traveled in 2 countries Read more

Ubud en omgeving

May 16, 2017 in Indonesia ⋅ ☀️ 27 °C

In Ubud huren we twee scooters om onszelf door het chaotische verkeer te brengen. Het is even spannend om tussen dit verkeer te rijden maar na een tijdje wennen de 'regels'.

We rijden naar de Tegalagang rice fields en lopen daar wat, heel cool en veel touristen. Daarna bezoeken we de Elephant Cave. 'S avonds goedkoop eten in een luxe restaurant, natuurlijk super lekker.

De volgende dag huur ik een scooter voor 21 dagen, 3aud per dag na wat onderhandeling. We bezoeken Monkey Forest waar je tas niet veilig is. Overdoses apen. Daarna gaan we naar een willekeurig strand op best 'n afstand, lekker cruisen op de scooter. Het strand is zwart, vies en kut dus rijden we meteen terug.

De dag erop neem ik afscheid van Antoinne en kan ik alleen verder! Met m'n backpack en rugzak op de scooter richting Padang Bai. Ik kom aan bij het hostel en na niet al te veel loopy Julia opeens binnen, ze is toevallig ook daar en slaapt in hetzelfde hostel. We gaan samen even naar 'n tempel in de buurt. 'S avonds drinken we met iedereen uit onze kamer wat bij een bar met live muziek waar zo'n beetje alle touristen in padang bai zijn.

Nusa Penida pt3

April 23, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

De volgende dag begint met een boot trip samen met de russen uit mn hostel. We gaan snorkelen met Manta Rays voor maar 20$ ipv 150$ in australie! We stappen in het vissersbootje en varen naar Manta Point. Daar zijn superveel boten, die van ons is ver uit de minst luxe, en superveel touristen worden in het water gedropped met de missie een Manta te spotten. De zee is vrij woest en de kliffen zijn vlakbij. 'Don't go close to the cliffs' is de veiligheidsinstructie die we meekrijgen. Na een paar rondjed zwemmen spot ik verschillende manta's! Hele coole beesten. Daarna vaart onze schipper ons naar een onderwater bhudda, een andere snorkelspot en een plek met hele grote vissen. Wist niet dat dat allemaal bij de prijs inbegrepen was. Goede trip, thanks rusland.

is het tijd voor de rest van het eiland. Meer tempels, stranden en dorpjes. Een tempel is in een grot en heel bijzonder. Verder bezoek ik een dorpje waar ze echt nooit touristen zien. Kindjes kijken me stiekem om het hoekje na en iedereen is super aardig (met handgebaren). Het laatste strand waar ik heen rijd heeft echt de slechtste weg op het hele eiland, 15 min over losse stenen met stijle heuvels. Op de terugweg slip ik een keer en ga bijna onderuit maar ik kan me net staande houden, ten koste van m'n slippers, die zijn weer eens stuk.

'S avonds naar een hostel wat gerunt wordt door een vreselijke ukrainier. 'S ochtends op de gok naar de dock waar ik precies optijd ben voor de ferry terug naar padang bai.

Nusa Penida pt2

April 22, 2017 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag tour ik de hele dag rond in de westerlijke helft van het eiland. De wegen zijn nooit direct en ik heb vaak moeite de juiste afslagen te vinden. Uiteindelijk bezoek ik wel alle plekken als geplanned. Een tempel onderaan een klif na een hele lange trap naar beneden, wat stranden en coole natuur.Read more

Nusa Penida

April 21, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Vanaf Padang Bai neem ik de ferry naar Nusa Penida. Daar heb ik wat over gelezen en klonk wel cool. De ferry tijd is onbekend: 'ben er maar tussen 9 en 1 uur, dan haal je het wel' Uiteindelijk vertrekt de boot om 11. Het is een primatief eiland met een stuk minder tourisme dan Bali. De wegen zijn heel slecht, losse stenen, zand en gravel. Lekker avontuurlijk op mn scooter.

Ik zoek een guesthouse en heb daar een chille kamer voor mezelf en deel het huis met een russisch koppel en hun baby.

Ik rijd naar Chrystal bay, het meest bekende strand hier en het is me wat te druk. Via een trap loop ik over een klif naar de andere kant waar ik een prive strand ontdek, da's stukken beter.

Darwin

April 17, 2017 in Australia ⋅ 🌙 25 °C

We komen aan in ons rustige hostel in Darwin. Iedereen kent elkaar en er is elke avond wel een groepje om te drinken en te praten. Mijn plan is om werk te zoeken maar omdat het nog steeds wetseason is lukt dat niet.. Ik ben een weekje hier samen met Antoinne. Julia is na een dag naar Bali gevlogen. Antoinne gaat daar na deze week ook heen. We gaan een paar keer uit met onze Franse vrienden van eerder en de rest van de tijd chillen we in het hostel.

Na een tijdje weet ik niet zo goed wat ik moet doen.. Er is geen werk en verder rijden is ook zonde want de coole national parks zijn nog niet open door de regen. Ik besluit twee dagen van te voren ook maar naar Bali te gaan, het is niet zo duur en ik kan de auto kwijt op het vliegveld. Ik boek dezelfde vlucht als Antoinne en blijf er 27 dagen.

We vliegen om 06:50 am en de avond van te voren pakken we last minute de backpacks in en rijden naar het vliegveld. We slapen wat en dan is het tijd om te boarden. De vlucht is vreselijk, twee en een half uur wakker gehouden door krijsende kinderen. Maar dan ben je opeens in Bali 🙂

(Spectacular) jumping crocodiles

April 10, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 27 °C

Na een nacht en ochtend met supersupersuper veel muggen snel weg van deze helse camping. Op naar het kantoor voor de crocodile tour. Koffie, thee en toast inbegrepen bij de prijs, dat hoef je geen twee keer te vertellen tegen backpackers. Voordat er andere gasten komen hebben wij al een brood op.

Na het lekkere ontbijt krijgen we 'n slang om je nek, als je dat wil tenminste en daarna stappen we in de boot. De mannetjes krokodillen hebben elk hun terretorium dus weten de guides precies wie waar moet zijn. Ze moeten drie keer uit het water springen om het stuk vlees te verdienen, dat doen ze dan ook aardig. Heel cool om te zien en beangstigend hoe dichtbij zo'n beest komt zonder dat je het door hebt.

Lichfield NP

April 8, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 34 °C

In Katherine, waar we de smerigiste douche ooit te hebben gehad (zelfs de aborigionals lachen ons uit dat we daar douchen), bezoeken we het Katherine National Park. We doen een hike door de hitte naar een waterval. Bijna op het eind komen we bij een kleine pool met waterval en perfecte plekken op de rotsen erin te springen, we besluiten dat dit het eind is en zwemmen zo'n twee uur op deze perfecte plek. Steeds van een rotsje hoger in het water springen tot we van ongeveer 10m springen, het is maar een kleine pool dus je moet niet te ver vooruit vallen..

Hierna door naar Lichfield, een gratis national park voor Darwin. We kamperen op een camping die toevallig alleen die nacht ook gratis is, op 500m van twee watervallen. Daar zwemmen we 's middags en 's ochtends. We rijden verder door het National Park met meer heerlijke zwemplekken, mooie watervallen en andere bezienswaardigheden. Bij sommige watervallen mag je helaas niet zwemmen vanwege crocodiles.

Na het National park rijden we door naar een gratis camping waar we de volgende ochtend een jumping crocodile tour gaan doen!

Broome

April 4, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 34 °C

Van Karijini rijden we naar Broome. Onderweg is er maar weinig te doen, het is nog wetseason en daarom is er veel dicht. In Port Hedland, een ijzerstadje, worden we bij de supermarkt aangesproken door een boer op z'n motor. Hij vraagt Antoinne en mij 'hey you backpackers, got any spare girls?'. Goede opening zeg. Wij vertellen 'm dat we er geen over hebben (we hadden er wel een maar die is net uitgestapt in exmouth 😂). Hij zoekt een horse girl om te werken(?) op z'n farm, daarna nodigt ie ons uit om op z'n erf te kamperen en bier te drinken. We zeggen netjes dat we dat zullen doen als we niks kunnen vinden maar we weten allebei dat dat geen goed idee is 😜. Onze volgauto heeft inmiddels een nieuwe batterij gescored en die wisselen we op 'n parkeerplaats met de oude, de auto start weer zonder hulpmiddelen!

Door een paar vreselijk zielige aborigional plaatsjes komen we aan in Broome, nog een zielig stadje.. In het information center horen we weer aan hoe mooi het allemaal wel niet is, je moet hier zeker twee dagen blijven. In een middag hebben wij het tegendeel al bewezen en spenderen de dag op het strand. Na een nacht slapen op de camping rijden we door richting Darwin.

Karijini NP

March 28, 2017 in Australia ⋅ ☁️ 9 °C

Op de dag dat we in Exmouth vertrekken besluit onze Nederlandse passagier dat ze toch liever naar Adelaide vliegt om dan naar Alice Springs te rijden, bedankt hé. Omdat we weinig kans zien om hier een vierde passagier te gaan vinden vertrekken we toch. We hebben afgelopen week wel een Duitse en Canadees ontmoet die met hun eigen auto graag achter ons aanrijden, ze vinden het zelf allemaal namelijk erg spannend op de afgelegen wegen. Natuurlijk vinden wij dat alleen maar gezellig en we vertrekken in een convoy.

We rijden door een stormachtige dag richting het oosten. Wanneer het avond begint te worden regent en stormt het super hard. De twee dames vinden het geen veilig gevoel om met die omstandigheden in een afgelegen gratis camping te staan dus slapen we op een roadhouse camping. Ook prima.

De dag erop rijden we door naar Karijini. Het is een super mooi park met geweldige gorges. Op de eerste dag rijden we naar het eerste deel van het park waar we snel de omgeving verkennen en wat lookouts bezoeken. Na een van die lookouts start de auto van onze volgers niet meer en beginnen ze te stressen. Ik en Antoine zoeken met onze beperkte autokennis naar de oorzaak en het blijkt de batterij te zijn, die is op. Gelukkig hebben ze een startkit bij en met behulp daarvan kunnen ze ‘m elke keer weer starten.

We rijden naar de camping en maken daar ons plan voor de volgende dag. Wij eten simpel budget pasta met pesto, onze vrienden koken uitgebreide 3 pannengerechten. Het verschil mag er zijn.

De volgende dag doen we een aantal hikes in het eerste deel, super vet. Je loopt, zwemt, springt en klimt richting de eindbestemming. Vaak is dat een waterval of een pool waar je lekker kan afkoelen.

Aan het eind van de dag rijden we naar het tweede deel van het park waar we meteen op de camping gaan slapen. ’s ochtends vroeg op voor nog een aantal hikes. Het zelfde idee maar weer prachtige omgeving. Een van de routes heeft ook een spider walk, waar je met handen en benen tussen twee rotsen vooruit spidert, over water. Echt heel vet allemaal hier.

... weekje vrijwilligerswerk

March 20, 2017, Indian Ocean ⋅ 🌙 23 °C

Vanaf Perth zijn Julia en ik bezig geweest met het regelen van vrijwilligers werk op een Whaleshark-tour-boot in Exmouth. We hebben online ingeschreven en na wat verwarrende communicatie, met en zonder telefoonbereik, zijn we bijna zeker dat we inderdaad welkom zijn op de boot. Met enige nog enige twijfel of het allemaal wel goed is doorgekomen staan we 's ochtends om 6:30 fris voor het kantoor. We ontmoeten de crew en niemand vraagt enig bewijs, we mogen meteen mee.

Een dag ziet er ongeveer zo uit:
    We doen wat kleine klusjes en boodschappen waarna we met z'n 6e richting de bootramp rijden (40min). We laden de spullen in de 'Tender' en varen daarmee naar de grote boot 'Skybird II'. Die laden we vol, maken we schoon en zetten al het snorkel equipment neer voor de gasten. Als de 20 gasten aan boord komen schiet iedereen in de entertainerrol inclusief neplach. Wij dus ook. We delen flippers, maskers en water uit en doen natuurlijk wat smalltalk. Als iedereen alles heeft kunnen wij even chillen bij de schipper terwijl de gasten een briefing krijgen.

Ondertussen varen we naar een geschikte snorkel plek waar iedereen even in het water mag om het snorkelen te oefenen. Wij mogen ook snorkelen, als je daar zin in hebt. Als iedereen terug op de boot getrokken, geklauterd, geduwd of gesprongen is varen we verder onder leiding van 'Skinner', de 20 jarige piloot van het spottervliegtuig. Vanuit de lucht ziet hij de whalesharks en geeft ons de locatie door: 'Josh, josh, skinner. Whaleshark 500meters to your 1 o'clock. Do you copy?'. Met wat korte instructies komen we dichter in de buurt en moeten we de Whaleshark nu zelf kunnen zien. Met z'n drieen kijken we aandachtig in het water tot iemand het beest ziet: 'EYES ON! Twelve o'clock, one boatlength!'. Er wordt een 'spotter' in het water geduwd en met handsignalen naar de shark geleid. Wanneer de spotter hem onder water ziet steekt ze haar vuist in de lucht, het teken dat de gasten onder leiding van een crewmember het water in mogen. 'GO GO GO, WHAT ARE YOU WAITING FOR?JUMP IN QUICKLY, GO GO GO KEEP GOING'. Lekker chaotisch altijd, dat moment.

De gasten zwemmen in twee groepen omstebeurt met de shark totdat het beest er genoeg van heeft, dan duikt ie weg. Tijd om een andere te zoeken. Vaak is dat wanneer dat gasten zeeziek worden, moe zijn en geen zin meer hebben om een tweede keer te gaan. Dan is het onze beurt om erin te duiken.

Ergens tussendoor serveren we ook nog lunch, eten daar zelf uitbundig van en helpen iedereen met in en uit het water te komen.

Na de lunch nog een rustige snorkelsessie voor wie wil en dan worden de gasten weer thuisgebracht met onze bus. Wij ruimen de troep op, nemen al de leftovers - heel veel kip en brood - mee naar de camping en zijn klaar voor een volgende dag.

Normaal kost zo'n dag je 400$ maar wij werken daar graag een week voor! Daarnaast mogen we ook allebei 'n dag mee met Skinner in zn 2 persoons vliegtuigje om het geheel vanuit de lucht te zien. Wat een top ervaring!