Tågluffning

august - september 2019
Carl och Malins bröllop i Toledo och sedan tågluffning genom Spanien, Frankrike och Tyskland med Janne och Mari Les mer
  • 23fotspor
  • 5,8kkilometer
  • Dag 21

Hemma igen

1. september 2019, Sverige ⋅ ⛅ 18 °C

Sista etappen Hamburg-Puttgarden-Rödby-Köpenhamn-Malmö-Stockholm C, 13,5 timmar.
    Togbuss från Rödby, lunch i Köpenhamn och så Öresundståget i 40min, så trampade vi svensk mark igen. Vi var lite spända på hur sista etappen med SJ skulle gå.

Det började med att vårt vagnsnummer inte fanns med på tavlan. SJ-personalen var lika frågande som vi, men vi fick rådet att ställa oss på mitten tills vidare. När tåget så småningom rullade in var avgångstiden redan passerad. Bäst att snabba sig på tänkte vi, så det inte blir ytterligare förseningar. Men vagnarna var helt omärkta och dörrarna öppnade sig inte.

Efter en stund rörde sig en skugga inne i tåget och så kom det upp en klisterlapp med vagnsnummer, dörrarna fortfarande låsta. Efter ytterligare en stund öppnade sig dörrarna och vi kunde kliva på. Så kom vi iväg, 17 min sena och en vänlig röst informerade om att man hade kopplat ihop två tågset, och det hade varit lite problem med relationen mellan de två tågen.

Och så kan det ju vara, fortsatte den vänliga rösten, att det kan ta ett tag innan man får en relation att fungera. Plötsligt var man beredd att förlåta allt, 17 minuter är trots allt inte mycket för att reparera en gnisslande relation.

Hemma efter 21 dagar, 25 olika tåg, 12 olika hotell och 600 mil, där det mesta faktiskt gått som på räls 😉.
    Interrailkortet kostade 6.800kr för 21 dagar med obegränsat resande, vi köpte platsbiljetter för 2100kr per person, knappt 9.000kr alltså för tågresan.
    Så tillkommer hotell, mat, utflykter ca 20.000kr/person. Det var det värt!

Ska bli skönt att sova i egen säng 😎.

• Dag 20

Hamburg - sista kvällen

31. august 2019, Tyskland ⋅ ⛅ 24 °C

Det var ett riktigt sunkhotell vi hamnat på! Det vi bokat hade problem med låset... så de erbjöd ett annat hotell.
    - Det ligger närmare stationen och så får ni ett större rum, sa han i receptionen och blinkade lite 😉. Nåja, ska bara sova här en natt.

Frånsett det har vi haft en jättebra eftermiddag och kväll här. Vi tog den sista hoppa-på-hoppa-av-bussen, så det blev bara en hoppa-på och en hoppa-av. Hamburg har 1,7 milj invånare, är en riktigt stor hamnstad, mängder med flikar och vikar av Elbe. 160.000 personer är direkt eller indirekt sysselsatta i hamnen. Nu håller man på och bygger ’Hammarby sjöstad’ i Neue Hafen, moderna exklusiva lägenheter med utsikt över hamnen.
    Sedan tog vi en repa på Reeperbahn, här finns fortfarande gott om prostitution, men området Sankt Pauli, där Reeperbahn ligger, innehåller även mycket annat och håller på att gentrifieras och bli ett populärt bostadsområde.

Efter bussturen hamnade vi på en utomhuskonsert med Hamburg-filharmonikerna, och sen en middag med sjöutsikt. Kändes lite som Kungsträdgården och Riddarfjärden 😊. Hamburg Kunsthalle firade 150-årsjubileum denna helg, så vi hann med det också innan kvällen var över. Väldigt fint museum med verk av Rembrandt, hans läromästare Pieter Lastman, Picasso, Dali och många fler.

I morgon blir det start 9.28, Hamburg-Puttgarden-Rödby-Köpenhamn-Malmö-Stockholm. Hemma vid 22.30-tiden.

• Dag 19

Koblenz

30. august 2019, Tyskland ⋅ ☀️ 28 °C

Koblenz räknas som Tysklands vackraste stad. Kanske det, speciellt är i alla fall att precis här rinner Mosel ut i Rhen. Udden kallas Das Deutsche Ecke. Många åker hit bara för att fotograferas längst ut på udden. Denna helg är det dock musikfestival på udden och man har ställt 50 toaletter runt hela udden så den är helt blockerad, otroligt!
    Från udden går linbanan över Rhen upp till Ehrenbreitstein, ett av Europas största fort. Överraskande fina utställningar och en fantastisk utsikt över stan.

• Dag 17

Notre Dame i Reimes

28. august 2019, Frankrike ⋅ ☁️ 27 °C

Nu har vi sett så många fina kyrkor så de är värda en egen sida! Katedralen i Toledo, fantastiskt fin! San Sebastian, La Rochelle, Nantes, alla har väldigt fina kyrkor. Saint Nicolai i Nantes och Notre Dame i Reimes är två favoriter. Ljusspelet på katedralen i Reimes slår det mesta man har sett! Otroligt häftigt! Katedralens utseende förändrades hela tiden med hjälp av ljus och projicerade bilder. Det måste upplevas live, ni får åka hit helt enkelt 😉.Les mer

• Dag 17

Reimes

28. august 2019, Frankrike ⋅ ☁️ 28 °C

Reimes är ju ’champagnens huvudstad’. Här är allt präglat av champagne. Man behöver inte åka ut på vingårdarna, alla kända märken är representerade med eleganta byggnader i stan. Enorma källare där champagnen får sin andra jäsning innan den går till försäljning, en vanlig champagne 3 år, en riktigt fin 10-12 år. Vi var på Taittinger, som är det äldsta champagnemärket och tittade på deras enorma källare 18 meter under jord med en temperatur på 10-12 grader. Svalt och mörkt ska det vara! Vi fick en utförlig lektion i champagneframställning. Efter den förstår man att en flaska kostar några hundra. Fick vi smaka champagne? Såklart!Les mer

• Dag 16

Nantes - sista förmiddagen

27. august 2019, Frankrike ⋅ ⛅ 24 °C

Vi hade en förmiddag innan tåget skulle ta oss vidare, så vi gick en promenad på stan. Den publika parken var jättefin! Konstmuseet såg väldigt fint ut, men stängt på tisdagar av alla dagar... Statyparken var kul att se. En Espresso, sen dags att ta sig till stationen, 3t28m snabbtåg direkt till Reimes.Les mer

• Dag 15

Les Machines de l'Ile

26. august 2019, Frankrike ⋅ ☁️ 33 °C

Maskinerna på ön, Les Machines de I’Ille, är inspirerade av Jules Verne, som kommer härifrån och stadens ingenjörskonst. Det är ett konstprojekt som ständigt pågår med nya byggen. Nu håller man på med ett jättelikt Heron-träd som kommer att kunna röra på grenarna och som man kan promenera omkring i!

Här kan man se gigantiska, mekaniska spindlar, maskar och flygande ödlor.
    Mest imponerande var den jättelika, mekaniska elefanten. Den gick sakta fram och rörde sig precis som en elefant, svängde med snabeln och sprutade då och då en skur vatten på publiken, till de flestas förtjusning.

• Dag 15

Nantes

26. august 2019, Frankrike ⋅ ☁️ 34 °C

Vi hade låga förväntningar på Nantes, men blev överraskade. Vi trivdes bra här och det var mycket att titta på. Hektisk dag med Les Machines de L’Ile på förmiddagen, bussrundtur på stan och sedan en flodtur på Erdre, en biflod till Loire. Loire som är Frankrikes längsta flod, drygt 100 mil.Les mer

• Dag 13

Fort Boyard

24. august 2019, Frankrike ⋅ ⛅ 31 °C

Janne och jag var ju och handlade lite på marknaden i morse. Då var vi nästan först där. När Carin och jag kom tillbaka var kommersen i full gång, fullt med folk överallt!!

Vi handlade lite skinka, melon och bröd. När vi kom hem hade Janne och Mari precis kommit tillbaka från sin stadsrunda. Janne och jag tog ett dopp i Atlanten, härligt! Sen delade vi på vår inköpta lunch, förstärkt med ost som J&M hade köpt och så tog vi räkorna och avokadon också. Det blev en kanonlunch!

Efter en kort siesta gick Carin och jag ner till hamnen och tog en båt till Fort Boyard och Ile-d’Aix.
    Under tiden hade Janne och Mari rekat skaldjursrestauranger. Så det var bara att kasta sig ut i vimlet igen. Det är mycket folk här, svårt att hitta bord, men dom hade gjort en bra research och hittat Kadoura, en skaldjursrestaurang precis vid vattnet med solnedgång och allt.

Det känns som att det är svårt att toppa de här dagarna i La Rochelle. Här finns allt!
    Men man vet ju aldrig 😉. I morgon Nantes två nätter. Sedan drar vi österut förbi Paris några mil till Champagne-distriktet.