A 16-day adventure by Mariatche Read more

Wanaka meer

February 22, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 28 °C

Al degenen die mee gingen helikopteren hebben slecht geslapen. Regelmatig wakker, sakkeren op de regen en terug proberen te slapen. Dus de helikoptervlucht ging niet door, jammer want dat zou een ander zicht gegeven hebben op de gletsjer, de positieve kant is dat we 300 NZ$ hebben bespaard.
    Bij het inpakken besluit ik mijn wandelschoenen toch maar weg te werpen, de geur is niet te houden, het verhogen van de hiel met een lederen stuk was geen goed idee, de geur blijft erin en nu ruiken/stinken ze verduft.
    Vandaag staat er een lange rit op het programma door het regenwoud, over de Alps en naast verschillende meren tot in Queenstown.
    Spijtig dat de ramen bedruppeld zijn, voor de foto's, maar het genieten van het landschap is er voor mij niet minder om.
    Aan ship wreck creeck gaan we een wandeling maken, ondanks de regen stappen er, zo'n 20 personen van de 25 waaruit onze groep bestaat, uit.
    We doen de Swamp Forest Walk een 20', Jani zei dat ze deze wandeling nog nooit op 20' gedaan hadden. Maar ondanks de vele foto's stops om de prachtige groene bebossing te trekken waren we deze keer wel op 20' terug, wegens de regen word er veel rapper gestapt!
    Eer we allemaal ons natte plunje uit hebben zijn we aan het Haast info center om een plasje te doen. Er hangen regenjassen zoals degene die ik heb en ik kan niet nalaten er een te kopen in aquamarijn, een van mijn lievelingskleuren. Hij blijkt te weinig geprijsd te zijn en zo doe ik nog een koopje!
    Weer eindeloos door de regen tot we aan de Haast pass de bergen oversteken, het is een hoogte van 563m. De eerste die de bergen over stak was Cameron maar hij werd niet geloofd, 20 j later deed Haast het nog eens over en die werd wel geloofd en daarom heet hij dus Haast pass. Nog later bleek dat Cameron wel die pass gedaan had want men vond de kruitbeugel van zijn musket voorbij de pass terug!
    Voor de lunch stopten we aan een café dat er echt op voorzien was om veel volk, op korte tijd te serveren. Wij zouden het een snelservice restaurant noemen. Alle eten was vers en ter plaatse met verse producten bereid. Ik koos voor fish and chips maar het had evengoed verse soep of quiche kunnen zijn.
    Nog een ijsje als dessert, ik betaalde aan de kassa en kreeg een bonnetje dat ik na mijn hoofdgerecht kon afgeven voor het ijsje, ik dacht twee bollen dus ik vroeg een double en kreeg vier bollen: 2 bananaberry en 2 licorice, dat is Hollandse drop smaak.
    Eens we de Alp door waren werd het weer prachtig, zonnig en warm.
    Langs het Wanaka meer en daarna het Hawea meer beide gletsjer meren die meer dan 400 m diep zouden zijn dus onder de zeespiegel. Zij worden gevoed met het water van de gletsjers die hogerop liggen. Tegenwoordig wordt de waterspiegel hoog gehouden door het verhogen van de morene de natuurlijke stenenwal die achterbleef na het terugtrekken van de gletsjers.
    Het waren weer Postcard foto's. We reden door de fruitstreek waar het vroegere steenfruit stilaan
    vervangen word door druiven.
    Even voor Queenstown stoppen we aan de Kawarua bridge waar Nick gaat bunge jumpen, niemand anders durfde het aan. Toen hij terugkwam zou hij het onmiddellijk terug doen zei hij. 195 NZ$ is wel veel geld voor 1,5 min. fun.
    Als we kort daarna Queenstown bereiken blijkt dat we in twee groepen verdeeld zijn over twee verschillende hotels. Het is spijtig dat ze ieder aan een andere kant van Queenstown liggen.
    Eens op de kamer ga ik zonnen tot de zon achter de berg verdwijnt. Dan een beauty checkup en als ik daarna nog een broodje ga eten kom ik in gesprek met een Nederlander die eerst jaren in Zuid Africa gewoond heeft en nu naar Nieuw Zeeland geëmigreerd is. We hebben het uitgebreid over de onveiligheid en de corruptie over heel Afrika.
    Terug op de kamer vallen mijn oogjes gauw toe!

Queenstown

February 23, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 28 °C

We vertrekken eerst naar de Botanische tuin van Queenstown.
    Een mooie parkachtige tuin met allemaal exoten, bomen van het noordelijk halfrond. Voor ons dus de eiken, beuken en sparren en ook mooi uitgegroeide sequoia's.
    Jani stuurde ons eerst in de verkeerde richting en toen we verspreid waren moest ze ons allemaal terug zoeken om de juiste weg te nemen. Het gevolg was dat ze ons nogal geagiteerd naar de bus geleide in sneltempo, natuurlijk lukt dat niet in een onbekende omgeving waar iedereen foto's wil nemen!
    Er waren een 10-tal mensen ingeschreven voor de jetski boottocht dus dat was ons volgend stoppunt.
    Ik stond op een uitkijk plateau en een man zei dat ik ze beter kon zien aan het draaipunt aan de andere kant, hij duidde goed aan hoe ik moest wandelen. Inderdaad aan het morningstar beach zag ik de jetfoils goed maar ik kon niet zien wie erin zat, toen er zo drie boten gepasseerd waren ging ik toch maar terug want het zou in totaal maar een uurtje duren. Toen ik anderen tegenkwam bleken ze nog niet vertrokken te zijn, k had wat langer op het kleine strandje kunnen blijven het was er rustig en nog net een beetje zon.
    De rit terug was heel geanimeerd met al die indrukken.
    De kabelbaan naar Bob's pieck was 450 m en duurde 1/2 minuut.
    Boven had je een mooi panoramisch zicht op Queenstown. Wakatipu lake en de omgeving. Je kon nog een eind hoger waar alle sporten vertrokken: rodelen, parasailing, mountain biking naar beneden en dan ben ik er misschien nog vergeten.
    Vanaf daar waren we vrij en konden we met ons ticket terug naar beneden of lunchen boven wat we zelf wilden. Ik wandelde door het stadje maar dat was een typisch sport stadje met heel veel luxe zaken en sport uitrustingen. Het is hier altijd hoogseizoen in de zomer wandelen en biken, in de winter skiën.
    Af en toe kwam ik een bekende tegen en wandelde dan even mee om daarna een winkel in te duiken of een andere richting in te slaan.
    Langs de boorden van het meer was een gezellige wandelweg aangelegd weg van verkeer en zo wandelde ik terug naar het hotel.
    By the way the sun was shining all day!
    Aan het rond punt moest ik naar boven want ons hotel ligt in Fernhill.
    Ik zag een mooie steile wandelweg maar toen ik boven was was ik helemaal de richting kwijting heb een uur rondgelopen, en het is daar steil, op het kaartje met hotelbadge stond geen naam of adres dus ik kon geen kanten uit om hulp te vragen of evt te telefoneren.
    Uiteindelijk kon een mevrouw met een hondje, dus een bewoonster mij de juiste richting aanwijzen op mijn summiere aanknopingspunten!
    Bloedrood en hevig zwetend kwam ik aan, een goede douche en met mijn boek in de schaduw bracht me weer op positieven en ik kon tegen 7 u naar de bar gaan voor happy hour, mijn biertje kostte dan maar halve prijs dus 4NZ$.
    Voor de zonsondergang moet ik terugkeren want daarvoor was het te vroeg.
    Daarna waagde ik mij aan het fruit dat ik gisteren kocht de Kiwano.
    De Kiwano wordt ook wel de gehoorde meloen genoemd en is een combinatie tussen een soort meloen en komkommer uit Nieuw Zeeland. De fijne vrucht ziet er van de buitenkant nog best smakelijk uit, maar zodra je hem opensnijdt wordt het een wirwar aan verschillende groene pitten die ook nog eens verkleurd lijken te zijn.
    Het was niet lekker! Flauw en niets anders dan pitten.
    Ik at een broodje met Sweet Thai Chilli tuna, ik stond in brand en de koffie verhitte het precies nog erger!
    Dan wordt het weer inpakken en zien dat ik alles nog in één koffer krijg ;-)
    Om half negen terug naar de eetzaal voor de zonsondergang!
    I

Milford Sound en Glimwormen in Te Anau

February 24, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 20 °C

Om 4,40u wakker, ik ging even buiten om te voelen of het echt zo'n koude nachten zijn als men op de bus vertelde en ik zag een schitterende sterrenhemel!
    Even iets aanschieten en weer naar ons prachtig uitzicht op het terras van het restaurant. En het was schitterend zo'n sterrenhemel heb ik in jaren niet meer gezien.
    Het nadeel was dat ik klaar wakker was en dus niet meer geslapen heb tot de wekker om 6.30u afliep!
    In alle geval heel mijn koffer is prima gepakt en er kan nog wel een souveniertje bij ;-)
    Met spijt verlaat ik dit prima hotel om met de bus naar Te A(a)nau te rijden, zo wordt het uitgesproken met een lange aa.
    We rijden terug de Alps over en hier in de uitlopers van de bergen zijn ook de merinosschapen met hun dikke vacht en lange fijne wol. Zij kunnen niet goed tegen de warmte en natte weiden. Hun wol wordt gedeeltelijk hier in NZ gebruikt maar de fijnste wol gaat naar Italië voor kleding.
    We rijden helemaal langs het Wakatipu meer terug om dan af te slaan naar Te Anau waar we na twee uur een koffiestop houden.
    Volgens de geschreven reisgids doen we de spectaculairste route via Fiordland die door Rudyard Kipling omschreven werd als het achtste wereldwonder!
    De 14 fjorden in het Nationaal Park Fiordland reiken diep in de wouden van de bergketen, de Alps weet je nog.
    Voorbij Te Anau waar we even een koffie/shop pauze krijgen gaan we de weg op naar Milford Sound, we stoppen voor een fotoshoot aan Mirror Lake en het is daar wondermooi de gespiegelde bergen in het glasheldere water!
    10' later een echte plaspauze aan Knob's place maar we krijgen het verbod om ons fototoestel mee te nemen want de tijd dringt om onze boot te halen. Kenneth rijdt als gek (wel veilig) door de bochten want we klimmen nogal wat.
    We begonnen op 200m in Queenstown en we moeten naar 1100m om daar de tunnel door te gaan naar Milford Sound!
    We stopten nog aan Monkey creeck niet omdat er apen zitten maar omdat er een hond verdronk die monkey heette.
    Aan de tunnel was het even spannend want we mochten er welgeteld één minuut uit, want het is enkele richting en dus beurtelings rijden, toen de bus wou vertrekken was Hendrik nog niet opgestapt en we riepen heel hard STOP. Kenneth (de chauffeur) zei dat Jani niet meer moest tellen want dat we hard genoeg riepen als er iemand niet is. Ja, dat gebeurt pas als je elkaar begint te kennen.
    Daarna terug naar beneden via een kronkelweg die even druk bereden was want er was juist een boot aangekomen.
    Om kwart voor twee vertrekken we voor een rondvaart van 2u tot aan de Tasmaanse Zee en terug.
    De Milford Sound zou eigenlijk Milford Fjord moeten zijn, maar omdat de bovenste meters water regenwater is en zoet en pas daaronder zout water kan men bij ontdekking gedacht hebben dat dit een meer was!?
    Het is een UNESCO werelderfgoed, de bomen op de steile wanden houden zich met hun wortels vast in een mengeling van mos en zand en regelmatig schuiven ze van de rotsen af, dit is normaal en geeft verjonging aan het 'woud' op de hellingen.
    Dit is het natste gebied van NZ en er valt regen die gemeten wordt in meters en niet in millimeters zoals gewoonlijk. MAAR vandaag hadden we geluk en was het zonnig en droog!
    We worden verwend en krijgen een buffet lunch aan boord met o.a. Groen mosselen, ze smaken een beetje raar! Daarna, we zijn dan al halfweg, gaat iedereen naar de dekken om van de omgeving te genieten. Het is onbeschrijfelijk mooi maar, zoals gewoonlijk op een boot vrij winderig, wie geen vestje bij had ging algauw terug naar binnen.
    Roos, Patrick en ikzelf hadden postgevat op het anker zodat we wat hoger stonden maar toen we aan een waterval kwamen ging de schipper er zo dicht bij dat we een douche kregen en we moesten schuilen!
    Na het debarkeren was iedereen al gauw op de bus en reden we in een colonne van bussen terug over de Southern Alps naar Te Anau.
    De Alps zijn de breuklijn tussen de Indo-Australische aardplaat en de Pacific aardplaat, wetenschappelijk noemt men dit de Alpine Fault.
    Na een half uurtje rijden zijn er velen in een dutje gesukkeld want al die opwinding en ervaringen zijn toch vermoeiend.
    In Te Anau hebben we juist 20' om onze kamer te vinden en evt eens te plassen want we vertrekken direct naar het stadje zelf omdat iedereen de gelegenheid zou hebben om een hapje te eten. Ik at 's middags genoeg en heb voldoende aan een stukje Brie en een banaan die ik nog had van eerdere picknick.
    Om 7u vertrok de boot over het Ti Anau meer naar de grot waar er veel glimwormen zijn, 't was wel een eind varen en op de catamaran gaat het snel maar is het ook koud, ik was blij omdat mijn nieuwe jas nog in de bus lag want de rode zat in de koffer.
    Door de grot loopt een riviertje en het was er enorm kabaal, terwijl van ons gevraagd werd om stil te zijn! Maar dat bleek eerder voor de gidsen en de medereizigers te zijn dan voor de glimwormen.
    Er waren een heleboel lichtjes, het leek wat op een sterrenhemel, en je mocht en kon ze niet fotograferen. Een beetje een achterhaald verbod want met de celphone of zonder flash hebben de diertjes er toch geen last van zou ik denken.
    Nog even een koude terugtocht maar met een mooie zonsondergang en in het donker te voet naar het hotel, degenen die wilden, de anderen gingen nog een pint pakken.

Dunedin en Wild Life Cruise

February 25, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 18 °C

Als we opstaan regent het en onze hoop op beter weer wordt de kop ingedrukt wegens de showers in Dunedin.
    Jani legt ons het onderwijs systeem uit een beetje: als bij ons.
    Het verzekering systeem is ingewikkeld, er is een publiek systeem waarbij je wel geholpen wordt maar je komt op een wachtlijst en het is dan gratis en zo goedkoop mogelijk dus je geneest wel maar het kan wel behoorlijk pijnlijk zijn want men gebruikt niet altijd de beste middelen.
    Maar je kan er ook een persoonlijke verzekering bijnemen, voor een full option betaalt Jani 1.100 NZ$ voor 2 personen per MAAND.
    Als belasting betaalt men tussen 18 en 35% en het gemiddelde loon is 48.000 NZ$ per jaar.
    De btw was 12,5% op alles, na de grote aardbeving in Christchurch in 2011 werd dit 15%.
    Er is een vast pensioen voor iedereen en dat is 600NZ$ per WEEK. (bij nazicht van dit bedrag op internet blijkt het 285 NZ$ voor alleenstaande en 440NZ$ per koppel netto te zijn)
    Het vroegere loon heeft geen invloed op het pensioenbedrag, je moet zelf sparen om je levensstandaard te behouden na je 65j. Als je langer werkt dan je 65j dan wordt er extra afgehouden van het genoemde bedrag.
    Sinds kort is er een verplichte bijkomende verzekering voor werknemers de 'Kiwisaver' je betaald 4% van je loon en je werkgever ook 4% en dit word later je bijpassend pensioen.
    We rijden anderhalf uur naar Gore voor de toilet stop, in de regen. Dus maar ineens terug bus op voor weer anderhalf uur om te stoppen in Peggydale voor de lunch, we zullen dan wat langer tijd krijgen belooft Jani.
    De weg die we volgen noemt men de Clinton-Gore highway, naar de oud president en vice-president van VS.
    Kenneth, the driver, zei dat er gelukkig nog geen Trump-Pence HW bestaat!
    We rijden een uurtje verder dan ook door het stadje Clinton.
    Het is hier het platte land dus allemaal landbouw en veeteelt.
    Er zijn ook hertenfarms en daarvan is de geschiedenis wel interessant.
    In de jaren 1880, ongeveer, had men het lumineuze om Europese herten over te laten komen om op te kunnen jagen, maar deze dieren trokken zich terug in de bergen en onherbergzaam gebied. Na enkele jaren waren deze dieren een echte plaag want zij hadden geen natuurlijke vijanden. Men begon premies uit te loven voor iedere hertenstaart, omdat de herten in de bossen en in moeilijk bereikbaar gebied leefden liet men de karkassen gewoon ter plaatse. Toen tijdens de WW I bijna de hele jonge mannelijke bevolking opgeroepen was ging het herten bestand weer omhoog dus na de oorlog werden er beroepsjagers ingezet want die konden juister gericht schieten. Toen er met de crisis in de jaren 1930 al eens een stuk wild mee naar de bewoonde wereld kwam, door de armoede was dit goedkoop eten, bleek dat dit lekker was en dat daar geld mee verdiend kon worden en men haalde enkele dieren naar de farms en zo ontstonden echte hertenfarms.
    Onze lunch konden we nemen in Peggydale, weer allemaal vers maar het duurde weer enorm lang eer we onze maaltijd hadden. Zij verkochten cereal bars: zelfgemaakt dus heeeel lekker en geen toegevoegde substanties. Er was ook een souveniershop met de meest uitgebreide keuze!
    Na de lunch een dutje op de bus en we waren in Dunedin.
    Deze stad, Dunedin is een kopie van Edinburgh, qua stratenplan en zelfs straatnamen. Dit is zo geconcipieerd omdat het gemakkelijker zou zijn voor immigranten uit Schotland om zich thuis te voelen. De letterlijke vertaling van beiden is 'burcht van Eden'.
    Even door de stad voor de meeste bezienswaardigheden en we stappen uit aan de steilste straat ter wereld! De Baldwinstreet en inderdaad deze is nog steiler dan de bekende straat in San Francisco, het is wel een straat rechtdoor maar de helling is 38 graden.
    Ik heb er een certificaat van en een ansichtkaart. Daarna reden we terug, via het station dat ik zeker wil zien van dichtbij, naar het hotel om de koffers op de kamer te zetten en direct terug de bus in om een wildlife cruise te doen met de Monarch.
    Eerst een woordje over ons hotel: we liggen echt in het centrum van Dunedin in een gerestaureerd hotel. Het hotel werd gebouwd in 1862 op het hoogtepunt van de gold rush. Het heeft een Victoriaanse bouwstijl en is gebruikt door de high society en adel van Brittannië. De prince of Wales heeft hier inscripties gemaakt en de nieuwe (goud)rijken maakten grote sier.
    Nu is het volledig gerestaureerd maar er zit veel verschil in de kamers, mijn kamer is OK maar er zijn er grotere en ook mini kamertjes, met mijn zogezegde éénpersoonskamer heb ik dus geluk!
    Dan de wildlife cruise, we reden eerst 45' langs de kust van Otago Peninsula tot we aan de boot kwamen. Onze tocht gaat over de Otago Harbor een 20 km lange ondiepe fjord. De Monarch was een vrij kleine boot waar we meteen een verrekijker kregen en een dikke jas tegen de kou. Ik had dus een T-shirt, een golfje, mijn sportregenjas en de dikke jas van de Monarch aan! En toch was ik versteven van de kou toen we terug waren. Maar het was het waard, we zagen zeeleeuwen, zeehonden, sterns, verschillende soorten albatrossen en de Dunedin Shag die maar juist erkend was als een eigen soort, maar ik weet de Nederlandse benaming niet.
    De terugrit leek zoals gewoonlijk korter dan de heenrit en toen we terug in het hotel kwamen was mijn eerste werk een warme thee maken en sokjes zoeken om warme voeten te krijgen, daarna ga ik op wandel in de stad. Het regent nog stilletjes en vandaag was het slechts 13 graden.
    Om 9u was ik terug. Ik bezocht de Octagon, een achthoekig plein dat het middelpunt van de stad is. Het stadhuis de eerste prebetheraanse kerk, het prachtige station en wandelde via een countdown supermarkt waar ik wat fruit en een stukje kaas kocht en dan naar het hotel om de blog af te maken en te eindigen met Thai chi.

Mouraki Boulders & Oamaru

February 26, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

Ondanks het vele spuiten met anti muggenmelk wordt ik geplaagd door de steken van de zandmuggen! En eens je begint te krabben is het hek van de dam. Vooral mijn voeten en handen zijn geteisterd. Het lijkt of er vlooien in bed zitten.
    Dit is een klasse hotel maar zoals dikwijls in oude historische gebouwen moet je de onpraktische zaken erbij nemen. Er zijn zoveel trappen en gangetjes dat ik bijna verloren liep, verkeerde afslag en ik zat aan de andere kant, dus terug helemaal naar beneden en opnieuw met de juiste trap naar boven.
    Na 't ontbijt heb ik nog ruim de tijd om even TV te zien want deze reis vertrekken we meestal om 9u en dat is relaxing. Ik heb al andere uren gehad tot zelfs half zeven in de ochtend!
    We rijden langs de kust maar we zien de Pacific niet echt, er zijn kleine dorpjes die nog overblijven van de walvisverwerking. Toen in de 18e eeuw de eerste settlets hier kwamen waren de walvissen hier nog in overvloed aanwezig. Ze werden gevangen met grote kano's en aan land gesleept om verwerkt te worden. De Maori's gebruikten het hele dier van kop tot staart maar de nieuwe inwijkelingen alleen de delen die konden verkocht worden, de baleinen voor de (mode)industrie, een bepaalde klier voor de parfum industrie, de traan voor de geneeskunde en de blubber o.a. voor kaarsen.
    Regelmatig passeren we zo'n dorpje en Jani noemt dat lintbebouwing, ja dan is ze in België nog niet geweest!
    De Moeraki Boulders die we op strand zagen zijn een beetje zoals parels ontstaan. Dus eerst een organisch item waarop de natuur sedimenten rond maakt die verharden tot stenen en door het slijpen en draaien op de bodem door het water rond geworden, dit is een proces van millennia.
    Hier vind ik ook heel kleine kreukeltjes met een blauwe kleuring zoals de Paua schelp.
    Deze grote schelp kan je kopen doorheen heel NZ, dit uniek schelpdier komt alleen voor in de schone kustwateren van Zuidelijk Nieuw Zeeland. De Paua wordt beschermd door middel van vangstquota voor aangewezen gebieden. Het is een eetbaar schelpdier en wordt als plaatselijke delicatesse beschouwd, ik heb het zelf nog niet op de kaart zien staan. Paua is een eenschalig dier dat tot 20cm groot kan worden. De Maori's gebruiken het al eeuwenlang om de ogen van hun houtsnijwerken te benadrukken.
    Ze zijn zeer mooi en overal verschillend geprijsd, met gepolierde buitenkant zijn de duurste er zijn ook half gepolierde dan zie je de ruwe buitenkant en ook niet gepolierde die zijn iets goedkoper, je ziet dan alleen de mooie binnenkant, die vind ik dan weer het natuurlijkst.
    Een aantal km verder stoppen we in Oamaru, hier staan meer oude gebouwen dan waar dan ook in NZ. Deze mooie rijkversierde bouwwerken werden opgetrokken met de plaatselijk gedolven roomwitte kalksteen die bekend staat als de Oamaru-steen. Net zoals de fraaie Franse kalksteen is deze erg poreus en wordt hij grijs door de jaren heen. Men heeft al zoveel mogelijk gebouwen opgeknapt en er een beschermende laag op aangebracht.
    Er is een heel oud snoepwinkeltje en daar vraag ik wat hokey poky is want die naam zie je op veel lekkernijen zoals ijsroom, koekjes en chocolade, het is een typische Nieuw Zeelandse smaak die lijkt op butterscotch, ik kocht een hokey poky candybar en die is lekker maar keihard en een echte tandenplakker!
    Dan moeten we even doorbijten want er is nog 300km te overbruggen naar Christchurch, wel met een korte toiletstop.
    Jani legt ons nog uit dat de zon net als bij ons opkomt in het Oosten en ondergaat in het Westen maar op de middag staat ze in het Noorden en niet in het Zuiden! De eerste Europeanen die hier een huis bouwden zetten hun huis in de verkeerde richting dus zuid gericht.
    Vandaag zou dat niets geven want het is bewolkt en het landschap hier is niet echt inspirerend.
    Als we om 4u Christchurch binnenrijden is het terug aan het regenen. Eerst de buitenwijken door waar veel nieuwe huizen staan van de mensen wiens huis verwoest was in 2011 daarna een baan zoals je in Hasselt ziet met grote magazijnen en winkels en een vierbaansweg, voorheen waren het tweebaanswegen.
    We hebben juist de tijd om ons op te frissen want we worden terug verwacht om 5,30u voor een gezamenlijk glas wijn geoffreerd door Jules die morgen 65j wordt. Daarna worden we opgehaald door inwoners van Christchurch voor een maaltijd bij hen thuis. De bus is verdeeld in 5 groepen dus 5 gezinnen ontvangen ons.
    Janine, Jonny, Willy en ik gingen met Neil Fergusson mee.
    Het was een vriendelijke en ongedwongen ontvangst, zij waren psychologen in pensioen met drie gehuwde kinderen en enkele kleinkinderen. Hun zeer modern huis was geraakt door de aardbeving in april 2011 maar zij konden het pas volledig herstellen in 2015 door problemen met de verzekering. Er werd over van alles gepraat van reizen tot immigranten en van Trump tot Australië. De avond was al snel om en tegen half tien werden we terug aan het hotel afgezet!
    Ik heb geen zin meer om te rommelen in mijn koffer en ga met mijn tablet naar bed om de blog te maken.

Christchurch

February 27, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 14 °C

Het praten over mijn job bij Neil bracht veel herinneringen naar boven en ik sliep heel slecht! Maar het waren goede herinneringen.
    Omdat ik zoals gewoonlijk vroeg wakker ben pak ik mijn koffer en ga wandelen in het Hagley park, na een uurtje ga ik terug om uitgebreid te ontbijten want het zal even duren eer we een maaltijd krijgen in het vliegtuig.
    Om 10 u verlaten we het hotel om afgezet te worden aan het museum en de botanische tuin, na een sight seeing zodat we weten wat we in onze vrije tijd kunnen gaan bezichtigen.
    De aardbeving in 2011 was zeer zwaar, van de 100.000 huizen hadden er 80.000 schade. Als ze onherstelbaar waren werden ze afgebroken en de particuliere terug opgebouwd volgens de nieuwe strenge aardbeving bestendige regels.
    Waar officiële gebouwen stonden die niet hersteld konden worden zijn (voorlopig?) parkjes aangelegd. Voor de voorlopig onherstelbare kathedraal, vnl wegens politieke onwil, is er een kartonnen kathedraal gemaakt voor 7000 mensen die gemaakt is met 98 kartonnen buizen waarvan er enkele 20 m lang zijn. Het gebouw is ontworpen door de Japanse architect Shigeru Ban en zou een halve eeuw kunnen meegaan.
    Ik ga naar de houten kerk die weinig schade ondervond en daarna naar de memoriam wall die pas verleden week geopend werd. Nog een wandeling in de botanische tuin dan heb ik nog een uurtje in het interessante museum en om kwart vóór twee en verzamelen we om naar het Antartic Center te gaan dat dicht bij de luchthaven ligt. Hier bezorgd de NZ air maatschappij de bevoorrading van drie basissen op Antarctica, voor NZ, de VS en Italië. We krijgen een zomerstorm over ons heen, gesimuleerd natuurlijk, in de ruimte is het -8° en er ligt echte sneeuw en met windmachines word er afgekoeld tot gevoelstemperatuur -18° behoorlijk koud, gelukkig kregen we extra jassen aan.
    We zien de blue pinguïn de kleinste soort die ze hier voederen, de diertjes hier overleven niet in het wild wegens misvorming bij geboorte of door andere dieren.
    We krijgen nog instructies voor de overstap in Sydney, ttz we landen daar, moeten via de security en dan terug in het vliegtuig naar Dubai. Blijkbaar vertrouwd men de Nieuw Zeelandse security niet. Als het TV programma gezien hebt over de Sydney luchthaven dan let je wel op want ze zijn daar extra streng, vooral op etenswaren of fruit die je zou bij je hebben!
    We worden afgezet aan de luchthaven en Jani blijft bij ons tot aan de passen controle, daar wordt afscheid genomen en tot haar verborgen ergernis krijgt ze va de meeste reizigers nog een afscheidszoen. Nochtans had ze laten horen dat we allemaal de cuddle leeftijd al voorbij waren!
    Voor de vlucht naar Sydney en verder naar Dubai zit ik aan het raam, hopelijk zie ik de opera en/of de Bursj khalifa.
    De vlucht naar Sydney duurt 2,30' en is 2127 km.
    Als we landen in Sydney zie ik inderdaad het operahuis en de zon gaat juist onder het is dan 10,10u voor NZ en pas 8,10u in Sydney, de securety gaat vlot en we wachten bij de international flights op de verdere vlucht. Onze crew wordt veranderd en mogelijk wordt er bijgetankt.

Nog een lange terugreis, Sydney,Dubai,NL

February 28, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 21 °C

Voor de van Sydney naar Dubai moeten we 12.057 km overbruggen en ze duurt 15,50u, uiteindelijk valt het nog mee. We landen om 5u 's nachts plaatselijke tijd, in NZ is het dan 2u 's middags en in België 2u 's nachts!
    Van de Bursj Kalifa zien we niets maar wel veel lichten en vierkanten met huizen in.
    De vlucht van Dubai naar Brussel duurt 5,45 u en bedraagt 5.154 km.
    Eens geland belde ik Dirk op en samen met Peggy kwam hij mij halen. Het was maar 7° en een felle wind, in de drop off zone sta je onbeschut dan voel je het verschil wel.
    In totaal reden we 3000km en hadden we evenveel regendagen als mooie dagen en de temperatuur bleef tussen de 14° en 27° beiden uitzonderlijk koud en uitzonderlijk warm.
    Het was een boeiende reis.