Seattle to San Diego & Texas

May - October 2016
A 150-day adventure by Jesper Read more

Hjemrejse

October 20, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 21 °C

I dag sluttede ferien og hjemrejsen til Danmark begyndte. Vi skulle først tjekke ind ved 14-tiden, så vi havde god tid til at pakke kufferterne, tjekke ud af hotellet og gøre de sidste indkøb i Walmart (en meget stor Bilka). Vi var nødt til at pakke færdigt før vi kunne se hvor mange kilo vi havde tilbage til mandler, trail mix, energibarer, vitaminpiller, shampoo mm. Heldigvis havde vi plads nok til det vi ville have og efter 1,5 time i Walmart og 10 kg senere kunne vi køre videre mod lufthavnen.
    Vi fik afleveret lejebilen og tjekket ind. Flyveturen gik fint med computerspil, film og bøger. Vi skulle mellemlande i Paris.
    Roadtrip: I dag: 42 miles - i alt: 948 miles

San Jacinto, Kemah & Shopping

October 19, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 30 °C

I dag tog vi ud til San Jacinto State Park. Her ligger San Jacinto Monumentet som er verdens højeste søjle og mindesmærke for slaget ved San Jacinto i 1836 som var afgørende i Texas' revolution, og monumentet symboliserer staten som en uafhængig stat. Først i 1845 blev Texas en del af USA. Monumentet fungerer som museum og udkigstårn for turister.
    Ved siden af monumentet ligger USS Texas som er et over 100 år gammelt krigsskib, der er det eneste skib der har deltaget i både Første og Anden Verdenskrig. Vi kunne fint se skibet udefra og sparede udgifterne til indgangen.
    Vi kørte videre og var en tur forbi Walmart for at handle det sidste som vi helt sikkert skulle have med hjem til Danmark.
    Derefter tog vi en tur til Kemah Boardwalk som er et hyggeligt havneområde med forlystelser, restauranter og souvenirbutikker. Vi fodrede nogle havkat-fisk, som svømmede i hundredevis og kæmpede gevaldigt for maden - både mod hinanden men også imod de mange fugle der prøvede at gribe maden inden den ramte vandet. Vi fik en god frokost, kiggede på nogle souvenirbutikker og tog derefter i Outdoor-butikken REI for at se om der var mere der skulle finde vej til Danmark.
    Efterfølgende tog vi tilbage til hotellet for at påbegynde pakningen og ordne de sidste praktiske ting. En hyggelig aften og en god dag, der dog var mærket af, at nu var denne fantastiske rejse snart slut.
    Dagen får 3,5 stjerner.
    Roadtrip: I dag: 54 miles - i alt: 906 miles

Houston Space Center & Shopping

October 18, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 31 °C

Efter morgenmaden kørte vi til Space Center Houston som er et must-see når man er i nærheden af Houston. Det er et kæmpe Spacecenter med flere tusinde ansatte og med et turistcenter som en lille del af det. Der var både udstillinger, film, interaktive udstillinger og nogle guidede ture. Det var enormt spændende. Vi var bl.a. inde og se en rumfærge og et træningscenter for astronauter samt det originale kontrolcenter der styrede månelandingen i 1969. Hvem husker ikke den berømte sætning: "Houston, we have a problem" fra Apollo 13 filmen?
    Efter 4 timers tid havde vi oplevet nok og tog videre til Tangers Outlet Shopping mall. Vi fik lidt frokost og brugte de næste 4 timer på shopping. Havde vi bare haft mere bagageplads var der røget en del mere i indkøbskurven, men det var faktisk meget godt at overveje sine køb en ekstra gang og kun tage det allermest nødvendige.
    Dagen endte med besøg i Starbucks og hjem på hotellet.
    Dagen får 3,5 ud af 5 stjerner.
    Roadtrip: I dag: 26 miles - i alt: 852 miles

Sightseeing i Houston

October 17, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 30 °C

Efter en ok morgenmad og nogle praktiske gøremål tjekkede vi ud af motellet og kørte mod Houston downtown. Vi ville tættere på skylinen og så havde vi udset os et parkområde med en masse museer som det kunne være spændende at tage ind og kigge mere på. Vi parkerede bilen og gik rundt i den flotte Hermann Park. Her var både japansk have, springvand, monumenter og et lille tog. Vi tilbragte et par timer der med bare at slentre rundt og nyde naturen, stilheden og de mange egern.
    Vi kørte videre ind mod centrum og endte ved en anden lille park, hvor vi kunne tage nogle gode billeder af skylinen. Vi undrede os over de få biler og mennesker der var på gaden eftersom det er USAs fjerde største by. Det viser sig, at de har brugt rigtig mange penge på en god infrastruktur med vejnet og parkeringshuse, så kaos minimeres. Derudover har de et underjordisk gangsystem der binder det meste af midtbyen sammen. Vi tog ned for at se det og blev noget overrasket da vi havde forventet betonkonstruktioner og dårlig luft, men i stedet var der de fineste lange gange med butikker, spisesteder, tandlæger mm i det underjordiske system. Det var et meget imponerende syn. De texanske forretningsfolk behøver stort set ikke at komme op i de varme og støjende gader i løbet af deres arbejdsdag.
    Efter downtown kørte vi ud til USAs fjerde største shoppingmall - The Galleria. Det var mest for at se Waterwall'en udenfor, men også for at se det meget eksklusive shoppingcenter med skøjtebane på nederste etage. Vi fik en kombineret frokost/aftensmad på Subway og kørte mod vores nye hotel i nærheden af Houston Space Center. Vi ramte desværre eftermiddagstrafikken. Efter et stop i Walmart for at handle lidt nåede vi et rigtig dejligt hotel - det var nærmest en lille lejlighed, og her skulle vi tilbringe de sidste 3 nætter inden afrejse mod Danmark.
    Vi fik vasket lidt tøj, planlagt de næste par dage og prøvede at løse mysteriet omkring hvorledes vi skulle få alt vores bagage med hjem til Danmark uden at betale en formue i overvægt. Vi kom frem til, at det måtte kunne lade sig gøre - måske ville det kræve køb af en ekstra kuffert.
    Dagen var skøn og får 4 stjerner.
    Roadtrip: I dag: 51 miles - i alt: 826 miles

Galveston & NFL kamp

October 16, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 30 °C

I dag skulle vi pakke sammen og forlade luksus-skibet Liberty of the Seas. Vi var ca. 4 timer senere i havn end planlagt, fordi vi måtte sejle retur til Cozumel og sætte en syg passager af efter vi ellers havde forladt øen. Men det betød kun at vi havde lidt mere tid til en lækker morgenmad og til at pakke og så kunne vi endda sove længe. Lige som med indtjekning tog det også en rum tid med udtjekning og immigrationen i USA. Vi fandt vores bil og havde besluttet at tage ned og se lidt af Galveston inden vi forlod øen for at tage til Houston.
    Vi kørte ned til en af de længste havnepromenader i verden og her så vi Pleasure Pier, vi gik en tur langs promenaden og fik en dejlig frokost på Bubba Gump.
    Vi tog på sightseeing med Duck Tours som er kombineret køretur og sejltur - altså et køretøj der kan begge dele. På denne tur så vi lidt mere af promenaden mod den Mexicanske Golf, sejlede en tur i bugten og så lidt af den historiske del af Galveston samt downtown. En fin tur. Vi havde overvejet en delfintur, men vi havde allerede set nogle stykker fra krydstogtskibet, så vi sparede denne.
    Vi fortsatte mod vores motel i Houston, tjekkede ind og fortsatte til Amerikansk fodboldkamp på det kæmpe NRG Stadium med plads til ca. 80.000 tilskuere. Houston Texans spillede mod Indianapolis Colts. Der var meget forskellig underholdning og det var en fed kamp. Texas så ud til at tabe så folk begyndte at gå inden kampen var færdig. De trofaste tilskuere blev belønnet for deres tålmodighed, for Texas kom stærkt igen i sidste minut og vandt kampen i overtiden. Fantastik stemning, desværre med et halvtomt stadium, men så var det selvfølgelig lidt lettere for os at komme ud af stadium igen, så det var ikke så ringe.
    Dagen var super god, meget varm og der var en del højdepunkter, men også en del ventetid. Dagen får 4 stjerner.
    Roadtrip: I dag: 55 miles - i alt: 775 miles

Sidste dag på havet

October 15, 2016 ⋅ 🌧 7 °C

I dag skulle vi ikke i land, men tilbringe hele dagen på havet, så der var ingen grund til at stå tidligt op. Det var sidste dag på skibet, hvilket vi var lidt kede af. Vi startede dagen med lækker morgenmad og bagefter gik vi op og nød soldækket et par timer.
    Kl. 11 var vi til kunstseminar for at lære mere om kunst, og det sluttede med en auktion, hvor vi købte 3 malerier mere, denne gang af kunstneren Michael Cheval. Med lidt prutteri fik vi yderligere et billede med i prisen, så vi nu var på 9 billeder i alt. De sidste 3 billeder var inklusive rammer og vi skulle derfor selv tage dem med hjem i kufferten, mens de andre ville blive sendt. Vi sendte endnu engang tanker til bagagen og hjemrejsen - ville vi have plads til det hele - den tid den sorg.
    Efter en god frokost tilbragte vi lidt mere tid i boblebadet og prøvede vandrutsjebanerne. Efter Gittes smag var der al for lang kø, turen gik for langsomt, og så gjorde det ondt at køre over samlingerne i rutsjebanen. Så var det alligevel hyggeligere at sidde i boblebadet og flette fingre.
    Vi hvilede lidt på værelset inden vi var nede og hente vores nye malerier og bekræfte vores køb. Efter en lækker aftensmad i buffet-restauranten så vi et af skibets underholdningsshows. Denne gang var det en musical - Saturday Night Fever - men det var egentlig ikke særlig godt.
    Inden vi smuttede til køjs var vi en sidste tur i kasinoet for at se om vi skulle havde den sidste gevinst med hjem. Det skulle vi ikke.
    Dagen var super og får 4 ud af 5 stjerner.

Cozumel, Mexico

October 14, 2016 in Mexico ⋅ ⛅ 28 °C

I dag var skibet ved kaj i Cozumel allerede kl. 7, og vi var ligeså tidligt til morgenmad, da vi havde bestilt en dykkertur med to dyk og skulle mødes kl. 7:45 på kajen, med afgang kl. 8.
    Vi var 24 personer der skulle med på denne tur, så det tog lidt tid at få fundet udstyr til alle og komme ombord i dykkerbåden. Vi sejlede ud til det første dyk ved Yucab Reef med en max dybde på 17 meter og en super god sigtbarhed og mange flotte fisk. Dykket varede 49 minutter. Det andet dyk, på 44 minutter, var ved Paradise Reef med max dybde på 14 meter, god sigtbarhed og flere fisk, inklusiv en meget fin Barracuda.
    Da vi kom tilbage fra dykkertur, tog vi en taxa ind til midtbyen og gik langs promenaden. Vi fik en velfortjent frokost på en restaurant som vi havde fået anbefalet på skibet - Panchos Backyard. På vejen derud stødte vi, meget symbolsk for formiddagens aktivitet, på et flot kunstværk med temaet ”Dykker”.
    Efter vi havde spist, slentrede vi stille og rolig tilbage langs strandpromenaden og kiggede på butikker, hvor vi bl.a. fik shoppet noget tøj fra CariLoha, som er tøj primært lavet af bambus og som er super blødt og lækkert. Jesper fik også købt et flot TAGHeuer ur, og fik i medgift en knap så flot halskæde til Gitte :o).
    Vi kunne godt have brugt lidt mere tid i Cozumel, men tilbage til krydstogtet skulle vi. Vi sejlede derfra ved 17-tiden og kort efter var vi til show med en stand-up komiker i det store Platinium Theatre. Louis Johnson hed han og han var forrygende sjov.
    Senere under aftensmaden fik vi beskeden over højttaleren at en af gæsterne var blevet sløj og måtte i behandling så hurtigt som muligt. Det var ikke forsvarligt nok at hente ham med helikopter eller flytte ham til et andet skib, så 3 timers sejllads fra Cozumel måtte vi vende om for at tage tilbage og sætte ham af. Dette ville selvfølgelig betyde en forsinkelse af vores ankomst i Galveston søndag, men vi havde ikke planer før søndag aften, så det betød ikke så meget for os. Værre var det med dem der havde bestilt hjemrejse med fly samme formiddag/eftermiddag.
    Dagen får 4,5 stjerner.

Costa Maya, Mexico

October 13, 2016 in Mexico ⋅ ☁️ 9 °C

Vi stod op omkring ved 7-tiden, cirka samtidig med at Liberty of the Seas lagde til kaj i Costa Maya. Efter endnu en rigtig god morgenmad med frisklavede omeletter og meget andet gik vi fra borde uden andre planer end at finde noget internet og have en rolig og hyggelig dag i Costa Maya.
    Ved krydstogthavnen lå der et lille torv med små turistforretninger med alt fra tequila til diamanter, et par svømmepools samt diverse barer og spisesteder. Vi tog en taxi ind til den moderniserede fiskerby, Mahalahu, der lå et par kilometer væk. Byen havde en dejlig lang strandpromenade med flotte sandstrande, små boder og butikker samt steder hvor man kunne få noget at drikke og spise. Vi satte os på en café i skyggen med (ventilations-) faner, mens vi fik et par dejlige kolde drinks og blev opdateret på internettet for første gang siden afrejsen fra Galveston.
    Bagefter gik vi en tur ned ad strandpromenaden og fandt et sted hvor Jesper fik en times massage for kun $20, mens Gitte fik en is-kaffe og en stol i skyggen. På strandpromenaden stødte vi også på et par boder, hvor vi købte nogle flotte og meget store konkylier og søstjerner - håber de kan være i kufferten på hjemturen. De lokale i Costa Maya var meget mere venlige og afslappede omkring turister i forhold til Honduras, men de ville stadig meget gerne sælge noget.
    Ved 16-tiden tog vi tilbage til skibet og nød et par timer ved poolen og i spa-badet, inden vi fik en god aftensmad i Windjammer buffet-restauranten. Vi så film på storskærmen ude i pool-området, og vi skiftes til at ligge i boblebadet og i strandstolen - det var en lun aften. Filmen hed "Me Before You" og var rigtig god.
    Dagen får 4 stjerner.

Roatan, Honduras

October 12, 2016 in Honduras ⋅ ⛅ 30 °C

Igen i dag var vi oppe kl. 7. Vi ville gerne så tidligt i land i Honduras som muligt for at øge mulighederne for at komme ud og dykke. Problemet var, at det ville resten af skibets gæster så også, så der var stuvende fuldt til morgenmaden.
    Havnen i Roatan havde nogle små souvenir-butikker og lignende, men bortset fra det, var der ikke så meget at komme efter. Området var lukket af for de lokale, der til gengæld ingen nåde viste, da vi kom uden for havneområdet. Det var meget febrilsk, faktisk ubehageligt, fordi der nærmest for hvert skridt vi tog var en ny person der ville sælge os et eller andet – udflugter, lejebiler eller scootere – det var totalt kaos og meget stressende.
    Vi fik kæmpet os ud af havneområdet og lidt ned ad gaden hvor vi fandt en flink taxi-chauffør, som vi fik en aftale med at køre os til bydelen West End på øen og køre os tilbage igen senere. Eftersom han var villig til at vente på os, har vi helt sikkert betalt for meget, men det kan nok ikke undgås.
    I West End fandt vi hurtigt dykkerbutikken Coconut Tree Divers samt Divemasterne Monty og Gerome. De have en bådtur med to dyk der afgik inden for en halv time, så den meldte vi os til og ganske hurtigt var vi ekviperet med alt udstyr og var på vej med båd mod første dyk sammen med 8 andre dykkerturister, Monty, Gerome samt en tredje Divemaster. På det første dyk, ved et smukt koralrev der hedder Tabyanas kom vi ned på ca. 21 meter. Det andet dyk var med en max dybde på ca. 18 meter ved et koralrev der hedder Half Moon Bay Wall. Det var to rigtig gode dyk med en rigtig god sigtbarhed og masser af koralfisk samt et par havskildpadder. Efter vores fantastiske dyk der hver varede en lille time, kom vores flinke taxi-chauffør og kørte os tilbage til havnen, mens han fortalte os lidt om livet på øen.
    Tilbage ved havnen gik vi lidt omkring og kiggede på souvenir-butikkerne inden vi gik ombord på skibet igen og fik os en sen frokost i Windjammer buffet-restauranten.
    Senere gik vi op på pool-dækket og nød solen og et par ture i poolen og det dejligt varme spabad. Om aftenen var vi i det store Platinium Theatre igen og se show med en ventriloquist (bugtaler). Showet var ikke fantastisk, men alt i alt okay. Han lavede nogle super gode ting, men var også noget usikker og lavede nogle knap så spændende ting i sit show. Det må også være svært at lave et show der kan behage en tilskuerskare lige fra børn til pensionister.
    Alt i alt en fantastisk dag, men den aggressive modtagelse af lokalbefolkningen på havnen trækker lidt ned.
    Dagen får 4 stjerner ud af 5.

Cruise - Anden dag på havet

October 11, 2016, Caribbean Sea ⋅ 🌙 18 °C

I dag havde vi sat vækkeuret til kl. 7 for at undgå morgenmadens rush hour og for at få noget ud af dagen (Damn, hvor lyder vi gamle).
    Efter morgenmaden var vi en tur oppe på dækket og nyde solen og boblebadet. Så tog Jesper til ur-udsalg, mens Gitte fik manicure (af sig selv) i kahytten.
    Der var også en auktion på malerier i dag, og denne gang kunne vi ikke modstå et tilbud på fire malerier fra kunstneren Emile Bellet. Vi blev dog kun skrevet op til en samtale og skulle komme igen senere for at tage den endelige beslutning og ordne det praktiske.
    Efter en dejlig frokost fik vi os en lille lur (vi er åbenbart stadig gamle).
    Vi tilbragte eftermiddagen på skibets øverste dæk, hvor vi spillede lidt minigolf og så lidt fodbold på storskærmen, for det var nemlig Danmark der spillede (og tabte). Vi kunne desværre ikke blive og se kampen færdig, da vi skulle ned i kunstgalleriet og købe malerierne. Uden at have den store kunstviden tror vi dog, at vi har lavet en ok investering, men det vil tiden vise.
    Om aftenen havde vi bestilt bord til aftensmad på den italienske restaurant, og maden var fantastisk. Vi kom i snak med et hyggeligt par ved nabobordet.
    Efter lidt ubeslutsom slentren rundt gik Gitte i kahytten, mens Jesper brugte lidt mere af sin gevinst i casinoet.
    Dagen får 4 stjerner ud af 5.