestaan tijdens onze wereldreis (Maleisië, Bali, Singapore, India en Nepal) zoet gehouden. En vooralsnog legt het ons windeieren. Na 7 maanden spelen we quitte met de maandelijkse vaste kosten van 14 euro. StrakkeBenen.nl is een eerste project gericht op het financieren van onze nomadische lifestyle. Velen zullen nog volgen.

Deze projecten zijn een middel waarin we veel leren en in de toekomst hopelijk succesvol zijn in onze leefstijl duurzaam maken. Maar ons hogere doel is dat we een vrije stijl van leven willen hebben en vasthouden, nieuwe vaardigheden willen leren die daarvoor nodig zijn, en ook anderen willen inspireren om de lifestyle zelfbewust naar eigen hand te zetten. Te kiezen voor hetgeen dat bij je past. En vrij te zijn.

Binnen een paar maanden lanceren wij een nieuw Nederlands project. Daar werken we in de Algarve erg hard aan. We houden je op de hoogte.

THE PERFECT STRUGGLERS VOLGEN
    Op www.theperfectstrugglers.com delen wij de lessen die we geleerd hebben door te strugglen en door gewoon te doen. “You benefit from our struggles”. Op het gebied van reizen, out of the box lifestyle en persoonlijke ontwikkeling. We delen verhalen, anekdotes en waardevolle informatie.

Zie je daar :)

Een aantal snelle links, voor als je:
    - wil weten hoe het is om een house sitter te zijn: http://www.theperfectstrugglers.com/life-of-a-h…
    - benieuwd bent waarom wij liften zo leuk vinden: http://www.theperfectstrugglers.com/hitchhiking/
    - wilt lezen over de struggle die Marleen ervaart tijdens werken en (hopelijk) productief zijn: http://www.theperfectstrugglers.com/11-powerful…
    - binnenkort op reis gaat en wel wat hulp & structuur & SUPER tips bij de voorbereidingen kan gebruiken: http://www.theperfectstrugglers.com/trip-prepar…

Einde van een mini tijdperk, dag Find Penguins, tot op The Perfect Strugglers!

Liefs Marleen & Jandaan
    The Perfect Strugglers

Nuestras fuerza es la unidad!

May 10, 2017 in Cuba ⋅ ☀️ 28 °C

Please can you give me back my money?
    Es mi dinero.
    Por que no?

De dame zit achter het glas met keurig onze 50 euro op haar bureau. Het geld, ons geld, ligt voor het grijpen. Het is dag drie in Cuba. We zijn beland in een wisselkantoor in het plaatsje Matanzas. Een kleinschalig lokaal Cubaans dorp. Een plek waar de prijzen nog schattig zijn. Alleen waren we ons daar toen nog niet van bewust. Langzaam beginnen de non-verbale trekken van de Cubaanse dame zichtbaar te veranderen van goedlachs en vriendelijk naar spuwende haatdragende ogen. Wat gebeurt hier? Denk ik bij mezelf. Dat is ons geld en we willen nu niet wisselen. Waarom geeft ze mijn biljet niet terug? Ze wordt verbaal assertiever, schurend tegen agressie aan. Een collega komt er naast staan. Sympathiseert met haar en schudt gelaten het hoofd. Het is onmogelijk om mijn geld terug te krijgen. Ik brabbel en protesteer in mijn beste Spaans om enkel te begrijpen wat er gebeurt. Het mag niet baten. De dame in kwestie blaast veelvuldig met haar lippen. Zoals je lucht uitblaast als je enigszins onverschillig een discussie wilt eindigen. Ons geld zit al in het systeem. En eenmaal in het systeem dan is er geen weg meer terug. Binnen is het niet donker en zeker ook niet licht. Het voelt als schemer. Mensen houden ons in de gaten. Wat gebeurt daar toch aan loket nummer 7? Uiteindelijk besluiten we de transactie te laten voor wat het is. Onze euro’s worden gewisseld voor de lokale moneda nacional. Gedwee kijk ik naar de 50 euro die verdwijnen in een lade. Tot onze verbazing verandert plotsklaps de gelaatsuitdrukking van de juffrouw. Zorgvuldig telt ze de biljetten. Uiterst nauwkeurig en met een twinkeling in haar ogen. Met haar mooiste glimlach krijg ik de lokale munteenheid in mijn handen gedrukt.

Welkom in Cuba! Cubanen houden niet van problemen en ontbranden sneller dan een nucleaire fusie. Als er een probleem als een vaag contour in de mist zich voorzichtig aandringt is de Cubaan direct bezig grondig en assertief de mist weg te poetsen. De schuldvraag wordt keurig gepresenteerd op het bord van de nietsvermoedende.

Denk je aan Cuba dan doemen al snel de beelden op van dikke sigaren, markante koppen en oude Amerikaanse auto’s. Cuba en Havana in het bijzonder is beneveld door de hitsigheid. De beats uit voordeuren zwengelen de broeierigheid extra aan en de rum zorgt voor het verdoven van het laatste beetje schroom. De cocktail van opgewonden standjes en schaarste van producten zorgt voor vreemde en grappige praktijken. De overheid in Cuba is gefundeerd op socialistische waarden. Dit betekent onder andere dat er geen vrije markt is toegestaan. Dat openbaar vervoer, huisvesting en scholing gratis is. Je kunt dit voordelen noemen van een systeem gebouwd op solidariteit en delen. Je kunt het ook een dictatuur noemen waar geen ruimte en kans is voor individuele ontplooiing en initiatief. Kritiek uiten op de overheid wordt nog steeds beloond met verdwijnen uit de omgeving. Niemand praat er over en niemand weet er van. De nationale krant draagt de naam van de boot waarmee Che en Fidel en 80 medestrijders op 2 december 1956 met een groots plan op Cuba afkoerste. Cuba zou het eerste land ter wereld worden waar een volledig socialistisch gedreven systeem zou worden bevochten en ingediend. De Granma wordt tot op de dag van vandaag met een boel pathetiek 24 uur bewaakt. De droom wordt na het overlijden van Che en Fidel kunstmatig in stand gehouden. De droom van nuestros fuerza es la unidad: “Onze kracht is onze eenheid!’

Wij hebben meerdere malen met onze ogen staan knipperen dat in een land van solidariteit niets maar dan ook werkelijk niets gratis is. De Cubaan wenst voor elke dienst geld te ontvangen. Ik krijg zelfs een snauw toebedeeld als ik geld wissel bij een barman: ‘You dont have anything for me?’ Cubanen zitten in de mangel. Er is geen tot weinig ruimte voor ontwikkeling. De vrijheid van meningsuiting is een flop. De meeste Cubanen houden zich dan ook schuil in en rondom hun woning. Met een constante dreiging van de fles, rum is bijna net zo duur als water, wordt de Cubaan getart met het opvoeren van eeuwigdurend geduld en vermakingsvaardigheden. Dit heeft wel geleid tot een bruisende cultuur die in vele opzichten prachtige kunst heeft opgeleverd.

Tijdens onze reis zijn wij experts geworden in budgetreizen. Verhalen rondom Cuba hebben ons van te voren wat schrik aangejaagd. Zo zou het onmogelijk zijn om in Cuba goedkoop te reizen. Overnachten bij de zogeheten Casa Particulares, Airbnb maar dan nog wel bij locals thuis, kan niet onder de 25 cuc. Cuba heeft 2 munteenheden een lokale en 1 voor toeristen: De cuc. De cuc verhoudt zich tot de dollar als 1:1. Eten in Cuba is duur en het is onmogelijk om lokaal te leven. Enigszins voorbereid met 5 kilo havermout en 4 kilogram noten zwaarder bepakt zijn we Cuba in gevlogen. Deze moeite enkel en alleen om de extravagante cucjes het hoofd te bieden. Na dertig dagen hebben we met zijn tweeën 750 euro opgemaakt. Hebben lokale pizza’s en rijst met bonen ons flink geholpen te besparen en waren de noten met rum een heerlijke delicatesse. Het delen van kamers met Mark, broer van Marleen, de eerste twee weken te Cuba is ook een ideale manier gebleken om de kosten te drukken. Met recht kunnen we onszelf nu budget levensgenieters noemen. Overal kunnen we kwalitatief leven zonder veel geld op te maken. Dat scheelt ook weer in ons online ondernemerschap.

Cuba is voor ons een land om terug te keren. De fun, beter geformuleerd de uitdaging, voor ons zit in de culturele verschillen die je overal tegenkomt. De explosiviteit van de Cubaan laat je elke keer weer verrassen. Cuba is een land waar je niet makkelijk reist als een local. Cuba is een vat vol uitersten. De invloeden van bijna 60 jaar socialisme is overal zichtbaar en de nadelige effecten van het systeem kruipen in je huid als je tussen de regels door luistert naar hoe Cubanen vertellen over hun land. Zo is Humberto, de eigenaar van een appartement in Havana, al maanden op zoek naar een slot voor zijn buitendeur. Die kan je namelijk niet kopen. Hij wil verbeteren. Hij wil zijn appartement aanpakken maar wordt simpelweg tegengehouden door het feit dat er niet zoiets bestaat als een lokale vrije markt. De Gamma is een concept wat niet bestaat en wat dus ook niet valt uit te leggen.

De deuren van Cuba openen langzaam. Toeristen druppelen binnen. Cubanen kunnen voorzichtig meer ondernemen. Steevast klagen ze over belasting betalen. Dat is namelijk nieuw in een land waar voorzieningen gratis waren. Cuba is een land die je met geen enkel ander land kan vergelijken.

Dat zeg ik, Cuba.

Op de valreep voor Cuba

April 18, 2017 in Guatemala ⋅ ⛅ 21 °C

Morgen vertrekken we naar Cuba. Daarmee is ook definitief een stap huiswaarts ingezet. Waarschijnlijk hebben we niet heel veel toegang tot internet op het land van de rum (Ron in ’t Spaans) en Reggaeton dus vanaf Isla Mujeres een voorlopig vogelvluchtperspectief van onze laatste belevenissen.

Het is alweer een week geleden dat we Niek, mijn broer, hebben uitgezwaaid. De zeven dagen zijn als het knipperen van de ogen voorbij gevlogen. Ik moet diep in mijn geheugen graven wanneer de laatste keer was dat de tijd zo is weggeglipt. Zonder dat je bewust bent van het hoe en waarom. We hebben sinds lange tijd heel veel operationele tijdverslinders gehad. Regelzaken is voor mij met afstand nummer 1 in hoe tijd verdwijnt als zand dat door je vingers glipt.

Drie weken hebben we met Niek rondgereisd in Yucatan, Mexico. In diezelfde tijd zijn wij broers ook weer blootgesteld aan wonen met elkaar. Aan leven met elkaar. Het is verbluffend interessant om te zien hoe snel je in ‘oude’ patronen duikelt. Ook al heb je meer dan 17 jaar niet voor een lange periode de dagdagelijkse zaken met elkaar gedeeld. Stel je voor om drie weken lang met je broer, zus, vader, moeder of een samenstelling hiervan weer het leven te delen. Dat is een kans voor verdieping die er wellicht nooit is geweest en het is een uitdaging om te zien hoe samenleven gaat zijn. Het belangrijkste dat ik hierin heb gemerkt is dat het managen van verwachtingen, wensen en grenzen de basis is voor elke verbinding die je hebt. Misschien nog wel meer met familie. Onbewust worden familiepatronen gedoogd danwel wat onder het tapijt weg gemoffeld. We willen namelijk geen stront aan de knikker, toch?

Tussen de bedrijven door; zwemmen in Cenotes, dobberen in de Carribean Sea, Maya cultuur bestormen, in tenten slapen, in hangmatten overnachten, op een tropisch eiland chillen, bedbugs ontvluchten, op plavuizen crashen en hebben we goede gesprekken gevoerd. Pittige gesprekken gevoerd. Gelachen en hebben we elkaar beter leren kennen. Waarvoor dank. Bruder und Moppie.

Ik tik nu met flink wat tijdsdruk. Er is nog maar 1 uur voordat we Isla Mujeres gaan verlaten en een nachtje old school airport tegemoet gaan. Voordat we ons in de foetushouding kunnen nestelen moeten we ook nog 10 kilogram havermout op de kop tikken. Op Cuba is het namelijk niet zo makkelijk om lekker te eten en budget te reizen. Een communistisch systeem dat aan het wankelen is en op barsten staat vertoont grappige kuren. Als een kat dat de meest acrobatische sprongen der tijden uit zijn hoed tovert. Waarom dan die havermout? Nou alleen maar rijst en bonen kan gaan vervelen..

Een kleine sprong terug in de tijd betekent voor ons en jullie dat we nog een volle maand in Guatemala hebben rondgedwaald. Iets wat je wel weet of dat je nog niet weet. Om ons trouwe leespubliek te blijven waarderen voor het lezen van onze blog moeten we ook hierover woorden en zinnen dichten.

Het is niet eenvoudig om met een tikkende klok een wervelend stuk te schrijven dat goed genoeg is door mijn oogleden van perfectionisme heen en dat een plek verdient op Findpenguins. Maar goed soms is loslaten de enige remedie. Ben je waar je bent. En zijn de zaken zoals ze zijn. Dus de bijna 37-jarige man legt zich neer bij wat er is.

De entree van Mexico naar Guatemala was super overweldigend. Van plat naar bergen en enkel een grenspost, nauwelijks te spotten, die de aarde de lucht in lijkt te stuwen. Van strakke platte asfaltwegen nemen we plaats in de Chicken Bus. Het lokale vervoersmiddel voor de local. Dit zijn oude Amerikaanse schoolbussen die een tweede leven leiden in Guatemala. De chicken bus vervoert alles. Zowel in de bus als op de bus. Schouder aan schouder. Zweet aan zweet. Geur aan geur zit je geklemd op een brakke veel te lage bank waar minimaal drie personen je vergezellen. Met ons postuur is twee personen al meer dan oncomfortabel. Het leest wellicht onaangenaam maar dit zijn echt de beste reiservaringen die je kunt hebben. En het gave is dat het logistieke systeem zonder informatieborden, zonder nasale NS informatiemuppets op volle touren draait. Je snapt niet hoe al die verschillende bussen op elkaar aansluiten. Maar ze doen het toch. En je bagage komt ook nog eens keurig mee. De Guatamalees is namelijk een zeer professionele arbeidskracht. Dit betekent full service. Op de bus. En tussen de bussen.

De eerste nacht slapen we in een keuken op een geïmproviseerd eenpersoonsbed in een hostel. Waar we keurig om 0500 ‘s ochtends worden gewekt door een knaap die de koelkast nodig had omdat hij een vulkaan moest beklimmen. Na wat heen en weer gemopper is het antwoord een besmeurd mes met Jam voor onze deur.Tot op de dag is het mysterie niet ontrafeld. Is het een grap? Heeft hij rekening proberen te houden? Iets in het midden? Of een onvoorzien alternatief? Wij hebben er in ieder geval keurig om moeten grinniken.

Carlos. De eigenaar, de redder voor onze eerste nacht, is een inspiratiebron van ongekende orde. Hij is van origine psycholoog. Daar is hij mee gestopt want hij had geen zin meer om elke dag te douchen. En elke dag zich keurig te moeten aankleden voor een baas. Een fijn salaris is ingeruild voor het runnen van een hostel. Zijn eigen huis is geopend voor wildvreemde snuiters van over de hele wereld. Als ik aan hem vraag naar welk strand hij is geweest krijg ik het meest briljante antwoord in mijn leven retour.

I don’t know if it was the Pacific of the Carribean. I do know how I get there!

En daarmee is mijn ingetrainde Westerse systeem van denken weer eens lekker aan flarden gereten. Wat mij pleziert en ik in volle verbijstering nog sta na te vibreren op deze onverwachte invalshoek.

De twee weken die volgen is een over-toeristisch Antigua. Waar buitenlandse investeerders de locals hebben verdrongen en onevenredig belachelijke tarieven hanteren voor accommodatie en etenswaar. Wij belanden in een hostel waar jezelf kan koken. Waar het een zooi is. Waar we afwas doen van andere mensen omdat ze te belazerd zijn om het zelf te doen. Budgetreizen betekent af en te offers maken. Dat is prima zolang de rek niet breekt…

En de elasticiteit wordt op de proef gesteld doordat we ruzie krijgen met een mede gast in het hostel. Er zit een gat in de muur. Keurig afgedekt met een spaanplaat. Zeg maar op zijn Latijn Amerikaans opgelost. Er is dus nog steeds een gat en dat willen we graag dichten. Tot onze schrik worden we bedolven onder zeer dominante stem die ons van alles verwijt in het kapot maken van de muur. Dit escaleert naar brullen op de gang tegen een Hollander. Van alle mensen op de wereld staan wij mot te hebben in een gang in Guatemala met een Hollander. Uiteraard wordt dit vuurtje geblust en komen we elkaar op een andere plek nog tegen. Van wrijving naar vriendschap. Zo makkelijk is dat.

Ruzie met oude mannen is een soort metafoor voor Guatemala en wellicht wel voor mezelf. De tweede keer ruzie was met een Franse Canadees die tegen ons uit het niets begint te schreeuwen dat we alleen maar praten en dat dat verschrikkelijk is. Al dat praten. Want ja met praten ben je tot last. Heel erg tot last. Dus stop met praten. Stom praatstel.

Om in zijn eigen woorden te illustreren: “Never respond to drama”.

Dat hebben we dus gedaan. Niet gereageerd op drama. Niet lekker voor de sfeer wel lekker voor leren: Hoe ga ik om met idioten?

De beste tijd die we hebben gehad in Guatemala is rondom Lago Atitlan. Een prachtig meer omringd met vulkanen waar we twee weken hebben gewoond. Waar we dagelijks naar de lokale markt gaan om verse aardbeien te kopen. Vijftig cent voor een halve kilo. Waar we heerlijk hebben gezwommen in het meer. Waar we heerlijk papas fritas gulzig met mayo naar binnen hebben gesluisd. Waar we hard hebben gewerkt aan nieuwe online projecten. Waar we dus ruzie hebben gemaakt omdat we teveel praten. Waar we beiden ziek zijn geworden van zeer goedkope drank. Les: Drink nooit goedkope drank. Too good to be true isn’t true..

En nu gaan we dus morgen naar Cuba. ga ik dit stuk afronden om ook nog te kunnen douchen. Om de kans te verkleinen dat ik met een Cubaanse oude man op straat sta te ruziën omdat ik stink. En stinken is nooit goed.

Meer foto's bij strandverslaafd

January 23, 2017 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

Ook strandfoto's werken verslavend. Hierbij nog een paar. Deze zes zijn allen genomen in Zipolite en Mazunte. Een goede observeerder die de foto van Zipolite eruit weten te pikken. De foto's bij de blog zijn allemaal genomen in Brisas de Zicatela en omstreken. Enjoy :)Read more

Strandverslaafd

January 22, 2017 in Mexico ⋅ 🌬 27 °C

Lieve volgers,

Wat is het schrikbarend lang geleden dat we jullie op een post hebben getrakteerd. Dat komt voor het grootste gedeelte doordat twee andere websites onze aandacht schreeuwend opeisen. StrakkeBenen.nl kennen jullie natuurlijk al. Het tweede project - een website rondom lifestyle en reizen - is volop in ontwikkeling in de hoofden en in notities. En laten we eerlijk zijn, aardig wat tijd is gaan zitten in heerlijk ordinair strand liggen. En golf springen. En boek op strand lezen. En golf drijven. En zwemmen. En afkoelen. En een beetje bijbruinen. En rug drijven.

Vier hele weken hebben we doorgebracht aan de Oaxaca kust. Vanuit Oaxaca waar wij jullie onze nieuwjaarsgroet brachten ongeveer acht uur reizen in minivan. Acht uur lang hellerit wel te verstaan. Ondergetekende Marleen had het gevoel in de auto te zitten bij een doorgeslagen malloot die als een gek afscheurde op hele krappe bochten. Zes uur lang. Heel jammer van het gevoel, want de omgeving was super mooi! Je kent ze wel. De cliché plaatjes van Mexicaanse ranches en boerderijen. Zo zien ze er ook echt uit. Dorre gronden, zanderig. Veel cactussen en dor gewas. Kleine boerderijtjes met loslopende beesten. Mannen met grote hoeden. Vrouwen die op gestookte vuurtjes eten bereiden. De gemene deler is zoals je leest: droog en dor. Maar hoe mooi kan droog en dor zijn :)

De eerste twee weken waren we in Puerto Escondido. Puerto Escondido was niet zo heel bijzonder maar wel het stuk waar wij zaten. Genaamd El Punto in Brisas de Zicatela. Een klein dorpje tegen Puerto Escondido aangeplakt, en daar de uithoek van. Deze plek is met name berucht en beroemd onder golf surfers. In mei worden de golven wel tot 6 meter hoog. Tijdens ons verblijf waren ze nog steeds hoog genoeg. Met name in de eerste dagen - toen we nog niet zo thuis waren in de techniek van omgaan met hoge golven - hebben we een flink aantal centrifuges gepakt.

We hadden een heerlijk ritme te pakken in ons huis voor twee weken, en dat hadden we nog maanden vol kunnen houden daar in Brisas de Zicatela. Elke dag opstaan rond de klok van zeven. Heerlijk wat cats en dogs en mountains uitbeelden op onze yogamat. Om vervolgens aan onze havermout te beginnen. En Marie, onze vriendin van 50 uit Quebec die haar dochter aan het opzoeken was en heel stoer het alleen reizen aan het verkennen was, op te wachten. Die in een nieuw geboren traditie ons elke ochtend een heerlijk kopje Mexicaans koffie voorschotelt. Vervolgens een paar uur werken aan 'de zaak'. In een tuin die heter en heter wordt tot het niet meer te houden was en er echt in het water gedoken moet worden. Om drie uur stipt lagen we elke dag op het strand. Geen verkeerd ritme kan ik jullie vertellen. Ook niet heel vervelend om elke dag de zon in de Stille Oceaan onder te zien gaan.

Een heel fijn ding van Mexico zijn de bakkers. Super veel lekkere zoete meuk voor heel weinig geld. En goede broodjes die in tegenstelling tot die in de US niet zoet zijn. Een tweede heel fijn ding in Mexico zijn de groentewinkels. Tomaten zijn hier echt groot en sappig en rood. Niet van die groene zure dingen die je in NL wel eens uit de schappen haalt. En deze vergelijking geldt voor al het groente en fruit hier. We hebben op deze plek geen bakker om de hoek. Maar wel een groenteboer. Kortom, we zijn echte groenteknagers geworden en zijn erg goed geworden in het koken van Mexicaanse dishes al zeggen we het zelf. De Nederlandse pannenkoeken die ik probeerde te pakken zijn zelfs per ongeluk uitgemond in Mexicaanse tortilla's. Dankzij het mais meel dat ik gebruikt had.

Na twee weken La Punta vonden we het tijd worden om 200 kilometer langs de kust op te schuiven. Zipolite was nu de bestemming. Wie heeft wel eens de Mexicaanse film Y tu mama tambien (aanrader!) gezien? Dan weet je hoe het strand van Zipolite eruit ziet. Moet je er wel nog een stuk of 30 blote mensen bij denken die de hele dag langs de vloedlijn heen en weer paraderen. Oh ja, ook willen ze nogal eens naakt een handstand maken, opdrukken of in het zand gaan rollen onderwijl zand gooiend. Tai chi in adamskostuum is ook een interessant schouwspel. De nudisten, locals die zich goed aankleden als ze op het strand zijn, en overige toeristen die badpak dragen maken van Zipolite een interessante mensenmix.

De laatste plek van onze maand strandplezier was Mazunte. Van de naaktlopers naar de hippies, zo zou je het samen kunnen vatten. Mazunte heeft van ons allebei de voorkeur van de twee. Iets kleinschaliger, heel lekker helder water om in te zwemmen zonder golven en een net wat fijnere vibe met het volk dat de plek aantrekt. Het zou erg saai worden om te vertellen wat we de hele dag, en elke dag, in Zipolite en Mazunte deden, want dat kunnen jullie wel raden.

Met letterlijk tranen in mijn ogen hebben we ons weer los gescheurd van die mooie Pacific Ocean kust. Waar we overigens ook nog een klein schildpadje hebben gered - hopen we - door hem dieper de zee in te brengen. We dolfijnen en walvissen uit de kust in het water konden zien plonzen en water spuwen. We naar kleine rustige baaien en verlaten stranden zijn geweest. En we onze eerste betaalde campagne op Facebook hebben gedraaid ;)

Ik denk dat we nog wel een keer terug komen op deze plek. Een aanrader voor iedereen. Ondertussen zitten we op 2000 meter hoogte in San Cristobal de las Casas. Bedankt voor jullie geduld met onze wachttijden en bedankt voor het lezen. Tot de volgende keer (vanuit Guatemala)!

De beste wensen voor 2017 vanuit Oaxaca!

January 1, 2017 in Mexico ⋅ ☀️ 23 °C

Waar we heerlijk geadopteerd zijn door een fijne Mexicaanse meidenfamilie bestaande uit mams en twee dochters (14 en 20) via AirBnB. Op sleeptouw genomen naar de familie voor tortillas en lappen vlees op de BBQ met kerst. Op zoek naar dansen op de plaatstelijke zocalo (het dorpsplein) erna. En samen met dezelfde familie en alle neven en nichten hebben we oud & nieuw gevierd met karaoke, pozole (traditionele Mexicaanse soep) en een schrijnende afwezigheid van tequila drinken (sterk religieus als reden vermoeden wij). Onze meegebrachte fles ging weer halfvol mee naar huis. Wel goed voor onze fitheid op 1 januari.
    Overmorgen op pad naar ons eerste strand in een half jaar.

Heel veel gezondheid, liefde en avontuur in 2017!

Ciudad de México

December 23, 2016 in Mexico ⋅ 🌙 12 °C

Buenos dias hombres y mujeres,

Ons Spaans leent zich nog niet tot onze welbekende romaneske uitingsvormen. Door het zwerven wat we doen. Of zoals je wilt het reizen dat we doen. Komen we ook in situaties terecht die ons beter laten begrijpen hoe gastvrij en of geduldig je zelf bent. Spaans praten voelt heel erg dichtbij en tegelijkertijd mijlen ver weg. Je voelt de Europese wortels in je gloeien en lawaai maken en toch klink je als een verdwaalde asielzoeker die enorm zijn of haar best doet om te integreren. Door die paar woordjes die je kent te prevelen en daar stiekem erg trots op te zijn. Dit opent hopelijk mijn ogen als ik weer terug ben in Nederland. Druk met van alles wat uiteraard enorm belangrijk is. En iemand in mijn kostbare tijd vraagt om de weg te vragen naar bijvoorbeeld een postkantoor: ‘Post deze waar vind ik?’

Ciudad de Mexico. Dat is de plek waar we op dit moment al vier weken verblijven. We couchsurfen bij Manuel. Gastvrijheid in een andere orde of rangschikking. Ik herhaal het nog een keer. We verblijven al vier weken bij Manuel en zijn vijf katten. In zijn huis. Gebruiken zijn keuken. Hangen op zijn bank met een wederontmoeting met Netflex. En dit alles zonder financiële vergoeding enkel een bijdrage voor elektriciteit. Voor ons nieuw om zolang op 1 plek te zijn. Voor Manuel nieuw omdat hij nog nooit zo lang nieuwe vreemden over de vloer heeft gehad. Ons gedrag wekt allerlei interessante reflecties op. Wat gebeurt er als je weer eens stilstaat? Wat gebeurt er als je weer wat gemak, comfort en luxe om je heen hebt?

We zijn er goed in geslaagd om te integreren in Ciudad de Mexico. Zo neemt Manuel ons mee in een spoedcursus: ‘zo werkt Mexico’. Ontmoeten we zijn moeder en zus. Slaan we tegen een pinata na het jaarlijkse eetmoment in het appartementencomplex van Manuels moeder. Leren we tequila drinken en dat de mexicaan wel een borrel lust. Slenteren we uren door de stad. Werken gestaag door op verschillende tranquille plekjes aan onze website. We investeren hard in nieuwe vaardigheden zoals search engine optimization. Voor de leek. Hoe kom ik bovenaan als zoek antwoord in Google? Kijken we met Manuel Narcos; De opkomst en de val van Pablo Escobar. En continueren we samen Mad Men. Laten we de katten buiten en vinden een manier om ze weer naar binnen te lokken als wij de hort op willen. Ontdekken we de keuken van Mexico door de moeder van Manuel. Wie nog nooit van Mole heeft gehoord mist werkelijk iets exotisch in zijn leven. Mole is traditioneel Azteken voedsel. Hemels eten. Het is een saus aangevuld met kip op basis van chocolade en wel 30 verschillende soorten pepers. De verfijning van dit gerecht is gastronomisch Michelin waardig. Wat een genot. Verder laten we ons gemiddeld 1 keer per dag als sardienen in een blik samen persen om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De metro is warm, benauwd en tot aan de nok gevuld met mensen die letterlijk vechten om zich naar binnen te wurmen.

Het is ons natuurlijk niet onbekend dat Mexico in hetzelfde rijtje wordt geschaard als Syrië, Congo en andere plekken waar humanitaire rampen plaatsvinden. In tegenstelling tot religieuze conflicten woedt er in Mexico een drugsoorlog. Wordt het straatbeeld gedomineerd in een aantal staten en straten in mexico city door de befaamde Narcos. Door de serie begrijpen we wel beter wat er hier in Mexico speelt. Er is oorlog. Uiteraard gevoed door macht en geld belangen. Je denkt wel na om nog een keer drugs te gebruiken in Nederland. Het maakt zoveel kapot en zoveel mensen leven in angst. Dat is een leuke avond niet echt waard. Dat de Narcos vrii spel hebben in Mexico heeft te maken met grofweg twee aspecten. Allereerst de overheid herdefinieert corruptie in eigen voordeel en dezelfde overheid heeft bij een wisseling van de wacht volledig de grip verloren op de Narcos. Door meer geld van ze te vragen voor hun gedoogbeleid en daarmee is de oorlog een feit. Niemand wil namelijk meer geld betalen. Leven in Mexico betekent voor de locals het opschuiven van je eigen opvattingen en definities over wat normale leefomstandigheden inhouden. Zo is achterom kijken of je wordt gevolgd, gefilmd worden door agenten voor je veiligheid als je een lange busreis neemt, bepaalde wijken ontzien en voorbereid zijn op een gewapende overval een soort van nieuwe normale leefomstandigheden. Overvallers komen zwaar gedrogeerd met revolver in de hand je auto binnen gedrongen en vragen enkel drie dingen. Wallet, watch en phone. We hebben geen van deze drie. Enkel het geld in de achterzak. Geen eens een creditcard of pinpas. Wij zijn de enige blanca’s zonder horloge, portemonnee en mobiel. Een soort van hond in de pot. Dat zijn wij. Langzaam schuif je op in wat je tolereert. Langzaam passen mensen zich aan.

Door de aanwezige veiligheidsrisico’s in Ciudad de Mexico is het goed voor het thuisfront om te weten: ‘Wij gedragen ons zeer verstandig en dat ziet er als volgt uit’. We zijn voor het donker binnen. We gaan niet naar wijken waar we niet hoeven te zijn op advies van locals. We springen niet in taxi’s. Houden informatie updates van het ministerie van buitenlandse zaken goed in de gaten. Maar we kijken vooral wat er echt is. Observeren het straatbeeld. Luisteren naar onze intuïtie. Het tegenstrijdige van de absoluut aanwezige onveiligheid is dat we alleen maar aardige mensen tegenkomen die ons helpen. Welkom heten. Zoals in elk land. Hierin is Mexico geen uitzondering. De mensen hier zijn het gewend.

Over een paar dagen verkassen we naar Oaxaca. We vertrekken. Ook mede doordat stilstaan interessante observaties met zich meebrengt. Zoals waarschijnlijk jullie wel weten houden we een dagboek bij. Elke dag schrijven we ervaringen, observaties en details op van wat er specifiek is gebeurd. Wat opvalt nu we ongeveer een maand in Ciudad de Mexico zijn is dat de tijd sneller weg glipt dan wat de tijd doet als we onderweg zijn. Dat we ons regelmatig niet specifiek kunnen herinneren wat we op een dag hebben gedaan. Dat herinneringen niet inbranden. Dit doet me ook denken aan mijn leven in Nederland. Voordat je het weet is er een week voorbij. Maand voorbij en een jaar voorbij. Met niet echt noemenswaardige herinneringen. Weinig impact en betekenis. Er is enkel ritme. Aangezien dit niet de reden is waarom we op pad zijn, is dit niet perse een experiment om door te zetten. Het was mijn wens om langer op 1 plek te verblijven. Te aarden. Op te gaan in structuur en ritme. De uitwerking is niet wat ik wil continueren. Het vervliegen van tijd als residu is niet hoe ik wil leven. We gaan dus weer lekker op pad. Niet alleen omdat ik dat wil maar omdat we beiden willen blijven ervaren.

Ciudad de Mexico heeft ons geïntroduceerd met een totaal andere vibe dan dat we in Azië gewend waren. In het openbaar zie je overal verliefde stelletjes kussen, knuffelen en als wortels in elkaar immer verstrengeld zijn. Mensen dansen. Mensen lachen. Het voelt alsof je sneller vrienden kunt maken hier dan in heel Azië. Behalve in India. India laat zich ook hierin niet vangen. Het getoeter van autos’ is in decibellen drastisch gedaald. Je ziet geen aarde wegen en geen beesten die stiekem de openbare ruimte domineren. Mexico City is een cultureel, wellicht wel het culturele hart van latijns amerika. De historie van midden amerika en ook zuid amerika is hier overal te vinden. Opvallend is wel dat ze in hun geschiedenis gemakshalve de invloed van Spanje van de laatste 400 jaar reduceren tot ongeveer 1 alinea in het grootste museum van Mexico: Museo de Antropologia. Niets is ons mens vreemd. Hoeveel leren wij nou in Nederland over onze rol in de slavernij? Of over onze koloniale driften in Indonesië? Overal wordt er gekozen en gegumd wat de geschiedenis behelst. De vraag is wat wil je geloven.

Het eten in Ciudad de Mexico kan heel goedkoop. Zeker als je streetfood, lees olie snacks, tot je dagdagelijkse voeding rekent. Veel bonen, pepers, aardappels, vlees, avocado’s, uien en brood. De avocado’s zijn een geschenk uit de hemel. We verorberen deze heerlijke schepsels elke dag. Het vlees laten we zoveel mogelijk links liggen. Gelukkig koken we elke dag in Manuels huis. Havermout in de ochtend en ‘s avonds een pasta, brood met avocado, bonenbrij of een zelf in elkaar geflanste fried rice. We zijn aardig ingewijd in het verteren van zeer pikant voedsel. Zelfs manuel eet met een loopneus onze zelf gefabriceerde bonenbrij. Terwijl hij pepers rauw uit de koelkast eet als versnapering.

Bijna trekken we ons spoor verder en laten Donina, Nacho, Katty, Nicolaas, Gollo en Manuel achter. De bende van vijf. En de packleader. Elk een eigen karakter. Donina is de prinses. de onverschilligheid zelve, theatraal danst ze door de ruimte. Nacho wil met rust gelaten worden en wordt enkel enthousiast als hij voorzichtig achter een laser aan kan rennen of alleen op het dak in de zon kan zitten. Gollo is de vriendelijke goedzak die als hij wil eten een metalen trofee achterlaat in zijn voedselbak als ruilhandel, als teken dat de bak gevuld mag worden, als teken van dank. Nicolaas is de terrorist in het huis, de pestkop en speelt obsessief in gevecht met de fleeche arm van de boef en raast ook als een dolle achter een rode stip aan. En Katty de oude dibbes, die in de deuropening zit en zich daarmee buiten waant.

En dan is er nog Manuel die stoïcijns zijn eigen leven leeft. Weet wat hij wil en weet wat hij niet wil. En daar ook naar leeft en tegelijkertijd de meest onbaatzuchtige en behulpzame vent is die we in tijden zijn tegengekomen.

Hasta luego. Feliz Navidad.

Chicago

November 8, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 16 °C

Dat leek me wel wat: in de US zijn op het historische moment dat de eerste vrouwelijke president van de USA verkozen werd. Een meer bijzondere gebeurtenis is er misschien bijna niet. Zeker voor een klein feministje. Tijdens het boeken van onze vliegtickets naar Chicago in maart hielden we rekening met deze magische datum: dinsdag 8 november 2016. Sowieso leek het me erg leuk om de aanloop naar de verkiezingen mee te maken: overal posters, campagne voerende groepen op straat, grote bijeenkomsten, debatten.. Zo zag ik het voor me.

Soms is de fantasie mooier dan de werkelijkheid. We merkten helemaal niets van de aanstaande verkiezingen. En toen won Donald Trump ook nog eens. Ik heb een klein traantje gelaten. Genoeg over dit onderwerp.

Gelukkig was de grootste reden om naar Chicago te vliegen het zien van onze vrienden Maaike en Niall! En die waren er wel gewoon, en als vanouds gezellig. We zijn de halve wereld overgevlogen. Eerst van Mumbai naar Abu Dhabi met een heuse A380, het grootste vliegtuig dat er op het moment rondvliegt. Ook hiermee hadden we rekening gehouden tijdens het boeken van onze tickets vijf maanden geleden. Dit onderdeel van de fantasie viel niet tegen. Wat is hij stil en groot en mooi! Ok, de vliegtuigliefhebbers moeten maar even een pm’tje sturen om het hierover te hebben ;)
    In Abu Dhabi werden we voor een uur apart genomen door hele strenge Amerikaanse douaniers omdat we twee wortels aan te geven hadden. Toch een beetje knullig om het daarover te hebben aan een balie, en nadat de moeite genomen was om onze ingecheckte bagage tevoorschijn te halen. We mochten door. ;)

De eerste dagen hadden we een jetlag van 10,5 uur te verwerken maar door de goede zorgen en het fijne bed (ja Lies!) waren we snel weer de oude. Na anderhalf jaar weer live bijkletsen met het koppel Quann. Daar waren een hoop uren voor nodig.

En ja, Chicago is gewoon een hele fijne stad. Indrukwekkende en inspirerende architectuur downtown waar de wolkenkrabbers zijn te bewonderen, industrieel rauw gevoel, aan het grote meer dat aanvoelt als een zee, bijna elke dag strakblauwe luchten, lekker op de fietsjes rond cruisen. Ik genoot echt van de heerlijke kraakheldere herfstlucht na maandenlang in het vochtige en warme Azië doorgebracht te hebben. Tot ons grote genoegen dragen bijna alle vrouwen in het hippe wijkje Wicker Park in het weekend leggings. Of ze nu aan het sporten zijn of aan het koffie drinken. Ook heel Nederland aan de legging! Www.strakkebenen.nl

Jandaan was als klein jongetje een groot fan van de Chicago Bulls. En eindelijk zat hij zelf daar op de tribune. Sportwedstrijden in de US zijn indrukwekkend. En niet omdat die mannen zo fantastisch sporten of zo lang zijn of zo feilloos in de basket gooien. Ook wel. Maar omdat in elke minipauze van de wedstrijd een compleet circus aan artiesten en entertainment uit de catacomben kruipt om de mensen te vermaken. Met hele flauwe spelletjes die heel leuk zijn (een argeloze toeschouwer in beeld brengen op de grote schermen en timen hoe lang hij het niet doorheeft terwijl hij uitgebreid zit te gapen), cadeautjes vangen die door kanonnen afgeschoten worden, en mijn favoriet: mascotte Benny the Bull die met aardige soul in de heupen door het stadion danst. Een uitje voor het hele gezin laten we maar zeggen.

Chicago staat bekend om de deep dish pizza’s. Ik kan ze het best beschrijven als een bodem met een grote rand eromheen en daarin de vulling die je normaal over zes pizza’s zou verdelen. Veel kaas! Veel mozarella! Mmm.

Tijdens onze wereldreis stellen we onszelf altijd de vraag: “waar zouden we kunnen wonen”? (Nee niet bang worden nu, vrienden en fam in NL!). Sydney vinden we een gave stad, Nieuw Zeeland in haar geheel is een droom, Hong Kong is exotisch en bruisend, Yangon, Bangkok. En Chicago hoort zeker ook thuis in dat rijtje voor ons. Moet ik eerlijk zeggen dat we nog geen winter mee gemaakt hebben waarin een temperatuur van -20 en een ijzige wind voor binnenhuisgedrag zorgen.

Onder de beste momenten in de US waren de uren in onze favoriete diner de Golden Apple. Het gevoel van koffie drinken met eindeloze refills in een tent die lijkt op alle wegrestaurants die we kennen van de films en series geeft mij het ultieme Amerika gevoel. Onze observatie: hoe goedkoper de koffie werd in de verschillende tentjes waar we gezeten hebben, hoe aardiger de mensen en meer plezier in een praatje en een high five bij blijde herkenning bij terugkomst. In het hipstercafe werd mij op snobistische toon door de barman uitgelegd dat Amerikanen hun scone met de handen eten.

Met moeite namen we afscheid van het fijne Chicago. Op de valreep hadden we nog een heel fijn weerzien met Stefanie die New York, Maaike en Niall op kwam zoeken voor vakantie vanuit Nederland. Na ruim twee en een halve week in het comfort van de westerse wereld - die ons toch wel erg na staat - genesteld te hebben, brengt ons vliegtuig ons naar Mexico City. Een nieuwe wereld, een nieuwe taal, nieuwe mensen. Salsa en taco’s! Warm weer!

Tot grote hoogte

October 20, 2016 in Nepal ⋅ 🌬 1 °C

Het einde van Azië nadert. Ruim 15 maanden hebben boef en ik woest, verwonderd en enthousiast rond gestapt aan deze kant van de bol. De climax van Azië gaat liggen ergens op een hoge piek in Nepal. Waar weten we nog niet. De markt voor bergtoppen is hoog. Waar te beginnen merken we wel als we onze stempel in ons paspoort voor Nepal hebben verzameld. Een betere manier om dit gedeelte van ons nieuwe leven af te sluiten lijkt ons niet. Elke dag aan de wandel. Omgeven met prachtige besneeuwde toppen en hopelijk elke avond met de voetjes in de lucht om goed voedsel naar binnen werken. Wat stiekem toch een zeer belangrijke graadmeter is om de dag te beoordelen: eten.

De tocht richting Pokhara is er niet 1 om naar uit te zien. Het startpunt is Haridwar in India, het eindpunt is Pokhara in Nepal. De af te reizen afstand is een luttele 919 km. Ons luxe vervoersmiddel een bank in een bus waar je noodgedwongen met geuren dealt die je liever mijdt. Je niets anders bent dan opgehokt vee in een te kleine ruimte. De buschauffeur zich voortdurend met tabak energie in kauwt en turend door de voorruit zijn voet driftig laat dansen met zijn partner van de snelheid. Zogezegd. De wellness trip eindigt na ongeveer 48 uur slijtage in een zonovergoten Pokhara. Na twee overnachtingen in een bus. Twee uur bijknorren over de grens in een schimmig hotel. Op het verkeerde been gezet in India door de doune ambtenaar dat de Nepalese douane beamten je geld af troggelen als je niet gepast je visa afrekent. Verbaast zijn dat die informatie niet klopt. De ambtenaar is de vriendelijkheid en redelijkheid zelve. Stappen we gebroken ons laatste vervoersmiddel in: de taxi.

Pokhara is een chill oord wat niet onze ontspanning is. Weliswaar heerst er een rustige vibe maar de stad ademt een en al commercie en overpriced value. Dat is ook voor een reden. Pokhara is de hub naar een van de grootste trekpleisters van Nepal. De Annapurna range. Een massief gebergte met een aantal 8000+ pieken die je in 14 tot hoe lang je wenst dagen zelf kunt omcirkelen. De Annapurna’s zijn voor bergbeklimmers een geduchte tegenstander. De statistieken, horen we later, liegen er niet om. De echte bergbeklim expedities dragen het nummer: met zijn vieren omhoog, met zijn drieën naar beneden. De Annapurna is voor de pro’s een stuk heftiger dan de koning der toppen de Everest. Wonderbaarlijk zijn met name Polen de winterbeklimmers op de expeditie. Waarin de omstandigheden nog bruter zijn dan de ‘relaxte mei tot en met augustus maanden’. De tijd dat bijvoorbeeld de Everest expedities voornamelijk plaatsvinden.

Wij stappen uiteraard niet een expeditie in. Wij zien onszelf niet met touwen, klimijzers op besneeuwde richels lopen. Los van de 20.000 euro dat dit ongeveer kost. Nee wij stappen gewoon om het massief heen met maar een stijging van 800 meter naar 5416 meter. Hoe we de hoogte gaan verteren wordt een uitdaging. Hoogteziekte ligt namelijk altijd op de loer. Beiden hebben we zoiets nog nooit gedaan. Beiden weten we niet hoe ons lichaam gaat reageren. Beiden zijn we zeer excited om 20 dagen ons onder te dompelen in de Annapurna.

Voordat je begint aan iets dat je niet kent, verwonder je jezelf in wat het je gaat brengen. De waarheid is dat je dat nooit weet. Je zintuigen vertellen je gedurende elke stap in het diepe exact hoe je je voelt. En bijna altijd kloppen de verwachtingen niet met de werkelijkheid. Dat is eigenlijk een zeer geruststellende gedachte. Je hoeft je dus nooit druk te maken voordat je het diepe inspringt.

Dag 1 overtreft direct alle hoop en verwachtingen. Het ritme van je eigen stappen. Het luisteren naar je eigen ademhaling. Al die indrukken die geleidelijk jezelf passeren voert je naar een innerlijke rust die achter een bureau op een dinsdagmorgen met de pop up ‘je hebt een nieuw bericht’ nooit zal voelen. Langzaam verandert het landschap. Langzaam verschuift de temperatuur. Langzaam stijg je jezelf tot andere hoogte. De lucht is blauw. Ademen is zwaar, ijler. Bomen worden stenen en stenen worden vlaktes. Alles verandert. Alles past zich aan aan de condities die het brengt.

De Nepalees eet Dal Bhat. Anders gezegd. Rijst en linzen. En dat 2x per dag. Elke dag. Dal Bhat power for 24 hour. Dat is de wijsheid van leven in Nepal. Gelukkig biedt de menukaart nog 45 andere gerechten om de eenzijdigheid van de Dal Bhat voor toeristen wat op te vrolijken. Zo blijk ik een strakke voorkeur voor chillies, aardappels, ei en groenten te ontwikkelen en ontbijt boef geregeld met appeltaart. Appels blijken goed te groeien op hoogte.

Op dag twee komen we een klein blond vrolijk meisje tegen terwijl wij aan de masala chai in de zon zitten, dendert ze voorbij met in de snelheid van haar een ‘How you doing?’ die onze kant op echoot. Niet veel later komen we haar weer tegen. Is haar naam Emily. Resideert ze in Australië. Is ze 22 jaar en stappen we de komende drie weken met zijn drieën om Annapurna heen. The angry lesbians. Zo dopen we ons gedrie. Je weet ook hier nooit wie je tegen komt. Waar je iemand tegenkomt en of je überhaupt klikt met een medereiziger. Tot nu toe was de klik schaars en een klik op hoogte met een meisje van 14 jaar jonger had ikzelf al helemaal niet verwacht. Emily, aka the tiny lesbian, blijkt superfit te zijn en spurt elke slome drommel voorbij. Gelukkig komen we er al snel achter dat iedereen onder de indruk is van haar snelheid en voelt het leeftijdsverschil fysiek al iets minder pijnlijk. Marleen is da hangry lesbian en ikzelf ben de grumpy lesbian. Zo stappen de lesbians elke dag weer een stuk omhoog. We praten over emancipatie. Politiek. Culturele verschillen. Psychologie. Filosofie. Reizen. Keuzes. Druk van maatschappij. Eindeloos praten we met zijn drieën. Bijna geen tussenpozen en het verveelt eigenlijk nooit.

Gedurende de tocht ontwikkel ik een achillespees die gaat irriteren en ervaar ik symptomen van hoogteziekte. Ervaren we wat het is om keuzes te maken met verschillende belangen en blijkt de boef een goede mediator te zijn op verstandige keuzes maken. Niet mijn sterkste punt. Het ego blijkt een listige partner in crime. Keer op keer. De grijze haren leren ermee omgaan. Wel zo rustig.

We pikken ook nog een Belg op gedurende de rit. De dag dat de tiny lesbian terug rent naar een dorpje waar vermoedelijk onze mobiel is gejat om poolshoogte te nemen, raken we aan de praat met Stephaan tijdens het ontbijt. Het klikt met Stephaan. De prepper lesbian. Stephaan is een reiziger die op alles is voorbereid. Stephaan loopt dus dezelfde tocht met een tas van 20 kilogram. Voorbereiden komt altijd tegen een kilogrammenprijs. Met zijn vieren passeren we de pas. 5416 meter. Om 6 uur aan de wandel. Stap voor stap ons plafond tegemoet. Slapen we met zijn vieren in kamers. Eten we veelvuldig appeltaarten en lijkt het of we al een jaar met zijn vieren op pad zijn.

Van te voren weet je nooit wat er op pad je komt. Dit voelt goed en dat is waar we naar luisteren. Volg de signalen. Misschien is Annapurna hiervan wel de oorzaak.