Japan

October - November 2018
October 2018 - August 2019 Read more

The land of the rising sun

October 15, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

Na een voorspoedige vlucht, landen we om even over half 9 in de ochtend op Narita Airport in Tokyo. Half 9 lokale tijd... en dat vertaalt naar half 2 's nachts voor ons. We pikken groggy onze bagage van de band en wagen ons buiten de douane. Het eerste wat opvalt is de rust op het vliegveld. Het is druk maar niet lawaaiig of rumoerig. En alles gaat gestructureerd. We hebben al snel onze JR passen (soort OV kaart) voor de trein in de pocket en ook het geld wisselen gaat soepel. Met behulp van de schema's en kleurgecodeerde route aanduiding vinden we onze trein naar de stad. Dan onze eerste teleurstelling. Onze eerste trein vertrekt met 2 minuten vertraging! So much voor die enorme punctualiteit van de spoorwegen ;) Ook op Tokyo Station blijkt het allemaal goed te vinden en rond 13u staan we in ons hotel. We kunnen pas om 15u in-checken dus we gaan een rondje lopen. We krijgen een plattegrond met 30 restaurantjes rond ons hotel. We gokken wat en niet veel later zitten we aan onze 1e heerlijke Japanse kom Ramen. We lopen nog verder naar het Keizerlijk paleis naar die is dicht op maandag. We zijn toch echt moe - the sun rose net iets té early - dus gaan terug naar de kamer om even te tukken. Daarna proberen we nog wat van de avond te maken en kiezen we een restaurantje uit. Eens kijken hoe vroeg onze first night in Tokyo gaat eindigen.Read more

Tokyo highlights

October 16, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 20 °C

Na een welverdiende lange nacht slapen staan we om 09:15u weer op de straten van Tokyo. Eerst halte: een bakkerij. Dan met de metro naar Shibuya op zoek naar het grote kruispunt Shibuya Crossing. Het blijkt inderdaad een groot kruispunt, maar op dinsdagochtend valt het mee met de mierenhoop. We halen een klein snackje - steamed buns - en lopen kriskras door allerlei straatjes en uiteindelijk door Cat Street richting de grote winkelstraat Omote-Sando. Hier zijn de winkels van alle grote modenhuizen. Tijd voor de lunch. Bij Gyoza-ro genieten we van Dumplings in een mini-restaurant (of zoals ze hier zeggen: restaurant - alles in mini). Aangekomen bij het het Meiji-Jingu park doen we een bakkie koffie op het terras van Mori no terrace (no pun intended). Het korte loopje heeft ons al blik op een 'egel-café' en een 'katten-café' opgeleverd. Maar het zal blijken dat in deze stad elke niche wordt uitgebaat. In het park staan 12m hoge torii van 1500 jaar oud Taiwanees Cypreshout, die aangeven dat je heilig gebied binnengaat. De meeste Japanners buigen keurig voordat ze onder de imposante poorten doorlopen. We zijn in de tempel op tijd voor de offerceremonie. Dan lopen we richting Shinjuku. We komen in een wijkje uit met - los van alle eettentjes - allerlei winkels: grijparm-machines-voor-sexy-anime-poppetje-winkels, schreeuwende-prullen-winkels, ninjapakken-winkels, 5-verdiepingen-fotografie-winkel en zowaar nog een 'egel-café'. We gaan op zoek naar een achteraf steeg waar alleen Yakitori restaurantjes zitten. Daar schuiven we samen met nog 8 man, aan bij een bar en genieten we van onze gegrilde stokjes vlees en groente. Onze verbazing wordt alleen maar groter als we in de wijk Shinjuku een aanbevolen wandelroute lopen. Dit is Tokyo zoals we het verwacht hadden. Veel schitterend neon, flashy kleuren, Godzilla, genoeg roze om je tandglazuuur aan te tasten, afgewisseld met 'gentlemen clubs' ;)... Vlak daarbij zit een hele buurt met café's niet groter dan de bar zelf. Leuk op vrijdagavond, maar nu nog uitgestorven. Na een dag vol indrukken taaien we rond 19:30 af. Op de kamer plannen de volgende dag :)Read more

Maid (cafe) in Tokyo

October 17, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

Met nog alle indrukken van gister vers in het geheugen, gaan we vandaag eerst op zoek naar cultuur in plaats van knetterend roze neonlampen - dat komt later wel weer :) Bij Asakusa springen uit de metro en lopen we richting de Skytree, een enorme toren in Tokyo. Langs de rivier eten we in het Toerist Center ons ontbijt. De Japanse dame rent letterlijk door de zaak om ons te bedienen. Hier staat 'klantgerichtheid' op een niveau, waar Nederland nooit zal komen. Dan op naar de Senso-ji, een tempel, ouder dan Tokyo zelf! Michelle koopt een omikuji (paper fortune) om haar toekomst te checken. Valt mee ;) het is 'regular fortune'... Niet goed, niet slecht. We doen het er maar mee. Naast het tempelcomplex ligt een markt waar je naast allerlei toeristenprullaria ook weer allerlei lekkernijen kunt scoren. We lopen door een leuke winkelstraat (bijna geen toeristen) naar het Tokyo National museum. Op het plein voor het museum drinken we thee en chocomel met fruit op een terrasje. Dan is het museum aan de beurt. We nemen de highlight tour en in 2 uur gaan we door 3 millennia Japanse geschiedenis heen. Omdat we nog wat glazuur op onze tanden hebben wordt het weer tijd voor wat hysterie. Akihabara staat bekend om zijn warenhuizen vol Anime beeldjes, elektronica... en Maid cafe's! Bij @Home gaan we een alternatieve wereld in. Op 7 verdiepingen lopen er jonge dames in bontgekleurde french maid pakjes, Japanse mannen (voornamelijk), setjes (minder) en Japanse dames (minderheid), te vermaken. Veel glimlachen, hartjes, hyper vriendelijke aandacht en afgetopt met harde Japanse popmuziek. We komen ogen en oren te kort. Voor sommige Japanse mannen lijkt het iets te bijzonder. Een knaap zit in z'n eentje zijn verjaardag te vieren en lijkt heel gelukkig als hij met alle Maids op de foto mag. Affijn, onze hersenen zijn afgemat en we gaan weer naar de rust van onze hotelkamer.Read more

Mount Foetsie...

October 18, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 12 °C

Na de hectiek van Tokyo wordt het tijd voor natuur. In de semi-spits werken we ons een weg naar station Shinjuku om de trein de stad uit te nemen naar Kawaguchiko. Dit is een klein stadje aan de voet van het icoon van Japan: Mount Fuji. Zoals gebruikelijk worden onderweg al onze opkomende vragen beantwoord door de overal aanwezig bordjes, stickers of superbehulpzame mensen. De express treinreis duurt - met overstap - alsnog bijna 2 uur, terwijl Shinjuku en Kawaguchiko hemelsbreed maar 87km. van elkaar liggen; we hadden ook de brommer kunnen nemen ;) Aangekomen blijkt er veel bewolking te hangen. We vragen of er kans is vandaag of morgen de berg te zien en krijgen het beleefde Japanse antwoord: "fingers crossed", oftewel: "nee, waarschijnlijk niet". Helaas, het weer kunnen we niet sturen. Aangekomen bij het hotel blijkt dit een klein zonnestraaltje! We hebben een traditionele Japanse kamer inclusief bamboe vloer, his and hers Yukata en houten sloffen. Ook beschikt het hotel over een thermisch bad (Onsen). Als late lunch schuiven we aan in een Ninja tempura restaurant. Helaas is het Ninja bier op, maar de gepaneerde werpsterren zijn erg lekker. Terug in het hotel gaan we chillen in de Onsen. Helaas zijn mannen en vrouwen gescheiden, maar aangezien je poedeltje naakt moet, niet gek. Bij de vrouwen heeft Michelle niet het rijk alleen, maar bij de onze - :) - ben ik de enige. Heerlijk in een warm bad buiten met uitzicht op meer Kawagochi. Na ons badder-avontuur in de onsen, drinken geheel in Japanse pyama-stijl gekleed het verloren vocht weer bij in de vorm van thee. We zijn helemaal zen als er wordt aangebeld. Een oudere meneer komt ons bed opmaken. Als hij 2 seconden bezig gaat het niet helemaal lekker met hem. Als hij 2 minuten in de kast staat te hijgen, vragen we of het goed gaat. Als hij dan toch nog een poging waagt om een bed neer te leggen, gaat hij door z'n hoeven. We bellen de receptie want hij lijkt een intense astma-aanval te hebben. Weg zen... Als zijn vervanger alsnog het bed opgemaakt heeft kruipen we maar meteen onder de wol.Read more

Aan de wandel

October 19, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 13 °C

Als we 's morgens vroeg wakker zijn, kijken we even uit het raam of we mt. Fuji kunnen zien en - bingo - we hebben geluk! Nog wel bewolkt maar zichtbaar :) Ontbijt is inbegrepen en net zo traditioneel als het hotel. Op de grond zittend, eten we onze Japanse lekkernijen. Erg bijzonder! We spieken bij onze buurvrouw om niet al te grote fouten te maken in de etiquetten. Daarna is het tijd om ons klaar te maken voor de hike. We laten de grote backpacks achter bij het hotel en door de plaatselijke bus laten we ons droppen bij het startpunt van een hike die we aangeraden hebben gekregen van - hoe kan het ook anders - een zeer behulpzame dame bij het toeristeninformatiepunt. Met de kaart en mobiele navigatie lopen we de route met 'bergtoppen' (hoogteverschil +/- 350m.). We komen langs een ietwat verlopen panoramaterras, waar we wat drinken kopen, en langs verschillende uitkijkpunten die uitzicht geven op mt Fuji... althans dat zouden moeten doen, want we zijn redelijk de mist ingegaan. Letterlijk, want we lopen al spoedig door zeer laaghangende bewolking. Ook begint het al snel te spetteren. Met mooi weer zou dit een adembenemende hike zijn geweest, nu is de hike alleen adembenemend bergopwaarts. Na een goede 4,5 uur staan we bij de bushalte. Daar krijgen we een lift aangeboden door twee gemeentewerkers, dus al snel zijn we terug bij ons hotel. We doen een bakkie om bij te komen en dan is het tijd voor de terugweg naar Tokyo. Twee boemeltjes in de spits en drie uur later zijn we bij ons hotel bij Shinjuku. Vanavond even een snelle McHap en daarna weer de komende dagen plannen op de kamer. Toch wel vermoeiende zo'n dagje.Read more

Shikansen naar Kyoto

October 20, 2018 in Japan ⋅ 🌬 20 °C

Wat natuurlijk niet kan ontbreken bij een trip door Japan is een reis met een Shikansen oftewel een 'Bullet train'. Nadat we een klein ontbijtje in ons hipster hotel (computer in en out check, hippe bakkerij, koffiebar en sier-fiets in de lobby) hebben gegeten, reizen we naar Tokyo station. In deze mierenhoop gaan we op zoek naar onze trein. We hebben geen tijd om stoelen te reserveren dus lopen we direct door naar het 'non-reserved' deel van de trein. Alhoewel de trein niet de mondingssnelheid van 900 m/s haalt, doet hij wel z'n eer aan als hogesnelheidtrein. We tikken al snel de 282 km/u aan. Anders dan gister leggen we 370 km af in minder dan 3 uur. Ons hotel blijkt een zeer luxe aangelegenheid en we voelen ons in eerste instantie wat 'underdressed' met onze backpacks. Maar als men door heeft dat we gereserveerd (en betaald) hebben, worden we met alle egards behandeld. We blijven hier 4 nachten en dat moet goed lukken in ons paleisje. We gaan de stad in voor wat eten en belanden in een bakkerij met prima deegwaren en koffie. Daarna verkennen we de omgeving en - wat kun je anders doen in een historisch stad als Kyoto - winkelen we wat ;) Omdat we toch ook hechten aan onze eigen tradities, wordt het Saturday night, pizza night. De geplande wandeltocht stellen we even uit. We merken dat we nog moe zijn van gister, dus ploffen we daarna lekker in ons lekkere bedje.Read more

Path of Philosophy

October 21, 2018 in Japan ⋅ 🌙 17 °C

Vandaag staat de tempel-tour op het programma. We hebben ons huiswerk gedaan en een route geplot die ons langs de nodige staaltjes Japanse bouwkunst zou moeten brengen. Het is stralend weer en de verwachtingen zijn hoog. Hoewel het best een lange wandeling (heuvelopwaarts tezamen met nog 1.000 toeristen) blijkt te zijn, valt ons eerste doel de tempel Kiyomizu-dira in de smaak. Vanaf de hogere positie hebben we tevens een mooi uitzicht over de stad. We wandelen door naar de Chion-in tempel. De enorme poort geeft de verheven status van deze tempel goed weer. Van al dat ge-tempel krijg je honger en we struikelen over een hole-in-the-wall waar ze Wagyu krokketjes serveren (yummie). Daarna is het de beurt aan de tempel Aikan-do. Hier start het zogenaamde Path of Philosophy helemaal naar Ginkaku-ji (vertaald Silver pavilion). Dit is een oud landhuis van een Shogun. Alhoewel het huis nooit helemaal met zilver is bedekt, is het wel schitterend. Zo ook de tuin. Perfect geharkte kiezelstenen slingeren tussen de minutieus aangelegde tuin. Omdat het aan het eind van de dag is doet de zon enorm haar best om het nog mooier te maken. Alle tempels en bouwwerken die we vandaag hebben gezien zijn prachtig (en lastig om in detail te beschrijven), maar this one takes the cake :) Bij de uitgang krijgen we nog een toetje: een prosessie waarbij groepen mannen en vrouwen een rijkelijk versierden kist (ongetwijfeld iets heiligs) op zware balken sjouwen en op en neer schudden om alles te laten rinkelen. Geen idee wat het voorstel, maar het ziet er spectaculair uit! Omdat we redelijk ver van ons hotel zijn besluiten we even een bakkie koffie te doen in het Philosophy Café, waar je in tegenstelling tot Cat café's geen filosofen mag aaien. Ook is het Path minder verlicht dan de naam doet vermoeden, dus we zetten de vaart achter de terugweg om enigszins voor het donker weer uit de buitenwijken te zijn. Van al dat lopen hebben we een aardige trek in sushi gekregen. We vinden vlak bij het hotel een sushi restaurant waar een eindeloze rij heerlijkheden op een lopende band langs gaan. Het maak onze dag perfect af!Read more

Gouden tempel en bamboebos

October 22, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

Kyoto hangt van de tempels aan elkaar, dus wat we gisteren hebben gezien is maar een fractie van het totaal aantal bezienswaardigheden. We vervolgen onze tempel-tour in het noordelijke deel van de stad. We hebben nog steeds platvoeten van onze vorige tempel-tour, daarom gaan we vandaag het openbaar vervoer verkennen. Alhoewel de verschillende OV en navigatie apps een hoop informatie geven, kunnen ze niet op tegen een vriendelijke meneer bij het bureau voor toeristeninformatie om de hoek. Vijf minuten later hebben alles wat we nodig hebben. We halen een ontbijtje to go en pakken de bus rechtstreeks naar Kinkuka-ji (vertaald Gouden paviljoen). Geen woord aan gelogen... prachtig! Maar ook wederom te midden van een waanzinnig mooi aangelegde tuin. We vervolgen onze tour met een kleine wandeling naar een ander complex, de Ryoan-ji tempel. Deze tempel is beroemd vanwege de stenentuin. In een zee van perfect aangehakte kiezelstenen liggen (ogenschijnlijk willekeurig) 15 grotere stenen. De bedenker van dit stukje tuinarchitectuur is onbekend, maar het ligt er dan ook al sinds 1500(!) op dezelfde manier bij. We pakken de bus weer en (na een kleine overstap) komen we bij ons laatste doel, het bamboebos bij Arashiyama park. Na al het pracht en praal van alle voogaande tempels slaan we hier - waarschijnlijk onterecht - de tempels over en gaan rechtstreeks na het bamboebos. Het bos is een klein pad de helling op, omringd met gigantische bamboestengels, sommige met een diameter van 25 cm. en wel 20 m. hoog. Indrukwekkend voor een grassoort. Het is dan wel een niet aangelegd bos, het komt niet echt 'natuurlijk' over met alle 500 mensen op het wandelpad. We werpen een laatste blik op de majestueuze stengels en nemen de bus terug naar het hotel. De stadsbus - in de spits - doet er lang over. Komt ook omdat de route naar ons gevoel elke 50 m. een halte heeft. In het hotel kleden we ons snel even om voor het avondeten. We gaan op zoek naar een sukiyaki restaurant. We krijgen er een aangeraden van iemand op straat (die stond te flyeren voor een ander restaurant - zo behulpzaam zijn ze). Onze tafel wordt uitgedost met allerlei schoteltjes en kommetjes en een grote pan op een brander. Daarin worden met een beetje vet, sojasaus, water en suiker, plakjes dungesneden rundvlees en groente gebakken, die vervolgens door rauw(!) geklutst ei worden gehaald. Dit zouden we in geen elke ander land eten, maar hier laten we het ons, samen met de sashimi en sake, goed smaken!Read more

Torii

October 23, 2018 in Japan ⋅ 🌧 18 °C

In het zuidoosten van Kyoto ligt een verzameling tempels tegen de heuvel, voornamelijk gekenmerkt door eindeloze reeksen torii. Deze traditionele Japanse poort die meestal toegang verschaft tot een Shintō-heiligdom is hier tot zelfstandig heiligdom verheven. Bij Fushimi Inari-Taisha slingeren de paden van offerplaats naar offerplaats de heuvel op, voorzien van maar liefst vier km. aan oranje-rode torii (en... toeristen). Vossen waren volgens het verhaal de boodschappers van Inari en in het tempelcomplex kom je dan ook talloze beelden van deze dieren tegen. We lopen de hele route tot aan het topje van mt. Inariyama, waarbij het steeds rustiger wordt en we iets meer van de offerplaatsen en torii kunnen genieten. Voor het complex is een klein straatje waar je - hongerig na je wandeling - van alles kunt knagen. We nemen wat met bonenpasta gevulde sesamballetjes, een vossencakje (bevat geen vos, maar ziet er geinig uit) en krab op een stokje. De platgeslagen en gefrituurde musjes (zonder veren, maar met kopje en al) slaan we maar over. Omdat dit het enige uitstapje is vandaag hebben we alle rust om het vervolg van de reis te plannen. Omdat er toch ook wat nattigheid uit de lucht valt, eten we in een pittoresk restaurant tegenover het hotel heerlijke Kobe beef.Read more