traveled in 21 countries Read more

Post Scriptum

October 5, 2022 in Finland ⋅ ☁️ 13 °C

Olen luonteeltani poliitikko eli haluan vaikuttaa ympäröivän maailman tapahtumiin, joilla on tapana herättää ajatuksia. Ajattelin vuodattaa tuoreimmat alitajuntani pinnalla kuplivat pisarat jälkikirjoituksen muodossa tähän. Kuukauden "opiskelumatkamme" todistaa mielestäni etäopiskelun ongelmallisuuden. Monilla työpaikoilla ja yliopistoissa vaaditaan, että kaikki tulisi saada suorittaa etänä. Olen hyvin vahvasti tätä vastaan. Miksi?

🚦 Lähtötilanne: Tässä jaksossa normaalit 15 opintopistettä ja kaksi todella vaikeaa kurssia. Kvantitatiivisen tutkimuksen jatkokurssi on yliopiston vihatuin kurssi ja syystä. Toiset kurssit ovat Kansainvälinen makrotalous & poliittisten organisaatioiden tutkimus. Viimeinen on onneksi käsien heiluttelua = kivaa.

⏳ Ajankäyttö: Aina kun muistui mieleen ja muilta kiireiltä kerkesi. Tein koulua 1-2 päivänä viikossa ja yhteensä ehkä 25-30 tuntia koko 31 päivän aikana. Yliopiston ohjeiden mukaan tähän olisi pitänyt käyttää arviolta n. 250-300 tuntia. Kurssit on siis vielä vähän kesken. (1op = 27h) Lisään tähän vielä sen, että Juho on käyttänyt matkalla vielä tuplasti vähemmän aikaa omaan kouluunsa (ei ole toki yliopisto, mutta silti).

⛔ Ongelma: Ainakin minulle etäopiskelun myötä (jo ennen tätä reissua) koulusta on tullut täysin toissijainen harrastus. Tai ei edes toissijainen vaan prioriteeteissa top10 ulkopuolelle. Olen aloittanut uusia harrastuksia, kasvattanut sosiaalista aktiivisuuttani, alkoholin määrää, penkkiurheilua ja ottanut järjestelyvastuuta muilla elämänaloilla. Olen tehnyt siis kaikkea paitsi keskittynyt opiskeluun, mikä tuskin on ideaalia. Ei kognitiiviset jutut kehity aidosti, jos aivojen ja luovuuden pääfokus on muualla.

Tiedän toki, ettei suuri osa yliopisto-opiskelijoista ole opportunistisia oikopolun etsijöitä minun tapaani, mutta silti. Ja minua helpottaa toki myös kielellinen lahjakkuus. Suhteellisen laadukkaan esseetekstin tuottaminen on yhtä kevyttä kun ruisleivän voitelu. Tiedostan siis olevani etuoikeutettu ja voisi sanoa, että hyödyn valtavasti etäopetusjärjestelyistä. Tavallaan hyödynkin, jos vapaa-ajan määrä on tärkeämpi tavoite, kuin hyväksi opettajaksi tuleminen.👀👀

Mielestäni saman keskustelun voi liittää myös työelämään. Eräs ystäväni on koronan myötä onnistunut jäämään täysin etätöihin. Tämä voisi sopia jollekin yksilölle, mutta ei tälle ystävälleni. Hän oli ennen passivoitunut ja eristäytyvä, mutta eristyminen ja keskivartalo on kasvanut toiseen potenssiin etätyön myötä. Hän viettää viikkoja käymättä missään paitsi ehkä kaupassa. "Tosi kätevää" kuulemma, kun ei ole pakko mennä minnekään. Mun mielestä pakko on ajoittain ihan helvetin hyvä. Siis se, että on välillä sosiaalista painetta ja pakko vähän käydä suihkussa ja 'ihmistäytyä'.

On aika kamalan näköistä, jos äärimmäisen laiska ihminen viettää kuukausia mukavuusalueellaan. Olen ollut sellaisen kämppis ja siihen aikaan kämpälle meneminen oli mun mielestä ahdistavaa. En pelännyt tartuntaa, mutta jotenkin äärimmäisen passiivisuuden seuraaminen on sivusta tosi raskasta. Etenkin, jos hygieniataso romahtaa muun sosiaalisen elämän mukana.

🎯 Ratkaisu: Olisin tosi varovainen työnantajan tai poliitikon roolissa sen suhteen, kuinka paljon purkaisin läsnäolopakkoja ja muita perinteisiä rakenteita. Zoomin breakout-roomit ei todellakaan korvaa kasvokkain tapahtuvaa dialogia. En toki ole niin poliitikko, että veisin näitä ajatuksia yksityistä päiväkirjaa pidemmälle. Eiköhän siellä ylätasolla oo ihan fiksuja ihmisiä näitä päättämässä.

🖋️ Ja jos mietit, miksi kukaan kirjottaisi näin pitkän ja päättömän jälkikirjoituksen, suosittelen lukemaan uudestaan viidennen kappaleen. Oikeastaan mun pitäis varmaan olla kirjailija, koska tekstin tuottaminen on niin helppoa. Mark Twain on joskus sanonut, "I didn't have time to write u a short letter so I wrote you a long one." Samaistun tähän aika vahvasti paitsi että mulla olis kyllä aikaa. Oon vaan laiska. Tai on ehkä osuvampaa sanoa, etten ole perfektionisti. Eihän tästä saa edes numeroa niin miksi tiivistää?

P.S. Piti googlata, että se oli Mark Twain. En todellakaan muistanu ulkoa kuka noin oli sanonut.

Topit ja flopit

October 5, 2022 in Estonia ⋅ ☁️ 12 °C

Kuvissa esiintyvät reppanat ovat lopettelemassa reissua. Luomme paluumatkalla tiukan top1-katsauksen menneeseen matkaan:

Päivä: Molempien mielestä keskiaikafestarien lauantai, kun miekkailtiin ja oli paljon uusia kavereita!

Uusi tuttavuus: Myös tästä vahva konsensus. Rurik on potentiaalisesti maailman coolein ihminen ja ansaitsee kultamitalin. Kunniamaininta Lucielle, joka sulatti sydämet!

Kaupunki:
    Samuli: "Amsterdam epäilemättä. Pilvi ei oo missään ollut niin hyvää."
    Juho: "Amsterdam. Onkse tylsä valinta? Kätevä kaupunki ja paljon tekemistä! Jääkaapeista sai myös ihmisten juomisia.

Pettymys:
    Samuli: "Belgia. Antwerpen oli jotenkin laimee."
    Juho: "Avaruuskeksit. Ei toimi."

Paskin fiilis:
    Samuli: "Kun itellä olis menohaluja ja kaveri on hyytynyt täysin. Edes Petteri Punakuono ei jaksaisi sitä kivirekeä kiskoa. Tai ainakin kuono valahtaisi punaisesta harmahtavaksi."
    Juho: "Kuume nousi ja vatsan ympärillä ollut rautainen käsi puristi elämänhalun ihmisestä."

Opittu asia:
    Samuli: "Ujopissa ei ole enää kovin ujo. Juho kun tulee aina viereen kuselle vaikka olis hehtaari metsää tai sata pisuaaria. Kyllä siinä oppii pakostakin"
    Juho: "Opin luopumaan nuuskasta."

One last time

October 5, 2022 in Latvia ⋅ ⛅ 8 °C

Iltasella takakonttiin kömpiminen tuntuu luontevalta osalta elämää. Veikkaan, että tuun jopa kaipaamaan sitä rappioromantiikkaa Suomessa. On toki kiva mennä huomenillalla kämpälle saunaan, koska joku on ilmeisesti uittanut mun hiukset Oivariini-purkissa.

Meitä huolettaa kyllä, miten sitä can remember Suomessa enää suomenkielisiä wordseja. Kuukauden mittanen english-speaking kun on nimittäin joillakin tutuilla (tekijänoikeussyistä emme mainitse nimiä) jäänyt päälle. Mut eiköhän me pystytä handle it just fine. Tai ainaki houpataan so much!

Liettua - see u never

October 4, 2022 in Lithuania ⋅ ⛅ 10 °C

1. Sain raikkaan herätyksen, kun farkut lensi kasvoille. Yritin ottaa usvaisen ilmeen ja ikuistaa tilanteen. Viikon sänki näyttää sentään kuvassa paremmalta kun livenä.

2. Juho on valittanut reissussa jatkuvasti liian pienistä kahveista. Ilokseni löysin hänelle kerralla korvaukseksi oikein kahvimaljakon!

3. Löydettiin puolalainen ravintola eli Donaldsin Mäkki. Juho anto mäkkärin pihassa ärsyttävälle kerjäläiselle käteistä, vaikka kielsin.

4. Jeanne getting fixed.

5. Good as new

6. Tää kuukausi on opettanut mut nielemään oliiveja ilman puistatusta.

7. Sopeutumista

8. Sporttibaari #1 ei näytä mestarien liigaa.
    ➡️ Sporttibaari #2 niuhottaa pukukoodista. Ihan perusvaatteissa oltiin menossa. Ehkä haistoi, että ei oo suihkua nähty 5 päivään. Pesin kyl hiukset huoltoaseman vessan lavuaarissa. 😒😒
    ➡️ Kasinolla ei käy pankkikortti.
    ➡️ So long Liettua see u never. Tarkoitus oli jäädä yöksi, mutta kostoksi illan tapahtumista ei jäädä! Suck it!

Puolalaista karaokea

October 4, 2022 in Poland ⋅ ☁️ 7 °C

Olemme tutkineet Puolaa lähinnä auton ratista, sillä Suomeen on hiukan kiire. Toistaiseksi laskurissa on loputtomasti mutkaisia maanteitä, 2 lehmää, n. 8 kanaa, lammas, kukko ja kettu. 🦊

Lähdin viettämään iltaa yksin, koska Juho on mennyt rikki. Tarkoituksena oli etsiä urheilubaari, jossa katsoa valioliigaa. Sen sijaan löysin itseni opiskelijaklubille, mikä oli oikeastaan parempi. Pintit 1,80€, loputtomasti nuoria iloisia ihmisiä ja musiikki kymmeniä desibelejä tarpeellista kovemmalla. Karaoke oli upea, vaikka biisit olivatkin kaikki puolaksi.

Uskaltauduin lopulta jonkun tytön rohkaisemana laulamaan Måneskinia, jonka jälkeen myös puolalaiset lauloivat englanninkielisiä biisejä! Se oli kivaa! Vallan tunne on humalluttavaa. True crime -sceneä seuranneena analysoin tämän seurauksena omia potentiaalisia sosiopaatin ominaisuuksiani. ⭐⭐⭐⭐⭐

Sain myös kavereita käyttämällä "do you have cigarette" -kikkaa. Yks jopa lupas tulla Suomeen käymään tyttöystävänsä kanssa. Sen nimi on Sambor. Siis sen kaverin. Tyttöystävän nimeä en tiedä. Vastineeksi kavereista jouduin toki polttamaan kokonaiset kolme tupakkaa. Anteeksi äiti ja astma🙏🏼

Kielletty hedelmä

October 3, 2022 in Slovakia ⋅ ☁️ 14 °C

Tultiin ohikulkumatkalla Slovakiaan syömään paikallista pikaruokaa. Tarjoilija oli tosi kiltti, mutta vähän hädässä englannin kielen kanssa. Koko kylänväen tulkattua saimme lopulta ranskalaisia, leivitettyä juustoa ja keiton. Asiakkaat ja tarjoilija veikkailivat, mistä olemme kotoisin ja lopulta uskaltautuivat kysymään. Tuntuu oudolta Balkanin päivien jälkeen, että joku on meistä näin kiinnostunut! ⛅⛅

Kiltti tarjoilija teki kuitenkin virheen, josta saisin vielä maksaa tulevina päivinä. Hän toi kaupanpäällisenä meille omenat mieheen. Omena sattuu olemaan vatsavaivaisen matkatoverini elimistön pahin vihollinen. Juho tietysti sattuu rakastamaan omenoiden makua. Niimpä hän nautti allergiasta ja painavista kielloistani huolimatta useita puraisuja kielletystä hedelmästä.
    🍎🍎

P.S. Kiltti tarjoilija näytti siltä, että haluaisi halata (äidillisesti) meitä. Hän tyytyi kuitenkin antamaan meille kontin täydeltä kiellettyjä hedelmiä. Kyyneleet silmissäni eivät olleet liikutuksesta, vaikka hän niin saattoi luulla.

From bad to worse

October 3, 2022 in Hungary ⋅ ☁️ 15 °C

Serbian tönivät tarjoilijat olivat pientä verrattuna Unkariin. Rajanylityspaikka oli suljettu jo klo 18 ja kohtasimme piikkilangoin vahvistetun aidan. Kierrettyämme toiselle rajanylityspaikalle kohtasimme melko lannistavan näyn. Loputon autojono oli 3 kilometriä pitkä ja vietimme jonottaen seuraavat 6 tuntia. Kyseessä ei edes ollut poikkeustilanne; matkalla oli jonottajille roskakoreja, bajamajat ja nuoria miehiä pesemässä autonikkunoita.

Tämän kohtelun myötä päätimme poistua Unkarista ensi tilassa nukutun yön jälkeen. Tai oikeastaan siksi, kun Juholla polttelee mahassa ja päässä ja koulussakin kaivataan. Keskinäistä tunnelmaa hiukan kiristää se, kun motiivit ja tavoitteet loppureissun suhteen ovat hyvin erilaiset. ☠️☠️

Töniviä tarjoilijoita

October 2, 2022 in Serbia ⋅ ⛅ 20 °C

Jätimme Bosnian pölyt taakse ja ajoimme Serbiaan Novi Sadiin. Kaupunki on itse asiassa Euroopan kulttuuripääkaupunki tänä syksynä, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Ensivaikutelmia Serbiasta:

Samuli: "Idyllistä. Kaupunki vaikuttaa raikkaalta ja energiseltä. Tulee vähän Tampere mieleen. Ja eka kerran elämässä nautin oliivien olemassaolosta. 16-v minä hakkais mut jos kuulis."
    Juho: "Täällä on kans paska olo. Äkkiä pois."

Asiakaspalvelukulttuuri ei kerää kahden ravintolan otannalla kehuja. Ensimmäisessä saimme välttelyn lisäksi myös tahallisen tönäisyn tarjoilijalta. Toisessa taas saimme vain välttelyä ja töykeää puhetta. Ehkä vika on meissä?

Expect the unexpected

October 1, 2022 in Bosnia and Herzegovina ⋅ ⛅ 16 °C

Bosnia se vain jatkaa hullunkurisia yllätyksiään. Voittokrapulassa kämpälle kömpivät pojat jäivät kesävaatteissa nolosti monsuunin runtelemaksi. Kahlasimme kahvilan suojiin ja teimme suunnitelmaa 2 kilometrin matkalle. Juho oli valmis pistämään juoksuksi, mutta onneksi Samuli päätti jäädä rukoilemaan kahvilan edustalle. Rukous tuotti tulosta melko pian taksin muodossa ja luulimme pelastuneemme. Tämän jälkeen Juho navigoi taksin väärään paikkaan ja pistimme juoksuksi - molempien suunnitelma siis toteutui lopulta #@**~.

Uitetut koiraatkin saavat silti unelmoida. Jatkoimme siis iltaa pohtimalla tulevaisuutta ja haaveita. Juhon suurin unelma on selättää sitkeä vatsatauti, joka on hänen Bosnia-elämyksensä pilannut. Minun suurin haaveeni on päästä Funfly-kopterilennolle Sarajevossa. Sairas ystäväni ei kuitenkaan ole lentokunnossa, joten luovuin lopulta kyynel silmässä unelmistani. Tyydyin tekemään mielikuvituslennon kuvanmuokkauksen avulla💭💭🛩️

Sarajevo - autovarkaiden luvattu maa

October 1, 2022 in Bosnia and Herzegovina ⋅ ☁️ 16 °C

Bosnian ruska yllätti meidät aamulla housut kintuissa. Siis kirjaimellisesti, koska vaatteet puettiin tällä näköalaparkkipaikalla. Myös se yllätti, ettei uima-altaaseen saa mennä ilman uimalakkia. Saatiin silti likakerros hierottua suihkussa pois ja kummallakin paino putosi arviolta 2-3kg. 💦💦

Kulttuuri täällä on hyvin erilainen.
    Miehille no shirt -> no service
    Naisille no shirt -> free drinks.
    Sovinismi ja rasismi ovat vahvasti elossa machokulttuurista puhumattakaan. Muukalaisvastainen baarimikko tarjoili kohteliaasti pintin, jossa vaahtoa oli 30%, mikä nauratti kovasti paikallisia. Ei se mitään. Parempi nauraa mukana.

Infrastruktuuri on myös pääkaupungissa erikoista. Moderni ja hulppea ydinkeskusta on pienempi kuin Linnanmäki ja sen ulkopuolella rappio rehottaa silmille. Joki oli myös kuiva, mikä näytti aika kurjalta. Tunnelmaa piristi Newcastlen vakuuttava vierasvoitto!