Reis Nieuw Zeeland 2016

March - April 2016
A 28-day adventure by Dilana en Jornie op reis Read more

Dag 24: Kaikoura - Christchurch

April 7, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 8 °C

Onze laatste dag, morgen vliegen we in de middag terug. Ondanks dat we eigenlijk niks gepland hadden vandaag, hebben we toch last minute leuke activiteiten gedaan die ons door een aantal mensen werden aangeraden.

Eerst zijn we een stukje omhoog gereden, ten noorden van Kaikoura ligt Ohau river. Dit riviertje komt uit op zee en niet al te ver van zee af is een waterval in deze rivier. Nu is deze op zich al mooi, maar het allerleukste aan deze waterval is dat baby zeehonden hier spelen. Heel erg leuk. Dus we zijn even langsgeweest en hebben daar op een afstandje genoten. Helaas was niet iedereen in staat dat te doen. Er kwam een kwartier na ons een groep irritante jongeren (rond de 20 jaar gok ik) die vooral bezig waren om de beste selfie te maken met één van de pups in plaats van na te denken wat het beste voor de pup is (okay okay, wij hebben ook een selfie gemaakt maar wel op gepaste afstand). Wij zijn maar snel weg gegaan, want ik kreeg neigingen om iemand (of beter gezegd een aantal) te slaan.

Daarna zij we naar Hanmer Springs gereden. Qua tijd dat je onderweg bent is dit een beetje van Maastricht naar Utrecht rijden, maar goed voelt toch anders in Nieuw Zeeland (maken we onszelf maar wijs). Dit is een plaatsje waar ze natuurlijk thermale baden hebben (weet je wel, vulkanisch gebied enzo) .....tot 42 graden....niet te doen! Zelfs voor mij niet (douche kan meestal niet heet genoeg zijn). Maar erg lekker (die andere baden).

En nu hebben we onze laatste nacht in Christchurch.

Dag 23: Kaikoura

April 6, 2016 in New Zealand ⋅ 🌙 15 °C

Walvissen!!! En dolfijnen!!! Wooohoooh!!!

We hadden vandaag echt geluk. Prachtig mooi weer, bijna geen golven, dus perfect weer om walvissen te spotten. We hebben 3 potvissen (sperm whales) gezien, daar kwamen we voor. Je ziet niet veel meer dan wat water dat omhoog gespuwd wordt en als ze duiken de staart, maar toch wel gaaf. Ze hebben hier ook albatrossen, leuk om die vogels ook eens in het echt te zien. Op de terugweg naar de haven kwamen we echt een gigantische groep dusky dolphins tegen. Ik heb nog nooit zoveel dolfijnen bij elkaar gezien, heel erg tof! We kregen heel wat tijd om deze prachtige wezens te bewonderen. Af en toe werd er ook even een sprongetje gemaakt. We hebben mooie foto's kunnen maken, maar deze staan helaas op de camera en nog niet op onze telefoon. Je zult het dus met een kiekje van Jornie's telefoon moeten doen.

Voor lunch hebben we lekker sushi gegeten. Sushi, omnomnomnom. En voor avondeten pizza bij Black Rabbit (was ook erg lekker).

Morgen onze laatste dag voor vertrek *snif*

Dag 22: Little River/Akaroa/Kaikoura

April 6, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 8 °C

Vandaag niet heel veel beleefd. We zijn eventjes naar Akaroa gereden, mooi, maar als je geen activiteiten gepland hebt saai.

De reis vanuit Akaroa naar Kaikoura is iets van 4 uur geloof ik, dus dat was een hele rit. Hier verblijven we in de B&B van Judy, hond Charlie (een dikke poedel) en kat Henry. Kat, een Chinese dame helpt haar een beetje. Een eenvoudige maar schone B&B. Het goedkoopste verblijf dat we hebben gehad denk ik. Gegeten in bij the Whaler. Hier kwamen we Judy en Kat ook weer tegen, dus nog even een praatje gemaakt. Schijnbaar zijn verschillende restaurants hier al gesloten voor de winter. Ondanks dat Kaikoura een populaire toeristen attractie is, hebben ze het zwaar gehad de laatste jaren. Een verwoeste Christchurch was één van de oorzaken (daar vlogen alle toeristen op).

Morgen na de boottocht even shoppen, want ik denk dat ze wel leuke winkels hebben in het centrum (waren al gesloten toen wij naar het centrum gisteren).

Dag 21: Fairlie - Little River

April 4, 2016 in New Zealand ⋅ ☁️ 12 °C

Aaaaah, onze laatste dagen zijn aangebroken. We zijn onderweg naar onze laatste activiteit, een boottocht in Kaikoura op 6 april (als het weer meezit). Maar we maken vandaag een tussenstop in Little River. Dit gat ligt net onder Christchurch, waar we een lunchpauze hebben gehouden.

Wat is Christchurch een bizarre stad. Het is vijf jaar geleden dat daar een allesverwoestende aardbeving was. Het centrum was (vertelde iemand ons vandaag) na de aardbeving compleet afgesloten, omdat er van alles op instorten stond. Veel gebouwen zijn daarna platgegooid, hiervan dienen een aantal plekken als parkeerplaats en op andere plekken zijn ze aan het bouwen. Er wordt heel veel gebouwd, maar ook bizar veel gebouwen staan nog leeg. Een aantal gebouwen zijn ondertussen wel versierd met prachtige muurschilderijen. Ook zijn er een aantal initiatieven genomen om de stad weer een beetje kleur te geven. Zo zijn we vandaag even naar de Re:Start mall geweest. Dit is een klein winkelcentrum dat bestaat uit winkels die zich in containers bevinden. Leuke winkels met spullen van lokale sieraden en interieur accessoires designers en eetkraampjes. Maar verder is het centrum een trieste aangelegenheid.

We zijn ook bij Dilana rugs langsgeweest, ik weet al jaren dat er een tapijtenwinkel bestond die zo heette, maar vandaag ben ik gewoon even langs geweest, we waren toch in de buurt. Super leuk, want ik vertelde de eigenaar waarom ik langs kwam en toen kregen we gelijk een tour door de werkplaats. Hij vertelde dat de zaak zo heette omdat in het Latijn 'Di' betekent 'van' (net als in het Italiaans) en 'Lana' 'wol'. Jammer dat mijn achternaam niet Schaapsma is, dat zou echt hilarisch zijn.

We zitten trouwens vanavond in onze coolste verblijf ooit, in een silo!! Zie foto's, echt te gaaf! Jammer dat hier verder weinig te beleven is. Oh ja morgen gaan we even naar Akaroa, dat is hier vlakbij en schijnt mooi te zijn. Daarna door naar Kaikoura!

Dag 20: Queenstown/ Mt. Cook/ Fairlie

April 3, 2016 in New Zealand ⋅ ⛅ 34 °C

Helaas moesten we onze tijdelijke 'familie' in Queenstown weer verlaten. Maar we hebben er weer nieuwe vrienden bij! In de stromende regen reden we stad uit...en dat terwijl we een hike op de planning hadden staan (aaaaaah). Maar goed, op weg naar Mt. Cook!

Onderweg bleef het maar regenen, tot aan Omarama. Hier hebben we geluncht in een café dat meer leek op een ziekenhuis kantine uit de jaren 70, dan een café. Tl verlichting is ook zo sfeer verhogend. In Omarama hebben we lifter #5 opgepikt, Maria uit Oostenrijk (ook toevallig blond kort haar maar nee niet die). Ze is met ons tot Twizel meegereden. Ze vertelde dat er roei wedstrijden waren tussen scholen waren dit weekend en dat ze rond lunchtijd een parade door de stad zouden hebben, afsluitend met een haka (ceremoniële dans). Gelukkig waren we net op tijd voor de haka, echt heel cool. Vervolgens hebben we afscheid genomen van Maria en zijn we naar Mt. Cook gereden. Gelukkig klaarde het op toen we de hooker vallley track zijn gaan doen. De track leidde naar een meertje onder aan Mt. Cook. En Jeetje Christus wat waaide het hard daar (maar mooi natuurlijk, maar dat erbij zetten wordt ondertussen een beetje overbodig).

En nu zitten we in Fairline. Geen idee hoe het er hier buiten uit ziet, want we kwamen in het donker aan. We zullen in de ochtend zien!

Groetjes

Ps. Wintertijd is hier in gegaan, dus het verschil met Nederland is van 12 uur (en afgelopen week 11 uur) naar 10 uur gegaan! Yeey!

Dag 20: Queenstown/ Glenorchy/ Routeburn

April 2, 2016 in New Zealand ⋅ 🌙 13 °C

Na lekker rustig ontbeten te hebben zijn we even maar de markt in Queenstown gegaan. Een erg leuke markt, die bestaat uit allemaal kraampjes met zelfgemaakte producten. Toevallig kwamen we James en zijn familie nog even tegen, dat was wel een leuke verassing. Jornie en ik kreeg allebei een dikke knuffel van Stella toen ze ons zag (dus ik denk dat ze ons wel aardig vond). We hebben op de markt onszelf maar een souvenir gekocht, drie illustratieve prenten (nog meer kunst waar we (nog) geen ruimte voor hebben... Yeey!!). En ik heb mezelf nog getrakteerd op een jurk, niet van de markt maar van een van de winkeltjes in het centrum. Ik had de jurk twee dagen geleden al gezien, maar ik had mezelf zo voorgenomen geen jurken meer te kopen dus ik had hem in eerste instantie laten hangen (maar deze is wel handgemaakt door de eigenaresse van de winkel zelf!! En ik had nog geen groene jurk! ).

In de middag stond er een wandeling op het programma. We wilden graag een stukje van de Routeburn track doen (heel klein stukje, het is namelijk een 3 - daagse hike). De weg erheen ging langs Lake Wakatipu, erg mooi, door Glenorchy, waar we lekker geluncht hebben. Onderweg kwamen we een lifter/wandelaar tegen die op weg naar de track was en die hebben we maar meegenomen. Dit bleek Sergio uit Brazilië, maar momenteel werkzaam in Queenstown, te zijn. Leuke gast! We hadden alle drie alleen wel totaal verkeerd ingeschat hoe ver de track nog van Glenorchy verwijdert was, wat een pokke end (Sergio dus heel erg blij dat we hem hadden opgepikt). De eerste kilometers hebben we gezellig met hem gelopen, maar naar 5.5 kilometer zijn wij weer terug gegaan en heeft hij zijn weg naar de eerste hut voortgezet. Mooi bos en een mooie rivier. Maar eigenlijk is alles wel mooi.... het begint bijna (bijna!) saai te worden. Op de weg terug kwamen we nog een leuk vogeltje tegen, de South Island Robin (foto's + naam vogels kun je op informatie borden aan het begin van het park vinden). Brutaal beestje dat net zo nieuwsgierig was naar ons als wij naar hem.

Dag 19: Queenstown

April 2, 2016 in New Zealand ⋅ 🌙 14 °C

'Ik wil een kiwi!!'

Vandaag hadden we met James (we kennen elkaar van een psychologie congres) en zijn familie afgesproken. Samen met hen zijn we met de 'gondola' de berg op gegaan en hebben we ons hier een paar uurtjes vermaakt. Vanuit hier heb je een prachtig op Queenstown. Ik heb ook uitgebreide gesprekken gevoerd met dochter Stella, erg gezellig.

Daarna zijn we met z'n tweeën naar het Wildlife center gegaan, want we wilden graag Kiwi's in het echt zien (je kan natuurlijk niet naar huis gaan zonder zo'n vogel te hebben gezien). Nu kun je denken, kom je die niet tijdens het wandelen tegen.... Nou nee, het zijn nachtdieren. Gelukkig hebben zie in het centrum nachtverblijven, waarin je de vogels kunt bewonderen in rood licht (dus in het donker, ze denken dat overdag snachts is) .

Kiwi's zijn echt zooooo schattig!!!

Verder hadden ze (onder andere) nog Kea's. Dit zijn behoorlijk brutale en slimme papegaaien. Ze schijnen in het wild het erg leuk te vinden om rubberen dingen te vernielen, vooral ruitenwissers van auto's zijn het doelwit.

Ook ben ik fan geworden van de Weka. Dit is een vogel die niet vliegt en erg nieuwsgierig is (zie foto). Toen we in Abel Tasman aan het strand kampeerden hadden er ook eentje op bezoek. Het is wel interessant om te zien dat er zoveel vogels zijn die niet vliegen. Nieuw Zeeland heeft van oorsprong ook weinig roofdieren, dus vliegen is ook niet echt noodzakelijk. Ze hebben zelfs parkieten die wel kunnen vliegen, maar het liefst gewoon een beetje over de grond lopen, erg geinig om te zien. Tegenwoordig zijn er helaas wel roofdieren, zoals de buidelrat en een soort wezel. Hierdoor is de Kiwi bijvoorbeeld bedreigd.

's Avonds lekker pizza gegeten bij Winnie's en een wandeling gemaakt, waarbij we de zon onder hebben zien gaan (romantisch!!!! Moet af en toe heh).

Dag 18: Wanaka - Queenstown

April 1, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

Vandaag een lekker rustig dagje. Een korte rit van Wanaka naar Queenstown. Wederom een mooie rit. Zowel Queenstown als Wanaka liggen aan een meer met op de achtergrond bergen. Onze B&B voor de komende heeft een prachtig uitzicht op Lake Wanaka en de bergen erachter. De eigenaresse is momenteel voor vijf maanden in Australië en heeft het in de handen van 2 jonge Ieren, Ger en Claire, en een oudere Engelsman, Rob, achtergelaten, die ze nog maar net kende...bizarre verhaal, maar leuke mensen. Ook zijn er momenteel twee Amerikanen, Jessie en Katherine, aanwezig. Het voelt een beetje alsof je in een studentenhuis woont, maar dan wel een hele schone. Supergezellig dus (en uiteraard uitgebreide gesprekken over Trump).

Queenstown is een leuk stadje, dus we zijn maar even gaan shoppen. Leuke dingen gezien, maar vooralsnog weinig gekocht, morgen nog maar eens een keer kijken ;) Ook hebben we geluncht bij de Fernburger. Een super populaire burgertent (was een half uur / drie kwartier wachttijd), schijnbaar één van de beste! Ik vond hem wel okay (maar ik hou er niet zo van) en Jornie heeft genoten :)

Dag 17: Franz Josef - Wanaka

March 30, 2016 in New Zealand ⋅ 🌙 10 °C

Ik ben helemaal klaar met die schijtmuggen. Er zijn hier misschien geen gevaarlijke en giftige dieren, maar er zijn wel heel veel muggen. Onze benen zien er uit alsof we de pokken hebben.

Gelukkig hebben we een leuke en drukke dag gehad vandaag, dat leidt ons af van al die jeuk! Onze dag begon met een korte helikopter vlucht die onze naar de Franz Josef gletsjer bracht. Hier hebben we een wandeling gemaakt met een gids. Interessante ervaring, maar niet heel uitdagend. We hadden gehoopt op een wat spannendere wandeling, maar ik denk dat zelfs mijn oma hm had kunnen doen.

Na onze activiteit zijn we naar Wanaka afgereisd. Onderweg ga je door de Haast pas, een erg mooie weg, die langs prachtige blauwe rivieren en meren gaat. Morgen Wanaka maar verder exploreren, want we zijn vandaag niet verder gekomen dan de Japanner (helaas niet veel sushi).

Dag 16: Westport - Franz Josef

March 29, 2016 in New Zealand ⋅ 🌙 12 °C

Op naar Franz Josef, hier zullen we morgen een helikopter vlucht doen en een wandeling op de gletsjer (als het weer goed blijft). Onderweg hebben we een stop gemaakt in Punakaiki. Hier zijn de pancake rocks te bewonderen. Dit zijn steen constructies aan de kust die op opeengestapelde pannekoeken lijken....tja vandaar de naam. Erg mooi om te zien. Verder nog even een hapje gedaan in Greymouth, een klein leuk stadje, maar verder niet heel bijzonder. De rit van Westport naar Franz Josef is erg mooi, bergen op de achtergrond (Southern Alps), met zo nu en dan prachtige blauwe rivieren. Jammer dat je ook wagenziek wordt van die bergweggetjes (het gaat nog, het gaat nog, maar leuk is anders).

Oh ja en ik heb weer een iPhone kabeltje!! Yeey!! Een mooie roze. (ik was hm vergeten bij het Kajakken en daarna was het Pasen en was niks open of had het dorpje geen elektronica winkel...)

Groetjes

(ps. Jornie wil naar NZ emigreren, ze hebben hier veel meer soorten frisdrank en Ginger Ale....)