traveled in 7 countries Read more

Zo dichtbij

June 23, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 27 °C

Dit is echt heel zuur. Na enkele tegenslagen tijdens deze fantastische reis slaat het noodlot toch nog toe op een uurtje voor de finish.

Tijdens de laatste dag waren we de karaktereigenschappen van de Jeep een beetje aan het beschrijven en we kwamen tot de conclusie dat hij wel een buitengewoon slechte timing heeft. We hebben erg veel zin in de finish, vrienden en familie staan ons daar op te wachten.

We rijden een uur voor Robert Jan, Tom, Stefan en Daan als we lezen dat ze problemen hebben. We gaan even in overleg op een parkeerplaats en zodra we weten dat ze weer verder kunnen rijden wij ook weer door. Na een paar honderd meter zie ik dat onze watermeter maximaal aangeeft. Dit is kut, met nog een uur te gaan zetten we de auto aan de kant. Even wat onderzoek wijst uit dat de waterpomp stuk is. Einde rally voor ons 😪😭😭

Bijna thuis

June 22, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 16 °C

Met het passeren van de grens naar Duitsland gisteren voelde het een beetje als thuiskomen. Ook al ben ik nog best een eind van huis. Soms denk ik wel eens na over wat thuis eigenlijk is, waarom is dat zo'n belangrijke plek? En wat is eigenlijk 'ver weg'.

Heimwee ken ik niet, ook duren vakanties voor mij nooit te lang. Er zijn echter wel eens momenten dat het fijner is om thuis te zijn.

Ben ik op reis en voel ik me ziek, sta ik met pech, gebeurt er iets met vrienden of familie? Dan rekent mijn hoofd automatisch de afstand naar huis uit. Uiteindelijk is thuis altijd weer de eindbestemming waar ik ondanks de tegenslag weer naartoe wil.

Deze reis is echt fantastisch en ik ben heel blij dat ik dit samen met Kim kan doen. We genieten echt maximaal van de mensen hier, van de prachtige dingen hier en van de gezelligheid. Maar nu is het moment aangebroken dat we weer naar huis gaan en daar word ik ook blij van. Blij omdat ik straks weer in mijn eigen bed slaap, blij om weer te kunnen sporten, blij om 's nachts weer in m'n blote kont naar de wc te kunnen lopen en vooral blij om iedereen weer te kunnen zien. Dankzij mijn vrienden, familie, collega's, buren en kennissen voel ik me thuis namelijk thuis.

Vandaag proberen we de laatste etappe te volbrengen, als dat lukt dan tot straks!!

En nog wat foto's

June 19, 2019 in Estonia ⋅ ☁️ 24 °C

Even voorstellen

June 18, 2019 in Estonia ⋅ ☀️ 19 °C

Inmiddels hebben we het grootste en mooiste deel van de rally wel achter de rug en is we maken daarom wat meer tijd voor wat gezelligheid. Na het fantastische feestje in Estland zijn we met team 12 en 53 verder gegaan. Het is tijd voor een voorstelrondje.

V.l.n.r. op foto 1:

Leeftijd: 33
    Status: heeft een relatie
    Talent: regelen
    Aanvullende info:
    Stefan is verreweg de slimste van de club. Deze kennis wil hij ook graag met de rest van de club delen (tot we allemaal in slaap gevallen zijn). Stefan is tevens aanstichter van de ruilactie waarbij we gewisseld hebben van auto's en bijrijders.
    Als we ergens vrouwen tegenkomen dan is Stefan altijd de eerste die ze aanspreekt en vervolgens een verhoor afneemt.

Foto 3:
    Daan
    Leeftijd: 27
    Status: heeft een chickie
    Talent: woordgrapjes
    Aanvullende info:
    Met zijn woordgrapjes en gevatte opmerkingen is Daan een van de gangmakers in de groep. Je hoort hem niet snel zeuren maar als ze op de camping een föhn hebben dan is Daan wel heel blij. Als je haar maar goed zit.

Foto 4:
    Tom (links) en Robert Jan

Tom
    Leeftijd: 30
    Status: heeft een meissie
    Talent: doet en regelt alles wat Robert Jan niet doet
    Aanvullende info:
    Tom had wat moeite om zijn lange benen in de Audi te steken met de autoruil, gelukkig duurt dat ritje niet zo lang. Samen met Robert Jan is het een goed team, iemand moet er toch voor zorgen dat er een klein beetje structuur aanbrengt. Als we 's avonds een potje kaarten dan is er een vaste verliezer en dat is Tom. Uiteindelijk wordt ieder potje omgedoopt naar 'kutspel'.

Robert Jan
    Leeftijd: 24
    Status: eeuwige vrijgezel
    Talent: wakker worden in onbekende bedden
    Aanvullende info:
    Met Robert Jan wordt alles een feestje. Hij valt nog wel eens in slaap op afwijkende plaatsen. Na het feestje in Estland was zijn luchtbed ombeslapen en bleek hij op raadselachtige wijze in een bed in een schuur belandt te zijn. Hoe hij daar terecht gekomen is en of hij daar alleen gelegen heeft zullen we nooit weten. Met z'n vlotte babbel en hese stem probeert hij kusjes los te peuteren bij de dames.

Estonia here we come

June 17, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 17 °C

In St. Petersburg lijkt het wel alsof Rusland z'n best heeft gedaan om er wat moois van te maken. Als we de stad binnen rijden dan valt meteen het contrast op met een lelijke industriestad zoals Moermansk. Door het drukke verkeer zoeken we ons hotel, in kilometers hoeven we maar een klein stukje maar het duurt lang. Het weer is prachtig en we snakken naar een terrasje. Midden op de weg staat een trein stil, het verkeer kan nog net over de stoep passeren. Dat gaat natuurlijk op z'n Russisch, niemand die het verkeer even gaat regelen en iedere paar minuten drukt er weer iemand een auto pontificaal in de rij zodat alles vastloopt, best vermakelijk.

Ons hotel ziet er van buiten uit alsof we in oorlogsgebied zitten maar van binnen is het dik voor elkaar. Even gauw douchen en dan gaan we de stad in. We maken voor de vorm gauw een paar foto's van een paar mooie gebouwen en dan op zoek naar een terrasje, die blijken wat lastig te vinden maar een leuk eettentje is geen probleem. We pakken een paar barretjes en we gaan op zoek naar de beachclub waar we de 'task of the day' volbrengen voor een paar extra rallypunten.
    We sluiten af met een gezellige borrel op een rooftopbar met een hele club andere rijders.

Na een (weer) een kort nachtje is het tijd om op pad te gaan. Vandaag staat Estland op de planning als we het land weer uit mogen. De stad uit gaat weer langzaam, we beginnen te wennen aan het rijgedrag en zonder stress rijden we naar de grens. Bij de grens moeten we wachten, wachten, wachten en nog even wachten....

Vanavond wacht ons een feestje in Estland!!

Pech in Rusland

June 16, 2019 in Russia ⋅ ☀️ 20 °C

Dag 2 in Russia #pech #geentelefoonbereik #geeninternet

Reizen in Rusland vereist soms enige creativiteit hebben we gemerkt.
    De gastank is bijna leeg dus we starten de dag op benzine. Al gauw merk ik dat de auto wat in begint te houden en op het laatste beetje gas rijdt hij nog perfect. Vast een verstopt benzinefilter was mijn conclusie, die kan ik wel even verwisselen.

Op een ranzig afwerkplekje langs de weg dan maar even onder de auto om me lekker onder te smeren met benzine. Klusje was gelukkig vlot klaar en na een geïmproviseerde douche snel weer op pad. We willen vandaag het grootste deel van de weg naar St Petersburg afleggen.

Weer onderweg gaat de auto weer top, we juichen voor de eerste keer vandaag met de armpjes uit het raam. Het weer is mooi en de sfeer is goed, gas erop dus.....
    Brrrrrrrmmmbrrrmmmmbrmmm...... WTF NEE, weer gedonder. Auto maar weer aan de kant en even nadenken wat er aan de hand kan zijn, er lijkt iets met de brandstoftoevoer mis te zijn.

Russische auto's en vrachtwagens razen ons in volle vaart voorbij. Het lijkt alsof alles hier geoorloofd is, links inhalen, rechts inhalen, met drie auto's op twee rijbanen en vooral bumperkleven. Volgens mij hebben ze van bumperkleven een nationale sport gemaakt, de winnaar krijgt een bloemstuk aan de kant van de weg uitgereikt.

Om de storing te verhelpen was een beetje internet of een telefoonverbinding wel fijn geweest. We staan ergens op een weg tussen Moermansk en St Petersburg en hier is helemaal niets, geen dorpen, benzinepompen of zendmasten. Toch maar weer een stukje proberen dan, misschien hebben we straks verbinding. Na een kilometer of 30 is de Jeep het weer zat en gelukkig kan ik daar bellen. Ik zet m'n collega Wilco in als hulplijn en via sms en telefoon proberen we een paar dingen uit te sluiten. Telkens hopen we het probleem verholpen te hebben maar de Jeep lust echt geen Russische benzine. We weten dat aan het einde van de straat een LPG pomp is dus we willen daar terecht zien te komen. Het enige probleem is dat deze straat nog ongeveer 1000km duurt. De stukjes die we zonder problemen kunnen rijden worden steeds korter, de moed zakt ons nu wel een beetje in de schoenen. Maar na een uur of 10 aanklooien zien en horen we een heleboel rallyvrienden aankomen, de hele stoet parkeert bij ons op de vluchtstrook en een paar handige gasten nemen het van me over. Zonder dat er over vergaderd wordt gaat er iemand het verkeer regelen en de technische koppen duiken onder de motorkap.

Nu gaat het goed komen! De bobine lijkt niet erg krachtig en ik heb er gelukkig eentje mee. Gauw wordt hij verwisseld en vol hoop gaan we weer op pad. Wederom niet voor lange tijd, een paar kilometer verder staan we weer aan de kant. Alles wordt nog een keer gecheckt, wat stekkers worden schoongemaakt en de storing wordt van alle kanten geanalyseerd. Een stuurunit van de gasinstallatie is verdacht en ik heb er vertrouwen in dat corrosie op de stekker het probleem wel eens kan zijn.

En weer op pad, iedere nieuwe poging zitten we met samengeknepen billen in de auto, zou het nu weer goed gaan? Helaas, al snel staan we weer aan de kant. De mogelijkheden voor de andere teams om ons te helpen raken op, we moeten maar proberen om op eigen kracht in een dorpje te komen en een garage te zoeken. Dat zal nog wel een flinke uitdaging worden. St Petersburg wat ben je nog ver weg....

Daan en Stefan besluiten om bij ons te blijven, dat vinden we echt fantastisch. We zijn vanmorgen samen met ze gestart en zitten al de hele dag met ons opgescheept. Als twee trouwe Sint Bernard honden blijven ze ons steunen. Samen houden we ondanks alle tegenslagen de sfeer goed!

We sukkelen langzaam een beetje door in de hoop een garage te vinden die ons morgen kan helpen. Ondertussen vragen we de rest uit te kijken naar een LPG pomp.
    Wonderbaarlijk genoeg blijken we er net eentje voorbij gereden te zijn, we keren om en met moeite komen we er. Tank vol en weer op pad, de spanning is nu behoorlijk opgelopen. De eerste kilometers gaan goed, de eerste heuveltjes ook. We tellen de kilometers, meestal hield hij er na 30 of 40 kilometer mee op. Na 26 kilometer krijg ik zin om een vrachtwagen in te halen. Eerst even een aanloopje om te testen en dan overleg ik even met Kim. We gaan het doen.....

Ik trap het gaspedaal dieper in, de kickdown begint te werken en de motor komt sinds vele kilometers weer echt tot leven. We naderen de vrachtwagen, we houden onze adem in. De linkerbaan op en we voelen dat de auto blijft trekken, ik voeg weer in op de rechter baan. Daan en Stefan scheuren ons voorbij met 2 juichende armen uit het raam. Ik kijk Kim aan en we besluiten dat het inderdaad tijd is om te juichen!!! We kunnen toch nog verder met de rally!!!!

Een tijdje later als de spanning een beetje weg begint te trekken denk ik terug aan deze dag. Ik realiseer me nu wat een fantastische ervaring dit eigenlijk is. Volgens mij stonden er 10 teams om ons bij te staan en iedereen wil graag helpen, we hoeven er niet eens om te vragen. Eerlijk gezegd werden mijn ogen vochtig toen ik daarover nadacht. Iedereen super bedankt voor de hulp!!!!!

Russia

June 15, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 10 °C

Vanmorgen om 6 uur op (ivm passeren tijdzone dus eigenlijk 5 uur) om te verzamelen voor de grensoversteek naar Russia. Wat een bureaucratie daar... Een hele partij formuliertjes invullen, een halve inspectie van de auto en een uurtje later mogen we doorrijden...

De eerste vijf kilometer na de grens mogen we absoluut niet stoppen. De bomen zijn kaal en dor, pas later hebben we in de gaten dat deze vijf kilometer gewoon een bufferzone is tussen Finland en Rusland en dat het bos doodgespoten is zodat ze eventuele indringers makkelijk kunnen zien. Na 6 kilometer stoppen we even om de andere teams op te wachten. Met 6 teams rijden we uiteindelijk naar Moermansk, we zullen nooit meer klagen over slechte wegen in Nederland of zelfs België. In de Jeep rijden we nog relatief comfortabel, achter ons rijden de 'lost chicks' in een Peugeot en een paar overbeladen Volvo's. Omdat we de rare sprongen zien die ze maken bij iedere kuil proberen we op de slechte stukken wat vaart te minderen. Het ene na het andere gat proberen we te ontwijken, vervolgens rijden we over een stuk plakkerig vers asfalt afgewerkt met brokken steen. Wonderbaarlijk genoeg kwam iedereen er zonder lekke banden doorheen en konden we de weg vervolgen.

Wat een lelijk land is dit, totaal anders dan wat we in Nederland kennen. Overal troep, vervallen gebouwen en half afgewerkte wegen. Onze auto's lijken hier zelfs nieuw en netjes. Maar we vermaken ons, we hebben samen met Daan en Stefan een hotelletje gevonden wat er verrassend goed uitziet. Toevallig waren er ook nog een paar andere gezellige rijders daar beland, daar gaan dus onze plannen om op tijd naar bed te gaan.

Morgen zijn we van plan om 1000km te rijden richting st Petersburg zodat we daar wat extra tijd hebben, onderweg is toch weinig te zien hier.

Slaap lekker!!

En weer 'on the road'

June 14, 2019 in Norway ⋅ 🌫 14 °C

We hebben de eerste 175km er weer op zitten en alles lijkt weer mooi dicht te zijn.