traveled in 3 countries Read more

Thuis!

November 11, 2023 in the Netherlands ⋅ ⛅ 10 °C

Na een reis van circa 18 uur ben ik weer thuis. Enigzins vreemd en koud, maar het is goed om weer thuis te zijn.

Op Schiphol werd ik verrast door m'n zus, zwager en m'n twee neefjes. M'n vader bracht mij naar Leiden waar m'n moeder mij op stond te wachten. Kortom een warm onthaal, ondanks de temperatuur😅.
    De eerste was zit erin, straks boodschappen doen en morgen om 9u lekker hockeyen!

Dank voor al het meeleven jullie waren goede lezers!

Nog 8 uur vliegen

November 10, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 19 °C

Dat was hem dan. De laatste dag van mijn waanzinnige reis naar Costa Rica. Veel hoogtepunten meegemaakt en wat kleine mindere dingen. Maar hé, you win some you lose some.
    Wat een land, wat een mensen en wat een natuur en dieren. Ik kan hierover nog wel even doorgaan.😅

Ik moet het nog even allemaal verwerken en natuurlijk al m'n avonturen vertellen aan wie er wil luisteren.😁

Bedankt allemaal voor het meelezen en jullie waanzinnige reacties!
    Ik ben nu op Atlanta aan het wachten op de vlucht naar Schiphol. Gelukkig ging er met immigratie niks mis op dit vliegveld, remember the start?! 😉

Reizen rijkdom

November 9, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 27 °C

De echte laatste dag. Jeetje. Het is aan de ene kant snel gegaan, maar aan de andere kant heb ik zoveel gedaan, gezien, geleerd, gepraat, meegemaakt, gelachen, gewandeld, gegeten, gedronken, gedanst, gezwommen, spelletjes gespeeld, geslapen, dieren gezien, foto's gemaakt, gerend, gekocht, ingepakt, uitgepakt, ......
    En opnieuw en opnieuw en opnieuw en niet perse in die volgorde haha.

En dan dit allemaal nog eens en dan ook nog de dingen die ik nu in grote lijnen vergeten ben.

Ik dwaal af beste lezer, excuus. Even terug naar mijn laatste dag vandaag! Ik heb een hotel met een zwembad, dus daar wilde ik zeker gaan chillen. Ik zag het alleen niet zitten om de hele dag bij het zwembad te liggen. Dus wilde ik bij het ontbijt bedenken wat ik ging doen.
    Deze reservering is inclusief ontbijt en sochtends haalt de dame een camping tafel met 3 stoelen ergens uit een soort berging en je zit naast de receptie te ontbijten. Volgens mij komt hier bijna nooit iemand. Er stond wat brood en boter en wat melk met 3 soorten cornflakes en sap. Ik vond het nogal karig, maargoed ik pakte wat cornflakes en melk en koffie en begon te eten. Na een minuut of 5 komt er een giga bord aan met scrambles egg, rijst en bonen (het standaard gerecht hier) en 3 gebakken bananen! Tering dit was veel eten haha. Ik zette snel m'n melk met cornflakes weg en ging dat eten. Ik liet mijn gedachte over de karigheid gaan, want dit was zeker wel goed geregeld! Dit weet ik dan ook weer voor morgenochtend.

Goed zoals ik zei had ik geen zin om de hele dag bij het zwembad te liggen. Ik vond op Google een winkelcentrum dat op 10km lag. Ah joh waarom niet, ruim 2 uur lopen, en zo geschiedde. Ik kwam in soms hele kleine, steile straatjes waar dames hun was aan het uit hangen waren en wat mannen aan het metselen waren. Verderop waren er mannen de kerstverlichting klaar aan het maken. Ik vind het in het buitenland ook altijd interessant om begraafplaatsen te zien. Ik liep langs één en het hek was open. Hier maakte ik ook nog een rondje, voelde ergens gek in de razende stad dat mensen hier 'te ruste' liggen. Daarnaast, de graven liggen hier op de grond, en niet onder de grond. Desondanks indrukwekkend.

Het was een prima wandeling behalve dat het nog steeds 35 graden. Ik kwam bezweet, oververhit en dorstig na een goede 2 uur aan bij het winkelcentrum. Thank god met airconditioning! En ik haalde een ijskoffie. Die had ik nodig en verdiend vond ik. Ik ging lekker shoppen en kocht wat overhemden en nog een souvenir. De kleding was wel een uitdaging. Veel Tica's (vrouwelijke inwoners van Costa Rica) hebben overgewicht, en veel Tica's zijn vrij klein. Zie je het voor je?! Nougoed uiteindelijk toch wat leuks gevonden! Er was in een winkel een dame die een heel verhaal in het Spaans tegen mij ging houden, ik kon hier niets van maken dus ik vroeg 'Ingles?' Waarop ze 'No' antwoordde. Tot zover ons gesprek. Blijkbaar was er wel korting op bepaalde producten dus met handen en voeten werk vroeg ik welke dat was en daar kwamen we uiteindelijk uit. Vlak daarna kwam er een collega van haar die vloeiend Engels sprak dus al met al kwam het goed.
    Verderop in de winkel sprak een jongen mij aan die zei 'Are you from Canada or America?' Ehm nee haha. Hij probeerde nog wat te raden waarop ik uiteindelijk zei 'Hollanda' en hij reageerde 'Ooohh there you can smoke weed!' Ik zei ' You can do lots of things'. 'Here it is so expensive, 20 dollars for one gram'. De associatie met wiet is weer compleet😅

Ik wilde natuurlijk nog wel zwemmen dus tegen 15:00 vond ik het tijd om terug te gaan. Ik liep een kwartiertje en bestelde daar een Uber, deze kwam en reed precies terug waar ik vandaan kwam haha. Dubbele meters gemaakt voor niks🤪
    Tegen 15:30 was ik bij de supermarkt waar ik mij door de Uber liet afzetten en ik kocht nog wat eten voor de reisdag van morgen. Daarna terug naar het hotel en met een biertje ging ik het zwembad in. Heeeerlijk! Nog even in de zon zitten voor die verdween, het wordt hier rond 17:15 donker dus dat gaat vrij snel.

Na een douche m'n tas ingepakt, wat iets uitdagender was nu er extra kleding bij is gekomen, en nog één keer uit eten bij een lekkere Mexicaan. Daarna nog een ijsje gehaald, want nu kon het nog omdat het zo warm was.
    Op de weg terug kwam ik nog een gigantische mieren route tegen. Deze zie je op zoveel plekken door het hele land. Rode mieren die blaadjes dragen, zo over de weg van A naar B. Erg bijzonder om te zien.

Stappenteller staat op een goede 26.000 stappen 😅👌🏻 Ik heb m'n record van 3 oktober verbroken vandaag.

Ik heb ook wel weer zin om naar huis te gaan, ik mis m'n bed en het water uit de kraan.🤪

Het meest absurde als ik er nu over nadenk is dat ik over circa 1,5 dag op het hockeyveld moet staan haha. Ik hoop dat ik het nog kan en niet dood vries met circa 25 graden verschil!

Mini stukje dichterbij huis

November 8, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 26 °C

Dit was m'n laatste dag in Tortuguero en vanmorgen om 11u nam ik de boot naar het vaste land, Pavona. Onderweg zagen we 2 krokodillen! En deze had ik pas 1 keer van een afstandje gezien, dus dit was super leuk en indrukwekkend om te zien. Na 1,5 uur kwam de boot aan in La Pavona en daar stapte ik op de bus richting Cariari, dit is echt een mini dorpje. Onderweg moesten we stoppen omdat er een 'bananenwagen' langs kwam. Het zit zo; Je rijdt tussen 2 bananen velden in en soms moet er iets van rechts naar links, of andersom. Er gaat een alarm af en een soort slagboom gaat de weg over. Even wachten en dan komt er een man met een donkere zak over de rails 'glijdend' van de ene naar de andere kant. Daar zitten allemaal spullen en bananen in. Daarna gaat de slagboom weer omhoog en mag je verder rijden. Best apart om mee te maken. Ik heb het ook niet helemaal goed op de foto kunnen krijgen helaas. Als je goed op de foto kijkt zie je een zwarte zak. En de foto daarna gaat over de installatie die er voor zorgt dat ze van A naar B kunnen.

Aangekomen in Cariari rond 12:15 moet ik de bus naar San Jose hebben. Een meneer in de bus riep dat de mensen naar San Jose een stuk verder moesten lopen en daar het busstation zou moeten zijn. Ik stapte uit en een Frans stel stapte ook uit. Ik vroeg of ze de man begrepen hadden en de jongen zei dat de meneer had gezegd dat de busstop na het benzinestation moest zijn. Ik vroeg of ik met ze mee mocht lopen, dus samen liepen we verder. We vroegen het nog eens en het was bij het 'verde, verde' het groene gebouw dus, zoals de dame zei. Het was inmiddels 12:30 en ik zag het busschema hangen voor de vertrek tijden. Om 12:00 en 3:30pm. Oftewel we moesten nog 2 uur wachten tot de bus.
    De Franse jongen ging vragen wat het zou kosten om een taxi te nemen. Hij zei maar 3000 colones pp! Dat is dus circa 6 euro. Dat klonk goed, hij ging vragen of ze dit kon regelen en zodra hij San Jose zei, zei ze dat ze dat niet bedoelde. Haar voorstel ging over een taxi naar het volgende dorp hahahah. Daar hadden we natuurlijk niks aan. Dus we besloten te wachten tot de volgende bus. De jongen stelde voor een biertje te drinken alleen hadden we geen opener. Leer mij kennen, binnen no time had ik aan een metalenblok de biertjes geopend! De Franse jongen ging nog even zijn baard laten trimmen en het Franse meisje en ik hebben gezellig gekletst. Eigenlijk was dat nog wel heel leuk.
    Al met al ging de tijd daardoor wel wat sneller en al gauw was het 15:08 wanneer de kaart verkoop startte. We kochten een bus ticket en gingen de bus in. Deze vertrok wederom te laat. Door de heuvels gingen we naar San Jose waar ineens heel veel water uit de lucht kwam. Deze busrit zou circa 2 uur duren. Costa Rica tijd is het dan altijd minimaal 3 uur. Deze duurde 2,5 uur wat nog wel oké was. Ik bestelde een uber naar m'n hotel waar ik verblijf. Omdat ik niet 2 dagen achter elkaar wilde reizen, heb ik een hotel met zwembad dichtbij het vliegveld gereserveerd. Blijkbaar een mega kamer voor 3 tot 6 personen. Heb ik eindelijk de ruimte en dan kan ik vanavond en morgenavond hopelijk lekker slapen voor m'n terugreis.
    Bij m'n hotel aangekomen bleek de dame geen woord Engels te spreken, en mijn Spaans is niet met alles toereikend genoeg 😅 met wat handen en voeten werk kom je er wel uit. De wat simpelere zinnen ken ik, dus dat brengt mij al een heel eind en verder bestaan er vertaalapps.
    Vanavond heb ik lekker pizza gegeten en heb ik daarna een ijsje en een biertje gekocht. Ik wandelde terug en ben nog even gaan zwemmen. Morgen laatste volledige dag hier. Wel gek, maar ik mis m'n eigen bed en het water uit de kraan haha. De temperatuur zal een shock worden ben ik bang😅

Volle laatste dag in Tortuguero!

November 7, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 30 °C

Ik had een vroege drukke dag voor de boeg. Om 5:45 startte de kano tour, dus ik moest er vroeg uit. Ik heb echt slecht geslapen, 1 van m'n kamergenoten heeft een nare hoest en ik werd ervan wakker. Shit ik moet er al bijna uit, keek ik op m'n telefoon 01:07. Oké ik had nog even. Na nog een aantal keer wakker te zijn geworden uiteindelijk om 05:16 m'n bed uit. Ik verzamelde op het aangegeven punt en daar was niemand. Zoals eerder aangegeven, als de bus er nog niet is komtie wel. En als die er dan nog niet is, komt die erna alsnog wel. Dus dit zou goed komen. Niet al te lang daarna kwam er een Nederlands koppel aanlopen die ook deze tour deden! Aansluitend kwam onze gids Carlos Hunter Thomas, al 32 jaar in het vak. Juist, hij is begonnen toen ik werd geboren haha.
    We stapte de boot in en het Nederlandse stel bleken in Leiden te wonen, what are the odds.🤪

We vaarden het National Park in en lieten ons verrassen! Wederom mega veel dieren gezien. Ik zal m'n lijstje opnoemen. Dit wordt afkicken straks in Nederland 😅

- 4 Leguanen
    - 2 Bandijsvogels (de grootste ijsvogel soort)
    - circa 10 brulapen
    - 4 kaaimannen
    - Psarocolius (vogel) met 4 hangende nesten
    - 2 helmbasiliek hagedis (ookwel de Jezus Christus genoemd omdat hij op water kan lopen)

Dit was een leuke, maar vroege ochtend besteding. De gids was niet super spraakzaam, maar zijn mening was duidelijk over iedereen die geen gids is op het water, maar zich wel gedraagt als gids. Hij zegt deze gidsen niet eens gedag.

Na deze tour ging ik naar Cerro Tortuguero, het beklimmen van de vulkaan. Dit klinkt 100 keer heftiger dan het was. Dat was voor mij ook een tegenvaller😅 de trap naar boven was wel stijl, maar verder viel het alles mee. Het uitzicht was wel heel tof en zoals alle toeristen heb ik ook lekker een foto laten maken. Daarna kon je nog de andere kant op en daar naar het water wandelen. Onderweg daarheen hoorde ik een bruut gebrul, dat moest een brulaap zijn. Ik kwam Caitlin tegen, een dame waarmee ik ook op de boot zat naar de Cerro en we liepen samen een stukje verder om te kijken waar de brulapen zaten. Niet veel later zagen we ze in de boom zitten, een stuk of 6! In verhouding tot het geluid wat ze maken zijn het vrij kleine beesten (circa 55-91cm). Mega vet. Het geluid wat hieruit komt kan je bijna niet na doen. De gids van vanochtend zei dat ze zo brullen als er of een vliegtuig laag over komt of als er regen aankomt. Nu maar hopen dat het droog blijft. Of zou het een mythe zijn?!
    Na een tijdje ging de boot weer terug dus we vertrokken weer. Het was gezellig met Caitlin en ze vroeg wat ik de middag ging doen. Ik ging The Jaguar Trail doen en vroeg of ze mee wilde. We gingen in ons eigen hostel even chillen, maar je mag maar tot 15u het park in. Inmiddels was het 13:45 dus zoveel tijd hadden we niet meer.
    We startte de wandeling in de hoop jaguars te vinden. Deze zitten hier wel, maar zijn echt super zeldzaam. Deze zijn we dus ook helaas niet tegengekomen.
    Het was wel weer een prachtige wandeling met een einde op het strand!
    Rond deze periode komen de eieren uit van de schildpadden dus tussen 16 en 18u hoopten we mini schildpadden te zien. We gingen zwemmen en erna zag ik dat een ranger een tijdje met een stel ergens stond en heen en weer liep. Er was een nest uitgekomen! We renden over het strand, dit was best een stuk, en er was nog 1 schildpadje over. Zo schattig. Jammer dat we het meeste gemiste hebben, maar beter 1 dan geen haha🐢

Daarna zijn we terug gelopen, ben ik gaan douchen en uit eten geweest bij El Patio prachtig leuk en mooi tentje hier. Verder de tas beetje inpakken, morgen de boot richting San Jose omdat ik vrijdag alweer naar huis vlieg. De tijd gaat snel ookal heb ik zoveel gedaan.

Chill dagje

November 6, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag had ik letterlijk niks op de planning, ik was vrij moe dus vond het wel lekker even niks te hoeven. Toch word ik hier altijd ergens tussen 7 en 8 wakker. Ik heb een aflevering op Netflix gekeken en ben gaan ontbijten. Daarna wat souvenirs gaan shoppen en het begon te regenen, dus al snel dook ik een café in voor een heerlijke ijskoffie! Deze was echt heel goed🤩

Niet veel later heb ik een kano tour door de kanalen van Tortuguero geboekt. Er zit hier zoveel wildlife dat er sterk wordt aangeraden dit te doen. Om zoveel mogelijk wildlife te zien start deze echter om 5:45! Morgen wordt het dus een vroegertje😅

Na wat lezen en door de straat te hebben gelopen ben ik terug gegaan naar het hostel om m'n handdoek op te halen, er moest gezwommen worden. Tortuguero is letterlijk 1 straat van circa 1 kilometer en een enkele zijstraat. Alles speelt zich af op deze straat van souvenirs shop tot koffie tent tot supermarkt tot shops waar je tours kunt boeken. Er is geen auto verkeer en mensen doen alles lopend, op de fiets of met een soort grote bakfiets. Toevallig heb ik vandaag wel een quad zien rijden.

Zwemmen dus. Echter wordt het hier afgeraden om te zwemmen, omdat er gevaarlijke haaien zwemmen en er een mega sterke stroming is die je zo in zee kan trekken. Maargoed ik denk als je niet te diep gaat het vast wel mee valt. De zee was heerlijk met veel en grote golven. Ik bleef in het ondiepe en desondanks voelde de stroming trekken aan m'n kuiten, net zoals op Playa Cocles in Puerto Viejo. Wel bizar, ik was best ondiep en de stroming was zo sterk dat die mij alsnog bijna om trok😅

Na het zwemmen ben ik stukje op het strand gaan wandelen en ineens zag een prachtige ara landen in de boom boven mij. Machtig mooie beesten. De kleuren die moeder natuur bedacht en gemaakt heeft zijn erg indrukwekkend. Ik sloot af bij El Patio met een heerlijke mango smoothie. De beste ooit! Errug goed.

Terug gekomen in het hostel bleken er 3 nieuwe kamergenoten te zijn. Dat wordt wat voor de 2 nachten die nog volgen.😅 Maar hé het is vakantie en de laatste nachten heb ik een kamer voor mezelf dus we zien het wel.

Bij de supermarkt haalde ik een biertje en wat lekkers en ik ging naar het strand om te genieten van de mensen, zonsondergang.
    Ohja volgens mij zijn er tours met Amerikanen want deze mini straat was ineens vol met een stuk of 3/4 grote groepen Amerikanen die een tour aan het volgen waren. Ik denk dat die een dagje heen en weer zijn naar Tortuguero. Ik liep er snel voorbij, want ik denk dat jullie inmiddels m'n mening weten over Amerikanen. 🙈

Morgen moet ik vroeg op, en aangezien ik niet weet hoe m'n nacht gaat zijn met de nieuwe gasten ben ik maar op tijd in bed gaan liggen om hopelijk redelijk snel in slaap te vallen.
    Ik ben erg benieuwd naar morgen. Halverwege de dag kwam ik de man tegen waar ik m'n tour bij had geboekt, hij probeerde nog zieltjes te winnen want hij zei als je nog iemand weet die ook wil, neem deze persoon mee. Ik ben natuurlijk alleen dus ik weet niemand, wellicht haakt er alsnog iemand aan. Anders zou het zomaar ineens kunnen zijn dat ik een prive tour krijg. We zullen zien. Morgen wordt een volle dag. Na het kanoën wil ik de vulkaan van Tortuguero beklimmen en daarna the Jaguar trail doen. Dus lekker actief na deze rustige dag. Weer zin in.

Wel gek morgen m'n laatste dagje Tortuguero.

On the island Tortuguero

November 5, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 29 °C

Om kwart voor 7 door de regen wandelde ik naar het busstation. Via mijn hostel had ik dit geregeld. Ik nam de bus naar Puerto Limón en daar zou ik opgehaald worden door iemand die mij naar de haven Moin zou brengen. Na 1,5 uur in de bus kwam ik aan en liep ik richting de taxi's. Ik begon mij af te vragen hoe een chauffeur mij op kan halen terwijl hij niet weet wie ik ben, ik niet weet wie hij is en het onbekend is hoe laat mijn bus aankomt. Kortom het rammelde aan alle kanten, toch heb ik hier geleerd dat ookal is de bus er nu nog niet, de bus komt wel. Dus ookal was er niemand die eruit zag of die mij op ging halen, hij komt wel. In ieder geval dat was het vertrouwen dat ik erin had. Daarnaast had ik nog ruim een uur voor mijn boot ging, wat op max 15 min rijden zat. Dus het moest ook wel goed komen. De taxi's boden voor dat guppe stukje bizarre prijzen, 10.000 colones wat circa 20 euro is. Ik liep nog een rondje en ging maar ergens zitten. Na een tijdje was ik van plan een koffie te halen tot er een man rechtstreeks op mij af leek te lopen, was dit de man? Hij zei 'Kalunai Hostel?' Jaa dat was het hostel waar ik vandaag kwam, dus hij zou mij verder brengen. Wat top! Ik weet nog steeds niet precies hoe het kan dat hij wist dat ik het was, er waren nog wel andere toeristen namelijk. De chauffeur gaf aan dat hij dacht dat de bus later was en dat hij rustig aan aan het doen was, maar toen bleek ik er al te zijn. Maargoed in de minivan naar de haven Moin.
    De kapitein deed rustig aan en leek absoluut geen haast te hebben 'relax, relax, relax' riep hij steeds tegen iedereen. Hij was de boot aan het droog maken, want er was veel regen vannacht, de motor nog even aan het checken en de zwemvesten klaar aan het leggen. Al met al hebben we bijna een uur gewacht.

Uiteindelijk vertrokken we ergens rond 10:30 naar Tortuguero. Een boot tocht van circa 3 uur. De kapitein vertelde dat de duur van de boottocht ligt aan de hoeveelheid wildlife we tegen komen. Ik zal mijn lijstje opnoemen van de dieren die ik heb gezien;

- Toekan
    - Brulapen
    - Leguanen
    - Slingerapen
    - Luiaard
    - Zwarte reiger
    - Zilver reiger (groot en klein)
    - Heel veel mangrove zwaluwen
    - Aalscholvers
    - Ara's
    - Krokodil
    - Gieren, heel veel gieren
    - Bruine Zwaluw die ik nu even niet kan vinden
    - Nog een reiger achtige zwart bruin met een witte streep op de borst die ik ook nog even niet kan vinden.

Aangekomen in Tortuguero was al snel duidelijk dat het hier vrij klein is. Er is eigenlijk 1 hoofd straat en verder een paar zij straatjes maar dat is het wel. Ik ben wat door de straat gewandeld, heb boodschappen gedaan (wat overigens bizar duur is, want het is een eiland dus alles moet hierheen gebracht worden). Daarna ben ik met een kamergenoot naar het strand gegaan want sommige van de schildpad eieren komen uit! We zagen veel sporen maar geen eieren die uit kwamen. Ik ga morgen denk ik weer kijken. Er waren heel veel gieren aan het cirkelen die de baby schildpadden op eten. Dus je weet dat als er boven een bepaald stuk veel vliegen er eieren zijn uitgekomen. Wel sneu, maar aan de andere kant is dat ook de natuur.

Qua dieren was dit dus echt een top dag!

Laatste x zwemmen in Puerto Viejo

November 4, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 29 °C

De laatste dag in Puerto Viejo was aangebroken. Nouja dat was wat ik steeds dacht. Tot halverwege de middag had ik nog geen vervoer naar Tortuguero 😅 Het is een eiland dus je moet er met de boot heen. Vanaf Puerto Viejo neem je de bus naar Puerto Limón en dan ga je naar de haven Moin om daar op de boot te stappen naar Tortuguero. Een eiland super leuk! Ik was mijn gastheer al dagen aan het stalken of er nou wel of geen boot was. Het gaat hier allemaal mañana manaña. Niemand weet echt of er iets gaat, maar uiteindelijk gaat er vrijwel altijd iets. Snap je hem nog haha.
    Ik maakte m'n papaya en m'n brood op en vertrok na een wandeling naar Cafe Rico. In de familie Sypkens speelde dit al even als je de comments moet geloven onder mijn posts🤪 Dit café was donderdag en vrijdag dicht (mega random als je het mij vraagt, maar oké). Dus vandaag kon ik gaan! Ik vroeg wat ze adviseerde en ze zei French Toast with Banana Bread. Precies de gene waar m'n schoonzus het over had gehad. En ja it was goooood samen met een grote koffie! Natuurlijk direct m'n schoonzus op de hoogte gesteld hiervan. Verder zat er in dit café een blauwe krab, roodoogmakikikker en weer een luiaard! Leuk om steeds alle dieren zo te zien.

Ik wandelde terug naar m'n hostel en daar kreeg ik dan eindelijk het verlossende antwoord; 'There is a boat!' So I did a vreugdedans🤪
    Ik dacht wel dat er een boot was, maar je weet het nooit tot je de zekerheid hebt. Je weet het pas als je het ziet (when you know, you know).

Hierna heb ik de mn backpack lees; 'de-ravage-in-mn-kamer-waarvan-ik-niet-meer-weet-wat-waar-ligt-en-wat-er-nu-schoon-of-vies-is moeten inpakken. Ik ben een rondje door het dorp gaan maken, heb boodschappen gedaan voor m'n reisdag voor morgen en een paar souvenirs gekocht.

Natuurlijk moest er ook nog gezwommen worden in zee! Na een goede duik klapte er een golf over mij heen waardoor ik met m'n arm op de rotsen belandde, arm open. Gelukkig geen heftige plek maar toch net jammer. Daarna nog even gezwommen en wat gelezen op het strand en ik moest aan m'n ijsjes aantallen werken, dus dit blije ei heeft een passievrucht ijs met disco dip gehaald. Zeker overpriced, maargoed dit is nou eenmaal geen goedkoop land.

Vanmorgen hoorde ik dat er een vuurshow zou zijn op Playa Cocles vanaf 17:00. Met een aantal meiden van het hostel zijn we hierheen gegaan en hier hebben we gezwommen, de golven hier zijn mega hoog! We hebben naar de show gekeken en dat was gezellig en leuk om te zien.

We wandelden terug en ik bedacht me dat ik morgen vroeg op moet omdat m'n bus om 7:20 gaat. Daarna bedacht ik me dat er in Tortuguero geen ATM's zijn. Als je iets pint kost dat je 4% meer. Er zijn geen auto's en alles doen de mensen te voet of op de fiets naar het schijnt. Ik moest dus nog pinnen, dus dat heb ik toen ook nog even gedaan.

Emma, m'n kamergenoot een Franse van 23, gaat ook morgen weg, we hebben 4 nachten met z'n 2e geslapen en dan bouw je toch een soort band op. Het was leuk met haar dat je in het hostel een soort buddy hebt. Het is een super lieve meid en was chill om mee te slapen. Toen ik vannacht om 03:45 in bed stapte had ik haar per ongeluk wakker gemaakt. Ze vroeg meteen of ik oké was, wat zeker zo was, en ik zei sorry dat ik je wakker heb gemaakt. Dat vond ze niet erg zei ze haha. Lieve leuke meid dus.

Na de vuurshow in het hostel gegeten te hebben kwam er nog flinke bliksem en donder en regen uit de lucht. Ik heb alles ingepakt, lekker gedoucht en nu lekker slapen. Morgen 1,5u met de bus en 3u met de boot naar t
    Tortuguero, daar heb ik zin in. De reis is een tour opzich!

Ik kan het nog!

November 3, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

Fietsen, ik kan het nog haha. Ik heb vandaag ongv 40km gefietst naar Punta Uva en Manzanillo. Heerlijk om weer even te fietsen, dat was zeker 2 weken geleden!
    Als Hollander ben ik verwend met goede fietsen, ik had natuurlijk een barrel met zachte banden en een trapas die niet naar behoren werkte😅 What's not to like?!🤪

Na een ontbijtje en een korte wandeling naar het verhuur bedrijfje stapte ik op de fiets.
    Na een stuk fietsen stonden er een aantal toeristen stil langs de kant, ik dacht wat is hier aan de hand en ik vertraagde iets. Ineens zie ik tussen het groen een luiaard! Deze wilde oversteken leek het. Dit was de drievingerige luiaard, die redelijk agressief kan zijn. Gister bij het Jaguar Rescue Centre vertelde ze mij dat als je er 1 overstekend tegenkomt je het beste niks kan doen. Dus dan maar wat foto's maken en ondertussen veroorzaakte we een file. Er kwamen steeds meer mensen bij en auto's stopte ook langs de kant van de weg.
    Toen de luiaard halverwege de weg was kwam er een Tico aan, die stapte uit z'n auto pakte de luiaard vast en bracht hem naar de overkant, opgelost. Zo simpel kon het blijkbaar ook zijn😅. Ik hoop maar dat we dit beestje niet teveel stress hebben veroorzaakt. Uiteindelijk kwam ik aan bij Punta Uva, een uitzicht punt op het strand en hier zag ik 'jagende' pelikanen! Twee van hen doken het water in om vis te vangen, dat had ik nog nooit gezien. Wat gaaf! Er bleken er ook nog 4 in de boom iets verder te zitten! Helaas was ik m'n verrekijker vergeten, dus kon ik ze niet van dichtbij bekijken. Gelukkig had ik wel m'n camera mee en soms vloog die super dicht boven de boom waar ik onder stond, dus dat was nog redelijk dichtbij.
    Vervolgens begon het te spetteren en ben ik doorgefietst naar Manzanillo. Een kleiner vissersdorpje. Daar aangekomen ging het steeds harder regen dus was ik gestopt voor een kopje koffie. Eigenlijk wilde ik hier zwemmen, maar het begon best wel te regenen dus ik ging een boekje lezen in het café.
    Na een tijdje vond ik het mooi geweest en ging ik nog het dorpje in. Dit was een vrij dood dorpje waar weinig gebeurde en aangezien ik nog een uur terug moest fietsen ging ik toch door de regen maar terug fietsen. Het scheelt dat het nog steeds voelt als 30 graden dus dat maakte het een prima fietstocht. Na een uur de fiets weer terug gebracht en een koffie met gebak gedaan terug in Puerto Viejo.
    Het bleef regenen (dankzij het regenseizoen!) en ik besloot in het hostel even te Netflixen. Na een tijdje kwamen er steeds meer mensen en raakte ik aan de praat met 3 Australische jongens. Uiteindelijk ging ik met 2 van hen eten en toen we terug kwamen speelde we met een hele groep spelletjes.
    Toen we op het punt stonden ons bed in te gaan zeiden 2 Duitse meiden zullen we nog even het dorpje in gaan. En zo geschiedde. We hadden hele gezellige avond met leuke gesprekken, lekkere drankjes en dansjes.

Nu moet ik zeggen dat ik het Duitse volk niet altijd even waardeer, maar deze 2 meiden zijn heel leuk! Dus +2 voor de Duitsersmeter! Zo ben ik dan ook wel weer🤪

It's all about animals!

November 2, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 29 °C

Ik wilde heel graag naar het Jaguar Rescue Centre, dit ligt op een goed uur lopen vanaf mijn hostel. Dat klonk als een prima wandeling.

Het Jaguar Rescue Centre is een opvang plek voor dieren tussen Limón en Manzanillo. Het doel van deze plek is om alle dieren weer uit te zetten in het wild op de plek waar ze vandaan komen. Echter is dit niet voor elk dier weggelegd vanwege het lijden wat ze ondervinden. De dieren die hier zitten gaan hier dus niet meer weg. Er is een afgesloten deel waar de dieren zitten die wel terug de natuur in gaan. Deze kun je niet zien omdat ze anders teveel gewend raken aan mensen en dat is voor in de natuur niet handig.

De mensen zijn voornamelijk vrijwilligers en het is mega leuk te zien hoe enthousiast ze hier zijn! Alle vragen mogen gesteld worden en niks is te gek. Elk dier heeft een verhaal wat het ook erg leuk maakt. Het grappigste verhaal van vandaag ging over 7 eenden.
    Een dame vond 7 eieren achter in haar tuin. Ze kon geen moeder of vader vinden die erbij hoorde, dus haar idee was om de eieren bij de kippen te leggen zodat ze in ieder geval uitgebroed werden. Na verloop van tijd kwamen de eieren uit, en eenden zijn gewend het gedrag van de ouder over te nemen. Wat zijn dingen die kippen niet doen en die eenden wel doen? Juist, zwemmen en vliegen. Dus deze eenden hebben nooit leren vliegen of zwemmen en dit doen ze dus ook niet. Ze huppen een beetje omhoog en omlaag wanneer ze lopen, erg grappig om te zien haha.
    Verder zitten er veel papagaaien en Ara's die als huisdier zijn gehouden. Bij een heel deel wordt er dan een knip gemaakt ergens bij de 'oksels' zodat ze niet of nauwelijks kunnen vliegen. Dit is erg sneu natuurlijk.
    Verder zitten er een aantal apen waarvan er 1 aap zit die 27 jaar als huisdier is gehouden, hoe sneu is dat!
    Op het terrein loopt ook een witstaarthert. Deze is gevonden toen het dier 2 jaar oud was en er geen ouder of iets gevonden was. Dit hert loopt vrij rond binnen het terrein en ze noemen haar de prinses omdat ze veel privileges heeft gekregen. Het is een brutaal beest die als je te dichtbij komt aan je knie gaat likken. Daarom moet je op afstand blijven.
    Verder zitten er luiaards, schildpadden en een kaaiman. Deze kaaiman is ook als huisdier gehouden en toen hij te groot werd hebben de eigenaren hem ergens in de natuur gezet. Deze kaaiman was toen zo gewend aan mensen dat die daar weer naar op zoek ging en uiteindelijk was deze kaaiman gevonden bij de douches van een hotel van een Duits stel!😱
    Hij was zo gewend aan mensen dat hij niet meer uitgezet kon worden.
    We zijn ook nog langs de luiaards gelopen. Er zijn 2 soorten, de tweevingerige luiaard en de drievingerige luiaard. Het zijn vreemde beesten met vreemde gewoontes. Een paar feitjes op een rij;
    - Luiaards poepen 1 keer per week, ze klimmen de boom uit om dat te doen. Verder komen ze dus ook nooit de boom uit.
    - Wat luiaards eten doet er 30 dagen over om uiteindelijk via het darmgestel naar de anus te komen.
    - Een luiaard is circa 11,5 maand zwanger.
    - Als een luiaard een baby krijgt (wat er in principe altijd 1 is) dan dient de navelstreng als een soort bungeedraad. De moeder 'poept' de baby uit en die blijft hangen aan het koord. Daarna pakt ze haar jong en neemt die op haar buik om verder te verzorgen.
    - De 2 en de 3 vingerige luiaard hebben genetisch gezien zo weinig met elkaar te maken dat ze genetisch meer lijken op een miereneter en een gordeldier.
    Snap jij het nog?! 😉

Het was een gaaf centrum en tof om al die beesten zo te zien. Ze werken hard en doen goed hun best en dit allemaal zonder subsidie! Ze leven op donaties en de entree prijzen.

Na het Jaguar Rescue Centre ben ik terug gewandeld naar Puerto Viejo en heb halverwege nog een koffie gedronken, deze was errug goed!
    Ik heb ook onderweg m'n eerste ijsje hier gegeten!🍦😱

Terug in het hostel even gechillt en daarna ben ik in zee gaan zwemmen. Aansluitend heb ik een drankje gedaan en patatas bravas gegeten en nog een rondje gelopen. 2e dag op rij circa 19.000 stappen.

De chipsmeter staat tegenwoordig een beetje stil😅

De vogelmeter blijft draaien! Vandaag heb ik een zwarte buizerd gezien! Overal zijn veel gieren en ik zag ook de Amerikaanse wulp. Al geeft mij dat een beetje een error omdat ik niet gewend ben dat een wulp bij de zee loopt. Hier loopt ook de drieteenstrandloper, dit klopt dan weer wel in m'n 'plaatje'. Verder veel van de eerder genoemde vogels, al blijven al de kleuren zo vet om te zien. En toen ik aan zee een drankje zat te doen zag ik een pelikaan overvliegen

De Amerikanenmeter heeft weer een nieuw hoofdstuk!
    Vandaag bij de rondleiding bij het Januari Rescue Centre was er een Amerikaans stel. Ze waren enigzins verdacht opgesteld, want ik herkende ze niet direct als Amerikanen. Dit gaf mij wel weer hoop over deze nationaliteit die ik voor het gemak over 1 kam scheer. De man heeft geen woord gezegd (dat past dan weer wel in het plaatje) maar de dame deed echt leuk mee, stelde leuke vragen en was zowaar best wel een leuk mens die oprecht geïnteresseerd over kwam. +1 voor Amerika! America's First Costa Rica second🤪😉😏