Avontuur in Australië en NZ

januar - oktober 2023
In januari 2023 begint ons grote avontuur. Geen baan en huis meer voor een tijdje. Onze reis begint in Thailand en Maleisië. Dan hebben we 7 maanden om de natuur en het werkende leven in Australië te ontdekken. Met NZ als waardige afsluiter 🏔️ Les mer
  • 95fotspor
  • 5nautiske mil
  • Dag 59

Warrnambool & Adelaide

15. mars 2023, Australia ⋅ 🌙 24 °C

Na het afsluiten van de Great Ocean Road willen we de komende weken het gebied tussen Melbourne en Adelaide ontdekken voordat we weer teruggaan naar de oostkust.

We beginnen met een wandeling over een oude vulkaan krater, de mount Noorat 🌋 Hele steile wandeling met mooi uitzicht, maar ontzettend veel vliegen waar we helemaal gek van werden 🪰. De volgende wandeling in het Tower Hill natuurgebied was beter geslaagd, hier zagen we Emoe's, wallaby's en vossen in het wild. Het hoogtepunt was een koala die vlak voor ons het pad overstak en een boom inklom om te eten. Zo dichtbij! 🐨

We bezoeken het Folk Festival in Port Fairy, een kustplaatsje. Het is een groot meerdaags festival maar er zijn ook wat gratis optredens in het centrum waar we langs zijn gelopen. We vonden het een erg Amerikaanse sfeer hebben ookal zijn we nog nooit in Amerika geweest. Het trok ons in ieder geval niet heel erg aan.

De volgende bestemming is Warrnambool, waar we de auto parkeren bij een parkje en onze eerste fles Australische wijn opentrekken, vanavond gaan we naar een concert🍷! We lopen naar het evenementencentrum, wat mij een beetje deed denken aan de disco in Leusden. Ook de mensen zijn erg 'dorps' en ik voelde me ineens erg 'stads'. We hebben een goed feestje gehad bij Peking Duk en hebben toen weer een half uur teruggelopen naar onze camper waar we op een parkeerplaatsje wat nachtrust hebben gepakt.

De 2 dagen erna rijden we lange stukken naar Adelaide. Onderweg stoppen we nog bij de Blue Lake en begin van de middag komen we aan in Adelaide. Hier is een groot festival van een maand lang met allerlei kunstzinnige optredens. Wij kiezen een Circus meets Disco voorstelling, maar als we aankomen zien we dat we de gemiddelde leeftijd flink omlaag halen👵. De voorstelling was vermakelijk maar niet echt voor onze doelgroep helaas. Wel hebben we erg genoten van een pita Yiros bij een veganistisch Grieks restaurant🥙.

Op de camping spreek ik een Frans stel aan met een mooie Jeep om te informeren hoe dat hen bevalt en even later vragen ze ons mee naar het strand. Sociaal contact!🤩 Ook wel eens leuk om met andere mensen te praten 😉Wanneer ze erachter komen dat Kwint Frans spreekt kunnen ze helaas spontaan geen Engels meer dus voor mij was het wat minder gezellig. Na een paar uur zonnen vertrekken we naar Cape Jervis waar we de ferry nemen voor onze volgende stop: Kangaroo Island!

• Dag 63

Kangaroo Island🦘

19. mars 2023, Australia ⋅ ☁️ 17 °C

Na een kronkelige route komen we aan bij de ferry🚢. Kwint rijdt ons busje erop en dan trotseren we drie kwartier aan misselijkmakende golven. We rijden nog een half uur naar de camping, waar we net genoeg tijd hebben om te eten en af te wassen voordat we worden aangevallen door een zwerm vliegende mieren 🐜🪽.

De volgende ochtend merken we dat ons busje een gek geluid maakt, na wat research vermoeden wij een misfire probleem. We rijden langs een garage maar ze hebben geen tijd om ons verder te helpen en het is weekend dus nemen we de gok om een afspraak te maken bij een garage als we het eiland af zijn...

Die dag bezoeken we nog Little Sahara, een grote zandduin midden op het eiland 🏜️. Onze slaapplek delen we met een koala in de boom naast ons :)

De volgende dag is het bewolkt en regenachtig, we bezoeken de ruige kustlijn en zien heel veel zeehonden uitrusten!🦭 Er zijn ook een paar kleintjes bij van nog maar een paar maanden oud 🥹

De laatste dag op het eiland bezoeken we het Wildlife Park waar we kangaroes en wallabies voeren en luisteren naar de 'Koala Talk'. Blijkbaar hebben koalas geen vijanden omdat ze heel vies smaken en is hun brein zo groot als een amandel. 🦘🐨

We hebben een camping geboekt vlak naast de ferry en gaan vroeg slapen want de wekker gaat om 04:30 om weer terug te keren naar het vasteland!

• Dag 66

Grampians National Park

22. mars 2023, Australia ⋅ ☀️ 18 °C

In het donker zetten we de camper op de ferry en trotseren we de, deze keer nog heftigere, golven. Eenmaal aan de overkant stoppen we bij een tankstation om even bij te komen en dan rijden we door naar de autogarage waar we een afspraak hebben. Terwijl Kym de sparkplugs vervangt en kleppen beter afstelt kijken we de Formule 1 terug in de MacDonalds. Als we wegrijden voelt het busje een stuk soepeler aan en er zijn geen misfires meer, dus dat is mooi!

In 2 dagen rijden we naar het Grampians National Park. Bij aankomst bezoeken we de Mackenzie Waterfalls en we parkeren het busje midden in het bos om te overnachten🌲

De volgende dag staan we op met de zon voor een mooie hike. Het is best pittig maar we zijn vroeg begonnen en worden beloond met mooi uitzicht 🤩

We rijden door richting Melbourne, want morgen gaan we vrijwilligerswerk doen op een festival waar we daarna gratis heen mogen!

• Dag 67

Ability Fest en Footy in het MCG

23. mars 2023, Australia ⋅ ☁️ 19 °C

Na de Grampians zijn we weer teruggegaan naar Melbourne. Hier hadden we vrijwilligerswerk geregeld bij een muziekfestival genaamd Ability Fest. Twee dagen voordat het festival plaatsvond waren wij ingedeeld en onze taken bestonden uit "scrimming" en het plakken van stickers op waterflesjes. Vooral dat laatste was een breindodende taak, maar ja, je moet wat over hebben voor gratis toegang 😉

Nadat we klaar waren met het vrijwilligerswerk hebben we snel wat gegeten en zijn toen gaan lopen naar het MCG, Melbourne Cricket Ground, het grootste stadion van Australië dat plek heeft voor 100.000 mensen! We hadden namelijk tickets gekocht voor een Australian Football (aka footy 🏉) wedstrijd te gaan. Dit is iets wat ik graag wilde doen en dat kan dus ook afgevinkt worden! We hadden ons van tevoren goed verdiept in de regels en het was leuk om mee te maken.

Na een dag rustig aan te hebben gedaan in Melbourne was daar dan eindelijk de dag waar we hard voor hebben gewerkt: Ability Fest! Het is een eendags-muziekfestival dat zich richt op een inclusief maken van de toegankelijkheid. Met het motto dat iedereen die dat wilt moet kunnen genieten van een festival 💜. Er was onder andere een speciaal podium gemaakt voor mensen in een rolstoel, er waren subtitles van de lyrics op een scherm en een gebarentolk en bij de silent disco waren ook trilvesten waardoor je de bas kunt voelen. Ze willen hiermee een voorbeeld geven aan alle andere festivals en hopen dat die ook hun ideeën zullen oppikken over toegankelijkheid. We hadden veel geluk met het mooie weer, wat nogal wispelturig is in Melbourne. Telenova was de band waar we het meest naar uitkeken en de grootste reden voor ons bezoek aan het festival, en ze stelden niet teleur! ☀️

• Dag 89

Burgerlijk in Canberra

14. april 2023, Australia ⋅ ⛅ 20 °C

Excuses voor de extreme vertraging van dit nieuwe bericht! Sinds de vorige footprint zijn we minder bezig met reizen en meer met van alles regelen, zoals de verkoop van ons busje, het kopen van een nieuwe auto en het zoeken naar werk.

We hebben besloten ons busje te verkopen omdat we toch liever een 4x4 drive willen die meer verschillende wegen aankan. Ook hebben we veel geld zitten in het busje en begint ons budget op te raken. Het verkopen van het busje ging helaas niet zo soepel als we hadden gehoopt. Laten we het er maar op houden dat we heel veel hebben geleerd over remslangen, olielekken, roestplekken etc. Gelukkig hebben we uiteindelijk een koper kunnen vinden en het busje met een klein verlies verkocht.

Diezelfde dag hebben we meteen een andere auto gekocht, een Toyota Prado uit 2002. Dit keer konden we een beter overwogen keuze maken met alle nieuw opgedane auto-kennis, bel ons wanneer je een tweedehands auto wilt aanschaffen ;) Met onze Prado zijn we naar Canberra gereden, wat heerlijk voelde dat ineens in een automaat met cruise control <3

In Canberra passen we op het huis en de 18 jarige kat Jelly van een achteroom van Kwint, die twee maanden naar Nederland is precies in deze periode. Dat betekent dus gratis verblijf en een goed moment om te gaan werken om zo te sparen voor onze roodtrip door Australie. Het vinden van full time werk ging niet even soepel, vaak kregen we te horen dat ze niet iemand willen aannemen die maar een paar maanden blijft, of hebben ze maar een paar shifts per week beschikbaar. Inmiddels werkt Marleen 6 dagen per week als serveerster in 2 café’s, en Kwint als pizza bezorger en receptionist bij een artsenpraktijk. Waar we eerst van plan waren om 15 juni weer door te gaan met onze reis, hebben we besloten nog 3 weken langer te blijven omdat we helaas meer moeten sparen voordat we door kunnen.

De tijd in Canberra kunnen we goed gebruiken om onze Prado te pimpen en helemaal kampeer-klaar te maken met zonnepaneel, koelkast en daktent. Daarnaast knuffelen we veel op de bank met Jelly en heeft Kwint tijd om nieuwe muziek te maken. De dagen zijn hier kort, want het wordt herfst. Het is om 18:00 al donker en het vriest soms s’nachts. Het is gek om te bedenken dat het in Nederland juist lente wordt, terwijl wij onszelf verwarmen aan de warme chocomelk.

Kortom, een iets minder avontuurlijke periode maar wel veel geleerd. We moeten het nog even twee maanden volhouden om daarna hopelijk weer een aantal maanden door Australië te kunnen crossen!

• Dag 98

Groovin The Moo 🐮

23. april 2023, Australia ⋅ ⛅ 21 °C

We zijn even stil geweest omdat we vooral aan het werken zijn en daarnaast niet heel veel bijzonders meemaken. Over anderhalve week verlaten we Canberra om onze reis weer te hervatten en dan zullen we jullie ook weer regelmatig meenemen in ons avontuur!

Nu een throwback naar een tijdje terug in Canberra, toen we naar Groovin The Moo festival gingen 🐮

• Dag 118

Kort uitje naar Sydney

13. mai 2023, Australia ⋅ 🌙 17 °C

Een volgende throwback, half mei zijn we een weekendje naar Sydney geweest. Op vrijdagavond gingen naar een concert van Winston Surfshirt, als we eerlijk zijn viel dat een beetje tegen en het was ook supervol in een vrij kleine zaal. We sliepen in een hostel en 4 uur later ging alweer onze wekker om naar het Eurovisiesongfestival-feest te gaan! Dat begint hier om 5 uur sochtends. Dit was leuk om eens mee te maken, maar volgend jaar toch weer fijn als het gewoon in de avond is :)Les mer

• Dag 179

3 maanden Canberra

13. juli 2023, Australia ⋅ ⛅ -8 °C

3 maanden Canberra, het voelde als een eeuwigheid maar het is ook voorbij gevlogen. De laatste maand heeft Kwint gewerkt in een verfwinkel en heb ik full time bij Wild Honey cafe gewerkt en ontslag genomen bij het Italiaanse cafe. Bij Wild Honey waren er meer leeftijdsgenoten en het laatste weekend heb ik zelfs nog een feestje meegemaakt en geleerd om Momo's, Nepaleze dumplings te maken! 🥟 Het was super leuk om weer eens iets sociaals te ondernemen, want de laatste maanden heb ik vrienden en familie veel gemist ❤️

De afgelopen maand hebben we bij andere familie van Kwint op hun huis en hond Yogi gepast. Echt een super lieve en gehoorzame hond die ons ook aanspoorde om lekker veel te wandelen en knuffelen. 🐶❤️

Naast het werken hebben we ons bezig gehouden om alle campingspullen te verzamelen en de auto te upgraden! We hebben een koelkast, tweede batterij, ladesysteem, dakrek, daktent en luifel geïnstalleerd. Soms met wat hulp van iemand die er meer verstand van had dan wij ;) maar wel trots op dat we veel zelf hebben gedaan!

De auto is helemaal tot de nok toe ingepakt, dus laat het avontuur maar beginnen! 🌞🌞

• Dag 179

Roadtrip Australië part 2

13. juli 2023, Australia ⋅ ☀️ 17 °C

Onze eerste bestemming na onze avontuurpauze in Canberra was Batemans Bay, en met name de natuur rondom onze nabijgelegen kampeerplaats bij North Head Beach. Erg fijn om weer terug te zijn in de natuur 🌲🌳 We waren hier op tijd heengereden om zo genoeg tijd te hebben om onze daktent op te zetten. We hebben ons overgegeven aan de ritme van de zon en zijn om 18:30 al naar bed gegaan 💤 (zonsondergang is al om 17:00). De wekker staat dan ook al om 6:00 om zo het meeste te halen uit elke dag! 🌄

De volgende dag zijn we gereden langs Jervis Bay waar we dolfijnen hebben gespot in de verre verte. Onze slaapplaats was in Kangaroo Valley, waar we naast veel kangaroos ook veel wombats hebben gezien toen ze eind van de middag uit hun holletje kwamen!

• Dag 181

Blue Mountains ⛰

15. juli 2023, Australia ⋅ ☁️ 16 °C

De tweede keer tent inpakken gaat al wat beter dan gisteren. De wekker ging om 06:15 en na rustig opstaan vertrekken we om half 9 richting de Blue Mountains ⛰️.

Rond lunchtijd komen we aan bij het eerste uitkijkpunt, waar het onwijs mooi is maar we zijn niet de enige die het vinden, er zijn super veel andere toeristen. We besluiten twee andere uitkijkpunten over te slaan en meteen te beginnen aan de Grand Canyon hike🚶. Een uitdagende maar hele mooie wandeling door de vallei en het regenwoud. We wandelen stevig door want we willen voor het donker onze tent opgezet hebben. De volgende slaapplek is wat minder mooi dan de vorigen, er zijn veel groepjes kampeerders met luide muziek en gesprekken. Zelf liggen we om 8 uur alweer in bed, het is hier tot nu toe de koudste nacht🥶. De volgende dag verwijderen we 3 teken bij Kwint en 2 bij mij, dus daar moeten we meer op gaan letten. 🌲

We gaan nu door naar de volgende bestemming, Newcastle! Daarmee slaan we Sydney over, want die stad zullen we nog bezoeken voordat we terugvliegen naar Nederland eind oktober.