Noord Europa 2016

• 48photos
  • 0videos
  • 1.3kkilometers
  • Day 14

Wandelen

September 12, 2016 in Sweden ⋅ ☀️ 18 °C

Vandaag was ik niet van plan om veel te doen, mijn goesting voor musea en kerken was op en het is tenslotte veel te mooi weer voor die dingen. Ik besloot dus op het gemak eens door de delen van stockholm te wandelen die ik nog niet gezien had. Gezien een deel van de stad verspreid ligt over eilanden en er geen metro naar de meeste plekken gaat, heb ik wel weer wat kilometers afgelegd. Tegen 5u deden mijn voeten en rug teveel zeer om nog verder te gaan. Ik dacht er eerst nog over om een fiets te huren, maar het oude centrum is al kasseien, en het is hier nogal heuvelachtig.

Het enige avontuurlijke vandaag was de groene curry die ik gegeten heb in een thais restaurant op een paar straten van het hotel. Ik wilde eens weten of ze het hier even pikant klaarmaken als in bangkok. Na twee happen begon ik te zweten en momenteel lig ik op bed te bekomen met een pulleke water, maar het was nog niet als in bangkok. Het was wel zeer lekker.

Stockholm zit erop en ik zou zeggen op naar de volgende stad, maar mijn congé zit er jammergenoeg ook op.

• Day 13

Geen rustdag

September 11, 2016 in Sweden ⋅ ☀️ 18 °C

Deze voormiddag plande ik om even naar drottningholm te gaan, met de boot. Ik was al meer dan een uur eerder in het centrum, want ik wilde een paar foto's nemen zonder dat er duizenden touristen in de weg stonden. Rond 10 uur vertrok de boot, en het was een uur varen het binnenland in op een meer. Het paleis zelf was jammergenoeg niet open wegens de kroning van een of andere prins, maar de tuinen waren wel te bezichtigen. Eigenlijk was de boottocht nog het mooiste, het is duidelijk dat stockholm de groenste hoofdstad is die ik ken. Op sommige plaatsen lijkt het alsof de apartementsgebouwen in een bos staan.

Rond 13u was ik terug in de stad en gezien het stadhuis vlakbij lag besloot ik dit eerst eens vlug te bezoeken. Dit bleek niet zo vlug te gaan, het kon enkel met gids bezocht worden en het duurde drie kwartier. Ik wilde het wel zeker zien vanwege de gouden zaal, en het was wel de moeite. Dit is ook de plaats waar het nobelprijs banket gehouden wordt. Rond 14u was ik daar buiten en had ik behoorlijk wat honger. Eten zoeken was weer niet evident vanwege de drukte, maar de vis stoofpot was zeer lekker. Ook merk ik dat alles hier open is de zondag, ook de vele shopping centers.

Uiteindelijk na het eten toch besloten om nu het vasa museum te bezoeken, gezien ik dacht dat het twee uur voor sluitingstijd al wat rustiger ging zijn, en ik was juist. Wel had ik niet gedacht dat ik daar twee uur ging blijven tot ze iedereen buiten schopten. Het schip is prachtig en de tentoonstelling errond zeer boeiend. Het schip had meer dan 300 jaar op de zeebodem gelegen en ze hebben het in de jaren 60 naar boven gebracht en er een dertigtal jaar aan gerestaureerd. Mijn benen hadden wel weer effe een rustpauze nodig, en uiteindelijk heb ik de rest van de dag niet veel meer uitgespookt.

• Day 12

Stockholm in volle zon

September 10, 2016 in Sweden ⋅ ☀️ 20 °C

Vandaag was het toch wel te warm om in de zon rond te lopen. Mijn eerste doel was het vasa museum, dat om 10 uur open ging. Ik was op tijd, maar een drietal bussen waren voor mij, en ik dacht van eerst eens de skansen te bezoeken. Dit is een openluchtmuseum inclusief zoo, waar ze toonden hoe ze leefden een honderdtal jaar geleden. Een beetje zoals in estland, maar uitgebreider. Ze demonstreerden er ambachten, er waren optredens van volksdansen en er waren standjes met traditioneel eten. Mooi om te zien, maar het was meer dan duidelijk dat de doelgroep families met kinderen is.

Er stond nog altijd een grote rij rond de middag bij het vasa museum, dus heb ik besloten van dit de maandag te doen. In plaats daarvan ben ik de oude stad binnengewandeld, waar het zeer druk was, en ben ik gaan shoppen in een grote boekenwinkel die enkel fantasie en science fiction verkoopt. Ze hadden daar echt alles, maar de prijzen zijn duurder dan online.

En gezien ik toch in de oude stad was, ben ik de royal palace binnengewandeld om toch iets anders te doen dan enkel winkels. Mooi vanbinnen maar haalt het niet met de hermitage. Na wat koffie met taart was het tijd om wat op bed te gaan liggen om mijn benen te rusten.

Rond zes uur ben ik afgezakt naar de oude stad om wat te eten, maar het was er zeer druk en alle terrasjes zaten vol. ik liep dus wat verder om dan te merken dat er een marathon bezig was door de stad, en de finish was waar ik naar op weg was om te eten. Uiteindelijk terecht gekomen niet zo ver van het hotel in een gebouw met drie verdiepingen snackbars. Je kon er vrijwel alles krijgen, vrij goedkoop en in veel te grote porties. Uiteindelijk gewoon biefstuk met rijst gevraagd, en ik kreeg twee grote stukken vlees en genoeg rijst voor 3 personen. Het is een zware dag geweest, volgens mijn benen en voeten. Ik probeer zo veel mogelijk met de metro of tram, maar de stad is zeer aangenaam om door te wandelen gezien ze verspreid ligt over verschillende eilanden en er veel groen is.

• Day 11

Transferdag

September 9, 2016 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

Boot, trein, vliegtuig, trein en veel wandelen met bagage: azo kun je mijn dag samenvatten. Ik ben uit mijn bed gerold op den boot toen ze omriepen dat ze de haven van helsinki binnenvaarden, rond 7u. Ik wilde best nog wat blijven liggen. Gezien ik niet zo veel goesting had om uit te pluizen welke tram ik moest nemen, ben ik te voet met mijn bagage naar het station gewandeld. In ongeveer 3 kwartier was ik er, en gezien ik nog meer dan 4 uren moest zien op te vullen voordat ik naar de luchthaven moest, heb ik mijn bagage in een locker kastje achtergelaten en de stad ingewandeld op zoek naar ontbijt.

Ik heb uiteindelijk niet veel meer gedaan in helsinki dan wat rondgewandeld en op een terrasje gezeten met een koffie. Treintickets kennen ze hier niet, veel te ouderwets, het is een pasje met een rf chip, zoals de metro van londen. Ook de luchthaven is modern, ik moest zelf mijn bagage inchecken aan een automaat. Het was een vlucht van amper een uur en hij had een half uur vertraging. Het viel mij op dat het vliegtuig een stuk meer hobbelt dan een cruise schip.

Ik had een vermoeden dat taxi's duur zijn in stockholm, en volgens de capitool gids is dat ook zo, dus ben ik te voet van het station naar het hotel gewandeld, zo'n half uurtje. Het hotel ligt in het moderne gedeelte van stockholm, in een wijk vol restaurants, en er is een voetgangersstraat die loopt tot het oude centrum. Het eerste dat ik deed was in een restaurant zweedse balletjes eten, maar gezien de prijzen hier zal ik niet iedere dag naar restaurant gaan. Stockholm heeft wat helsinki mist: een oud stadsgedeelte, met kleine kronkelstraatjes. Ik heb er al even vlug doorgelopen, maar de rest zal voor morgen zijn, het is een lange dag geweest, vooral doordat ik weer van tijdzone gewisseld heb.

• Day 10

Cruise terug

September 8, 2016 in Russia ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag was mijn laatste dag in rusland. Ik heb een beetje zitten piekeren over wat ik zou doen met mijn bagage, want ik moest uitchecken in de morgen terwijl ik nog tot de namiddag in de stad zou zitten, maar ik kon mijn bagage achterlaten in het hotel tot ik wegging. Wel was ik vermoeid opgestaan, ik heb misschien nog eens een rustdag nodig. Ik heb het dan ook wat meer op mijn gemak gedaan vandaag, een wandeling gemaakt door een buurt die ik nog niet gezien had en in het voorbijgaan nog eens een kathedraal binnen geweest. Het komt niet op een kathedraal hier, ik ben er zelfs ene per ongeluk binnen gegaan omdat ik dacht dat het een museum was.

Ik had nog een hoop roebels over, gezien ik voor 200 euro had omgeruild en het eten hier goedkoper is dan ik ingeschat had, dus besloot ik mij niet in te houden en in een restaurant te eten. Na wat zoeken een gastro-pub uitgekozen in de nevsky prospect straat, de duurste straat van de stad, daar zeer lekkere zalm gegeten en dat was nog minder dan 20€.

Voor de rest van de namiddag niet veel meer gedaan dan in een park wat zitten uitusten en de eerste bus terug naar het schip genomen. Er was nog veel dat ik wilde bezichtigen, maar met een paar uur tijd kon ik niet veel doen. Op het schip was het al routine, de nerveusiteit was weg en ik zat nogal rap op het dek buiten van de zonsondergang te genieten met een pint in mijn hand. Ook bij het avondbuffet weer lekkere zalm gegeten.

• Day 9

Hermitage

September 7, 2016 in Russia ⋅ ☁️ 15 °C

Gezien ik gisteren al vrij vroeg in bed lag, zat ik al om 8 uur aan het ontbijt. Het ontbijt was russisch deze keer en ik zag niet veel liggen dat op brood leek. Wel een grote berg worsten en groenten, dus heb ik gedaan alsof het al middag was. De worsten waren zeer lekker, geen engelse brol.

Ik was natuurlijk veel te vroeg aan de hermitage, het gaat maar open om 10u30. Wel was ik achteraf zeer blij dat ik mijn ticket al via internet gekocht had en daar als eerste stond, want ik heb de grote wachtrij gezien toen ik wegging. Het museum zelf overtreft alle andere museums die ik al gezien heb, ook qua grootte. Het was 14u30 toen ik naar buiten ging, en ik had niet alles gezien, wel het belangrijkste hoop ik. Het enige nadeel is dat het gebouw zelf zo mooi is dat niemand aandacht heeft voor wat erin staat. En het is er zeer druk, de ene groep chinezen na de andere.

Daarna heb ik wat uitgerust in mijn favoriet cafe: https://youtu.be/ijUqtlmLoOk

En eigenlijk had ik de bedoeling om nog naar het artillery museum te gaan, maar ik zag het niet meer zitten en ben wat souvenier winkeltjes afgelopen op zoek naar matryoskas die minder dan 100 euro kosten. Gezien ik nog wat tijd had dacht ik van nog eens vlug de st isaac cathedraal te bezoeken. De cathedraal zelf was gesloten, gelijk de meeste kerken de woensdag, maar ik kon wel de trap op in de toren, wat ook nogal zweten was. En omdat ik nog niet volledig uitgeput was, besloot ik nog eens een kerk te gaan bekijken die nog een paar km verder lag.

Rond 18u lag ik kompleet uitgeput op mijn bed, en rond 21 sleepte ik mij er weer uit omdat ik de hermitage in het donker wilde zien. Uiteindelijk heb ik nog bijna een uur rondgelopen, de stad is mooi verlicht snachts, vooral de nevski prospect straat waar alle dure winkels zijn en waar het zo laat nog over de koppen lopen was.

• Day 8

St Petersburg

September 6, 2016 in Russia ⋅ ⛅ 15 °C

Het was wat moeilijk om mij uit mijn bed te slepen, zelfs al was het op een schip, maar ik wilde het de stad zien binnenvaren. Het bleek voornamelijk een vuile industriezone te zijn dus ik was beter blijven liggen. Eens we aangelegd waren moesten we door de pasport controle en dat duurde wel een goed uur. Het was uiteindelijk al na 10 uur toen ik het hotel vond. Mijn bagage daar gedropt, en op verkenning. Met een stukje eten natuurlijk want ik was uitgehongerd. Ik heb weer zalm genomen en het was weer uizonderlijk lekker.

Daarvoor moest ik wel aan geld zien te geraken. Ik had mijn bankkaart niet opengesteld voor buiten europa en wilde niet met creditcard geld afhalen, dus heb ik een bank binnengegaan om cash euros om te wisselen. Het was wel wat zoeken om ene te vinden die ook als wisselkantoor dient.

Qwa bouwstijl blijft het hier europees, en het is duidelijk een oude stad. Een behoorlijk aantal gebouwen kan wel wat renovatie gebruiken. Ook is het zeer druk qua verkeer, wat ik niet had bij de vorige steden gezien de auto's daar buiten het centrum gehouden werden. De hermitage is overduidelijk het mooiste gebouw van de stad (dat ik al gezien heb), de rest kan immiteren maar haalt het niet.

Ik was niet van plan om vandaag al ergens binnen te gaan, gewoon wat rondlopen, maar ik zag van de kathedraal dat de sluitingsdag woensdag is, wat waarschijnlijk morgen is, dus ben ik daar al eens binnen gegaan. Zeker de moeite waard, het is een andere stijl dan de katholieke kerken.

Ik was van plan om verder door te lopen tot een kerk die ik aangeduid had aan het randje van het centrum, maar dat bleek teveel voor mijn benen. Ik ben maar halverwege geraakt voor mijn benen stop zeiden. Ondanks twee pauzes aan ondergrondse rock bars die ik tegen kwam. Ik was zodanig uitgeput dat ik besloot om effe in het hotel op bed te liggen en dan enkel nog rap nen snack ergens in de buurt zoeken. Dat bleek makkelijker gezegt dan gedaan, alle fast food dingen zaten stampvol, dus ben ik iets dat eruit zag als een restaurant binnen gegaan. Het bleek een japans restaurant te zijn, onderdeel van een keten, want verder in de straat was er nog een met hetzelde logo, en beide zaten goed vol. Ik heb dus sushi gegeten, wat stukken gezonder is dan alle andere zaken die ik in gedachten had.

Ik ga er mij bij neer moeten leggen dat ik niet alles ga kunnen zien dat ik wil. Gewoon geen tijd, ik schat 5 volle dagen nodig te hebben, maar heb maar 1 volle en twee halve dagen. Morgen in ieder geval eerst de hermitage.

• Day 7

Cruise

September 5, 2016 in Finland ⋅ ⛅ 17 °C

Het ontbijt vannochtend was het beste dat ik al gehad heb tot nu toe, ook wel het duurste. Er zaten een soort pastijtjes bij die een rookerige smaak hadden, alsof ze boven een houtvuur gebakken zijn. Ik was niet van plan om iets te doen vandaag, want ik moest al om 16u op het schip zijn en dat lag blijkbaar aan de andere kant van de stad. In plaats van met taxi of tram daar naartoe te gaan, besloot ik gewoon van te voet te gaan, de kustlijn volgend. Dat werd een zware wandeling met zeer veel pauzes.

Drie uur later was ik aan de haven, nog veel te vroeg, maar er was een locker kastje vrij waar ik mijn bagage in kon dumpen. Daarna nog eens gewandeld naar wat ik dacht een park was, maar bleek een kerkhof bos te zijn. In estland had ik ook al opgemerkt dat de graven in een bos liggen.

Om 14u30 kon je al op het schip, en aangezien ik niets beter te doen had, besloot ik al in te schepen. Er was deze keer wel passport en bagage controle. Mijn kamer is op de 4de verdieping, van de 10, en is 9m2 groot. Ik kan gelukkig mijn benen strekken, en ze zijn er zelfs in geslaagd om een badkamer met douche erin te zetten. De douche is niet voor dikke mensen.

Ik heb een beetje rondgelopen, het schip is groot dus ge kunt een goeie wandeling maken, en een plaats voor het buffet gereserveerd. En dan wat op mijn bed liggen lezen. Het buffet was om 17u30 en van de eerste sec zat het al vol met bejaarden, ik had gemerkt dat ze al een half uur op voorhand stonden te wachten. Het was wel zeer lekker, vooral de zalm. Ik heb er jammergenoeg niet veel van kunnen genieten, want mijn maag klapte wat toe van nerveusiteit. Ik had net ervoor mijn pil gepakt maar was er toch niet gerust in.

Ik moest mij niet ongerust maken, het was amper merkbaar dat ik op een schip zat en ik heb zelfs goed geslapen.

• Day 6

Helsinki

September 4, 2016 in Finland ⋅ ⛅ 16 °C

Ik was behoorlijk vroeg op want ik moest rond 7u30 al aan de ferry staan. Bijna een uur eerder was ik er al, maar het is niet zoals in calais met pasport controle en zo, maar meer gelijk je de bus neemt. Toen ik naar de zee keek besloot ik dat het niet nodig was om een pil te nemen tegen zeeziekte, en dat bleek juist te zijn, het schip bleef bijna waterpas de hele reis. Het was zon vandaag en door het zeebriesje is mijn kop nu goed rood.

Het hotel waar ik overnacht is een gerenoveerde gevangenis, en om een of andere reden hebben ze mij een kamer upgrade gegeven zodat ik nu de junior suite heb, met privé sauna. http://www.hotelkatajanokka.fi/en/

Na mijn bagage afgezet te hebben ben ik de stad binnengewandeld en zag ik een marktje waar ze dingen voor touristen verkopen en vis klaarmaken. De vis was lekker, ook die kleine sardienachtige viskes die ge met kop en al moet opeten. Verder heb ik een groot deel van de stad afgewandeld en eens op een terrasje een bruin bier besteld om eens te weten hoe duur het hier is. Het bleek 6,2€ te zijn en ik zat blijkbaar nog goedkoop.

Na een uurtje pauze op hotel ben ik nogmaals afgezakt naar de stad met de bedoeling wat te eten. Ik heb het uiteindelijk op fastfood gehouden, gezien ik er bij de restaurants met niet minder dan 30€ ging vanaf komen. Het is een zeer rijke stad, en de winkels in hun hoofdstraat zien er allemaal behoorlijk duur uit. Zelfs de apartementsgebouwen in de wijk waar ik zit zien er duur uit. Allemaal zeer mooi, maar ik ga hier niet shoppen. Ik wilde nog een hele tour doen, maar mijn benen protesteerden, het is al een lange dag geweest.

• Day 5

Rustdag

September 3, 2016 in Estonia ⋅ ⛅ 17 °C

Gisterenavond nog zitten lezen tot middernacht, maar gezien ze pas om 8u ontbijt geven in het weekend was dat niet erg. Vandaag niet zo veel gedaan. Ze gaven regen uit, maar ik zag toch zon 's ochtends dus besloot ik te voet naar een park met aan aantal museums te gaan buiten het centrum. Die ochtendwandeling is wat uit de hand gelopen want ik was maar om 13u terug. Uiteindelijk bleek dat niet zo erg te zijn, want een uurtje daarna kwam de eerste regenbui. Gelukkig heb ik alles gezien wat op mijn lijstje stond en kon ik de rest van de dag luieren met een boek op mijn bed, of op cafe.Read more