Centraal-Azië

May - July 2022
A 62-day adventure by Bram Read more

Shymbulak/Шымбұлақ - Dag 6

June 2, 2022 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag weer een mooie wandeling gemaakt, het einddoel was de waterval in Gorge Gorel'nik. Na een paar uur de bergen ingewandeld te hebben en bijna de waterval te hebben bereikt, sloeg het weer echter plotseling om en begon het te onweren en te hagelen. Toen ben ik maar onder een soort rotswand gaan zitten, wachtend tot het opklaarde. Dat gebeurde niet echt, dus toen het onweer wat verder weg was en de hagel was veranderd in een miezerregen, ben ik weer teruggegaan. Ondanks het doel niet te hebben bereikt, was het toch een mooie tocht!Read more

Almaty/Алматы

June 3, 2022 in Kazakhstan ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag een soort tussendagje. In een bomvolle bus teruggekomen uit de bergen, en morgen vliegen naar Bishkek! Daar begint de twee weken durende fietstocht die ik ga maken door Kyrgyzstan.

Eenmaal in m'n kamer gestapt ben ik haastig begonnen aan een was in de gootsteen, in de hoop dat het morgen droog zou zijn. Daarna ben ik nogmaals naar de Green Bazar gegaan om alle gekkigheid nog een keer te aanschouwen en een pet te kopen voor de fietstocht. Met enige tegenzin ben ik begonnen met onderhandelen, maar tevergeefs (waarschijnlijk heb ik echt de hoofdprijs betaald). De vrouw moest nog wel even al haar buren langs om aan wisselgeld te komen.Read more

Bishkek/Бишкек

June 4, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 27 °C

Een nieuwe dag, een nieuw land! Vanavond ben ik aangekomen in Bishkek om de fietstocht te beginnen. Ik werd opgehaald door Mike, de man van de eigenares van het reisbureau. Mike is een Brit die hier 25 jaar geleden kwam als IT-specialist en vervolgens 15 jaar lang z'n eigen bar in Bishkek had.

Ook al is Bishkek dichtbij Almaty (230 kilometer), het is een totaal, maar dan ook totaal andere wereld. Mike vertelde dat Bishkek nog steeds niet is waar Almaty 20 jaar geleden al was. Koeien lopen vrolijk over de straat waar hardrijdend verkeer rijdt en alles ziet er erg armoedig uit. Ook schijnt dit de enige "Stan" te zijn die alle Sovjet standbeelden nog heeft staan; waar de andere Stans direct alles standbeelden naar beneden heeft gehaald na de onafhankelijkheid, vond Kyrgyzstan dit niet zo nodig blijkbaar.

Ook adviseerde hij me om via Uzbekistan naar Tajikistan te gaan, en niet via Kyrgyzstan. Blijkbaar zijn er nogal wat spanningen rond de grens van Kyrgyzstan en Tajikistan, gisteren is er nog geschoten over en weer... Gezellig!

Talas/Талас

June 5, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 25 °C

Vandaag een heel eind gereden (Azamat rijdt mee) naar het beginpunt van de fietstocht: Talas. Om er te komen moesten er meerdere passen worden gepasseerd. De wegen waren afwisselend goed, met de nadruk op afwisselend, en niet op goed. Boven op de eerste pas moesten we door een tunnel, waar nauwelijks licht was en zo smal, dat als je een vrachtwagen als tegenligger had, je er echt maar net langs kon, als je nog niet ondersteboven was gegooid door het wegdek.

In Talas zijn we nog naar het mausoleum van Manas gegaan. Manas komt voor in een epos uit de 9de eeuw. Kyrgyzstan bestond toentertijd uit 40 verschillende stammen, maar het land werd langzaam ingenomen door de Oeigoeren vanuit China. Manas bracht de leider van elk van de 40 stammen bijeen, om voor een onafhankelijk Kyrgyzstan te strijden.

Ondanks dat het onduidelijk is of hij daadwerkelijk heeft bestaan, is Manas een held in Kyrgyzstan. Overal van hem staan standbeelden, overal heten dorpjes "Manas" en ook het vliegveld van Bishkek is naar hem vernoemd.

Otmok Pass/Өтмөк Ашуусу

June 6, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag de eerste fietsdag, over een wat grotere weg die langs een aantal dorpjes loopt. Veel kuddes met dieren over de weg en veel zwaaiende mensen. Omdat we om 13:00 al op de plek waren waar we zouden overnachten, besloten we nog wat verder te gaan. Volgens Azamat was dit een bergpas, maar het zou maar vier kilometer zijn... Dat bleek niet waar, het was een hele fikse klim. Het beginpunt Talas ligt op 1244 meter, en de top van de Otmok Pas ligt op 3225 meter. Vele meters geklommen dus! Onderweg begon het nog te regenen en wederom waren er heel veel mensen die zwaaiden en stoppende auto's om me wat eten en water te geven. Het was heel erg grappig.

Na wat gedaald te hebben, hebben we een mooie plek gevonden om te slapen.

Gefietst: 101 km.

Suusamyr/Суусамыр

June 7, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 27 °C

Vanochtend prima wakker geworden met het gemekker van de schapen en het stromen van de rivier! Wel was het vannacht heel erg koud (twee T-Shirts en een trui in een slaapzak koud), en heeft het geregend en geonweerd. Vanochtend een ijspegeltje gevonden bij m'n tent!

Omdat we gisteren langer door waren gegaan, waren we nu alweer te vroeg bij de eindbestemming. We zijn weer een stuk doorgefietst, zodat het morgen maar zo'n 40 kilometer tot het volgende guesthouse is. De tocht was weer erg mooi, door een paar kleine dorpjes heen. Zeker nu we wat meer van de grote weg af zijn, zie je heel goed wat voor auto's hier rijden, een aantal auto's zijn echt stokoud. Dat samen met hoe de dorpjes eruitzien en mensen die op oude fietsen en paarden rijden, lijkt het soms alsof je terug in de tijd bent gegaan.

Gefietst: 77 km.

Kyzyl-Oi/Кызыл-Ой

June 8, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 26 °C

Na een kort stukje fietsen zijn we op tijd aangekomen bij het guesthouse in Kyzyl-Oi. Ondanks dat het een klein stukje fietsen was, was het een heel bijzonder stukje qua natuur. De weg liep door een kloof langs een snelstromende rivier. De rotsen aan de zijkant hadden vaak een wat rode kleur, "Kyzyl" betekent ook "rood" in het kirgizich.

Het dorpje kwam uit het niets opdoemen, en is erg primitief. Er zijn zo'n 900 inwoners en overal lopen kippen, paarden en schapen. Er is één winkeltje en er is een apotheek. Alleen in de ochtend en in de avond was er elektriciteit en water en verder verbouwen ze heel veel groentes in de tuinen eromheen, en de wc is zoals overal hier een gat in de grond!

De gastvrouw heeft vier kinderen, waarvan er één nog hier woont, één in Bishkek werkt als tandarts, één in Bishkek werkt als verloskundige, en van de laatste begreep ik niet helemaal wat ie deed. Bereik is hier heel erg schaars, maar zowaar kwam het opeens tevoorschijn!

Gefietst: 35 km.

Karakeche/Каракече

June 9, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag was een bijzondere route. Eerst nog een klein stukje naar het einde van de kloof van Kyzyl-Oi, waarna er opeens een brede, goed geasfalteerde weg tevoorschijn kwam. Onderweg nog twee Duitse busjes met vier vrolijke Duitsers erin tegengekomen. De geasfalteerde weg was een beetje saai, maar kwam wel langs een paar dorpjes, waaronder Bashkugandi. Naarmate we dichterbij Bashkugandi kwamen, hoe droger het werd. Dat, in combinatie met het feit dat het dorp nog half in aanbouw was, maakte het een beetje een eng dorp. Het deed me een beetje denken aan "Breaking Bad".

In Bushkugandi namen we de afslag naar rechts. Het was een erg slechte weg, die constant valsplat omhoogliep. Met geultjes proberen ze het water dat er daar is, zo richting te geven dat ze er nog iets kunnen verbouwen. Na vele minuten over deze weg, kwamen we aan bij de voet van de Karakeche pas, en kwam de hele mooi natuur weer terug, waar we ook geslapen hebben!

Vandaag zou ik ook horen of ik daadwerkelijk ben geslaagd, maar ik heb geen bereik. Handig.

Gefietst: 89 km.

Son-Kul Zuidzijde/Соң-Көл

June 10, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 16 °C

Omdat we aan de voet van de Karakeche pas zijn gaan slapen, was de conclusie dat er vandaag geklommen zou worden vrij snel getrokken. Het begon redelijk rustig aan, totdat we bij Karakeche aankwamen. Karakeche is een mijndorpje midden in het gebergte waar steenkool wordt gewonnen.

Nadat we Karakeche waren gepasseerd, begon het echte klimwerk! Het was weer een hele pittige klim, maar ik heb er volop van genoten! En de beloning die we kregen aan de top van 3384 meter was groots, heel groots. Een heel mooi uitzicht over een vallei, met in de verte het Son-Kul meer, onze eindbestemming. Een aantal minuten nadat we richting het meer gingen, begon het keihard te hagelen. Ik zag dat Azamat was gestopt, en toen ik de auto in stapte had ie de lunch al helemaal voorbereid (komkommer, tomaat, brood en vis uit blik)!

Vervolgens ging de weg wat op en neer richting het meer, dat op 3016 meter hoogte ligt, 18 kilometer breed en 29 kilometer lang is. Daar staat het yurt kampje waar we vannacht slapen. In het kamp staan in totaal 16 yurts, waarvan er een paar worden bewoond door de eigenaar en z'n familie.

Nog steeds geen bereik, nog steeds niet geslaagd.

Gefietst: 51 km.

Son-Kul Noordzijde/Соң-Көл

June 11, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 18 °C

De eindbestemming van de dag was voor het eerst al te zien vanaf het startpunt, namelijk de overkant van het Son-Kul meer. Hoewel zwemmen ook een goeie workout was geweest, en in theorie ook korter, ben ik toch weer op de fiets gestapt.
    We waren om 12:00 al op de bestemming, waar we een hele lekkere lunch kregen. In de yurts woont een familie met vier kinderen. Na de lunch ging opeens iedereen voor een middagdutje, dus ik heb wat gelezen. Uit het niets verschenen er opeens twee kinderhoofdjes in de deurpost van de yurt, wat eindigde in een hele middag voetballen, frisbeeën en fietsen.

In de avond kwam er nog een ladinkje toeristen aan in een bus, het bleek een tweedaagse tour vanuit Bishkek. Naast de paar Kirgiezen die een beetje buiten beeld bleven, waren er twee Duitse vrouwen, een Noor en een Amerikaanse van Indiase afkomst, en we hebben de hele avond rondom een barbecue gezeten. De Noor en de Amerikaanse werken allebei voor de VN, dus dat was heel erg interessant! Ook was er nog en Koreaan die in Osh woont, en we hebben afgesproken uit eten te gaan als ik daar ben.

Nog geen bereik, dus nog geen diploma.

Gefietst: 52 km.