matkusti 7 maahan. Lue lisää
  • Päivä 8

Jeepie stuk

13. kesäkuuta 2019, Norja ⋅ 🌫 4 °C

Het is gebeurd, ons Jeepie moest toch echt even naar de garage om een beetje vertroeteld te worden. En wij staan dus een nachtje zonder vervoer. Maar zoals ik in een van de eerste berichten al schreef hebben we heel aardig gedaan tegen onze collega rijders en dat werpt zijn vruchten af. Een lift vanaf Alta naar de Noordkaap was zo geregeld.

Lastiger was het boeken van een overnachtingsplaats. Zonder tent en beddengoed ben je helemaal afhankelijk van de accommodaties ter plaatse. Via booking.com hadden we een leuk huisje gehuurd voor ons en 4 nieuwe vrienden maar bij aankomst hadden ze hem toch maar even aan iemand anders verhuurd. Het volgende huisje was snel gevonden en geboekt alleen was daar niemand bij de receptie te vinden.... Niet zo goed voor de gemoederen maar uit ervaring weet ik dat er altijd een oplossing komt in dit soort situaties. Een camping verderop bood uitkomst, zij wist het mobiele nummer van de eigenaresse en toen was het vlot geregeld.

Straks het officiële momentje, we gaan even naar het puntje van de Noordkaap omdat je er geweest moet zijn. Tussen 1 en 7 uur 's nachts mogen de rijders met hun auto op de punt parkeren en een foto maken, ons Jeepie zal dat helaas niet meemaken.

Verder genieten we volop! Ik hoop dat de Jeep morgen weer klaar is en dat we weer lekker verder kunnen touren.

• Päivä 8

Einde van de wereld

13. kesäkuuta 2019, Norja ⋅ ⛅ 5 °C

Na de Lofoten kan alles wat nu komt eigenlijk alleen maar tegenvallen. Op de Lofoten ervaar je iedere keer weer een geluksmomentje als je even de tijd neemt om om je heen te kijken. De meest prachtige baaien met helder blauw/groen water, de bergen die direct vanuit het water hoog boven het eiland uitsteken, de idyllische rode huisjes, pittoreske havens en nog veel meer moois om je ogen uit te kijken. Zoiets laat zich niet in woorden uitdrukken, de foto's geven een indruk maar eigenlijk moet je er gewoon naartoe.

Na een gezellig feestje op een unieke locatie wordt het tijd om richting de Noordkaap te gaan. We zijn een week onderweg en vanaf de Noordkaap gaan we de neus van de Jeep maar eens in een andere richting sturen dan het noorden. Het voelt een beetje alsof we dan weer richting huis rijden. Vandaag hopen we op de Noordkaap aan te komen.

Hele dagen zitten we comfortabel in ons Jeepie, hij heeft ons al helemaal tot hier gebracht en het rijden ervaren we totaal niet als een uitdaging. Kim navigeert en slaapt en ik rijd. Af en toe wisselen we even van plek als m'n ogen dicht vallen.
    Gisteren aangekomen op de camping bleek de automaat een beetje olie te lekken. Vandaag moeten we maar even goed in de gaten houden hoe ernstig dat is en of het ook erger wordt. Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om met problemen in Rusland te komen staan dus hopelijk is het niet zo ernstig.

Vandaag moeten we nog 5 of 6 uur rijden naar de Noordkaap, rustig dagje dus ;-)

• Päivä 6

Op naar de Lofoten

11. kesäkuuta 2019, Norja ⋅ ⛅ 8 °C

De motor van de boot bromt zachtjes terwijl we slaperig van het uitzicht genieten. Nou ja, ik kijk slaperig naar buiten en Kim bestudeert de binnenkant van haar oogleden 😴. Donker wordt het hier niet dus dan is het niet zo erg om halverwege de nacht op te moeten staan voor de boot naar de Lofoten.

De afgelopen dagen hebben we heel veel van Zweden gezien. Volle dagen achter het stuur zonder dat het begint te vervelen, het uitzicht maakt het de moeite waard. Na Stockholm hebben we voornamelijk bos gezien en water en bos en verderop nog wat bos.

De noodgevallen app van de rally begint op gang te komen. Her en der staat er iemand met pech, de Multipla met een kapotte dynamo, een Landrover zat vast in een greppel, een camper met versnellingsbakproblemen, een Volkswagen bus met een kapotte rem en een Toyota Landcruiser met te weinig vermogen. Wat zullen die deelnemers balen. Ook al wordt de storing snel verholpen, inhalen is met zulke dagafstanden bijna niet te doen dus dan moeten de plannen gewijzigd worden.

Na een gezellige avond op de camping stonden we maandagochtend weer mooi op tijd klaar voor een lange rit, we hadden er zin in! Bij de eerste supermarkt nog even wat eten ingeslagen zodat we niet meer zoveel hoeven te stoppen en dan gaan we van start.
    We kiezen een mooie route door een natuurreservaat en we gluren continue door de bomen in de hoop wat moois te zien. Midden op de weg staat een groot beest, op de rem. Het rendier kijkt ons even aan en maakt dan op z'n gemak de weg vrij. Hij blijft nog even op een afstandje poseren en als we genoeg foto's hebben dan rijden we met een 'big smile' weer verder.
    Niet veel later, drie Elanden op een zijweggetje, ik gooi het stuur van de Jeep om en we rijden snel een stukje terug. Ze staan er nog, wat is dat genieten!! Nauwelijks bekomen van deze mooie indrukken zien we een paar witte dieren langs de weg, het blijken vrij zeldzame witte rendieren te zijn. Helaas vinden ze ons minder interessant dan wij hun en ze gaan er vandoor voordat we in de buurt zijn. Ze blijven nog wel even voor ons op de weg staan zodat we op een afstandje wel kunnen genieten van dit momentje.

In Nederland eten we rauwe vis, in Zweden eten ze Surströmming, dat is een of andere verrotte vis. Onze opdracht voor die dag was: potje Surströmming kopen en het geopende blik minimaal 200km meenemen. Makkie toch?
    Onderweg zijn we even gestopt om het blik open te maken, een blikopener hebben we niet dus ik timmer er een schroevendraaier in.... die blikjes staan dus schijnbaar onder druk en het sap spuit in de auto en over m'n trui. Gatverdamme wat een stinkzooi, misselijkmakende lucht dit, welke gek vreet dit op 🤢🤢🤢🤮. De rest van de dag zitten we lekker in de stank, gelukkig hoeven we nog maar een paar honderd kilometer.

Nog even de ogen sluiten en dan is het tijd voor de Lofoten. Vanavond het eerste feestje daar 🍻

• Päivä 4

Zweden wordt het vandaag, heeeel veel

9. kesäkuuta 2019, Ruotsi ⋅ ☀️ 15 °C

Fris en fruitig staan we weer klaar voor een lange reisdag.

• Päivä 2

Dit bedoelde ik...

7. kesäkuuta 2019, Ruotsi ⋅ ☁️ 15 °C

Donderdag rond een uur of 12 is de rally van start gegaan. Eén voor één reden alle auto's van het terrein af, alle claxons en luchthoorns werden nog even goed getest en de hele karavaan was weg. Een fantastisch gezicht!

Onderweg begint de spanning wat af te nemen, de auto rijdt en wij genieten. Als we in de verte een auto zien met iets op het dak dan weten we meteen dat het een collega rijder is. De meest bijzondere creaties komen voorbij.

Gisteren in Groningen had de Jeep wat problemen als we scherp draaien. Het lijkt erop dat er iets met het differentieel aan de hand is waardoor de wielen allemaal even snel willen draaien. In de bocht zorgt dat voor veel gekreun en gewring. Later toen de auto een beetje was afgekoeld was het weer goed.
    Onderweg hoorden we wel een vreemd geluid in de vooras, heel gerust word ik daar niet van.

Op dag 1 zijn snelwegen toegestaan dus we besluiten maar mooi wat kilometers te gaan maken. Dat stukje Duitsland vinden we toch niet zo boeiend. Onderweg nog even de navigatieskills van Kim uitgetest en dat ging boven verwachting goed! Daarmee ook direct de eerste rallypunten gescoord.

Uiteindelijk belanden we op een leuke camping in Maribo in Denemarken met een stuk of 8 andere teams. Reuze gezellig weer 😁

Vanmorgen toch maar besloten om wat aan de Jeep te doen. Doorrijden kan wel eens tot schade leiden. Na wat Googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat de Visco waarschijnlijk kapot is. Dat ding zorgt voor de verdeling van de aandrijving naar de voor- en achteras. Het schijnt makkelijk te zijn om even de as tussen de bak en de vooras ter verwijderen en vol goede moed begin ik aan dat klusje. Bij 6 van de acht boutjes was het inderdaad een koud kunstje, alleen jammer van die laatste 2... Gelukkig had ik stroom, een slijptol en wat geduld. Nu maar verder zonder voorwielaandrijving en hopen dat de aandrijving het vol houdt!

Na een lunch op een prachtig strandje in Zweden rijden we nu verder naar Ryd. Misschien gaan we daar wel overnachten. Zweden is tot nu toe prachtig!

• Emotie

5. kesäkuuta 2019, Alankomaat ⋅ ⛅ 20 °C

Gisteren hebben we kennis gemaakt en een feestje gevierd met de meeste deelnemers. Het kan wel eens een gezellige reis worden....

Een parkeerplaats vol oude bakken. Stuk voor stuk beplakt met stickers van de rally en sponsoren, van een Mini tot een dikke Chevy met V8, van een Opel Corsa tot een Bentley, alles doet mee. Iedereen heeft met zorg een auto gekozen die bij hem/haar past. Zoals zo vaak is de keuze gebaseerd op emotie en worden er later allerlei redenen bedacht om de domme keuze goed te praten. In een Mini wordt je echt niet blij als je straks duizenden kilometers over slechte wegen moet rijden, die dikke Chevrolet maakt je niet blij aan de pomp en in een Fiat Multipla ben je al ongelukkig als je ernaar kijkt. En als onze Jeep straks wat kuren begint te krijgen dan zullen we ons nog wel eens afvragen waarom we niet gewoon voor een Volvo gekozen hebben.

Die emotie zorgt er wel voor dat er zoveel verschillende auto's aan de start staan vandaag, dat is wel gaaf. Het zorgt er ook voor dat iedereen die weet dat ie een domme keus heeft gemaakt heel aardig doet tegen iedereen. Deze mensen weten namelijk vrij zeker dat je de hulp van iemand anders nog een keer hard nodig hebt.

Rond de middag gaan we starten dus ik ga nog even aardig doen tegen iedereen. En ik hoop dat team Multipla dit niet leest 😉

Liity:

FindPenguins iOS-ohjelmistoilleFindPenguins Androidille