Australien och Nya Zeeland

• 40,6kkilometer
  • Dag 15

Featherdale Wildlife Park

29 oktober 2017, Australien ⋅ ☀️ 28 °C

En liten men effektivt utnyttjad djurpark en bit utanför Sydney med inhemska djurarter, vilket blir rätt många. Massor m fåglar som fladdrade runt i sina alltför små burar.

Kängurur som man både fick mata och klappa. Koalor som satt i konstruerade euqalyptusträd på bra fotografihöjd. För 20$ = c: 140:- kunde man bli fotograferad tillsammans med en halvsovande koala, men det tyckte vi var integritetskränkande för den stackars koalan.

Djurparken är rätt gammal så det förklarar de små utrymmena för djuren.

• Dag 15

Blue Mountains

29 oktober 2017, Australien ⋅ ☀️ 26 °C

Söndag 29/10 forts

Efter djurparken var det söndagslunch på en bra restaurang med tre rätter och ett glas vin. Portioner är stora på restauranger så jag brukar alltid lämna en del men desserten som var vaniljglass och chokladsås slank ner alltihop.

Här fanns dock ingen möjlighet till tupplur i bussen! En kort bussfärd bort fanns Scenic World, ett (nästan) urskogsområde som tidigare hade haft gruvdrift men nu var turistinriktat. Man hade farit varsamt fram och låtit naturen spela huvudrollen och samtidigt gjort ett stort område tillgängligt för besökare.

Den tidigare gruvbergbanan var nu en hisnande berg-och-dal-bana men bara neråt och i en trång passage i och mellan bergen. Awesome!
    Väl nere fanns en gångbana uppbyggd i trä och vi gick knappt en halvtimme mitt i skogen. En häftigare variant av Artipelag och Dalby Hage.
    Sista etappen var linbana tillbaka till startpunkten. Där fanns det för ovanlighetens skull ;-) en souveniraffär som vi tvingades passera för att komma ut.

Sedan följde den ena utsiktsplatsen efter den andra och naturen är väldigt vacker här. Bara ett 100-tal meter från välskötta villaträdgårdar hittar man hisnande stup och milsvida utsikter.

Tre systrar är tre stenformationer/pelare som enligt sägnen är tre systrar som förstenades av sin pappa för att
    Alt. 1: de inte skulle gifta sig med tre bröder från fiendesidan
    Alt. 2: de inte skulle bli uppätna av ett monster

I båda alternativen kunde pappan senare inte lyckas lösa dem från förtrollningen och därför står de kvar än idag.

Rejält mätta avslutade vi dagen med en promenad i Hyde Park och en lätt förtäring på en pub i närheten.

• Dag 16

Embarkering på Celebrity Solstice

30 oktober 2017, Australien ⋅ ☀️ 32 °C

Måndag 30/10

Att resa innebär alltid att vänta oavsett om man reser i egen regi eller i en resebyrås regi. I vår grupp är vi alla ordentliga svenskar vilket innebär att alla alltid är i tid. Vi kommer sist av alla men alltid med 2-3 minuters marginal så när vi har kommit säger alltid reseledaren: nu är vi fulltaliga så nu åker vi!

I dag blev det mer väntan än förväntat. För några dagar sedan meddelade rederiet att ombordstigningen var senarelagd då hamnmyndigheterna skulle göra en inspektion av båten.
    I dag kom ett nytt meddelande att den var ytterligare försenad eftersom några (hur många är några?) av de tidigare gästerna hade drabbats av magsjuka så nu skulle båten saneras innan vi släpps in. Något vi är tacksamma för.

Vi kom i god tid till båten och det var flera stationer som skulle passeras och till var och en var det en lång slingrande kö. Till slut kom vi ombord och kunde äta lunch (15:30!). Vi hade ätit smörgåsar vid normal lunchtid så vi åt bara lite glass som mellanmål. Rummen var klara först 17 och då förhoppningsvis även sanerade.
    Vi hade knappt hunnit besiktiga hytten innan det var dags för katastrof-övning och då fick vi gå fyra våningar ner.

Utöver livvästar och livbåtar så verkar handhygienen vara det viktigaste här. Utanför varje matställe står en ur besättningen och tvingar på oss en klutt alkogel. Med tanke på den tidigare magsjukan på båten är vi bara glada för detta.

Underkläderna höll på att ta slut så vi snabbade oss på att lämna in smutstvätten till tvättning och strykning.

Det finns närmare 3000 passagerare på båten så det är viktigt med en väl fungerande logistik. Middagen var god och betjäningen utan anmärkning men det var å andra sidan inte fullsatt.

Dagen avslutades med show i The Theatre, som rymmer ett ansenligt antal personer. Jag måste erkänna att jag blundade till lite i slutet så när den var klar blev det marsch till hytten och sängen.

• Dag 18

Dag till havs

1 november 2017, Australien ⋅ ⛅ 14 °C

Tisdag 31/10

Lugn natt med svagt gungande säng. Hav utanför och ’rough sea’ och inte särskilt varmt.

Vi studerade det lilla bladet ’Celebrity Solstice Today’ och bestämde oss för att frukostera i den matsal vi åt middag i i går. Den beskrevs som ’open seating breakfast’ vilket vi tolkade som att det bara var att knalla in och sätta sig. Så var det alls inte. Kö för att komma in och vi stod bland de 10 främsta i minst 10 minuter allt medan personalen stod och tittade in i matsalen utan att göra något märkbart. När det till slut hände något så blev vi omhändertagna enbart för att vi var positiva till att dela bord med andra.

Men nu skulle vi i alla fall få frukost - eller? Det var frukostmeny att beställa från och bordsservering och det var helt slumpmässigt vem som fick beställa och vem som fick mat. Vi hade trevliga amerikaner vid bordet och vi väntade alla, och väntade, och väntade ....

Till slut kom maten om än inte i rätt ordning. Vi hade ett planerat möte (hårt att vara kryssningsturist) med reseledaren som vi fick ila till efter att sista tuggan var svald.
    Andra i vår grupp hann inte utan fick informationen senare.
    Alla var vi upprörda/arga. Troligen var det nypåstigen personal som inte var samtränade ännu.

Nästa punkt var info om utflykter i The Theatre. Här sov jag nästan från början och Henrik knuffade kärvänligt på mig när det var ngt jag inte borde missa.

Tillbaka till hytten för vila.

Frukostens erfarenhet gjorde att vi tog lunch i bufférestaurangen. Indiskt för mig och fish & chips för Henrik.

När man registrerar sig vid ombordstigningen får man ett plastkort som man ’betalar’ drycker med. I resans pris ingår mat och dryck i olika paketeringar och i vår, Classic, ingår vin och sprit i mellanklass, vilket passar oss bra. Därför avslutade vi, utan några betänkligheter, lunchen med ost och rödvin, vilket är gott men i längden en inte så hälsosam vana.

Tvätten återkom till vår hytt i skick som ny men jag konstaterade att de inte hade brytt sig om min notering ’no bleach, no detergent’ och jag som hade ansträngt mig för att komma ihåg att det hette så.

Tre rätters middag avslutade dagen. Första gången jag ätit grodlår, det påminner mycket om kyckling. Det är ingen slump att det inte finns ngn våg på rummet.

Internet på båten är både dyrt och av varierande kvalitet så vi kommer endast att vara anslutna när vi är i land och hittar wi-fi där.

• Dag 18

Melbourne

1 november 2017, Australien ⋅ ☁️ 15 °C

Onsdag 1/11

Tidig frukost för att lämna båten 08:30. Precis utanför piren där vi hade lagt till gick spårvagnen in till Melbourne. Vi hade ursprungligen tänkt klara oss helt själv men vår guide sedan tidigare samt vår reseledare lotsade oss till turistcentret och gav oss nyttig information inför dagen. Vi gick veta att ’Queen Victoria Market’ som vi hade tänkt besöka är stängd på onsdagar - trist!
    Där lämnade de oss och vi frossade i ett snabbt internet ett tag.

Vi tog spårvagn till ’Shrine of Rememberence’ som är ett minnesmonument över Australiens deltagare i olika krig samt en utställning, främst om 1’a och 2’a världskrigen. Intressant!

En promenad längs ån som finns där och en enkel lunch på en uteservering.

Efter det var vi redo att ta oss an den verkliga utmaningen: att hitta ett par äkta UGG-stövlar till mig. Det finns nämligen två sorters UGG, i Australien är de ett skyddat varumärke eftersom de traditionellt har funnits sedan urminnes tider, nästan i alla fall. I resten av världen är det ett amerikanskt varumärke och stövlarna tillverkas bl.a i Kina.
    För att förvirra ytterligare säljs båda i Australien som UGG, hur det nu kan gå till? Det har under flera år pågått juridiska processer kring detta och det som är klart är att USA-företaget inte kan registrera sitt varumärke här.

Vi hittade en äkta affär och efter lite valvånda blev det ett par brunbeige halvlånga stövlar.

Nu var vi trötta och bestämde oss för att ta en runda med cirkelspårvagnen och kolla in stan. Den var näst intill fullsatt så vi åkte några hållplatser och steg sedan av.

Henrik är förkyld och mina ben var trötta så vi tog oss direkt till båten.

Espresso och stråkduo i det italienska caféet var eftermiddagens höjdpunkt.
    Vi har dessutom bytt kapten, nu har vi en grek som pratar förståelig engelska samt dessutom har humor.

Heldag t sjöss

Torsdag 2/11

Magsmittan är tydligen inte utrotad. Kaptenen rekommenderade 20 sekunders tvätt med tvål och vatten och påpekade vikten av den eviga handspriten. Vi kan bara hålla med och hoppas vi kan undvika magbesvär. Vi hoppas att alla med magbesvär vänder sig till läkarmottagningen och blir omhändertagna där så att de inte smittar andra.
    I frukostmatsalen med buffé fick man idag inte ta någon mat själv utan det fanns överallt personal som serverade oss.

Vi lämnar nu Australien och har två dagar till sjöss innan vi når Nya Zeeland.
    Tullpersonal hade flugits till fartyget och vi hade NZ-passkontroll ombord.

Henrik kände sig trött och hängig (förkylningen) och la sig för att lyssna på en ljudbok medan jag gick till ett ScrapBooking Seminar. Man fick ett paket med plexi-’blad’ och papper med färdiga uttryckbara figurer, lite band och annat användbart. Det var inte plats för egen kreativitet utan bara att följa instruktioner. Ett limstift och sedan var det bara att sätta igång. Jag satt tillsammans med Rosine från USA och vi hade ungefär lika mycket vana vid ScrapBooking sedan tidigare. Vi hade trevligt och pratade men trots att vi var flinka hann vi knappt hälften men man kan fortsätta hemma i hytten, förutsatt att man hittar ett limstift.

Eftermidagsvila: Henrik sov och jag läste ut en bok i min iPhone, ’Livet enligt Fikry’ av Gabrielle Zevin. Det var en rätt tunn och lättläst feel-good bok.

Middag tillsammans med två andra svenska par och sedan show med en duktig pianist. Överlag är det bra artister även om de inte alltid är i vår smak.

På kvällen var det fyra meter höga vågor men då fäller man ut stabilisatorerna så det känns inte ngt speciellt.

Vardagsliv ombord

Fredag 3/11

Livet på en kryssningsbåt.

Dagar till havs händer inte särskilt mycket egentligen. Det är sådana dagar man går på olika seminarier eller workshops.

Det finns varje morgon en massa ’fitness classes’ men de undviker vi sorgfälligt. Möjligtvis skulle lite lugn Tai Chi passa oss men jag vågar mig inte på att testa. Bara detta att parera det lågintensiva gungandet ger mig muskelvärk.

I förmiddags kollade vi en demonstration som visade hur man lyckas med att steka fisk. Påminde en del om Werner och Werner och lärde inte oss något.

En föreläsning om krokodiljägaren Steve Irwin var underhållande speciellt som föreläsaren, Cruise Director på vår båt, hade arbetat med honom och hans familj.

Allt, tycker vi i alla fall, är anpassat till passagerarna från USA, som är i klar majoritet på båten. Vår lilla grupp om 15 personer är de enda svenskar på båten. Ibland känns båten som ett stort lekland för vuxna amerikaner.

Lite information om båten:
    Frukt 9800 kg
    Vin 12000 flaskor
    Starksprit 1600 flaskor
    Öl 19000 liter

Det är ett rejält företag som ska fungera dygnet runt. Det extra arbete som smittobekämpningen innebär har inte haft någon negativ påverkan på oss passagerare men jag antar att besättningen har längre pass än normalt.

Igår trodde jag nästan att aliens hade invaderat båten. Jag kom ut från en toalett, det var ett ihållande pipande och på båda sidor om mig var branddörrarna stängda. En av dem öppnades och in kom en man iklädd vit overall och med rejält andningsskydd. Han tog av det och förklarade att han höll på med sanering och hade av misstag tryckt på fel knapp. Jag pustade ut när jag förstod att det inte var total evakuering som gällde, vilket hade varit skrämmande bara det men att behöva göra det utan att veta var Henrik var hade varit katastrofalt.

Vi har hittills ätit buffélunch var dag. Man kan äta lunch på olika ställen: matsalen m servering vid sittande bord, hamburgerhak högst upp, hälsosam lunch m.m. Nu får vi inte ta maten själv, maten finns bakom plast och man får be att få de olika rätterna. Det finns olika stationer: chefs special - lite stadigare traditionell mat, pizza, pasta, salladsröror, Caesarsallad, wok, mexikanskt, indiskt och fler som jag inte kommer ihåg. På dessertsidan finns frukt, glass och mer eller mindre fantasifulla bakverk.

Middag som vanligt och sedan resans hittills bästa show. Lite rockigt och en av sångarna var från Sverige.

Äntligen NZ

Lördag 4/11

Nu är vi i Nya Zeeland! Dags att byta valuta i plånboken. Vi är också två timmar österut från Australien. Det fattade till slut även våra iPhones.

Dagens stora begivenhet ägde rum tidig morgon då vi anlände till vår första fjord, Milford Sound. Låga moln och regn gjorde det hela stämningsfullt, och kallfuktigt. Vi gick ut på vår balkong i omgångar men vi hade bra utsikt även från vår säng. Kaptenen lät båten göra en ’donut’, en snäv rundsväng som med ett fartyg av den här storleken blir rätt stor och tar upp hela fjorden.

Eftersom fjordtittandet startade 07:00 så beställde vi frukost på rummet vilket många andra också gjorde. Leveransen fungerade frånsett att vi i.st.f kaffe fick en termos med hett vatten. Hade det funnits några tepåsar hade vi anpassat oss och druckit te i stället men silverte är inte vår favoritdryck.
    Efter en evighetslång kötid i telefon hos roomservice gick vi i stället till närmaste kaffeutskänkning och fick take-away-kaffe att ta med tillbaka. Jag passade på att testa en ’sticky bun’ som är en kanelbulle med sött gojs på undersidan, en riktig sockerbomb.

Vi damer i gruppen har konstaterat att båtdagar inte är några bra hårdagar. Håret blir platt och konstigt av vattnet här. Då har jag ändå tagit med mina egna hårprodukter för att ha så bra förutsättningar som möjligt. Det finns affärer på båten men de för inte så enkla saker som hårmousse och hårspray utan Michael-Kors-väskor, exklusiva parfymer etc. Det är sådant vi får stå ut med!! Henrik har inga sådana frisyrproblem.

Ett seminarium om hur man boost-ar sin metabolism lockade oss och föreläsaren var entusiastisk men drog ibland lite för enkla slutsatser om sambanden mellan orsaker och konsekvenser. När det drog ihop sig till att boka in enskilda konsultationer så drog vi.

I buffématsalen blev vi vittne till sanering av matta vid ett bord. Man kan bara gissa sig till orsaken till saneringen.

Lugn eftermiddag med bokläsning och sömn. Middag och kvällens show som bäst kan beskrivas som en bättre Tommy Körberg.

Dunedin

Söndag 5/11

Dags för tågutflykt i Dunedin. Vi hade marschorder 09:00 för att stiga av båten. Och vad händer?
    Köer som inte är av denna världen! Vi stod i kö i över en timme för att få gå av båten och sedan var det kaos i utflyktsadminstrationen eftersom inga tider längre gällde.

Vi blev till slut omhändertagna av en pratglad Kiwi, som är vad de kallar sig här på NZ efter fågeln med samma namn som är endemisk här (förekommet endast här). Han körde buss med dödsföraktande skicklighet samtidigt som han pratade intensivt.

Väldigt vackert landskap. Först böljande kullar med betande får, och små söta lamm och sedan allt kargare klippor. Värmen i bussen gjorde att jag nickade till då och då men Henrik buffade på mig så att jag inte skulle missa det mest sevärda.
    Jag har en irriterande förmåga att nicka till så fort jag sitter stilla och är inaktiv. Vid middagarna har jag aldrig det problemet, pratar väl för mycket!

Målet för bussresan var en tågstation högt uppe bland klipporna. Vagnar från 1935 men med bekvämare stolar än då. Ostbricka och vin blev vår lunch, rikligt och goda smakrika ostar . Vi färdades i en ravin på smala spår och fantastiska brokonstruktioner, utsikten var hisnande vacker. Tågfärden var skakig så det blev inte så mycket bilder för mig. Henrik stod mellan vagnarna i kylan och blåsten och fick bra bilder. De kommer kanske hit i efterhand.

Efter tågfärden blev det sightseeing i Dunedin och Henrik gjorde en konditionskrävande promenad längs en brant gata som t.o.m är brantare än den värsta gatan i San Fransisco, 35 graders lutning. Strongt!
    Jag stannade en liten bit upp och skyllde på min artros, vilket var helt sant.

Den här delen av NZ har inte varmare väder än vi har hemma men mildare vintrar och regn vid rätt tillfälle gör att växter frodas och trivs. Fantastiska rododenderträd och blomsterprakt att glädjas åt.
    Trots samma sommartemperatur som Trelleborg så är palmerna här fastvuxna och höga.

Ny kö i regn för att få komma in på båten igen, dock inte av samma dimension som den på morgonen. Snabbt ombyte till middagen (ett par snyggare jeans och handväska) och så var det dags för drink och mat igen.

Kvällens show var mestadels jonglering så jag sov lite då och då. Aldrig långa stunder så jag missar inte så mycket.

Akaroa

6 november 2017, Nya Zeeland ⋅ ☀️ 16 °C

Måndag 6/11

Båten la till på redden utanför Akaroa, en söt turiststad. Och vi skulle äntligen få tillgång till internet!

Det är därför det formligen exploderar av inlägg just nu.

Livbåtarna, som var och en rymmer 100 personer, gick i skytteltrafik mellan båten och Akaroa. Med sex båtar i gång räknade skepparen ut att det skulle ta tre timmar att få dit oss om alla ville dit. Det finns fler livbåtar att tillgå så att vid en akut situation finns det plats för alla. En del båtar är helt stängda - har inga fönster - så de används inte vid sådana här strandhugg. Vi hade inte bråttom utan vi åkte strax efter tio.

Vi tog först en kopp kaffe på ett ställe, givetvis med WiFi. Sedan promenerade vi i solskenet tills affärsgatan tog slut och åt lunch på ett annat ställe och avslutade vårt internetarbete där. Det är riktigt skönt att vara utan anslutning några dagar. Vi vet ju att om något händer där hemma så har barnen möjlighet att nå oss via reseledarens mobil.

Luften var klar och sval och vi satt på en bänk och beundrade landskapet runt oss. Det är visserligen inte Tasmanien men det är ändå ett ’Sagan om Ringen’-landskap. Det är synd att foton inte kan göra det rättvisa, allt blir så platt. Henriks videosnuttar ger en bättre bild än mina stillbilder.