Australien och Nya Zeeland

A 31-day adventure by Cristina Read more

Dubai - Stockholm

November 14, 2017 in Sweden ⋅ ☀️ 0 °C

Tisdag 14/11

Nu är snart resan slut och den här sista flygresan förlöpte utan några problem.
    Mer mat givetvis, förmiddagsfika m både muffins och bulle och senare en tre rätters lunch med vin.

Nu stundar ’de sju magra åren’ och det blir intressant (hmmmm!) att se vad vågen säger.

Jag har avverkat 10 böcker av varierande tjocklek. En del e-böcker och flera pocket. Dem har jag lämnat antingen till medresenärer eller till hotellens papperskorgar. Så väger inte heller min resväska mer än när vi reste hemifrån och den gick fortfarande att stänga utan hjälp.

Lägenheten är kanske inte så välkomnande då det, enligt plan, ska finnas strutar framför alla våra fönster och det blir halvskymning hela dagarna. Vi har bett dem att inte storma in i morgon bitti eftersom vi kan behöva hämta oss från tidsomställningen. Tolv timmars tidsskillnad som innebär att det senaste dygnet är 36 timmar långt och inte heller innehåller särskilt mycket sömn.

Skönt att veckans enda inbokning är ikonmålning på fredag fm. Tvättmaskinen lär dock få göra tjänst även om vi har fått tvättat under tiden.

Om allt fungerar som jag tror så kan jag sedan bara beställa en bok utifrån denna blogg. Henrik kommet att ha mer arbete framför sig med att redigera och sammanställa alla videos och fotografier.
    I samband med framställandet av fotoboken kommer jag kanske att möblera om bland fotografierna, men det ska inte tillkomma några nya så ni behöver inte läsa om bloggen från början.

Emirates

November 13, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 26 °C

Måndag 13/11

Drygt halvvägs mellan Auckland och Dubai, total flygtid 17 1/2 timmar.

Vi satt loungen i Auckland tills dess att planet ropades upp, försenat med 1 timme och 20 minuter. Vi kom in på planet och gick till våra platser. Det såg inte fullt ut och de andra i gruppen, som tidigare hade klagat över vitt spridda platser, satt nu parvis. Det visade sig att de hade fått hjälp av damerna i loungen och det visst fanns helt utmärkta platser till dem.

Då blev vi minst sagt upprörda och fick tillåtelse att byta till vilka platser vi ville. Det fanns inga ’honeymoon seats’ kvar men vi hittade platser bredvid varandra men med armlängds lucka. Vi kan meddela oss med varandra med kroppsspråk och höga rop. Vi kan i alla fall hålla handen även om det är obekvämt.

Damen vid incheckningen måste ha haft helt fel information. Bilden hon visade Henrik visade ett i princip fullsatt plan medan business class i verkligheten knappt är halvfull.

Det här planet, en Airbus A380, har två våningar och vi sitter på övre planet. Här finns t.o.m en bar där jag hittills har tagit ett fruktspett och några mandlar. Vi får inte frukost förrän klockan 12:30 Auckland-tid och vi åt middag strax efter midnatt, så frukosten kommer att uppskattas. Jag har sovit några timmar och efter det lyssnat på tidig kyrkomusik tills jag fick ont i öronen av lurarna.

Det är nästan bara jag som sitter upp med tänd lampa. Nu ska jag läsa, omväxlande på min iPhone och i pappersbok och kanske sova ytterligare en stund.

Senare

Ytterligare ett barbesök: mer äppeljuice och snittar. Henrik vaknade i tid för att via internet kunna följa slutet av fotbollsmatchen Italien-Sverige som slutade 0-0 och Sverige är därmed med i fotbolls-VM i Ryssland 2018.

Har snart läst ut boken 1947 av Elisabeth Åsbrink, en mkt bra bok om framtidspåverkande händelser under 1947, i efterdyningarna av andra världskriget.

Dags för hemfärd

November 12, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 14 °C

Måndag 13/11

Gårdagens eftermiddagsvila blev lång. Min kropp signalerade att den inte ville ha mer mat så jag drack en kopp te på rummet och läste ut ytterligare en bok.
    Henriks mage signalerade att den ville ha lite, men bara lite, mat så han gick ut och tog en liten hamburgare.

Vi kollade på nyheter på BBC och sedan var det sovdags.

Alla våra hotellrum har hållit bra standard. Stora och rymliga med gott om plats för två resväskor. Jag lägger alltid min uppslagen på golvet så att jag har överblick. Dubbelsäng med gemensam madrass och ETT gemensamt täcke. Vi vande oss efter några nätter men föredrar fortfarande var sitt täcke, jag vill bädda in mig som en kåldolme och det går inte med gemensamt täcke.
    Strykjärn och strykbräda överallt utom på båten eftersom de vill kunna ta betalt för en sådan tjänst. Fräscha och fina badrum.

Frukostarna har överlag varit bra om man bortser från brödet som mestadels varit menlöst.

När vi lämnat in bagaget hade hela dagen för egna äventyr i Auckland. Vi inledde med det Maritima museet som var intressant och bra upplagt med personliga öden, filmer, hela båtar och olika pryttlar. Jag handlade en påse m vackra snäckskalsbitar fast jag vet inte vad jag ska använda dem till.
    Deras stolthet var den båt varmed NZ vann Americas Cup 1995. En jättesegelbåt men rätt liten när det stormar på Atlanten.

Lunch med utsikt över segelbåtshamnen. Planen för eftermiddagen var att titta lite i affärer och sedan vänta i lobbyn på hotellet tills det var dags att åka till flygplatsen.

Shoppingrundan började i makligt tempo men efterhand som min höft började värka blev det allt mer myrsteg. Det blev inget handlat men väl en fika.
    När vi är hemma igen blir det till att besöka en ortoped!
    Det var fler än vi som tog det lugnt i hotellobbyn så tiden gick fort.

Vi visste att vi hade fått platser snett bakom varandra på flyget och undrade vid incheckningen om det fanns några platser bredvid varandra. Mycket vänlig Emirates-kvinna som försökte, men tyvärr inte lyckades, hitta bättre platser utan beklagade att ’the honeymoon seats are gone’. Dessutom fick vi veta att planet var en timme och 20 minuter försenat vilket halverar vår tid i Dubai.

Waiheke - Island of Wine

November 12, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Söndag 12/11

Dags för utflykt med färja till den närbelägna ön Waiheke. Båtfärden tog 40 minuter och det var lite blåsigt men också en strålande sol så vi satt på övre däck och njöt.

Vi möttes av busschauffören med en stor svensk flagga. Han började med att tala om att vår första vinprovning skulle vara 11:00. Vi som hade trott att vi var där för den vackra naturens skull.

Det är en liten ö, 20 km lång och med en strandlinje på 100 km. 5000 fasta invånare men under semestertider upp emot 30 000. Ön lever på vintillverkning och turism. Vädret bidrog till att visa ön från sin bästa sida och vi fantiserade om att skaffa sommarhus på den. Vi kom innan den stora rusningen så det var bara idylliskt.

Första vinprovningen var på en minimal vingård som var väldigt trevlig. Ett av deras viner hade vunnit flera internationella priser. Förutom vin provade vi oliv- och avokadoolja och avslutade med honung som till hälften var manokahonung. Vinet var gott medan oljorna och honungen inte var några höjdare.

Nästa vinprovning var på en större vingård. Han som presenterade vinerna var mycket informativ och vi lyckades ta oss igenom fyra olika viner. Här var det vinmakaren som hade vunnit flera gånger. På ingetdera stället fanns ngn spottkopp utan vi fick vackert svälja ner allt. Ingen stor uppoffring!

Här åt vi också vår lunch. God mat och vacker omgivning gjorde att det blev en fin avslutningsmåltid.

Tillbaka i Auckland blev det eftermiddagsvila på hotellet.

Auckland

November 11, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

Lördag 11/11

Avstigningsdags. Fullt i frukostmatsalen så min taktik var att ta mat där det var korta köer, inga flingor till frukost idag, fler pancakes i stället.

Att lämna båten och hämta väskorna fungerade smidigt men sedan var det lite rörigt innan vi i ressällskapet hade hittat varandra, innan Joel (vår reseledare) hade hittat den lokale guiden, innan han hade hittat bussen. Till slut ordnade sig allt.

Busschauffören bjöd på torkad ananas i choklad, tydligen en specialitet från orten.

Rundtur i Auckland och vår guide pratade British english vilket var väldigt skönt. De guider som har pratat mer lokal engelska har varit svåra att förstå och kombinerat med ett dåligt högtalarsystem har det för mig ibland inneburit rena gissningsleken.

Auckland är byggt på gamla vulkaner och det var utsprungligen polynesier som bodde här. Kuperad stad med en stor hamn.

Vi stannade vid en fin trädgård där vi i den lokala avdelningen letade efter silver fern, som är en nationell symbol.

Enligt sägnen växte silver fern först i vattnet men anmodades att komma upp på land. Det är en ormbunksart med silverglittrande undersida på bladen. När urbefolkningen var ute i mörk skog på kvällen vände de på bladen som då reflekterade månskenet och lyste upp deras väg. Bladet används på en massa olika varor och då oftast som ett vitt stiliserat blad på svart botten.

Vi hittade ingen silver fern men däremot en liten buske med små rosa blommor som var namngiven av och efter Daniel Solander, en av Linnés lärjungar, som följde med kapten Cook till Australien och NZ och som skapade sig en egen karriär i England.

I avdelningen för blommande växter prunkade det så att man nästan blev trött i ögonen.

Lunch på en Italiensk restaurang där det serverades flera plattor (brädor) med allehanda mat att dela på.

Hotellet hade inte våra rum klara och vi skulle bli hämtade av Maria och Fredrik klockan 15 så vi satt otåligt i lobbyn och väntade. Vi hann precis slänga in våra väskor på rummet och åka hissen ner så stod Fredrik i lobbyn.
    Maria och jag är gamla arbetskamrater från IBM och Maria och Fredrik emigrerade till NZ för ett antal år sedan och är nu generalagenter för Tomatis-metoden ( https://tomatis.co.nz ) i både Australien och NZ.
    Vi kom mitt i deras flytt till nytt hus kombinerat med att sonen Simon ska ha examensvernissage på konstakadademin så vi är glada att vi hann fika med dem.

Med minimal hunger samlades sedan gruppen för sista middagen tillsammans och även denna gång var det en väldigt bra restaurang. Vandring tillbaka till hotellet för en stilla hemmakväll.

Bay of Islands

November 10, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

Fredag 10/11

Sista strandhugget för den här resan, i morgon stiger vi av för gott i Auckland.

Lugn morgon för oss innan vi tog livbåten in till Paihia, huvudort i Bay of Islands. Bay of Islands är, som namnet anger, en vik med en massa öar. Vid ebb är det 145 öar och vid flod 144 stycken. Öar och öar, de flesta skulle vi kalla kobbar eller skär och många av dem är mindre än vår båt. Vackert är det i alla fall.

Först hittade vi ett fikaställe m wi-fi och skötte om mail och blogg. Orten är liten och vi avstod från en vandring på totalt en mil till ett spektakulärt vattenfall och tillbaka. Höften kommer fortfarande ihåg nerförbacken i Wellington (som jag i dag lärde mig är NZs huvudstad) så det fick bli promenad på slät mark. Det var en marknad med (konst-)hantverk som vi strosade runt på. Vi misstänker att den uppstår de dagar kryssningsfartyg lägger till för varorna var över lag anpassade för amerikansk smak eller i alla fall inte för vår.

Vi tog färjan till Russel, en annan ö, och där strosade vi runt innan vi hittade en restaurang som föll oss i smaken. Mycket bra mat! Henrik tog en av sina klassiker: fish & chips, och jag tog en ankpate m syrliga tillbehör.
    Lite mer internet och sedan tog vi båt-buss-livbåt tillbaka.

Under middagen höll kaptenen ett litet avskedstal och nämnde för första gången antal insjuknade i maginfluensa vilket var 200 och konstaterade samtidigt att det var nästan 20 gånger fler som hållit sig friska.

Bagaget skulle lämnas utanför hytten klockan 22:00 så vi hoppade över showen och packade i stället.

Tauranga

November 9, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 20 °C

Torsdag 9/11

I dag åkte vi med en utflykt anordnad av Eriks, Rotoruas höjdpunkter.

Liten buss bara för oss och en intensivt pratande chaufför. Han hade tidigare arbetat i brandkåren och kört brandbil. Han förmedlade en oreserverad stolthet både över sitt land och sin hembygd.
    Lite mycket bussåkande och lite mycket prat, men i övrigt var det intressant.

Vi åkte till ett område med heta källor och en maoriby som var belägen mitt bland dessa. Det var inte bara heta källor utan även heta hål som spydde het ånga. En del av de heta hålen hade man fyllt med stenar, byggt en ram runt dem samt ett lock ovanpå. Dessa används som ugn av alla i byn och höll en temperatur på 175-225 grader. Andra heta källor användes för att koka mat i.
    Från en källa avledde man vatten till stora badkar där invånarna kunde ta sitt morgon- eller kvällsbad. Det är så fullt med heta källor och ånghål att man inte får bygga nya hus och inte heller begrava fler avlidna.

Byn var lite som Skansen. Den var öppen för turister under kontorstid och vi inledde med att lyssna på en konsert. Vi hade lite kluvna känslor under besöket.
    Alla som deltog i konserten verkade göra det med liv och lust, det kändes som att de gjorde detta med glädje.

Vår guide, en ung man ungefär 25 år gammal, bor och arbetar i byn. Han gick i flerspråkigt dagis och skola tills han var 10 vilket i praktiken innebar att han bara pratade mauri. Att sedan växla över till engelskspråkig undervisning var inte helt lätt. Maori har inget eget skriftspråk även om orden kan skrivas med romerska bokstäver. All officiell information finns endast på engelska.

Vi enades om att turismen här är att se som en kulturgärning. Hade inte byn fått inkomsterna från turismen hade de troligen inte heller bevarat sina traditioner och kultur.

Besök på en kiwiodling på hemvägen. Det är inte kiwisäsong nu så det förklarar varför vi inte fått det till någon av våra måltider.

En solig dag och vi hade missat solskyddet!

Intressant avfärd från hamnen. Vi var nära både sandrevlar och sandstrand och fick hjälp av bogserbåtar att komma ut i rännan.

Middag, show och sedan sovdags.

Soldag till havs

November 9, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 11 °C

Onsdag 8/11

Åter en heldag till sjöss. Framåt eftermiddagen blev solsken och varmt. För första gången kunde vi sitta i våra stolar på vår balkong och läsa. Det blev t.o.m för varmt efter en stund.

På förmiddagen gjorde vår grekiske kapten en bejublad presentation av hur det gick till när Celebrity Solstice byggdes i Tyskland. Vår kapten har visat sig vara en utmärkt entertainer och hans presentation skulle kunna visas på en presentationskurs som ett bra exempel. Dessutom har han humor.

Här får ni mitt hittills enda matfotografi, jag tog det för att rätten var så vacker. Tre rätters middag varje kväll är inte direkt ngn smaldiet så det är tur att det är stretch i jeansen.

Kvällens show innehöll en sångare/ gitarrist som var mycket duktig på bådadera.

Wellington

November 7, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Tisdag 7/11

Idag var det buss från båten till centrum och det var betydligt enklare än gårdagens livbåtsåkande.

En kuperad stad och vi tog Cable Car upp på berget och botaniska trädgården. Grönt och frodigt överallt. Vi följde skyltarna ’to city’ och gladde oss åt den exemplariska skyltningen. Här fick man anstränga sig för att avvika från den rätta vägen.
    Ett ’aber’ var att det var nerför hela tiden och promenaden tog 20 minuter effektiv tid. Artrosen slog till och vi fick pausa flera ggr så att jag fick stretcha krampande muskler.
    Blåste rejält gjorde det också så täckkappa + yllekofta + yllehalsduk var helt rätt klädval.

När vi hade tagit oss ner till platt mark igen orienterade vi oss fram till den possum-affär jag hittat på nätet. Possum är en större råttliknande varelse som har otroligt varm päls. Man tillverkar kläder av possum, merino och lite syntet för formfasthetens skull. Det blev en kofta och en mössa så nu ska jag klara mig över vintern. Henrik agerade smakråd.

Dumplings och internetåtkomst till lunch. Ett kort besök på stadens museum avslutades abrupt när jag inte ville gå ett steg till för att det gjorde så ont. Vi tog oss tillbaka till bussen f.v.b båten.

Middag och en mindre bra show a la musical i Wild West avslutade denna dag

Akaroa

November 6, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 16 °C

Måndag 6/11

Båten la till på redden utanför Akaroa, en söt turiststad. Och vi skulle äntligen få tillgång till internet!

Det är därför det formligen exploderar av inlägg just nu.

Livbåtarna, som var och en rymmer 100 personer, gick i skytteltrafik mellan båten och Akaroa. Med sex båtar i gång räknade skepparen ut att det skulle ta tre timmar att få dit oss om alla ville dit. Det finns fler livbåtar att tillgå så att vid en akut situation finns det plats för alla. En del båtar är helt stängda - har inga fönster - så de används inte vid sådana här strandhugg. Vi hade inte bråttom utan vi åkte strax efter tio.

Vi tog först en kopp kaffe på ett ställe, givetvis med WiFi. Sedan promenerade vi i solskenet tills affärsgatan tog slut och åt lunch på ett annat ställe och avslutade vårt internetarbete där. Det är riktigt skönt att vara utan anslutning några dagar. Vi vet ju att om något händer där hemma så har barnen möjlighet att nå oss via reseledarens mobil.

Luften var klar och sval och vi satt på en bänk och beundrade landskapet runt oss. Det är visserligen inte Tasmanien men det är ändå ett ’Sagan om Ringen’-landskap. Det är synd att foton inte kan göra det rättvisa, allt blir så platt. Henriks videosnuttar ger en bättre bild än mina stillbilder.