Stappen naar het oosten

August 2015 - December 2017
A 844-day adventure by Jandaan en Marleen Read more

Myanmar

January 6, 2016 in Myanmar ⋅ ☀️ 4 °C

Het voelt weer goed om naar 'moeilijker' gebied te reizen. Letterlijk zijn we net als naar Vietnam over een brug Myanmar in gewandeld. Ook hier zijn er direct verschillen zichtbaar. Auto's rijden weer rechts. Mannen kauwen op paan, rood goedje voor ranzige tanden. Nieuwe valuta. Moeizamere wegen. Mannen dragen rokken (wellicht hijs ik me er ook in, voelt vast heerlijk vrij). Betalen kan ook in dollars.

Zal reizen gaan vervelen? Myanmar voelt nu al als een plek om ons in te verliezen. Alles op te slurpen.

Nu live nog vliegtickets closen, een eetlocatie spotten, myanmars bier proeven en heerlijk gaan tukken.

Liefs vanuit een plek waar Kipling en George Orwell hun sporen voor ons al hebben getrokken.

Onze eerste stapjes in Myanmar

January 9, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 15 °C

Het is een feest om in Mawlamyine rond te lopen. Iedereen groet en lacht ons toe. De vrouwen met wit besmeurde gezichten. Zij wassen zich op straat met een kom water gehuld in een "douchejurk". Niets privacy nodig of beschikbaar.
    We drinken thee met vijf mannen bij hun vaste ontmoetingsstek. Indiase, Bengaalse, Pakistaanse en Birmese achtergronden bij elkaar aan tafel. Ook zij stellen de drie vaste vragen. "Waar kom je vandaan? Hoe oud ben je? Zijn jullie getrouwd?" En antwoord op de laatste vraag - ondanks de indruk die ons kerstkaartje wekte - is nee.
    Zoals veel mannen in Myanmar kauwen zij op kaan en hebben daardoor rode monden. In Nederland zou geen vrouw ze willen zoenen.

Bovenop de berg bij de pagode is de lucht vol van spiritualiteit en rust. Myanmar voelt als een spiritueel land na het verderfelijke Bangkok waar alles mag maar vooral gebeurt. De zon gaat onder in de brede rivier. Ik denk met verwondering terug aan een paar uur geleden. Aan hoe druk ik me maakte over het boeken van vliegtickets naar Nieuw Zeeland (!). Aantekening in het hoofdstuk voornemens voor 2016: me niet meer opwinden over alle zaken die extra zijn. De ereader die kapot is.. Het ticket dat duurder wordt.. Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak zei een wijs collega eens.

De dag erna zitten we schuddend in een achtbaan naar een op het oog meer commerciële dan spirituele bedevaartsplek. Jaren geleden was het offer om de heilige gouden rots te bereiken 12 mijl bergopwaarts lopen in de brandende zon. Nu vechten kenauvrouwen voor hun leven om in de laadbak van een van de tientallen monstertrucks te raken. De mannen springen via de sluiproute als voorste haantjes het zitdek op. De oude vrouw met de stok moet maar zien hoe ze het redt. Het hele laadproces neemt door het gedrang en geschreeuw aardig wat tijd in beslag. Aanhangers van de KLM smart boarding methode zouden vol afgrijzen toekijken naar dit boarding proces.
    In karavaan scheuren de trucks de berg op. Ruim vijftig man in rijen van zes in de banken in de laadbak tegen elkaar aangeperst. Knie in de rug en eigen knie tegen een anoniem achterwerk. Wij zitten in een echte winnaar die het voor elkaar krijgt drie andere trucks in te halen tussen de haarspeldbochten door. In Myanmar heerst het recht van de sterkste openlijk.

Onderweg zijn ziet eruit als een balletje zijn in een keten van 'mannetjes' die jou aan elkaar doortikken voor commissie en dienst- en wederdienst. Voor eten, slapen, winkelen en vervoer. Met droge ogen verdraaien zij op sympathieke manier glashard de waarheid. Door verhalen te combineren kom je een beetje in de buurt van hoe het werkelijk zit.

De gewiekste beinvloeders en transporterende mannen zijn super bezorgd. Met paniek in zijn stem vraagt de motorbike-taxichauffeur mij om vooral op dezelfde plek te blijven tot hij Jandaan opgepikt heeft. Staand achterop de trucktaxi krijgt Jandaan steeds een bemoederend handje op zijn rug. Ik word er op gewezen dat ik mijn losse handen toch echt om de reling moet klemmen, met een typisch Indiase headnoddle als reactie op mijn dankbare blik.

De mannen dragen bijna allemaal geknoopte doeken als lange rok. Tijdens het potje voetvolley stropen ze de rok op tot luier om geen last te hebben van het ding. De echte fanatiekelingen, of exhibitionisten of ijdeltuiten - het is maar hoe je het wilt zien - gaan zelfs voor de blote billen variant. Van vrouwengluurder ben ik mannengluurder geworden.

Op straat komen we bijna geen toerist tegen maar hotels zijn een grote blankenenclave. Gevuld met reizigers die reisfeitjes uitwisselen. Hier gelukkig geen feestende tieners maar reizigers bij wie we ons jeugdig voelen. De 56-jarige sarcastische Brit op sabbatical die vannacht een crisis doormaakte en nu wil leren mediteren in een nabij klooster. Hij lijkt zo weggelopen te zijn uit de cast van The Best Exotic Marigold Hotel. Veertiger Lorraine uit Ierland die werkt als filmanimator en zoveel mogelijk probeert te reizen van het geld dat ze verdient.

De benedenverdieping is dmv dunne houten schotjes in piepkleine kamers verdeeld om de boel een beetje betaalbaar te houden. Van de zeven dollar per persoon per nacht gaat een aanzienlijk deel naar de overheid. Ze worden slapend rijk van alle inkomsten die hotels afdragen. En entreegelden speciaal voor foreigners ook overigens. De oordoppen houden de geluiden van scheten, boeren, gesnurk en nachtelijk Brits gebel met hulp van een diepe slaap net (niet) tegen.

De eigenaren van de guesthouse zijn twee mannen van rond de 70. Ooit was de sociale functionaris van het duo 30 dagen monnik in India. Dat was de gelukkigste tijd in zijn leven. Nu is hij moe. Tegenwoordig ontvangt hij 50 foreigners per nacht waar dat er tien jaar geleden nog 15 waren.

Het land heet nu open te zijn, maar dat valt stiekem toch tegen. Toeristen maken hetzelfde rondje en erbuiten gaan vraagt heel veel permit-rompslomp en honderden dollars per dag op tafel leggen. Die dollars mag overigens niets mankeren. Bij een klein kreukje worden ze niet aangenomen uit angst ze nooit meer kwijt te raken.

Ps onze telefoon en dus whatsapp is tijdelijk uit de lucht. Wel gewoon bereikbaar via mail, facebook (messenger) en Skype. Kijken zoals altijd weer uit naar al jullie leuke berichtjes :)

Pin Oo Lwin

January 20, 2016 in Myanmar ⋅ ☀️ 17 °C

Mingalabar I (hallo)

January 23, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 24 °C

Voordat Boef en ik Myanmar alweer gaan verlaten geven wij uiteraard gehoor aan de rooksignalen dat het op dit moment wat stil is op findpenguins. Myanmar is voor ons exponentieel voorbij gevlogen. De tijd gaat plotseling heel snel. De theorie gebaseerd op hoe meer diversiteit en actie je toelaat in je leven des de trager de tand des tijds is op dit moment niet toereikend. De variabelen voor traagheid kloppen maar de tijd spuit ons voorbij. Myanmar is 1 van de armste landen ter wereld. Ook hier geldt dat de armsten, degenen die het minst kunnen delen, het meest geven. In fysieke zaken maar vooral in warme groeten, hartelijke grimassen, eeuwig optimisme en er is altijd ruimte voor een extra bord aan tafel. Hoe weinig eten er ook mag zijn in sommige gevallen. De paradox is wel dat wij in Myanmar de duurste nachten tot nu toe moeten betalen. Gemiddeld denk ik zo'n 18 dollar per kamer. Met het gegeven dat Myanmar tot een van de armste landen ter wereld is benoemd, voelt dat vreemd. Een land waar je voor 5 dollar met twee personen vorstelijk de hele dag kunt eten afzetten tegen de dure overnachtingen klopt gevoelsmatig niet met het armste land ter wereld. De reden is schrijnend doch simpel. Het enige waar de overheid zich mee bezigt in Myanmar is zelfverrijking. Iedereen in de toeristenbranche vloeit ruime aantallen dollars naar de zakken van gulzige ambtenaren. De rijken zitten er warm, luxe en voldaan bij en de ruggengraat van de maatschappij ligt krom om te overleven. De inspiratie die ik hierin vind, is dat diezelfde ruggengraat de wereld met opgeheven hoofd, warm en gul tegemoet treedt. Het enige dat de locals die wij spreken hierover zeggen is: 'Our country is no good. We need change.' Het noodlot van deze hoop rust op de schouders van een dappere vrouw die, in een militair politiek gedomineerd landschap, de nodige weerstand ondervindt van de zittende macht. Macht moet groeien, nooit delen.

De reden dat er al enige tijd wat stilte is op de onlinepenguins is dat de 'wifi' beschikbaarheid in Myanmar per plek danig verschilt. Eerder gaf ik aan dat het heerlijk is om weer eens in een moeilijker land te reizen. Deze stoute verwachting blijkt niet helemaal te kloppen. Het vervoer is prima geregeld. Overal is warm water. Eten is overal te koop en locals spreken prima engels. Wat jammer is aan reizen in Myanmar is dat wij toeristen bijna verplicht zijn om ongeveer dezelfde route af te leggen. Het land is wel open maar ook weer niet. Wil je verder reiken dan de normale paden dan liggen moeizame permits en vele dollars in het verschiet. Dat is min of meer de reden dat wij ervoor kiezen om de 'loop' tegen de klok in te doen. Waarschijnlijk heeft dit wat recalcitrants van aard. De ronde tegen de wijzers in brengt ons wel op mooie, bijzondere plekken. Zoals bijvoorbeeld Bagan. Een gebied van 5 vierkante kilometer met duizenden tempels en stupa's. De reden voor deze enorme hoeveelheid geconcentreerde spiritualiteit is nog steeds niet ontrafeld.

Myanmar is ook een land waar je kunt hiken door glooiend bergachtig landschap tussen verschillende minorities door met een puber die de evenknie kan zijn van Justin Bieber. Zijn neuriën op verschillende biebers blijkt de evenknie te staven. Zijn naam is Biu Biu (fonetisch Pjoe Pjoe) een dappere ontwapende goedlachse knaap waar we drie dagen mee door wat ongerepter gebied hebben gewandeld. Tijd die je doorbrengt, met wie dan ook, zorgt voor een connectie. Een verdieping in samenzijn. Op dag twee onthult Biu Biu dat twee maanden daarvoor zijn beste vriend is omgekomen bij een scooterongeluk. De dader is doorgereden. Hij is verdrietig en boos. We voelen ons beiden verbonden aan het lot van die jonge knaap; rouwen en doorzetten. Die ons heeft gekozen om ervoor het eerst met mensen over te praten. Wat rest is een empatische stilte. Dat wordt opgeschrikt door een kudde koeien die ineens in galop de hoek om komen gespurt. Biu Biu was een fijne gids. Het was meer een vriend waarmee je op pad bent of zelfs waan je je wel een ouder die met vertederende blik hem waarneemt in al zijn levenslust. Grappig aan Biu Biu was dat hij bang was voor van alles. Kraaiende hanen. Paarden. Blaffende honden. Koeien. Niet echt een handige eigenschap voor een gids. We hebben ons er kostelijk om vermaakt. Het wandelen door de Shan regio leerde ons ook dat de Burmees in zijn eigen land verschillende talen kent. Voor elke regio klinkt dat niet zo raar. Maar binnen een regio diverse talen vijf kilometer van elkaar verwijdert en elkaar dus niet verstaan is voor ons denk ik niet te begrijpen. De families waar we hebben gegeten en overnacht hebben allemaal 1 ding gemeen en dat is hartverwarmende gastvrijheid. Bij de tweede familie zijn we zelfs getuige van een televisiedoop. Die avond keken zij en buren voor het eerst naar dat kleine beeld. Een blauwe streep aan de zijkant van het scherm deerde de toegewijde blikken niets in het opslurpen van die eerste keer. Het maakt mij stil en ik overpeins mijn tevredenheid met wat ik heb. Schrikbarend en opgelucht voor deze reflectie kan ik van dit moment veel leren. Boef ervaart die avond ook wat leven in de wildernis nog meer betekent; Een dode kakkerlak in haar soep. Doodleuk worden er gebaren gemaakt dat het beest pardoes van het plafond waarschijnlijk in de soep is gevallen. We weten beter en schuiven de soep subtiel doch resoluut opzij. Biu Biu gaf boef hiervoor een bemoedigende knik.

Mingalabar II

January 27, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 18 °C

De bus in Myanmar is op wonderbaarlijke wijze altijd zo georganiseerd dat je rond vijf uur 's ochtends aankomt op de bestemming waar je moet zijn. Waarom niet twee uur later vertrekken? Dit antwoord zullen we nooit krijgen. Ook niet waarom ze de airconditioning laten dalen tot 14 graden. Je waant jezelf als een dichtgepakte eskimo naar binnen en twaalf uur later waggel je er als een iglo uit. De trein is een heel ander avontuur. Hij is traag en je stuitert voor ongeveer gemiddeld 10 uur naar je volgende bestemming. We passeren ook de langste brug in Myanmar. Die naar het blijkt al sinds 1995 niet meer wordt onderhouden. Stapvoets glijden we over staal dat piept, huilt en lacht bij elke meter dat we voortschrijden op een hoogte van 100 meter. Uit het open raam kijk je met wat doemscenario zo je dood tegemoet.

Myanmar zorgt er ook voor, door al haar heerlijke Indiase invloeden, dat onze liefde voor haar wordt aangewakkerd en we beslissen om toch naar India te gaan. De liefde zit diep en eenmaal geactiveerd is er geen negeren meer aan. De fantastische streetfood curry in Mandalay, de OCD rigide slavendrijver en zijn charmante, mysterieuze, overbezorgde blikken en tafelbezoekjes: 'Everything Okay?', toveren een lach op ons gezicht en is eens en temeer een teken dat india toch op ons spoor is gekomen.

Mandalay is ook de paradox uitvergroot tussen arm en rijk. Of beter gesteld rijkdom gefocust in dollars of geen dollars. De slums van mandalay zijn een grote vijver van vreugde, vriendelijkheid en optimisme. Spelende en lachende kinderen zijn overal om ons heen te vinden. Blikken die je stoppen en begroeten met de warmste glimlach die ik ooit heb ontmoet. Drie kilometer verderop verdwijnt deze energie en worden de blikken leger, bozer en afstandelijker. De mensen zijn gefocust op geld, dollars en meer daarvan. De transitie is wonderbaarlijk. Vanuit Mandalay hebben we ook vervoersmiddel nummer drie ondervonden: 'De slowboat naar Bagan.' Ookal betalen we zeven keer meer dan de locals het is de moeite meer dan waard. Vijftien uur dobberen over de Irrawaddy river waar toeristen op een stoel zich zetelen en de locals op een matje op de grond. Een ware glimps in het verleden. Ons blanke koloniale verleden. Vertrektijd 0530. Stervenskoud overleven tot de zon. De locals liggen op het dek gezwachteld in verscheidene warme dekens. Zij hebben het duidelijker beter bekeken. Uiteraard bij elke stop die we aandoen zwerven verkopers als georganiseerde misdaad over de boot om hun waar te slijten. Het lukt ons om de localprijs voor de maiskolven te bemachtigen maar de samosa's blijken twee keer zo duur te zijn, zo gezegd door een stoïcijns, stoere vrouw die ons had uitgenodigd bij haar op haar mat te komen zitten. Blijkbaar is niets de mens vreemd om een goede prijs te bemachtigen en zo ontluikt zich een geanimeerd gesprek over het verschil, uiteraard met handen en voeten, tussen toeristen- en local prijzen. De stoere madam oppert om onze lunch te halen. Zo vormen we een tegenbende die de georganiseerde misdaad een koekje van eigen deeg wil bezorgen. Dit ontaardt in, we worden gesnapt met lunch en zonder toeristenprijs in de handjes van de misdaad, een kanonnade van getier en gebrul van de verkoopster. Waar onze held stoïcijns haar schouders voor ophaalt en gesteund door onze local handlangers verdwijnt het geraas en neemt een lach haar plaats langzaam in.

Er zijn twee topattracties in Myanmar die de meeste toeristen aanzuigt. 1 daarvan is Bagan. Waar we nu zijn en die we vanavond weer gaan verlaten. De ander is Inle Lake. Het dorpje tegen het meer aan is een ontplofte toeristenplek dat overal ter wereld kan liggen. Het geeft wel aan dat de nieuwe werkelijkheid van Myanmar ook bestaat uit geldwolven die zich enkel bekommeren om geld verdienen en massa's toeristen die allemaal het meer op worden genomen onder een geluidvervuilende dieselmotor. Op het meer kom je langs de 'authentieke' sigarenrollers, zilversmeders, wevers en monniken die katten trainen om door hoepels te springen. Dit allemaal natuurlijk binnen de wetten van de commissie pyramide. De plek was voor ons prima omdat het de plek was van de ontmoetingen. Eerst kwamen Niels en Annemare mijzelf ziek in bed aanschouwen en de dag erna kwamen David en Bee weer op ons pad. Een Kiwi en een Duiste Brit die onze harten hebben gestolen. Wat ik leer op reis is dat je tussen alle ontmoetingen door waakzaam en alert moet zijn op de pareltjes die voorbij komen. David en Bee zijn pareltjes die we tussen alle oppervlakkige ditjes en datjes niet door onze vingers hebben laten glippen.

Aung San Suu Kyi in Yangon

January 30, 2016 in Myanmar ⋅ ☀️ 28 °C

Helaas zijn we ten tijde van deze historische gebeurtenis net het land uit. Twee dagen voordat het nieuwe parlement voor het eerst sinds de verkiezingsoverwinning in november samenkomt, vliegen we van Yangon naar Bangkok.

Een grote meerderheid van de Birmezen heeft alle hoop gevestigd op hun heldin Aung San Suu Kyi als het gaat om hervormingen in het land. En aan dat gegeven is ook voor ons geen ontkomen aan. Haar prent is te bewonderen aan muren van restaurants en hotels. Haar gezicht vult de voorpagina's van de kranten.

De mensen houden van haar en willen graag over haar vertellen. Een Birmese Indiër spreekt ons aan als we vroeg in de ochtend door de straten van oud down town dwalen. Zijn grootvader kwam naar Myanmar voor een beter leven, op een boot die twee maanden nodig had voor de oversteek. Nu is hij zelfstandig ondernemer en heeft hij elf mensen in dienst die op dit moment overuren draaien voor de productie van Valentijnsprullaria. Hij vertelt trots dat zijn vader een politieke persoonlijke kennis is van Suu Kyi en bij haar over de vloer komt. Hij helaas zelf niet. Maar hij schat onze kans als buitenlander hoger in. "You have to go to Universal Avenue 54 today, and you might meet her!" De dag erna is ze namelijk alweer vertrokken naar de in 2005 uit de grond gestampte nieuwe hoofdstad Nay Pyi Taw. Waar naar het schijnt geen leven op straat is, maar vast wel in de wandelgangen van de regeringsgebouwen.

De taxichauffeur die ons maar het vliegveld rijdt begint ook over de beroemde politica. Tijdens de protesten van jaren geleden bivakkeerde hij twee weken lang in haar huis. En sprak hij meerdere keren met haar. Iedereen lijkt haar wel persoonlijk te kennen, of is anders zeer goed op de hoogte van de via-via link. Hij vertelt dat zijn landgenoten van vreugde huilden toen afgelopen november duidelijk werd dat de oppositieleider met ruim 80% van de stemmen gewonnen had. Ook hij pinkte een traantje weg.

Haar huis ligt met een klein beetje omrijden op weg naar het vliegveld, zegt onze chauffeur. Hij kan ons er wel even langs rijden.

De plastic zak

February 4, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 32 °C

Er is geen ontkomen aan in Azië. De plastic zak. Werkelijk alles verdwijnt in dit plastic multifunctionele ding.

Zonder gek te doen verzamel ik hier zo'n 15 tasjes per dag. Een flesje water? Rietje erbij en in een tasje. Takeaway voedsel: elk ingrediënt verdwijnt in een ander plastic zakje, tot aan de twee bijkomende sauzen aan toe. Dit alles verpakt in een plastic zak. De tas is ook handig voor de vele wagenzieke Birmezen en toeristen in de slingerende nachtbussen.

Het is een hele investering in tijd en energie om het plastic tasje te vermijden tijdens een aankoop. Met handgebaren probeer ik duidelijk te maken dat de appel niet los verpakt hoeft te worden, of zelfs weer uitgepakt mag worden. Het duurt even voordat dit rare verzoek begrepen wordt. En het levert me een verbaasd lachje op.

Handig om nog een keer iets in te verpakken. Maar dan is het leven van de tas zeker voorbij. Al dat plastic moet ergens naar toe. Bijvoorbeeld naar een grote afvalberg tussen de honderden pagoda's bij Bagan. Ook handig is het om het verzamelde plastic te verbranden in het dagelijkse vuur. Wel goed opletten hoe de wind staat bij het verwarmen van de handen.

Het is ook effectief om het plastic afval tijdens het autorijden de berm in te slingeren. De pakketkoerier waar wij een lift van kregen in Vietnam was zo vriendelijk mijn zorgvuldig bij elkaar gespaarde afval in een klap door het raam te lozen. Met de begeleidende woorden: "No problem in Vietnam".

De zee werkt ook goed als dumpplek. Onze Nieuw Zeelandse vriend Butch vertelde laatst met frustratie in de ogen hoe hij in Indonesië zag dat een bemanningslid van een ferry de door de passagiers gevulde kliko zo in het water leegde.

Ik las dat een Engelse supermarkt haar klanten sinds kort plastic tasjes zonder handvat meegeeft om de nieuwe wetgeving - verplichte betaling van 5 penny per tasje - te omzeilen. De liefde voor de plastic zak zit diep. Tasje erbij?