Nepal og Vietnam

March - April 2024
Så tager vi på eventyr!
Vi tager afsted i små 7 uger, hvor vi er i Nepal den første halvdel af tiden, og derefter rejser vi til Vietnam 🌻🥳

Næste etape - Hanoi i Vietnam

March 29 in Vietnam ⋅ ☁️ 27 °C

De seneste dage har vi brugt i Hanoi, hvor vi har boet på Nexy hostel midt i den gamle by 🇻🇳.

Hanoi er en hektisk by, men den er noget mere moderne end Kathmandu 😊 I byen kører der biler og scootere over det hele, og lysregulering er vist kun vejledende her 😂

Vi har boet i gåafstand fra de fleste af byens seværdigheder;
    Vi har set en masse store flotte bygninger i byen - og da Vietnam er en gammel fransk koloni, er der en del fransk arkitektur rundt omkring 🇫🇷😅

Og nu vi er ved den franske kolonimagt, så har vi også besøgt et gammelt fængsel, som franskmændene brugte til kommunister, som ønskede en selvstændig stat. Her var der bl.a. en guillotine 😶

Derudover har vi været ude og... Nyde? Det vietnamesiske køkken. Karin fik desværre en madforgiftning i flyet på vej hertil, så lugten af gadekøkken og krydret mad er en meget forskellig oplevelse for os. Andreas elsker det, hvor Karin bare gerne vil have neutral mad.... Det er ikke nemt 😂 Men forhåbentligvis kommer appetitten snart igen, så vi begge kan nyde det vietnamesiske køkken 🤞🏻 Men vi har trods alt formået at besøge en restaurant, hvor Obama engang har spist på. Og det nyder den restaurant godt af! De har ligefrem indrammet hans bord i glas 😂

En anden dag fik vi os også en iskaffe og en smoothie på det de kalder 'train street'. Det er en lille smal gade fyldt med lanterner, hvor toget rent faktisk kører igennem nogle gange om dagen. Så sad man på skinnerne og drak sine ting, og efter noget tid, skulle alle mase sig heeeeelt ind til siden; for toget skulle forbi! Det var altså lidt vanvittigt at stå en lille halv meter væk fra et stort og kørende tog 🚆

Næste tur bliver til Sapa regionen i det nordvestlige Vietnam, hvor vi skal ud og se rismarker og møde de lokale.

På vandretur i Sapas landsbyer 🥾

April 2 in Vietnam ⋅ ☀️ 18 °C

Vi sidder nu i bussen på vej tilbage til Hanoi, efter nogle dage Sapa regionen. Mandag (1/4) blev vi om aftenen kørt fra vores hostel til togstationen, hvor vi skulle tage nattoget til byen 'Lao Cai' i det nordvestlige Vietnam. I vores shuttlebus til stationen var også to andre danske par, som skulle med på samme trek. Det ene par, et ungt par der holdt sabbatår, skulle vi dele sovekupé med i toget. Det andet par kom ind i en vogn propfyldt med franskmænd på grupperejse, så det havde vist været en højlydt oplevelse 😂🇫🇷

Tirsdag morgen mødte vi vores guide 'Joh', som var en lokal kvinde fra en af de mange landsbyer i bjergene. Hun kendte området som sin egen baglomme, og førte os igennem stejle bjergstier, slidte grusveje og våde rismarker fyldt med vandbøfler. Vores første stop var et homestay i en lille landsby kaldet 'Y Linh Ho'. Efter at have taget en lur, satte vi os alle tre par og spillede kort. Spillet gik noget bedre for Karin end for Andreas ♦️♥️♣️♠️ Derefter var det ved at være tid til aftensmad, som var en fælles middag med os og familien som havde stedet. 'Kromutter' var virkelig en festlig dame, og hun prøvede ihærdigt at hælde risvin (Eller 'happy water', som de kaldte det) i os, men vi var alle trætte, så vi nøjedes altså med en enkelt. Heldigvis for hende var der kommet lidt øvrige gæster i løbet af aftenen, og de var noget lettere at lokke i fordærv, så der blev skrålet vietnamesiske snapseviser i den anden ende af bordet.
    Om natten skulle vi sove på nogle madrasser på gulvet på et utæt loft; heldigvis var der myggenet, så vi blev hverken ædt op af myg eller kakerlakker 🪳

Onsdag morgen stod vi op til en smuk udsigt ud over rismarkerne, hvor der lå nogle vandbøfler og slængede sig. Til morgenmad fik vi pandekager, som 'kromutter' havde tilberedt og derefter skulle vi ud og gå igen 🥞🥾

Onsdag var vejene og stierne heldigvis noget nemmere at gå på, så vi kom hurtigt frem til vores frokost-stop, som lå i en større landsby. Derfra havde vi en kort tur op til vores næste homestay, som lå i den landsby, vores guide kommer fra. Vi fik stillet vores tasker fra os og bagefter fik vi lov til at se vores guides hjem. Som tak for visittet, hjalp vi hende med at hente bambus i den nært liggende bambusskov 🎋 Vi fik desuden mødt hendes svigermor , som var landsbyens shaman. Shamanisme er åbenbart stort i Sapa-regionen, hvor shamanerne kan hjælpe med alt fra ondt i halsen til åndelig vejledning.

Om aftenen blev der serveret en lækker fællesmiddag, som vi delte med vores guide og familien der havde homestayet. Guiden og familien var i øvrigt i familie (fætter-kusiner, tror vi). Denne aften var vi alle lidt mere friske, så da vi fik tilbudt risvin, blev der ikke takket nej, og vi fik os da en håndfuld påfyldninger i løbet af aftenen 🍷🍺😉

I dag skulle vi så gå turens sidste stræk, men før vi forlod homestayet, skulle vi lige prøve nogle af deres traditionelle dragter - "desværre" var der ikke noget i Andreas' størrelse, så han slap som den eneste af os 😂 Ej, det var da en sjov oplevelse, og det var vist langt fra alle, som fik lov til det, så det var selvfølgelig også en ære at blive tilbudt ☺️ Dagens tur gik ned til en landsby, som var placeret for foden af et vandfald. Da det har været meget tørt på det seneste, var der ikke rigtig vand i vandfaldet, men vi fik da set byen, som iøvrigt er kendt for deres metalarbejde. Det er åbenbart i den by, at mange mænd lærer at lave smykker ved at smede og dekorere metal.

Alt-i-alt har det været nogle meget smukke, spændende, varme og begivenhedsrige dage i Sapa 🙏 Nu skal vi kort tilbage til Hanoi, inden vi allerede i morgen tager ud til kysten, hvor vi skal ud at sejle ⛵😁

Afslapning på vandet i Ha Long Bay🌊🪨

April 5 in Vietnam ⋅ ☁️ 26 °C

Så er vi tilbage fra nogle afslappende dage på vandet i Ha Long bugten, eller nærmere bestemt i Bai Tu Long bugten, som er en lidt mindre turistet del af området ⛵

Her har vi sejlet rundt på et lille skib med bare 12 kahytter. Overalt i bugten stikker der store og små klippeformationer op, som er virkelig smukke at se på. Undervejs har vi haft mulighed for at hoppe i nogle kajakker, så vi også havde mulighed for at komme helt tæt på klipperne. På andendagen lagde vi til ved en lille strand, hvorfra man kunne komme ind til en grotte, der havde været beboet af de indfødte for 18-20.000 år siden 🛶

Vi fik desuden mulighed for at besøge en flydende landsby, hvor de havde fiskefarme og dyrkede perleøsters 🦪

Om bord på skibet blev der serveret en masse lækker fisk og skaldyr, og om aftenen drak vi cocktails og talte med de andre gæster 🍹🍸

Vi havde to overnatninger på skibet, så der var også lidt tid til lidt afslapning med en bog eller en lille lur 📚😴

Som det sidste inden vi sejlede tilbage til land, skulle vi ind og se en stor grotte, der lå skjult i en af de mange klippeøer.

Nu er vi tilbage i Hanoi og venter på, at der bliver aften, så vi kan komme med nattoget mod midten af landet 🚂😁

Grotter og ænder i Phong Nha

April 8 in Vietnam ⋅ ☁️ 26 °C

Samme aften som vi kom tilbage fra Ha Long turen, skulle vi videre på vores rejse. Her tog vi nattoget til Dong Hoi, hvor vi vågnede tidligt morgenen derpå. Vi blev kørt ud til vores homestay (/hotel). Hele den første dag havde vi frit program, da det først var dagen efter, at vores grotteeventyr skulle starte. Vi forhørte os hos personalet hvad man evt. kunne lave her i området, hvilket resulterede i at vi lejede en scooter og skulle ud at se på... Ænder? Vi ved ikke helt, hvad vi havde forventet, men det var i hvert fald ikke, at vi skulle gå rundt og hyrde ænder, sige quack, eller få ænderne til at spise af vores fødder... Så har man prøvet det med 😂🦆

Tirsdag blev vi så hentet om morgenen, hvor vi skulle af sted til junglen for at se på grotter 🌴 Undervejs skulle vi virkelig testes, for vi skulle både krydse åer, trave gemmen iglefyldte buskadser, balancere på store sten, og klatre på klippesider i grotterne! På den første dag i junglen fik vi besøgt 'Elephant cave' (navnet kommer af, at der står en sten i indgangen ,som ligner en elefantunge), hvilket var grotten vi skulle klatre i. Den var enormt stor, og da vi kom helt ind i bunden af grotten, blev vi bedt om at slukke vores pandelygter. Der var helt kulsort i grotten - og selv hvis man tog hænderne helt op foran ansigtet, kunne man på ingen måde fornemme, at de var der. Herfra gik vi til 'Ma Da Valley', hvor der var det mest krystalblå vand, vi nogensinde har set. Her skulle vi overnatte i telte; så aftenen gik med at bade i det smukke vand, spise lækker middag og spille kort med vores guide samt et par fra Schweiz, som også var med på turen ⛺🔥🃏

Onsdag havde vi en kortere (men udfordrende) gåtur videre til den næste grotte: 'Tra Ang'. Denne grotte er der vand i, så vi skulle svømme inde i den dybe, dybe grotte. Grotten var endnu større end Elephant Cave, og det var en meget storslået oplevelse, at svømme inde i en bælgragende mørk grotte med flagermus om ørene 🦇😍

Efter vores fantastiske svømmetur i grotten, var der tid til en lækker omgang frokost, hvorefter vores tur så småt var ved at være slut.

Resten af dagen blev brugt på vores homestay, hvor vi fik slappet af og spist på restaurant.

Hué, den gamle hovedstad og kongeby

April 11 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Efter en ekstra overnatning ved vores jungle homestay, tog vi det tidlige morgentog videre mod Hué 🚂 Parrret fra Schweiz, som også var med i junglen, anbefalede varmt, at vi skulle tage på en food-tour i Hué, da de havde fået det lækreste ma i Vietnam sådan. Vi bookede derfor en tur til aftenen, hvor vi ankom, og det var... En oplevelse 😉 Vi blev hentet i hver vores cykeltaxa, og så blev vi ellers kørt rundt i byen, hvor vi rigtigt kunne ligne nogle dovne turister på tur. Maden... Den var ikke just den lækreste, men absolut det mest lokale, som vi har fået. Maden bestod af rismel i alle afskygninger, og flere af retterne var slimede eller havde konsistens som gummi... Lækkert! 😂 Bagefter blev vi kørt rundt i byen, og efter noget tid stoppede vi ved et gadekøkken, hvor vi skulle spise dessert. Desserten var 'Che' også kaldet 'sweet soup', som indebærer diverse bønner og rodfrugter i sukkerlage eller som sød mos 😅 Som afslutning på aftenen blev vi kørt ned til nogle dragebåde ved floden, hvor vi skulle høre traditionel vietnamesisk musik, som tidligere var forbeholdt kongen og de adelige. Pudsigt nok var det her en attraktion, som primært var for vietnamesiske turister, så vi var de eneste udlændinge på en propfyldt båd 🐉

På andendagen i Hue tog vi ud og så Citadellet/den gamle kongeby, samt et mausoleum for en af kongerne. I Vietnam havde de et monarki fra starten af 1800 tallet til midt 1900. Og selvom hele den store og imponerende kongeby ikke var synderligt gammel, så lå store dele af det i ruiner pga krig og bombardementer under den indokinesiske krig i 1980'erne. De dele vi fik set af citadellet var dog meget smukke og imponerende, og hold da op, hvor må det have været et smukt sted, før det forfaldt. Mausoleet vi så stod færdigbygget i 1931, og her var der ikke spor af krig. Istedet stod et mægtigt bygningsværk, som virkelig er en konge værdig. Vi undrede os dog lidt over glasøjnene på nogle af skulpturerne, som ikke rigtig passede til figurerne... men sådan skulle de åbenbart være.
    Dog var der helt absurd varmt, så det var en relativt kort fornøjelse for os. Vi prioriterede derfor at komme hjem til vores pool på hotellet, og her tilbragte vi resten af dagen i ro og mag 🏊🏻‍♀️☺️

På motorcykeltur 🏍️

April 13 in Vietnam ⋅ ☀️ 34 °C

Vi har fra flere sider hørt godt om at tage på en motorcykeltur i Vietnam. Vi bookede derfor to motorcykler, som skulle køre os ca. 100 km syd for Hue ned til storbyen Da Nang. Vejen mellem de to byer er kendt for af være særlig smuk, så det virkede jo fornuftigt, at det skulle være netop her, at vi skulle prøve det der med motorcykler 💪🏻 I Hue mødte vi vores to chauffører, og de vidste lige netop hvordan, man fik plads til sådan nogle store vandrerygsække som vores bag på en motorcykel. Med oppakningen spændt godt fast og med et par hjelme på, blev det tid til at drage afsted på eventyr 🏍️

Vores chauffører indlagde nogle stop på vejen, så vi både kunne tage billeder, men de stoppede også ved nogle seværdigheder, som de mente var værd at se 📸 Turens første stop var en fiskerby ude i en lagune. Det andet stop var et frokost-stop, hvor de kørte os ud til stranden, hvor der var en virkelig god fisk- og skaldyrrestaurant placeret på stranden 🦀🐟
    Det sidste stop var 'Lady Buddha', som er en gigantisk statue (67m), placeret ved en buddhistisk pagode. Herefter kørte vi videre mod Da Nang, hvor vi skulle have en enkelt overnatning. Da vi havde nydt dagen så meget, aftalte vi at tage endnu en dag med vores to chauffører, så de kunne tage os fra Da Nang til Hoi An dagen derpå ☺️

Om aftenen i Da Nang tog vi det stille og roligt. Vi fik snust lidt til stemningen i storbyen, men derudover var vores eneste mål for aftenen egentlig at komme ud til 'Dragebroen', som er en stor bro i byen. I weekenderne spyr den nemlig ild, og det ville vi selvfølgelig gerne se! Broen spyr både med ild og vand, og man må sige, at de giver den fuld smadder med de ild- og vandkanoner. Det er ikke bare en lille fesen markering; de giver den virkelig gas. Bagefter stod man lidt tilbage med to spørgsmål: "1) Hvorfor spyr en bro ild. 2) Hvorfor spyr alle broer ikke ild!?" 🐲🔥😎

Dagen efter blev vi som sagt samlet op af vores motorcykelgutter igen. De havde lagt ruten mod Hoi An, så vi kunne besøge de største turistattraktioner på vejen ☺️ Dagens første stop blev 'Marble Mountains', som er en række marmorbjerge / grotter, som har stor betydning både for hinduister og buddhister i området.

Det næste store stop var 'My Son' som er et oldgammelt hinduistisk kompleks, hvor de første bygninger blev opført omkring år 300. Stedet er i dag en ruin pga. Bombardementer i 1980'erne, og rundt omkring kunne man også se tydelige bombekratere 😶

Herefter var blev det tid til en frokost, hvor vi blev kørt hen til et lille lokalt spisested i en eller anden tilfældig landsby. Men hold nu op...! Her fik vi den lækreste nudelsuppe på turen 😋 Bagefter blev det tid til at køre videre til Hoi An, som er en lidt ældre og charmerende mellemstor by ☺️

Det har været nogle fantastiske dage på motorcykel. Det er en vildt fed måde at se byerne og landet på, og så er det ovenikøbet også sjovt. Det kunne man altså godt blive tilhænger af 😉

Hoi An - En lanterne/ skrædderby 🏮

April 18 in Vietnam ⋅ ☀️ 35 °C

Vi er så småt ved at pakke vores rygsække sammen efter fire overnatninger i Hoi An ☺️ Hoi An er en lidt ældre, mellemstor, og charmerende by fyldt med lanterner, hvor den gamle by er placeret på hver sin side af en flod, men byen har også strand lidt væk fra centrum 🌊🏮

Byen er som sagt ret charmerende og fyldt med lanterner, hvilket efterhånden har gjort den til et mekka for turister. Dog har byen alligevel stadig en masse charme, og vi er begge ret vilde med byen her 🥰 Hoi An er desuden kendt for at være en skrædderby, så der er skræddere... Overalt! Det er det en ret generel ting her i Vietnam, at der dannes områder for den samme vare. Fx ser man i storbyerne gader kun med sko eller briller. Vi har læst, at hvis én butik får succes, så åbner der en ny tilsvarende ved siden siden af, og så fremdeles. Det samme gælder med skræddere her i Hoi An, og det er efterhånden blevet byens helt store varemærke 🪡

Vi har derfor selvfølgelig også været en tur forbi skrædderen, hvor vi har bestilt en håndfuld tøj hver. Andreas har fået et flot jakkesæt samt skjorter og bukser, Karin har fået nogle pæne sommer- og festkjoler 👗👔

Byen har dog også andet at byde på end skræddere. Vi har bl.a. været på et madlavningskursus, hvor vi lærte en del om det Vietnamesiske køkken 🍜👩🏻‍🍳 Kurset foregik ude i en anden by i området, og af en eller anden mærkværdig grund startede kurset med, at vi skulle ud og sejle i nogle små runde både, som man kunne få til at snurre voldsomt rundt? Selve kursuspladsen lå dog lige ved siden er kajen for de der skøre både, så måske har man bare tænkt, at det da var et oplagt samarbejde 😂 Nå, men selve kurset var faktisk rigtig godt, og det kan da sagtens være, at vi kommer til at lave nogle af retterne derhjemme også 😋

Byen er som sagt også kendt for sine mange smukke lanterner. Vi valgte derfor også at tage på et lanternekursus, hvor vi lærte at samle en lanterne samt beklæde den med stof. Resultatet blev temmelig godt, hvis vi nu selv skal sige det😎🏮

Vi skulle selvfølgelig også udnytte, at vi er ved vandet 🌊 Vi bookede derfor en snorkeltur, hvor vi blev sejlet ud til et koralrev ved nogle nærliggende øer. Der var også plads til sol og afslapning på turen, og vi nød at bruge en dag på vandet 🤿😁

Derudover har vi prøvet at tage det rimelig roligt, da Andreas har været sløj. Det udviklede sig desværre i går, og vi mistænkte at det var halsbetændelse. Om aftenen konstaterede vi, at vi nok hellere måtte forbi en læge; Hold da op - det var da godt nok effektivt! Der gik under en time fra vi spurgte receptionen om de kunne hjælpe med at finde en læge, til at vi sad i en taxa på vej tilbage til hotellet med en lægeerklæring og medicin i hånden 💊👩🏻‍⚕️ Nu må vi håbe, at medicinen snart slår igennem, så vi forhåbentlig stadig kan nyde de sidste dage på vores rejse 🤞🏻

Heldigvis har vi ikke noget stort og spændende program i dag. Det eneste vi skal nå er at checke ud, og stige på et tog mod Ho Chi Minh City, og så skal vi ellers bare få tiden til at gå i 20 timer, så der er vist god tid til bare at slappe af med en bog eller film 🚂📖🎥

Dage i Ho Chi Minh City

April 19 in Vietnam ⋅ 🌙 30 °C

Togturen til Ho Chi Minh City (HCMC), blev en lang tur. Åbenbart havde der nogle dage forinden været et jordskred, der fik en tunnel på togruten til at kollapse. Vi skulle derfor køre noget af vejen i bus, hvorfor vores 20 timers togtur snarere tog 24 timer 😴🚂

I HCMC har vi brugt dagene på at gå byen tynd (eller, i hvert fald distrikt 1). Byen er en rigtig storby, og den står i skærende kontrast til landsbylivet, som vi oplevede i Sapa. Her er der indkøbscentre med forretninger såsom Gucci, Chanel og Louis Vuitton; Og nåhr ja, en Jysk (fint skal det være!) 😂

I selve HCMC er der ikke vildt mange vigtige seværdigheder og turistattraktioner; det helt store must-see er byens krigsmuseum, som gav et rigtig godt indblik i Vietnamkrigen 🪖

Udenfor byen er der dog en del seværdigheder/oplevelser, men de kræver lange dagsudflugter. Dem har vi dog valgt at have til gode til en anden god gang, da det har været bagende varmt. Andreas er desuden stadig ikke er helt ovenpå: og så er det altså rarere at kunne styre tempoet selv ☺️

Vi besluttede derfor, at dagene i HCMC skulle stå i madens tegn. Det mål har vi taget yderst seriøst, og vi har virkelig fået spist os igennem HCMC; og hold nu op, hvor er der meget lækker mad i den her by 😋

Som prikken over i'et havde vi på forhånd bestilt bord til en Michelin restaurant (Anan Saigon) til vores sidste aften på vores rejse. Maden var inspireret af Vietnamesiske retter fra hele landet, og så havde kokken givet egnsretterne et godt og grundigt gourmet-twist. Maden var virkelig god, og det var en rigtig dejlig måde at markere vores sidste aften på turen 🙏🏻

I dag slår vi primært tiden ihjel, for vi flyver først omkring midnat. Men hey! Så har vi en glimrende undskyldning for at fortsætte vores madeventyr 😎😉

Skål og tak for denne gang 🥂

April 23 in the United Arab Emirates ⋅ ⛅ 25 °C

Så sidder vi i lufthavnen i Dubai. Som Egon Olsen (næsten) ville sige: "Vi skal ikke videre - Vi skal hjem" ☺️✈️

Det har været nogle helt vildt dejlige uger i Nepal og Vietnam. Oplevelsesbægeret er nærmest ved at flyde over. Vi har vandret i bjerge, sovet omringet af høns og gedekid, jagtet tigere i junglen, set Mount Everest i solopgang, boet i et kloster hos munke og nonner, festet med farver, spist god (og dårlig) mad, set rismarker, roet i kajak i den smukkeste bugt, udforsket grotter til land og til vands, fået syet tøj, kørt på motorcykel, krammet ænder, set diverse monumenter og storbyer, spist Michelin og en fantastisk masse mere 🥰

Vi er ovenud lykkelige for, at vi fik prioriteret denne rejse og at vi fik gjort den til virkelighed. Rejsen har været længe undervejs, men trods pandemi og travlhed lykkedes det endeligt at komme af sted. Og sikke et eventyr det har været 🙏🏻

Tak Nepal. Tak Vietnam. I har godt nok været gode ved os! 🇳🇵🇻🇳

Og skål for en helt igennem vidunderlig tur 🥰🥂