traveled in 8 countries Read more

Dag 17

August 11, 2022 in the Netherlands ⋅ ☀️ 30 °C

We zijn er bijna!

Om 7.00 uur ben ik klaar wakker, net als Kim waar ik naast zit. Rond half 9 ontvangt iedereen een broodje met kaas en kalkoenfilet, daarnaast krijgen we ook nog een pak koekjes. Het is niet een super ontbijt, maar ook niet slecht. Ik heb niet zo veel honger, de hoeveelheid is goed.
    Iets na 10 uur landen we in Madrid, waar we 6 uur later weer vertrekken. Iedereen is moe, een paar slapen zelfs op de grond. Ik houdt mij bezig met een rondje lopen, praten en spelletjes spelen.
    15.20 mogen we het vliegtuig naar Amsterdam boarden. Dit is een kleiner vliegtuig dan waar we in de heenreis mee vlogen, maar prima te doen. 16.10 zitten we eindelijk in de lucht naar huis!!
    Ik ben moe na een nacht niet slapen, maar het lukt mij om wakker te blijven door muziek te luisteren en spelletjes te spelen.
    18.15 land ik op Schiphol, wat is het weer fijn om in Nederland te zijn. Na een half uurtje arriveerd de bagage, deze keer mist niemand iets. Daar nemen wij afscheid van elkaar en bedanken we iedereen voor een mooie tijd. Aangekomen bij mijn moeder krijg ik toch wat tranen van het afscheid nemen en de vermoeidheid. Nu heerlijk naar huis en kat, genieten van de prachtige vakantie die ik heb gehad.

Dag 16

August 10, 2022 in Cuba ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag is de laatste dag dat ik in Cuba ben en van de natuur en het weer kan genieten. Om 7.30 sta ik op en voeg de laatste dingen in mijn backpack. Na het ontbijt speel ik 2 potjes Qwikks met Kim om de tijd te vullen, helaas verlies ik twee keer.
    12.00 is de uitcheck tijd en is iedereen netjes beneden. We zouden dan nog 30 minuten moeten wachten op de bus die ons naar het vliegveld zou brengen. Uiteindelijk hebben we een uur gewacht voordat deze er eindelijk was.
    De reis van Varadero naar Havana duurt zo'n 2,5 uur volgens Google Maps. Met de bus rijden door Matanzas heen, de plek die vrijdagavond is getroffen door een blikseminslag waardoor een olietack in brand is gevlogen. De rook is nu nog grijs maar niet zwart meer zoals een paar dagen geleden, dit is erg fijn. Dan hebben wij er geen last van met het vliegen.
    Aangekomen op het vliegveld krijgen we te horen dat er geen eet gelegenheden zijn, alleen een paar snacks zijn te kopen. Zelf heb ik nog koekjes, anderen kopen pringles of koekjes. Dus voor vandaag eigenlijk geen lunch.
    Redelijk snel nadat wij de lucht in zijn krijgen wij avond eten, ik heb voor groentelasagne gekozen. Deze smaakt prima net als een stukje cake wat ik erbij heb gekregen. Ik heb 1,5 uur film gekeken voordat de lichten uitgaan en het tijd voor slapen is. Slapen lukt voor geen meter, misschien heb ik maar voor 30 minuutjes geslapen. De resterende tijd heb ik een beetje gedommeld.

Dag 15

August 9, 2022 in Cuba ⋅ 🌧 29 °C

Na een lange nacht van 9 uur wordt ik door Kim om 8.10 gewekt als persoonlijke wekker, om om 8.30 te gaan ontbijten. Het ontbijt is ook in buffet vorm, waarvan 70% zoetigheid is.
    Na het ontbijt ben ik bezig gegaan om in te checken voor de vliegvluchten en de bagage weer goed in de backpack te stoppen. Het lijkt alsof er minder inzit, maar dat is niet het geval. Komt waarschijnlijk omdat de kleding nu opgepropt in een packin cube zit ipv netjes opgerold.
    Na even met thuis te hebben gebeld ga ik naar het strand om te genieten van de zon en zee. Er staat een lekker windje wat de zon gevaarlijk maakt. Ik smeer mij de hele tijd in, maar toch is de achterkant van mijn benen rood. Goed vettig houden met aftersun en hopen dat het niet verbrand is, voornamelijk de bovenbenen niet 🤞🏻 In de avond doet iedereen het rustig aan. We gaan naar een plek waar muziek voor gespeeld en gezongen, maar datdat blijkt niet zo leuk te zijn. Dus we gaan met een muziekbox naar het strand, dit is lekker relaxed.

Dag 14

August 8, 2022 in Cuba ⋅ ⛅ 31 °C

Het stroom is er zoals vrijwel elke nacht dat is geweest uitgevallen, waardoor we wakker worden zonder ventilator. Gelukkig is het niet erg warm in de kamer en hebben het niet perse gemist.
    Voordat we aan tafel gaan zitten heeft Carmen de televisie aangezet om te kijken hoe de brand nu is. Er is geen zwarte rook meer te zien alleen grijs en blushelicopters zijn bezig met het vuur. Ondertussen komt de gastvrouw er ook even bij om mee te kijken en die zegt ook iets. Dit is natuurlijk in het Spaans en verstaan wij niet.
    Ontbijt is voor het grootste deel gelijk aan de andere dagen, wel krijgen wij een soort van tosti, dit is erg lekker.
    Vandaag rijden we voor de laatste keer met de buschauffeur (Guanka) en Gio naar Varadero, dit is 3,5 uur rijden. Dus koptelefoon op, boek lezen of praten is de tussentijd.
    Om 13 uur aankomend bij het Starfish resort nemen we afscheid van Gio en Guanka en hebben een mooie fooi ontvangen voor de goede begeleiding. Pas om 16 uur zijn de kamers voor ons beschikbaar, dus kunnen onze backpacks in een kamer achterlaten en gaan lunchen.
    Het diner is in buffet vorm en prima te doen iig beter dan het eten wat wij de afgelopen 2 weken hebben gegeven. S avonds doen we niks, spelletje spelen, kletsen en drinken. Ook hebben wij een wifi code ontvangen en kunnen we contact opnemen met familie, dit is toch wel fijn. Toch mis ik het niet.

Dag 13

August 7, 2022 in Cuba ⋅ ⛅ 30 °C

De ochtend begint vandaag ietsjes later, we hoeven pas om 8.45 bij de bus te zijn met onze bagage. We rijden door het gebied waar plantages van suikerriet zijn geweest. Ook gaan we omhoog in een klokkentoren om dit te zien.
    Vervolgens rijden we naar onze eindbestemming van vandaag, Santa Clara. We gaan met een tuk tuk naar het plein van revolutie en het bijbehorende museum en grafkamer. Hier is bijvoorbeeld Che Gavara opgeslagen. Het is vrij klein en ben blij dat ik geen held hiervoor hoef te betalen. We vervolgend de wel naar het ontspoorde trein waarbij een machine is gebruikt.
    Ik slaap vannacht op de kamer met Carmen. We hebben 2 bedden, televisie en zelfs champagne. Alleen gaan wij die niet drinken, want weten niet hoe oud en duur die fles is. Na rustig te zijn gestationeerd hebben we met Roy en Isabel een drankje gedaan om het terras. De cocktails waren erg goedkoop, dit terwijl wij aan het mooie groote plan van Santa Clara zaten.
    Na even te hebben gedronken lopen we weer terug naar onze casa waar wij even lekker rustig tv zitten te kijken. Hebben helaas niet veel keuze, want er zijn maar 5 cubaanse zenders. Er is blijkbaar een grote brand in Matanzas, want daar gaat het nieuws voor 90% over.
    Gio had gezegd dat wij erg luxe zouden gaan eten vandaag, maar arriveren bij een onbeperkt buffet restaurant. Iedereen had iets beters verwacht dan dit, maar helaas. Er is hier niet veel keuze in eten en het is ook niet echt van goede kwaliteit. Gelukkig gaan we morgen naar een all inclusive resort en zal het eten daar wel wat beter zijn. Iedereen die daar vandaag gaat/ging eten wou natuurlijk een stukje taart en ijs. Alleen nog een beetje ijs is over wanneer ik wilt beginnen met de toetsjes ronde.
    Na het eten gaan we naar een bar, hier krijgen wij een eigen ruimte om in te drinken en dansen. Helaas is er niet veel keuze, vele cocktails zijn niet beschikbaar. Er is of te weinig alcohol in de bar of ze willen misschien wel de alcohol bewaren voor de cubanen die er zijn. Zelf ben ik rond kwart voor 12 terug naar de casa gegaan. Iedereen was voor 1 uur 'thuis', omdat het niet meer echt heel leuk was.

Dag 12

August 6, 2022 in Cuba ⋅ ⛅ 32 °C

Gisteravond is het erg leuk en mooi geweest in de grot. De disco is niet erg druk, er wordt geregeld hoeveel mensen er naar binnen mogen. Ik denk iets van +-200 mensen die binnen zijn. Dit vindt ik heel erg fijn, want je staat niet opgepropt op elkaar. Rond 1.30 ga ik met 3 anderen richting de casa, horende aan de verhalen heeft de rest er veel langer over gedaan dan 30 minuten lopen. Dit omdat ze de weg niet wisten, wij wel omdat ik offline maps had gedownload.

Vandaag is het relaxdag
    Om 7.15 stond het onbijt gepland, volgens Cubaanse tijd krijgen wij pas rond 7.45 ons eten. 8.15 gaat de bus vertrekken naar de locatie waar de catamaran staat. Onze groep samen met een hele boel anderen stappen op de boot om te vertrekken.
    We varen eerst 1,5 uur naar een eiland om tussen koraal te snorkelen. Dit is echt prachtig! Mooie gekleurde, grote stukken dat beweegt op de deining van het water. Soms moet ik zelfs een beetje oppassen dat ik het koraal niet raak, terwijl ik drijf in het water.
    Een stukje verderop met de catamaran zien wij een prachtig eiland met strand en palmbomen tevoorschijn komen. Dit is ons eiland! 3 uur lang krijgen wij de tijd om te zwemmen, zonnen, wrondje over het eiland lopen en te lunchen. Er zijn veel Iguana's te zien en ook 1 boomrat. Deze dieren komen op het eten af en doen niks met een mens.
    Op de terugweg begint het hard te regenen, iedereen komt onder het regendoek staan. Dit zorgt voor goede sfeer, Kim, Shirley en ik gaan even een potje Qwicks spelen. Ook zijn er een heleboel die erg moe zijn na vannacht en vallen in slaap.
    Er is in hetzelfde restaurant gedinerd waar de dag ervoor was gelunched. Ook nu heb ik weer een pizza gegeten, wat erg lekker was. Samen met Kim heb ik als dessert een cheesecake en brownie gehad. Ze waren oke qua smaak en de brownie was wat droog. Maar was toch ook weer lekker vanwege andere smaak en textuur in de mond. Hierna ben ik terug naar de casa gegaan en vrij snel in slaap gevallen.

Dag 11

August 5, 2022 in Cuba ⋅ ⛅ 30 °C

Volledige dag in Trinidad

De ochtend is om 8 uur met een prima ontbijt van brood, omelten, pannekoek en fruit. Hierna lopen we richting de plek waar we salsa les en een percussie workshop hebben. We hebben de lessen in een lokaal dat niet erg groot is en hierdoor erg warm. De salsa is niet erg moeilijk en gaat mij goed af en ik zie er minder houterig uit dan de jongens 😆
    Na de lessen lopen we richting een restaurant, waar bijna iedereen voor een pizza gaat. Een wonder dat wij dat eens kunnen eten en we gaan er dan ook zeker voor! Het is een ergdunne bodem, zoals een wrap, maar erg lekker na meer dan een week op een broodje kaas/vlees te hebben geleeft.
    Vervolgens is het tijd Trinidad in te gaan om souvenirs te kunnen kopen. Er zijn in 3 straten marktkramen opgesteld, maar elke heeft voor 80% hetzelfde als de buurman. Daarnaast zijn er in verschillende woningen ook kleinigheden te koop. Ik heb voor €10 twee houten borden gekocht die ik aan de muur ga monteren.
    In de avond gaat de hele groep naar de disco wat plaatsvindt in een grot.

Dag 10

August 4, 2022 in Cuba ⋅ ⛅ 30 °C

Rond 6.30 gaan te wekker en wordt wakker met dikke/rode ogen en een dichte neus. Ik heb een allergische reactie door het deken. Helaas heb ik geen cetrinicine meegenomen in de dagrugzak. Langzaamaan wordt iedereen wakker en gaat zijn dingen doen. Het was afgesproken om om 7 uur te ontbijten, maar pas na 8 uur ontvangen wij broodjes met ei. Hierdoor zitten we pas tegen tienen in de kajak. Er staat tegenwind, maar gelukkig is het droog.
    Merijn is de golven breker vandaag en krijgt geregeld wat water over zijn benen heen. Halverwege wordt gestopt, de groep die een klein stukje verder willen kajakken om naar een waterval te gaan gaan één kant op en de anderen de andere kant. Ik zit weer samen met Merijn en hadden van te voren al besloten om de korte route te nemen vanwege de schouders. Met een groepje van 8 varen we in een lekker tempo door tot het eindpunt waar in de schaduw wordt gewacht totdat de rest klaar is. 30 tot 60 minuten later komen ze aan en stappen we vervolgens in een cameo. Dit is een soort busje met open zij- en achterkant. Een uur lang rijden we hiermee over een slechte weg, maar prachtig uitzicht.
    Eenmaal aangekomen en plaatsgenomen in onze eigen bus valt iedereen in slaap, behalve Kim, Koen en ik.
    Nu lig ik gedouched op een 2 persoons bed heerlijk te genieten van de rust die er is. Kleding ligt uitgestald om een bed naast mij zodat ik overal bij kan en opnieuw mijn backpack in kan delen. Dit is zeker nodig.

Dag 9

August 3, 2022 in Cuba ⋅ ⛅ 30 °C

Kayakken 8 km naar Topes de Collantes
    Stop bij watervallen

Wanneer de zon begint op te komen zitten we met zijn 6en buiten aan het ontbijt. De eerste lange kajaktocht gaat beginnen voor de gene die willen. 12 km in de ochtend en 6 km in de middag. Ik vindt dit iets te veel van het goede en heb besloten om alleen de 6 km te varen. Wel pakt iedereen zijn spullen die wij nodig hebben voor de komende dag in zijn dag rugzak. De 17 die alleen de 6km wilt kajakken gaan met zijn allen in een busje naar een plek waar de rest zal aankomen. Hier zijn watervallen en is een plek om te zwemmen.
    Nadat de rest is aangekomen en even heeft gezwommen gaan we na het eten de tocht beginnen. Samen met Merijn ga ik op pad.
    Het is een hele mooie tocht dat goed verloopt, omdat er geen wind staat.
    Eenmaal bij Topes de Collantes gearriveerd begint het ineens heel hard te regenen. Ben gelukkig aan land, dus ren snel naar boven onder een afdak. We krijgen te horen dat we met matras en deken in de buitenlucht gaan slapen, gelukkig wel met dak boven ons hoofd. Gelukkig maar, het gaat die avond nog 2 keer regenen.
    Later in de avond nadat er is gegeten, gekletst, spelletjes gespeeld en gedronken van ik naar 'bed'. Eenmaal mijn ogen dicht wordt ik pas de volgende ochtend weer wakker.

Dag 8

August 2, 2022 in Cuba ⋅ ☀️ 31 °C

Kajakken en slapen in Cienfuegos

Na een warme nacht in Playa Larga ontvangen wij een goed ontbijt, waaronder stukjes pannekoek. Vervolgens rijden we met de bus door een stuk natuur waar verschillende beesten zitten, zoals flamingo's. Na arrivatie bij de bestemming waar vandaag wordt gekayakt krijgt iedereen zijn zakje met lunch en stappen we in de kayak. Het water is indiep wat het peddelen soms ingewikkeld maakt. Er wordt een stop gemaakt bij een eilandje waar leguanen en boomratten leven. Er zijn zowel grote als kleine leguanen. Het is een vermoeidende dag door het ondiepe water, golfen en bochten.
    Na iets van 5 km te hebben gevaren gaan we met de bus naar Cienfuegos. We worden met z'n 6en ontvangen door een 25 jarige jongen, waarvan de casa van zijn ouders zijn. S avonds na het hebben we met hem leuke/interresante gesprekken onder genot van een cocktail. Ik slaap hier met Kim op een mooie kamer met hoge plafonds.