Living in: Belgium Read more Belgium

Santiago de Compostella

October 15, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 11 °C

Hey hey daar pelgrimmertjes,

En we zijn er weer! Het is ons eindelijk gelukt! Na 500 km, van Burgos tot hier, zijn we er eindelijk geraakt! Of dit de meest economiste manier was om onze vlieger te halen (en niet gewoon rechtstreeks met de bus naar Compostella te reizen in plaats van Burgos) zullen we helaas nooit weten. Maar ja de afstand was nu niet bepaald zo groot hoewel ik moest toegeven dat de laatste loodjes toch best wel de zwaarste waren.

Maar bij het zien van de stad vanaf alto Gozo kwam er een nieuwe energievlaag in mij en we rende er hene. We diende ons eerst te knokken door verschillende toeristen en kortstondige plegrims om eindelijk de kathedraal voor ons te mogen zien. Het geluk kon ons niet meer op en de glimlach ging niet meer van ons gezicht bij het zien van parel... Tot de volgende regenbui. O ja want ook weer vandaag kon het weer niet op! Maar ja dat hoort er bij zeker?

In ieder geval damens en heren, ik ga jullie een plezier doen. Aangezien papa en ik morgen lekker gaan shoppen, en jullie van die trip niet al te veel wil laten horen, ga ik vandaag mijn blogje laten horen. *mijn twee trouwe lezers juichen van plezier dat er eindelijk een einde aan is*

Om eerlijk te zijn het was een plezier om jullie te vermaken en hopelijk hebben jullie er evenveel van genoten als ik. Misschien zien jullie mij nog eens voor een andere wandeling!
    Tot in die tijd: ciao lezertjes en hou jullie goed!

Buen camino!

Salcede

October 14, 2019 in Spain ⋅ 🌧 10 °C

Regen regen regen,

Kijk normaal gezien vind ik het niet zo erg om wat te stappen in de regen maar dit was abnormaal. Zoals eerder gezegt zeiden onze poncho's na 2 minuten regenval: "dees is niet onze job". Dus ja we wist al dees gaat pijnlijk worden. We hadden namelijk de dag ervoor gezien dat het vandaag de hele dag zou regenen (hoera!). Na 30 minuten zijn ook onze broeken al: als de poncho zijn werk niet doet, ik ook niet! Dus ja niet het meest plezantje gevoel. We hebben dan maar 35 kilometer zitten snelstappen om eindelijk in onze albergue te zitten.

Ik heb wel geen fotos getrokken aangezien mijn gsm het ook al opgaf. Ik ga jullie dus niet kunnen verwennen met enkele prachtige plaatsjes. Maar niet getreurd, als je hetzelfde zicht als hier wilt zien dan dien je gewoon naar buiten te kijken. Regent het? Wel dan is dat hetzelfde zicht.

Sorry voor het lak aan creativiteit maar ik vermoed dat die er nu 'afdropen' is. Hehe goede mop e.

Ok ok ik zal mezelf wel naar buiten leiden! Doetjes en tot morgen!

Casanova

October 13, 2019 in Spain ⋅ 🌧 15 °C

I am not my Casanova, me and Romeo have never been friends,

Aaa een klassieker nietwaar? Voorderest? Een kutdag. Ik weet niet hoe papa zijn post zo positief kon schrijven maar een ding is zeker: wandelen in de regen is een nachtmerrie! Als je zelf al kijkt naar de fotos weet je dat papa er al helemaal geen goesting in heeft (en ik ietwat gelukkiger).

Het begon al van smorgensvroeg. Papa had het idee om snel te vertrekken maar ja hij moedt eerst nog mij uit het bed sleuren. Nadat het geplande uur werd uitgesteld voor een uur konde we eindelijk beginnen. En ja toen begon het net. We dachten dat de regenponcho's ons wel droog zouden houden... Ja dat was dus al wishfull thinking. Waarschijnlijk had de fabrikant van die ponchos gedacht "hoe kan ik dit product meer winst laten genereren?". Hij kwam dan waarschijnlijk op het lumineuze idee om de waterwerende laag er niet meer aan toe te voegen. Gevolg was dat we klaar waren voor de Gentse waterzooi. Wij waren het kieken en hadden ook al het water meegebracht.

Maar allee we moeten maar denkenwe zijn er bijna nietwaar? Nog even doorbijten lezertjes en dan moet je deze afschuwelijk slechte opstellen niet meer lezen ;)

Slaapwel en tot morgen mijn mooie jongens en meisjes!

Portomarin

October 12, 2019 in Spain ⋅ 🌙 11 °C

Hey daar thuisblijvers,

Ik ga direct met de deur in huis vallen: ik ben kapot! Elke keer wanneer je denkt:" vandaag zal het een rustig dagje zijn aangezien we maar 37 km moeten doen" blijkt opeens dat het boekje waaruit we de afstanden komen helemaal fout is! Onze eindbestemming leek steeds korter bij te liggen dan dat het werkelijk was. Na een tijd vraag je of of ze dat stadje even hebben verhuist.

In ieder geval het is duidelijk dat ik een pussy magnet ben. Smorgens vroeg toen ik water aan het nemen was hoorde ik een miauw. En daar zat die dan lekker aan het wachten op haar koffie miss. Kat (zie foto). In de namiddag kwam er daar een zwarte kat vrijwillig zich neerploffen op mijn schoot. Jammer dat ik hel niet mee kon nemen. Het was een heel braveke tov mijn compaan die mij in deze leidensweg sleept.

Eindelijk aangekomen op onze bestemming en in onze auberge met tax... te voet, werden we gepaard met een spaanse familie die begonnen is vanaf sarria (ongeveer 15km terug). En ze waren elkaar al aan het masseren! Mietjes zeg ik dan! Ik wou ook een massage :(.

Maar ja doet er niet toe, iedereen doet zijn camino op zijn manier. Helaas hebben wij die genomen met weinig full option en met veel martelingen maar we zijn er bijna! Nog ongeveer 94 km te gaan! Wish us luck.

Slaapwel iedereen en tot morgen!

Lusio

October 11, 2019 in Spain ⋅ 🌙 10 °C

Dag ridders en prinsesjes,

Ik heb toch duidelijk problemen met rekenen hoor. Gisteren zei ik papa nog van we moeten naar dorp X gaan om onze gewoonlijk kilomters te halen. Bleek dan in het dorp Y, waar we nu zitten, al 40 kilomter was (tov o s vertrekpunt) ! Hoe lang was de afstand dan tussen dorp X en Y? (antwoord:15 kilometer). En dat komt dan van een landmeter. De klanten zien me graag komen denk ik.

In ieder geval was er de afgelopen dag niets bijzonders gebeurd, buiten een roemeense die ons een omweg heeft laten maken. Wel was het heel erg prachtig hoe het uitzicht was op de bergen! Ik voeg hier geen panorama foto's toe want ik weet toch dat iemand zijn blog daar vol van staat. Daarmee dat ik me meer bezig hou met de grootste onozelheid.

Aangekomen in traicastilla was nog de discussie of we verder zouden gaan of in het stadje blijven. Wat ben ik blij dat we verder zijn gegaan! We hebben va daag nqmdlijk een heel gerenoveerd kasteel voor ons ter berschiking. Hier is geen enkel pelgrim buiten ons twee! Hoe zalig is dat?

We vieren het daarmee met een lekker slaap (wij zijn toch stoer e). Dat is ook wat ik jullie ga wensen.

Slaapwel lievekes en tot morgen!

Puerta de Valcarce

October 10, 2019 in Spain ⋅ 🌙 13 °C

Dag dag composteleanen,

Omg, hoe langer deze reis duurt hoe meer ik me soms afvraag: waarom deze marteling :p. Weer hebben we lekker veel gestapt en tot mijn frustratie toe eerst nog wat zitten ronddolen. Deze morgend waren we met "goede" moed vertrokken. Ik zet het tussen haakjes want zoals je ziet vertelt mijn gezicht duidelijk een ander verhaal. Dit komt allemaal door die ene ronkende rus. Zelfs mijn oordopjes hadden het op een lopen gezet! Ik werd echt helemaal gek van die mens. Dat is snurken met een geluidversterkende bas bij.

In iederegeval begonnen we met stappen. Hoe kan het ook anders. Twas niet dat we de taxi pakten ee (soms wens ik dat wel). We begonden de wandeling helemaal aan de rechter kant van de stad. We volgde mooi alle pijlen richting het centrum... Om dan terug te gaan naar de richt van waar we vandaan kwamen. Ik voelde me wel een kieke want we hadden die pijlen de dag ervoor al gezien! Natuurlijk was papa onderweg wat slaap aan het inhalen dus voor hem was alles precies nieuw. 2 km lang heb ik mijn kas zitten opvreten.

Nu skippen we wat door naar het laatste stuk van de dag. (ertussenin was even saai als het zien van groeien van gras, best intressant dus). We kwamen tijdens onze wandeling een vriendelijke Serviër tegenen die, na hij wist dat we belgen waren, wou vertellen over tennis en gofin (of hoe zijn naam ook is. Ik ben al blij dat ik die van mezelf kan schrijven). Het was niet dat we veel weten over tennis, we stonden daar met onze mond vol tanden, waardoor we de supermarkt waren ingedoken.

Zoals altijd rond ik af met iets belagelijks dus dat is dan weer geslaagd als je bovenstaand teksten leest.

In ieder geval sagriatianen, ik ga julkie een goede nachtrust toewensen en tot morgen!

Ponferrada

October 9, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 7 °C

WAUW, ik had deze hele tekst bijna volledig geschreven en dan word heel mijn tekst gewist. FBI are you watching?

Dus nogmaal dag iedereen!

Vandaag hebben we veel gewandeld en leuke dingen gedaan.

The end.

Nu de FBI niet meer meeleest kan ik weer even opnieuw beginnen. Va daag was het voor mij wel een hoogdag (allee toch in de voormiddag) want we gingen in de bergen klimmen! Het enigste probleem dat we onderweg ondervonden was de snijdende kou. Gelukkig zijn wij niet in stukjes gesneden *badam ptsss*. Okee ik zal al weg gaan.

Neen maar dus als je klimt kom je op een zeker punt helemaal op de top e. Wel ze hadden ons gezegt dat er een "cruz ferro" op de spits zou staan. Het was helaas een ijzeren kruis van 50 cm hoog en bleek te lijden aan een minderwaardigheidscomplex aangezien hij op een lange houten paal stond. Wat een teleurstelling!

Het begon erna wat middag te worden en waren mijn goude uren geslagen. De reden hierom is dat ik het haat om af te dalen. Pijnlijke knieen broken enkels, het hoort er allemaal bij zeker (gelukkig heb ik het laatste niet). Na de afdaling kwamen we toe in een prachtig dorpje! Echt daar zou ik heel graag eens mijn vakantie willen doorbrengen! 😲

Uiteindelijk is onze laatste stop Ponferrada. Doordat we echter een pijl hadden gemist hadden we een 4 km lange omtour gemaakt! Alzof 41 kilometer nog niet genoeg was! (kijk maar op de traveltracker van papa). Het parkoer naar santiago is al lang genoeg. Ze moeten het echt niet labger maken. Maar ja we zijn er zekers?

In iedergeval ga ik jullie het slaapwel opleggen want ik ben best doodmoe en onhumoristisch. Ik schrijf bijna even saai als mijn oude leerboeken.

Slaapwel iedereen en tot morgen!

El Ganso

October 8, 2019 in Spain ⋅ 🌙 16 °C

Familie en vrienden,

Welkom dat jullie gekozen zijn bij deze blog. Om deze samenkomst vlot te laten verlopen zou ik graag hebben dat iedereen liked.

Nu we dat uit de weg hebben zal ik eens bloggen. Na ons heerlijk te overslapen hebben zijn we vertrokken om bij 7 uur (normaal vertrekken wij nooit zo laat :O!) en eindelijk beginnen de mooiere landschappen zich te tonenen. Mideleeuwes stadjes of stadjes die wel eens mooi afgewerkt waren konden we nu bewonderen (ik heb toch goede woordenschat e). De voroge dorpen bestonden altijd uit klei en als dat niet het geval was hadden er 10 autos zich precies in de gevel geparkeerd. Vliegende autos bestaan dus echt.

Maar ja helaas kan ik jullie dit niet allemaal tonen want ik ben weer zo lui geweest om er fotos van te maken. Dus ik zou zeggen, googlemaps is je vriend hiervoor. Voor derest hebben we er weer iedereen van afgestapt en zitten we in een mooie albergue die gemaakt is geweest door de eigenaar zelf (zoder dat hij kennis heeft over het maken van huizen). Hopelijk stort het wel deze nacht niet in. We hebben ook nog het heel vriendelijke trio ierlanders tegengekomen dewelke we gisteren ook hadden gezien. Een ervan is een aannemer (met zijn eigen bedrijf), zijn zus werkt al verpleegkundige en de schoonzus is de eigenaar van een modebedrijf. Welk leuk ol hun verhalen te vertellen. Helaas door de wijn zijn ze wat weggevloeit uit de hersenen.

Maar ja aan deze bevenstaande oninteressant uitleg heb en jullie ook niet echt iets aan dus ik zou zeggen: slaapwel zoetjes en tot morgen.

Ps: vergeet niet te liken ee

San Martin del Camino

October 7, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 12 °C

Dag iedereen die mijn blog vol met spelfouten wilt lezen. Gelukkig post ik ze tenminste wel nog de dag zelf (;)),

Nou hier zijn we weer en weet je wat? Ik heb er een 5de blaar bij. Applaus voor mijn voeten! Op het einde van het traject zijn mijn volledige voeten bedolven onder de blaren. Precies of ze het express doen. Elke dag een nieuwe.

Naast het blarenprobleem is alles wel goed gegaan. Ik heb redelijk goed geslapen in de grote refter met kabaal makers, heb goed kunnen stappen (hoewel de laatste 4kilometers echt wel genoeg waren (zie foto)) en heb geen ruzie gemaakt met papa :D (is nog niet gebeurd hoor).

Eindelijk zullen we morgen het laatste stuk van de lelijke route (naast een drukke weg) uitwandelen. We gaan dan meer beginnen klimmen met wat meer groen in. Helaas zal dit ook zeggen dat er bij iemand anders zijn blog het vol zal staan van verscheidene bloemen, zonsopgangen (dat blijft toch altijd hetzelfde nietwaar?),... Helaas is het hier niet beter want ik weet zelf niet hoe ik deftig een foto moet trekken :D

Ach ja je zal het allemaal wel zien morgen ee en bij papa oveemorgen ;) en nu ga ik best eens gaan slapen want ik ben al overtijd.

Slaapwel schatjes en tot morgen! Doeg!

Mansilla de las Mullas

October 6, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 22 °C

Dag schatjes van patatjes,

Dag 6 en ik leef nog. Je houdt het niet voor mogelijk maar weer bijna 40 kilometer gestapt! In het vervolg heb ik geen auto nodig maar gewoon te voet. Aloewel ik hou er niet van om boodschappen ofzo te dragen. Zag dit dus maar niet tegen mijn baas.

Vandaag heb ik wel voor de eerste keer mijn (goede) muziek gebruikt en het voelde aan alzof we drugs hadden ingenomen (niet dat ik daar iets van weet maar tis van horen zeggen e mama). We voelde onze voeten niet meer en we liepen alzof we koreanen achterna zaten (dat was ook zo). Dankzij de muziek hebben we ook het volle trakect kunnen uitlopen. Goed he.

Maar nu zitten we in een albergue met ongeveer 28 man. Echt geloof me ik heb geen goedting om te slapen. Ik weet nu al dat dit onbestaande zal zijn. Ik krijg ook een dejavu gevoei maat jullie weten wel waarover ik het heb nietwaar.

Maar allee we gaan weer eens "lekker" gaan slapen en je hoort me morgen wel als mijn vorten van mijn benen vallen 😭
    Doetjes!!! Xxx