traveled in 9 countries Read more

Weer terug in Nederland!

March 10, 2023 in the Netherlands ⋅ 🌧 2 °C

Inmiddels zijn we al weer twee weken thuis, maar we waren nog vergeten wat updates te schrijven. Dus bij deze voor de volledigheid :)

Na een lange reis van 16 uur vliegen zijn we weer geland op Schiphol. We worden ontvangen met een regen- en sneeuwbui en we hebben meteen al spijt dat we terug zijn haha!
    We worden ontvangen door onze lieve ouders en kletsen gezellig bij. We zijn gelukkig helemaal niet moe want we hebben veel geslapen in het vliegtuig!
    Na een bruine boterham met kaas (zo lekker!!) worden we naar huis gebracht.
    Het voelt gek en fijn tegelijkertijd om weer thuis te zijn. We moeten wel nog even landen, maar gelukkig hebben we alle tijd.

Het grote avontuur is voorbij!

Jakarta

March 7, 2023 in Indonesia ⋅ ☁️ 30 °C

We hadden in Jakarta een 3-sterren hotel geboekt voor de laatste drie nachten van onze reis! Nog even extra genieten voordat we weer naar Nederland gingen.
    In Jakarta hadden we niet per se zin om heel erg veel te doen en daarnaast zijn er ook niet echt veel highlights volgens het internet.
    We besloten Jochems droom waar te maken en naar een pretpark te gaan: Dunia Fantasi. Het probeerde een beetje Disneyland na te doen, wat wel grappig was om te zien.
    De volgende dag is Jochem nog een keertje gegaan en ben ik naar een tattoo artiest gegaan om deze reis vast te leggen in de vorm van een tattoo.
    De volgende dag hebben we de op twee na grootste moskee van de wereld bezocht. We hebben een rondleiding gekregen en kregen veel informatie over de symboliek en de geschiedenis van het gebouw. We moesten snel door want die middag/avond vlogen we naar huis!

Sam en Jochem

Dieng Plateau

March 3, 2023 in Indonesia ⋅ 🌩️ 14 °C

We zijn 3000 meter hoog in de bergen en het is 15 graden, mega koud!
    Dieng Plateau is een bergdorpje en is erg populair onder de Indonesische toeristen. We worden dan soms ook wel raar aangekeken dat wij er zijn en de enige niet-Indonesische mensen die we zijn tegen gekomen in drie dagen waren 5 Fransen. We drinken een speciaal kruid, wat op gember lijkt, om ons warm te houden en alleen nog maar groeit in dat gebied. We bezoeken verschillende hindoeïstische tempels, een uitkijkpunt over een groot meer en een krater met hotsprings, die erg naar zwavel stinken.
    Het is een mooie omgeving, maar wel erg toeristisch en de natuur heeft plaats gemaakt voor landbouw. Jochem vond het heerlijk om de warmte te ontsnappen, maar ik had het eigenlijk wel iets te koud.
    Op naar Jakarta voor onze laatste dagen!

Yogyakarta

March 1, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Uiteindelijk zijn we 5 nachten verbleven in Yogyakarta, een stad met veel geschiedenis en cultuur. We kwamen aan bij onze homestay: een prachtig, groot huis met veel meubels, foto’s en beelden uit Nederlandse koloniale tijd. Dit zie je overal in de stad terug; Nederlandse straatnamen, veel mensen die wel een paar woorden Nederlands kunnen en het Nederlandse keukengerei dat te zien is in het paleis van de voormalige Sultan. Op maandag zijn we naar een oud (en vervallen) waterkasteel geweest, midden in de stad, met daarbij een ondergrondse moskee. In de middag zijn we naar een bordspellen café gereden, ook voor de spelletjes, maar vooral voor bitterballen die ze daar hadden!
    Op dinsdag zijn we met de scooter naar Borobudur gereden. Dit is de grootste boeddhistische tempel ter wereld! Onze gids vertelde over de betekenissen van de verschillende Boeddha’s en de rijke geschiedenis van deze plek. Ook hier hebben de Nederlanders weer een grote rol gespeeld.
    Die middag werd ons verteld dat er in de avond een grote Wayang Kulit (poppenshow) op straat zou zijn vanwege de feestdag op 1 maart. We zijn in deze stad zo vaak aangesproken door random mensen die ons heel veel tips hebben gegeven over wat te doen in de stad. Hierdoor ben ik echt een beetje verliefd geworden op Yogya en haar inwoners!
    In de avond zijn we naar een restaurant geweest die 50 verschillende soorten sambal heeft en hier hebben we (zwetend en huilend) enorm van genoten. En zijn we dus naar de voorstelling geweest. Hier was de sultan aanwezig en na de officiële ceremonie begon de voorstelling en mochten wij bij de officials zitten en kregen we lekkere snacks aangeboden (de sultan was toen al weg).
    De volgende dag zijn we naar het paleis geweest met nog meer voorstellingen en in de middag hebben we lekker rustig aangedaan en zijn we nog naar een ander bordspellen café geweest. De volgende dag hebben we een heerlijke massage genomen en waren we zo moe geworden hiervan dat we verder niet zoveel meer hebben gedaan.
    Vandaag zijn we onderweg naar onze volgende bestemming: Dieng Plateau, een mooie plek in de bergen.

Malang en vulkaan Bromo

February 25, 2023 in Indonesia ⋅ 🌧 20 °C

Na een treinrit van ruim 6 uur met prachtige uitzichten over de jungle en rijstvelden kwamen we aan in Malang wat weer even wennen was aangezien dit een grote drukke stad is. Hier gingen we dezelfde middag met een gehuurde scooter naar Jodipan; een sloppenwijk waarvan de huisjes in felle kleuren geschilderd waren. Dit was een idee van de studenten uit Malang om zo meer toeristen te trekken om de lokale economie te steunen. De mensen vonden het heel leuk dat we daar rondliepen en ook hier waren we weer een van de weinige toeristen. Je merkt dat de mensen op Java niet heel erg gewend zijn aan westerse toeristen omdat we vaak gevraagd worden om met ze op de foto te gaan (we worden behandeld als celebrities).

De volgende dag ging de wekker weer heel erg vroeg (dit keer om 4 uur) omdat we gepland hadden om naar de vulkaan in Bromo National Park te gaan. Omdat de entreeprijs hiervoor vrij hoog is en we niet met een stroom toeristen met een georganiseerde tour mee wilden, had Sam een artikel gevonden over een geheime gratis ingang. Hiervoor moesten we wel ver omrijden wat we totaal niet erg vonden aangezien het een mooie rit door de bergen was. We zagen meteen dat de vulkanische omgeving voor veel vruchtbare grond had gezorgd aangezien er veel akkerbouw te zien was op de steile heuvels. Het "geheime pad" wat we namen wordt ook gebruikt door de lokale mensen om het park in- en uit te gaan. Het was een prachtige wandeling naar de vulkaan over de 'Sea of Sand' en eenmaal aangekomen bij de krater waren we verrast door de geluiden die deze produceerde aangezien het nog een "onrustige" actieve vulkaan is. We hebben het niet lang volgehouden hier te blijven vanwege de enorme stank van zwavel die in onze richting geblazen werd maar in de 10 minuten die we er waren zijn we weer met zo'n 10 mensen op de foto gegaan. Na weer een lange rit terug te rijden en een lekkere maaltijd gingen we uitgeput ons bedje in.

Vanochtend konden we "uitslapen" tot half 7 omdat we weer een treinrit hadden naar Yogyakarta waar we wat langer zullen

- Sam en Jochem

Hendro en Pulau Merah

February 23, 2023 in Indonesia ⋅ 🌧 29 °C

Na een week apart te hebben gereisd besloten we weer samen richting het westen van Java te gaan, aangezien we dit allebei erg graag willen zien en het dan gek voelt om apart te reizen.

Jochem had een voorsprong op mij en was al drie nachten bij Red Island Beach (Pulau Merah) voordat Sam daar aankwam. We sliepen bij de guesthouse van Hendro, een super aardige man die veel weet van de omgeving en ons veel heeft geleerd over het leven op Java. Zo ook over de Javaanse filosofie (wat erg overeenkomt met het hindoeïsme) en dat je op dinsdag niet voor 12 uur ‘s middags iets moet gaan doen. Wat Sam ook gemerkt heeft toen ze van Bali naar Java ging op dinsdagochtend. De reis duurde twee keer zo lang aangezien de andere passagiers niet voor 12 uur mee wilden, waardoor Sam voor niks om 7 uur klaar stond. In de ruil voor Hendro’s wijsheden hebben wij hem Nederlands geleerd.
    We konden gebruik maken van zijn surfboard en we hebben genoten van het lekkere eten van zijn vrouw. Ook heeft hij ons meegenomen naar een national park en een mangrove bos. Er waren hier geen toeristen, dus konden we in alle rust genieten van dit paradijsje.

De volgende dag ging onze wekker om half vier ‘s ochtends en bracht Hendro ons naar het trein station voor onze rit naar Malang.

Munduk en Lovina

February 16, 2023 in Indonesia

Ik ben alleen op pad momenteel in het noorden van Bali. Vlak voor m'n vertrek ben ik nog gaan duiken bij Nusa Penida. In 3 duiken heb ik veel moois gezien waaronder roggen (manta rays), schildpadden en moray eels. Ik wilde ook graag de drukke toeristische stad uit en het liefst ook even ontsnappen van de benauwdheid van Zuid-Oost Azië. Vandaar dat ik hierna naar Munduk ben gegaan; een klein dorpje hoog in de bergen waar het een stuk koeler is. Er komen hier nauwelijks toeristen, en dat merk je zowel in hoe vriendelijk de lokale mensen hier zijn alsook aan de weinig aanwezige infrastructuur voor toeristen (zoals gebrek aan vervoer, supermarkten, westerse eettentjes of borden/menukaarten in het Engels). Het busje die ik vanuit Ubung nam zette me nog een uur lopen van mijn hotel af, maar gelukkig was er een vriendelijke meneer die mij en m'n zware tassen op zijn scooter naar een plek bracht waar ik een scooter kon huren. Ik heb de afgelopen dagen dan ook heerlijk overal zelf heengetoefd, alhoewel ik vandaag ook door een fikse bui heb gereden waarbij het water over de steile bergwegen stroomde.

Omdat het hier zo rustig is heb ik de afgelopen dagen een groot hotel met zwembad en mooi uitzicht voor mezelf gehad voor de prijs van iets meer dan een groot biertje per nacht. Er is hier weinig te doen maar wel prachtige uitzichten en ik zit midden in de natuur. Ik heb een aantal watervallen bezocht en ben vanochtend om half 4 opgestaan om naar Lovina te rijden. Dit is een kustplaatsje in het noorden waar veel mensen naar toe gaan om dolfijnen te spotten. Ik heb er veel gezien toen ze boven kwamen voor lucht en zelfs één een paar sprongen uit het water zien maken. Ook kon ik met een scubamasker aan de boot hangen om ze onder water te zien, maar omdat het water erg troebel was heb ik slechts een groepje van vijf gezien die snel uit het zicht richting de bodem verdween.

Ik heb bij het hotel ook vrienden gemaakt met wat straathonden die me graag opzoeken voor een aai (en de leverworst die ik ze geef). Morgen ga ik richting Gilimanuk om daarna met de boot de oversteek te maken naar Java. Ik heb momenteel nog geen concrete plannen wat ik bij aankomst daar zal doen, maar ik houd jullie op de hoogte!

- Jochem

Gili T

February 14, 2023 in Indonesia

Vier dagen geleden heb ik de oversteek gemaakt naar Gili Trawagnan, het grootste eiland van de 3 Gili’s. Na een misselijkmakende boottocht over een ruige zee stapte ik opgelucht op het vaste land. De lucht van paarden kwam me tegemoet en dit deed me meteen thuisvoelen haha. Er zijn hier geen gemotoriseerde voertuigen: je kunt hier alles te voet doen, met de fiets of met paard en wagen!
    Ik had mezelf getrakteerd op een soort surfkamp van 4 dagen. Toen ik aan kwam lopen bij mijn slaapplek werd ik meteen enorm welkom geheten door de eigenaren Kadek en Jenny, en hun medewerker Fariz. Door hun heb ik me enorm thuis gevoeld de afgelopen dagen. Kadek gaf mij ook surflessen en ik ben veel vooruitgegaan de afgelopen dagen (kleiner bord en grotere golven).
    Elke avond heb ik met vrienden van hun liedjes gezongen en gechilld.
    Mijn lichaam is moe van het surfen en ik ben ook een beetje verkouden geworden, dus ik ben blij dat ik heb besloten om hier nog een tijdje te blijven. Alleen dan wel in een hostel, aangezien dat aanzienlijk goedkoper is haha. Morgen even een dagje rust en dan ga ik daarna nog een dagje surfen voordat ik de oversteek ga maken naar Java!

Bali

February 13, 2023 in Indonesia ⋅ 🌧 26 °C

Aangekomen op Bali! Mijn backpack vond Singapore zo leuk dat die nog een nachtje daar bleef, maar gelukkig kwam die de volgende dag ook aan op Bali!
    Toen we met de taxi door de stad reden werd meteen duidelijk dat het een erg toeristisch eiland is. We sliepen dicht bij Kuta beach en toen we door de smalle straatjes liepen, werden we overvallen door de straat verkopers. We hadden online gelezen dat je die maar het beste kan negeren, want zelfs een ‘nee’ is voor hun een teken om door te vragen. Wel zijn we heel blij met het lekkere Indonesische eten!

We hadden (en hebben) erg weinig gepland voor Indonesië en dus was het tijd om daar een beetje over na te gaan denken. Jochem en ik hebben besloten om een aantal weken alleen te gaan reizen, om zo ook deze ervaring mee te maken en daarnaast wil ik graag surfen en Jochem graag duiken, dus komt dit extra goed uit!
    Ook weten we dat we allebei niet op Bali willen blijven aangezien we het te toeristisch vinden. Daarnaast vind ik het een gekke vibe hebben, voornamelijk door de combinatie van veel afval, yoga hippies, veel te dure designer winkels en de daarbij behorende ‘super foods’, die overpriced zijn. Niet erg backpacker-vriendelijk als je het mij vraagt. Ik vertrek morgen naar Gili Trawangan, een eilandje van Lombok, waar ik een aantal dagen ga surfen. Jochem is vandaag aan het duiken en appte net dat hij al veel vette dingen heeft gezien bij zijn eerste duik!
    Morgen scheiden onze wegen dus en zullen we jullie apart op de hoogte houden.