Costa Rica - Pura Vida

October - November 2022
A 17-day adventure by Nelly en Peter Read more

Broek in Waterland

November 4, 2022 in France ⋅ ☀️ 11 °C

Wanneer je wat van de wereld wilt zien moet je reizen. Niet alleen 11 uur in een vliegtuig om de oceaan over te steken maar ook in totaal 1.700 kilometer met de bus door Costa Rica gereden. Een ieder die we vooraf spraken over Costa Rica is enthousiast over de flora en fauna, dus vooraf waren de verwachtingen hoog. Veel mooie dingen gezien en bijzondere dingen meegemaakt: verwachtingen zijn wat ons betreft meer dan uitgekomen. Onder andere de schildpadden ‘s avonds op het strand, de walvissen, jungle by night met de luiaard aan de telefoonkabel, het natuurpark Tortuguero, meerdere wandelingen en vaartochten, de mooi gekleurde vogels, insecten en gifkikkertjes, de waterval, het reisgezelschap, Tania de reisleidster en de mooie locaties waar we hebben geslapen. En niet te vergeten op reis met Edith & René: zonder meer 100% geslaagd, dank jullie wel!
    Voor Nelly was dit misschien wel de leukste vakantie tot nu toe, voor Peter staat Vietnam nog steeds op 1 echter Costa Rica op 2. Jammer dat ik niet heb kunnen snorkelen en van de birrie birrie, maar dit valt in het niet bij hele mooie rondreis. Costa Rica, Pura Vida: bedankt!

San Jose - Parijs - Amsterdam

November 3, 2022 in France ⋅ 🌧 12 °C

Op de extra dag kan na het ontbijt onder begeleiding van een gids een stadswandeling worden gemaakt door San Jose. Nelly en Peter blijven in het hotel achter omdat de birrie birrie nog niet helemaal verdwenen is. Van Edith en René horen we dat we niet veel gemist hebben, dit zal ook de reden zijn dat reisorganisaties de hoofdstad San Jose alleen in het programma opnemen omdat hier het internationale vliegveld is.
    Na het ontbijt nog wat op bed gerust, koffer ingepakt, voetbal gekeken, rond het zwembad gehangen, lunch en wachten tot het 16:00 uur is om dan te vertrekken richting vliegveld. Hier nemen we afscheid van Tania en chauffeur Olmen en checken in. We hebben vooraf weer op rij 16 stoelen gereserveerd met extra beenruimte: prima plek dus om de nachtvlucht door te brengen.

Dominical - San Jose

November 2, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 21 °C

Oorspronkelijk zouden we vandaag terugvliegen naar Nederland echter dit wordt nu morgen omdat deze vlucht is geannuleerd. Achteraf misschien wel beter omdat het anders echt veel reizen is op je laatste dag van de vakantie: eerst 4 uur in de bus naar San Jose en daarna terugvliegen naar Nederland. En er is nog een reden: Nelly is vanmorgen weer fris en fruitig opgestaan echter aangekomen bij het hotel in San Jose wordt Peter bevangen door de birrie birrie.
    We nemen in Dominical afscheid van de 3 medereizigers Yvonne, Rob en Jan en vertrekken om 11:00 uur met de bus richting San Jose. Rond 16:00 uur komen we aan bij het hotel en verder is er eigenlijk weinig te melden over deze dag. De foto’s bij dit verslag komen uit de groepsapp en zijn van eerdere dagen. Kortom, rustig voorbereiden op de dag van morgen dan vliegen we rond 20:00 uur, plaatselijke tijd, via Parijs terug naar Amsterdam.

Dominical

November 1, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Narigheid! Nelly heeft net als een paar medereizigers iets gegeten wat niet helemaal kosjer was: gevolg frequent bezoek aan het toilet. Echter dit weerhoudt Nelly er niet van om met de excursie van vandaag mee te gaan: met de boot de Grote Oceaan op opzoek naar een of meerdere walvissen.
    Het gaat hier om bultrug walvissen die vanuit Antarctische wateren medio juli aankomen in het warme, tropische water van Costa Rica waar de vrouwtjes walvissen bevallen van een kalf, hier vervolgens in 3 maanden het kalf alles leren om mee terug te kunnen zwemmen naar Antarctica. Het walvisseizoen loopt tot en met oktober dus eigenlijk redelijk op het einde.
    Om 07:00 uur vertrekken we richting het plaatsje Uvita waar we op een boot stappen die ons meeneemt de oceaan op. Van de plaatselijke gids krijgen we nog een toelichting en instructies en vertrekken vervolgens te voet richting het strand. We lopen door de zee naar de boot en kunnen vertrekken. Eerst varen we parallel aan de kust en daarna gaan we meer de oceaan op. We zien onder andere tonijnen springen, een paar zeeschildpadden en pelikanen. Na enige tijd krijgt degene die de boot bestuurt een telefoontje dat op een andere locatie een walvis is gespot. Net op het moment dat de boot rechtsomkeer wil maken ziet onze gids een walvis bovenkomen inclusief kalf!
    En dan is het iedere keer wachten waar en wanneer ze weer aan de oppervlakte komen om te ademen: de baby om de 7 minuten en moeders kan 14 minuten onder blijven.
    Wat zijn het toch een grote (zoog)dieren: moeder wordt geschat op 17 meter en het kalf op 7 meter.
    We proberen in de buurt te blijven en zien ze steeds weer op een afstand variërend tussen de 50 en 100 meter verschijnen. Na enige tijd zegt de gids we laten ze nog een keer bovenkomen en dan gaan we weer verder. Het is alsof moeder walvis het heeft gehoord want ze duikt de diepte in en neemt afscheid van ons door met haar staart te ‘zwaaien’. Heel bijzonder!
    We keren om richting waar we vertrokken zijn en maken nog een stop om te zwemmen in een hele mooie baai waar de bemanning fruit uitdeelt.
    We komen aan bij de eindbestemming en gaan met een goed gevoel, ondanks dat we niet hebben kunnen snorkelen en geen dolfijnen hebben gezien, richting hotel.
    De rest van de dag blijven we rondom onze bungalow en halen slaap in die we vannacht hebben gemist.
    Eind van de middag is er nog een afscheidsbijeenkomst, want 3 van de 14 medereizigers blijven hier nog iets langer en de rest vertrekt morgen richting San Jose. Dit is ook het moment dat we onze reisleidster Tania bedanken voor haar enthousiaste inzet en goede zorgen en onze chauffeur Olman die ons veilig door Costa Rica heeft vervoert. Voor beide hebben we een envelop met ’tip’ welke onder begeleiding van een speech door René en Rob wordt overhandigd.

Manuel Antonio - Dominical

October 31, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 26 °C

Laatste fase van de Costa Rica rondreis is aangebroken: ontbijten kan tot 9:00 uur en de bus vertrekt om 11:00 uur. Evengoed zitten we voor achten te ontbijten, gezellig samen met de ondeugende kapucijn aapjes en zijn we binnen een half uur klaar voor een strandwandeling. Tania spot nog twee luiaards en enkele eekhoorn aapjes, die we nog niet eerder gezien hebben.
    We rijden 11:00 uur richting Manuel Antonia om te pinnen en voor een lunch in de jachthaven.
    Daarna uurtje rijden richting Dominical, we stoppen nog bij een hippie markt en daarna door naar ons hotel voor de komende 2 nachten. Prima bungalow, ziet er leuk uit en we duiken nadat we ons omgekleed hebben het zwembad in. Spannender wordt het vandaag niet.

Manuel Antonio

October 30, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 27 °C

Vandaag bij het ontbijt onverwachte gasten op bezoek, waar het personeel niet zo blij mee is: kapucijn aapjes. Dit zijn echt brutale alleseters, van suikerklontjes, theezakjes, ze pikken echt wat er te pakken valt. Het personeel verjaagt ze met water uit een plantenspuit maar dit is natuurlijk maar van tijdelijke aard.
    Na het ontbijt vertrekken we naar onze laatste wandelexcursie van deze vakantie: natuurpark Manuel Antonia. Een van de meest bezochte parken van Costa Rica. Zien we hier iets wat we tot nu toe niet gezien hebben? Kikkerdril op een boomblad hadden we niet eerder gezien. Je denkt dat het een grote waterdruppel is maar als je door de verrekijker van de plaatselijke gids kijkt zie je allemaal kleine kikkertjes.
    Verder natuurlijk enkele luiaards, rode krabbetjes in de bomen en mooi gekleurde insecten. In dit park zouden we ook diverse slangen kunnen zien echter die laten het vandaag afweten. Dit natuurpark ligt aan de kust en heeft een mooie baai, we hebben dan ook een verfrissende duik in de zee genomen.
    Hierna terug naar de bus, lunch in het dorpje en daarna terug naar het hotel: we hebben een vrije middag dus heerlijk aan het zwembad gelegen met een boek.
    Morgen vertrekken we naar onze voorlaatste bestemming, uurtje rijden van Manuel Antonio: Dominical. Eigenlijk onze laatste bestemming maar doordat de oorspronkelijke terugvlucht geannuleerd is hebben een extra dag in de hoofdstad San Jose.
    Overmorgen hebben we in Dominical nog één excursie om naar uit te kijken: met een boot de zee op om walvissen en dolfijnen te spotten. Het is op dit moment walvisseizoen dus wie weet gaat het lukken.

Monteverde - Manuel Antonio

October 29, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 27 °C

Reisdag met weer een indrukwekkende vaar excursie: vandaag staan vele vogels, mangrovebossen en krokodillen op het menu. Bij elkaar wel zo’n 4 uur in de bus, uiteraard met enkele koffie- en toiletstops tussendoor en de eerder genoemde 2 uur durende excursie.
    Deel van de rit gaat wederom over Highway #1 en niet eerder benoemd maar hier rijden van die echte grote Amerikaanse trucks, met forse neuzen en lange trailers.
    Aangekomen bij Jose's Crocodile River Tour stappen we in een open boot met dak en als snel zien we de eerste krokodil. Handen binnen boord uiteraard en wat een indrukwekkend dier van zo dichtbij. Ze bewegen traag, in het water maar kunnen op het land 30 km per uur lopen, maximaal 10 minuten lang. En 45 minuten onder water blijven. We varen verder en zien meerdere vogels die we niet eerder hebben gespot en ook een gigantische krokodil van circa 5 meter. Wat een beest en wat een bek.
    We varen verder het mangrove bos in en stoppen even om naar de geluiden van de jungle te luisteren: vogels, apen, krekels en ander dieren. Bijna net zo mooi om naar te luisteren als in Thailand.
    Na de vaartocht gaan we weer verder richting onze bestemming voor vandaag, Manuel Antonio. Onderweg nog wel even de bus aan de kant van de weg gezet voor een ‘zwerm’ ara’s en bij een palmolie plantage.
    ‘s Avonds voor, tijdens en na het avondeten worden we getrakteerd op een enorme tropisch stortbui: wat een enorme hoeveelheid water komt er uit de lucht vallen.

Monteverde

October 28, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag staan 2 excursies op het programma: Canopy ZIP-line hoog over de boomtoppen ‘toetsen’ en een mooie wandeling door het natuurpark over hangbruggen. Jan, Edith en René doen beide.
    We gaan met de bus naar het vertrekpunt van het park waar we tijdelijk afscheid nemen van de stoere ZIP-liners: zij doen de wandeling na de lunch.
    De wandeling duurt 2 uur en gaat over 8 hangbruggen, op hoogte van de boomtoppen: fantastisch uitzicht op al het groen. Hier worden nauwelijks dieren gespot dus eigenlijk alleen flora. Wat ook mooi is op te zien zijn de bomen waar andere aan groeien: planten die groeien op een boom zonder dat ze de boom gebruiken als voedselbron. De boom en de plant leven in symbiose, weer wat geleerd!
    Na de wandeling tijd voor de lunch en daarna terug naar ons hotel.
    ‘s Middags krijgen we van Tania nog een berichtje via de groepsapp dat ze een vogelspin heeft gevonden, op het spoor gekomen door het vinden van zijn vervelde huid. De spin zal een paar meter verder op in het holletje van een aarde muur. Heel bijzonder hoe Tania dit weer gevonden heeft.
    Nog even terugkomen op het eten: de afgelopen dagen, na Tortuguero, hebben we lekker gegeten: o.a. taco’s gevuld met tempura garnalen, heerlijk stuk picanja, fejita met shoarma en kipfilet met satésaus.

Liberia - Monteverde

October 27, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

En door …… reisdag op weg naar Monteverde: de groene berg. Na het ontbijt stappen we de bus in voor een rit in 3 etappes, waarvan een deel weer via de Pan American Highway en in de bergen over ongeasfalteerde slinger weggetjes. Onderweg stoppen we voor koffie, waar mooie papegaaien op ons wachten, lunch en punten met een mooi uitzicht.
    Aangekomen bij ons hotel hebben we een paar uur voor ons zelf, daarna diner en maken we ons op voor excursie van deze dag: een avondwandeling, oftewel Jungle by Night.
    Bij het vertrekpunt wordt onze reisgezelschap opgedeeld in tweeën en gaan we onder begeleiding van een lokale gids het bos in. Iedereen heeft een zaklantaarn, met name om te kijken waar je moet lopen maar ook om dieren te spotten. Wat komen we tijdens de 2 uur durende wandeling onder andere tegen: schorpioen, sprinkhanen, kevers, vlinders, vogels en slangen. En als we weer bijna bij het vertrekpunt zijn aangekomen worden we getrakteerd op een bijzonder tafereel: een luiaard met een baby op haar buik steekt via een telefoonkabel over van de ene naar een andere boom. De luiaard, die zich normaal gesproken nauwelijks verroert, komt in beweging omdat wij de rust verstoren.
    Ook hier hebben we dus weer mazzel, net zoals op het strand met de baby schildpadjes.
    Teruggekomen bij het hotel, nemen we bij de open haard nog een drankje en duikt iedereen zijn mandje in, morgen weer vroeg ontbijten en voor het volgende avontuur.
    Open haard? Ja, we zitten hier in de bergen en het is ‘s avonds met 16 graden minimaal 7 graden koeler dan we tot nu toe in Costa Rica gewend zijn.

Liberia

October 26, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Eigenlijk zijn we nu op de helft van onze vakantie echter de terugvlucht op woensdag is geannuleerd, we weten inmiddels dat we een dag later terugvliegen en de extra dag in San José verblijven. Dus inplaats dat we donderdag landen in Amsterdam wordt het vrijdag. Liever extra dag aan het strand gehad maar goed, het is nu even niet anders. En misschien heeft een dag in de hoofdstad ook wel wat.
    Vandaag ochtendwandeling van circa 2 uur in nationaal park Rincón de la Vieja, dat aan de voet van een vulkaan ligt. Wat zien we allemaal onderweg: onder andere kokend modder, wurgbomen, mooie water stroompjes, een confrontatie tussen de bladsnijder mieren en het leger van de zwarte mieren, en een krater met geel water. Heel anders weer dan het regenwoud: als ik het goed begrepen heb wordt dit ook wel het droge woud genoemd.
    ‘s Middags lunchen, Ajax - Liverpool kijken, lekker relaxen aan het zwembad, dobberen in warmwater baden en van een rots springen in de rivier. Het lijkt wel vakantie🙃