traveled in 22 countries Read more

Nikko, Japan

April 9, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 17 °C

Vanaf Nagasaki gaan we in een keer door naar Nikko. We pakken dan wel een stukje het vliegtuig. Ook na bijna ander half jaar reizen maken we nog steeds fouten, want Sab was blij dat zij een 'goedkoper' hotel had gevonden in Nikko, want alles was rond de 100 eur per nacht. Maar er zit altijd een addertje onder het gras. Ons hotel is niet in Nikko maar een half uurtje verder met de trein. Dus we hebben na heel wat stres en haasten, toch nog onze laatste trein kunnen halen. Maar goed we zijn aangekomen in Nikko. We gaan naar Nikko omdat het een oude stad is met mooie shrines en tempels en omdat je mooie hikes kan doen in de omgeving. De eerste dag gaat volgens plan, we bezoeken de bijzondere tempels en andere highlichts. De 2e dag is onze hikedag en we gaan naar Nikko nationaal park. Daar ( liftent ) aangekomen is het ongelovelijk koud met een harde en gure wind. We hadden niet verwacht dat het zo guur en koud zou zijn paar meter hoger de berg op. We proberen te starten met onze wandeling maar er is geen lol aan. We veranderen ons plan en liften terug. We worden opgepikt door een Indiaase man, die getrouwd is met een Japanse vrouw. Hij had ook behoefte aan gezelschap en hij neemt ons mee naar de mooiste en lekkerste onsen tot nu toe. We warmen op in het warme mineraal water en genieten van een heerlijke relaxe middag en een goed gesprek.Read more

Nagasaki, Japan

April 7, 2016 in Japan ⋅ 🌬 22 °C

Enthousiast gemaakt door het programma Rail Away ( aangeboden door M. Eenkhoorn en P. Lind ) gaan we op weg naar de stad Nagaski.

In de trein vanaf Kumamoto naar Nagasaki zien we al iets bekends dat ons aan Nederland doet denken. De trein naar Huis ten Bosch. We willen instappen en even langs rijden om het met onze eigen ogen te zien, maar onze treinkaarten zijn eigenlijk niet geldig voor deze trein. We proberen het toch want wij worden toch nooit gecontroleerd maar dit keer natuurlijk wel. 5 min later staan we weer op het perron, waar we 2 uur moeten wachten op de volgende trein. Haha, niet echt een slimme actie dus. Op de terugweg rijden we toch langs en dat zien we in ene het centraal station van Amsterdam langs het spoor staan. Maar dan tussen de heuvels en naast de Dom uit Utrecht, molens van de Kinderdijk en grachten. Het is een thema park over Nederland, geweldig!!

Maar goed we komen met wat vertraging aan in Nagasaki, waar de Amerikanen ook een atoombom op hebben laten vallen. Opnieuw horen we gruwelijke verhalen en komen we op indrukwekkende plekken, zoals ground zero.

Maar dat is niet het enige wat we bezoeken. De Japanners waren vroeger natuurlijk ook geen lieverdjes, we bezoeken een verlaten eiland, dat bekend staat als het eiland van beton, omdat alles volgebouwd was zonder dat er ruimte was voor planten. Het eiland was een koolmijn en eigendom van Mitsubishi. Duizenden Koreanen en Chinezen hebben hier als slaaf gewerkt ( en dat was gewoon in de 20ste eeuw ). Maar tijdens de rondleiding hoor je daar natuurlijk niks van. Onze gids beweert zelfs dat de mensen erg gelukkig waren.

Naast het themapark over Nederland heb je ook een klein eiland in de stad waar de Nederlanders honderden jaren hebben gewoond tijdens de goude eeuw en zelfs nog daarna. De Nederlanders waren de enige die handel mochten drijven met Japan nadat de empire op dat moment zijn hele rijk had afgesloten voor de buitenwereld. De Nederlanders mochten als enige blijven omdat ze meer geintereseerd waren in handel dan in het verspreiden van geloof, zo hebben de Portugezen het namelijk verknalt bij de Japanners. ( die zijn allemaal geexecuteerd ). Super tof om meer over de Nederlandse geschiedenis te leren in het buitenland.

Kikuchi, Mt Aso & Takachiho

April 5, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 12 °C

Vanaf Hiroshima treinen we naar een ander eiland om naar het nationale park te gaan. We starten in de hoofdstad Kumamoto, bezoeken hier ook het kasteel, huren een auto en gaan opweg. De gorges, watervallen, bloesems, vulkanen en hikes zijn fantastisch ( de foto's zeggen genoeg ) en als plus heb je hier ook nog een van de beste onsens omdat het water direct uit de bergen komt. We hebben ook een eigen bungalow met fantastisch uitzicht en koken onze eigen Japanse maaltijd. Wat zijn we weer aan het genieten. Hierna gaan we naar Nagasaki, waar we meer leren over de de Japanse maar ook Nederlandse geschiedenis.Read more

Hiroshima, Japan

April 2, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 18 °C

Van Imabari gaan we naar Hiroshima, met onze treinpas zijn we ongeveer 10 uur onderweg. Met de auto doe je er 2 uur over... maar een auto hebben we niet... de zoon van onze coushsurf host heeft de oplossing. Hij geeft ons een lift met zijn bootje. Dat schijnt een enorm vette boot te zijn maar de boottocht is ook nog eens enorm vet. Virgil mag ook nog even aan het stuur en vaart als een pro onder de bruggen door en langs de rotsen. Nadat we veilig zijn aangemeerd gaan we nog een tempel complex binnen voordat we over gaan op de volgende stap. We gaan verder liften. Dit hebben we een keer spontaan in Nicaragua gedaan, maar als je er afhankelijk van bent voelt het een beetje anders, alsof je met je hand omhoog staat te bedelen, maar na 10 minuten went het eigenlijk wel. We hebben een spot uitgezocht onder een mooie bloesem, aangezien iedereen naar die bloesem kijkt. We willen het bijna opgeven, als we een raampje naar beneden zien gaan. Jeeeejjj een ouder stel die ons een lift wil geven ( gelukkig zijn het niet 3 sumoworstelaars ofzo ) Ze brengen ons halverwege. We worden vervolgens opgepikt door 2 japanse gasten die zin hebben in gezelligheid. Ze brengen ons naar Hiroshima en trakteren ons op noodles. Aan het einde van de dag zijn we moe maar voldaan. We hebben er eigenlijk geen woorden voor. Het is hart verwarmend hoeveel mensen geven en je helpen zonder ooit iets terug te kunnen krijgen of vragen. Daarbij realiseren wij ons dat het altijd loont om uit je comfortzone te gaan om weer iets nieuws te proberen.

Maar we zijn dus in Hiroshima. Een stad met een indrukwekkend verleden. We gaan natuurlijk de belangrijkste plaatsen af en naar het museum. Het is ongelovelijk indrukwekkend om te zien dat 1 bom een hele stad kan wegvegen. De mensen die het overleefd hebben, hebben hun hele leven last gehad van de ziektes die de straling heeft veroorzaakt. We zijn er eigenlijk stil van. En als contrast, is ook hier de bloesem in volle bloei. Wat prachtig is maar waar je dan ook weer stil van wordt.

Shikoku, Japan

March 30, 2016 in Japan ⋅ ☁️ 17 °C

Na de tweedaagse fietstocht arriveren wij in het stadje Imabari Op het eiland Shikoku. En jawel, ook hier hebben wij een couchsurf adresje gevonden.

Wij belanden bij een oudere stel die zelf al vier kinderen hebben en tien klein kinderen. Ze hebben een ontzettend mooi groot huis waar zij alleen nog maar met ze tweeën in wonen. Nadat hun zoon hen heeft overgehaald om een pelgrimstocht te doen te voet van 1200km! En dat terwijl ze al de 70 zijn gepasseerd. Hierna hebben zij hun huis en hun hart opengesteld voor andere reizigers van over de hele wereld. We worden ontzettend verwend als we wakker worden staat er een heerlijk ontbijt voor ons klaar en als we thuiskomen het avondeten. Wat zo uitgebreid is dat het wel een kerstmaaltijd lijkt. Vanuit hun warme huis en nieuwe thuis zijn wij het eiland verder gaan verkennen met een huurautotje. Wij kammen een groot deel van het eiland af. Het regent bijna de hele dag, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Bij elke bocht die we rijden zien we weer een stukje van het indrukwekkende japan, met de bloesems in volle bloei.Read more

Shimanami Kaido Bikeway

March 29, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 14 °C

Onomichi is een klein dorpje op een berg met hele oude shrines en tempels. We zijn hier naar toe gekomen omdat het het beginpunt van de fietstocht is die we willen doen. We hebben het druk gehad in Kyoto en we hebben een lange reisdag gehad. Dus we gaan even niet coushsurfen maar boeken een hostel / guesthouse.

We boeken bij een traditionele guesthouse. Dat betekent dat we op futons slapen. Een soort van dunne matras op de grond. Maar daar zijn we op ingesteld en vinden het inmiddels heerlijk slapen. Maar waar we niet op gerekend hadden is dat er geen internet is, de toilet een gat in de grond is en geen enkele buiten muur helemaal dicht is. Maar het is heerlijk om in de bergen en zo goed als in de buitenlucht te slapen en wakker te worden.

Vanaf Onomichi starten wij een kleine fietstocht van twee dagen. Deze fietstocht gaat over een aantal eilanden die verbonden zijn met een serie grote bruggen. De route is ongeveer 70km lang, dus goed te doen over twee dagen!

De eerste dag fietsen wij vooral langs veel industrie waar veel boten en schepen worden gebouwd. Er is gelukkig ook nog wat uitzicht en op het einde van de dag belanden wij bij een guesthouse met een eigen 'onsen'! Genieten dus!

De tweede dag is een stuk mooier. Minder industrie, landschap wordt mooier en de bruggen ook. Voor het gemak hebben wij ook onze grote backpacks naar het eindpunt van de route laten sturen. :)

We verbazen ons over de gigantische bruggen, de blauwe zee en de smaak van de sinasappels. In het gebied zijn veel sinasappel plantage een sinasappel heeft nog nooit zo goed gesmaakt.

Himeji, Japan

March 27, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 14 °C

Als kleine tussenstop vanuit Kyoto doen wij Himeji aan. Hier is een van spectaculairste kastelen van Japan en dus wel een middagje waard.

Het kasteel komt uit 1400 en is nog steeds het origineel. Opmerkelijk omdat in de tweede wereldoorlog is een groot deel van de stad verwoest door bombardementen en dit kasteel als een van de weinige gebouwen nog overeind stond.

Tegenwoordig staat het als vele andere tempels en kastelen van Japan op de UNESCO lijst van werelderfgoederen.

Kyoto, Japan

March 25, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 9 °C

Kyoto is een stad dat op het gebied van historie niet onder doet aan de grote steden van Europa en het is de stad van de cherry blossoms, sakura of in het Nederlands, de bloesems. We zijn net als alle andere miljoen toeristen net iets te vroeg en ongeveer een derde staat in bloei. Maar dat maakt het nog leuker wanneer we er een spotten op een onverwachte plek.

We hebben ongelofelijk veel mazzel dat we een slaapplek hebben kunnen krijgen want alles zit compleet volgeboekt. ( we zijn nou eenmaal niet de reizigers die al maanden van te voren weten waar we precies gaan uithangen ). We couchsurfen bij een meisje uit Singapore, haar vriendin uit Melbourne is er ook en haar huis is ongeveer 18 m2. We slapen als sardientjes maar hebben het gezellig. We leren veel over de Maleisische cultuur en de Japanse want onze host spreekt vloeiend Japans, dus dat maakt het makkelijk. Ze neemt ons mee naar een sushi restaurant waar je via de loopband je sushi geserveerd krijgt. Het is heerlijk en ook belangrijk, goedkoop.

Oja we zijn natuurlijk in Kyoto voor de tempels en shrines. Die zijn erg indrukwekkend. De foto's zeggen genoeg. :-)

Nagoya, Japan

March 23, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 17 °C

Vanaf Niseko vliegen we terug naar centraal Japan, in de stad Nagoya. Dit is een industriestad waar Toyota is geboren zonder veel toeristische attracties. We zijn hier omdat het vliegticket vanaf Niseko goedkoop is maar ook omdat Vir een souveniertje komt ophalen! Rara wat is het ;-)

We couchsurfen bij een Amerikaan die daar woont en voor we het weten zijn er 4 Amerikanen bij die aan het genieten zijn van onze hutspot :-)

Niseko, Japan

March 13, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 0 °C

Wintersporten in Japan! Na alle zon gaan wij eindelijk weer een winter in. En daar hadden wij best zin in. Snowboarden hebben wij gemist en in Japan kregen we de kans!

Vorig jaar hebben we ons opgegeven voor een de website; Helpx. Op deze site kan je vrijwilligerswerk zoeken en in ruil voor je werk krijg je vaak een bed om in te slapen en als je geluk hebt wat te eten. Toen wij eenmaal op reis waren hadden we de travel bug te pakken en wilden we eigenlijk niet lang genoeg op een plek blijven om dit te doen. Er zijn immers te veel mooie plekken om te ontdekken of zuid oost azie is zo goedkoop dat werken in ene heel onnodig lijkt.

Maarja dan kom je aan in Japan, heb je 6 weken de tijd en voor een slaapplaats in een dorm betalen we met z'n 2en 60 eur per nacht.... Dus tijd om aan de slag te gaan. We belanden in het noorden van Japan, in een skiresort dat bekend staat voor de fijne poedersneeuw. we snowboarden iedere ochtend. We hebben een eigen kamer krijgen wat geld om te eten en in ruil daarvoor werken we 6 uurtjes per dag. Tijdens deze uurtjes kopen we spullen in van China en laten we het verschepen naar Japan. Maar we krijgen veel meer terug dan een bed en wat te eten. We komen terecht bij een warme groep andere reizigers. Met ieder natuurlijk een goed reisverhaal waar je geïnspireerd door raakt en je veel tijd met elkaar doorbrengt leer je elkaar ook beter kennen. En liefde gaat natuurlijk ook door de maag, dus wij koken hutspot voor onze internationale vrienden en wij proeven kimchi pannenkoeken en hotpot met sesam!