Zomer 2022

• 2.1kkilometer
  • Hari 1

Amsterdam -> vienna

11 Julai 2022, Austria ⋅ ☁️ 21 °C

Met de trein naar wenen! 🚆
    In de trein een andere jongen ontmoet, hij gaat via wenen naar Thailand.

Na een poosje kwamen er twee chagrijnige dames bij ons in de coupé zitten, maar gelukkig konden we hier samen om lachen.

Slapen in de trein was een 6/10

• Hari 2

Vienna

12 Julai 2022, Austria ⋅ ⛅ 24 °C

Hallo wenen!

Bij aankomst in het hostel begon er een walking tour, hierbij ben ik gelijk mee gegaan.
    De groep welke hier was vond ik niet zoveel aan, luidruchtige engelse, maar voor de rest was de walking tour prima.

Vervolgens heb ik nog even door de stad gelopen en een koffietje gedronken om vervolgens eindelijk in te kunnen checken in het hostel.
    Ik was redelijk moe van de reis, dus van een boek lezen ging het al snel over naar een powernap.

In mijn hostelkamer ontmoette ik een kamergenoot uit de US, welke sinds kort toevallig ook in Nederland woont.

Samen zijn we uiteten geweest (leuk plekje) waar we tot een uur of 00:00 hebben gezeten (helaas geen foto’s :( )

Een prima geslaagde dag en morgen naar Bratislava!

• Hari 3

Bratislava

13 Julai 2022, Slovakia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag staat Bratislava op de planning!

Voor de treinreis toch nog maar even een mondkapje gekocht. Deze heb ik dus echt niet gemist!
    De treinreis naar bratislava duurt iets meer dan een uur.

Bij aankomst in bratislava ga ik direct naar mijn hostel om mijn tas te droppen.
    Dit hostel is stiekem wel een van mijn nachtmerries, exact wat je je bij een fout studentenhuis voor kan stellen

Vervolgens ben ik een rondje door Bratislava gelopen, zo bezoek ik onder andere the blue church, bratislava castle en bewonder ik de street art.
    Als snel kom ik er achter dat ik de meeste bezienswaardigheden al gezien heb, en er op wat struinen na weinig te doen is.
    Hierom vertrek ik rondt een uurtje of 2 naar Devin castle, een kasteel wat boven op “a masssive rock” ligt.
    Helaas kom ik er na 45 min reizen achter dat deze exact vandaag gesloten is i.v.m. werkzaamheden

Hier heb ik aan het water wat geluncht en ben weer terug gekeerd naar de stad.

In de avond heb ik op een rondje door de stad lopen na weinig gedaan.
    Mijn hostel is een “party hostel”, maar aangezien morgen om 04:30 de wekker gaat om naar Ljubljana te gaan besluit ik om bijtijds naar bed te gaan.

Hier waren mijn kamer genoten het schijnbaar niet mee eens dus ben ik die avond/nacht meermaals wakker gemaakt met de vraag wat ik in vredesnaam in bed aan het doen was.

Overal was bratislava leuk voor een dag tripje, maar daar houdt het wat mijn betreft mee op.

(De bedden waren ver-schrik-ke-lijk. Het was een stuk schuim van 5-10 cm met daaronder een plank als lattenbodem.
    Na vannacht weet ik in ieder geval zeker dat er inderdaad botten in mijn lichaam zitten)

• Hari 4

Ljubjana

14 Julai 2022, Slovenia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag staat Ljubljana op de planning! (De hoofdstad van Slovenië, hoevaak ik dat al wel niet heb moeten vertellen de afgelopen twee dagen)

De reis van Bratislava naar Ljubljana duurt 7,5 uur.
    Mijn eerste trein had ik bijna gemist doordat niemand in Bratislava het openbaar vervoer leek te begrijpen, en het onduidelijk was welke bus ik nou eigenlijk moest nemen.
    Dan maar 50 min lopen met een backpack van 17kg
    (Op een wonderbaarlijke wijze gaat mijn backpack steeds voller zitten? Tot het punt dat hij nu nog maar net dicht kan.)

De trein reis van wenen naar Ljubljana was een mooie reis! Tot 10 minuten van het eindpunt bevond de trein zich continu tussen de prachtige bergen.

Aangekomen in Ljubljana heb ik ingecheckt in mijn hostel en ben ik de stad in gegaan om wat te eten.
    Op dit punt leef ik 24 uur lang op een paar oude Oreo koekjes en een fruit-bar.
    Lopend door de stad merk ik op dat Ljubljana erg klein is, voornamelijk voor ene hoofdstad.

Vervolgens terug gegaan naar het hostel om even op de kamer te chillen.
    Hier ontmoet ik mijn kamergenoten welke allemaal erg leuke mensen zijn.

Met twee hiervan ben ik een rondje gaan wandelen om vervolgens wat te gaan eten, dit was gezellig.
    Een van de twee meiden komt uit Ierland, en ondanks dat ik dacht dat mijn engels best oké is kon ik haar erg lastig verstaan. Haha

Voor de rest van de avond zijn we in de tuin van het hostel met alle kamergenoten wat gaan drinken, hier speelde een bandje!

• Hari 5

Ljubjana

15 Julai 2022, Slovenia ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag staat het ontdekken van Ljubjana op het progamma!

Mackenzie en ik gaan op een walking-tour door de stad. Dé perfecte manier om de stad beter te leren kennen.
    Tijdens de tour leren we over de cultuur en taal in Slovenië.
    De walking-tour was een van de leukste waar ik tot nu toe aan heb mogen deelnemen

Funfact; het land bevat 2 miljoen inwoners, maar ondanks dit bestaan er wel 41 dialecten in de taal

Na de walking-tour zijn we samen wat gaan lunchen. Op de vrijdag is er een street food market met onder andere typisch sloveens eten te krijgen is.
    We besloten om dumplings te nemen, iets wat onze tourguide heeft aangeraden.
    Misschien zijn we opgelicht, maar het waren simpel weg gehaktballen.
    Verder was de food market een leuke plek om een drankje te doen met wat muziek er bij

Verder hebben we tussen de middag rond gelopen, en hebben we onder andere een open air “art gallery” gezien.

Op dit punt is het 17:00 en besloten we dat het tijd was om even te chillen in de hangmat voordat we samen gaan koken.

Voor de avond hebben Mackenzie, Ellen en ik in het hostel spaghetti gemaakt,en zijn we hier samen wat gaan drinken.
    Vervolgens zijn we met alle kamergenoten een pubcrawl gaan doen!

• Hari 6

Lake bled

16 Julai 2022, Slovenia ⋅ ⛅ 26 °C

Hallo lake Bled!

Vandaag staat de reis naar lake Bled op het progamma. Een busrit van iets meer dan een uurtje (welke maar €2,10 kostte!)

Samen met mijn kamergenoot Shelly ga ik hier heen. We verblijven het zelfde aantal dagen en hebben besloten samen bled te verkennen.

Mijn hostel ligt op ongeveer 10-15 minuten van het meer en ligt in een schattig authentiek straatje.
    Het hostel is een eenmanszaak waardoor het een famille gevoel heeft.

Na mijn backpack weg te hebben gelegd spreek ik met Shelly af bij het meer. Hier zitten we even aan het water, halen een ijsje en besluiten om een rondje om het meer te lopen.
    Een rondje om het meer duurde ongeveer 110 minuten en liet de mooiste uitzichten op het meer zien.

Na de wandeling besloten we vroeg op de avond te aangezien we beide moe waren van de voorgaande dag.
    We hebben pizza aan het meer gegeten.

Onderweg naar mijn hostel heb ik een rondje door het dorp gelopen, een dorp wat ondanks het toerisme echt nog als een authentiek dorp voelt.

Bij aankomst in het hostel om 20:00 besloot ik onder het genot van een kopje koffie en het uitzicht op de bergen een boek in de tuin te gaan lezen.
    Om 21:30 begon het te stormen en te bliksemen, dit zag ik als het teken dat het tijd was om naar bed te gaan.

• Hari 7

Lake bled

17 Julai 2022, Slovenia ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag begint de dag om 09:00.
    Samen met Shelly heb ik tickets geboekt om naar vintgar gorge te gaan.
    Om drukte te voorkomen hebben we voor 10:00 tickets, maar aangezien ik weer eens te laat ben voor de bus hebben we onze tickets omgezet naar 11:00

Tegen deze tijd is het top drukte in de gorge, maar dat kan de pret van de adembenemende uitzichten niet drukken.
    De wandeling duurt 1,5 uur.

Na de wandeling worden we weer opgehaald door ons busje en zo lief als de chauffeur is brengt hij ons naar het kasteel in bled.
    Dit bespaart ons een 40 minuten steilen wandeling in 30 graden

Het kasteel bevatte onder andere musea, er vertelde een man ons hoe ze vroeger boeken drukte (met behulp van honden leer!) en niet te vergeten de adembenemende uitzichten.

Na het bezoek aan het kasteel was het ongeveer 15:00.
    Shelly en ik besloten om voor de rest van de middag aan het meer te gaan liggen.

Om een uurtje of 20:00 besluiten we avond te gaan eten, hierbij sluit Andy, een jongen uit de US welke we aan het meer hebben ontmoet gezellig aan.

We eten vanavond voor het eerst Sloveens eten wat erg lekker is. Wat het eigenlijk was heb ik geen idee van, ik heb namelijk exact het zelfde als Shelly genomen omdat ik niet kon kiezen…

Voor de oplettende lezer heb ik twee dagen terug geschreven dat ik en Mackenzie dumplings besteld hadden en deze op gehaktballen leken.
    Zie op de laatste foto twee soorten dumplings.
    Brood dumplings links, en kaas dumplings rechts.
    Wij zijn er hier van overtuigd dat ze hier alles dumplings noemen

• Hari 8

Verona

18 Julai 2022, Itali ⋅ ☀️ 33 °C

Vandaag staat de treinreis naar Verona op progamma.
    Een dag waar niet zoveel boeiends over te vertellen valt helaas.

Om 09:15 vertrek ik uit het hostel om mijn 11 uur durende reis naar Verona, Italië tegemoet te gaan.

De reis was niet heel bijzonder, en alles ging vrijwel vlekkenloos.
    (Flixbussen zijn absoluut niet zo erg als er wordt gezegd!)

Om 20:00 kom ik aan in het hostel, hier klets ik wat met kamer genoten en ga vervolgens rondt een uurtje of 11 slapen.

Helaas was er maar 1 nacht beschikbaar is het hostel waardoor ik de prachtige stad niet te zien krijg

• Hari 9

Lake Como

19 Julai 2022, Itali ⋅ ☀️ 33 °C

Vandaag ga ik naar Lake Como!
    Lake Como is de minder bekende variant van het Garda meer, maar moet zeker niet minder mooi zijn.

De reis van Verona naar Como is 3 uurtjes.
    Deze reis begin ik pas om 11:30, omdat ik de rest van de ochtend met kamergenootjes koffie heb zitten drinken in Verona.

Om 14:30 kom ik aan in mijn hostel en besluit ik eindelijk eens een wasje te draaien
    Momenteel ben ik dagelijks kleding in de wasbak aan het wassen, omdat ik een daadwerkelijke was al een poos heb uitgesteld.

Om 17:00 ben ik klaar met het draaien van de was en kan ik eindelijk daadwerkelijk wat gaan doen.
    Ik ben het dorp Como in gegaan. Como is een typisch Italiaans dorp, met de bekende architectuur welke je in Italië verwacht.

Het is momenteel wellicht niet zo warm als in Nederland, maar 34 graden voelt toch echt als een sauna.
    Hierom besluit ik een ijsje te halen. Hier betaal ik €2,50 voor. Een prijs waar je in Nederland alleen maar van kan dromen.

Om 19:30 besluit ik zelf te gaan koken. En wederom is dit pasta.

Ik merk dat de mensen in het hostel mij dit keer niet zo aanspreken. Hierom besluit ik de rest van de avond met een wijntje op het balkon een boek te gaan lezen
    (Een keer een dag alleen is natuurlijk ook niet erg!)

• Hari 10

Lake Como

20 Julai 2022, Itali ⋅ ☀️ 33 °C

Vandaag wordt ik wakker in Como!
    Het plan voor vandaag; een tripje naar Bellagio en Varenna

Na mijzelf klaar gemaakt te hebben pak ik mijn spullen en vertrek om 11:00 richting mijn bestemming.
    Ik wil graag met de ferry richting mijn gewenste bestemming (Bellagio) gaan, ondanks dat dit duurder is dan met de bus vind ik dit het dubbel en dwars waard.
    Ik informeer mij bij het ticket loket en hier wordt mij verteld dat het het beste is om een ferry dagticket voor €25,80 te kopen, dit doe ik dan ook.

Rondom het ticket loket staat het vol met toeristen wie niet begrijpen welke ferry waar heen gaat en welke ferry je kunt nemen.
    Lang verhaal kort; de eerst volgende ferry gaat om 15:00 en het duurt 2-3 uur om in het stadje te komen. (Momenteel is het al 12:30)

Ik besluit om naar het busstation te lopen om de bus te nemen. Bustickets zijn €3,40 een enkeltje.

De busrit in nog enger dan bij papa in de auto zitten. 😉
    De bus rijdt over berg weggetjes en toetert bij elke bocht in de hoop dat wij geen andere auto aanrijden.

Om 15:00 kom ik aan in Bellagio.
    Opnieuw een typisch Italiaans dorpje.
    Het is een prachtig dorpje, maar na iets meer dan een uur heb ik ook echt wel alles gezien.

Ik besluit een tweede rondje te lopen en wat te lezen aan het water. Om 18:45 (een bus welke 40 min te laat is!) keer ik weer terug naar Como.
    En opnieuw is dit een verschrikkelijk rit.

Om 19:30 eet ik pizza, hiervoor betaal ik €7 en voor mijn drankje betaal ik €8,50!!

Voor de rest van de avond houdt ik het voor gezien.
    Morgen ga ik naar La Spezia/Cinque tere