New Zealand

Top 10 Travel Destinations Central Hawke's Bay District
Show all

De reis begint nu echt

November 30, 2023 in New Zealand ⋅ ☁️ 17 °C

Eindelijk kunnen we echt gaan reizen. We worden wakker langs het riviertje en na een ontbijtje besluiten we richting Hastings te rijden. Een mooie route met veel fruit en wijnvelden. Om de tijd wat te doden spelen we een spelletje, met de laatste letter van het vorige woord weer een nieuw woord verzinnen. Thema supermarkt, oliebol telt niet volgens Annika dus ze suggereert oliebollenmix, zelf is ze daarna aan de beurt. Maar gelukkig komt ze nog op xylitol kauwgom. We rijden naar Te Mata Peak, een berg met een mooi 360° uitzicht. Het is even een gek gezicht als we 3 monikken in hun oranje gewaad zien lopen. We hadden Azië toch verlaten? We maken wat mooie foto's en klappen onze stoelen uit en genieten van het zonnetje en mooie uitzicht. Daarna rijden we door naar de Maraetotara waterval. Hier hebben we een free camp gevonden. Helaas valt het plekje erg tegen dus we bekijken de waterval en rijden door naar de kust. Hier vinden we een geweldige freecamp aan de zee. Erik en Lynn verdiepen zich in het bakken van de perfecte steak. En dat lukt ze prima. Eindelijk weer een vlees, groente en aardappel(puree). Daarna gaan Erik en ik even zwemmen in de zee. Deze is niet alleen koud maar ook erg sterk. Nadat Annia voor de tweede keer bijna op het strand wordt geklapt houden we het voor gezien en bouwen we de bedjes weer op.Read more

Wanderung am Te Mata

December 26, 2023 in New Zealand ⋅ ⛅ 23 °C

Der Te Mata ist ein 399 m hoher Berg der Bedeutung erlangte durch die Gründung des Te Mata Trust Park im Jahr 1927 und die Aussicht über den gesamten Hastings District.

Die Bergkette besteht hauptsächlich aus Kalkstein und war früher mal Meeresgrund. Durch die Verschiebungen und Aufwerfungen, die durch das Aufgleiten der Australischen Platte auf die Pazifische Platte entstehen, ist diese Bergkette letztendlich entstanden.

In den Māori-Legenden ist der Berg als der schlafende Riese Te Mata O Rongokako, Māori-Chief und das Gesicht des Rongokako bekannt.

7-10 Waipawa

October 7, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 12 °C

Lief dagje. Vanochtend komt Susan me haar telefoonnummer brengen. Als er nou echt iets heel erg mis gaat kan ik bellen. Wat ontzettend lief.
      Vanuit Clifton een heel stuk terug, was net op weg naar mijn fietspad oost van de rivier, stond ff de kaart te checken, toen wielrenners me het advies gaven om het pad aan de andere kant te nemen, omdat deze kant veel langer was en erg ging heuvelen. Moest ik wel nog verder terug voor de brug. Sta ik weer bij diezelfde kl...hekjes. Toch nog een keer naar mijn waka waka gezocht; niets natuurlijk. Was ik al 27 km onderweg, zat ik pas in Havelock North. Wel mooie fietspaden (over een dijkje) en daarna een rustig geel weggetje. Niets spectaculairs, gewoon lief. En: het zou storthozen: 6 spatten met inpakken en 3 onderweg. 's Middags zon. Kadootje!
      's Avonds kookt een Taiwanese dame, Sheileen chan, of ik mee eet. Leuk, gelukkig kan ik mijn brownies inbrengen. Wel net een beetje te weinig gegeten, dus ik eet zo nog meer brownie... Je schijnt ook erg mooi te kunnen fietsen in Taiwan.

Eine Woche auf dem Land

February 20, 2019 in New Zealand

In den letzten 8 Tagen durfte ich etwas besonderes erleben.

Besonders war schon der Weg dahin. Ein Abschnitt der Strecke sei besonders zu erwähnen, zwischen Taihape und Hastings. 140 km... 140 neuseeländische km. Ein einerseits sehr schöne, aber auch anstrengende Fahrt. Hier hatte ich auch meine erste Schafherde auf der Straße.

Ca. 20 km südlich von Hastings war ich dann am Ziel. Die „Farm“ von Sam und Chris. Zwei Schweizer die hier seit ein paar Jahren leben. 8 Schafe, 6 Hühner und eine Katze gab es für mich zu versorgen, da die zwei selbst einige Tage im Urlaub waren.

Strom gibt es hier von der Solaranlage und Wasser aus Tanks die von Regen oder einer Quelle gefüllt werden. Geschlafen habe ich in einem 6x4m großem Cabin mit Bett und Regal darin.

Die Hühner geben Eier, der Kräuter- und Gemüsegarten viel leckeres und die Schafe wollen gestreichelt werden. Die Hühner eher nicht so... aber sie sind wahnsinnig weich und unfassbar neugierig.

Sonst gab es auch noch einiges. Ich war an zwei Stränden. Habe unter nem Wasserfall gebadet und hatte über Facebook ne nette Bekanntschaft gemacht mit der ich am Freitag beim Art Deco Festival in Napier war und einen gemütlichen Sonntag Nachmittag verbracht habe. Und eine Kuhherde gabs auch noch.

Stichwort Napier. Nach einem schweren Erdbeben in den 1930ern wurde die Stadt im Art Deco Stil wieder aufgebaut und dies wird auch so gefeiert. Dutzende Autos aus dieser Zeit gab es zu bestaunen und fast jeder der Besucher (es waren Hunderte) war auch so gekleidet... toll.

Dauerhaft hier (auf der Farm) leben wäre aber nix, wegen einer Sache: Empfang. Klingt blöd, aber 5 Minuten auf das Versender einer Nachricht zu warten, oder so lange bis eine bereits erhaltene Mail auch angezeigt wird, wohl gemerkt, wenn es überhaupt klappt. Von einer Internetseite ganz zu schweigen.... Ohne dass wird es mit mir alsbald noch nichts werden.

Dennoch war es natürlich eine ganz tolle Zeit und ein schönes Gefühl für etwas verantwortlich zu sein.

Porangahau Beach

March 4, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

Heute Morgen habe ich mich von Natascha verabschiedet, da sie eine andere Route fahren will. Ich bin dann nach Porangahau gefahren, was dank der viele Hügel ziemlich anstrengend war. Zu sehen gab es neben Schafen und Hügel nicht viel. Ausser dass ich zufälligerweise am Ort mit dem längsten Namen der Welt vorbeigefahren bin. Übernachtet habe ich dann auf einem wunderschönen Campingplatz direkt am Meer.

So und jetzt bin ich auch endlich wieder Tagesaktuell mit den Berichten!

Te Mata Peak

October 24, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 20 °C

Klein hikeje na een ochtendje door Napier te hebben gestruind. Even een biertje drinken met het risico op een boete van 20.000 NZD😅 Dag afgesloten met diner bij zonsondergang🌄

Piercings and peaks

November 1, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 11 °C

Unser letzter Tag in Napier brach an, aber der sollte mit einem besonderen Highlight beginnen. Schon am Tag zuvor hatten wir einen Piercingladen entdeckt, der einen Sonderpreis für den Tag darauf anbot. Relativ spontan marschierten wir auf das Hippiegeschäft zu und ließen uns jeweils das Piercing stechen, das wir schon lange Zeit haben wollten.
      Als zweiten Programmpunkt hatten wir uns Te Mata Peak ausgesucht (Janas Schwester und deren Freund hatten uns diesen Aufstieg empfohlen. Man kann hier zwischen mehreren farblich gekennzeichneten Routen wählen.
      Auch das Wetter spielte endlich mit und so holten wir uns sogar unseren ersten Sonnenbrand.
      Irgendwann merkten wir, dass wir die Pfeile, die unseren Pfad markierten, nirgendwo mehr entdecken konnten. Mutig wie wir eben sind, nahmen wir einfach ohne mit der Wimper zu zucken, einen anderen Weg und kamen - oh Wunder - doch noch ans Ziel 😉

Taumata..

December 15, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Taumatawhakatangi­hangakoauauotamatea­urehaeaturipukakapikimaunga­horonukupokaiwhen­uakitanatahu stellt den längsten Ortsnamen mit 92 Zeichen in der englischsprechenden Welt dar und gilt als zweit längster Ortsname auf der Welt.

Der Name bedeutet in etwa:
      „Der Ort, an dem Tamatea, der Mann mit den großen Knien, der Berge hinabrutschte, emporkletterte und verschluckte, bekannt als der Landfresser, seine Flöte für seine Geliebte spielte“.

Einzig durch den original Namen von Bangkok mit 163 Zeichen wird diese Ortschaft noch überboten: Krung­thep­maha­nakorn­amorn­ratana­kosin­mahintar­ayutthay­amaha­dilok­phop­noppa­ratrajathani­burirom­udom­rajaniwes­mahasat­harn­amorn­phimarn­avatarn­sathit­sakkattiya­visanukamprasit.

Day 22 > Amazing sunrise

December 4, 2019 in New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

🇳🇿
      It is 5 am and I am awake. I try to find my sweet spot on the air mattress again but somehow I can't fall asleep. All of a sudden it hits me, it is early morning on the east coast. A chance for a great sunsrise. I peak through the curtains and already see some red and orange colors in the sky. I wake Tonnie and tell him I am off with my camera to the beach. Half awake, I think he got my message and went back to sleep.

With my camera and phone I am standing on a empty beach. Everybody is still asleep and I get to watch these amazing colours all by myself. It is so beautiful I almost start to cry happy tears.

The last few days were amazing. We had 3 different freedom camping spots close to or on the beach. We did a lovely hike through Redwood forest and went to a small but lovely waterfall. We took showers in the (very chilly) ocean and had some tasty and healthy meals. Life is good. We are having a great time. Our hair is getting blond and a bit rough because of all the sun, salty water and air. We feel like true nomads!

---------
      🇳🇱
      Het is 5 uur in de ochtend. Ik lig te woelen in bed. Ik kan geen lekker plekje op ons matras meer vinden. Ondertussen ben ik klaar wakker. En ineens dringt het tot me door. Het is 5 uur, een geweldige kans om als eerste op de aardbol de nieuwe dag te verwelkomen. Ik kijk door ons prachtige gordijnen en zie de eerste rode en oranje kleuren al in de lucht. Ik maak Tonnie wakker en vertel hem dat ik de zonsopkomst ga fotograferen op het strand. Hij slaapt nog half maar begrijpt mijn enthousiasme maar blijft zelf lekker liggen.

Met mijn camera en telefoon sta ik helemaal alleen op een verlaten strand. Iedereen ligt nog lekker te slapen en ik mag alleen de nieuwe dag verwelkomen. Het is zo ontzettend mooi dat de tranen me in de ogen schieten.

De laatste drie dagen waren fantastisch. We hadden steeds een ander plekje op of bij het strand. Gratis kampeerplaatsen waar we met onze self contained campertje mogen staan. Schitterend!

We hebben voor het eerst sinds mijn bronchitis een wandelingetje gemaakt door Redwood forest en naar een waterval. 's Middags vaak een duik in zee genomen om te douchen... K.O.U.D. Het leven is goed in Nieuw Zeeland. Over ons lekkende autodak hebben we het maar even niet. Dat lossen we wel weer op 🙄.

We hebben het heerlijk. Ons haar wordt al blond en stug door alle zon, zoute water en wind. We voelen ons echte nomaden.

Otane

January 26, 2015 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Jedeme na vylet mimo mesto, jupiii. Na mestecku Otane, co mame po ceste, je zajimave snad jen to, ze z - ve sve podstate - nezajimavych nebo dokonce uz davno neexistujicich veci dokaze udelat turistickou atrakci. A dokonce kvuli tomu vytisknout brozurku s mapkou upravenou v Malovani :-) - za drobnou dotaci k dostani v art deco ex-knihovne, stavajicim cafe, co ma kazdopadne svoje kouzlo.Read more

Central Hawke's Bay District