Oceanië

• 0videoer
  • 8,4kkilometer
  • 3,4kkilometer
  • Dag 20

Overtocht naar het zuid eiland

30. marts 2017, New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Vandaag maken we de oversteek van het noord naar het zuid eiland. Een grote veerboot brengt ons in een dikke 3 uur naar ‚de overkant‘. Een mooi vertrek uit Wellington, dan een uur alleen maar water, voordat het in een fjordenlandschap overgaat, echt prachtig. Ook de intocht in de haven van Picton is erg mooi.
    Na de check-in in ons motel, lopen we nog voor naar de haven en draaien nog een rondje terwijl de zon inmiddels ondergaat. Het is echt een lief klein stadje en laat op ons een goede indruk achter, hoewel het in de reisgids maar minnetjes beschreven wordt.

• Dag 21

Picton – Marlborough Sound

31. marts 2017, New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag gaat het van Picton richting westen naar Motueka. Daar willen we 4 nachten blijven, en van daaruit excursies maken. De eerste kilometers van de rit gaan langs de kust, erg mooi. We hebben de tip gekregen, dat we over de ‚Queen Charlotte Drive‘ moeten rijden, daar zijn blijkbaar spectaculaire baaien te zien. Helaas is de rit niet zo fantastisch als verwacht, want het uitzicht is bijna de hele tijd verborgen achter bomen. Bij 2 kleine baaien stoppen we, maar aangezien we niet echt overtuigd zijn en de rit langer duurt dan verwacht, draaien we om. Helaas doen de vele vele bochten Jana geen goed vandaag… Ik stop bij een uitzichtspunt, waar Jana de stoel even plat kan leggen terwijl ik in snelle pas de berg hoog loop, naar het uitzichtspunt. Het is een korte fikse klim, maar zeer de moeite waard. Als ik weer terugkom aan de auto heeft Jana gelukkig weer wat kleur. Zij gaat nu rijden, want dat is beter te doen als ernaast zitten als het zo bochtig is. We passeren Nelson, de 5-grootste stad met 50.000 inwoners. De regio rond Motueka is een fruit- en wijnstreek. Er wordt veel fruit en groenten aan de straat verkocht, en daar maken we gebruik van. Dan checken we in, een ruime comfortabele woning voor de komende dagen. Nog een korte blik in het dorp, even langs de haven en dan weer de weg naar de supermarkt.Læs mere

• Dag 22

Farewell Spit - Het noordelijkste puntje

1. april 2017, New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

Vandaag willen we naar het noordelijkste puntje van het noord eiland, de Farewell Spit. Met 32 km (26 boven en 6 onder water) is het de langste zandbank van Nieuw-Zeeland (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Farewell_Spit). De weg er naar toe begint wederom zeer bochtig, want we moeten weer een berg over, naar Takaka. Maar dan volgen fantastische uitzichten over het water van de Golden Bay. We maken nog een korte tussenstop bij de ‚Te Waikoro Pupe Springs‘, een bron die bekend staat om zjn heldere water en hoge waterproductie. We komen aan bij het beginpunt van onze wandeling en aangezien het op het moment vloed is, is er maar een hele smalle strook waar we nog net de voeten droog kunnen houden. We lopen een poos langs het water over het strand, dat bezaaid ligt met vele schelpenresten, aangespoeld zeegras en hout, voordat we bij de duinen aankomen. Wow, zand zover je kan kijken, het lijkt wel een beetje woestijn. We lopen in de richting van de andere oever, van de oostkust naar de westkust zogezegd. Het vele zand haalt het kind in ons weer naar boven…we springen van de hoge zandheuvels…aangezien we landen in zacht zand ;0) Als we weer terug bij ons beginpunt aangekomen zijn, drinken we nog lekker een cappuchino in een cafeetje boven op de heuvel met fantastisch uitzicht over de vele kilometers kustlijn. Het was echt een mooie toer!
    Op de terugweg nemen we nog een Frans Backpackers paar mee. Ze willen mee tot Takaka, waar ze wildkamperen aan een rivier met einige anderen.

• Dag 23

Abel Tasman Nationaal Park

2. april 2017, New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Vandaag staat het veelgeprezen Abel Tasman Nationaalpark op het programma. Daar kan men 1-5 dagtouren te voet ondernemen op de ‚Abel Tasman Coast Track‘, of men laat zich per watertaxi naar één van de vele baaien varen en wandelt een deel van de track of men kiest voor één van de vele tour aanbieders. Wij kiezen voor een dagtour, waar een boottocht langs de kust in zit, 2 uur vrije tijd in een baai en dan nog kayakken. Omdat het 's morgens nogal fris is, kiezen we voor de optie eerst na de middag in de kayak te stappen.
    Nu eerst met de boot, voorbij aan de rotsen en de vele eilandjes. Zoals gehoopt zien we op het eiland Adele enige zeehonden. We stijgen uit aan Anchorage Bay, wandelen een stuk over het strand voordat we de wandelroute naar de Cleopatra Pool beginnen. Er zijn van hieruit 2 wandelroutes mogelijk, en allebei goed te doen in de 2 uur die we hebben heeft de touroperator ons vanmorgen verteld. Aangezien op de wegwijzer 70 min staat, wandelen we toch maar liever een beetje sneller voor de zekerheid... En inderdaad, het duurt voordat we eindelijk aankomen bij de Pool’s (eigenlijk meer een rivierbedding met vele grote stenen waar het water door stroomt). Helaas geen tijd om nog even te blijven, want we moeten ons spoeden om de watertaxi terug niet te missen. Helaas niet de beste keuze dus, want je kan er in dit tempo niet van genieten en die feedback gaan we geven ook als we weer terug zijn. Maar goed, we redden het en varen met de boot weer terug naar Kaiteriteri.
    Na de benen komen nu de armen aan de beurt ;0) want we gaan de kayak in. We zijn maar een klein groepje, 3 kayaks en dan de begeleidster, een jonge meid uit Canada. Ze leidt ons langs de rotsige kust, in kleine grotten en door natuurlijke bogen. We komen ook aan een mini baai voorbij waar het zand zwart is. Voordat we de terugkeren nog even tijd voor een korte pauze, waar we zelfs koffie en koekies krijgen. We hebben echt geluk gehad met het weer vandaag, want vanaf vanavond is er verandering op komst voor de komende dagen…

• Dag 24

Rustdag...

3. april 2017, New Zealand ⋅ ☀️ 16 °C

Aangezien voor vandaag slecht weer voorspeld is, benutten we de tijd om de verdere tour te plannen, foto’s te sorteren, te schrijven, enz. en, de luxus van een eigen wasmachine en droger in huis :0)

De foto's zijn nog van gisteren, uit het Abel Tasman Nationaal Park.

• Dag 25

De Kiwi's

4. april 2017, New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

Aangezien het zowel hier, in Motueka, als ook aan ons volgende station regent, besluiten we er hier nog een nacht aan te hangen. We moeten nog veel lezen en voorbereiden…
    En met resultaat, de rest van de NZ tour is gepland, en alle accomodaties kunnen geboekt worden. Dat is ook nodig, want met pasen kan het anders een probleem worden iets te vinden. En, we hebben hier in de stad een Duitse bakker gevonden met lekker brood en broodjes, kuchen en quiche… jammie :0)

Maar omdat we de afgelopen twee dagen niet echt veel beleefd hebben, vandaag nog een beetje geschiedenis over de Kiwi‘s. Onder de naam Kiwi kennen we natuurlijk de vrucht, maar eigenlijk is het een vogel die niet kan vliegen, die enkel in Nieuw-Zeeland leeft. Deze vogel is het nationaaldier en -symbool geworden. We zijn ze helaas niet echt tegengekomen tijdens onze reis, alleen maar vluchtig tussen de struiken gezien (althans, dat denken we…). De vogels zijn eigenlijk alleen ‘s nachts actief. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Kiwi's)
    De verering gaat zelfs zo ver, dat de Nieuw-Zeelandse bevolking zich zelf ook Kiwi noemt. En niet alleen dat, kiwi is tot bijvoegelijk naamwoord geworden. Je hebt een kiwi-dollar, een kiwi-bank, een kiwi-pensioenfonds, … en vele producten, waar het woord kiwi aan toegevoegd is. Zo ook bij de kiwi-vrucht (https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kiwis#Der_Begri…) en niet in de laatste plaats noemt het nationale rugbyteam zich ook Kiwi‘s of ook wel de ‚All Blacks‘. In een boek hebben we gelezen: „Wat moet men denken van een land, dat negen maanden na een gewonnen rugbywedstrijd een stijging in de geboortecijfers doormaakt, en waar de beurs crashed na een veloren wedstrijd?...“ Ze dragen zwart, wat eigenlijk een ongewone kleur is voor een nationaal shirt. Maar zwart is de lievelingskleur van de natie geworden. Meestal is het met een ‚Silver-Fern‘ verfraaid. De zilveren boomvaren is de nationale plant van Nieuw-Zeeland en tevens een nationaalsymbool, wat als motief op vlaggen pronkt (https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Nieuw-Ze…) . De zilvervaren kan heel groot worden. Het lijkt een beetje op een palm, en de stam kan tot 10 m hoog uitgroeien. De onderzijde van het varenblad glanst in de zilveren kleur.
    Zo hebben we weer wat geleerd :)

• Dag 26

Pancake Rocks

5. april 2017, New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

Vandaag gaat het dan eindelijk weer verder. We hebben 400 km door bergachtig landschap voor ons. We moeten gewoon de Highway 6 volgen… (tenzij een afslag gemist wordt en daar eerst 20 km later achter komt… maar zo zien we tenminste ook nog een waterval :-)). De Buller rivier, één van de langste rivieren van NZ, begeleidt ons lang, tot het moment hij in de Tasmanische zee uitmondt. Daar hebben we dan gelukkig ook het bochtige gedeelte achter de rug, en rijden verder langs de ruige woeste oostkust, die uitnodigt meermaals te stoppen. Rotsige kust, hoge golven en prachtige uitzichten. We hebben een tussenstop gepland in Punakaiki bij de ‚Pancake Rocks‘. Zoals de naam al doet vermoeden, lijken deze rotsen op een stapel pannenkoeken, een natuurfenomeen dat voor dertig miljoen jaar tijd is ontstaan. Dankzij duizenden jaren regen, wind en opstuivend water hebben zich laagjes kalksteen ontwikkeld die worden gescheiden door dunne repen zachter kleisteen. Bijzonder zijn ook de 'blowholes'. Deze ronde gaten zijn ontstaan doordat het koolzuurhoudende regenwater geleidelijk in de spleten van het kalksteen is doordrongen. Tijdens hoogwater doet deze plek zijn naam eer aan want dan stroomt het water onder hoge druk naar binnen, met als gevolg spectaculaire explosies van water en damp! We kijken hoe het opkomende water de golven doet ‚breken‘ op de rotsen en het door de blowholes heenjaagd. Ondanks dat het begint te regenen een fantastisch spectacel. Dan snel richting cafe…pannekoeken eten! :)
    Nog 40 km tot de volgende grotere plaats Greymouth, waar we overnachten. Na een paar kilometer staat een hulpeloze verregende lifster aan de kant van de weg naast haar fiets. We stoppen en vragen of we kunnen helpen. Ze hoopt dat iemand haar mee kan nemen omdat het zo vreselijk regent en stormt en het koud is. Maar voor een fiets in de auto hebben we echt geen plaats… We besluiten daarom eigenlijk verder te rijden, maar we hebben toch wel medelijden en willen ze niet in dit hondeweer achterlaten… Dus nog eens goed nadenken hoe we dat toch voor elkaar kunnen krijgen… en jawel, het lukt en ze is zeer dankbaar! We nemen ze zelfs mee tot ons Backpacker hostel. Ze campeert normaal gezien maar aangezien het waarschijnlijk de hele nacht nog regent, hopen we dat ze daar nog een plaatsje in een meerbedkamer vrij hebben. Ze is al meer als 4 maanden en 3000 km alleen onderweg, en slaapt meestal in haar tentje in het wild of op een campingplaats. Dat Caroline Francaise is, hoor je gelijk, zoals dat meestal het geval is met Fransen. In ons kleine hostel, dat zeer smaakvol is ingericht in Afrikaanse stijl, is echter helaas geen bed meer vrij. Maar voor een tent hebben ze nog wel een plaatsje in de tuin… lekker in de regen… maar ze besluit te blijven. We rijden eerst nog samen naar de supermarkt om iets voor het avondeten te kopen en krijgen nog een kleinigheidje in de hand gedrukt van Caroline, een chocolade kiwi [ipv paashaas bij ons ;)]. . Daarna pakken we de fiets, -tassen en onze eigen spullen in de stromende regen weer uit de auto. Caroline bouwt haar tent op, terwijl wij in de gemeenschappelijk keuken ons potje koken. Een jonge gast bakt zelfs een cake… mmmm, en dat ruikt wel heel lekker ;0)

• Dag 27

Fox Glacier

6. april 2017, New Zealand ⋅ ☁️ 23 °C

Het heeft de hele nacht geregend. Maar zolang het alleen maar regent zijn we al blij… Stormfront „Debbie“ richt nl veel schade aan, vooral op het noord eiland. Het is zelfs in Auckland en Wellington tot overstromingen, stroomuitvallen en aardverschuivingen gekomen. Maar de oostkust van het zuid eiland, waar wij ons nu bevinden, is gelukkig gespaard gebleven.
    Voordat we op de Highway 6 terugkeren, rijden we nog door het centrum van de voormalige goudzoekerstadje Greymouth en bezoeken we de haven. Daar staat een grote steen met een gedenkplaat ter herinnering aan alle schippers en bemanningsleden die hier verdronken zijn. Vanaf de jaren 80 tot heden zijn dat er enige… het kan hier flink spoken. Aan het eind van de pier staat een kleine boot in de mij welbekende kleuren rood-wit-blauw :0) De boot is omgebouwd en doet nu dienst als verkoopstand. En wat wordt er verkocht???... Verse stroopwafels!!! Ik kan mijn ogen bijna niet geloven. We komen in gesprek, en de man is idd een Nederlander, die met zijn stroopwafels en koffie de kost probeert te verdienen. Hij leeft hier al 25 jaar, was altijd visser maar dat heeft hij sinds kort opgegeven en zijn zoon heeft het van hem overgenomen. Het was tijd voor wat anders vertelt hij… Hij heeft zijn zus gebeld en gevraagd een stroopwafelijzer en recept op te sturen, is dan in Youtube gaan kijken hoe men überhaupt stroopwafels bakt, en sinds 4 maanden is hij ‚in business‘. Hij is dolblij even Nederlands te kunnen spreken en bedient ons met de versegebakken lekkernij… dat smaakt!!! We krijgen zelfs nog een rantsoen mee, zo blij is hij. En dat sla ik natuurlijk niet af :0)
    Dan is het hoogste tijd om te gaan rijden. We rijden richting zuiden en na een poosje komt de bergketen ‚South-Alps‘ tevoorschijn, met zijn sneeuwbedekte spitsen. De Mount Cook is met zijn 3724 m de hoogste van de keten en van Nieuw-Zeeland. De gletschers ‚Franz Josef‘ und ‚Fox‘ zijn ons doel. We arriveren in de vroege namiddag in Fox en checken snel in ons motel in. Dan gaan we gelijk op weg naar de Fox Gletscher. De weg gaat langs de de Fox rivier. Hoge bergwanden links en rechts, een brede rivierbedding met vele stenen maar weining water. Het dichtsbijzijnde uitzichtspunt ligt op 450 m van de gletscher, dichter komt men niet. Hetzij je betaalt rond de 400 $ en dan word je per helikopter naar de gletscher gevlogen en kan je onder begeleiding een toer op de gletscher maken. Voor ons blijft het bij het uitzischtspunt… wat ietwat teleurstellend is maar goed… als je al de Perito Moreno gletscher met eigen ogen gezien hebt, ben je ietwat verwend zullen we maar zeggen… ;) Het bijzondere hier is wel, dat gletscher en regenwoud naast elkaar liggen. Het woud in de wijde omgeving is regenwoud in zijn diepste vorm. We lopen hier ook nog door, naar een ander uitzichtspunt, dat weliswaar nog verder weg is, Maar wel mooi.

• Dag 28

Franz Josef Glacier

7. april 2017, New Zealand ⋅ ☀️ 12 °C

Van de eigenaresse van ons motel krijgen we een tip om naar het nabijgelegen Lake Matheson te rijden. Een mooie wandeling maar vooral de weerspiegeling van de bergen in het water is fantastisch zegt ze. Goed, dat doen we gelijk en we hebben geluk. Het meer ligt er totaal rustig bij, en alleen dan is de weerspiegeling te zien… inderdaad prachtig! Als we verder rijden, nemen we een jonge lifster mee tot ‚Franz Josef‘. Ze vertelt dat vandaag haar 3e poging is, de andere keren was er een beetje wind en dan is de weerspiegeling niet te zien. We hebben dus echt geluk gehad. Maar ze heeft ook nog iets interessants te vertellen... Ze is in Frankrijk opgegroeid, maar in Duitsland geboren. En waar?? Ongelofelijk maar waar, in Halle! :0) Haar moeder komt van daar. Die wilde met een vriendin liftend naar Barcelona, maar daar is ze niet aangekomen want in zuid Frankrijk heeft ze een man ontmoet, en daar is ze dan gelijk blijven hangen.
    Bij de Franz Josef Gletscher aangekomen, lopen we een vergelijkbare wandeling als gisteren van ongeveer een uur naar het uitzichtspunt. Vandaag schijnt echter het zonnetje en komen we ook nog aan meerdere watervallen voorbij. De lookout is met 750m wel verder weg dan gisteren, maar de blik op de gletscher is duidelijk beter. Beide gletschers zijn echter in het gedeelte wat we kunnen zien erg met steenslag overspoeld, en daarom erg grijs. Meer onder https://de.m.wikipedia.org/wiki/Franz-Josef-Gle….

In de late namiddag gaan we in het dorpje nog even op een zonneterrasje zitten en gunnen ons ‚A mountain of Nachos‘ en een lekker koud glas Ale :)

• Dag 29

Van de kust naar het binnenland

8. april 2017, New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

Vandaag hebben we een behoorlijke lange rit voor de boeg, op naar Queenstown. Het eerste deel gaat door groen, bosrijk landschap en bijna geen huis te zien. Op de weg opvallend veel doodgereden opossums (buidelrat) of zoiets dergelijks… het kunnen er rond de 50 gewezen zijn… :(
    Dan komt ineens de kust weer tevoorschijn. Er zijn zoveel mooie uitzichten, het liefste zouden we steeds weer opnieuw stoppen. Maar na een poos gaat het dan weer landinwaarts, want Queenstown ligt in het midden van het eiland. Een paar watervallen, de ‚Blue Pools‘ (waar enkele waaghalzen van de hoge brug afspringen…) en dan duiken de grote meren Lake Wanaka en Lake Hawea op… zo helder, zo blauw! We komen aan in Wanaka, het eerste grotere oord sinds vanmorgen. Het is prachtig weer, de zon schijnt en het strand aan het meer is goed bezocht. We halen een bakje koffie met verse cookies en genieten van de relaxte atmosfeer. Hier hadden we graag nog wel wat langer willen vertoeven, maar helaas… We moeten nog een stuk, ongeveer 60 km over de bergen. Eén stop maken we echter nog, als we ineens een rij met honderden BH’s zien opduiken. Wat is dat?! Hier wordt geadverteerd voor een borstkanker organisatie. Het feit dat mensen hier hun BH laten en ophangen is blijkbaar een gewoonte geworden. Super actie!
    Vroeg in de avond komen we dan aan in Queenstown en checken in een zeer nobel Backpacker hostel in. Een ruime kamer, alles nieuw, en zelfs eens een kleine kast en een koelkast. We draaien nog een rondje in de stad, die een zeer levendige indruk maakt en stappen nog een gezellige pub binnen.