Australien 2023

August - September 2023
A 16-day adventure by På tur med Eva og Morten Read more

Singapore

September 8, 2023 in Singapore ⋅ ⛅ 31 °C

Sidste dag på ferien- Singapore!
    Vi landede ca 05.30 så vi var tidligt igang! Vi tog den offentlige bus ind til byen, så gik noget af morgentimerne med at se lidt på vejen. Vi missede vores stop så stod af bussen lidt i en fart og vidste ikke helt hvor vi skulle hen. Normalt ikke noget problem men det styrt regnede så vi skyndte os hen hvor der var mest læ! Heldigvis var temperaturen høj, så det gjorde ikke så meget andet end ubehaget. Vi fandt en cafe hvor vi spiste morgenmad ved Raffles City og lagde en plan. Første stop- find en paraply! (Og så holdt det op med at regne...)
    Det viste sig at vi nemt kunne komme med metroen ud til Gardens by the Bay hvor vi gik en tur i den flotte have. Derfra til Chinatown som vi gik igennem og fandt Buddha Tooth Relic Temple. Midt på dagen tog vi i biffen for at holde en tiltrængt pause, 2,5 times afslapning var skønt. Videre til Haji Lane med dens små butikker og hyggelige restauranter og barer, Little Arabia, der er her stofbutikkerne og selvfølgelig de mellemøstlige restauranter ligger og så til Little India.
    Derfra tog vi ned til floden og gik en tur ved Clarke's Quay og Merlion Park. Nede ved vandet så vi klargøring til Formula 1, som jo bliver kørt i Singapores gader.
    Alt i alt en lang men skøn dag i denne fantastiske by. Bestemt et sted vi gerne vil tilbage til!

Brisbane

September 7, 2023 in Australia ⋅ 🌩️ 25 °C

Efter Lone Pine havde vi stadig noget tid før vi skulle i lufthavnen så vi tog ind til byen. Vi endte tilfældigt i Westend, som viste sig at være et rigtig hyggeligt sted. Vi gik en lille tur og fik lidt at drikke før vi kørte videre for at aflevere bilen og i lufthavnen.Read more

Lone Pine Koala Sanctuary

September 7, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 26 °C

Vi vågnede tidligt og kom afsted i god tid mod Brisbane og Lone Pine Koala Sanctuary. Det er et rigtig dejligt sted, med alle de australske dyr man bliver nød til at se. Koalaer, 4 slags kænguruer/wallabies, dingoer, platypuser, krokodiller, kæmpe firben og en masse fugle. Vi startede med at se et rovfugleshow og derefter en opvisning af hvad deres hyrdehund kunne. Højdepunkterne var selvfølgelig at skulle holde en koala og fodre kænguruerne. (Meget sjovere end gederne i børnezoo.)
    Men jeg synes også det var rigtig fint at se platypuserne svømme rundt i deres akvarium. De er nogle små finurlige dyr.

Byron Bay

September 6, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 22 °C

Jeg besluttede at det nok var bedst at tage på hospitalet og blive tilset af en læge, så det brugte jeg min tid på. Morten kom med de første par timer men skulle sejle kayak kl 13, så han blev nød til at tage afsted. Der gav til gengæld mig muligheden for at prøve at køre i venstre side tilbage til campingpladsen. Wuhuu!
    Det viste sig at jeg har lungebetændelse, så jeg fik en lidt stærkere dosis penicillin så flyveturen i morgen forhåbentlig bliver en smule bedre end ellers.
    Morten var ude og sejle kayak og gik den vildeste hvaloplevelse, hvor en mor og hendes kalv svømmede rundt om gruppen, helt tæt på. Han så også en skildpadde og delfiner. Mega fedt!
    Vi mødtes i byen for at gå en tur og få en øl, eller sodavand, i mit tilfælde, og nød eftermiddagens sol. Bagefter fandt vi en super hyggelig pasta restaurant, med rigtig italiensk pasta. Helt perfekt til hvad vi havde lyst til.
    Så var energien brugt og vi gik tilbage til campingpladsen, og hyggede med spil indtil solen gik ned og vi ikke kunne se mere.

Lake Ainsworth og Byron Bay

September 5, 2023 in Australia ⋅ 🌬 24 °C

Efter morgenmad gik turen videre op til Byron Bay, en kort køretur. På vejen kørte vi igennem Ballina og Lennox Head, to mindre byer der så ud til at være ganske hyggelige. I Lennox Head er der en ferskvands sø lige ved siden af havet, det er sjovt nok i sig selv men det helt særlige er at, vandet er helt brunt på grund af de mange tea trees hvis bark afgiver tanniner i vandet. Ret sjovt at se.
    Næste stop var Byron Bay. Vi skulle have været på kayak tur i dag men vinden gjorde at det ikke var muligt så det prøver vi igen i morgen. I stedet blev det en afslapningsdag. Det var egentlig også meget godt for mig. Vi sad/lå ved bilen i nogle timer før vi gik en tur i byen og fik lidt mad, og Baskin Robbins is!
    Vi nåede lige solnedgangen på stranden før vi lagde os ind i bilen og Morten så film mens jeg lavede opslag og læste. Det er nu meget hyggeligt at ligge og lytte til havet inde fra bilen, så er camping livet ok.

Coffs Harbour og Yamba

September 4, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 23 °C

I dag har været køredag, fra Newcastle over Coffs Harbour til Yamba. Jeg sov det meste af tiden og hostede når jeg var vågen... Fed tur!
    I Coffs Harbour kørte vi kun forbi en strand og gik en lille tur fordi jeg ikke orkede særlig meget. Morten så en kænguru i krattet men den nåede desværre at hoppe væk før jeg kunne se den.
    Da vi kom til Yamba fik vi gjort klar med bilen og så gik vi tur til stranden. Virkelig flot udsigt både med strand og klipper. Efter den lille gåtur var jeg, igen, helt færdig. Så jeg satte mig ved bilen og holdt en lille pause før vi gik op i byen og spiste en pizza. Morten handlede til morgenmad og så sad vi og slappede af med stjernerne over os og havet i ørene.
    Det er første gang vi prøver det her camper liv, det bliver spændende at se hvordan det går i nat!

Newcastle

September 3, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 18 °C

Min nat har været en af de bedre i forhold til de sidste nætter, så det var helt rart at føle at jeg har fået sovet.
    Sonja tilbød at køre os rundt i Newcastle og se nogle af strandene. Først var vi ved Redhead Beach, vores første australske strand! Mega flot og hvis energien havde været der, var vi helt sikkert gået en tur.
    Andet stop var Mereweather Beach som også var fantastisk at kigge ud over.
    Herfra tog vi lidt nordpå, til Anna Bay, hvor vi startede med lidt frokost og så gik en tur på stranden. Det særlige ved denne strand er at der ligger 42 hektar sand klitter langs med. Man kan tage på duneboarding tur ind i dem eller ride på kamel rundt i kanten og på stranden.
    Rigtig fint at se.
    Vi har besluttet at sove en ekstra nat hos Sonja for at jeg måske kan få det bare lidt bedre for vi skal til at sove i bil der næste par nætter.

Hvalsafari

September 2, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 16 °C

Efter en nat uden super meget søvn og masser af hosteri var jeg heller ikke meget værd i morges. Men vi skulle op, ud og hente bil og en tur på Bondi Beach. Det var planen, ihvertfald....
    Det endte med at vi hentede bil, fik lidt hurtig morgenmad fra bageren og kørte tilbage til hotellet... Så jeg kunne sove noget mere...
    Efter morgenluren var jeg nogenlunde klar til vores hvalsafari. Vi var der i god tid så vi kunne få plads udenfor. Morten var som et lille barn der ikke kunne vente, endelig skulle vi ud og se hvaler!
    Vi sejlede ud igennem Sydney Havn, hvor vi imens fik en fin frokost. Da vi kom ud på det åbne hav var der en klar forskel i bølgerne og vi var glade for de havde gjort meget ud af at anbefale søsygetabletter på forhånd! Der var flere der fik det mega dårligt og kunne ingenting resten af turen.
    Efter ikke så lang tid fik vi set det første hvaler, men som Morten sagde så talte det ikke rigtig, for de var alt for langt væk så man kunne ikke rigtig se dem. Heldigvis kom der et par delfiner som svømmede med båden et stykke tur så der fik Morten gejsten tilbage. Og kort efter kom vi ret tæt på 3 hvaler der kom op og vinkede til os. Det var helt fantastisk at se dem. Først ved at de pustede vand op og så kom de helt op til overfladen. Vi fulgte dem lidt og fik set dem igen før det var tid til at sejle mod havnen igen. Mega imponerede og bestemt en succes!
    Da vi var tilbage på land fandt vi bilen og kørte til Newcastle hvor vi kender Sonja som vi overnattede hos. Hun hundesittede en skøn border collie det hedder Bonnie. Dejligt med lidt hunde kontakt når nu man savner sine egne.

Sydney operahus

September 1, 2023 in Australia ⋅ 🌬 16 °C

Så er Mortens arbejde slut og næste del af ferien begynder.
    I morges blev vi, meget fornemt, kørt helt ind til vores hotel i Sydney. Vi har værelse på 10. etage med udkig til havnen, botanisk have og operahuset.
    Efter en lille lur gik vi hen til operahuset hvor vi blev mødt af Ivan som tog os med på en rundtur. Han viste os rundt i alle 3 sale; The Concert Hall, The Joan Sutherland Theatre og The Utzon Room og fortalte rigtig meget om bygningerne, ideen bag designet- en skrællet appelsin! og deres udfordringer med modernisering i en fredet bygning. Man kommer ind i huset igennem kælderetagen og går fælles op ad en trappe til foyeren, først herefter bliver man fordelt alt efter hvilken sal man skal i og så går man op i den respektive bygning. Vi har aldrig tænkt over hvordan huset egentlig var opbygget så det var et interessant at se. Efter 2 timer med Ivan havde Eva brug for mad! Vi gik ned langs kajen og fandt en burger. Kajens restauranter har samme problem med madstjælende måger som alle andre havne steder, så de har hyrede en Seagull Patrol til at jage mågerne væk. Det er hunde og deres førere der går langs kajen og når mågerne bliver for nærgående får hunden lang line og løber efter dem. Vi var meget glade for hunden Piper, der kom forbi vores bord flere gange.
    Efter frokost var mit energiniveau lig med nul så vi gik tilbage til hotellet og jeg sov til middag og Morten arbejdede før det var tid til at gå tilbage til operahuset og se Miss Saigon. Jeg er helt sikker på vi har set den før i 90'erne, men der var intet vi kunne huske, hverken historien eller sangene sagde os noget, så det var jo helt fint- nu har vi i hvert fald set den!