traveled in 8 countries Read more

Tokio (2)

April 1, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 19 °C

Tokio heeft buiten de stedelijke gekte ook erg mooie parken, tuinen, paleizen en tempels. Ook daar is het vaak druk, vooral nu tijdens de kersenbloesemperiode, maar het is toch een volledig ander beeld van Tokio.
    We bezoeken de East Gardens van het Imperial Palace en de omgeving waar de velden met eeuwig groene dennenbomen en kerselaars zorgen voor een letterlijke ademruimte in de drukke stad. Het paleis zelf kan je twee keer daags bezoeken met een gids. Dit deden wij zelf niet, aangezien je daar maanden op voorhand voor moet boeken.
    Verder bezoeken we het wijdse Yoyogi park. Dat doen we twee keer deze reis. In het begin wandelen we nog bibberend van de kou rond en zijn er geen bloesems op de kerselaars te zien. De tweede maal gaan we op een zonnige zondag, samen met de halve populatie van Tokio, die hun plaatsje in het park al vroeg reserveren om er te kunnen picknicken. Ik noem het de bloesemgekte. Ze dan ook prachtig om te aanzien. In dit park bezochten we ook de Meiji-jingū shrine. De weg naar de shrine is aangeduid door indrukwekkend hoge, houten torii (poorten). Het is de gewoonte dat mensen buigen voor ze de poort binnen wandelen. Dit doen ze uit respect omdat de poort het begin een heilige wereld markeert.
    Tot slot bezoeken we Ueno park. Tijdens de lente biedt het park buiten een groene plek ook veel leuke optredens aan en kan je een soort foodtruckfestival vinden. Kortom er hangt een leuk, ontspannen sfeertje. Bovendien is het Nationaal Kunstmuseum er gelegen, dat verspreid over meerdere gebouwen een mooie collectie Japanse kunst ten toon stelt. Als je dan nóg tijd over hebt, kan je ook de zoo bezoeken die in dit park is opgenomen.
    ———
    Ik schrijf deze post van op het vliegtuig naar huis. De tijd is voorbij gevlogen, maar heb ze wel ten volle kunnen benutten. Ik heb de reis zeer bewust beleefd, ik genoot van elk moment en besefte hoe veel geluk ik had deze droom te kunnen waarmaken. Het was soms ook vermoeiend en zwaar of er was een tegenslag. Maar dat waren slechts kleine dompers op dat geweldig avontuur en deze onvergetelijke ervaring. Ik zag zoveel prachtige plekken, leerde enorm veel bij en maakte vele nieuwe vrienden van over de hele wereld. Die nieuwe vrienden nodigen op hun beurt uit tot meer reizen. En dat zal ik zeker doen, maar niet direct, niet nu meteen. Nu wil ik niets liever dan weer naar huis te gaan, naar mijn lieve vrienden en mijn dierbare familie die ik een dikke vier maand hard heb gemist. Het woord “thuis” klinkt momenteel zo goed. Het betekent: alle spullen op één plek en geen gesleur meer. Na een ruwgeschatte 60 keer in-en uitpakken, klinkt dat als muziek in de oren!
    België, ik kom eraan! Met een jetlag van hier tot in...Tokio. 🙈

Tokio (1)

March 30, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 16 °C

Tokio sprak al lang tot mijn verbeelding. Dit beeld werd gevormd door filmscènes, reclamecampagnes, modebladen... Ze zorgden voor een speciale interesse in deze intrigerende stad. Nu ik de stad gezien heb, blijkt veel van mijn verbeelding realiteit te zijn: te gekke streetstyle fashion, anime (Japanse tekenfilms) en manga (Japanse strips), grote game arcades, harajuku fashion, massa’s mensen in brede straten en torenhoge gebouwen met neonlichten, videoschermen en kleurrijke reclameborden, je vindt het er allemaal. Maar er is nog zoveel meer! Het is een stad die nooit slaapt, waar altijd wat te doen valt. “Verveling” staat niet in het woordenboek van de Tokio.
    Aangezien deze stad zo groot is en uit heel wat verschillende wijken bestaat, besluit ik om deze post in twee delen op te splitsen. Beginnende met de wijken in Tokio, die al mijn verwachtingen invullen:

1. Shibuya: Het kloppend hart van Tokio (al heeft Tokyo er wel meer). Het is de eerste plek die we bezoeken in de stad en geeft ons het instant Tokyo-gevoel. Grote massa’s mensen steken over op de Shibuya-crossing. Men beweert dat dit wel eens het drukste kruispunt in de wereld zou kunnen zijn: Er steken ongeveer 1000 mensen per keer over op dit kruispunt. De zebrapaden lopen hier in elke richting over de weg heen en het groene licht stuurt alle voetgangers tegelijkertijd, kris-kras over het kruispunt. Het is een zeer moderne wijk, met reclameborden, neonlichten, hippe bars en shops met ubercoole kledij. We bezoeken er ook het cat café MoCHA, waar je per tien minuten betaald om met een dozijn katten te knuffelen. Er zijn drankautomaten en kattensnoepjes te koop. Daar zijn ze natuurlijk gek op! Maar gelukkig staat er een stop op de verkoop van de snoepjes en zijn er tal van regels die het welzijn van de katten verzekeren. Een aanrader voor elke kattenliefhebber zoals ikzelf!
    2. Harajuku/Shinjuku: De wijk Harajuki, dat deel uitmaakt van het gebied Shinjuku, is vooral bekend omwille van de kleurrijke streetstyle fashion. Je vindt er meisjes en jongens met een zeer buitengewone kledingstijl. Vele van hen halen inspiratie uit de anime-en mangawereld. Hoe gekker de outfit, hoe liever. Vaak gaan de meisjes heel romantisch en meisjesachtig gekleed (“Lolita”). Ze dragen pastellen jurkjes met onderrokken, gecombineerd met kanten sokjes en grote strikken in het haar. Maar je ziet ook donkere outfits met een gothic ondertoon. Hoe dan ook, telkens met een overvloed aan accessoires. Deze kledij en accessoires kan je terugvinden in Takeshita-dōri, dé winkelstraat voor Harajukuliefhebbers.
    Verder is Shinjuku een zeer drukke wijk met opnieuw skyscrapers, videoschermen en alles wat je kan bedenken bij een moderne wijk in Japan. In de buurt genaamd “Golden Gai” vindt je ook het de drukstbezochte cafés en clubs van de stad. Karaoke is in Japan zeer populair en karaokebars zijn in overvloed aanwezig in Shinjuku.
    3. Akihabara: Een paradijs voor mensen met een gezonde, al dan minder gezonde obsessie voor manga, anime en games. Maar je moet echt geen “geek” zijn om deze buurt te appreciëren. Het is een deel van de Japanse cultuur en een lust voor het oog.

Al deze wijken zijn te bezoeken in één dag met dank aan het zeer goed uitgewerkte en stipte metrostelsel.

Hakone

March 27, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 15 °C

Gelegen op slechts 100 kilometer van Tokyo, is Hakone dé plek bij uitstek voor Japanse en buitenlandse toeristen om even aan de drukte van de hoofdstad te ontsnappen. De stad is vooral gekend voor zijn vele onsen (natuurlijke warmwaterbaden) en prachtige zichten op berg Fuji. Verder zijn er vele musea te bezoeken en is het de ideale plek om te gaan wandelen.
    Twee treinritten een kabeltrein- en een kabelliftrit later zijn we uiteindelijk aangekomen in ons hotel. Het is een uitstekend hotel, gelegen op een bergflank met charmante onsen, die uitgeven op de berg Fuji. Althans, dat is zo als je hem kan zien. Er wordt gezegd van de berg dat hij verlegen is, omdat hij zich meer dan de helft van de tijd achter de wolken verborgen houdt. Op dag drie zien we hem pas volledig, zonder wolken. En ja, hij is echt zo majestueus als gezegd wordt. In ons geval nog volledig bedekt met sneeuw, toornt hij hoog boven de andere bergen uit.
    We starten dag één met een boottocht op een piratenschip in het Ashinoko meer. Dat meer werd millennia geleden gevormd door een vulkaanuitbarsting. Met een diepte tot 45 meter en een omtrek van zeven kilometer, is het een indrukwekkend meer om te aanschouwen.
    Aangekomen in de haven Hakone-Machi lopen we een eindje via het meer, waar verschillende paden ons langs leuke groene plekjes en verschillende uitzichtpunten brengen. We passeren ook langs de oude stadspoort, waar vroeger alle reizigers langs moesten op weg naar Edo (Tokyo). Wanneer we arriveren in de volgende haven zien we de roodgekleurde torii (poort) van de Hakone shrine in het water uitsteken. Dit is een iconisch beeld van Hakone. We bezoeken hier ook het Narukawa Art Museum dat een kleine collectie aan Japanse kunst ten toon stelt. Maar het beste aan het museum is misschien wel het uitstekende uitzicht op het meer en de vuurrode torii.
    Dag twee is aangebroken. We nemen de kabellift en maken een eerste stop ter hoogte van de vulkanische bergflank Owakudani. Een paar jaar geleden vertoonde deze een verhoogde activiteit, waarna de regio tijdelijk werd afgesloten voor het publiek. Momenteel is het grootste gevaar geweken, maar klimmen tot aan vulkaantop is nog niet mogelijk. De stoom die uit de recent gevormde krater komt, is afkomstig van het verwarmde grondwater. De vulkanische activiteit zorgde ook voor ontstaan van een beduidend aantal onsen in de streek.
    We dalen weer af met de kabellift richting het Hakone Open Air Museum. En hier blijken we achteraf helemaal geen spijt van te hebben! Het museum is betoverend mooi. De locatie van het museum tussen de bergen en open vlakten in combinatie met de abstracte beeldhouwwerken is een lust voor het oog van ieder kunstliefhebber en kan ook vele anderen bekoren. Daarboven vind je hier ook een vaste collectie van Picasso en enkele thematische tentoonstellingen terug.
    Daarna bezoeken we het Okada Art Museum. Het museum beschikt over een zeer goed bewaarde en uiterst kostbare collectie. Een zeer imposante verzameling van Japanse schilderkunst en keramiek, daterend vanaf de 1ste eeuw, valt hier te ontdekken.
    ‘s Avonds aangekomen in ons hotel proppen we ons vol tijdens het dinerbuffet en relaxen we in de onsen. Kortom, het leven is hier best fijn. We willen hier wel nog wat langer blijven... Het is een hoogtepunt van de reis (in Japan) en een aanrader voor iedereen!

Osaka

March 25, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 16 °C

Osaka is met 2,5 miljoen inwoners de op twee na grootste stad in Japan. Het is een grote culinaire trekpleister voor de Japanners en kent een bruisend nachtleven. De stad heeft niet erg veel opvallende bezienswaardigheden. Je komt er voor de leuke sfeer, het nachtleven, de winkels en het eten. De grootste attractie is zonder twijfel het Osaka Castle Park, waar menig japanners hun vrije tijd doorbrengen. Zeker nu de lentezon de kerselaars doet bloeien en het park in verschillende tinten roze kleurt. Het park beslaat twee vierkante kilometer en bestaat uit veel groene open vlakten. We wandelen richting het kasteel dat zich middenin het park bevindt, omgeven door twee grachten. De sfeer in het park is optimaal. De lente is in het land en overal zitten mensen te picknicken. Een paar mensen maken muziek en kinderen spelen in het rond. Het kasteel zelf is ook erg mooi. Het huidige exemplaar dateert van 1931 en is een replica van oorspronkelijke gebouw uit 1583 dat door brand werd vernietigd.
    Het centrum van de stad, genaamd “Dotonbori”, stroomt over van de mensen. Overal zijn restaurants en winkels met gigantische uithangborden en decoratie. Op de Ebisubashibrug over de Dotonboririvier sta ik, samen met vele andere toeristen, om dé iconische foto te nemen van de gebouwen met kolossale reclameborden en videoschermen. Wanneer de avond valt, lichten de borden op en dat geeft een erg indrukwekkend beeld. Dit is precies hoe ik me een grootstad in Japan had voorgesteld. Ondertussen is het er ook niet rustiger op geworden. Het nachtleven in Osaka kan beginnen...
    Wij keren terug net buiten de buurt van Dotonbori en dineren in een typisch modern Japans restaurant. Het bestaat uit een bar met slechts tien tot twaalf zitplaatsen. De oppervlakte is niet groter dan vier op zes vierkante meter. Het is een barbecuerestaurant, waar je zelf je vlees grilt en verschillende Japanse bijgerechtjes kan bestellen. We krijgen een handgeschreven Engelse menu met hier en daar taalfouten, maar dat maakt het net erg charmant. De kwaliteit van het vlees is echt heel goed en de gepekelde groentjes behoren ondertussen al tot mijn favoriete eten. Om de groepstour af te sluiten, gaan we nog een cocktail drinken met z’n allen. “Alle cocktails voor 500 yen?” “Deal!”

Hiroshima - Miyajima

March 23, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 12 °C

We zijn slechts één dag in Hiroshima, net genoeg om een basisindruk te krijgen van de stad. Dat de stad een dramatisch verleden kent, is niets nieuws. Op zes augustus 1945 vaagde de Amerikaanse atoombom “Little Boy” de volledige stad van de kaart. Dit was de eerste atoombom ooit ingezet tijdens een oorlog. De bomexplosie en zijn naeffecten (giftige gassen en radioactieve straling) maakten in totaal meer dan 200.000 doden. Enkele gebouwen zijn wonderlijk blijven staan na de explosie. Zo passeren we langs de zogeheten A-bomb dome, die zich op slechts 160 meter van de explosie bevond. Het gebouw ziet er nog precies zo uit als vlak na de ontploffing. Het herinnert aan een vreselijk verleden, maar staat tegelijkertijd voor de hoop op vrede en een betere toekomst. We lopen verder richting het vredespark waar verschillende monumenten werden opgericht ter nagedachte van de oorlog. Één ervan beeldt een meisje af met een origami kraanvogel geheven boven het hoofd. Dit meisje werd ernstig ziek ten gevolge van de kankerverwekkende radioactieve straling, die de bom verspreidde. In de hoop te genezen vouwde ze elke dag tientallen origami kraanvogels. Na haar dood zorgden haar vrienden voor het oprichten van dit standbeeld in haar nagedachte. Er worden jaarlijks nog duizenden papieren kraanvogels van over de hele wereld gedoneerd aan het park. Verder in het park vind je het Hiroshima Peace Memorial Museum. Het ruime en goed uitgewerkte museum biedt een zeer goede inkijk op het verloop van WO2 in Japan, met name de evolutie en het gebruik van kernwapens tijdens de oorlog.
    De tweede dag nemen we de ferry naar het eiland Miyajima. Het eiland valt perfect te combineren met een uitstap naar Hiroshima. Het tochtje met de ferry duurt slechts een half uur. De plek straalt een echt vakantiegevoel uit, met zijn souvenierswinkels, strand en wijde natuurparken. Het eiland is vooral bekend om de Itsukushima-schrijn, een heilige poort die zou lijken te drijven bij vloed. Voor mij lijkt het eerder een poort die in het water staat, maar het is momenteel dan ook geen vloed. Overal op het eiland lopen herten rond. Het is best een gek zicht zo’n hert op het strand te zien rondhuppelen! We wandelen twee en een halve kilometer op een steil pad naar het hoogste punt. Daar hebben we een schitterend uitzicht over het volledige eiland en de omliggende zee. Weer beneden verwennen we onszelf met verse oesters, een delicatesse waarvoor het eiland bekend staat. Japan is een lust voor het oog en de maag, zoveel is zeker!

Kyoto

March 20, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 8 °C

De voormalige hoofdstad geeft een authentiek beeld van Japan weer. Met zijn tientallen tempels, parken en Japanse tuinen is deze stad een grote trekpleister voor toeristen. Heel wat Japanse tradities worden hier in eer gehouden, waaronder het dragen van de kimono, al worden de meeste kimono’s die je ziet, gedragen door Chinese en Koreaanse toeristen 😏.
    Op dag één brengt de trein ons een eindje buiten het centrum van Kyoto naar Arashiyama, bekend van zijn bamboe bos en mooie natuur die mooie beelden opleveren op foto. Aangezien we er pas tegen de middag aankomen is het er al onwaarschijnlijk druk. De plek is duidelijk geen goed bewaard geheim gebleven.
    De tweede dag bezoeken we de Kiyomizu-dera tempel en dwalen rond door de kleine straatjes in de buurt van de Gion wijk. Daarna nemen we deel aan een Japanse theeceremonie. De sereniteit en secure waarmee onze gastvrouw de thee voorbereidt en inschenkt brengt de hele groep tot rust. De voorbereiding duurt wel een kwartier lang. Daarna genieten we des te meer van ons kopje matcha thee (Japanse groene thee). In deze wijk wonen en werken veel geisha’s. Kleine houten bordjes met Japans schrift duiden aan waar ze wonen. Maar vaak zijn de bordjes weggehaald uit toeristische overlast. Geisha’s zijn vermaakdames en hebben een groot aanzien in Japan. Een geisha wordt je dan ook niet zomaar: Een vijf jaar lange Spartaanse training gaat eraan vooraf. Geisha’s in opleiding worden maiko’s genoemd. De kans dat je een geisha ziet is eerder klein, aangezien ze zich niet snel in het openbaar vertonen. Maar we hebben geluk: Wanneer we ‘s avonds met de groep door de wijk wandelen stopt een auto in de straat. Een vrouw in een prachtige kimono met wit gelaat en perfect opgestoken haar stapt uit en wandelt een huis binnen. We zijn allemaal erg onder de indruk. Onze gids laat weten dat dit een Maiko is, dat is blijkbaar te herkennen aan de kleur van de kimono.
    Het is dag drie en we hebben nog zoveel te zien! We plannen een zeer drukke dag vandaag. Om 7u verlaten we ons cabine hotel en trekken richting de bekende Fushima Inari shrine. Een heilige plek met duizenden oranje gekleurde poorten (torii). Deze poorten zijn geschonken door particulieren en bedrijven. De weg naar boven is stijl. We doen er twee uur over om volledig rond te lopen. Onderweg begroeten honderden beelden van vossen ons. Zij zijn de wijze boodschappers van de goddelijke beschermer “Inari” van de oogst en rijst. Bovenaan heb je een goed uitzicht op de stad. Verder is er niet veel te zien: De reis is hier zeker interessanter dan de bestemming. Later die dag bezoeken we nog het Nijō castle en twee tempels. Het zijn stuk voor stuk prachtexemplaren met oog voor detail. De muurschilderijen en interieurelementen zijn zeer inspirerend. Ook de tuinen van het paleis zijn een lust voor het oog, zeker nu de eerste kerselaars beginnen bloeien. 😍

Takayama

March 19, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 7 °C

Het kleine stadje gelegen op 300 kilometer ten zuidwesten van Tokio is vier eeuwen oud.
    We bezoeken een belangrijk oud overheidsgebouw. de stijl is zeer typisch Japans: schoonheid in alle eenvoud. Een groot contrast met de boeddhistische tempels die ik zag, waar goud en vele ornamenten overheersen.
    We lopen rond in het centrum van de stad waar de oude houten huisjes zorgen voor een authentiek beeld. Vele van deze huisjes werden destijds door samoerai gebouwd. Verschillende leuke souvenierswinkels, restaurants en streetfoodstandjes zijn er te vinden. Hier vind je tal van leuke Japanse geschenken, waaronder ook saké. Deze wijn op basis van rijst is een echte Japanse specialiteit. In de winkel kunnen we veertien verschillende soorten saké proeven. “Geen enkele groep is er ooit in geslaagd om ze allemaal te proeven”, laat onze gids ons weten. “Uitdaging aanvaard!”, denken wij. Een klein uur later is het zover: Het laatste glaasje van een reeks goede en minder goede saké’s glijdt naar binnen. We leerden ondertussen een Brits meisje en twee Amerikanen kennen en hebben veel plezier samen. Samen saké drinken schept een band...😉
    Die avond keren we terug naar ons hotel, dat ook over een onsen of natuurlijk warmwaterbad beschikt. De temperatuur is echt gloeiend heet. Daarna drinken we een bekertje macha (soort groene thee). Perfect om op te warmen na een koude regenachtige dag...Ik ben immers niet meer in Zuid-Oost Azië. De temperatuur herinnert mij eraan dat ik steeds dichter bij huis kom.

Kuala Lumpur

March 15, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Kuala Lumpur of K.L., zoals de stad hier genoemd wordt, is de wervelende hoofdstad van Maleisië. De stad is zo groot en druk als ze warm is: verschrikkelijk. Gelukkig zorgen lange overdekte wandelpaden boven de stad voor verkoeling en een praktische weg voor verplaatsing van het ene naar het andere punt in het stadscentrum. Ook de ontelbare giganten van shoppingcentra zorgen voor zeer welgekomen verfrissing.
    Het stadscentrum is gevuld met de ene wolkenkrabber na de andere. Het gebouw dat boven alle andere uitsteekt vormt tegelijkertijd ook een belangrijk icoon voor de stad. Met hun 452 meter hoogte waren de Petronas Twin Towers ooit het hoogste gebouw ter wereld. Ondertussen reeds gezakt naar de vijftiende plaats, maar voor mij het hoogste gebouw dat ik zelf betrad. We nemen twee liften naar boven. De eerste stop is ter hoogte van “de brug” die de twee torens met elkaar verbindt. Van op deze 41ste verdieping zijn de auto’s beneden nog duidelijk zichtbaar. De tweede lift brengt ons naar het hoogste publiek toegankelijke punt op 378 meter hoogte. Vanaf hier kunnen we zo ver kijken als het oog kan reiken.
    Vanaf het Titiwangsa meer in het gelijknamige park hebben we een prachtig uitzicht op de torens en ook op een derde toren: de Menera K.L. Tower.
    Verder bezoeken we ook China town. Kleinere huisjes en grote (overdekte) markten zorgen voor een unieke sfeer. We wandelen verder richting Merdeka Square en het prachtige Sultan Abdul Samad gebouw. Onderweg kruisen we enkele mooie moskeeën en verschillende Chinese en Hindoeïstische tempels: een echte mengkroes van culturen.
    Tot slot gaan we naar K.L. Bird park. Waar de vogels “vrij” tussen de mensen vliegen en wandelen. We zien enkele speciale exemplaren passeren. Ook de pauwen zijn breed vertegenwoordigd en laten ons met plezier hun mooie verenpracht zien.
    Kuala Lumpur is een stad die veel te bieden heeft. Voor relatief weinig geld krijg je er een luxe hotel met “infinity pool” en alles er op er aan. Er is echt voor ieder wat wils, zolang je maar een beetje hitte kan verdragen...

Cameron Highlands

March 12, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 21 °C

Wijdse groene valleien gevuld met theeplantages, prachtige natuur en een aangename “koele” temperatuur, dat is wat je mag verwachten van de Cameron Highlands. Genoemd naar William Cameron die het gebied ontdekte in 1885 en op de kaart bracht. Waarna het een populaire bestemming werd onder de Britse kolonisten, die het op hun beurt uitbouwden tot de grootste theestreek in Maleisië.
    We rijden bijna 5 uur vanaf Penang, waarvan een uur en een half al zigzaggend naar boven. Het is geen lachertje. Maar gelukkig maak het uitzicht dit meer dan goed. We verblijven in Tanah Rata, het toeristische centrum van de streek. Eens aangekomen blijkt de stad er uit de zien als het eerste beste Europese bergdorpje. De chalets en bloemenperkjes schreeuwen Zwitserland. Binnenin het hotel ontdekken we een gedateerde Engelse cottage stijl met paisley behangpapier en bloemetjesgordijnen. Modern design is het allerminst, maar charmant is het zeker wel. Ik voel me net bij oma thuis.
    We bezoeken de theeplantages met een gids. Tussen de theestruiken banen we ons een weg naar boven, waar de uitzichten op de plantage en de bergen werkelijk fenomenaal zijn! Later die dag gaan we langs bij de bekendste theeproducent in Maleisië: BOH Sungei Palas Tea Estate.
    Tezamen met de groep bezoeken we het sky forest, het hoogste punt van het ganse gebied, waar een zeer uitzonderlijk klimaat en omstandigheden zorgen voor een uiterst uniek fauna en flora. We hiken drie uur door de jungle en leren heel wat bij over de omgeving, de natuur en de organismen die er voorkomen. De gids kent zijn vak en heeft een goed gevoel voor humor. De grond in de hogergelegen stukken van het bos bestaat voornamelijk uit boomwortels en dit resulteert in een bijzonder veerkrachtige grond - het lijkt wel een natuurlijke trampoline!
    Vooraleer we de Highlands verlaten, passeren we nog even langs de vlindertuin. Hier zien we minstens 20 verschillende soorten vlinders: een uitstekende fotogelegenheid. Daarna rijden we weer een uur een half naar beneden. Logisch: “What goes up, must come down. Maar tegen mijn verwachting gaat naar beneden geen fractie sneller dan naar boven rijden. Tijd genoeg om de landschappen en de natuur in ons op te nemen, voor we weer naar de grootstad Kuala Lumpur trekken.

Langkawi

March 10, 2018 in Malaysia ⋅ 🌬 31 °C

Langkawi is een groot eiland gelegen ten noorden van Penang, vlakbij de grens met Thailand. We verblijven hier slechts twee nachten. Na drie uur op de ferry en een half uur met de auto, komen we aan op een heel leuk resort met zwembad dat uitkijkt op de zee. Buiten zwemmen, zonnen en lekker eten, doen we eigenlijk helemaal niets. Dat is ook niet nodig, het uitzicht telt al voor duizend...
    Wanneer de avond valt kijken we hoe de zon onder gaat en de hemel roze kleurt. Een 5-tal paragliders glijden door de pastelgetinte lucht en dat ziet er echt zo mooi en zo leuk uit! Misschien dat ik me daar een volgende keer ook eens aan waag. Maar nu is het voldoende om vanop het strand te kijken hoe ze achter een palmbomengroepje in de zee zakken.