USA 2022

A 21-day adventure by Gaython, Jorg, Stef & Tuur Read more

Chicago & Phoenix

August 11, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 39 °C

Dag 1:
    Aangekomen in Chicago is voorlopig alles vlot verlopen, nu komt de stress met de douane en om de vlieger richting Phoenix te kunnen halen. Bij de douane moet je uitleggen wat je komt doen en het lijkt alsof ze niet graag hebben dat je komt. Het valt direct op dat Amerika vol loopt met typetjes en hoe direct veel mensen zijn. Aangekomen in Phoenix pakken we de huurwagen richting Sedona onze eerste locatie, een vermoeiende rit van twee uur. Met de oneinig aantal fastfoodketens en grote camions en auto's kwamen we onderweg ogen te kort.Read more

Sedona

August 12, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 29 °C

Onze dag begon in het hotel met een uitgebreid mexicaans ontbijt. Hierna zijn we met onze SUV richting Red Rock State getrokken. Op het begin was het een beetje zoeken. Echt duidelijk was het niet. We zijn iets te enthousiast vertrokken met als resultaat dat we 1u illegaal hebben rondgewandeld in het park. Na onze wandeling zijn we terug naar A Sunset Chateau vertrokken om ons klaar te maken voor een avondje uit. Zo konden we de Amerikaanse (nacht)cultuur opsnuiven. Dit hebben de gedaan in het nabij gelegen stadje Flagstaff.
    We zijn hier naartoe gereden met onze nieuwe vriend Tree. Deze man van 55 jaren oud is van alle markten thuis (lassen, gitaars, auto's, motoren, ...) en dan nog maar gezwegen over zijn 24 jaar oude vrouw (met blijkbaar zeer mooie billen en kleine borsten).
    Al snel werd het duidelijk dat het rode gebergte plaats maakte voor een groot bos met dennenbomen. Een compleet andere setting. We reden door het grootste Amerikaanse woud (volgens Tree 20% van Arizona).
    Aangekomen in Flagstaff hebben we ons in een restaurant gezet en ribbetjes gegeten. Na deze maaltijd hebben we gezamenlijk beslist om in het vervolg altijd de kleinste portie te nemen, aangezien de medium portie genoeg is om 5 legers te voeden.
    Na het leggen van deze bodem zijn we in een Amerikaanse Collega bar gaan zitten waar non-stop karaoke werd gezongen. Laat de zon in je hart kon natuurlijk niet ontbreken.
    Na het tonen van onze zangkunsten heeft onze goede kameraad Tree ons terug naar Sedona gebracht.

Grand Canyon - wandercamp

August 13, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 23 °C

Vandaag hebben we een lange autorit achter de kiezen. We zijn van Sedona naar de Grand Canyon gereden. Eenmaal aangekomen aan de Grand Canyon werd duidelijk hoe onvoorstelbaar deze plaats is. Het eerste half uur heb je nodig om te checken of deze plaats niet gephotoshopt is. Na het bekijken van deze grote put zijn we richting onze verblijfplaats gereden. Het tentenkamp genaamd Wandercamp is onze verblijfplaats de komende 2 nachten.
    Deze avond hebben we zelf ons eten voorzien aan een klein kampvuur, met een mooie zonsondergang op de achtergrond. De ideale plaats om met 2 Japanners marshmallows te eten.

Grand Canyon - South Rim

August 14, 2022 in the United States ⋅ 🌧 24 °C

Vandaag is onze tweede dag aan de Grand Canyon. We zijn vroeg opgestaan omdat we wisten dat we een zware wandeling voor de boeg hadden. Dit om de warmte voor te blijven (achteraf gezien zijn we nog steeds een paar uur te laat opgestaan). We hebben de Bright Angel Trail gedaan. Dit is een tocht van 17,5km tot diep in de Grand Canyon. Je zou denken dat het wonderbaarlijk effect van de Grand Canyon zou afnemen na een hele dag hierin te vertroeven, maar niets is minder waar.
    Na deze wandeling zijn we iets gaan drinken in een saloon, om daarna te gaan bowlen.
    's Avonds hoopten we de zonsondergang te zien aan de Grand Canyon, maar een dikke laag wolken dacht hier anders over.
    Ook deze nacht slapen we in onze tenten.

Monument Valley

August 15, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 28 °C

Na onze welverdiende nachtrust hebben we onze 5e dag voornamelijk in de auto doorgebracht. We hebben nog een allerlaatste groet gebracht aan de Grand Canyon, om hierna door te rijden naar Monument Valley. Deze dag in de auto kwam goed uit aangezien het vandaag minder goed weer was (blijkbaar is het hier monsoon seizoen, en is veel regen normaal deze tijd van het jaar). Aangekomen in Monument valley zagen we de iconische taferelen van de bekende western films. Hierna zijn we doorgereden naar het stadje Page. Opgericht in 1956 om de GlennCanyon Dam te bouwen.
    Dit dorpje ligt omgeven door een ongezien prachtig landschap (zo ver het oog reikt).
    Aangekomen in Page werden we ontvangen door onze warme gastvrouw genaamd Kris.
    Kris verwelkomde ons in haar typisch Amerikaans huis met een tapijt van minstens cm dik. Na een hapje Mexicaans eten zijn we naar een lokaal café getrokken waar we kennis hebben gemaakt met de lokale bevolking (die volgens Kris bestaat uit Mormons, Navajo indians en alcoholisten). In dit lokale café werden we vooral door de laatste groep warm ontvangen.

Page - Lake Powell

August 16, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 32 °C

Onze dag begon met een uitgebreid ontbijt, verwezenlijkt door onze gastvrouw Kris. Na het leggen van deze bodem zijn we richting Canyon X getrokken. Onze toer begon om 10u20 (of 09u20? We weten het niet goed aangezien de Navajo gemeenschap een andere tijdzone gebruikt dan Arizona, om het makkelijk te maken). Deze Canyon is door het snijden van de wind en water gevromd tot een prachtige plaats om te vertoeven. We is het uitkijken voor slangen en schorpioenen, want deze zijn hier dagelijks te vinden deze tijd van het jaar (behalve vandaag precies, want wij hebben er geen gezien). De toer werd geleid door leden van de lokale Navajo gemeenschap. Deze gemeenschap vindt het naleven van Covid maatregelen nog zeer belangrijk. Begrijpelijk aangezien deze gemeenschap 20% van hun populatie is verloren aan dit virus.
    Na deze toer zijn we nog naar twee andere toeristische trekpleisters getrokken. Namelijk de Horseshoe-bend en de Glenn Canyon-Dam. We merkte dat de temperatuur enorm begon te stijgen waardoor we afkoeling zijn gaan zoeken in het wonderbaarlijke Lake Powell.

Bryce Canyon

August 17, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 20 °C

Bryce Canyon, een fabelachtig gebied omgeven door alle soorten landschappen van prairies tot ongelooflijke rotsformaties. Dat stond ons te wachten op 17 augustus, al bijna een week ver, wat vliegt de tijd! Nadat Kris ons weer had voorzien van een heerlijk ontbijt vertrokken we direct voor een stevige autorit richting Bryce Canyon. Tijdens de autorit viel het ons op hoe het dorre landschap gevuld met oranje en gele tinten meer begroeid geraakte. We lieten dan ook de navajo gemeenschap achter ons, deze maakte plaats voor de stoere cowboys. Langzaamaan kwamen we steeds meer typische western dorpjes tegen. We waanden ons zelf even echte filmsterren en trachtte een western village, vanuit de films, te bezoeken. Jammer genoeg was dit dorp nergens te vinden, het leidde ons wel via een hobbelige weg naar een prachtige plek in the middle of nowhere. Hier was geen enkele andere toerist te zien, wat best zeldzaam is. Van hieruit gingen we verder tussen de ranches en prairies richting Bryce Canyon. Deze canyon kwam plots te voorschijn in het groenere landschap. Een prachtige combinatie van groene en oranje kleuren maken van deze canyon een heus fenomeen. Ook is het zoeken naar verschillende figuren vindbaar in de door wind geeroseerde rotsformaties (zoals de ramen, hamer van Thor, silent city...) We maakten ons klaar voor een kleine wandeling, via de navajo trail daalden we af in de canyon, hier voel je de geschiedenis van deze prachtige canyon. Een korte maar pittige tocht laat ons de verschillende kanten van Bryce canyon zien. Het is wel uitkijken voor de mountain lion die hier de grote man uithangt. Geen probleem voor ons natuurlijk. 😎 Gelukkig was het grootste beest dat we hier tegenkwamen Alvin van the Chipmunks. Na deze spectaculaire tocht zette we onze autorit verder naar Zion national park. Uiteraard allemaal benieuwd naar wat voor moois ons daar weer te wachten staat!Read more

Zion NP - Springdale

August 18, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 21 °C

Deze ochtend zijn we op tijd uit de veren om het Zion national park te ontdekken. Nadat we de avond ervoor hadden genoten van een heerlijke pizza in de locale pizzaria. We namen de shuttle bus naar het prachtige Zion national park. We hadden zelf een stevige wandeling uitgestippeld om de voormiddag te vullen, een combinatie van verschillende wandelingen waarvan de wandeling 'the emeralds' deel uitmaakte. Dit is een wandeling, met meertjes en watervallen, die we zeker moesten doen op aanraden van de opdiener van de locale pizzaria. Tijdens de wandeling werden we dan ook getrakteerd op prachtige uitzichten en exotische dieren. Grote vlinders, eekhoorns en zelfs een tarantula kruisten ons pad. Het was zelfs uitkijken naar iguanodons, triceratopsen en velociraptors, aangezien de omgeving alle blijk had van het legendarische Jurresic Park. Ellenlange zichten door de prachtige vallei, met een rivier, verschillende meertjes en watervallen maakte dit plaatje compleet. Smiddags wouden we het park als echte rangers te paard ontdekken. Het weer stak daar jammer genoeg een stokje voor. Doordat het hier monsoen seizoen is werden we getrakteerd op een hevige regenbui. Gaython en Tuur konden er dan niets beter op vinden dan de locale bar eens te gaan ontdekken. Jorg en Stef namen even wat tijd voor zichzelf. In de bar werden we bedient door Harry. De vriendelijke, grote reus die graag zijn talen leert door, gebrekkig weliswaar, 'nederlands' met ons te praten. Hij zorgde er ook voor dat we contact legde met locals vanuit Washington. Nadat we wat gepraat hadden bleek dat gaython (27) en Tuur (24) dezelfde leeftijden hadden als hun zonen. Wanneer ze vertrokken trakteerde ze ons dan ook door onze rekening te betalen. Ondertussen gaf Harry ons wat adressen waar we in Las Vegas zeker moesten passeren. Wanneer we met zen allen in dezelfde keet hadden gegeten trokken we nog naar een locale bar op aanraden van Harry. Harry zou ons later vervoegen na zijn shift. Hij vertelde ons in de bar over zijn leven. Harry werkt 3-4 dagen voor de overheid en vult zijn vrije tijd op met werken in de bar en vliegen met de helikopter. Of we het moeten geloven is een goede vraag, we hebben onze slaap er allesinds niet voor gelaten. Nadat Harry onze rekening van de bar had betaald zijn we helemaal voldaan lekker in ons bedje beland. Een helikoptervlucht zat er de volgende dag jammer genoeg niet meer in! Read more