Thajsko 2023-2024

December 2023 - January 2024
Hory severného Thajska na motorke, plus oddych pri mori na zopár tradičných thajských ostrovčekoch a to všetko spojené s thajskými gastrozážitkami. Read more
  • 50footprints
  • 550kilometers
  • 326kilometers
  • 124sea miles
  • Day 24

Presun domov

January 11 in Germany ⋅ 🌙 -5 °C

Ranné vstávanie v Bangkoku už o štvrtej je ťažké. Omylom si pri ňom v zaspatosti priľahnem okuliare a tie trošku zmenia tvar.

Prvý let do Abú Dhabi je zábava. Letíme veľkým Boeingom, kde je nás v jednom rade 10 ľudí, ale i tak mám pocit, že miesta je nadpriemerne.
    My sedíme asi tretí rad od WC a aj od letušky a letušiaka, ktorí sedia oproti nám.
    Z letušky máme pocit, že je nejaká nervózna, ale letušiak je vystrašený ako keby prvý krát letel lietadlom. No ak by tam sedel letecký katastrofista Tomčo, tak už spriada iné teórie, prečo je tomu tak.
    Cestujúci sú truhlíci. Počas celého letu otvárajú a zatvárajú horné priestory na batožinu, vyberajú stadiaľ obrovské kufre počas letu, prezliekajú sa a pod. Taká malá anarchia. Jeden si dokonca ide zafajčiť na WC a je z toho poplach.
    Po pristáni letušiak v totálnej eufórii, že sa podarilo zosadnúť na zem. Nechápeme...

Ako bonus s nami letí čierny pasažier - komár a zas si v lietadle našiel práve mňa. Ak z toho lietadla vystúpil, cesta domov bude dlhá...

V druhom lietadle do Frankfurtu sedíme v nejakej špeciálnej sekcii, kde sú len tri rady sedadiel. Pred nami stena, za nami stena. Volám to salónik, ale nejaké extra výhody nám to neprináša.
    Ňaňo využíva, že alkohol je zadarmo a tak si objednáva Ruský Štandard. Objednám mu však aj ja, aj Maja a niečo mu odleje aj Danka zo svojho a to nikto netušil, že dostaneme každý 1dc alkoholu. Takže Ňaňo vypije cca 3dc vodky a to už hneď vidí svet okolo seba trošku inak.
    Danka si odpije zo svojej vodky len trochu a už to narušuje jej koordináciu tak, že to končí tým, že jej pri jedle padá "chicken" do výstrihu...
    Potom si 5 minút verejne čistí s vreckovkou prsia, zas máme o zábavu postarané.

Posledný let Frankfurt - Budapešť už všetci končíme v nejakom delíriu a ako odšoféroval Ňaňo cestu z Budapešti domov to netuším, ale určite rýchlo, lebo mi ta priemerná rýchlosť nejako nevychádza.

Po 29,5 hodinách odkedy sme vstali ráno v Bangkoku a vyrazili taxíkom na letisko sme doma...

Počas tých takmer 30 hodín bol spánok max. v sedacej polohe a tak sa asi aj cítime.

Sme v Michalovciach, je 3:30 ráno, Danka si ide dať 3 hodinového šlofíka a potom šup do roboty :)
    No malo to význam takto sa na dovolenke zničiť :) ?

Stratení v Bangkoku

January 9 in Thailand ⋅ 🌙 29 °C

Ráno odlietame lietadlom do Bangkoku.

Keďže už máme skúsenosti s Boltom, nepôjdeme snáď z letiska štandardným taxíkom. Objednáme si Bolta. Tam presne zadáme, kde nás má doručiť a viac sa nestaráme. A hlavne ušetríme oproti štandardnému taxíku.

Po takmer hodinovej jazde a zaplatení nás vyloží pred hotelom "Park residence 1" a začíname šípiť nejaké problémy. Ňaňo dal taxi navigovať do hotela "Park residence 1", netušil však, že my v skutočnosti bývame v hoteli "Park residence", čo je úplne iný hotel a úplne inde (pekne ďaleko).
    Objednávame zas Bolta. Dôjde ten istý vodič a nechápe, kde je problém, len my sa rehoceme ako besní. Ideme ďalších 45 minút krížom cez Bangkok do úplne inej časti.
    Celé nás to stálo kvantum času, bohužiaľ aj peňazí, figu sme ušetrili, kvalitne prerobili, ale nasmiali sme sa statočne a mali sme snáď dvojhodinovú vyhliadkovú jazdu po celom Bangkoku. Ďakujeme Ňaňo.

Po ubytovaní v správnom hoteli, v moslimskej štvrti, kde už na obed "bedákal" dakto z mešity ideme na trhy do mesta.

Ešte predtým dáme obed. Kým oni všetci dávajú takmer stále nejaké nudné nudle, pad thai a podobne, ja stále skúšam nové a nové gastronomické zážitky.
    Tak v slabej chvíľke potvrdím objednávku opečenej žaby s cesnakom.
    Po chvíli to dôjde a chutí to skvelo, všetci okrem Maji chutnajú, chutí to ako kurča, vôbec to nie je zlé.
    Keď som už celkom zmierený s tým čo jem a užívam si to, pyšný na to, že som to dal a užívajúci si obdiv ostatných, zistí sa, že sme naozaj jedli kurča, ktoré nikto neobjednal a dali nám ho omylom :)

Po čase prinášajú žabu a to už je iné kafe. Chutí to trochu po rybách, pripomína mi to skôr pstruha a je v tom kopa kostí. Proste kuchárka tu žabu nasekala na 2cm kúsky aj s kosťami a vypražila.

Ale nebolo to zlé... A bol to zážitok. Vyskúšal aj Ňaňo aj Danka. Maja tvrdí, že ak budem mať nejakého parazita, mám nahlásiť, čo som v Thajsku jedol...
    Nie je vôbec kolegiálna. Ja s Ňaňom a Dankou možno pokračujem s dovolenkou na lehátku (posteli) na nejakom oddelení cudzokrajných chorôb v Košiciach. Maja sa týchto zážitkov dobrovoľne vzdala.

V Bangkoku končíme v takých uliciach a trhoch, že tam zabijeme celý deň. Ťažko popísateľné. Trhy v Bangkoku proste treba zažiť. Je to taký blšáko-bordel, kde sa občas ledva predierame pomedzi ľudí a do toho sa pomedzi nás prediera motorka, či ujko s naloženým vozíkom plným tovaru.

Do toho všetkého šialená premávka s pískajúcimi policajtami, ktorých každý ignoruje a milarda ľudí.

Večer Ňaňo prvý krát vyskúša jazdu Tuk-tukom - nejako nikto netušil, že taký thajsko-znalec to ešte nedal.

Keď konečne prídeme na izbu a očakávame, že objavíme nejakého toho komára, či v horšom prípade švába, tak si to nakoniec krížom cez izbu na plný plyn šinie slimák.

Vyložil som ho na balkón a dal mu celú noc na to, aby zliezol tri poschodia. Maja (milovník zvierat) ho chcela vyhodiť neuvedomujúc, že takéto rýchlosti by mohli byť pre slimáka smrteľné...

Vyhodnotenie súťaže

January 9 in Thailand ⋅ 🌙 28 °C

Vyhral ocko, aj keď neboli to len žabie stehienka, bola to celá žaba, čo si Milan objednal a aj zjedol. Viď. obrázok. Nie je ilustračný, Ňaňo to fotil v kuchyni tesne predtým ako to šlo na panvicu.

Posledná súťaž

January 9 in Thailand ⋅ ⛅ 35 °C

Kto uhádne, aké zvieratko si dal Milan v Bangkoku? Ako pomôcku dávame foto. Čo to je?

• Day 21

Presun na pobrežie do mestečka Chumphon

January 8 in Thailand ⋅ 🌙 26 °C

Odchádzame z ostrova Tao, kde sme mali najlacnejšie ubytovanie našej dovolenky. 4 dni, keď občas teplota v noci atakovala 30 stupňov a my sme sa parili v chatke bez klímy. Cez deň rovnako. Človek sa môže ísť schladiť do mora, ale na hlavu nám pieklo riadne slnko. Ešte, že je Thajsko krajinou obchodov 7 Eleven. Tie nikdy nesklamú. Permanentne vychladené na 20 stupňov, že človek pomaly drkotá zubami boli mojim každodenným ostrovčekom, na ktorý som sa tešil...
    Samozrejme chatka nemala teplú vodu. Človek sa 4 dni váľa v posteli, ktorú si každý deň nanovo prepocuje, že sa ráno budí pomaly v mláčke a zmyť to zo seba dole umožňuje len ľadová sprcha. No boli to zážitky...
    Odchádzame na 1 dňový ozdravný pobyt na pobrežie do mestečka Chumpon, kde máme oveľa komfortnejšie ubytovanie takmer na pláži.
    Najprv únavnou loďou a potom ešte taxíkom, kde sa pre Danku už zvýšilo len miesto v kufri.

V Chumpone je krásna dlhá pláž s vlnami bez akýchokoľvek ľudí a ostrovov v pozadí. Vyzerá to ako keby sme boli pri oceáne. Idylka!
    Má to len malý háčik, prázdna je asi preto, že je plná, ale že kvalitne plná vyplaveného odpadu. Toto už nie je normálne.
    Aspoň sa dobre najeme urobíme malý výlet k najbližšiemu 7eleven a na večeru urobíme rozlúčku pri somarinách, ktoré sa mi podarí nakúpiť ako thajské pudingy (mango, jahoda, liči), potom nejaké sladké oplátky, thajské cukríky a fajnučko-sladučký broskyňovo-mangový džús. Samozrejme moje nakúpené thajské experimenty väčšina odudre, takže potom musíme do reštaurácie na ďalšie drinky, shake a po tme (keď už odpad tak nevidno) robíme s Dankou romantickú prechádzku po pláži pod oblohou plnou hviezd pri hučiacich vlnách. Posledná rozlúčka s morom.

P.S. Peťka chýbaš mi :) Tá dovolenka bez teba má iný nádych.

• Day 20

Potápanie so žralokmi

January 7 in Thailand ⋅ 🌙 27 °C

Celý deň sa zas potápame. Máme masky, s ktorými vydržíme byť pod vodou aj hodinu a odvážime sa stále ďalej a ďalej. Pod vodou už sú to zaujímavé výhľady nie len čo sa týka rýb a že ich je kvantum, ale aj skál a rôznych priekop a prepadlín. Je to paráda. Na niektorých miestach je už rybičiek nespočítateľne. Mám pocit, že keď sme boli v morskom akváriu v Singapure, že tam bola hustota rýb menšia ako tu v mori. V tomto je Tao naozaj raj na zemi. Poobede navyše vyrážame na pláž, ktorá je blízko k žraločiemu ostrovu, kde je najväčší výskyt žralokov a morských korytnačiek. Konečne si všetci môžeme odfajknúť, že sme sa potápali povedľa žralokov a každý nejakého videl. Na korytnačku sme však šťastie nemali. V tejto časti sú navyše aj niektoré koraly iné.

Trápenie je, že do tohto strediska ide jedna z najstrmších ciest na ostrove. Je tu dokonca značka, že na motorke môže ísť len jeden. Jednak kvôli tomu, že väčšina motoriek by to nedala až po to, že poniektorí by sa tam v dvojici asi aj vyvalili predným kolesom vo vzduchu. No a keďže Ňaňova motorka predvčerom hore kopcami už predvádzala predsmrtné kŕče, teraz má motorku novú a aj keď je to tiež 125, tak tá sa škriabe na kopce horko horko ťažko. Takže Danka aj Maja musia zdolať ukrutný kopec pešo... A bola to ťažká túra...

Zajtra sa už začneme pomaly po etapách presúvať smerom domov, kde dorazíme vo štvrtok ráno...

Ostrov Tao bol pre mňa určite najkrajší z ostrovov v Thajskom zálive i keď som na ostrovoch maximálne spomalil tempo (kvôli ostatným) a tak viem, že na tomto ostrove sme vynechali mnoho krásnych bodov. I tak sme si užili a taký podmorský život, ako sme videli tu asi tak skoro neuvidíme inde.

P.S. Ak niekto vidí na fotkách západ slnka na našej pláži, tak je to v skutočnosti východ slnka. Podarilo sa mi zblbnúť sečovskú časť partie, že na našej pláži je najkrajší východ slnka a oni vstali o 5tej ráno a šli to overiť - vraj žiaden zázrak, lebo zamračené...

• Day 20

Vyhodnotenie súťaže

January 7 in Thailand ⋅ 🌙 27 °C

Superzdravý a supernechutný džús je taký, čo má na obale vyše 700 percent vitamínov.
    Zuzka gratulujeme, si najvšímavejšia a všimla si si nenápadnú pomôcku v príspevku pred súťažou.

• Day 19

Podvodný život

January 6 in Thailand ⋅ ⛅ 29 °C

Celý deň sa kúpeme, jeme, nakupujeme, opravujeme motorky a pijeme shaky v našom súkromnom rezortovom bare s výhľadom.
    Práve kúpanie je veľký zážitok, keďže podmorský život je tu bohatý a veľmi farebný takmer hneď od brehu.
    Stačí len trošku šťastia a vidíte húf rýb a rybičiek, niekedy naraz aj desiatky rôznych druhov a farieb. Občas narazíme aj na pekný farebný koral. Stačí sa ponoriť a užívať si. Niekedy je okolo nás aj 50 a viac rýb rôznych druhov naraz.

Keďže je tu ukrutne teplo a náš deň veľmi neodbočuje od štandardného turistu, tak nie je čo viac písať.

P.S. len zopár metrov od našej chatky je šípka viewpoint a ja stále odolávam...

• Day 18

Užívame si ostrov Tao

January 5 in Thailand ⋅ ☁️ 26 °C

Poobede ako inak v rámci sečovského plánu nikdy nenechať žalúdok prázdny, navštevujeme najprv vyhliadkový bod, kde dáme shake a neskôr ďalší vyhliadkový bod, kde dáme obed.
    Pripomínam vzhľadom na povahu predchádzajúceho príspevku, že ak by sme si niečo neobjednali, tak dívanie sa je na ostrove Tao zásadne spoplatnené.
    Tao je príznačné extrémnými kopcami a krásnymi výhľadmi, to zas treba uznať.
    Poobede zisťujeme, že v ošiali preskúmavania pláži po ostrove máme ten najväčší poklad priamo u nás.
    Že je Tao raj podmorského života to som vedel. Ale, že vojdem po kolená do vody, som 5 metrov od brehu, ponorím hlavu a tam 20 polmetrových dúhovo pestrofarebných rýb, to som nečakal. Ako inak, priamo na našej pláži, ktorá je ZADARMO.
    S maskou teda postupne preskúmame podmorský život. Je to paráda. Maja je z toho vo vytržení. Škoda, že nemáme zachytený výraz jej tváre, keď nám nadšene vypráva o tom, čo pod vodou videla.
    To ja mám desivé zážitky! V kľude si pozorujem množstvo rýb, keď si to miestny obrovský žralok, alebo Barakuda prepláva priamo cez môj rozkrok. (Možno to bol len pestrofarebný polmetrový kapor :)

Zajtra to plánujeme preskúmať podrobnejšie a snáď sa podarí aj niečo natočiť.

Večer končíme v miestnej reštaurácii, kde pravdepodobne majiteľka oslavuje narodeniny. Je tam kopa jedla a všetko je zadarmo - alebo teda inak, za dobrovoľný príspevok. Skúšame všetko možné. Súčasťou je, že sa thajci zabávajú, predvádzajú svoje thajské "medveďku daj labku" tance a spievajú.
    Škoda, že Maja s Dankou nemajú toľko odvahy, aby vyskočili na pódium a dali nejaké " A ja taká dzivočka..." i keď sú k tomu neustálne navádzané. Mohli sme si užiť aj my, aj Thajci. A ten potlesk, čo by dostali by bol určite väčší ako thajci, ktorí z nášho pohľadu spievajú ukrutne falošne.

• Day 18

Turisticky skazený ostrov Tao

January 5 in Thailand ⋅ ⛅ 29 °C

Po rannej kávičke s vyhliadkou odchádzame na asi najkrajšiu pláž ostrova. Tú si však sprivatizoval miestny 4hviezdičkový rezort a nás, čo do rezortu nepatríme nechávajú ponižujúco prechádzať na pláž cez miestnu stoku. Na pláži (všetky pláže v thajsku sú podľa zákona verejné) od nás navyše vyberajú poplatok. Kým stihnem v hlave poskladať slovíčka na malú hádku, zvyšok mojej skupiny bez akéhokoľvek odporu podporí miestneho oligarchu a zaplatí.
    Už to vo mne kypí, ale keď sa plánujeme dostať do inej časti pláže a v pätách máme stále otravného kontrolujúceho thajca už ma to máličko vytáča.

No nič sme na Shark beach, naj pláži na pozorovanie žralokov, požičiam kajak, masku a ukľudním sa.
    Tetka v požičovni mi však zahlási, že akékoľvek služby ako reštaurácia, bufet, ale zároveň aj požičovňa kajakov nie sú určené pre spodinu, ale len pre hostí hotela (pritom jej tam stojí 5 voľných kajakov). Parný hrniec sa tlakuje! Hlavné, že sme zaplatili za pláž, za ktorú nesmú vyberať peniaze.

Nechávam zvyšok čľapkať sa v pláži, ktorá pre mňa stratila akékoľvek čaro, sadám na motorku a idem sa ukľudniť a hľadať iné vstupy na pláž. Šokom je, že všetko je zastavané a tak vstup na pláž ide vždy cez nejaký rezort a tam už majiteľ má právo vyberať nejaký poplatok a teda že aj vyberá.

Skúšam teda obísť systém a nájsť krkolomnú cestičku na skaly (žiadna pláž), kde plávajú žraloky. Asi 100m nad skalou je bufet, kde sa ma snaží miestny thajčan presvedčiť, že skala vo vode je jeho a vyberá za ňu poplatok a ďalej ma nepustí. Dobrý dôvod na hádku...
    Thajčan inak výzoru, že gate obvodu 50cm by z neho spadli so správaním teploša už v mojej fantázii padá po jednej výchovnej facke, no ale nič ovládam sa...

Idem na ďalšiu určite voľnú naturálnu pláž. Šok je, že aj tú thajci ohradili, nedáš peniaz, nikam sa nedostaneš. Takto ich poskúšam ešte zopár a natlakovaný ako atómovka pred výbuchom skúšam výkony mojej motorky, aby som sa vybúril. Jasné, že nachádzam kopec (šialeného stúpania), kde moja motorka takmer umrie, ale ja pocit nejakého vybúrenia nezažijem.

Posledná šanca! Nachádzam malú odbočku do lesa. Zaparkujem motorečku, nikde ani živej duše, len drevená tablička viewpoint. Prechádzam po lesnom chodníčku, keď tu zrazu z ničoho nič thajčan na stoličke, že 50 bahtov. Slušne mu vysvetľujem, že žiadne peniaze nemám (proste som nič nezobral) a bez akéhokoľvek nátlaku som pripravený otočiť sa a nebojovať. A ten somár s vyškereným úsmevom, mi odpovie, že "Bye, bye". Nemať silu ovládania, vidím sa tam ako japonský ninja, ktorý mu šľahne takú ranu medzi oči, že si nabudúce rozmyslí, čo vypustí z úst!

Tento ostrov je ostrov naozaj asi najkrajších pláží z toho, čo sme videli túto dovolenku (čo značí, že inde v Thajsku sú aj krajšie). Väčšina pláži však tak ako všetko v thajskom zálive trpí množstvom vyplaveného odpadu (ak do Thajska, tak len k Andamanskému moru) a v prípade tohto ostrova už aj miera turistickej skazenosti atakuje maximá - nikde v Thajsku som nič horšie nezažil.
    Objednať si tu rezort na vhodnej (je ich minimum) pláži a prežiť celú dovolenku v rezorte vás naplní pocitom falošného raja, ale realita je, že falošný je v skutočnosti tento ostrov. Pre mňa, čo mám rád slobodu a úprimných ľudí je tento ostrov skazený.

P.S. Neznamená, že sa všetci dobre nevykúpali, neznamená, že som ja nakoniec nenašiel pláž zadarmo... Užívame si to. Ale píšem realitu, ako to naozaj je. Kto chce čítať sladké rečičky o thajskom raji, nech číta katalógy cestoviek.

P.S. fotky: prvá foto je foto pláže, kde sa vyberal poplatok, všetky ostatné sú už fotky z môjho prieskumu, všimnite si tiež kokosovú meteorologickú stanicu a bambusovú sedačku, v ktorej útrobách býva Maju milujúca dážďovka (hadík)...