traveled in 6 countries Read more

Dag 4 - matmarknad, kusinbarn och kultur

August 13, 2022 in Austria ⋅ ⛅ 29 °C

För första gången på resa. Lyckades vi ta oss ut på stan innan klocka 11. Strax efter tio begav vi oss ut med siktet på Karmelitermarkt. Matmarknad, fler stånd även med ekogårdar. Vi köpta grönskar så som tomater, bönor, endiver och lök och sen köpte vi också massa ost. Och solroser till Amelie

Vi fick lite bråttom då vi redan kl 12 skulle träffa min kusin Christians äldsta dotter Melena Klose som nyss flyttat till Wien.
    Påvägen köpte vi pasta och prosciutto på en liten butik/bar som hade fullt på uteserveringen. Kan inte hitta den på maps längre. De glömde dock ta betalt för pastan.

Det var trevligt att träffa Melena, var var väldigt uppfylld av livet och att hon flyttat till Wien för att göra något annat och inte bara jobba.

Sen åkte vi hem och lagade middag av maten vi köpt: -Endiver stekta i panna, kokta i citronvatten och sedan serverades med karamiliserad lök, och parmesan. 8/20Mums.
    - Ostbrick med 3 ostar, prosciutto, vattenmelon och viltkorv.
    - tomatsås, med pasta paccheri. De var gott. Roliga vi gjorde var att skala tomaterna innan.
    - bönorna kokade vi och hade brynt smör till.
    Middagsgästerna blev Amelie och hennes inneboende från Portugal.

Sen besökte vi WUK, kulturpub? Där Amelies kompis jobbar, och sen gick vi till Der WERK som hade gratis konserter och hade ett 16 års födelsedags firande för sin verksamhet. Platsen var häftig där man kunde se stadens art deco sopbränningsstation.

Pga hund kunde vi inte gå in och dansa utan istället gick vi tillbaka till WUK och klämde en burgare innan vi gick hem och la oss.

Dag 3 - schnitzel, siesta och bad

August 12, 2022 in Austria ⋅ ⛅ 27 °C

Sliten från dagen innan blev fredagsförmiddagen häng hemma. När vi väl lyckades ta oss hemifrån började vi med lunch på Gasthaus Rebhuhn, otroligt gott. De andra tog schnitzel på kalv som var fantastisk. Jag nöjde mig med någon annan kötträtt som var väldigt typiskt. De var gott men spelade inte ens i samma liga som schnitzeln.

Vi besöka DonauInsel, denna gången nära Donaustadtbrücke. Mer grönt och mindre folk. Simmade över kanalen, chillade i solen, drack lite medhavt vin och sov en skvätt.

Påvägen hem stannade vi och åt på Modern Korea vilket var toppen. Sen hem och sömn.

Munskydden fortsatt att plåga oss.

Dag 2 - fiesta¡!

August 11, 2022 in Austria ⋅ ☁️ 28 °C

Förmiddags häng hemma, sedan en tur på stan. Klas och jag tittade in Hundertwasserhaus, tog sedan spårvagnen via Schubertring, Kärntner Ring, Opernring, Burgring och tillsist förbi Rathauspark. Med andra ord sightseeing via spårvagnen.
    Sen strosade vi i område 16, och besökte Yppenplats som Amelie föreslagit efter frågan på hippt område. Där var de lite marknad och vi köpte lunch. Jag falafelrulle och klas kycklingrulle.

Sen åkte vi tillbaka till område 3 för att besöka vinaffären Weinskandal, där köpte vi 7 (!) flaskor vin så nu måste vi konsumera innan vi kan åka hem. Vi tror vi får med oss runt 5 flaskor hem.

Efter att lämnat av vinet och plockat upp Amelie och Viggo åkte vi till Augarten där promenerade och kollade på falktorn. Sen middag på Kvetch, nu hamburgerrestaurang i område 2. De tog bara cash, de sög. Annars var det väldig goda burgare och helt ok sides. Eller sidesen var rätt b förutom friterad ostronskivlings vilket var amazing 😍

Sen var det av till område 1, där träffade vi vänner till Amelie och tog en öl på en irländsk pub. Sen gick jag och Amelie och dansade på latinoklubb. Fick jobba i uppförsbacke för stelheten men jagade bort den med tequila shorts.

Dag 2: Vinofino

August 11, 2022 in Austria ⋅ ⛅ 25 °C

Dagen började med en lång frukost i semestertempo innan vi tog oss till Hunterwasserhaus, ett hus känt för sin flippiga arkitektur. Vi cashade in en hel del turistpoäng här!

Efter detta så tog vi oss till Wineskandal som är en hipp naturvinsbutik - här trivdes Heidi väldigt bra. Det "fyndades" friskt bland flaskorna och vi kom därifrån med 7st.

Efter detta tog vi oss hem till Amelie för att ladda om innan kvällens middag. På vägen dit besökte vi Augarten, en park i Wien där den ockuperande makten under andra världskriget har anlagt två av flera sk. Flak-torn. En typ av luftvärnsbyggnader, det var imponerande och gav en lite olustig känsla att se, särskilt med tanke på vad som pågår i Ukraina.

Efter detta tog vi oss till restaurangen Kvetch som serverade riktigt schyssta smash burgers - jag tog en enkel men skulle verkligen tagit en dubbel...

Nu började kvällen och vi tog oss till Flanegans, en irländsk pub i första distriktet. Här satt några av Amelies vänner och umgicks så vi anslöt.

Efter att ölen tog slut på Flanegans hade Amelie och Heidi utvecklat ett klubb-sug så skutan tog kurs mot en latino-klubb. Jag fick ont i huvudet och började känna av en överansträngning i ryggen (gubbkroppens sätt att tacka nej till en klubb?).

Som tur var så var Viggo med vilket innebar att jag hade ett lysande alibi för att gå hem. Viggo och jag åkte spårvagn själva. Det gick bra!

02:35 började han gny och skälla - hundkännare som jag är så flög jag upp och klädde på mig i tron att han var akut bajsnödig. Det var han inte utan han hörde bara att Amelie kom hem 🤦🏻

Dag 1- dagen värmen sabbade cykelplanner

August 10, 2022 in Austria ⋅ ⛅ 28 °C

Vi började dagen med sovmorgon och sedan brakfrukost med Amelie. Klas gick till bageriet på egen hand och gjorde sitt yttersta för att hitta tyskt bröd.
    Klas och jag påbörjade sedan våran
    något ambitiösa cykeltur genom stan för att titta på arkitektur med hyrcyklar. 50 min senare, med fortsatta 20 min till destination 1 gav vi upp och lämnade cyklandet bakom oss.
    Istället blev det strosande vid schönbrunn, god ekoburgare med naturvin i Område 12 på heu und gabel, bad i Donau och till sist en festlig middag på Café Kandl. Avslutade kvällen i amelies lägenhet med ett mindre gott kekfrankos vin och pratat om språk och dialekter med amelies inneboende par som kommer från Österrike och Portugal.

Dag 1: Värme och vatten

August 10, 2022 in Austria ⋅ ⛅ 24 °C

Efter en semesterenlig morgon (ligga och dra sig i sängen och äta frukost länge) tog vi oss ut med hyrcyklar, samma system som i GBG så det var smidigt att hyra.

Strax gjorde sig värmen påmind så vi fick hoppa av cyklarna och pausa i skuggan vid Schönbrunn, ett sommarpalats från den Habsburgska eran, sjukt maffigt.

Vi tog oss sedan till Hune & Gabel för att underhålla vätskebalansen, jag drack rosé och Heidi vitt. Vi åt en waygu burgare med otroligt frasigt bröd och blodig puck (3/5).

Efter detta tog vi U-bahn till Donauinsel som är en ö i Donau helt utan biltrafik, där fanns många landsvägscyklister men inte så många snabba 😎

På vägen ut såg vi Wiens sop-brännar-värmeverk vilket såg ut att vara taget ur en fantasy-film.

Sen doppade vi oss i Donau och drack ett par kalla. Det kom ett par törstiga svanar som fick skrämmas bort.

Efter detta åt vi middag på Café Kandl. Det blev stekt inlagd strömming 😍😍😍, ugnsbakad kronärtskocka och lite hare - fullträffar allt ihop, framförallt strömmingen den smakade precis som när man va liten.

Bonusbild på vår tilltänkta resa och sen den resulterande resan som bara gick till punkt A...

Ankommast

August 9, 2022 in Austria ⋅ ⛅ 27 °C

Med en rejäl försening landade vi sen i Wien, ordinarie ankomst tid var 11:40. Efter några förgäves försök att få hjälp på plats med ersättning, skickade Klas in anspråken via mailen. Ska bli spännande att se om någon ersättning betalas ut eller inte.

I stan köpte vi tobak, munskydd samt lite börek som stöd mat för att ses möta upp Amelie vid Swedenplatz där vi sedan satt längs med Donau kanal.

Middag åt vi på pizza Mari, napolitansk, och sen tog vi strossen hem genom natten. Med ett pit stop på Zum Roten bären för stärkande rödvin.

Avfärd

August 9, 2022 in Sweden ⋅ ☀️ 20 °C

Avgångstid 09:45 höll inte utan istället blev den slutgiltiga avresetiden 14:30. I utbyte fick vi en go dag på Landvetter. Klas köpte keps och vi köpte lounge, läste bok och drack öl samt GT (för min del). Så nu är vi salongs och har minglat med en trevlig kvinna som bor och jobbar med utbildning för försvarsmakten i ungerska Papas.Read more