• 日152

Scooters in Sapa

2022年4月26日, ベトナム ⋅ ☀️ 22 °C

Hallo lieve mensen, gisteren hadden we een dag over voordat we de trek gingen doen. Daarom hadden Jona, Emiel en Emiel scooters gehuurd, om eens lekker de omgeving te verkennen. Met al die scherpe bochten en slecht wegdek is dat nogal spannend, zeker als je weet hoe het verkeer hier te werk gaat. Laten we maar zeggen dat het verkeer kleur heeft, en erg uniek is. De tocht leidde onze drie padvinders helemaal naar de grens van China, waar ze helaas niet overheen mochten. Onderweg kwamen ze wat blokkades tegen, zoals een auto dwars over de weg, en waterbuffels. Maar wat maakt dat nou uit als je dit prachtige uitzicht hebt. Jesse en Youp bleven die dag thuis, om ol een stationaire wijze te genieten van de plek. Even afkoelen van de drukte, en terugkeren naar onszelf. Heerlijk. Goed nieuws ook nog: Simon is toch onderweg naar Vietnam, dus die zien we morgen. Tot snel!もっと詳しく

• 日150

Sapa en emiel ophalen

2022年4月24日, ベトナム ⋅ ⛅ 27 °C

Hallo mensen, het is al een tijdje geleden, maar we hadden wat weinig foto's. Eergisteren hebben we emiel opgehaald van het vliegveld, en daarna zijn we wat door Hanoi gelopen en gaan slapen. Hij was erg moe, wat vrij logisch is na zo'n lange reis. De dag erna namen we om 6 uur 's ochtends de bus naar Sapa, een dorpje in de bergen in het noorden van Vietnam. Het was een slaapbus, en we moesten onze bedden met z'n tweeën delen, wat vrij knus was in zo'n kleine bus. Jona en Jesse stonden zelfs nog eerder op om de Thai Chi bij het meer te zien, die normaal gesproken om 5 uur begint. We zagen helaas geen grote groepen die aan het sporten waren, naar wel heel veel stelletjes en oude mensen. Sporten doen ze hier veel, in het park en op straat. Ik gok dat de Tahi Chi niet door ging omdat er een soort marathon was diezelfde ochtend, waar de diehard Thai Chiers naartoe gaan. Sapa is een heerlijk rustige plek, perfect om een beetje doorheen te rijden of een boek te lezen. Geniet van de weinige foto's die we hebben en tot snel.もっと詳しく

• 日149

Gevangenis in hanoi

2022年4月23日, ベトナム ⋅ ⛅ 23 °C

He leukerds, gisteren besteden we onze dag met het bezoeken van een oude koloniale gevangenis in Hanoi. Hij werd voornamelijk gebruikt om communisten in op te sluiten toen de Fransen nog de baas waren in Vietnam. Ze noemden het de 'hel op aarde', omdat de leefomstandigheden zo slecht waren voor de revolutionairen. Later, ten tijde van de Vietnamoorlog, werden Amerikaanse piloten hier opgesloten. Volgens het museum werden deze piloten uitstekend verzorgt en hadden ze het heel goed. Op de foto's zagen ze er in ieder geval een stuk vrolijker uit dan dat de Vietnamezen eruitzagen. We wilden eigenlijk wat meer leren over de Vietnamoorlog, maar daar ging het museum uiteindelijk wat minder over dan gehoopt. Verder hebben we die dag nog een kerk en wat tempels bezocht, en dat was het dan ook wel. Vandaag was de planning voornamelijk uitbrakken, en een poging doen om een ambassade te spreken te krijgen. Vandaag zouden Simon en Emiel (een andere Emiel) komen, maar Simon had zijn visum nog niet. We hebben de hele dag ons best gedaan, maar het mocht niet baten. Simon komt misschien later nog een keer. Daarna gingen we naar de beroemde brug en schildpaddenmeer, en gingen we sushi eten aan de waterkant. Dat was het voor nu, slaap lekker en tot snel.もっと詳しく

• 日146

Hanoi te voet

2022年4月20日, ベトナム ⋅ ⛅ 26 °C

Hoi mensjes, vandaag gingen we een leuke wandeling door de stad maken. Eerst gingen we simkaarten halen, en daarna had Youp een hele leuke stadswandeling uitgedacht. Op de planning stond: keizerlijke hoofdstad, Họ Chỉ Mình mausoleum, wat tempels en dan terug. Ons hostel staat in het oude centrum, waardoor alles op loopafstand was. Hà Nội is een stad met een hele specifieke sfeer. Er staan veel bomen op de straat, en zelfs op daken is vaak een tuintje, waardoor het erg koloniaal en rijk overkomt. De stad is vrij nationalistisch wat vlagen betreft, en ook andere communistische symbolen zijn niet schaars. In de keizerlijke hoofdstad was een soort klassenuitje, maar we durfden niet te vragen aan de mensen wat ze precies deden. Ze maakten wel hele coole foto's. Het mausoleum was, zoals op de foto te zien is, reusachtig en imposant, maar niet per se mooi. Er liepen wachters rond en er stonden wat bloemen, en over het algemeen zag je dat mensen nog steeds erg te spreken zijn over hun leider Họ Chỉ Mình. Er was ook merchandise te koop van de Leider, maar die hebben we helaas nog niet gekocht. Misschien morgen. Dan gaan we naar het bekende meer van Hà Nội, en naar de pagode. Geniet van de foto's en tot snel.もっと詳しく

• 日146

Việt Nam

2022年4月20日, ベトナム ⋅ ☁️ 21 °C

Goedemorgen mensen, gisteren was het dan zover en vlogen we aan op Hanoi, Vietnam. Hanoi is natuurlijk de hoofdstad van het land, en het heeft een rijke geschiedenis aan koloniaal bestaan, en natuurlijk de Vietnam oorlog, waarvan de sporen nog goed te zien zijn. De uniforms van ambtenaren in Vietnam ogen wat Sovietachtig, met een donkergroene kleur, veel vijfsterren en een hoedje die rechtstreeks van een propagandaposter af komt. Erg leuk om te zien. Vijfsterren zie je overal hier, ook op de vlag, aangezien Vietnam een van de weinige Communistische (socialistische) landen ter wereld is.

Eergisteren namen we afscheid van de dames, Tijs en Casper en Ruben. Het regende ongelofelijk hard, dus onze spullen werden allemaal kletsnat. De dames gingen verder naar Phuket, en daarna Bali, Tijs en Casper naar Khao Sok, en Ruben wilde dezelfde reis afleggen die Jona al eerder in zijn eentje had afgelegd. Wij namen de nachttrein naar Bangkok. De nachttrein was vrij knus, en de banken/bedden waren erg slim bedacht. De volgende ochtend deden we een test (negatief natuurlijk) en namen we erg veel taxi's om naar het vliegveld te gaan. Om 14:45 konden we dan eindelijk ontbijten. In Hanoi slapen we in een spotgoedkoop hostel, wat een goede verbinding met het vliegveld had. We moesten wel even wennen aan de munteenheid. Ons buskaartje kostte ons 40.000đ, wat klinkt als een belachelijke hoeveelheid geld. We schrokken ons allemaal dood, totdat we goed gingen rekenen en erachter kwamen dat dat gelijk staat aan 2€. Geen stress dus. We hebben die avond nog heerlijk gegeten en gedronken. Voor nog geen 4€ pp hadden we een diner op een straathoek en een liter bier de neus. Een land naar ons hart dus.

Ruben: ik had afscheid genomen van de rest en ging toen met de boot naar koh samui. De boot zou om 13:00 aankomen waardoor ik genoeg tijd zou hebben om bij het vliegveld te komen echt kwam de boot pas om 14:00 aan. Ik heb toen als de wiedeweerga naar een scootertaxi gegaan die mij naar de luchthaven heeft gebracht.

Tijdens de taxirit kreeg ik een appje dat mijn oma was overleden, op dat moment wou ik gewoon zo snel mogelijk bij de luchthaven komen zodat ik in ieder geval mijn vlucht naar Bangkok zou halen.
    Toen dat was gelukt besefte ik het me meer en besloot ik naar huis te vliegen. Na wat heen en weer bellen met de verzekering kreeg ik een retour vlucht rechtstreekst naar Nederland dezelfde avond nog. Daar was ik super blij mee, vooral omdat ik dus ook (gratis) weer naar Thailand kan om de reis af te maken. De vlucht was goed en ik heb lekker kunnen slapen waardoor ik al een beetje in het Nederlandse ritme zit. Het is wel gek om te beseffen dat ik nog geen 20 uur later vanaf een eiland in Thailand weer in Nederland ben.
    De volgende update van mij zal op het vliegveld zijn als ik weer naar Thailand vlieg.

• 日143

Full Moon party

2022年4月17日, タイ ⋅ ⛅ 30 °C

Hallo hallo mensen, sorry voor de afwezigheid. Gisteren was de langverwachte Full Moon party hier op Koh Phanghan, waar we dus naartoe gingen. Dit eiland is namelijk beroemd om dit feest. Het feest is op het strand, en heel backpackend Thailand is daar eigenlijk. Zoals te zien is, is het strand overvol met jongeren uit alle landen, en overal waar je kijkt is wel een barretje met dansende mensen of een vuurshow te zien. Er wordt ook heftig geadverteerd met het feest, en je kan veel merchandise kopen. Deze zie je op de dames, die een prachtige en ietwat foute outfit hebben gescoord. Veel van de Full Moon party kledij is nogal fout, met neon kleuren, blacklight en frutsels eraan. Er waren ook veel mensen met blacklight tattoos, wat er op zich best wel vet uit zag. Iedereen zag er gaaf uit, en de jongens hadden een soort jaren 70 neon haarband gekocht. Erg stoer. De rest van de foto's zijn overigens van onze andere avonturen, die wat rustiger zijn. Scooteren, een strandje opzoeken, bij het bijbehorende barretje zitten en wat drinken. Dat is de andere kant van dit soort plekken. Gewoon goed relaxen, en geniet van de prachtige natuur die hier ook te vinden is. Tot snelもっと詳しく

• 日140

Koh Phanghan

2022年4月14日, タイ ⋅ ☀️ 31 °C

He mensen, we zijn nu op Koh Phanghan, wat bekent staat als het eiland om de Full Moon Party mee te maken. Deze begint overmorgen. We waren hier al wat eerder, om Thais Nieuwjaar mee te maken hier. Dit wordt gewoonlijk gevierd door iedereen nat te gooien met emmers, waterpistolen en eigenlijk alles wat maar te verzinnen is. Super handig dus dat we daar niet aan gedacht hadden toen we aankwamen, waardoor eigenlijk alle spullen die we op ons droegen, verzopen. Het was wel heel leuk om mee te maken, en om elkaar zo hopeloos en hulpeloos als een verzopen kat te zien. De dagen gingen we scooters huren en naar een mooi strand hier op het eiland, Bottle beach. We moesten in totaal een ruime 3 uur wachten tot iedereen hun eten had. In Thailand is het namelijk de gewoonte dat iedereen hun eten apart krijgt, omdat veel restaurents niet de Westerse capaciteit en efficiëntie hebben. Maar het uitzicht deed dit alles teniet, dus dat maakt niks meer uit. Het leek een beetje ol de strandjes in de Filipijnen. Op het eiland hebben we ook Tijs en Casper ontmoet, vrienden van school. Erg gek om hen hier te zien, zo ver van huis. De meisjes zijn vandaag toegelaten voor hun psychologiestudie. Reden tot feest dus. Het eiland is redelijk gericht op uitgaan en backpackers, dus dat is ook een leuke afwisseling van de plaatsen waar we normaal vertoeven. Tot snel.もっと詳しく

• 日138

Meer Khao Sok: Ratchaprapha

2022年4月12日, タイ ⋅ ⛅ 26 °C

Hey Vonkjes, we zijn weer terug van weggeweest. Gisteren gingen we het meer bij Khao Sok op, wat de zeer uitspreekbare naam Ratchaprapha draagt. Het meer bestaat uit een grote en diepe waterplas, omgeven door eindeloze krijtrotsen en enkele met bossen bezaaide oevers. We sliepen in enige huisjes op het water, zie foto 3, die nogal wiebelden als er een boot voorbij voer. De highlights van de tour waren: de coral cave, een ochtendsafari en de vrije tijd op het meer. Van de grot hebben we helaas geen foto's, omdat we allemaal onze telefoon vergeten waren. Neem van ons maar aan dat het mooi was. De grot werd bewoond door veel te grote spinnen en krekels, die zich verscholen in de vele holletjes. De grot heet de 'coral cave' omdat de stalactieten en stalagmieten soms een koraalachtig patroon vormden. Soms leken ze ook op druipkastelen, je weet wel, van die torens van nat zand die je op het strand maakt. De ochtendsafari was erg vroeg, en helaas zagen we niks. Al was het vroege opstaan wel mooi, met de mist die over het water en de bergen hing. De geluiden die de jungle uit komen maken hier een mysterieus portret van.
    Onze groep bestond uit wij 6, 2 andere Nederlanders, één Brit en 4 Israëlieten. Gelukkig geen Fransen, dus we konden allemaal ons eten in vrede opeten. Het eten was trouwens verrassend lekker, ook al zag het er nooit echt smakelijk uit.
    Het hele beeld van het meer is indrukwekkend. De kleuren en maat van het schouwspel zorgt voor een bijna Romantisch gevoel van natuurkrachten. Het leek op het schilderij "Falaise de craie sur l’île de Rügen", een titel die ik totaal niet net heb gegoogled. Als je het schilderij kent snap je mijn beeld. Voor nu, tot snel.

• 日136

Khao sok

2022年4月10日, タイ ⋅ ⛅ 30 °C

Hallo luitjes, hier weer een hoognodige update. De dag nadat jullie de vorige update kregen, gingen we tuben, wat een stoere naam is voor lekker de rivier af dobberen. Emiel en Jesse gingen niet mee, maar gelukkig was het zonder hen ook nog een leuke ervaring. Er is een slang gespot en heel wat vissen. De rest van de tijd liggen we wat bij het zwembad, of eten we het heerlijke Thaise eten hier. Gisteren gingen Rosan, Ruben en Jesse een wandelingetje maken door het national park wat hier ligt. De jungle was echt mooi, ook al was het wel echt goed warm. We gingen op pad naar een paar watervallen, die we helaas allemaal gemist hebben vanwege de matige bewegwijzering, ofwel vanwege onze off-road avonturen. We konden gelukkig wel gewoon zwemmen in de rivier, dus het plan was uiteindelijk gewoon geslaagd. In de avond werden Emiel en Jasmijn gemasseerd, terwijl Youp en Ruben een zalige yoghurtbehandeling kregen. Youp vond de yoghurt massage fijner dan een Thaise massage, Ruben niet. Smaken verschillen. Nu gaan we een overnachting op het meer doen, wat als het goed is prachtig is. Tot snelもっと詳しく

• 日135

Meeten met de meiden, Khao Sok en jona

2022年4月9日, タイ ⋅ ⛅ 31 °C

Hallo hallo, hier dan de langverwachte update over ons en de dames. De 7e hadden we ze vroeg in de ochtend ontmoet, waarna we lekker Thais gingen ontbijten. Het verschil tussen de Filipijnen en thailand is qua eten heel erg te merken, wat toch best wel fijn is. Die dag hadden we ook een kookcursus gedaan. Helaas was die niet zo geweldig als gehoopt, maar desalniettemin was het een leuke ervaring en het eten lekker. We kregen er ook een kookboek bij, wat een fijne bijkomstigheid was. Nu zijn we in Khao Sok, een groot natuurgebied wat boven Phuket ligt. Dit staat vooral bekend om zijn water en bergen. Je kunt hier tuben, trekkings doen, safari, overnachten in de jungle en nog veel meer. Genoeg te doen dus. Jullie horen nog wel van ons. Tot snel

JONA: (dit is niet helemaal up to date maar de rest komt morgen) de laatste 3 foto's zijn van jona

Na drie vluchten in drie dagen kwam ik eigenlijk aan in Chiang Mai. Ik verblijf bij Stamps Backpackers, een super leuk hostel volgeboekt met (heel veel Nederlandse en Zweedse) backpackers. Overdag bezocht ik wat tempels in het oude centrum en s’avonds ging ik met het halve hostel naar een ladyboy show, echt een fantastische ervaring en ik wist niet wat ik zag. Vandaag (donderdag) staat een kookcursus op de planning, dus daar heb ik heel veel zin in. Zojuist zijn m’n plannen gewijzigd voor de komende dagen en ik ga morgen op een tweedaagse trekking met vijf andere mensen van het hostel waaronder drie Nederlanders. Dat was het voor nu, binnenkort de foto’s van de kookcursus en de trekking!

参加する: