traveled in 3 countries Read more

Dag 20 - Weer thuis

October 16, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 30 °C

Zittend op de bank in Vaassen een laatste footprint. Onze check out gister was om 14:00. Dat was fijn, want Sharona had en heeft nog steeds flink last van haar spijsverteringsstelsel. Dus we konden nog goed uitrusten op de kamer. Na in de ochtend het groooootste en meest uitgebreide ontbijt buffet ooit te hebben gezien!

Dat liet Rens zich natuurlijk zeer goed smaken!

Nu hadden we nog wel een middag voor ons waar we ons moesten zien te vermaken. Dus hopla, op naar de mall dan maar weer! Er was een kleine arcade hal en daar hebben we lekker gek gedaan.

Aan het einde van de middag hebben we nog wat geprobeerd te eten in de sportbar van het Hilton. Dat was voor Sharona nog niet zo'n succes helaas, de buik werkt niet mee.

Uiteindelijk rond 18:30 met een busje naar de Starbridge gebracht. Dat is gewoon een loopbrug over de snelweg maar zo klinkt het sjieker toch?

De reis liep zeer soepel totdat we aan de beurt waren voor het inchecken van de bagage...

Het meisje achter de balie liep een paar keer naar andere collega's, tot ze uiteindelijk de vraag stelde: "Hebben jullie binnenlandse vluchten gehad...?"

Shit. Op de heenweg hadden we vlucht 3/3 geannuleerd, omdat we onze route hadden gewijzigd. En dat kwam ons nu weer achtervolgen.. Het meisje van de balie liet ons weten dat we nieuwe tickets moesten kopen. Maar we waren vastbesloten om dat niet te doen!

Na wat heen en weer emmeren werden we maar de krochten van het vliegveld gestuurd en daar troffen we een deurtje met een bordje van Turkish Airlines. Onze komst was al aangekondigd en een mevrouw liet ons weten dat ze nieuwe tickets ging printen. Met een oog op de klok werd het ons toch een beetje heet onder de voeten; zouden we de vlucht en de aansluiting wel halen?

Na 15 minuten kwam ze weer buiten, met een pin apparaat... We hebben wat bij moeten betalen en we weten nog steeds niet precies waarom maar besloten toch eieren voor ons geld te kiezen.

Een spannende race over het vliegveld later zaten we uit te puffen bij de gate. Op naar huis.

De eerste vlucht hadden we extra beenruimte. Dat was erg prettig. Helaas speelde de darmen weer op en was het voor Roon aardig afzien onder haar rode Turkish Airlines dekentje.

De aansluiting ging daarna soepel en de tweede vlucht vloog met weer wat films op het entertainment systeem voorbij.

Met de trein terug en in Apeldoorn stond onze trouwe chauffeur ons al weer op te wachten.

Wat hebben we een prachtige reis mogen maken de afgelopen weken. Samen een geweldige avontuur beleefd met veel magische momenten. Een heerlijk land met lieve mensen, prachtige natuur en mooie dieren.

Op naar het volgende avontuur..!

Dag 19 - Whiskey Libary

October 15, 2023 on the Philippines ⋅ ⛅ 27 °C

De dag begon vroeg (5:30 uur) want we werden opgehaald om naar de airport te gaan. Het gekke is dat het hier toch een stuk makkelijker opstaan is omdat rond 4 uur de zon opkomt en de hanen beginnen te kraaien.

Aangekomen op de airport was het nog even spannend of we al onze bagage mee mochten nemen. De maximale grens was 10 kg per koffer en door de vele souvenirs zaten we daar toch wel een aantal kilo boven. Gelukkig waren we al snel niet bang meer want voor ons was een stel met 2 koffers die de grote hadden van een koelkast (25+ kilo per koffer) en die kwamen er zelfs ook doorheen.

Na het inchecken stond je direct bij de gate. Een veel te kleine ruimte met veel te veel mensen.

De vlucht ging helemaal voorspoedig. 3 uurtjes vliegen en we kwamen aan in Manilla. We pakte direct een taxi en lieten ons rijden naar ons hotel.

Op de heenweg hadden we een beetje een crappy airport hotel en een gebroken nacht door het vele geluidsoverlast. Dat wilde we kosten wat het kost voorkomen, dus we hadden onszelf verwend met een luxe laatste nachtje in het Hilton.

We werden vriendelijk verwelkomt en we hadden geluk want mochten meteen inchecken (11:30 uur) terwijl de incheck eigenlijk pas om 15:00 uur was.

We besloten ons even op te frissen en daarna de mall te bezoeken aan de overkant van het Hilton. Na een kwartiertje struinen vonden we een lunchtentje om even te ontbijten.

De lieve ober vertelde dat hij trainee was en hij gaf ons een klein belletje en als we er uit waren dat we maar moesten ringelen met de bel. Het werd wentelteefjes en mango taart. Heerlijk. Maar kon niet tippen aan de Mango Float van Le Jardin.

Toen sprongen we in een taxi om ons opnieuw naar een andere mall te laten rijden. 30 minuutjes en toen waren we er. De taxirit duurde langer dan ons bezoek aan de mall want binnen 10 minuten stonden we allebei overprikkelt buiten. Vreselijk wat veel mensen.

Op de kaart zagen we dat het een paar minuten wandelen was naar de kust. In de hoop daar wat rust te vinden maakten we de wandeling in de bloedhitte. Aangekomen was het bittere ellende aan de kust. De kust werd in de stad vooral gebruikt als vuilnisbelt.

Na 10 minuten wandelen vonden we het allebei mooi geweest en gingen we op zoek naar een witte taxi. Dat zijn namelijk de taxi’s met een metertje en het meest goedkoop. Het ritje op de heenweg was 200 peso’s (3,50).

Rens spotte een witte taxi! En we stapten in. De meter ging niet aan, dus we vroegen “how much?” En we kregen een overduidelijk lul verhaal over dat hij geen standaard chauffeur is, maar voor een hotel werkt. Maar ons wel even wilde wegbrengen. Nogmaals vroegen we: “oké how much?” En de meneer zei: “350 peso’s”. We waren allebei de hitte en wandeling door de hectiek van de stad zat, dus we stemden in met de iets te dure taxi rit.

Aangekomen in het hotel deden we een klein dutje. Ik (Sharona) was behoorlijk moe. En daarna plonsde we nog even in het zwembad. Het was aan het einde van de dag wat bewolkt en rond de 28 graden en we besloten snel ons weer aan te kleden want we hadden het koud. Toen realiseerde we ons dat het flink wennen wordt komende week als we terug zijn in Nederland.

Na het kijken van nog een serie op de hotel kamer vertrokken we opnieuw naar de mall (aan de overkant van het hotel) met een missie:

1. Eten bij het Koreaanse BBQ restaurant.
    2. Een bezoekje aan de Whiskey Library.

En allebei waren een enorm succes. Lekkere stukjes vlees van de grill. Het werd aan tafel bereidt.

En vervolgens wandelde we door naar de Whiskey Library. Rens met een smile van oor tot oor aan het genieten. Hij had meteen al plannen om de Oase om te bouwen naar een soortgelijk concept.

Rens dronk 2 glaasjes. En belde nog even met z’n pa. En miste z’n broeders. Sharona (ik) dronk een cocktail “Whiskey Woman” en ik blijf in herhaling vallen deze vakantie maar dit was “De lekkerste cocktail die ik ooit heb gedronken”. Ik vond het oprecht jammer dat ik nog steeds last heb van m’n maag want anders had ik er nog eentje besteld. Of misschien zelfs nog meer.

Een mooie afsluiter van onze laatste vakantiedag. Morgen nog een dagje voor de boeg voordat we ‘s avonds beginnen aan de lange terugreis.

Dag 18 - Een echte vakantiedag

October 14, 2023 on the Philippines

Vandaag mochten we dan eindelijk uitslapen in loft 1 of zoals Ramille van de receptie het huisje noemt: "Lobwan". Dat lukte wel tot 8 uur!

Rens had een hoog aangeschreven koffie-tentje gevonden op Google. Vol goede moed reden we op de brommert naar Downtown General Luna... Maar daar aangekomen ontdekten we dat het tentje ZO populair was dat we binnen en buiten een rij stond... En de koffie bij Goodies was ook niet heel verkeerd, toch..? We hebben weer heerlijk genoten van een tahini bowl en een Sexy Brownie (wietwiew).

Daarna kan het grote verheugen beginnen want we zijn gister lekker gemaakt met een heuse braderie! Die zou om 11 uur starten. Dus eerst nog een fruitshake bij Sibol. De ober wist ons de vertellen dat de braderie pas om 12 uur begon dus besloten we de brommer aan te trappen en terug naar het hotel te rijden om nog wat zonnestralen te vangen.

We hebben heerlijk op de bedjes gelegen aan de kokende oceaan. Rens heeft de filantropische honneurs waar genomen en de lokale jeugd zijn water-stuiterbal te doneren. De jongens waren er lekker mee aan het spelen en ze gingen zo in het spel op dat ze vergaten dat de zee 40 graden was en de zon op standje derdegraads brandwond stond.

Bij de lig bedjes kennis gemaakt met Bruno de pitpull. Een ontzettend lief beestje en vooral Rens was helemaal fan. En Bruno ook wel van Rens. De hond kreeg een Cranio behandeling die werd beloond met een poot.

Om 14:00 reden we terug naar Sibol want Roon wou daar de pokebowl nog proeven. Helaas kon deze niet op tegen de bowl van Dryft. Rens liet zich de 4 kazen tosti ook weer goed smaken.

Toen was dan eindelijk het moment daar: de braderie. Nou mensen die is met 1 woord te omschrijven: deceptie. Nog nooit zo snel over een markt gelopen. De bussinescoach in ons gezelschap moest een traantje laten bij zoveel onbenut potentie van de plek en de kraampjes.

De reguliere winkeltjes boden troost. Er werden nog wat souvenirs ingeslagen voordat we naar het hotel vertrokken voor een middag dutje.
    De shuttle naar het vliegveld werd geregeld en we kunnen ons weer verheugen op een wekker om 5 uur.

Na het powernappie werd voor een laatste tochtje de scooter gepakt naar het dorp. Bestemming: Big Belly Burgers. Je kon hier boven zitten en lekker op de straat uit kijken. We belandden in een gesprek over het feit dat iedereen hier zomaar een scooter kon huren. En wat denk je, drie minuten later stapt iemand met zijn zatte kloten aan de overkant van de straat op de brommer om hem vervolgens horizontaal aan de andere kant te parkeren. Die werd in een tuktuk gezet en afgevoerd naar het hotel.

Zonder kapriolen zelf veilig het resort bereikt alwaar het lampje zo uit gaat en we dan toch echt langzaam aan het staartje van de vakantie moeten beginnen... Zucht...

Dag 17 - Big Momma

October 13, 2023 on the Philippines ⋅ ⛅ 27 °C

Daar ging de wekker wederom om
    5:30 uur om ons te wekken voor een ochtend surfen.

“Wat doen we onszelf toch aan?” Was één van m’n eerste gedachtes. Maar heeey we zijn hier nog een paar dagen. In Nederland kunnen we niet zo gemakkelijk surfen. Dus we nemen het ervan!

David en Lapiet kwamen ons weer ophalen en we scooterde samen naar de verzamelplek voor alle surfdudes en -dudinnen.

Met het bootje een paar minuten de zee op en daar zijn de golven. Ze zagen er van een afstandje al indrukwekkend uit. En dat waren ze!

Rens ging weer mee met Lapiet en Sharona (ik) werd op sleeptouw genomen door David.

Ik kreeg direct een paar veiligheidsinstructies mee.

“If I say Big Mommo GO DOWN, than you throw away your board en dive in the water”

3 seconde later David: BIG MOMMO GO DOWN

Oke hup, bord weg. En onderwater duiken.

Veel te veel seconde later kwam ik weer boven water snakkend naar lucht.

David noemde het een “wake-up call” en ik moest voortaan eerder en dieper duiken om te voorkomen dat ik (zoals hij het noemde) in de wasmachine van de golf terechtkwam.

Gelukkig ging het de keren daarna een stuk soepeler. Het ontwijken van de enorme golven. Het surfen daarentegen was knap lastig.

Zowel Rens als ik hadden het zwaar vandaag. We slaagde er allebei in om 1 keer een goede rit staand te maken op het board. En verder was het vooral héél veel proberen, vallen en weer peddelen.

Na 1,5 uur surfen stapte we met verzuurde armen van het peddelen weer op het bootje wat ons naar de kust bracht.

We reden naar het resort, friste ons op. We trokken allebei ons meest toeristische outfit aan. Allebei een shirt en hoedje van hier.

Daarna reden naar het ontbijt tentje waar we gisteren ook gegeten hebben. We bestelde zo ongeveer hetzelfde + een chocolade cake.

En om de outfit nog completer te maken kochten we in een souveniertje winkeltje allebei dezelfde slippers omdat ze HEMELS liepen.

Daarna besloten we vandaag een eilandtour te maken. 1 uur en 15 minuten zou het duren om van de ene kant naar de andere kant te scooteren.

Onderweg zagen we vooral echt prachtige natuur. Grote planten, enorm veeeeeel palmbomen en prachtige views over de zee.

Ook moest ik achterop de scooter een traantje laten toen we door de lokale krottenwijken scooterde. Vol huisjes (wat je eigenlijk geen huizen kan noemen). Wat bizar dat er hele gezinnen in wonen. Waarschijnlijk slapen ze op de grond. En wat als het keihard regent net als de afgelopen dagen…Waarschijnlijk wordt er dan flink gebeden of het “huisje” alsjeblieft blijft staan. Ik was ontroerd over hoe goed we het hadden.

Na iets meer dan een uur kwamen we aan bij het surfstadje Pacifico. Mega klein, maar we vonden hier wel een tentje waar we even wat konden lunchen. Een hamburger + als dessert onze favoriete banaantjes in soort van loempia.

We reden terug. Allebei de helft. En bij terugkomst deden we een bakkie bij het tentje wat we hebben benoemd als onze stamkroeg. Daarna reden we door naar het resort om even een power nap te doen.

Vervolgens hebben we vanavond gegeten bij “Warung” een restaurant met een Indonesische keuken. We kozen allebei een gerecht met rendang. We kregen ook de optie om op de valreep nog gebruik te maken van de happy hour. 2 cocktails voor de prijs van 1. Ik was een beetje verbaast dat je dan ook echt 4 cocktails op tafel krijgt haha. 2 per persoon. Rens vond dit overigens niet meer dan logisch.

Na het eten reden we weer door naar onze stamkroeg waar een leuk bandje speelde. We hoopte nog een feestje mee te pakken, maar rond 22:00 uur was daar nog steeds niet zoveel te beleven dus besloten we door te rijden naar het resort. Mag je concluderen dat je oud wordt als 22:00 te laat wordt?

Nu ligt Rens op bed met een LITER bier want (1) ze hadden geen kleinere flesjes (2) we zouden ‘m delen maar ik haakte af.

Verdrietige nieuws:

Morgen breekt onze laatste echte vakantiedag aan. Want de dag daarna vliegen we naar Manilla en de dag daarna naar NL terug.

Dus plan voor morgen: FLINK BIJKLEUREN.

Dag 16 - Harde golven, zachte ballen

October 12, 2023 on the Philippines ⋅ ⛅ 29 °C

Met een beurse borstkast liggen we na te genieten van dag 16. Vanochtend ging de wekker om 05:30. De mensen die mij, Rens, een beetje kennen weten dat dat niet mijn moment van de dag is. De reden van deze vroege wekker: lekker surfon!

Toen we uit ons huis stapten stonden daar twee jongens op ons te wachten, David en Lapit. Het resort had borden voor ons en die werden op de scootertjes geknoopt. We reden naar General Luna waar het op het strand al een enorme drukte was. Het surfen gaat hier anders dan we in Frankrijk en Portugal gewend waren. Je vertrekt met een pendelbootje naar dieper water en hier pak je de golven.

De surfplanken waren ook iets meer voor gevorderd. Al met al beetje schakelen dus. Rens had samen met Lapiti al snel de slag te pakken. Maar de darm-malaise had toch zijn weerslag op het energie-niveau van Roon. Ze moest dus rustig aan doen.

Het was een leuke ochtend en de tijd vloog voorbij en te snel kwam de boodschap dat de veerboot er weer was. Terug naar het strand, terug naar de scooter, terug naar het hotel voor een span schone droge kleren om weer de scooter op te klauteren naar onze volgende bestemming: Het ontbijt bij Goodies.

Dit is een eettent met ook nog een foodtruck, een beachbar en een winkeltje. De tahini bowl en fruit bowl smaakten naar meer dus wie weet morgen weer.

Daarna nog wat doorgereden met de scooter naar Cloud 9. Dit beloofde het Surf walhalla te zijn van het eiland. Naar ons idee wat verlaten. Maar misschien zijn we wat veeleisend...

De buikjes begonnen al weer te rammelen en we hadden gister een leuk tentje gespot en die gingen we proberen terug te vinden. Dit lukte ons zeer goed en al snel zaten we aan een 'Hangover Cure' sapje en een Mangoshake. Sharona zag iemand een lekkere tosti wegkanen en dacht: dat kunnen wij ook. Nou mensen: de lekkerste tosti ooit! Dikke plakken brood, dikke lagen kaas. Ook deze smaakte naar meer!

Na deze heerlijke lunch reden we terug naar het resort. Hier hebben we een niet zo verkoelende duik in het kokende zeewater genomen en lekker aan de teint gewerkt.

In de late middag hebben we nog een lekkere massage ondergaan. We werden goed aangepakt door de meiden!

Voor het eten hadden we ons voorgenomen daar te gaan zitten waar het gezellig leek en ik kan je vertellen: dat legde ons geen windeieren! We belandden bij een Italiaan en er zat een lange tafel vol Italianen druk te eten toen we binnen kwamen. Hier zitten we goed. Het eten was zo fantastisch geweldig: lekkerste tonijn carpaccio ooit, lekkerste pasta carbonara ooit en gehaktballen zo zacht, we breken ons hoofd over de bereidingswijze. Een goede fles wijn en een fijne tiramisu toe maakten dit diner compleet.

Om het te vieren in het winkeltje er naast ook voor Rens een bucket hat gekocht en het kindje wou ook nog een sleutelhanger. Sharona kocht twee mooie oversized surf shirts.

Omdat het zo goed beviel hebben we de wekker voor morgen weer op 05:30 gezet. Golven, here we come.

Dag 15 - De laatste etappe

October 11, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 28 °C

Vol verwachting stonden we vanochtend op om vandaag de reis te maken naar Siargao (onze laatste etappe in de reis).

We schoven aan bij het ontbijtbuffet. Net Van der Valk.

Toen was het 9:00 uur en we hadden nog 3 uur tijd te dooien. Op het dak van het hotel (op etage 16 - holy moly) was een zwembad. Sponsje wagen dan maar!

De zon stond op standje 1000 en na 30 minuten zwemmen moesten we weer naar binnen om te voorkomen dat we zouden verbranden.

We pakte onze koffers en deden nog even een koffietje in het gebouw. Toen pakte we de taxi naar de airport. Heerlijk muziekje draaide de chauffeur, maar helaas kon Shazam ons niet helpen aan de nummers.

Aangekomen op de Airport stond er op het bord “Last Call Check-In” voor onze vlucht. Huh das vreemd, we vliegen pas over 2,5 uur. Voor de incheck schoven we aan in de verkeerde rij waar we véél te lang moesten wachten. Een stel voor ons hadden 2 mega surfboarden mee en kregen de mededeling: helaas pindakaas deze kunnen niet mee met de vlucht. Een hoop heisa verder en een verdrietig stel die echt hun spullen moesten achterlaten, konden wij eindelijk inchecken. Foutje bleek de Last Call te zijn. Gelukkig we hadden dus gewoon alle tijd.

Sharona had het niet vet en nog steeds behoorlijke klachten van de voedselvergiftiging.

Dus besloten onszelf te trakteren op een heerlijk halfuurtje massagestoel. Ik weet niet zo goed of het lekker was of een marteling. Het lag ergens in het midden.

De vlucht ging voorspoedig. En we kwamen aan op weer een heel klein schattig vliegveldje in Siargao. Het was nog een half uurtje rijden met een busje voordat we onze bestemming bereikte. Wederom draaide ook deze chauffeur heerlijke plaatjes. De feeststemming zat er al weer helemaal in.

Aangekomen bij ons resort werden we warm verwelkomt door Mingo de hond. En we kregen we een korte rondleiding van Remiel de host. We waren vanaf nu onderdeel van de Soultribe FAMILY.

De rondleiding was erg overzichtelijk want het resort bevat 4 strandhuisjes en 2 villa’s. Een beetje verbaast waren we dat we een villa kregen. Ook weer een prachtige locatie om te verblijven.

We besloten even een klein snackje te eten op het resort en onze plannen voor de komende dagen door te spreken.

Scootertje huren
    Morgen surfles
    Yoga en massage

Rond 18:30 was er een TukTuk voor ons geregeld zodat we naar het centrum konden “General Luna” om daar een hapje te eten.

We aten echt de lekkerste tonijn ooit. En al het eten was verrukkelijk. Tijdens het eten hadden we Whatapp contact met David de Surfmeneer die ons laat gaat geven.

“5:30 am morgen?” - David

Hij meende het serieus. Dan zijn de golven het beste en schijnt de zon nog niet zo fel. We onderhandelde nog wat over het belachelijke vroege tijdstip.

“6:30 am?” - David

“Oké laten we in het midden uitkomen 6:00 am” - wij

Na het eten struinde we nog lekker wat rond door het stadje. Rens kocht een shirt.

En nu liggen we in bed want morgen gaat de wekker 5:30 uur om lekker te gaan surfen.

Dag 14 - Rondje van de zaak

October 10, 2023 on the Philippines ⋅ 🌧 30 °C

Vanochtend werd ons ontbijt extra vroeg geserveerd bij de boomhut. De taxi kwam ons om 07:30 ophalen dus om 07:00 zaten we al aan de worstjes met rijst. Gaan we er in NL ook inhouden! De rit met Anton was relax, door de bergen richting het dal alwaar we Lapu Lapu village, het deel van Cebu dat dapper stand hield tegen de Portugese Katholieke indringers, bereikten.

Geen wolkje aan de lucht, zo leek. Maar niets bleek minder waar. Letterlijke en figuurlijke wolken pakten zich samen boven Cebu, maar erger nog, boven het vliegveld van onze volgende bestemming, Siargao.

We aten een lekkere donut, waarvan de prijs kwaliteit verhouding redelijk op orde was (50 cent per stuk). Het busje in, het vliegtuig in; Soultribe Beachretreat here we come.!

De piloot kondigde niet lang na opstijgen ook de landing al weer aan. Een korte vlucht. Maar. We bleven lang rondjes draaien voor de daling werd ingezet. En nog meer rondjes... Totdat de verdrietige mededeling door de speakers kwam: het was te slecht weer om te landen en we maakten rechtsomkeert naar Cebu! Wat!?

De terugweg naar Cebu was gevuld met turbulentie. Daarnaast had Sharona een benauwd moment op het toilet. Het op slot draaien van de WC was op automatische piloot gebeurd en even leek het er op dat openen een onmogelijke horde zou worden. Maar gelukkig hield ze het hoofd koel en kwam ze nonchalant naar buiten gestapt.

Door al het geschommel en de onrustige mede passagiers waren we erg blij weer voet op vaste bodem te hebben.

Dan de koffer maar weer ophalen van de bagage band. Toen we daar aan het wachten waren wees een vriendelijke mevrouw ons op de omboek-balie die heel handig om de hoek en uit het zicht was gesitueerd..

Na voor Rens veuls te lang wachten is het gelukt om twee tickets voor morgenmiddag te regelen. Dus voor de rest van vandaag en de nacht gestrand in Cebu. Wat nu?

Roontje pakte haar magische mobieltje en op Booking werd een piekfijn hotel gevonden op 12 taxi-minuten. De taxi-proppers bleven als echte strontvliegen om eens heen zoemen, we blijven onverschrokken doorlopen naar de goedkope witte meter-taxi's.

We hebben de rest van de dag en avond toch wel gezellig doorgebracht in het mooie en luxe Maayo hotel. We aten een dikke pizza en huis gemaakte nachos.

Even een set-back maar we laten ons niet op de kop zitten en morgen dan toch echt een update vanaf Siargao! Beloofd!

Dag 13 - Dream Garden

October 9, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 25 °C

We beginnen dit verslag met een kleine terugblik naar gisterenavond in de badkamer. We staan onze tanden te poetsen en Rens ziet ineens een soort van kraantje aan het toilet bevestigt . “Wat zou dat zijn?” denkt die zonder het met mij te delen.

Hangend boven de toilet besluit zijn nieuwsgierige karakter om het kraantje met volle enthousiasme open te draaien.

En bam recht in de bakkes een straal water. Van schrik springt Rens op zij. Daarna spring ik op zij want voel ineens een straal water.

En vervolgens barsten we allebei in het lachen uit hahahaha. De billenschoonmaak straal (waar een behoorlijke druk op staat) staat gericht op de wastafel met daarboven een spiegel. Rens naarstig op zoek naar hoe het kraantje weer uit moet.

Nu terug naar vanochtend. Om 8 uur ging de deurbel (ja ja onze boomhut heeft een deurbel) en daar was het ontbijt. Voor mij een aubergine gebakken met ei erom heen. En Rens had toast met gebakken ei.

Na het ontbijt liepen we naar beneden naar het kleine riviertje. Rens ging helemaal op in het bouwen van een dam van stenen met het doel de kleine waterval meer kracht te geven.

Na 30 minuten heb ik ‘m beneden achtergelaten. Ik heb al paar dagen behoorlijk “Sloer in de Rakker” (één van de eerste dialect zinnetjes die ik leerde in Vaassen). Oftewel: ik voel me niet helemaal TOP! Denk een kleine voedselvergiftiging opgelopen. Boven in de boomhut las ik een boekje.

Ruim een uur later hoorde ik Rens mijn naam roepen. De dam was klaar. En inderdaad: het water kletterde nog harder. Rens besloot nog een beetje bij de rivier te spelen (stenen stapelen). En ik ging weer even verder lezen.

Rond 12 uur stond onze chauffeur Jef klaar voor ons “uitje”. Ongeveer 35 minuten verderop ligt “Lakeview Le Jardin”. Een schattig restaurantje met uitzicht op een gigantisch grote tuin.

We kwamen aan en waren direct verwonderd over de prachtige plek. Hoog in de bergen. Met uitzicht in een dal. We namen plek aan het tafeltje en aten een pizza en hamburger met uitzicht op de prachtige kleurrijke en groene tuin.

Boven in het restaurant zag ik een leuk winkeltje met sieraden. Daar namen we een kijkje na het eten en ik kocht 2 kettingen en oorbellen.

Vervolgens kochten we een entreekaartje voor de tuin (200 peso’s - €3,- voor met z’n twee). We slenterde wat rond door de tuin en dit was zo ongeveer het gesprek:

“Wow wat mooi”
    “Indrukwekkend”
    “Hier is het nog mooier”
    “Heb je dit al gezien”
    “Wow”

“Nu zijn we van de mensen, die tuinen leuk vinden”

“Beetje boomer”
    “Ach”

Na een kleine wandeling in de tuin, was ik aardig uitgeput. Duizelig, zweet op de rug en steken in de buik. We besloten maar weer terug te gaan naar onze chauffeur Jef. Terug naar de hut. Onderweg nog even een stop om wat te drinken en snacken in te slaan.

De rest van de middag lekker ontspannen. Het regende, dus we zaten vooral binnen. Het warme bad uitgeprobeerd. Gisteren liep die ook al even vol met ijskoud water, want we hadden de boiler nog niet gevonden. En de conclusie getrokken: er zal wel geen warm water zijn in de Jungle.

Een paar afleveringen van onze favo serie bekeken. En toen om 20:00 uur ging de deurbel weer voor het diner.

Belly pork
    Beef met broccoli
    Gefrituurde calamares
    Soort loempia’s met als vulling een groene peper met kaas (dit was een behoorlijke verrassing en zeer lekker).

En nu gaan we de dag weer afsluiten. Morgen vroeg op want we worden opgehaald om te vliegen naar onze laatste bestemming: Siargao.

Dag 12 - In the jungle.

October 8, 2023 on the Philippines ⋅ ⛅ 31 °C

Na een mooie tijd in Moalboal vertrokken we vanochtend om 10:30 naar Balamban. Lieve Lisa stond er op dat we onder de Tamarindeboom op de foto gingen. We zijn de beroerdste niet...

Op naar de boomhut. De verwachtingen waren hoog gespannen, niet in de laatste plaats over wat voor chauffeur we deze keer zouden hebben. Glee's voorkomen was keurig en zijn rijstijl idem. Het was een rustige rit in een fijne wagen met airco. Dit was een fijne afwisseling na de toch wel benauwde nachten in Sambag.

Eindelijk konden we aan de chips uit het winkelcentrum beginnen. Zeer gezond en je hoefde je niet schuldig te voelen, zo vermeldde de zak.

Bij de Treehouse aangekomen werden we met open armen ontvangen door Renée, de kleine schattige manager. Hij ging ons voor naar ons onderkomen voor de komende twee nachten. Een modern en supermooi bamboe huisje dat van alle gemakken voorzien is, van lounge net tot lig bad! En ook nog een kleine trappetje dat leidt naar een riviertje dat onder de hut doorstroomt.

Van te voren hadden we de lunch en het diner van de komende dagen doorgegeven en dat werd snel na onze aankomst opgediend buiten bij ons knusse zitje. We hebben ons voorgenomen op dit punt van de reis echt even te vertragen.

In de middag hebben we lekker bij het riviertje gespeeld en nog wat serie gekeken. In de avond werd een grote schaal met eten gebracht. Nu drinken we onder de begeleidende klanken van de kikkertjes en de katholieke kapel nog een biertje.

Morgen gaan we met een privé chauffeur lunchen bij een soort park/tuin. Lekker tranquilo in de jungle de komende dagen!

Dag 11 - Magie in de onderwaterwereld

October 7, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 27 °C

Gelukkig ging de wekker vanochtend weer op een menselijke tijdstip rond een uurtje of 8:30 uur. Onze batterij was weer opgeladen en we starten vandaag met de intentie om lekker “tranquillo” de omgeving te verkennen op ons gehuurde scootertje.

Eerste stop was “Shaka” een hip Instagrammable ontbijttentje aan het strand. Op het menu stonden een 10-tal fruitbowls waar je uit kon kiezen. We kozen degene die er volgens het plaatje het meest indrukwekkend uitzag.

En dat was deze açaí bowl zeker. Afgetopt met een roos gemaakt van mango. Heerlijk!

We vroegen lief aan de meiden achter de counter of we onze tas daar mochten achterlaten en vervolgens doken we in de zee met onze snorkels.

Dit zou DÉ plek moeten zijn om schildpadden te spotten. Althans 100-200 meter verderop. Daar zagen we hordes toeristen samen gefrustreerd zoeken naar die beesten. En vooral veel teleurgestelde gezichten omdat er niks te bekennen was. Wij besloten tegen het advies in van onze gastvrouw in het hotel, het eerst te proberen bij deze rustige plek zonder mensen. Na gisteren zaten we aan onze “toeristen tax”.

Nog geen 2 minuten later schreeuwde ik naar Rens dat ik een schildpad zag. Al snel kwam tot de realisatie dat je niet vocaal kan communiceren onder water want Rens zwom vrolijk de andere kant zoekend op. Oké snel naar ‘m toe en hem aantikken en naar de schildpad seinen. Yes gelukt. We hadden hem allebei in het vizier.

Prachtig! Hij kwam zelfs nog wat dichterbij. Al snel hadden een paar slimme toeristen door dat wij het goud gevonden hadden en werd het arme beestje omringt door een groep duikers.

Wij besloten door te zwemmen. Toch even een kijkje nemen bij de gefrustreerde toeristen. Tja wie weet stikt het er van de schildpadden. Eenmaal aangekomen was daar weinig te bekennen. Al kwamen we onderweg naar wel een paar groepen met duizenden sardientjes tegen. Ook geweldig magisch.

Terug naar het rustige stuk zonder mensen en daar nog even kijken of er iets te zien is. En JA HOOR BINGO. Daar kwamen we weer een schildpad vriendje tegen. Wat een mooie beestjes toch.

Vervolgens gingen we het water uit. Dronken een kop koffie en sprongen weer op de scooter.

Dit keer naar het officiële centrum want daar is een shopping mall. En we hoopten daar een reisstekker te vinden want de Ipad is leeg en kon niet opgeladen worden. Waardoor we al een paar dagen niet onze favo serie van het moment kunnen bekijken.

We kwamen in een gigantisch grote supermarkt terecht. Waar ze van alles en nog wat verkopen. Elektronica kleding, huishoudelijke spullen, troep en nog meer troep en eten (maar dan vooral snoep, koek en chips). We vonden gelukkig een stekker en we namen nog 2 zakjes Filipijnse chips mee.

Terug op de scooter op weg naar een lunch tentje. Langs een drukke weg kwamen we terecht bij The Boundary Café. We bestelden gefrituurde bladeren als voorafje. En we waren zo verrast dat we ze maar nog een keer bestelde. Ook werden we getipt door de bediening om de best seller te bestellen: kip zonder bot in een bananenblad gewikkeld.

En ja ze had gelijk want dit was echt om je vingers bij af te likken.

Met een volle buik sprongen we op de scooter en reden naar “huis” - ofwel de bungalow. We sprongen daar ook nog even in zee om het huisrif te bekijken. Leuk, maar niet heel bijzonder. Na een rondje besloten om maar weer even een dutje te doen.

Rond een uur of 5 reden we weer naar het ‘dorp’ om daar een drankje te drinken bij zonsondergang. Een prachtige oranje / roze lucht kregen we vandaag cadeau. En daarna liepen we naar een restaurant wat we al de afgelopen dagen op het oog hadden omdat het er zo vol zat.

Ik at hele lekker zachte kip en Rens hele zachte varken. Maar dat was absoluut niet het hoogtepunt van het eten want dat was de bestseller van deze tent het toetje “Mango Float”. En terecht: heeerlijk.

Vervolgens waggelden we nog even naar een koffietentje. En daar zit ik nu het verslag te typen onder het genot van een ice coffee en Rens een espresso.

Ook hebben we onze dagelijkse portie liefdadigheid weer voldaan. Sinds dag 1 komen er constant in de avond kleine kindjes aan tafel om prulletjes te verkopen. En de eerste dagen lukte het ons nog goed om “no” te zeggen. Maar een paar dagen geleden ben ik gezwicht voor de schattige oogjes van een 6 jarig Filipijns jongetje. En daarna met Rens afgesproken dat ik een budget van 200 peso’s per dag heb om deze kindjes te verblijden met een aankoop haha. En zo geschied elke dag. Al zit ik vandaag al iets over het budget heen (450 peso’s - 7,50 euro). Ik zal morgen mezelf in moeten houden.

Nu gaan we zo weer op de scooter naar het hotel. Morgen checken we uit en reizen we naar het Noorden om daar nog 2 nachtjes te verblijven voordat we vertrekken naar het laatste eiland.