Australië & Zuid Amerika

July 2018 - May 2024
Na 20 maanden is het tijd om weer door te gaan. Eerst naar Australië. Eindelijk ga ik het mooiste stukje zien, namelijk de westkust. Vervolgens door naar Zuid Amerika waar Chile, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia en Cuba op de planning staan. Read more
Currently traveling
  • 2,125days

Exmouth & Coral Bay

October 7, 2018 in Australia ⋅ ☀️ 23 °C

Ondertussen alweer een maand geleden, maar de tijd vliegt.

Vanaf Karijini naar Exmouth gereden. Omdat er in Exmouth geen gratis/goedkope campings waren voor 2 nachten een caravanpark geboekt. Vrij prijzig, maar je kunt niet anders. De weg ernaar toe dachten we een gratis plek gevonden te hebben, niet ver voor Exmouth dus besloten 1 nacht te cancelen en dat te proberen. Exmouth is een leuk plaatsje, redelijk centrum en mooi strand. Exmouth ligt op een peninsula met maar 1 weg rondom en van Exmouth kom je dan in Cape Range NP. Dit is vooral bekend vanwege de emus (die zagen we gelijk de eerste dag) en het Ningaloo Reef. Daarbij hadden we ook gehoord dat er nog steeds whalesharks aanwezig waren (officeel van mei tot augustus) dus meteen naar een tour ingeboekt. De tour was gaaf, snorkelen met whalesharks.

Whalesharks kunnen tot 12 meter lang worden en zijn op maar 5 plekken in de wereld te bezichtigen (in het goede seizoen), dus dat was ons deze dure trip wel waard. De whaleshark waar wij mee gezwommen hebben was zo'n 6 meter lang en dat was gaaf! Onderweg nog wat walvissen gezien (voor het eerst) wat ook super gaaf was! Al met al een trip die zeker het geld waard was!

Op onze 2e dag onze vrienden van Karijini (klim op mt Bruce) weer ontmoet en uiteindelijk via hun een free camp gevonden. Dit was super en scheelde ons een hoop geld. Waardoor we langer in Exmouth konden blijven. Hier een paar dagen in het NP rondgereden, gesnorkeled met schildpadden, stingrays (roggen) en vele vissen. Verder paar avonden naar de brouwerij geweest, nog meer bekenden ontmoet van Broome en vooral genoten. Onderweg ook nog een edchina gezien, super leuk!

Al met al bijna een week in en rondom Exmouth verbleven en van daaruit doorgereden naar Coral Bay waar we konden werken voor accomodatie in het hostel.

Hier hing een super relaxte vibe, meteen in contact met super leuke mensen en snapten meteen dat zoveel mensen hier blijven plakken. Ookal bestaat dit plaatsje maar uit 200 inwoners en heeft het 1 straat met 3 kroegen, 2 restaurantjes, een bakkerij, een supermarkt, een postkantoor en vele duikshops. In Coral Bay kun je vanaf het strand snorkelen, nog steeds op Ningaloo Reef. Koraal is hier mooier, maar niet altijd even veel vissen. Wel hebben ze hier een reefshark sanctuary waar je in het water kunt staan en de reefsharks komen tot op zo'n 2 meter om je heen zwemmen, super gaaf. Wij hadden geluk die dag want we waren de duinen opgegaan (super helder water en zo'n 30 reefsharks zie je dan zwemmen) en toen zagen we een hele grote reefshark, dachten we.... totdat het uit het water sprong en het bleek een dolfijn te zijn!! Dus wij naar beneden en het water in met uiteindelijk de dolfijn op zo'n 3 meter afstand. Zo cool! Zelfs toen we terug liepen naar het dorpje kwam het nog langs ons op zwemmen, nooit geweten dat ze zo dicht hij het strand komen!

Een dagje met James (een vriend) richting five fingers gereden en hier wederom gesnorkeld met schilpadden en stingrays. Verder vele avondjes met local nights (alle oudjes op de dansvloer), karaoke en prachtige zonsondergangen. Zonsondergang is ons ontmoetingspunt in de duinen, waar iedereen elke avond op af komt en waar de rest van de avond gepland wordt. Helaas vertrekken de meeste volgende week en sommige zijn afgelopen week al vertrokken. Vandaag is ook de laatste dag van de schoolvakanties, dus nu zijn het voornamelijk de locals die achterblijven :-)
    Volgende week gaan wij ook weer door, maar eerst nog even één weekje genieten. Vooral ook omdat het Michaela's verjaardag is woensdag en het wel leuk is om dan hier te zitten met een leuke groep met mensen. Voor haar verjaardag zijn we vrij en hebben we een tour geboekt, waarin we gaan snorkelen met manta rays... excited!!

Ondertussen thuis ook veel gebeurd, zowel goed als slecht, waardoor je je extra beseft dat je wel erg ver weg zit, maar dat betekent niet dat het me niet bezig houdt. Oom Antoon die erg ziek is en waarvoor geen behandeling meer mogelijk is en daar ben je in gedachten bij. En aan de andere kant Daniëlle die bevallen is van hun mooie 2e dochter en waar ik heel blij van wordt!

Verder ook mijn volgende ticket geboekt, op 26 oktober vlieg ik vanaf Perth naar Santiago, Chili, waar ik op 30 oktober aankom. Wel heel toevallig want een vriendin, Liza, van hier komt op dezelfde dag aan in Santiago met een andere vlucht. Heb onderweg 2 stopovers warvan 2 nachten in Melbourne en 2 nachten in Sydney. En dan gaat er weer een nieuw avontuur beginnen in Zuid Amerika! En beter daar ga ik Denise weer zien na bijna 2 jaar!

Dubbel gevoel hierbij, ben nog steeds verliefd op Australië en zou hier heel graag willen blijven, ook al is het erg ver weg van Nederland. En aan de andere kant ben ik super nieuwsgierig naar Zuid Amerika en volgens iedereen ga ik daar ook verliefd worden op de landen, de mensen, de cultuur en de taal. Dus heel benieuwd. Maar eerst nog bijna een maand in Australië en daar volledig van genieten voordat ik afscheid wil nemen.

Zover mijn "korte" update en hierbij de foto's van Exmouth

Foto's Coral Bay

October 8, 2018 in Australia

En hierbij wat foto's van Coral Bay. Grappige is dat ik nu zie dat bij foto "zonsondergang again" een meisje (Emma) in de achtergrond zit die Karin en ik 3 of 4 jaar geleden hebben ontmoet bij de Nijmeegse vierdaagse. Die avond kwam Emma naar mij toe en vroeg of ik Karin was, nee, ze zei dan ben je Ellen en is je zus Karin... Zij had mij herkent van die ene dronken avond dat we een super feestje gemaakt hadden samen. Emma studeert in Adelaide en was haar vakantie aan het vieren met een tripje langs de westkust. Zij was hier maar 1 avond en herkende mij... hoe klein is de wereld :-)Read more

Coral Bay, Monkey Mia & Denham

October 16, 2018 in Australia ⋅ 🌙 23 °C

Laatste week in Coral Bay was goed. Woensdag met de manta snorkel tour geweest. Omdat ik al gedoken heb met Mantas in Indonesië en je ze dan van de onderkant ziet, had ik hier niet te hoge verwachtingen van. Met de snorkel zie je ze namelijk van de bovenkant, maar hun gezicht zit aan de onderkant. Maargoed, toch de tour geboekt en wat ben ik daar blij mee!! In de ochtend eerst een "normale" snorkel, hierbij schildpadden en vele andere vissen gezien. Onderweg walvissen, een moeder en een jong, gezien. Vervolgens onze eerste snorkel met de manta. De groep werd opgedeeld in 2 groepen en wij waren de 2e groep. Dus boven de manta, super gaaf, ze zijn zo groot. Deze had een spanwijdte van 3 a 4 meter ongeveer! En vanuit het niets ging de manta, behoorlijk snel, recht omhoog, ik was bang dat ie iemand ging aanvallen ofzo. Om vervolgens boven het water uit te springen en dan zie je op 3 meter afstand een springende manta. Zo gaaf! 3e keer dat ze dit zien op de boot dit jaar, één van de begeleiders heeft het nog nooit gezien. En hij had het nu ook gemist, omdat hij bij de andere groep zat. Hoe gaaf! En wat een geluk!
    De 2 snorkels daarna met de mantas waren ook gaaf, heel relaxt en bij de laatste snorkel hadden we er 2 bij elkaar. In de middag nog een "normale" snorkel gedaan, hier weer schildpadden gezien, maar ook de clowfish (nemo 😍) en een eel. Al met al een geslaagde tour!

Voor Michaela's verjaardag die ochtend eest voor ontbij geweest en daar ook afscheid genomen van 4 bekenden. En in de avond met een groep vrienden pizza's gegeten. Dit werd uiteindelijk een erg geslaagde avond, dus donderdag niet veel gedaan 😅

Op maandag verlieten we Coral Bay, een goede plek om te blijven hangen, maar was nu ook tijd om door te gaan. Dus naar het zuiden gereden richting Monkey Mia. Hier op dinsdagochtend aangekomen, net op tijd voor de laatste voeding voor de dolfijnen. Blijkbaar komen de dolfijnen hier altijd naar toe, bijna dagelijks. Al had ik het vermoeden dat ze dat doen vanwege de via die ze krijgen. Normaal mag je ermee het water in, maar nu was er een baby dolfijn (2 dagen oud) en mochten we het water dus niet in. Prima, nog steeds gaaf om te zien en het kleintje was zo schattig! Nog een korte strandwandeling gemaakt en door Denham gelopen, leuk, klein plaatsje. En door naar Shelbeach. Shelbeach heeft miljoenen schelpen (Coquina Shells) en is super zout. Door een hoge verdamping en weinig vers water is het hier dubbel zo zout als de zee. Door het hoge zoutgehalte zijn er bijna geen vijanden van de cockle en kan heel snel groeien wat zich uit in een strand met mega veel schelpjes. Op sommige plaatsen wel 10 meter diep.

Tot slot gestopt bij Hamelin beach. Hier zijn bij eb de stromatolites (ook wel levende fossielen genoemd) te zien. Dit zijn het levende bewijs van leven van 3500miljoen jaar geleden. Wel leuk om te zien.

Nu door naar Kalbarri NP en door naar Perth :-)

Hierbij de foto's van onze laatste week in Coral Bay en de manta tour

Foto's Manta tour en Coral Bay

October 16, 2018 in Australia ⋅ 🌙 22 °C

Hierbij de foto's van Coral Bay en de manta tour. Filmpjes van de walvis en de dolfijn volgen later.

Foto's Shell beach & Stromatolites

October 16, 2018 in Australia ⋅ 🌙 12 °C

En hierbij de foto van Denham, Shell Beach en de stromatolites bij Hamelin Pool

Goodbye Michaela & Western Australia

October 26, 2018 in Australia

Vanuit de stromatolites doorgereden naar Kalbarri NP. Hier een aantal hikes gemaakt. Super mooie omgeving, maar ook super warm. Dus uiteindelijk besloten de 6 km hike maar niet te doen en alleen wat korte te doen. Wat ook meetelde was 4 weken in Coral Bay wat 1 lange straat is van 500meter, dus we waren het ook niet echt gewend meer denk ik 😂
    Na Kalbarri NP doorgereden naar Jurien Bay. Op aanraden van vrienden in Coral Bay (en zij hebben echt met alles gezwommen) zouden we daar gaan zwemmen met sea lions. Dit was suoer leuk, ze spelen met je en komen echt naar je toe. Tot zo dichtbij at hun neus tegen mijn vril aanzat :-) vervolgens nog ergens anders gesnorkeld en een octopus gevonden, super cool! Op de weg terug stopte hij bij een buis, daar kruipen de octopussen schijnbaar in, en dat was waar. Dus een octopus vast kunnen houden, super coole beesten. Al met al een erg geslaagde trip :-)

Vanuit Jurien Bay via de pink lakes, waren echt wel roze, maar dat kun je helaas niet op de foto zien, naar Fremantle gereden. Hier een avondje de kroeg in geweest met Michaela, James (vriend van Coral Bay), Nico (vriend van Michaela van thuis) & Marilyn (vriendin van Karijini). Leuke avond en leuk om iedereen weer even te zien en bij te kletsen.
    De dag erna naar Perth en hier ee avondje gedanst met James, Nico en Lisa ( Duitsr uit Coral Bay). Toen weer even genoeg geld uit gegeven en genoeg gegeten en gedronken dus vertrokken richting Margaret River (Margs). Onderweg gestopt in Dunsborough en Busselton. Beide leuke kleine stadjes, met redelijk centrum. In Margs konden we bij Michaela's au pair family verblijven, suoer relaxt. De eerste avond hadden ze ook voor ons gekookt en hebben we gezellig gedineerd samen. De volgende dag zijn we met Liza (Portugese uit Coral Bay) eerst naar Hamelin beach gereden. Hier zouden vaak hele grote stingrays zitten, vandaag helaas niet. Vervolgens zijn we naar een paar wineries geweest rondom Margs. Dit is een echt wijngedeelte en kun je ze dus ook allemaal gratis proberen :-) ook nog even langs de chocoladefabriek geweest en hier konden we nog meer proeven, chocolade, chocolade liquer en vele andere lekkere dingen. 's Avonds een "echte" date avond gehad, netjes gekleed naar de Italiaan. Zouden nog drankje doen met wat anderen, maar voor hun werd het te laat. Dus een gezellig avond bij de Italiaan gehad. De dag erna terug naar Perth, nog een goede dansavond gehad met z'n 2en en in Kingspark gelegen en toen moest er toch echt afscheid genomen worden. Al met al een top 3 maanden roadtrip zonder ruzies of discussies, terwijl je 24-7 op elkaars lip zit. Met deze reis krijg ik bijna hoop dat ik het vol kan houden in een relatie als ik maar de juiste persoon tref 😂😂😂
    Het afscheid nemen was dan ook erg lastig, maar misschien komt ze in Peru met mij reizen en anders kom ik haar wel weer ergens tegen in de wereld..

3 maanden rondtrip heeft ons een leuk lijstje van favoriete zinnetjes gegeven:
    - I'm hungry
    - What are we gonna cook tonight?
    - I'm so full
    - Do you need something from the supermarket?
    - I need to pee
    - We are just going for one beer
    - Where is the car key?

Bye bye Australia, hello new adventure

November 9, 2018 in Australia ⋅ 🌬 19 °C

Na afscheid te hebben genomen van Michaela, Hank en Western Australia ben ik doorgevlogen naar Melbourne. Was niet echt van plan hier te stoppen, maar de stopover in mijn ticket kostte me maar 14 AUD meer, dus dacht waarom ook niet :-) 8 jaar geleden ben ik voornamelijk in St Kilda geweest dus besloten in CBD te verblijven dit keer.

De avond voordat ik vloog dacht ik, laat ik eens kijken naar een hostel in Melbourne, maar kon niet echt iets vinden. In het vliegtuig (jaja, ik had wifi) verder gekeken, weer niks kunnen vinden. Dus op Melbourne aangekomen eerst maar eens allerlei hostel gebeld alles was vol. Omdertussen hoorde ik dat de man naast mij aan het tafeltje hetzelfde probleem had met de hotels... na 2,5u eindelijk een bed gevonden in het centrum, bijna dubbel van wat ik normaal betaal, maar ik had wat gevonden. Toen ik het aangaf bij de man naast mij, dat ik een bed gevonden had en dat er nog steeds bedden vrij waren raakten we aan de praat. Hij besloot uiteindelijk om naar het centrum te blijven en toch maar op de bank bij familie te crashen, maar hij bood mij een lift aan. Erg fijn na 2,5uur zoeken. Zo werd ik dus voor de deur afgezet :-)

Die avond Catherine weer ontmoet. Heb zo'n 10 jaar geleden met haar gewerkt in de Ierse kroeg in Zwolle en haar 8 jaar geleden weer ontmoet toen ik in Melbourne was. En nu contacte zij mij toevallig toen ik op het vliegveld in Perth was, dus gelijk 's avonds afgesproken. Super gezellig. Drankje gedaan en toen nog wat staan kletsen en besloten naar een bar te gaan met live muziek. Dus een geslaagde avond.

De volgende ochtend afgesproken om koffie te gaan doen met een oud collega en zijn vriendin vanuit Papamoa. Zij zijn zo'n 6 maanden geleden naar Melbourne verhuisd. In de middag CBD ontdekt, was hier nooit echt geweest en 's avonds afgesproken met Teghan die ik ook vanuit Nieuw Zeeland kan, daar heb ik bij in huis gezeten toen ik mijn pols gebroken had. Super leuke avond ook gehad, en iet wat een kater de volgende dag, waarom doen mensen toch shotjes....

De dag erna weer op het vliegveld afgezet en doorgevlogen naar Sydney. Hier had ik ook 2 nachtjes. Hier mocht ik verblijven in het appartement van Isabella, haar heb ik 8 jaar geleden in Sydney ontmoet. Woonde samen met haar voor een maand in mijn eerste hostel. Afgelopen jaar heb ik haar in NZ weer ontmoet en hoopte haar nu ook te zien. Helaas was ze op cruise met haar vriend, maar ik mocht wel in haar huis verblijven. Dit was eigenlijk ook wel even lekker, even alleen, een eigen kamer, badkamer en een tv. Dus heb 2 hele relaxte avonden gehad en even bij kunnen komen van alle avondjes uit van de afgelopen weken. Zodat ik fit in Zuid Amerika aan kon komen..
    Overdag nog één keer naar Darling Harbour, Paddy's Market (was helaas gesloten), Hyde park, Botanical Gardens en tot slot the Opera house geweest. Was geweldig om te merken dat ik het nog steeds zonder kaart kon vinden na 8 jaar :-)

En toen na 3 maanden moest ik Australië verlaten. Met pijn in mijn hart, want dit land heeft een hele grote plek in mijn hart, afscheid genomen. Vooral in Perth had ik het er moeilijk mee want WA is toch het beste stukje. Maar een eind betekent ook een nieuw begin en dat is Zuid Amerika.

Vanaf Sydney vloog ik namelijk naar Santiago in Chili. Het voelt goed om weer in een niet westers land te zijn. Nieuwe taal, drukte op straat en leven overal. Wel iet wat chaos, maar bij lange na niet zo erg als in Azië. Eettentjes, kraampjes, markten, zwerfhonden en wat ik geweldig vind is dat je op straat loopt er een man naast je loopt en hij zich gewoon een kwart slag draait en gaat staan plassen. Ik zei al... de hele stad is één grote public toilet 😂😂
    Eerst 4 dagen in Santiago gehad. Even weer wennen aan een nieuwe cultuur, taal en omgeving.. hier in de stad rondgestruind, over markten gelopen, Chileens gegeten, pisco (nationaal drankje) gedronken, gedanst in een club en heuvels beklommen. Verbleef in hetzelfde hostel als Liza (Portugees, ontmoet in Coral Bay). Ook bij San Cristóbal geweest, samen met een Braziliaans meisje, Carole. San Cristóbal is een grote statue. Niet zo groot als in Buenos Aires, Argentinië, maar nog vrij groot. Hier een gaaf uitzicht over de stad gehad, met een mooie zonsondergang toen we terug liepen.

Na 4 dagen doorgegaan naar Valparaíso, was ook tijd om weer de grote stad uit te gaan :-)

Foto's Santiago

November 9, 2018 in Chile ⋅ 🌙 18 °C

En hierbij de foto's van Santiago :-)