traveled in 8 countries Read more

Georgetown (Penang)

March 8, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

We rijden over de 15 kilometer lange brug die het eiland verbindt met het vasteland. Vanop de brug hebben we een goed zicht op de skyline van Penang. Ze bestaat uit hoge flatgebouwen die zijn gebouwd aan de rand van de stad tegen de rivier. Iets meer landinwaarts ziet het eiland er al weer anders uit. We zijn in George town, de hoofdstad en gezelligste stadje van Penang. De Engelse koloniale stijl van de vervallen, maar kleurrijke huisjes geeft de stad een pittoresk karakter. Een wandeling door de stad brengt ons langs de haven en via kleine straatjes en steegjes weer het centrum in. Overal kan je leuke street art ontdekken op de vaak vervallen gevels van de oude huisjes in de stad. Er zijn er een paar erg goede bij. Enkele grote huizen zijn nog goed intact gebleven en zijn opengesteld voor bezoekers. We hebben geen tijd voor een bezoek, maar de gevels zien er alvast veelbelovend uit.
    De resterende dag gaan we met de kabelbaan naar de top van Penang Hill, het hoogste punt op het eiland met uitzicht over het volledige eiland. Afdalen doen we te voet. We wandelen richting de botanische tuinen. Het is een weg van vijf kilometer, waarvan een deel over zeer steile wegen en via een ellenlange trap naar beneden. Wat zijn we blij dat we naar beneden lopen in plaats van naar boven, zeker in deze hitte! We komen enkele dappere wandelaars tegen in de andere richting die het erop wagen. De enige andere tegenliggers zijn troepen makaakaapjes. Die zijn meestal schattig om naar te kijken, zolang je geen eten bij je hebt. De aapjes hebben een slechte reputatie en worden de maffia onder de apen genoemd. Dat wordt snel duidelijk. Aan de voet van de heuvel koop ik me een welverdiend blikje cola. Wanneer een grote mannetjesaap naar me toe komt, is zijn aandacht duidelijk gericht op het felrode blikje. Ik kijk rond en ben in een mum van tijd omsingeld door een hele troep van deze apen. Ze zitten boven mij in de bomen en op de grond en staren me aan met hun priemende oogjes - paniek. Ik gooi het blikje snel hun kant op en ga er van door. En maar goed ook - de mannetjesaap springt er zo op af en eigent hem de buit toe. Oef, dat scheelde geen haartje... 😅

Singapore

March 2, 2018 in Singapore ⋅ ⛅ 30 °C

De onafhankelijke staat Singapore ligt middenin geografisch Azië, maar verschilt in beleving met de omliggende landen: Het is een soort mengelmoes van Chinese, Indische, Westerse en natuurlijk ook Maleisische cultuur. De staat is pas 50 jaar oud en dus hypermodern, ze zou zo kunnen doorgaan als de set van een science fiction film. Met haar hoge futuristische flatgebouwen, indrukwekkende parken met skywalks en onevenaarbaar stipt openbaar vervoer wint de stad van de toekomst het van elke Europese metropool op vlak van moderne technologie en innovatieve architectuur. De stad is ook bijzonder groen. De perfecte harmonie van een moderne stad en natuur, volgens mij.
    Singapore is ook de stad van de liefde. Vanaf nu althans... Ik zie Jules terug vandaag en dat maakt de ervaring nog zoveel beter. We wandelen naar de Gardens by the bay, een prachtig aangelegd park met imposante overdekte bloementuinen. Verder genieten we van de uitzichten op Marina Bay Sands, het bekende futuristische hotelgebouw en dé signatuur van Singapore. We eten heerlijke Maleisische streetfood, Vietnamees, lekkere burgers én Spaanse tapas - dat kan allemaal dankzij de cultuurcocktail die Singapore is...
    We lopen rond in Little India en Chinatown, waar ook ons hotel zich bevindt. Deze twee wijken zijn zeer levendig en bieden naast heerlijk eten ook een gezellige sfeer en authentieke indruk van de Chinese en Indiase cultuur.
    Op twee halve dagen wandelen we de volledige route van the Southern Ridges en het Labrador Nature Reserve. 15 kilometer over groene paden en skywalks, die ons laten wandelen ter hoogte van de boomtoppen met prachtige uitzichten op de volledige stad: Ideaal voor (wandel)liefhebbers zoals wij...❤️

Sa Pa

February 27, 2018 in Vietnam ⋅ ☁️ 10 °C

Even geen getoeter, stinkende uitlaatgassen en opzij springen voor roekeloze bromfietsers: Sa Pa brengt mij terug naar de natuur en weg uit de drukke stad. Het stadje ligt op 5 uur rijden ten noorden van Hanoi in het Hoang Lien gebergte. De gigantische rijstterrassen op de bergflanken en panoramische uitzichten zijn de redenen van mijn bezoek hier. Ik kies voor een tweedaagse trekking in de dorpen en het platteland rond Sa Pa. Onze gids is een lokal en gaat traditioneel gekleed. Elke stam hier heeft zijn eigen handgemaakte, traditionele kledij, elk met zijn eigen kenmerkende kleuren. De meisjes zien er allemaal erg kleurrijk en opgekleed uit. Ik voel me al bijna “underdressed”😅.
    Er werd ons reeds verteld dat februari niet de ideale maand is om Sa Pa te bezoeken. De mist en de regen zorgt er soms voor dat de ervaring letterlijk in het water valt. Aangezien er eind oktober geoogst is en er pas opnieuw wordt gezaaid eind mei, zijn de terrassen ook eerder bruin in plaats van weelderig groen. Maar wat ben ik blij dat dit me niet heeft weerhouden om toch te gaan. Ja, de mist zorgde soms voor een spelbreker: soms zag je niet verder dan drie meter voor je...En ja, die ene regenbui veranderde het pad middenin de rijstvelden in een levensgevaarlijke, modderige glijbaan...Om dan nog maar te zwijgen over mijn door en door natte broek...Maar wat was het dat allemaal meer dan waard, wanneer de zon door de mist brak en we eindelijk zicht kregen op de oneindige schoonheid van de valleien en de rijstterassen. Zo’n 15 kilometer per dag door weer en wind wandelen doet een mens herleven. Met een frisse neus en stijve beentjes keer ik terug naar de stad.
    Dat de terrassen mooier zijn in de zomer geeft niet zo, want ik kwam toch al terug naar dit mooie land, nietwaar?😏

Hanoi

February 26, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

Hanoi, de hoofdstad van Vietnam is heel anders dan de Zuiderse grootstad Ho Chi Minh: de twee steden zijn letterlijk elkaars tegenpolen. De geschiedenis kan dat bevestigen. Het sterk communistische verleden van Vietnam is overal te herkennen in deze stad. De Vietnamese vlag kleurt de straten rood en herinnert aan de overwinning en onafhankelijk van Vietnam.
    Het is een wervelende stad. Alweer scooters overal. Minder gigantische flatgebouwen, maar desalniettemin een zeer dichte bebouwing. Het meer in het midden van de oude stad is, in tegenstelling tot mijn verwachting, ook geen rustige plek. De oevers zijn gevuld met toeristen en lokals, die tevergeefs aan de drukte proberen te ontsnappen. En toch heeft de stad iets gemoedelijks. Ik ontsnap de drukte in de buitenwijken, waar ik buiten een vrouw die fruit verkoopt op haar fiets, weinig andere tegenliggers kruis. Het is koud en grijs in de hoofdstad. Heel even waan ik me in België op een druilerige herfstdag. Ik begeef me naar mijn favoriete Bahn Mi plekje, waar ik deze heerlijke Vietnamese baguette op een klein stoeltje langs de weg naar binnen speel. De perfecte lunch voor nog geen euro...De straten in het oude centrum zijn gevuld met kledingzaken en souvenierswinkels. En of dat shoppen vermoeiend is! Gelukkig is er altijd nog de Egg coffee (koffie met opgeklopt eiwit en suiker) om het leed te verzachten 😅😂

Ninh Binh

February 22, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 27 °C

Ninh Binh is een gemeente vlakbij Hanoi, gekend voor zijn prachtige natuur met rijstvelden, rivieren en karstgebergtes.
    We varen met een kanoe op de Sao Khe rivier in Trang An. We passeren langs massieve karstgebergtes, groene heuvels en varen in doorwaterde grotten met prachtige stalagmieten. Het is ook hier dat de laatste film van King Kong grotendeels werd opgenomen.
    Het weer is grijs, mistig en frisjes. Toch delen we de rivier met duizenden andere toeristen... De meeste hiervan zijn Vietnamezen, die verlof hebben genomen voor het Chinese Nieuwjaar. De bootjes worden op kracht van enkele lokale landbouwers voortgestuwd, in de hoop op een gulle fooi van een handvol toeristen. Ze peddelen een uur een half aan een stuk, zonder stoppen. En als ze toekomen staat er al weer een volgende groep toeristen te wachten. En dit allemaal voor enkele euro’s per ronde. We voelen ons er niet echt op een gemak bij en nemen elk een reservepeddel om de arbeid te verlichten. Het wordt enorm geapprecieerd en krijgen er een gratis work-out bij!

Hue

February 18, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Het stadje Hue ligt op slechts drie uur rijden van Hoi An. We stoppen voor een foto langs de bekende dragonbridge die over de Han rivier loopt. We nemen de Hai Van pas door de bergen en passeren langs prachtige kustlijnen. Ik beloof mezelf om ooit terug te keren en dit stukje per bromfiets te ontdekken.
    We zijn slechts een halve dag in Hue. Deze stad is de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam. We lopen het centrum in richting de citadel waarvoor de stad bekend is. De oude stadsmuren met brede grachten zijn de eerste overblijfselen van de oude stad die ons begroeten. De ingangspoorten van de citadel zijn prachtig versierd met gekleurde mozaïeksteentjes. Ik vind het jammer dat er auto’s en brommers toegelaten zijn in de oude stad. Het verstoort de rust die de plek uitstraalt. Gelukkig zijn er verschillende parken in de stad om de drukte te ontvluchten.

Hoi An

February 13, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 21 °C

En de prijs voor het gezelligste en charmantste stadje gaat naar....HOI AN. Gelegen in een delta, vlak aan de zee in midden-Vietnam ligt een stadje dat ieders hart sneller doet slaan. Je kan er verdwalen in een netwerk van kleine straatjes met winkeltjes en gezellige restaurants. De gele gevels en duizenden lampionnetjes kleuren de straten en zorgen voor het typische beeld van Hoi An. Veel gebouwen dateren uit de 16de en 17de eeuw en een groot deel ervan is intact gebleven, wat er voor zorgt dat Hoi An een groot levend museum van architectuur is geworden.
    De stad telt honderden kleermakers die goed, maar niet duur zijn. Het perfecte excuus om een stuk te laten maken perfect op maat (Woeps, betrapt 😉).
    Nog twee dagen en het is Chinees nieuwjaar. Doorheen de stad en langs de rivier zijn verschillende lichtinstallaties en versieringen aangebracht, die de stad nog meer doen weghebben van een Oosters sprookje.
    We participeren in een fietstocht die ons naar het groene stuk buiten de stad brengt. We fietsen weer langs oneindige groene rijstvelden, zoals er doorheen heel Vietnam te vinden zijn. Maar vervelen doet het nooit. We gaan langs bij een man die rijstwijn brouwt op traditionele manier. De man verloor een been tijdens de oorlog, maar heeft een glimlach die de hele kamer doet oplichten. Diezelfde dag maken we onze eigen noedels, die we later opeten verwerkt in een heerlijke noedelsoep.
    15 februari: Het is vandaag oudejaar. We gaan lekker eten en trekken richting het water, waar straks het vuurwerk de eerste minuten van het nieuwe jaar zal verlichten. Overal is het feest. En dan is het zover, de klok slaagt 12u ‘s nachts. Tientallen vuurpijlen worden tegelijkertijd de lucht in geschoten. Er wordt niet gekeken op een pijltje meer of minder. Terwijl het vuurwerk de lucht blauw, rood, groen en wit kleurt, verlichten duizenden kleine drijvende lichtjes de rivier. Chúc Mừng Nǎm Mới! Het jaar van de hond wordt mijn jaar. Ik ben alvast goed begonnen, al zeg ik het zelf. 👌

Bai Xep

February 12, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

De uitzichten onderweg van Da Lat naar Bai Xep zijn indrukwekkend. We rijden een heel deel door de bergen, passeren dan langs magnifieke kustlijnen en rijden tot slot een hele tijd door valleien, waar de jonge rijstplanten de vlaktes lichtgroen kleuren.
    Bai Xep is een vissersdorpje met een verlaten strand en enkele watervallen. Verder valt er in principe geen hol te beleven. Het hostel is een erg gezellige plek, met heerlijk eten. Ze serveren zowel lokale als Westerse keuken en het is allemaal om ter lekkerst.
    De kleine puppy’s die de boel daar terroriseren, worden mijn beste vriendjes voor 2 dagen.

Da Lat

February 10, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Na een 6uur-lange busrit en veel kronkelige weggetjes naar boven zijn we aangekomen in het sympathieke bergstadje Da Lat. Opnieuw is de Franse bouwstijl overal te herkennen. Later horen we van de gids dat de Vietnamezen de Franse huizen de mooiste achten ter wereld. Ik ga akkoord, Franse huizen hebben inderdaad een ongeforceerd mooie uitstraling. Overal zijn er bloemenperkjes en mooi aangelegde planten. Middenin Da Lat ligt een groot meer dat uitnodigt tot wandelen, joggen of fietsen.
    We trekken met de groep rond op een motorfiets. Deze keer niet met de handen aan het stuur, maar achterop bij een ervaren chauffeur. Onze moto-bende bestaat uit 8 Vietnamese chauffeurs. De organisatie heet “Easy-Riders” en is opgericht door veteranen die na de oorlog veel verloren zijn en op deze manier hun inkomen kunnen verzekeren. Ze nemen ons mee op een tocht door en rond Da Lat. Vier van hen spreken zeer goed Engels en geven om beurt uitleg bij iedere stop. Mijn compagnon van de dag spreekt daarentegen geen woord Engels, maar met een glimlach helpt hij mij keer op keer bij het opzetten van mijn helm. Ik vraag hem zijn naam, verder zeggen we niets.
    We stoppen aan een oud treinstation gebouwd door de Fransen, dat niet langer in gebruik is, maar nog steeds goed onderhouden wordt.
    Daarna bezoeken we de Linh Phuoc tempel. Miljoenen mozaïeksteentjes bedekken de volledige oppervlakte van de tempel. Het mozaïekwerk is zeer gedetailleerd. De stijl van de Pagode is volledig anders dan wat ik tot hiertoe zag. Het neigt eerder naar een Chinese tempel.
    Een tijdje later spring weer achterop de moto. De uitzichten onderweg zijn prachtig. We maken een korte fotostop en zien Da Lat liggen in de vallei tussen de bergen.
    We bezoeken we een surrealistisch gebouw genaamd: “crazy house”. De architecte heeft al haar fantasie op deze woning losgelaten en duidelijk wat ideeën opgedaan bij onze Spaanse vriend Gaudí. Het huis heeft tientallen weggetjes die door, op en rond de verschillende delen van het huis lopen. Het is een soort speeltuin voor volwassenen.
    Verder gaan we langs bij een bloemenplantage, een koffieplantage en beklimmen we een waterval. Het was een uiterst interessante en productieve dag. Nog een laatste keer bewonder ik het uitzicht van achter op de moto. Mijn chauffeur wijst naar het zonlicht dat onderaan de berg breekt op de mist. Het is zo waanzinnig mooi. Ik steek mijn duim op naar hem. Wij hebben geen woorden nodig om elkaar te begrijpen...

Ho Chi Minh city

February 3, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Eindelijk is het zover. Hier heb ik zolang naar uitgekeken. Ik ben in Vietnam. Eerste stop: Ho Chi Minh city of Saigon, zoals de stad heette voor de oorlog. Het contrast met Phnom Penh is groot. De stad is hypermodern en Westers met hippe coffeeshops, brede voetpaden, propere straten, veel grote kledingwinkels en groene stukjes doorheen de ganse stad. Saigon is wel overdreven druk en hectisch. Het verkeer is een hel. Overal rijden brommers en auto’s kris-kras door elkaar. Het is telkens weer vol spanning afwachten of je de straat in één stuk zal over geraken...Wonder bij wonder blijkt het nog te werken ook. De massa’s brommers slalommen zo om je heen terwijl je langzaam de straat oversteekt. Verkeerslichten tellen hier ook niet mee. De algemene ongeschreven regel luidt: rood betekent dat je mag oversteken als je denk de tegenliggers te kunnen vermijden.
    Mijn dagen zijn voornamelijk gevuld met ontdekkingstochten door de stad. De architectuur is zeer uiteenlopend: Van wolkenkrabbers tot het Franse neoklassieke operagebouw. Tussendoor stop ik voor een heerlijke koffie met gebak in één van de duizenden hippe en gezellige coffeeshops doorheen de stad. Mijn favoriete plek in de stad zijn “the apartement cafés”, een kluwen van leuke winkeltjes en coffeeshops verstopt in een oud appartementsgebouw. Ik ga er shoppen, drink de lekkerste koffie en eet mijn buikje rond. Dit is leven in luxe. De “eggcoffee”, koffie op basis van opgeklopt eiwit en suiker, is een aanrader.
    Verder bezoek ik het War Revenants Museum, waar ik meer leer over de oorlog tussen Vietnam en de Verenigde Staten. Om deze indrukken te verzachten en de dag met een leuke noot te beëindigen, gaan we ‘s avonds naar een water puppet show kijken. Dit authentieke poppenspel in water verteld eeuwenoude Vietnamese legendes op begleiding van een traditioneel orkest. We begrijpen geen snars van het verhaal, aangezien het spel in het Vietnamees wordt gebracht, maar het is toch leuk om zien. Vooral de techniek achter het poppenspel intrigeerde mij enorm: Een groep van 10 mensen besturen de poppen terwijl ze in het water staan achter een doek.
    Met het Chinese nieuwjaar in zicht zijn de voorbereidingen in de stad overal aan gang. Uit het niets rijzen er overal bloemenstukken en grote decoratiestukken op. Het is een mooi gezicht. Ik kijk al uit naar het Chinese nieuwjaar, dat wordt volgens mij een geweldige ervaring. Ik zal niet in Saigon zijn, maar in Hoi An en dat is minstens evengoed, of misschien zelfs beter!